Sony geeft aanbevelingen voor ssd-uitbreiding PS5, maar geen vereiste snelheid

Sony heeft details bekendgemaakt over hoe PlayStation 5-bezitters de ssd-opslag kunnen uitbreiden. Het bedrijf geeft een aantal aanbevelingen wat betreft specificaties, maar er is geen harde eis wat snelheid betreft. Sony geeft ook geen garantie op optimale werking.

Sony noemt een aantal minimumvereisten op zijn supportwebsite voor de interne ssd-uitbreiding. Het moet een PCIe 4.0 x4-exemplaar zijn met de M.2-22-formfactor en een capaciteit tussen 250GB en 4TB. De lengte maakt niet uit; het mogen M.2-2230- tot M.2-22110-varianten zijn, zowel enkelzijdig als dubbelzijdig. Volgens Sony is een ssd met heatsink vereist. De totale afmetingen inclusief koelblok mogen niet groter zijn dan 110x25x11,25mm.

Over de snelheid zegt Sony enkel dat een ssd met een sequentiële leessnelheid van 5500MB/s of hoger is aanbevolen. Over de schrijfsnelheid zegt Sony niets en de genoemde snelheid is ook geen vereiste. In de PlayStation 5 zit ssd-opslag met een lees- en schrijfsnelheid van 5500MB/s.

M.2-ssd-uitbreiding in PlayStation 5M.2-ssd-uitbreiding in PlayStation 5M.2-ssd-uitbreiding in PlayStation 5

Geen garantie op goede werking

Sony schrijft ook dat het niet kan garanderen dat alle M.2-ssd's die voldoen aan de genoemde eigenschappen werken in de console. Ook zegt de PlayStation-fabrikant dat mogelijk niet alle games net zo optimaal draaien vanaf een M.2-ssd als de interne PS5-opslag, ook als het om een M.2-ssd gaat die een hogere snelheid van 5500MB/s haalt.

Sony zegt nog niets over aanbevolen of gecertificeerde ssd's voor de PlayStation 5. Klanten moeten contact opnemen met de fabrikant van ssd's als ze vragen hebben over compatibiliteit, staat op de supportpagina.

Het M.2-slot van de PlayStation 5 is momenteel nog uitgeschakeld via firmware. In de nieuwste bèta van de PS5-software is het uitbreidingsslot geactiveerd. Op een later moment zal dat voor alle gebruikers gebeuren. Het is nog niet bekend wanneer de M.2-ssd-uitbreiding voor iedereen beschikbaar is.

Beschikbare ssd's

Verschillende fabrikanten hebben ssd's die op papier snel genoeg zijn als opslaguitbreiding voor de PlayStation 5. In de Pricewatch staan modellen van merken als Samsung, WD, MSI, XPG, Gigabyte, PNY, Corsair, Seagate, die zowel lees- en schrijfsnelheden van boven de 5GB/s halen. Daarbij moet echter nog gekeken worden naar de afmetingen en de beschikbaarheid van een passende heatsink.

Vermoedelijk gaan meerdere ssd-fabrikanten zelf ssd's aanprijzen als geschikt of optimaal voor de PlayStation 5. Bij de introductie van de WD Black SN850 zei Western Digital al dat die geschikt was voor de PS5. Seagate zegt dat nu ook over zijn in juni aangekondigde FireCuda 530-modellen. Tegen de Australische website finder zegt Seagate dat het de werking in de PS5 heeft getest.

Seagate FireCuda 530 (met heatsink) 1TB
Seagate FireCuda 530 met heatsink

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-07-2021 • 14:22

248

Submitter: Anoniem: 306567

Lees meer

Reacties (248)

248
242
93
7
0
97
Wijzig sortering
Ik ben totaal geen fanboy, maar lijkt het of Microsoft dit jaar een stuk makkelijker en opener is wat betreft uitbreidingen en technische informatie?

Edit: Weer wat bijgeleerd. Ik zie dat ik duidelijk nog wat moet bijleren over beide consoles. In de ps4 tijd was het wel erg simpel.

[Reactie gewijzigd door twowheeler op 22 juli 2024 20:05]

Je moet een dure SSD kopen van Seagate om direct vanaf dat medium Series X games te spelen. De Seagate Expansion Card.

Andere SSD’s die je aansluit werken alleen als storage en Series X games zul je moeten verplaatsen naar internal om ze te starten. Niet echt een feestje.
Je kunt al sinds launch extra geheugen bijprikken zonder dat ding open te schroeven bij Xbox, en je hoeft je nergens zorgen over te maken kwa performance of compatibility.

Ondertussen zit ik al sinds launch met mijn PS5 de hele tijd games te uninstallen/verplaatsen omdat er gewoon te weinig geheugen is, en zodra Sony mij uiteindelijk toelaat om het geheugen uit te breiden, zijn er geen garanties, en mag ik alles gaan uitzoeken en hopen dat ik een SSD vind die wel compatible is...
Nee sorry, maar dit heeft Microsoft echt wel een heel stuk beter geregeld, en dat al sinds launch.
Niet 'beter', maar 'anders'. Beiden opzetten hebben namelijk voors en tegens.

Ja eens, Microsoft's opzet is makkelijk. Dat is zonder twijfel top.
Maar er is ook een catch. De SSD is trager en de Seagate vind ik zwaar overpriced als je performance bekijkt tov de snellere WD en Samsung, die vlak na de consoles releases er waren.

Sony kiest voor een oplossing die op moment van launch niet echt beschikbaar is. Dat is enerzijds een beetje balen, maar tegelijkertijd wel meer future proof. Bovendien vind ik de prijs per perfomance enorm meevallen. De verwachting was (podcasts, artikelen) dat deze kaarten absurd duur zouden worden. Maar dit valt tot dusver enorm mee.

En inderdaad, bij de PS5 moet je een keer die zijkap eraf trekken om die SSD erin te proppen. Dat je oma hier niet uitkomt, sure. Maar welke Tweaker is hier langer dan 5 minuten mee bezig?

En 'alles gaan uitzoeken'?? Laat ik een voorzichtige aanname doen, dat zodra SSDs PS5 approval krijgen dit er wel bij zal staan. En het lijkt mij een inkoppertje dat Tweakers ongoing deze SSDs onder de loep neemt, vergelijkt en je binnen no time weet welke je moet kopen. Enerzijds kost dit tijd, wat je ermee wint is betere prijs/performance. Ik ben een uitzoeker, ik hou ervan, anderen vinden het wellicht gedoe. Die kijken gewoon naar het stikkertje "PS5 compatible".

En laat ik benadrukken dat ik echt niet vind dat PS5 dus BETER is. Want het hangt van persoonlijke prios af. Ik kies de PS5 opzet any day of the week, TENZIJ er 0,0 performance verschil zou zitten tussen beiden. Er moet wel meerwaarde zijn voor die extra moeite.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 20:05]

Ik heb op Reddit en YouTube toch een hoop kritiek gelezen van Sony loyalisten die de geheugenuitbreiding not done vinden omdat ze hem niet open willen halen. Het doet voor mensen afbreuk op de plug en play aard van console gaming. Maar goed beide oplossingen hebben voor en nadelen.
...Dan kan je het toch gewoon niet gebruiken? Jezus, wat kunnen mensen janken.
Zoveel opties inderdaad. Wat wij gejank vinden is voor de gemiddelde consument wel een gegronde reden though.
Ik heb op Reddit en YouTube toch een hoop kritiek gelezen van Sony loyalisten die de geheugenuitbreiding not done vinden omdat ze hem niet open willen halen. Het doet voor mensen afbreuk op de plug en play aard van console gaming. Maar goed beide oplossingen hebben voor en nadelen.
Naar mijn weten (en dat is praktijk ervaring meegenomen) is het proces niet wezenlijk anders dan wat je met de PS3 en PS4 moest doen, met het bijkomende voordeel dat je niet je primary storage vervangt zoals daar het geval was, maar uitbreid.

Het is in weze minder werk dan bij de voorgangers, omdat je niet moet gaan lopen klooien met de herinstallatie van het OS. (Want die staat op de interne SSD).
Ik had inderdaad gezien dat het een tikkeltje minder omslachtig is als de schijf eenmaal zit ja. Dat was op ps3 en ps4 echt slecht geregeld als je het mij vraagt.
Je moet je console zo nu en dan ook open maken voor de stof er uit te halen
Ik heb het al een keer gedaan in 10 minuten was mijn kast schoon en weer in elkaar gezet
Dat jij en ik het kunnen wil niet zeggen dat de meerderheid dit relaxed vind om te doen. Daarnaast heb ik zelf mijn xbox one's nooit open hoeven halen gezien deze vrijwel muisstil waren. Mijn ps4 daarentegen ondanks dat hij het minst gebruikt is wel. Ik heb dan ook gezien de vele reparatie videos op youtube het vermoeden dat Sony gewoon minder ruimte voor airflow over laat in haar apparaten.
Dat beschrijf ik ook. Mits je dus de Seagate Expansion Card koopt. Met een normale usb disk/ssd is dit een ander verhaal. Toch nog een flinke vendor lock.
De Seagate kaart is gegarandeerd gelijk aan de interne drive, plug & play en hotswappable zonder dat je met een schroevendraaier aan de gang moet. En dat kan al sinds launch.

Sony heeft 9 maanden op z'n handen gezeten. Geen gegarandeerde performance, niet hotswappable, moet met een schroevendraaier aan de slag, en een ssd met aanbevolen spec (5.5GB/s + heatsink) gelijk aan de Seagate (1TB) zit nog steeds in dezelfde price range als die Seagate.

Ik denk dat vendor lock-in niet zo'n probleem is.
Ik heb deze week een externe SSD (Samsung T5 2TB, 199.- euro) geplaatst, USB van PS5 is een 10Gigabit variant, kan alleen PS4 games op worden geplaatst. Het kopiëren van Interne opslag naar externe SSD ging erg snel! 400GByte in een aantal minuten tijd. Ik merk geen vertraging in het spelen of laden van games, nu dat het op een externe SSD staat gaat het laden nog steeds serieus velen malen sneller dan op een PS4!!

Prima oplossing, staat bij toch in een kastje en merk niets van de kleine externe SSD opslag.
Tot je over 2 jaar geen enkele PS4 game meer wil spelen, en je er niets meer aan hebt. Dan is die 199 euro wel erg snel waardeloos geworden.
Waarom zou je over een paar jaar geen PS4 spellen meer willen spelen :?
De spellen worden niet ineens minder leuk ofzo.

Zelf heb ik naast de PS5 ook een fat PS3 die ik met enige regelmaat gebruik voor de PS3 en PS2 spellen.
PS4 spellen speel ik op de PS5.
ben ik deels met je eens,

Microsoft heeft zijn eigen aansluiting gecreëerd zoals Sony bv vroeger zijn memory stick had. Gevolg monopolie en hoge prijzen.

Bij de ps5 kan je straks een m2 ssd er in zetten van diverse fabrikanten en dat biedt concurrentie en kan je geld schelen. Nu zullen beidde in het begin duur zijn. En ik weet niet hoeveel games jij tegelijk speelt maar ik red het prima met een aantal games op mijn Interne SSD en externe HD waar al mijn ps4 games op staan.

Kwestie van instelling (geestelijk ) hoe je gamed.
Duur is ook nog relatief. Ik zie in de Pricewatch die expansion staan voor ongeveer €220.
Voor die prijs geraak je niet aan een SN850 of Firecuda 530 met heatsink. Dus momenteel is het prijstechnisch nog geen voordeel dat je in de PS5 third-party SSDs kan gebruiken.

EDIT: gezien de reacties hieronder, heb ik even 'momenteel' in bold gezet ;).

[Reactie gewijzigd door Twixie op 22 juli 2024 20:05]

Het feit dat je de ssds ook voor andere zaken in je pc of laptop kan gebruiken en de expension card niet. Maakt de oplossing van Sony vele malen aantrekkelijker.
Want jij gaat de hele tijd wisselen tussen de PS5 en pc?
Op een gegeven moment is ook de ps5 end of life. Of iemand koopt een model met meer opslag, of een light of pro versie of zo.

Als je daarmee genoeg opslag hebt, of we zijn een paar jaar verder, dan heeft zo'n M2 SSD nog prima een functie als andersoortige opslag, bijvoorbeeld met een case als externe SSD of in een pc of laptop.

Ik vind dit wel een voordeel. Over een paar jaar is zo'n Seagate dingetje proprietary oplossing hetzelfde als een PlayStation 2 memory card nu: waardeloos.

[Reactie gewijzigd door vaagisdenaam op 22 juli 2024 20:05]

Ik denk niet dat een 2TB M2 over een paar jaar waardeloos is…
Ik bedoel met Seagate dingetje ook de Xbox oplossing ;)

De SSD juist niet, die komt nog wel een keer van pas denk ik.

Pas het wel ff aan.
Toch vraag ik me af hoeveel van deze schijven over 7 tot 9 jaar nog gebruikt zullen worden. Ik verwacht dat het wel zolang duurt voordat de nieuwe generatie er is maar ook echt veel in gebruik is. De ps4 zie ik nu bijvoorbeeld ook nog niet als end of life, dat duurt nog wel een jaar of 2 verwacht ik. Ik denk dat er genoeg schijven al kapot zullen zijn of niet meer gebruikt zullen worden omdat tegen die tijd weer een andere aansluiting is, niet snel genoeg meer of toch weer te klein. Kijk maar hoeveel schrijven van 8 jaar geleden er nu nog zijn. Ja er zijn best computers die zo oud zijn maar het grootste gedeelte toch niet meer.
Dus jij gaat elke keer een SSD uit je Playstation schroeven en dan in je laptop of pc stoppen.

Euh nee ik denk niet dat een valide argument is.
Dat maak jij ervan. Als iemand van 1TB wilt upgraden naar bv 4TB, dan kan die nog gebruikt worden in een pc of externe NVMe case.
Anoniem: 306567 @Twixie29 juli 2021 14:49
Nu is het verschil nog klein omdat de techniek redelijk nieuw is. Het probleem met een expansion bij de series X wat nu door 1 bedrijf geleverd wordt is dat je geen keuze hebt om een ander merk te nemen. Dus Seagate zal de prijs bepalen. Bij de ps5 heb je meer keuze en als straks deze kaarten in prijs dalen dan kan je daar voordeel uit halen.

Grote voorbeeld is de ps vita kaarten, die waren enorm duur omdat alleen Sony die maakt. Daarnaast hadden ze ook niet het voordeel van massa productie als ze een standaard formaat hadden gekozen.
Seagate heeft ook maar een tijdelijke deal met MS om die kaarten te maken, later komen daar ook andere fabrikanten bij, dus concurrentie en lagere prijzen.
De ssd van Seagate is anders niet superduur. Nog goedkoper dan de ssd's die in de ps5 kunnen. Beetje manke vergelijking. Het is dus gewoon een prima deal!
Anoniem: 306567 @KillGhost29 juli 2021 22:17
De ssd van de ps5 is dan ook twee keer zo snel als die van de series x. Dus dat is ook een beetje een manke vergelijking.

Daarnaast worden deze vanzelf goedkoper als deze wat meer gestandaardiseerd worden.

Daarnaast heb je keuze uit elke grote ssd die je wilt. En niet maar uit 1 smaak.
Alleen merk je daar in de praktijk helemaal niks van. Vooral leuk voor marketing slides enzo..
Anoniem: 306567 @Evernote31 juli 2021 00:45
Heb je ratchet and clank wel eens gespeeld? Dat is niet mogelijk op een xbox.
Ik heb een platinum trophy in Ratchet & Clank. Heb je Quick Resume al eens geprobeerd en gezien hoe Velocity werkt? De PS5 is qua 'systeem' nog steeds waardeloos, dus heel leuk die SSD maar de PS5 doet er weinig mee.

Overigens betwijfel ik of R&C ook niet gewoon op een XSX mogelijk was.. je had iig 4K/60 Fidelity gehad i.p.v. 4K/40...

[Reactie gewijzigd door Evernote op 22 juli 2024 20:05]

Anoniem: 306567 @Evernote31 juli 2021 02:21
Ik heb inderdaad een series x staan. Alleen quick resume is vooral een hit or mis. Het werkt vaker niet dan wel. Leuke feature maar het is iets wat gewoon niet optimaal werkt.

Waarom is de ps5 precies waardeloos qua systeem? Zonder onderbouwing kan ik hier vrij weinig mee.

Je gaat er nu vanuit dat een iets betere gpu al zorgt voor een betere framerate. Echter zien we bijna bij elke digital foundry video dat de series x het vaak moet afleggen t.o.v. De ps5. Ja de series x draait vaker op een iets hogere resolutie. Maar dit zorgt er ook voor dat de series x de 60fps niet kan vasthouden en de ps5 wel. Conclusie is hier dat beide systemen aan elkaar gewaagd zijn.

Ik wacht nog steeds op games die enigszins in de buurt komt van de grafische pracht van ratchet and clank, the last of us 2 of Demon's souls. Tot nu toe mis ik die volledig op het xbox platform.
Die Seagate kaart is anders goedkoper dan de 1TB SSD die Seagate bestempeld als "made for PS5". Dat gezegd hebbende, de tijd van Seagate's exclusive deal met Microsoft loopt eind dit jaar ook op zijn einde als ik mij niet vergis, dus...
Anoniem: 306567 @Loller131 juli 2021 09:52
De ssd's voor de ps5 zijn ook twee keer sneller dan die van de series x.
Nog niet, maar in de komende maanden dalen die prijzen al harder, vanwege het feit dat je niet vast zit aan een enkele fabrikant. Sony zal nog wel officieel berichten zodra het beschikbaar is voor iedereen.
Ik heb er een externe SSD aanhangen (256GB) en die games kunnen gewoon vanaf dit opslagmedium gestart, geüpdate, etc worden. Dat was voor mij een reden om niet voor de Seagate Expansion te gaan.

[Reactie gewijzigd door WidgetTWW op 22 juli 2024 20:05]

xbox one games ja. maar ps4 games op ps5 kan ook via een externe ssd.
xsx games moeten of via de erg dure expansion card of the interne ssd.
Intussen is die dure xbox expansionkaart 50 euro goedkoper dan de een m2 variant waarvan dus blijkbaar de werking niet eens gegarandeerd wordt. 8)7
Waar dat dan? Goedkoopste die ik zie is over de 200, waar ik een m2 1Tb SSD met de gewenste snelheid al kan krijgen voor 160 euro.

Vroeg of laat zal Sony echt wel een lijst uitbrengen met modellen die voldoen aan de snelheids eisen etc.
Vroeg of laat zal Sony echt wel een lijst uitbrengen met modellen die voldoen aan de snelheids eisen etc.
Ik denk dat het andersom zal zijn, dat de SSD-fabrikanten met een "PS5 compatible" labeltje zullen komen bij specifieke producten. Ik zie Sony er niet voor aan dat ze zelf verantwoordelijk willen zijn voor wat wel en niet goed werkt (op zich begrijpelijk, maar voor de consument minder transparant).
Sony zal met een lijst van fabrikanten komen en een compatibly list. Je zal idd bij de fabrikant moeten zijn net zoals hoe het gaat met geheugen in de pc markt voor je moederbord. Al verwacht ik dat Sony het wel iets makkelijker zal maken voor de consument.
Gewoon met een programma komen waar de bedrijven Sony geld geven om hun modellen door een test gooien. En als ze slagen mogen ze een stickertje op het doosje plakken.

Zou voor Sony toch geen echte moeite zijn om een test in elkaar te zetten om te zien of een SSD voldoet aan precies dezelfde eisen als de SSD die al in de PS5 zit.

Want compatible zijn eigenlijk alle M.2 SSDs
Ja lijkt mij ook. Zolang het voor de consument maar duidelijk is.
Of willen ze dat juist wel. Als de fabrikanten het zelf kunnen bepalen kunnen ze het ook zeggen bij schijven die (even simpel en overdreven gezegd) die bij 9 van de 10 spellen problemen hebben maar omdat die ene spel het wel goed doet is het toch ps5 compatible. Krijgt Sony dan de schuld of de schijf? Ik verwacht ieder geval dat er genoeg mensen zullen zijn die eerst klagen over de ps5 want de schijf is nieuw en heeft een sticker erop, dus die moet goed zijn.
Waarom blijft iedereen maar prijzen posten van SSD's zonder heatsink. Er moet een heatsink op die SSD als je m in je PS5 wilt stoppen. Met heatsink zijn die SSD's op zijn minst net zo duur als de expansion card van de XSX en veelal zelfs duurder.

Ongetwijfeld zal de prijs de komende maanden wel gaan zakken, maar dat gaat voor die expansion cards ook gebeuren zodra er meer fabrikanten bijkomen.

Waar ik me vooral zorgen over maak is dat ze niet kunnen garanderen dat de performance voldoende is en blijkbaar hebben ze die bay zo klein gemaakt dat er beperkte tot geen airflow is bij die SSD.
Je kunt er toch ook zelf gewoon een heatsink op zetten.
Voor een tientje heb je al een heatsink en dan zit je nog steeds ver onder de prijs van dat ding voor de XBox.
En of er nog andere fabrikanten bij komen voor de Xbox is nog maar de vraag, aangezien Seagate geld heeft geinvesteerd hierin.
Als er al andere fabrikanten komen zal dat denk ik nog wel een tijdje duren.
externe Samsung T5 2TB voor 199.-
220 euro voor de xsx expansion card maar 158 voor een sn850 die waarschijnlijk zal werken.
wacht gewoon tot alle tech press een bult ssds testen.
Dat is de prijs voor een SN850 zonder heatsink. Met heatsink is die 244, duurder dan de expansion card dus.
Zeker wanneer je je bedenkt dat die Seagate Expansion ook met enige regelmaat goedkoper te krijgen is. Ik heb hem circa 3-4 maanden terug voor €189 gekocht…
Tja, lekker boeiend die heatsink, of denk je dat die PS5 24/7 SQL queries aan het crunchen is (of Chia aan het farmen 8)7 )?

Hoeveel hij opwarmt tijdens lees- en schrijfacties tijdens games stelt natuurlijk geen reet voor..
Ik zou Sony ff bellen om te vertellen dat het vereisen van een heatsink onzin is
Dat lijkt me wel verstandig idd.
Hoop geld als het niet blijkt te werken.
Die dure expansion card is dus best goedkoop.
Series X versies van games kunnen niet vanaf een externe SSD afgespeeld worden. Staat letterlijk in de FAQ https://support.xbox.com/...d-play/smart-delivery-faq

Zal wel een optimized one x game zijn.
Er zijn inderdaad een aantal uitsluitingen, maar die zijn tot nu toe 'beperkt'.
Anoniem: 306567 @WidgetTWW29 juli 2021 14:45
De uitsluitingen zijn alle series X games. Dat zie ik niet als beperkt. Overigens werkt dit exact hetzelfde op de ps5. PS4 games zijn speelbaar vanaf een USB externe ssd of hdd. Maar PS5 games niet, ook logisch omdat die games de snelheid van de ssd nodig hebben.
Een tijdje terug is er ook een firmware update geweest die de manier waarop je externe games overplaatst naar je interne opslag verandert. Ik ken de details niet helemaal. En heb moeite om het op te zoeken.

Klopt het nog steeds dat het op de PlayStation 5 niet mogelijk is om PlayStation 5 games te parkeren op je externe opslag en deze heen en weer te verplaatsen indien je het spel wilt spelen?
Anoniem: 306567 @Maulwurfje29 juli 2021 19:24
Klopt het nog steeds dat het op de PlayStation 5 niet mogelijk is om PlayStation 5 games te parkeren op je externe opslag en deze heen en weer te verplaatsen indien je het spel wilt spelen?
Dit kan tegenwoordig wel op de ps5
het echte antwoord is :

Optimized for Xbox Series X|S games should always be installed on the console’s internal SSD or a storage expansion card. A select few games that deliver next-gen optimizations are playable from USB external drives, but the best speed and performance will be achieved when played from internal SSD or a storage expansion card.
En die uitsluitingen / uitzonderingen gaan in de toekomst de hoofdmoot van alle games zijn. Nieuwe games zullen per definitie wel series X/S games worden, schat ik. Probleem is nu nog niet zo groot, maar wordt wel steeds groter. Als ik ook zie hoeveel groter sommige X/S versies van games zijn, gaat het interne geheugen van de consoles al heel snel vol raken.

Een voorbeeldje: Marvel's Avengers Xbox One versie was zo'n 58gb. Na update naar X/S was deze 107gb groot. Wellicht een extreem voorbeeld, maar de games worden er volgens mij nooit kleiner op na zo'n update.

Ik vind aan de ene kant smart delivery, die altijd de beste versie voor je console kiest, best tof en makkelijk, maar ik baal in sommige gevallen wel dat ik niet kan kiezen voor de Xbox one versie. Vooral bij deze opgepoetste Xbox One games is de grafische winst naar mijn mening niet zo enorm dat ik daar graag veel opslagruimte voor opoffer. Ik zou in sommige gevallen dus wel gewoon de oude versie willen blijven spelen.

Maar goed, first world problems enzo ;) .
Vrij logisch, de Xbox heeft geen USB-C.
Anoniem: 306567 @dave199529 juli 2021 15:43
En de snelheid van de USB poorten is de helft van die van de ps5:

https://www.gfinityesport...s-wi-fi-wifi-playstation/
En dat maakt allemaal niet uit. De doorvoersnelheid is hoog genoeg om Xbox One games net zo snel te laden als van de interne schijf en Series X games moet je sowieso van de interne schijf spelen. Dat is op de PS5 niet anders.
En waarom zouden de Series X games alleen op de interne schijf gespeeld kunnen worden denk je? ;)
Eh, omdat die games wel een hogere leessnelheid nodig hebben. Ik reageerde op het feit dat er 2 mensen hierboven mij zeggen dat de series x geen usb c heeft en maar de helft van de snelheid van de PS5 usb. Dat maakt dus niks uit.
Xbox one games ja, geen Xbox series X games.
Dat is voor oudere consol games. Daarnaast is een m.2 de toekomst is zo'n domme kaart niet. Het zit in laptops, pcs en noem maar op.
De SSD die ik eraan heb hangen is een M.2 (intern) in een Externe behuizing ;). Samsung Evo 960.
Maar speel jij seriesX games van dat ding ?
Optimized ;). Zoveel 'echte' Series X games zijn er dan ook weer niet. FIFA 21 staat er bijvoorbeeld op.
Anoniem: 306567 @WidgetTWW29 juli 2021 14:54
Je kan alleen niet de series x variant van fifa 21 vanaf je Externe ssd spelen. Dan heb je daar de xbox one versie op staan.
Maar kan die dan nog spelen? Ik had namelijk een aantal Xbox One games, die na verloop van tijd een update kregen naar X/S versie. Het staat me niet bij dat ik die update kon weigeren. Ik kreeg bij opstarten gewoon een melding dat ik de update binnen moest halen volgens mij. Werkt dat anders als het op externe opslag staat?
Anoniem: 306567 @Sjekster29 juli 2021 15:41
https://support.xbox.com/...d-play/smart-delivery-faq
Xbox Series X|S games can’t run from USB external drives, but you can copy them onto USB external drives for storage and for quick copying onto another Xbox Series X|S console.
Dat snap ik, maar hierboven leek geimpliceerd te worden dat er vanaf externe opslag de Xbox One gedraaid werd, terwijl X/S versie beschikbaar is en naar mijn weten dan altijd wordt geïnstalleerd?
Anoniem: 306567 @Sjekster29 juli 2021 15:56
Smart Delivery makes sure that you get the best available version for the console you’re playing on. If the Xbox Series X|S optimized version is available, that’s the only version available to download and install on Xbox Series X|S consoles for all players of the game.
Kan zijn dat als je de xbox one versie al geïnstalleerd hebt dat je dan de installatie kan weigeren. Zie onderstaand. Bij de ps5 heb je een keuze die je zelf kan maken of je de ps4 of ps5 installeert. Bij Playstation heb je bij beide versies ook een aparte trophy set. Bij xbox is dit volgens mij gedeeld.
On an Xbox Series X|S console, you’ll automatically download and install the Xbox Series X|S version if it’s available. Otherwise, the backward compatible Xbox One version will be installed (if it’s a supported backward compatible title).
Bij Playstation heb je bij beide versies ook een aparte trophy set. Bij xbox is dit volgens mij gedeeld.
Ja en dat is echt een nadeel ook trouwens, ik speelde een game voor 80% op de Ps4 en wilde deze afmaken op de Ps5, er was netjes een gratis upgrade en mijn save ging mee (door de developer dan) maar de trophy lijst was idd gescheiden.

Opnieuw beginnen op de Ps5 of de Ps4 versie spelen op de Ps5. Twee dingen die je natuurlijk niet wilt horen als je net je nieuwe console uit de doos gehaald hebt.
Anoniem: 306567 @Donstil29 juli 2021 16:16
Ik zie het zelf als een incentive om de game opnieuw te spelen. Maar als je er midden in zit kan ik begrijpen dat dit minder ideaal is. Hier haal ik zelf meer waarde uit games die ik al eerder heb gespeeld. Games waarbij ik de platinum heb gehaald raak ik eigenlijk nooit meer aan. Maar op deze manier kan ik hem opnieuw spelen.
Games opnieuw spelen doe ik zelden eigenlijk. Na de platinum is het wel klaar hier, vind een dubbele lijst met voornamelijk bronze trophy’s daar niet overtuigend genoeg voor eerlijk gezegd.
Anoniem: 159816 @theduke198929 juli 2021 16:40
In die kaart zit een M2 drive ;).
Lol, wat denk je dat er in die Xbox kaarten zit?
Daartegen over staat wel dat ze hotswap zijn en je dus makkelijk kan switchen. Gezien games steeds groter worden niet een overbodige luxe.
Dure? Relatief aan de techniek is het dacht ik helemaal niet zo duur. Maar is natuurlijk nog altijd veel geld.
Technisch gezien kan je ook de interne SSD van Microsoft vervangen. Hiervoor moet je wel je hele Series X uit elkaar halen. Maar niets wat een tweaker niet kan.

Maar van beide huidige manieren is wat te zeggen. Microsoft met redelijk dure Seagate expansion cards of de dure optie van Sony zonder garantie dat het werkt.
€ 220 - € 240 voor 1TB Expansion vind ik nou niet echt fantastisch van Microsoft. Aan de andere kant, Sony heeft SSD uitbreiding nog helemaal niet beschikbaar gemaakt op de PS5, maar dat kan straks wel een stuk goedkoper dan bij de Xbox

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 juli 2024 20:05]

Het voordeel van die expansion cards is echter wel dat je er meerdere kunt hebben en makkelijk kunt wisselen. Onder water is het ook gewoon een PCIE aansluiting.


Sony heeft weer als voordeel dat je er gewoon dik 4TB in een keer bij kan prikken.
En ook dat de werking gewoon 100% gegarandeerd is. Maar wel duur ja, en ik hoop dat er grotere versies dan 1TB komen.

Ik heb nu gewoon een 4TB externe schijf eraan hangen. Prima, want er zijn nog niet bijster veel X/S games. Ik heb Xbox One generatie overgeslagen en heb dus nog wat games die ik wel wil spelen. Deze generatie games kan grotendeels gewoon via externe schijf gespeeld worden. X/S games kunnen echter alleen via interne SSD of een expansion card gespeeld worden. Naarmate de tijd vordert, zullen alle games X/S worden schat ik en zal ik steeds minder vanaf mij normale externe schijf kunnen spelen. En ik heb ook geen zin om steeds games te moeten verhuizen van intern naar extern en vice versa.
Goed punt, dat is inderdaad wel weer erg makkelijk van die expansion cards.
Best wat geld, maar je krijgt wel de garantie dat het goed werkt en het is wel ongeveer in lijn met de prijs van een 1TB SSD die aan de eisen van Sony voldoet als ik de pricewatch even scan.

Voordeel bij Sony is dat de prijzen kunnen dalen en je grotere SSD's kan kopen.

Voordeel bij MS is dat die dingen al best even beschikbaar zijn en gegarandeerd werken als bedoeld.

Valt voor allebei wat te zeggen denk ik.
Prijzen van normale M2 SSD's gaan nog wel sterk dalen. Grote kans dat de prijzen van de Xbox expansion altijd hoog blijft.
Mogelijk, maar de Expansion Card is echt al maanden voor €190 verkocht door Amazon. De aanbevolen prijs is €250. Nu zit de prijs op dit moment even weer bij €220 maar dat verandert dagelijks, net zoals bij gewone M2 ssds.

Het feit dat de Expansion Cards 2-3 maanden na lancering al €60 goedkoper werden aangeboden doet mij wel denken dat wij ook in de toekomst lagere prijzen zullen zien.
eh ja, volgens mij is dat letterlijk wat ik als een van de voordelen van de oplossing van Sony opschrijf? :?
Afhankelijk van hoeveel concurrentie erbij komt. Er komen meer expansion cards van andere fabrikanten dus dat zal de prijs zeker wel drukken.
Opener? Propietary is misschien wel simpel maar het tegenovergestelde van open. Je krijgt van Sony genoeg duidelijkheid wat je kan aansluiten op hun support pagina. Pcie 4.0 x4 m2 ssd van een standaard formaat zoals 2230 tot en met 22110. Minimale leessnelheid is 5.5GB/s en mag min. 250GB zijn, max 4TB. Genoeg keuze daarin en zal zelf vooral kijken naar de 7GB/s disks zoals de WD 850. Het geeft fabrikanten en gebruikers keuze en daar komt ontwikkeling en vrije markt werking beter uit.

Ik zie verder ook niet in welke andere technische informatie je krijgt van Microsoft dat niet beschikbaar is bij Sony. Volgensmij zowat 1 op 1 hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 22 juli 2024 20:05]

Ik vind de door Sony verstrekte informatie juist niet "duidelijk genoeg". Het feit dat ze daar nog een disclaimer bij moeten plaatsen zegt toch al veel. Je kunt al die specs lezen, maar dan koop je opeens een QLC schrijf en oups, performance down the drain. Microsoft hoeft trouwens niet dezelfde informatie aan te leveren. Je koopt extra 1TB opslag. Dat was het. Het werkt gewoon! Het zou wel mooi zijn als Sony zelf een M2 gaat aanbieden. Dan weet je tenminste dat het 100% werkt.

Wat wel nog moet blijken is hoe zich de prijs voor de Xbox Cards ontwikkelt. Ze zijn al vaak voor €60 onder de aanbevolen prijs verkocht.

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 22 juli 2024 20:05]

Het is maar wat je duidelijk noemt. Er is amper een PS5 gebruiker die snapt wat hier allemaal beschreven staat.
Anoniem: 159816 @twowheeler29 juli 2021 15:33
Jazeker, zij snapten dat de gemiddelde(!) consument gewoon een oplossing wil zonder gerotzooi. Daarom zijn ze gegaan voor een plug&play oplossing.

Bij Sony duurt het ondertussen al meer dan een half jaar voordat je überhaupt iets kan, en dan nog is het niet eenvoudig voor de consument. Als je een Expansion Card koopt voor je Xbox ben je gegarandeerd van een juiste werking. En misschien is dat iets wat sommige Tweakers niet willen, maar de gemiddelde consument wil gewoon een product dat werkt.

Ik hoop wel dat Microsoft meer derde partijen de kans gaat geven deze expansion cards te maken, of dat ze de prijs regelmatig bijstellen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 20:05]

Een HDD vervangen bij een ps2/ps3/xbox360 etc is volgens mij nooit een probleem geweest bij de consument. Waarom nu wel ineens met een SSD?

Daarnaast zitten er ook nadelen aan een expansion card, Seagate en Microsoft hebben controle over de prijs. (Wij weten hoe het is afgelopen met de Vita kaarten....)
Klikte je de Xbox 360 hard drive er niet bovenin? Volgens mij was dat ook gewoon een eigen design. Plug&play.

Het vervangen van interne onderdelen is niet iets wat een standaard consument doet. Toen niet, en nu ook nog niet.
PS2, PS3, PS4 nooit een probleem geweest om een HDD/SSD te vervangen. Waarom maak jij er nu precies een punt van?

Effe serieus? Ik weet niet uit welke tijd jij komt, maar de jeugd van tegenwoordig kan meer dan genoeg zelf doen. Of loop je ook te klagen bij ieder device met een uitbreiding die net iets "lastiger" is? Dit is een beta periode, geen officiële release en marketing eromheen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juli 2024 20:05]

Anoniem: 159816 @Recon2429 juli 2021 18:53
Bij die Playstations stelt Sony geen eisen aan de snelheid. Echter heeft Sony bij de PS5 gekozen voor deze extra snelle SSD om constant assets te streamen. Als je SSD dat niet bij kan houden brengt dat je spelervaring in gevaar. Je gaat last krijgen van assets die niet volledig geladen zijn. Daarom moet je als consument gewoon zeker weten dat de SSD die je wil gaan gebruiken daadwerkelijk snel genoeg is. Dat kan je op twee manieren doen:

- Kant en klare eigen oplossing die altijd werkt (daarvoor heeft Microsoft gekozen)
- Hardware van derde partijen dat voldoet aan de snelheidseisen waardoor het gegarandeerd dezelfde ervaring oplevert.

Sony doet op het moment geen van beiden. Het enige wat ze zeggen is dat je minimaal 5500MB/s leessnelheid nodig hebt en dat het dan hopelijk goed genoeg werkt. Want garanderen kunnen ze het niet.

Wil je als Playstation 5 speler dezelfde game ervaring hebben als met de interne SSD? Of is dat voor jou niet belangrijk? Je bent wel echt een enorme fanboy als je verminderde prestaties accepteert :D

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 20:05]

Bij die Playstations stelt Sony geen eisen aan de snelheid. Echter heeft Sony bij de PS5 gekozen voor deze extra snelle SSD om constant assets te streamen. Als je SSD dat niet bij kan houden brengt dat je spelervaring in gevaar. Je gaat last krijgen van assets die niet volledig geladen zijn. Daarom moet je als consument gewoon zeker weten dat de SSD die je wil gaan gebruiken daadwerkelijk snel genoeg is. Dat kan je op twee manieren doen:

- Kant en klare eigen oplossing die altijd werkt (daarvoor heeft Microsoft gekozen)
- Hardware van derde partijen dat voldoet aan de snelheidseisen waardoor het gegarandeerd dezelfde ervaring oplevert.

Sony doet op het moment geen van beiden. Het enige wat ze zeggen is dat je minimaal 5500MB/s leessnelheid nodig hebt en dat het dan hopelijk goed genoeg werkt. Want garanderen kunnen ze het niet.

Wil je als Playstation 5 speler dezelfde game ervaring hebben als met de interne SSD? Of is dat voor jou niet belangrijk? Je bent wel echt een enorme fanboy als je verminderde prestaties accepteert :D
Ik heb 2 woorden voor je:

"Beta Periode" Er is verder geen communicatie naar buiten om het...jawel een beta is. Nogmaals, je herhaalt jezelf alleen maar.
Je bent wel echt een enorme fanboy als je verminderde prestaties accepteert :D
Ben blij dat MS het voor leken als jou makkelijk hebben gemaakt. Ondertussen ken ik je gemekker wel een beetje namelijk. Als dit anders was, had je namelijk nog steeds commentaar en had je wel iets anders gezocht (vermoedelijk prijs) om het goed te praten voor MS.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juli 2024 20:05]

Bij de 360 fat was de harde schijf inderdaad een Western Digital 2.5 inch-schijf met custom firmware op een soort eSATA poort - en die kan je niet zomaar zelf vervangen.
Anoniem: 159816 @field33P29 juli 2021 17:28
https://www.coolblue.nl/p...60-hard-drive-250-gb.html

Dit ding toch? Lijkt mij plug and play?
Ja, maar de schijf die in de behuizing zit kan niet zomaar vervangen worden (tenzij de console gemod wordt of je een identieke WD-schijf kan vinden waarop de firmware geflasht kan worden)
Wij hebben voor de later 360 variant de schijf voor het eerste model gekocht en die in een Ali behuizing gezet. Ja, die custom firmware zat er natuurlijk al op, maar was een koopje toen bij de Bart Smit voor exact hetzelfde.

De prijzen van pcie 4.0 ssd's zijn nog best hoog. Denk dat er voor de ps4 spellen dan een pcie 3.0 variant in komt. Dan zit er 2x 1TB in de ps5. Sneller en wat langzamer.
Anoniem: 159816 @field33P29 juli 2021 17:48
Dat is dus plug & play voor de gemiddelde consument, want die koopt de kant en klare oplossing. Nu ben ik ook van mening dat je zelf ook je eigen schijf erin zou moeten kunnen stoppen, en vind het jammer dat Microsoft dat niet toelaat, maar doel #1 is altijd zorgen dat het voor de gemiddelde consument eenvoudig is om het uitbreiden van opslagruimte eenvoudig te maken.
Daarnaast zitten er ook nadelen aan een expansion card, Seagate en Microsoft hebben controle over de prijs. (Wij weten hoe het is afgelopen met de Vita kaarten....)
Met als groot verschil dat Sony de enige was die die kaarten maakte en bij de expansion van MS straks meerdere fabrikanten gaan produceren.

https://twitter.com/_xbox.../1313905133705736194?s=21
Alleen gebruikt Microsoft ook geen super snel uitbundig SSD array wat de PS5 wel doet.
Anoniem: 159816 @Sn0wblind29 juli 2021 16:47
Dat maakt het alleen maar belangrijker dat er goede support is vanuit Sony. Je wil als consument gewoon een SSD kunnen kopen waarvan de prestaties worden gegarandeerd. Als je het ding van Microsoft koopt weet je gewoon dat je iets koopt dat gegarandeerd hetzelfde presteert als de interne drive. Voor je games maakt het niet uit of ze dan op je interne of externe drive staan. Met je PS5? Good luck....Sony laat het je zelf maar uitzoeken terwijl ze juist in dit soort gevallen duidelijk moeten zijn welke drives dezelfde gameplay experience gaan opleveren als de interne drive.
Er zijn alleen geen ready to ssd's die dit kunnen faciliteren. Je zou kunnen zeggen dat zij het zelf op de markt brengen. Ik heb persoonlijk liever zelf de vrijheid.
Jij wel maar jij bent een tweaker. Mijn neefje van 8 wil gewoon een goede gebruikerservaring en geen research moeten doen welke goed presteren voor de PS5 en welke niet. En laten we eerlijk zijn de meeste mensen gaan met een console voor gemak om juist af te zijn van PC perikelen.
Anoniem: 306567 @Kaasje12329 juli 2021 17:14
Je zou je verbazen wat de jeugd tegenwoordig kan. Ik zal mij niet zoveel zorgen maken over de huidige jeugd of ze dit kunnen of niet. Als de doelgroep 60+ was geweest dan waren er wellicht zorgen. Maar nu echt niet.
En de ouders van het neefje van 8? Degene die uiteindelijk het product kopen? Ik denk dat je de technische kennis van de gemiddelde consument echt zwaar overschat. Heb je ooit in de retail gewerkt? Doe dat een dagje, dat stelt je wereldbeeld direct bij ;).
Ik kom zelf uit de retail ja.( meer dan 10 jaar ervaring) Maar de ouders van dat 8 jarige jongetje zijn opgegroeid in deze digitale wereld. We zijn inmiddels alweer een generatie verder. Daarnaast laten die ouders zich vaak informeren door de kinderen (want die hebben vaak al meer kennis)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 20:05]

Ik kom zelf uit de retail ja.( meer dan 10 jaar ervaring) Maar de ouders van dat 8 jarige jongetje zijn opgegroeid in deze digitale wereld. We zijn inmiddels alweer een generatie verder. Daarnaast laten die ouders zich vaak informeren door de kinderen (want die hebben vaak al meer kennis)
Een boel mensen zou het inderdaad prima kunnen. Met het juiste filmpje kan iedereen het. Echter, ik ken ook voldoende mensen met twee linkse handen. Die hebben moeite elk schroefje die ze moeten schroeven.

Tevens, ken ik weinig mensen die in hun playstation 3/4 een andere HDD hebben geïnstalleerd. Reden, ze wisten niet dat ze deze überhaupt konden verwisselen voor een groter model. Dus wat dezen ze? Een USB 3.0 harde schijf en/of een PS4 Pro kopen.

Dan is voor een boel mensen de oplossing van Microsoft beter. Mensen zien tenminste wat ze kunnen upgraden.

Er zijn daarom 3 dingen belangrijk:
1. Goede voorlichting vanuit Sony
2. Goede marketing in de winkel en van producten.
3. Inbouwservice door de winkel

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 20:05]

Een boel mensen zou het inderdaad prima kunnen. Met het juiste filmpje kan iedereen het. Echter, ik ken ook voldoende mensen met twee linkse handen. Die hebben moeite elk schroefje die ze moeten schroeven.
Ik ben er zo eentje met twee linkerhanden. De sirenes gaan af in de wijk als ik zelfs maar naar een boor kijk.

Maar die SSD in de PS5 mikken lukt ook mij wel. (En dan heb ik nog nooit een m2 slot of kaart van dichtbij gezien tot nu toe). Ik heb het bij de PS3 ook gedaan (en dat was nog wat meer gehannes omdat je dan het OS opnieuw moet installeren op de nieuwe schijf). PS4 was ik het ook van plan, maar nooit van gekomen om een of andere reden.
Sony heeft duidelijk aan welke specs de ssd moet hebben. Er komen straks gewoon Playstation logo's op de ssd's vanuit de fabrikanten die stappen allemaal in deze markt want die willen ook verkopen.

Ik snap dat je vanuit het xbox kamp graag wil laten zien dat het bij xbox allemaal veel beter geregeld is en bij Playstation allemaal klote is. Maar het heeft niet veel toegevoegde waarde om dit elke keer kenbaar te maken onder deze berichten.

Pc's werken al jaren op deze manier. Hdd's konden ook al jaren vervangen worden bij consoles. En nu is ineens alles wat Sony doet slecht en moet het allemaal maar kindvriendelijk gemaakt worden. Je zal je verbazen wat consumenten tegenwoordig allemaal kunnen in deze tijd.
Ik citeer:
Ook zegt de PlayStation-fabrikant dat mogelijk niet alle games net zo optimaal draaien vanaf een M.2-ssd als de interne PS5-opslag, ook als het om een M.2-ssd gaat die een hogere snelheid van 5500MB/s haalt.
De specificaties garanderen volgens Sony dus gewoon niets.

De vergelijking met PC's loopt op meerdere punten spaak. Allereerst is het een compleet andere doelgroep. Ten tweede maken games op de PS5 gebruik van de extreem snelle SSD in de PS5 om assets op tijd in te laden. Dus je wil als consument gewoon 100% zeker weten dat je precies dezelfde spelervaring hebt.

Het heeft helemaal niets te maken met kindvriendelijk maken te maken. Het heeft te maken met gegarandeerd dezelfde spelervaring leveren. Doel nummer 1 bij uitbreiding van opslag is dat de spelervaring niet veranderd. De rest is secundair. Het maakt mij geen reet uit hoe Microsoft of Sony het uiteindelijk doet, zolang de eindgebruiker maar verzekerd is van een gelijkwaardige ervaring. Microsoft biedt dat op het moment, Sony doet dat niet en in hun communicatie is het nu vooral duidelijk dat het geen prioritiet heeft voor ze. Lijkt mij dat je dat als PS5 eigenaar toch graag zou willen zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 20:05]

Er zijn al websites die dit voor de consument doen:
https://www.eurogamer.net...foundry-best-ssds-for-ps5

De bèta firmware heeft namelijk een speedtest ingebouwd zodat je kan zien of de ssd snel genoeg is. Hierdoor zijn er nu dus al lijstjes te krijgen welke je moet kopen. Geen probleem toch?
Je snapt het punt nog steeds niet.

A. Waarom moet je derde partij om te bepalen wat er werkt met je PS5? Voor een moederbord kan je gewoon vinden welk geheugen gegarandeerd werkt. Voor een NAS heb je ook een lijst met welk geheugen werkt én welke harde schijven werken. Weet je wat voor shitstorm er zou zijn als fabrikanten dat uit hun documentatie halen :D.

B.
Ook zegt de PlayStation-fabrikant dat mogelijk niet alle games net zo optimaal draaien vanaf een M.2-ssd als de interne PS5-opslag, ook als het om een M.2-ssd gaat die een hogere snelheid van 5500MB/s haalt.
Je moet naast het testen van de drive óók nog testen of de game die jij wil spelen geen problemen heeft. Vind jij het acceptabel dat je game stottert omdat de data blijkbaar toch niet snel genoeg gestreamd kon worden?
Ik snap je punt wel. Maar de enige reden dat je dit punt wilt maken is dat je fan bent van xbox. En niet omdat je zo begaan bent met de ps5 eigenaren.

En het is een bèta. Dit is al meerdere keren tegen je verteld maar dat komt ook niet bij je aan. Je blijft maar doorgaan waarom dit zo slecht is voor de consument...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 20:05]

Een beta 8 maanden na de launch en Sony heeft nog steeds geen interne tests gedraaid? Dat geloof ik niet.

Ik snap je punt wel. maar de enige reden dat je dit geen punt vindt is dat je fan bent van sony.

Maar goed, ik wist niet dat ik geen mening mag hebben over producten die ik niet bezit? Ik bezit een hoop moederborden niet, dus ik mag niet zeggen dat ik het geen goed idee zou vinden als fabrikanten de officiële compatibiliteitslijst voortaan maar weglaten. Hilarisch.
Laten wij hier weer over discussiëren zodra de final firmware uit is.

Je snapt dat een Beta nog niet volledig is of niet? Je snapt waarschijnlijk ook dat er eerst een Alpha vooraf gaat? Daarnaast snap je denk ik ook wel dat als Sony testen doet dat de resultaten daaruit nog niks hoeven te zeggen? Daarom doe je een test met een groter publiek (Bèta test), om te kijken of er met een groter publiek problemen uit komen (net zoals bijvoorbeeld een vaccin getest wordt). Als die resultaten goed zijn kan je uit de firmware halen welke SSD iedereen gebruikt, daar kan je dan weer een lijst van genereren die je met het publiek kan delen zodra de final firmware uit is.

Begrijp niet helemaal wat je hier niet aan snapt? Dit is hoe elk bedrijf werkt...
Het probleem is dat je jouw klanten nu willekeurige SSD's laat kopen om je eigen testen te draaien. Wat ze zouden moeten doen om dit goed en netjes te testen, is om zelf een lijst aan te leveren van SSD's die ze zelf getest hebben en waarvan ze zeggen dat ze goed zouden moeten werken. Dan hebben eindgebruikers een baseline om mee te werken in plaats van willekeurige SSD"s te testen. Verder leert Sony op die manier of hun eigen tests overeen komen met de resultaten en ervaringen van de eindgebruikers. Daarnaast kan de eindgebruiker nog steeds kiezen om zelf met een andere SSD te testen, maar deze weet dan wel dat het mogelijk niet werkt. De gebruiker kan dan zelf kiezen of ze een groter financiële risico willen lopen, dan het risico van een SSD van de officiële lijst (nog steeds een risico, maar het is een beta).

Als je een vaccin gaat testen dan test je ook niet met alle willekeurige versies die je hebt en laat je het ook net over aan de gebruiker om te kiezen welke hij of zij wil gebruiken.

Dit is een shotgun aanpak, Gewoon willekeurig schieten en hopen dat je wat raakt.
Volgens mij is een bèta test volledig op eigen risico. Dat wordt overal vermeld, wil je niet een bèta tester zijn dan moet je ook niet meedoen.

Je maakt echt ergens een probleem van dat er niet is. Straks als de final firmware er is dan is er gewoon een lijst met SSD's die je kan gebruiken. No problem. Wil je geen beta tester zijn dan moet je er niet aan meedoen!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 20:05]

Gelukkig hebben we tweakers en daar kan je uiteindelijk perfect vinden welke SSD goed werkt in de PS5
dus geen probleem.
En gij dient ook te snappen dat Tweakers niet toonaangevend zijn voor de gemiddelde consument.
Tuurlijk heb je individuen die wel een van het open maken en overige houden....alleen vallen die in het niet bij de overgrote meerderheid die gewoon fan zijn van het plug n play concept.
Digital Foundry heeft een informatieve artikel geplaatst met links naar compatibele SSDs: https://www.eurogamer.net...foundry-best-ssds-for-ps5

Denk dat dit wel voor de meeste gebruikers duidelijk gaat zijn. Ik verwacht ook dat Sony op hun social media tutorials gaat uitbrengen.

Heb zelf zojuist een SN850 besteld voor 160 euro. 1TB. Heb nog een heatsink hier liggen van andere m2 SSDs dus dat komt wel goed.
De meeste gebruikers lezen Eurogamer, of Digital Foundry, niet. Doelgroep van voornamelijk die laatste is, jawel, Tweakers.

Wil men de gemiddelde consument bereiken, dan zal Sony dat toch echt zelf moet doen, met duidelijke marketing.
...kunnen we dat? Want Sony zelf durft niet te zeggen welke SSDs werken met de PS5, ze zeggen zelf al dat SSDs die voldoen aan alle gestelde eisen alsnog niet zouden kunnen werken. Dus hoe moeten wij tweakers in godsnaam weten wat wel en niet werkt? LAat staan normale consumenten?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 20:05]

Anoniem: 159816 @Recon2429 juli 2021 16:38
De "oplossing" van Sony is dat men het zelf maar moet uitzoeken met geen garantie dat het werkt. Ik weet niet in welk universum dat een fatsoenlijke oplossing is. Niet alleen is dat ruk voor consumenten, maar ook voor verkopende partijen die weer opgescheept zitten met een berg retouren van SSD's die niet goed werken in een PS5 omdat Sony heeft besloten dat ze het niet de moeite waard vinden om een compatibility lijst te maken.
Wacht de beta nou maar af. Je focust je wel heel snel meteen om een paar punten om het maar negatief aan te grijpen. Officieel is het nog niet eens beschikbaar, dus ze zullen er nu nog niet over communiceren buiten de beta. Ga je moederbord fabrikanten ook aanklagen als je geheugenbankje niet werkt?

Ze roepen nergens dat ze het uiteindelijk niet overzichtelijk gaan maken voor de consument. Het feit blijft als jij gewoon wat koopt, dan kunnen ze geen garantie bieden. Game shops zullen ze vast verkopen, Sony misschien ook via hun site.

Als ze met een eigen oplossing waren gekomen, durf ik te wedden dat het nog niet goed was, omdat het geen “Microsoft” is.
Anoniem: 159816 @Recon2429 juli 2021 16:52
Mijn moederbord fabrikant heeft gewoon een lijstje met geheugenmodules die officieel ondersteund worden. Werkt het moederbord niet met die modules? Dan gaat het moederbord gewoon RMA (nadat uitgesloten is dat de modules zelf goed zijn).

Het minste wat ze kunnen doen is een SSD uitbrengen onder hun eigen merk die gegarandeerd werkt en het voor de rest open houden voor 3de partijen zonder garantie dat het werkt. Als ze niets zelf willen doen, dan zullen ze minimaal een lijst met compatibele SSD's moeten maken waarvan ze de prestaties garanderen.

Maar zelfs als er een lijst met compatibele SSD's is, dan is het nog steeds geen handige oplossing voor Jan met de pet.
Mensen vergeten dit nog wel eens:
As this is a beta, please note the final specifications may change ahead of the official system software release.
Maar goed je gaat straks gewoon merken krijgen die net zoals de game drive een Playstation logo erop plakken en dan weet de consument dat deze geschikt is. Heel veel moeilijker wordt het waarschijnlijk niet. Je kan wel blijven doorgaan dat het allemaal klote is aan de kant van Playstation, maar je gebruikt zelf een Xbox dus je hoeft er zelf niet mee te werken toch?
Als fabrikanten zelf gaan garanderen dat het compleet werkt met een PS5 is dat natuurlijk ook een oplossing. Niet de beste oplossing, maar zeker beter dan het nu is.

Het doet er voor de rest niet toe wat ik wel of niet gebruik, ik bekijk het gewoon vanuit het perspectief van de gemiddelde consument.
Mijn moederbord fabrikant heeft gewoon een lijstje met geheugenmodules die officieel ondersteund worden. Werkt het moederbord niet met die modules? Dan gaat het moederbord gewoon RMA (nadat uitgesloten is dat de modules zelf goed zijn).
Nog steeds is je moederbord fabrikant niet verantwoordelijk als er op de lijst een module staat die niet helemaal lekker werkt. Ook zij zullen niet alles zelf testen namelijk..
Het minste wat ze kunnen doen is een SSD uitbrengen onder hun eigen merk die gegarandeerd werkt en het voor de rest open houden voor 3de partijen zonder garantie dat het werkt. Als ze niets zelf willen doen, dan zullen ze minimaal een lijst met compatibele SSD's moeten maken waarvan ze de prestaties garanderen.
Je loopt constant op de zaken vooruit, maar alleen om het negatief proberen aan te grijpen.
Maar zelfs als er een lijst met compatibele SSD's is, dan is het nog steeds geen handige oplossing voor Jan met de pet.
Zoals ik al zei, het zal toch niet goed zijn nu MS precies heeft gedaan waar men PS voor zat te bashen.
Anoniem: 159816 @Recon2429 juli 2021 18:45
Uh, de lijst met modules is juist getest. Volgens mij snap jij niet zo goed waarom die lijsten bestaan. Die lijsten bestaan om de consument te helpen met het kopen van het juiste product waarbij de prestaties gegarandeerd zijn. Dat is wat Sony in dit geval moet doen.

En hoe loop ik op de zaken vooruit? Ik geef alleen suggesties hoe ze de huidige stand van zaken recht kunnen trekken, want op dit moment is het voor de consument gewoon een rotzooi.

Als je niet inziet hoe het voor de gemiddelde consument handiger is om een plug & play oplossing te hebben, dan kan ik je ook niet verder helpen.
Uh, de lijst met modules is juist getest. Volgens mij snap jij niet zo goed waarom die lijsten bestaan. Die lijsten bestaan om de consument te helpen met het kopen van het juiste product waarbij de prestaties gegarandeerd zijn. Dat is wat Sony in dit geval moet doen.
Ik snap het heel goed, hoef je mij niet uit te leggen. Nog steeds is een MSI niet verantwoordelijk.
En hoe loop ik op de zaken vooruit? Ik geef alleen suggesties hoe ze de huidige stand van zaken recht kunnen trekken, want op dit moment is het voor de consument gewoon een rotzooi.
Kijk naar je argumenten. Dit is een beta periode, PlayStation maakt er (buiten dat de pagina zichtbaar is voor iedereen), geen blogpost oid over. Er is nog geen officiele release of marketing gestart, dus ook geen lijst beschikbaar.
Als je niet inziet hoe het voor de gemiddelde consument handiger is om een plug & play oplossing te hebben, dan kan ik je ook niet verder helpen.
Moeten we altijd de "gemiddelde consument" met alles hun handje vasthouden? Had de "gemiddelde consument" ook zoveel problemen met de PS2, PS3 en PS4?
Wacht de beta nou maar af. Je focust je wel heel snel meteen om een paar punten om het maar negatief aan te grijpen. Officieel is het nog niet eens beschikbaar, dus ze zullen er nu nog niet over communiceren buiten de beta. Ga je moederbord fabrikanten ook aanklagen als je geheugenbankje niet werkt?
Je weet dondersgoed dat menigeen consument die eraan begint de goedkoopst mogelijke SSD met een bepaalde opslagruimte erin gaat proberen te zetten en boos wordt wanneer games beginnen te glitchen omdat die zijn geschreven met een grotere verwachting aan bandbreedte. Dan is het vooralsnog weinig vertrouwenwekkend wanneer Sony geen duidelijk plan lijkt te hebben buiten de introductie uitstellen.
Als je de SSD plaatst in een ps5 met met de huidige bèta firmware zal er na het formatteren een speedtest uitgevoerd worden om te zien of die aan de vereisten voldoet. Er wordt dan direct aangegeven of het snel genoeg is of niet.

Ook zullen meer en meer kanalen hierover communiceren en zijn fabrikanten juist allemaal aan het testen zoals Seagate aangaf met hun 530.

https://www.eurogamer.net...foundry-best-ssds-for-ps5
De "oplossing" van Sony is dat men het zelf maar moet uitzoeken met geen garantie dat het werkt.
Dit is precies zoals het al decennia lang op de PC gaat. Daar heeft men geleerd om eerst even te kijken of twee componenten met elkaar samenwerken. Mensen doen nu net of het een groot probleem is dat Sony de werking van nvme SSD's van derde partijen niet garandeerd terwijl dit eigenlijk heel gewoon is.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de websites van moederbordfabrikanten waar lange lijsten met compatible geheugen staan. Of anders kijk eens naar de documentatie van NAS apparaten waar lange lijsten harde schijven worden genoemd die zeker werken.

Let maar op, de overgrote meerderheid van SSD's met de juiste specs werkt gewoon op de PS5, en de SSD's die niet werken (als die er al zijn) zullen snel bekend worden. Ook zullen er snel lijsten verschijnen met SSD modellen die werken en ook zeker weten zullen laadtijden vergeleken gaan worden tussen verschillende SSD's.

Indien je de pech hebt dat je niet eerst even hebt gechecked of een SSD compatible is met jouw console en een niet werkende SSD hebt gekocht, dan ben je gedekt onder consumentenrecht en stuur je de SSD gewoon retour.

Inderdaad is dit niet de meest elegante oplossing. Maar ik heb 10x liever dat ik een standaard nvme SSD kan kopen dan dat ik zo'n proprietary ding voor de Xbox moet kopen. Een standaard nvme SSD is namelijk sneller en goedkoper en bied meer GB's voor de prijs. Zo'n Xbox uitbreiding kost 220 euro voor 1TB die zo'n 2.4GB/s doet terwijl je een snellere 1TB PCI-e 4.0 nvme SSD al voor 160 euro kunt krijgen die richting de 7GB/s gaat.
Anoniem: 159816 @Blorgg29 juli 2021 17:13
De doelgroep voor PC hardware en extra opslagruimte voor consoles zijn niet hetzelfde. Je overschat de technische kennis van de gemiddelde consument.

Het gaat ook niet alleen over laadtijden, dat die wat langer of korter zijn doet er niet toe. Waar het echt om gaat is het streamen van assets van de SSD. Games worden ontworpen op basis van wat de interne SSD kan streamen, en als je dan ineens een SSD hebt die dat niet aankan zit je met pop-in van textures of andere assets die niet snel genoeg worden ingeladen. Op een PC is dit geen probleem, want daar gaat men bij het maken van de game al uit van verschillende hardware configuraties.

Als consument moet je gewoon garantie hebben dat je gameplay ervaring identiek is. Ik snap niet hoe je dat niet wil weten. Want op dit moment biedt Sony niet die lijst aan die elke moederbord en NAS fabrikant wél aanbied. Als ze dat aanbieden hoor je mij niet meer klagen.

Microsoft zegt: hier heb je iets wat gegarandeerd werkt.
Sony zegt: 5500mbyte/s is wat je minimaal nodig hebt, maar de kans is aanwezig dat het niet goed werkt. En als je wil weten wat wel goed gaat werken zodat je spelervaring niet wordt beïnvloed dan moet je niet bij ons zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 20:05]

Je overschat de technische kennis van de gemiddelde consument.
Nergens, maar dan ook echt nergens heb ik het over de kennis van de gemiddelde consument. Als ik jouw uitspraak bekijk dan heb jij zo te zien geen hoge dunk van "de gemiddelde consument". Kijk even naar de instructies:
https://www.playstation.c...5-install-m2-ssd/#install
  • Zijpaneel lostrekken.
  • Schroefje los, klepje eruit halen.
  • Even kijken hoe lang je SSD is en indien nodig de spacer op een ander plekje zetten.
  • SSD erin, schroefje vast.
  • Klepje terug, schroefje vast.
  • Zijpaneel weer terug klikken.
Nou zijn er vast genoeg mensen die dit niet willen of kunnen doen. Dat begrijp ik echt. Maar om nou te zeggen dat dit te hoog gegrepen is voor de gemiddelde consument is wel heel denigrerend van jouw zijde. Jouw reactie heeft daarmee wat mij betreft een hoog troll gehalte.
Het gaat ook niet alleen over laadtijden, dat die wat langer of korter zijn doet er niet toe.
Natuurlijk doen laadtijden er wel om. Waarom denk je dat er deze generatie SSDs in de consoles zitten? SSDs zijn nog steeds flink duurder dan traditionele harde schijven. De SSDs zitten er jujist in om de laadtijden korter te maken.
Als consument moet je gewoon garantie hebben dat je gameplay ervaring identiek is. Ik snap niet hoe je dat niet wil weten.
Moet dat? Wie zegt dat? Heb je kennis genomen van het feit dat er een trage en snelle Xbox console te koop zijn? Series S vs X als ik me niet vergis? De ervaring op die consoles is zeker niet hetzelfde. Dat is toch ook geen probleem? Je kiest immers zelf welke hardware je koopt. Dat is net zo als met een SSD in de PS5, je kiest zelf welk model je wilt hebben.

Als ik een super mega snelle SSD kan plaatsen in mijn console die de laadtijden halveert, dan doe ik dat lekker. Dat is hoe upgrades werken: je geeft geld uit en krijgt er hardware voor terug. En dan zeg jij dat ik niet wil weten dat er harde garanties zouden moeten zijn dat de ervaring voor iedereen hetzelfde moet zijn. Wat een onzin zeg. Betaal je meer dan krijg je snellere hardware en/of meer GB's, simpel zat.

Als je die vrijheid niet wilt, dan heb je gewoon de optie om een Xbox te kopen waar je extra geld uitgeeft voor tragere hardware maar met garantie dat het werkt. Niemand die je tegenhoud om voor die optie te kiezen. Nogmaals, ik heb zelf 10x liever de optie om voor minder geld meer en snellere opslag te krijgen. Dat me dat een paar minuten met een schroevendraaier kost is voor mij prima. Let op hoe ik hier niets zeg over de gemiddelde consument, dat doe jij alleen.
Microsoft zegt: hier heb je iets wat gegarandeerd werkt.
Sony zegt: 5500mbyte/s is wat je minimaal nodig hebt, maar de kans is aanwezig dat het niet goed werkt. En als je wil weten wat wel goed gaat werken zodat je spelervaring niet wordt beïnvloed dan moet je niet bij ons zijn.
Sony dekt zich in omdat ze geen garanties op hardware van derde partijen kunnen geven. Daarnaast is 5500MB/s meer dan eenmaal zo snel als de 2400MB/s van de Xbox. Je hele verhaal over gegarandeerde prestaties gaat gewoon niet op. Of verwacht je van Sony soms ook harde garanties dat de ervaring voor iedereen, op elke console, hetzelfde moet zijn? Dat gaat dus niet gebeuren. Een Nintendo Switch, PS4, Xbox One, PS5 en Xbox series S/X zijn gewoon te verschillend om dat soort garanties zelfs maar te overwegen.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 22 juli 2024 20:05]

Anoniem: 159816 @Blorgg29 juli 2021 18:41
Je snapt nog steeds m'n punt niet. De installatie van een SSD is niet iets wat de gemiddelde consument doet, hoe eenvoudig het ook is.

En fucking hell, het maakt niet uit dat je niet dezelfde gameplay ervaring hebt? What the fuck? De SSD moet constant assets streamen en als die niet snel genoeg worden aangeleverd dan levert dat visuele problemen op. Dat is blijkbaar een non-issue voor je en helemaal prima omdat Sony zegt dat "ze geen garanties kunnen bieden"? Lijkt mij juist een reden voor ze om te zorgen dat de prestaties overeen komen met die op de interne SSD. Volgens mij snap je niet helemaal waarom Sony voor zo'n extreem snelle interne SSD heeft gekozen?

Het doet er voor de rest niet toe wat Microsoft doet of hoe snel de interne SSD van Sony wel niet is. Het hele punt is dat de eindgebruiker dezelfde ervaring zou moeten krijgen als met een interne SSD. En ja, ik verwacht van Sony harde garanties als in "deze SSD's hebben wij getest en leveren gegarandeerd dezelfde ervaring op als de interne SSD". Als jij dat onredelijk vind, dat vind je de geheugen en harde schijf compatibiliteitlijsten bij moederbord en NAS-systemen ook maar onzin. De consument moet maar zelf uitvogelen wat wel of niet werkt. Wat een grap.
Het is dat ik niet meer mag beoordelen maar je hebt wel gelijk
het is in het begin bij veel mensen Paniek en stress maar uiteindelijk komt het gewoon goed.
Het is dat ik niet meer mag beoordelen maar je hebt wel gelijk
het is in het begin bij veel mensen Paniek en stress maar uiteindelijk komt het gewoon goed.
Je wordt hiervoor -1 gemod. Dat lijkt erop alsof er nog iemand anders is die z'n modereerrechten kwijt moet raken.

Sorry, flauwe grap :)

Overigens zie ik dat jouw ontopic reactie hieronder ook -1 gemod is. Ook dat is onterecht. Hopelijk wordt dat snel weer rechtgetrokken.
Ach boeit me niet meer ben eigenlijk wel blij dat ik niet meer kan modden.
geeft meer rust :)
Nou voor de gemiddelde consument is de oplossing van Microsoft wel de betere ja, gewoon een unitje kopen en erin schuiven.

Voor de wat technischere consument kan het bij Sony straks/ooit met een gangbare standaard. Voor alle twee valt wat te zeggen lijkt mij. Er is geen duidelijke winnaar hier.

Behalve dat het bij Sony wel wat lang duurt allemaal.
Mwa, je hoeft er niets over te leren verder. Het is op zich vrij simpel:
Microsoft heeft harde eisen in een eigengemaakte formfactor. Daar zit je aan 1TB = 250 euro:
https://www.xbox.com/nl-N...eagate-1tb-expansion-card
Daar is wel de garantie dat je direct je spellen kan spelen vanaf de storage.

Sony heeft geen harde eisen en gebruikt de normale industrie standaard.
Daar zit je aan 1TB = 189 euro:
pricewatch: Samsung 980 Pro 1TB
Die geven alleen geen garantie over de snelheid als je hier games op zet.

Voor ieder wat wils. Ik ben persoonlijk voorstander van de Sony methode omdat je hier meer concurrentie hebt en daarmee betere prijzen voor de consument.
De expansion slots van de Xbox One Series X zijn al tijd lang verkocht voor 190 euro, dus ook daar zie je concurrentie.

Bij de PS5 krijg je straks mogelijk weer gedoe dat een goed geteste SSD ineens net wat andere componenten heeft en jij als gebruikt dan weer vage issues krijgt in een spel doordat dingen net niet snel genoeg laden.

Dat gebeurt namelijk in de praktijk: https://www.youtube.com/watch?v=K07sEM6y4Uc
Nou de mogelijkheid voor 4TB lijkt mij grotere voordeel. En ja van mij mag het gerust €1500 PS5 + 4TB + VR gen2
Wie zegt dat er geen 4tb uitbreiding komt voor de xbox one series x?
Sony geeft wel degelijk een eis (volgens het artikel hierboven), en dat is een heatsink. Jouw genoemde 980 heeft geen heatsink. SSDs met heatsink ga je eerder vinden richting de 250
Makkelijker en opener door beperkter te zijn? Juist ja.
beetje jammere van het artikel op tweakers is dat ze helemaal vergeten te vermelden dat dit info is voor beta testers, want de feature komt alleen voor hun beschikbaar en niet voor de rest van de consumenten.
maar microsoft is windows, en windows is een groot os maker, ps5 die een eigen os heb tja die moeten alles nog coderen waaronder microsoft simpel weg dingen aan en uit schakeld, tuurlijk is microsoft meer open
Ik ben totaal geen fanboy, maar lijkt het of Microsoft dit jaar een stuk makkelijker en opener is wat betreft uitbreidingen en technische informatie?
Simpeler, ja, opener, nee. Ook in de tijd van de PS3 en PS4 was het bij Sony, klepje er af, disk er in, succes met installeren van het OS. Sony gaf daarbij alleen de minimale specs aan (2,5", maximale dikte, sata). Welke disk lag volledig bij de klant, gelijk aan hoe Sony het nu aanvliegt.
De interne harddisk vervangen in de Xbox One X was echt een stuk moeilijker. Daar heeft MS van geleerd door uitbreiding makkelijker te maken. Maar omdat je vast zit aan een MS specifieke uitbreiding is dit weliswaar makkelijker maar niet per se opener naar de klant toe.
edit: typo's

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 22 juli 2024 20:05]

Dit zegt allemaal niet zoveel totdat Sony dit stuk aanpakt:

Ook zegt de PlayStation-fabrikant dat mogelijk niet alle games net zo optimaal draaien vanaf een M.2-ssd als de interne PS5-opslag, ook als het om een M.2-ssd gaat die een hogere snelheid van 5500MB/s haalt.

Ik maak me meer hier zorgen om dat je dadelijk geld neer telt voor een een uitbreiding waar je niks aan hebt.
En dat vind ik dan ook de reden waarom dit systeem te vaag is.
Merendeel van de kopers weet niets of van deze vereisten en zullen foute aankopen doen sowieso.
Grote kans dat Sony dit vooral zegt omdat ze niet elk model SSD kunnen testen voor optimale werking. Het lijkt mij een gevalletje van indekken. Er kan bijvoorbeeld een B-merk SSD uitkomen die technisch wel de 5500MB/s haalt, maar niet consistent, of alleen bij schrijven/lezen en niet beide, of die andere mankementen vertoont. Sony kan nooit met zekerheid beweren dat elke SSD met de juiste specs perfect gaat werken, want er zijn te veel fabrikanten van SSD's en ook nog 's toekomstige.

Sony kan die onzekerheid oplossen met óf een specifieke lijst van SSD's die getest worden en werken, óf door alles toe te staan maar erbij te zeggen dat er geen garanties zijn op perfecte werking. Ze kiezen voor dat laatste, voor nu in elk geval. Het kan goed zijn dat Sony zelf, of SSD-fabrikanten, later met meer specifieke aanwijzingen komen.

Ik verwacht dat een SSD met deze specificaties, van een gedegen merk en zonder gebreken, wel gewoon de interne opslag zal evenaren of zelfs overtreffen. Maar de praktijk zal dat snel uitwijzen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 20:05]

Ik heb het stuk op deze manier begrepen. Wat Sony stelt is dat het niet eens gaat om de verschillende typen SSD's en merken etc. Ik geef je helemaal gelijk daarin. We kunnen niet van Sony verwachtten dat ze alles gaan testen. Mijn opmerking is meer in de trant van, Sony geeft aan dat het geheugen uitgebreid kan worden, maar vervolgens wordt er gesteld dat games misschien niet goed draaien vanaf dit geheugen. Kijk het kan een storm in een glas water zijn, maar ik hoop niet dat het vooral in het begin van de firmware roll out ze stellen dat sommige ps5 games beter gespeeld kunnen worden vanaf de interne schijf en andere weer niet. Ik verwacht natuurlijk als consument zijnde dat dit gewoon 100% werkt ongeacht op welk geheugen ik een spel installeer.
Dit zegt allemaal niet zoveel totdat Sony dit stuk aanpakt:

Ook zegt de PlayStation-fabrikant dat mogelijk niet alle games net zo optimaal draaien vanaf een M.2-ssd als de interne PS5-opslag, ook als het om een M.2-ssd gaat die een hogere snelheid van 5500MB/s haalt.

Ik maak me meer hier zorgen om dat je dadelijk geld neer telt voor een een uitbreiding waar je niks aan hebt.
Ik heb een sn850 WD besteld (2TB) met een heatsink maar begin me nu wel af te vragen of ik dat door moet laten gaan. Als er geen ps5 games op gespeeld kunnen worden of niet optimaal, terwijl deze ssd sneller is dan die er al stock in zit, wat is het doel dan? Overigens, ik kan nergens een vergelijkingstest, ook best gek.
Word dure ssd als je beetje de 5500MB wil aanhouden.. 🤣
heb je deze snelheid wel nodig ? in een pc merk je amper het verschil met laden en spelen van games , misschien laat het 1 seconde sneller, dat is alles, ik heb zelf evo 970 1tb, nog geen eens pro,

en ik denk echt niet dat de ps5 deze snelheid werkelijk zichtbaar ken maken, dat zou een beetje raar zijn tog ? tegen over een pc

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 22 juli 2024 20:05]

PS5-games worden nu gemaakt met de baseline van de snelle SSD, juist doordat elke PS5 die heeft. Ratchet & Clank heeft als element nu het bijna-instant kunnen switchen van werelden door portalen heen te springen, als je SSD dan minder snel is dan waarvoor alles is geoptimaliseerd gaat het spel haperen of krijg je andere problemen. Nu denk ik niet dat 3500MB/s en 5500MB/s echt een verschil gaat maken, maar toch.
zo dus het is een super intensive spel, mooi hoor, waar blijf pc gaming dan de ps5 loopt voorop en maakt gebruik van de snelheid van de nvme ,

en ik denk echt niet dat Ratchet & Clank veel meer eisend is dan een pc mmo rpg zo als
tera,
guild wars,
aion,
blade and soul,
genshin impact,

en gaat zo maar door,

dan zou ik Ratchet & Clank niet eens kunnen spelen via een usb-c / a ssd vanwegen ik onder de norm zit van ps5 ,
dan zou ik niet eens lag free kunnen spelen en laat het sloom als ik dit moet geloven,

je weet nummers is geld,
en ik denk echter wel dat zelfs een slome nvme zonder dram het fijn doet,
dalijk gaat sony ook nog eens zeggen dat ik een pci-e 4.0 nvme moet hebben om dat spel te kunnen spelen,
Het gaat om de bottlenecks tijdens game-design. Als je weet dat elke PS5 een SSD heeft kan je die portals in Ratchet & Clank maken; als je als PC-developer moet uitgaan van zowel een PC met HDD uit 2014 als een PC met SSD kan je geen game-design maken puur voor de SSD. Dan maak je dus een game zonder portals maar met bepaalde acties voor korte laadtijden - voor de SSD minder dan een seconde, voor de HDD 5 seconde. Maar goed, als je dat principe niet snapt of wil snappen is het best. Veel plezier met je PC :)
Jij zegt het, ik ben geen console freak, dus ik weet er niks van af, maar zou mooi zijn als de ps5 sneller een game laad dan een pc , 5950x 3080ti, 32gb ddr 3600 dual channel b-die , 2 sam evo 970 raid 0 , ik ziet echt het verschil niet in laad tijd ,

En tegenwoordig heb elk apparaat een ssd type of opslag

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 22 juli 2024 20:05]

Dus ik kan veel geld steken in een upgrade van het opslag, maar er is 0 garantie dat het gaat werken of net zo goed gaat werken? Dat is niet perse goed nieuws..
Sony is nu pas bezig met een firmware bèta waarop dit hele verhaal van toepassing is. Het is dus sowieso niet slim om als "gewone consument" daarvoor een vrij dure aankoop te doen. Tegen de tijd dat de firmware officieel uit komt zal Sony ook wel met meer garanties komen.
maar ik denk echt wel dat samsung wdc en seagate fout loos zullen werken,
Je bent dus echt afhankelijk van reviews…
Zeg ik iets raars als ik verwacht dat fabrikanten zelf met een soort van 'PS5-compatible' label gaan komen? Want voor een Tweaker is dit nog wel te volgen, maar mijn buurjongen wil gewoon de juiste uitbreiding kopen, zodat hij naast Warzone nog iets anders kan spelen. Hij als leek zou zomaar een te trage of verkeerde formfactor kunnen aanschaffen anders.

Vind het goed dat het een open standaard is, maar iets meer sturing zou wel mogen naar mijn inzicht.
Ik verwacht dat gameshops die dingen ook zullen inkopen uiteindelijk. Sony schijnt zelf ook met een eigen SSd te komen, gezien ze in 2019 een dochter bedrijf hebben opgericht die NVMe storage solutions ontwikkeld.

Iets met NextStorage ofzo. Wie weet brengen zij ook SSD’s uit voor de PS5/PC consumenten markt.
Ik heb aan m'n PS5 een standaard externe USB3 hdd hangen. Natuurlijk is dat lang niet zo snel als de interne SSD maar het is goed genoeg. Plus voor ongeveer +- 100 euro heb je 4 TB extra ruimte.

Laadtijden van de interne SSD zijn natuurlijk minder lang dan van de externe HDD, maar games waarvan ik weet dat ik ze frequent speel kopieer ik naar de interne SSD. Ik focus mij sowieso meestal maar op één game gedurende een tijd tot het uitgespeeld is. Als de SSD's die Sony aanbeveelt goedkoper worden ga ik het zeker overwegen maar voorlopig red ik mij wel met die externe hdd.
Leuk, maar daarmee kun je geen PS5-games spelen, alleen opslaan. Dat vind ik niet echt een oplossing, downloaden gaat bij mij vermoedelijk sneller en daarbij hoef ik ook geen lelijk kastje aan mijn PS5 te hangen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 juli 2024 20:05]

Dat klopt, maar de PS4/PS5 games die ik niet speel kopieer ik naar de externe hdd. Het spel wat wil uitspelen staat op de interne SSD en laadt dus wel snel ook.
De externe HDD zelf zie ik niet. Die ligt achter mijn PS5 in de TV-kast. De PS5 heeft achteraan ook een USB poort.

[Reactie gewijzigd door H1MSELF1SH op 22 juli 2024 20:05]

Precies de keer dat ik dan moet kopieren is ook wel te doen. Dan pak ik ff de hdd uit de kast. Die hoef ik niet continu aan de ps5 hangen. Aan de andere kant is mijn download snelheid snel genoeg. Op de ps5 haal ik de volledige snelheid. Xbox is wel een probleem bij mij met downloaden.
dat lig er aan, ik heb een orico nvme to usb 3.1 (usb-c), krijg gewoon de volle kracht, geen problemen o.i.d
Ik vind dit hele concept nogal vaag.
Hier op tweakers is de algemene indruk dat het PS5 systeem beter is dan Xbox omdat je hier keuze hebt in ssd.

Jammer genoeg zijn de meeste kopers geen tweakers. Voor hun is dit al snel chinees en is de xbox oplossing dan ook beter. 1 ding. Je koopt het, werkt 100%. We moeten niet onderschatten dat veel van die specs die hier voorbij komen van de ssd voor veel mensen niet alledaags is. In mijn mening had Sony dit veel beter kunnen aanpakken door een PS5 certified label als vereiste te gebruiken.
je maakt een valide punt, maar ik denk dat in de nabije toekomst sony ook wel met een certified PS5 SSD label gaat komen. En dan heb je gewoon keiharde garantie.

Ik weet in elk geval wat ik moet kopen om in m'n PS5 te meppen :)
Voor jou maken ze vast wel een lijstje in de toekomst :-)
Fijn dat Sony voor de verandering de keuze laat aan de consument ipv het opdringen van een speciale SD zoals ze voorheen maar al te graag deden met hun eigen memory cards en dergelijke!
Bwa verandering, op het vlak van consoles heeft dat meestal wel meegevallen.
Zowel de ps4 als 3 hadden een gewone standaard 2.5inch hdd, vervangbaar zonder het schenden van de garantie zelfs.

[Reactie gewijzigd door kiliandj op 22 juli 2024 20:05]

Je hebt helemaal gelijk! Je kon inderdaad vanaf de ps2 een eigen hdd erin gooien!

Neemt niet weg dat Microsoft volgens mij alsnog een speciale sleuf voor een ‘speciale’ ssd in een ‘speciale case’ heeft
Een 3,5" HDD lukt ook wel hoor. ;)
Dat geldt alleen voor de Vita en de PSP. Wat ze ook indirect veel heeft gekost. Op de PS1 en PS2 kon je andere merken memory cards gebruiken. Bij de PS3 en PS4 kun je zelf de HDD vervangen door een willekeurig ander model van 2,5".
Anoniem: 562971 29 juli 2021 14:28
Hier alvast een filmpje hoe je op een normale mannier de zijpanelen verwijdert.
Net even geprobeerd aan de ene kant waar het PS-logo op staat...
Krijg er geen sjoege in - wil niet te veel kracht moeten zetten - gaat anders stuk...
Krijg het niet los...

Dan maar gelaten...
Anoniem: 562971 @mindwarper29 juli 2021 16:10
Je hoeft geen kracht te zetten, als je de hoek optilt waar het logo staat zie je aan de binnenkant 2 opstaande rondjes dan zachtjes duwen en hij is er af.
Is me gelukt inderdaad thanks :)
even doorhebben hoe het werkt haha :)
Anoniem: 562971 @mindwarper29 juli 2021 18:21
Graag gedaan 😀
je moet de panelen een stukje op tillen om de haken uit de gaten te krijgen, en dan een ruk er aan geven, vrij simpel ,
Is me gelukt thanks :)
even doorhebben hoe het werkt haha :)
Anoniem: 562971 @KuroHana30 juli 2021 09:14
Juist niet trekken/rukken, je duwt met je rechterhand (nagelang of je links of rechts bent) de haken uit de sponningen. De mannier (niet lullig bedoelt) die jij aangeeft, geeft juist die bekende witte krassen aan de binnenkant.
Snap ik zelf ook wel, ik heb ze zelf er ook afgehaald, ik ga vandaag effe kijken of er een nvme met ek heatsink er in past , maar vermoet van wel,

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 22 juli 2024 20:05]

Anoniem: 562971 @KuroHana30 juli 2021 09:55
👍
Ik ga zeker een extra M.2 SSD plaatsen, maar niet dit jaar. Ik ga dat pas volgend jaar doen waarschijnlijk. Voor nu heb ik nog voldoende capaciteit op de interne SSD. Het valt me alleszins mee hoe groot de native PS5 games zijn, zeker vergeleken met die op de PS4.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.