Sony brengt PS5-update voor ssd-uitbreiding en 3D Audio op tv's woensdag uit

Sony brengt woensdag een grote software-update voor de PlayStation 5 uit. Na het doorvoeren van de update kunnen gebruikers de interne opslag uitbreiden met een M.2-ssd. Ook wordt 3D Audio beschikbaar gesteld voor tv-luidsprekers.

Met het vrijgeven van het M.2-slot voor ssd-uitbreiding kunnen PlayStation 5-bezitters vanaf woensdag de interne opslag van de console vergroten. PlayStation 5-games kunnen alleen vanaf de interne opslag gespeeld worden. Het was al mogelijk om PlayStation 4-games vanaf een externe ssd te spelen.

Sony geeft aanbevelingen over welke ssd's te gebruiken en heeft instructies online gezet. Om de interne opslag uit te breiden, is een snelle PCIe 4.0 x4-ssd nodig. Sony beveelt een snelheid van 5500MB/s of hoger aan. De aanbevelingen zijn ongewijzigd ten opzichte van eind juli, toen Sony het uitbreiden van de ssd-opslag in de PS5 mogelijk maakte voor bètagebruikers.

Geschikte ssd's

Er zijn diverse ssd's die op papier voldoen aan de eisen die Sony stelt. In de Pricewatch staan modellen van onder andere Samsung, WD, MSI, XPG, Gigabyte, PNY, Corsair en Seagate die zowel lees- als schrijfsnelheden van boven de 5GB/s halen. Er moet echter ook gekeken worden naar de afmetingen van de heatsink of naar de beschikbaarheid van een passende heatsink als die niet is inbegrepen.

Sommige fabrikanten geven expliciet aan of hun ssd geschikt is voor gebruik in de PlayStation 5. Western Digital begon daarmee bij de introductie van zijn WD Black SN850-ssd en Seagate heeft zijn FireCuda 530-modellen getest in de PlayStation 5. Vermoedelijk springen meer ssd-fabrikanten daar in de komende tijd op in.

3D Audio via tv-luidsprekers

De PlayStation September Update bevat ook andere vernieuwingen. Zo wordt het mogelijk om 3D Audio te gebruiken in combinatie met de luidsprekers van tv's. Gebruikers kunnen dat instellen en configureren via het Sound-menu op de PlayStation. Met behulp van de microfoon in de DualSense-controller kan een meting gedaan worden om de instellingen aan te passen aan de ruimte waarin de console staat.

Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd in de interface. Zo kunnen PlayStation-bezitters voortaan het Control Center aanpassen door de volgorde van opties te wijzigen en bepaalde opties te verbergen. Ook is voortaan duidelijk te zien of een game een PS4- of PS5-versie is. Als gebruikers beide versies geïnstalleerd hebben, worden die naast elkaar weergegeven.

3D Audio op tv-speakers

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2021 • 15:54

110

Submitter: Anoniem: 306567

Reacties (110)

110
99
48
6
0
35
Wijzig sortering
Kan iemand me nou uitleggen waarom Sony een nieuwe audio technologie zit te pushen terwijl Dolby Atmos en (in mindere mate) DTS:X gemeengoed aan het worden zijn?
Uiteindelijke resultaat is hetzelfde.. In Sony's geval doet de PS5 het werk en stuurt het als PCM stream naar de versterker die dan niets anders hoeft te doen dan het juiste channel naar de juiste speaker te sturen.
In Dolby Atmos en DTS:X doet de Xbox (als voorbeeld) de 3d sound in een ander doosje stoppen en laat de versterker het meeste werk doen (berekenen waar het geluid uit gaat komen).
Ik denk in het laatste geval dat het beter werkt als de versterker goed is ingesteld en zeker als je meer dan 7 speakers hebt.

Daarnaast scheelt het een licentie door zelf een chip ervoor te ontwerpen.
maar Sony ondersteunt geen hoogtekanalen, dus er wordt altijd een 'plat' 7.1 LPCM signaal gestuurd. Mijn hoogtespeakers doen dus niks als de PS5 aanstaat. Ik weet niet of het mogelijk is om een 7.1.2 LPCM signaal te vesturen, maar dan zou je échte hoogtekanalen hebben.
Zoals ik het begrijp heeft Sony ervoor gekozen om de implementatie van 3D Audio in 3 fases te implementeren. Fase 1 was gereed bij release en werkt alleen op de eigen headset van Sony (wellicht ook andere headsets, weet ik eigenlijk niet). Fase 2, die nu dus net gereleased is, maakt 3D Audio beschikbaar voor de interne speakers van TV's. Fase 3, die nog in de planning staat, maakt de techniek beschikbaar voor soundbars en surround-sets.

Heb jij een TV met hoogte speakers? Dan zou het volgens mij moeten werken. Als je een soundbar of andere audio installatie met hoogtespeakers hebt dan kan het dus kloppen dat dit nog niet werkt. Dat komt bij de toekomstige update. Fingers crossed dat die niet al te lang op zich laat wachten. Ik wil het zelf ook wel horen op mijn soundbar met Atmos/hoogtespeakers.
Dit is niet iets nieuws. 3d audio bestaat al sinds de jaren 80. Er is ook geen speciale hardware voor nodig. Voor dolby atmos wel.
Ik dacht dat Sony juist speciale hardware voor 3D audio had ingebouwd.

Ik mis ook een beetje of dat nu al werkt met een surround setup. Je hebt de pulse headset, en nu dit... Terwijl er gewoon al spellen zijn die Atmos supporten op andere platformen.

Er werd zo hoog van de toren geblazen over Tempest, maar volgens zit je zonder headset na een jaar nog te wachten er op.
Ze hebben een speciale / dedicated chip in het apparaat verwerkt voor het uitvoeren van de berekeningen.
Die zit ook in de Xbox en daar pakken ze het resultaat van die berekeningen en die sturen ze uit in het Atmos formaat. Sony pakt dat resultaat en stuurt dat uit als een gewoon geluidssignaal met een trucje zodat het aanvoelt als 3d. Die chip staat los van dit issue namelijk.
Anoniem: 306567 @LOTG14 september 2021 16:17
Ik mis ook een beetje of dat nu al werkt met een surround setup. Je hebt de pulse headset, en nu dit... Terwijl er gewoon al spellen zijn die Atmos supporten op andere platformen.
Het werkt op elke stereo headset, tv speakers of sound system.

Er zijn ook al meerdere spellen die 3d audio ondersteunen.
Er werd zo hoog van de toren geblazen over Tempest, maar volgens zit je zonder headset na een jaar nog te wachten er op.
De update komt toch morgen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 24 juli 2024 10:09]

Nee, dit is niet het zelfde. Er staat expliciet dat het voor TV speakers bedoelt is, het is dus virtual surround voor stereo systemen. Compleet anders dan wat Atmos/DTS:X bijvoorbeeld doet en wat Tempest zou moeten doen, namelijk positional audio.
Anoniem: 306567 @LOTG14 september 2021 16:30
Tempest = 3d audio
Ja maar het is niet wat ze hier bedoelen. Dit is echt gewoon virtual surround voor twee speakers.
Als dit de revolutionaire sound feature is van de PS5 dan heeft marketing het echt te veel opgeblazen. Check eens hoe Atmos en DTS:X werken, dat is pas 3D audio. Dan kun je echt audio positioneren in de ruimte, en dat is precies hoe Sony de Tempest engine heeft aangekondigd.

In een plaatje van Sony staan ook 3 dingen. De headsets, tv speakers en sound systems. Die laatste is dus nog steeds niet ondersteunt.

Iets wat de Xbox One momenteel dus beter doet dan de PS5, Forza Horizon 4 had al Atmos support.

Maar ik mag Ratchet en Clank dus zonder 3D audio spelen.
De marketing heeft het ook teveel opgeblazen, maar wat je hier in de reacties ziet is dat veel mensen een loopje hebben genomen met de abstracte informatie die Sony ooit gegeven heeft over hun Tempest gebeuren.

Er zijn een aantal misverstanden die iedere keer weer de kop op steken. De eerste is dat Tempest iets als concurrent is voor Dolby Atmos en DTS:X. Dat is niet zo. Tempest is wat anders en is een concurrent voor wat Microsoft audio raytracing noemt op hun Xbox. Zowel de PS4, als Xbox One hadden een AMD TrueAudio chip. Dat was in die tijd echt een stukje unieke hardware van AMD en die werd ingezet voor 3d audio/spatial audio/etc. waarbij daarná pas de berekende audio omgezet werd naar LPCM5.1/7.1 op een Playstation 4 en naar Dolby Atmos op een XBox One. De Xbox Series X en S en de PS5 hebben geen TrueAudio chip meer, maar die hebben een stukje van de SoC gereserveerd voor audio processing. Namelijk een CU van de GPU met wat kleine aanpassingen. Daarom presenteerde Sony en Microsoft ook met vergelijkbare getallen van hoe krachtig de audio chip wel niet is. Die chip berekent voor de spellen de positional audio of object oriented audio. Dat verwerkte/gerenderde geluid moet dan nog verpakt worden in een containerformat om uit te sturen naar een ontvangend apparaat en dat is pas waar DTS:X/Dolby Atmos om de hoek komen kijken.

DTS:X en Dolby Atmos is het uitvoerformaat/de uitvoerstandaard die Microsoft gekozen heeft. Het taaltje dat de console spreekt met de hardware die erop aangesloten is. Microsoft kan op hun Xbox One en XSS/XSX het Atmos en DTS:X taaltje praten, dus de versterker, soundbar of headset kan de audio van de Xbox begrijpen en weet wat 'ie er mee moet doen. Als je dus een Atmos setup hebt staan met speakers voor de hoogtekanalen of hardware die dat kan simuleren door naar boven gerichte speakers, dan worden die actief aangestuurd als je een Xbox het geluid laat leveren via Atmos. Idem voor DTS:X.

Sony doet dat niet, Sony doet met de PS5 hun object oriented audio uitvoeren via de standaard LPCM7.1 kanalen en simuleert hierin door wat trucjes een 3d geluid (spatial audio). Je hoogtekanalen in je Atmos setje weten dus helemaal niet wanneer iets wel/niet uit de hoogte moet komen en worden dus niet actief aangestuurd. Door wat trucen met geluid kun je wel een vaag concept van 3d audio krijgen, maar het is niet te vergelijken met wat Atmos en DTS:X kunnen leveren. Het geluid zal op de PS5 uitgestuurd worden als standaard LPCM7.1 of 5.1DD zonder enige metadata of informatie voor de hoogtekanalen.

Ik weet niet waarom Sony niet gewoon DTS:X of Atmos doet. Er is volgens mij niet echt een reden voor om het niet te doen, behalve dat de licenties geld kosten. Mogelijk is dat simpelweg de oorzaak, maar ik was er niet bij toen Sony de beslissing nam. Wel vind ik het jammer, want je krijgt hierdoor wel een inferieure variant van 3d audio. Niet omdat de console het niet kan, maar omdat het output format simpelweg te beperkt is en trucjes met geluid uithalen maar beperkt werken. Zeker voor meerdere personen in de ruimte of als je zelf weleens ergens anders gaat zitten. Het argument dat de Sony oplossing met meer apparaten kan werken is ook niet helemaal terecht, want ook de Xbox kan in een LPCM7.1 of DD5.1 stream met dezelfde trucjes hun object oriented audio verwerken. Dat noemen ze iets van Microsoft Sonic. Microsoft kon ookal op de Xbox One spatial audio uitsturen. Dat ziet er niet anders uit dan wat Sony nu gaat doen. Wat Sony doet is ook gelijk aan wat Apple met spatial audio doet en een techniek die al eeuwig bestaat. DTS:VirtualX is bijvoorbeeld een variant van DTS.
Anoniem: 306567 @LOTG14 september 2021 16:52
Maar ik mag Ratchet en Clank dus zonder 3D audio spelen.
Je kan het dus via headset of tv speakers wel gebruiken.
Check eens hoe Atmos en DTS:X werken, dat is pas 3D audio. Dan kun je echt audio positioneren in de ruimte, en dat is precies hoe Sony de Tempest engine heeft aangekondigd.
7.1 LPCM wordt nu wel gewoon ondersteund door de ps5. Moet je de ps5 op LPCM zetten. Alleen nog spatial audio.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 24 juli 2024 10:09]

Sony's oplossing is virtueel, ik moet nog maar zien of dat hetzelfde is als echte, aparte plafondspeakers zoals met Atmos. Sure, het voordeel is dat Sony's oplossing straks met ieder apparaat werkt, maar ik ben in ieder geval nooit fan geweest van virtueel surround sound. Dus het zou fijner zijn geweest als Sony gewoon de keuze had gegeven om 'ook' Atmos te gebruiken. Maar nee, Sony moet inderdaad weer zo nodig een eigen plan trekken.
Maar met 5.1 of 7.1 LPCM heb je nog steeds maar 2D audio. Voor 3D audio heb je ook hoogte kanalen nodig.
Check eens hoe Atmos en DTS:X werken, dat is pas 3D audio. Dan kun je echt audio positioneren in de ruimte, en dat is precies hoe Sony de Tempest engine heeft aangekondigd.
En dat is hoe het in games ook precies werkt. Tot nu toe weliswaar alleen met een hoofdtelefoon, maar na deze update niet meer

Of dat net zo goed werkt in een open ruimte valt te bezien, maar 3d audio, zonder dure speakerset en gewoon met voichechat er bij als je wilt, werkt op die hoofdtelefoon in elk geval uitstekend.

[Reactie gewijzigd door vaagisdenaam op 24 juli 2024 10:09]

Maar niet op een mooi surround systeem. Zit ik dan met mijn Atmos setup in huis en mijn PS5 kan er niet meer mee dan 5.1 audio.
Sony staat erom bekend dat ze kwalitatief hoogwaardige geluidssystemen leveren (er zijn uitzonderingen, uiteraard). Dus het lijkt mij logisch dat ze alle verschillende systemen (geluid, console, etc.) bij elkaar willen houden.

Correct me if I'm wrong! :+
Je bedoelt dat ze mensen binnen het Sony ecosysteem willen houden. Ja dat was met de TV's ook het geval. Ik meen wel dat een Sony setup bij de PS 5 launch niet de meest ideale combo was.
Ik heb geen idee hoe ze het van plan zijn te bewerkstelligen zonder support voor bestaande systemen, en dat er straks een Sony 3D audio standaard bij komt die iedereen met een setup nu uitsluit.

Ik vind Microsoft hun aanpak toch beter, al 2 generaties support voor Atmos in games. Werkte dus een jaar geleden al, terwijl Sony in mijn ogen nu pas met updates die basis functionaliteit toevoegen komt.

Zoals de trailer laat zien de gamebase herordenen en de enige knop die ik daar gebruik vooraan zetten: de uit knop die nergens anders te vinden is. Dat ik het ooit nog ga zeggen, maar ik mis af en toe de PS4 UI toch wel.
Ah ja, dat maakt het allemaal wel een stuk duidelijker...thanks!
3D audio klinkt best goed, in elk geval met een koptelefoon op. Bij returnal kun je prima pinpointen waar een vijand zit, puur op basis van het geluid.

Dat kan atmos natuurlijk ook verzorgen, maar niet met een hoofdtelefoon van een paar tientjes.
Dat, samen met waarschijnlijk een besparing op licentiekosten, is denk ik de reden.
Dat ik het ooit nog ga zeggen, maar ik mis af en toe de PS4 UI toch wel.
Dat heb ik ook wel ja. Gewoon een hoop dingen die op de ps4 menu gewoon aanwezig zijn maar op de ps5 menu missen. Zelfs gewoon dingen die de gebruiker bijna om gesmeekt hebben missen. Ik hoop dat er weer bepaalde dingen terug komen met deze update. Zoals normale ps4 trophy lijst (waar je meestal de hele trophy omschrijving kan lezen in plaats van dat je de meeste trophies moet openen om te lezen) en alle games weer op de balk in plaats van de bibliotheek moeten openen.
Hoogwaardig? Sorry voor hoogwaardig geluid moet je niet bij Sony zijn… Tenminste wat versta jij onder hoogwaardig?
Ik denk (vrees?) dat de term 'hoogwaardig' toch relatiever is dan ik dacht. Er zijn mensen (waaronder ik) die het verschil tussen een set van bijvoorbeeld €300,- en €3000,- niet horen. Ik heb jaren met veel plezier een 5.1 set van Sony in gebruik gehad, nooit geen klachten over 't geluid gehad.
Sony maakt ook gewoon high-end speakers die klinken gewoon als een klok. Kosten ook wel een paar centen, maar roepen dat je niet bij Sony moet zijn voor hoogwaardig geluid is onzin.

Kijk maar eens naar de SS-AR1.
Anoniem: 1439850 @mikesmit14 september 2021 16:11
Voor het gebruik van Dolby Atmos is een licentie nodig.
Geen idee, vrij nutteloos is het wel, geen aangepaste content. Atmos is vele malen interessanter, begrijp niet waarom ze Dolby niet gaan ondersteunen.
Waarom is het interessanter? Want hier hoef je geen dedicated hardware voor te hebben.

Check dit filmpje maar over hoe enthousiast mensen er over zijn: https://youtu.be/NKxUSuaM5WE?t=561
Kan iemand me nou uitleggen waarom Sony een nieuwe audio technologie zit te pushen terwijl Dolby Atmos en (in mindere mate) DTS:X gemeengoed aan het worden zijn?
Het is niets nieuws, gewoon oude wijn in nieuwe zakken :)
Het is zeker niks nieuws.

Echter is een "standaard" wel nieuw. Een standaard zodat andere apparatuur ook snapt hoe ze de audio moeten weergeven (positie van het geluid, etc). Stereo 3D/spatial audio is eenvoudig omdat je maar met twee kanalen hebt te maken, bij een koptelefoon is de positie van de speakers ook nog eens redelijk vast. Dolby Atmos en DTS:X maken het o.a. mogelijk om voor andere scenario's één "taal" te spreken zodat jouw versterker weet dat geluid X vanuit positie Y komt en kan dat dan correct vertalen naar jouw speaker opstelling.

Het is bijvoorbeeld prima mogelijk voor Sony om hun custom 3D audio als Dolby Atmos of DTS:X te versturen, wat voor mensen met dergelijke apparatuur de complete PS5 kalibratie stap overbodig zou maken, zonder af te doen aan de kwaliteit van het geluid.

Wat Sony hier nu met de TV opstelling doet is eigenlijk een tweede kalibratie die uniek is voor de PS5. Waar je normaliter je audio juist (out-of-the-box) kalibreert voor alle apparaten.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 10:09]

Andere woorden, het is gewoon een filter. Bah. Hou het met twee kanalen gewoon op stereo, hoor je veel meer. Snap al dat 3D audio niet zo. Je vervormt letterlijk de input... Net als echt Dolby Atmos heb je bepaald aantal kanalen nodig om het echt te realiseren, zie de website van Dolby.
Het is meer dan een filter, want intern doen de consoles gewoon object oriented audio en de nodige processing. Om dat goed naar buiten te laten komen verwerkt Sony dat geluid in een normale stream met wat spatial audio trucjes en MS verpakt dat in Atmos/DTS:X. Er gebeurt dus wel degelijk wat interessants in de consoles. Maar de output maakt wel verschil. Een versterker of tv ziet bij Sony niets meer dan een gewoon audio streampje en bij de Xbox zit er metadata voor hoogteinformatie in. Dat maakt in de praktijk wel verschil als je een audioset hebt die wat met die hoogtekanalen kan.
Volgens mij is dat 3D audio gebeuren bedoeld voor mensen die de speaker in de TV gebruiken. Het geluid zou dan ruimtelijker moeten klinken. Uiteindelijk zal het dus nog steeds slecht klinken, dit lijkt me meer een gimmick. Mijn PS5 zit fijn op de receiver aangesloten :+
Het zou kunnen dat ze gewoon geen licentiekosten willen betalen voor iets wat ze 'zelf' kunnen.
Ook kan Dolby later alsnog komen via een update komen, zodra de installbase groter is bijv.

Of er is toch een specifieker plan met de PS5 en toegevoegde waarde om hier specifiek voor te programmeren?? Mark Cerny legde in zn roadmap uit dat er een grotere hoeveelheid audio sources zou zijn dan bijv Dolby (als ik het me goed herinner). Hiedoor zou de spatial audio mogelijk accurater zijn? Maar meen ook dat dit alweer is tegengesproken.

Ik heb niet die Pulse 3D, maar gewoon mijn 1000XM4 op de PS5 controller aangesloten. Gisteren weer in Demons Souls gezeten en het is wel onvoorstelbaar lekker.
Maar ik had ook graag eens willen testen als wat de geluidskwaliteit doet als ik koptelefoon via mijn receiver aanstuur ipv contrller. Kortom PS5 -> Receiver (stereo signaal) -> Koptelefoon.

Als iemand meer weet over tests, vergelijk met Dolby, DTS, etc. Lees er graag meer over!
Kan iemand me nou uitleggen waarom Sony een nieuwe audio technologie zit te pushen terwijl Dolby Atmos en (in mindere mate) DTS:X gemeengoed aan het worden zijn?
Ja woord ook moe van nog eentje er bij, maar Dolby Pro Logic II woord niet meer gebruikt (jammer genoeg), daar is Dolby Atmos in plaats van gekomen.

Ontopic: werd is tijd dat je eindelijk de PS5 ssd-uitbreiding kan gebruiken, heeft ook al weer 10 maanden geduurd, had er al op moeten zitten dat het werkte, de dag dat hij uit kwam.

Maar liever laat dan nooit.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 24 juli 2024 10:09]

Begrijp ik hieruit dat het tot de dag van vandaag niet mogelijk is om je geheugen uit te bereiden?
Geen idee of je een reactie probeert uit te lokken. Maar volgens mij was je hier allang van op de hoogte. Aangezien je in een voorgaand bericht er ook al op had gereageerd :

Retrospect in 'nieuws: Gerucht: Sony maakt ssd-uitbreiding PlayStation 5 deze...
Must have must have, ik heb het prima gered afgelopen maanden en ben alles behalve terughoudend geweest bij het aanschaffen van ps5 games.

Wel is het met een hoop aankomende releases binnenkort wel zeer wenselijk, dan dan weer wel :)
Must have feature? Hoeveel PS4’s denk jij dat de harde schijf hebben vervangen? Als dat meer dan 10% is zou het mij verbazen.
We hebben het hier niet over vervangen maar over uitbreiden. Gezien veel games al tegen de 100gb aanzitten, of er zelfs boven, is het uitbreiden van je opslag een gewenste functionaliteit.
De 100gb games zijn de ps4 games. Meeste ps5 games zijn rond de 40gb. De ps4 games kan je nu al prima op een externe harde schijf zetten.
Ik heb op dit moment 4 games op mijn PS5 staan, inclusief Warzone..ik kom nog niet aan de helft van de SSD capaciteit. Hoeveel games willen mensen tegelijkertijd kunnen spelen?
Met kinderen in huis... Hier nog een krappe 100gb over ofzo.

Ik ben van huis uit een pc gamer dus ben nauwelijks bekend met serieus ruimtegebrek. Daarnaast is een ps5 ook een ding wat je voor meer casual games gebruikt: ff hakken of vliegen of voetbalpotje doen, dan is het fijn om meer games erop te hebben.
Dat zeker hoor maar het gros van de PS5 games neemt tussen de 30 en 50 GB in. Met een beschikbare SSD capaciteit van ongeveer 660 GB kun je dus grofweg 15-20 spellen kwijt. Is dat niet voldoende? Anyway, uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf bepalen, goed voor mensen die daar wel behoefte aan hebben dat de mogelijkheid er nu is.
Tot op heden kon je alleen externe USB-opslag gebruiken om PS4-games te spelen of om PS5-games te verplaatsen.
Het M.2 slot is/was inderdaad softwarematig geblokkeerd.
Met het vrijgeven van het M.2-slot voor ssd-uitbreiding kunnen PlayStation 5-bezitters vanaf woensdag de interne opslag van de console vergroten. PlayStation 5-games kunnen alleen vanaf de interne opslag gespeeld worden. Het was al mogelijk om PlayStation 4-games vanaf een externe ssd te spelen.
Niet zonder de bèta te installeren. Dat kon sinds juli.
Zonder bèta was het geheugen wel uit te breiden middels een externe SSD of HDD, maar daar kon je dan alleen PS4 spellen op plaatsen.
zoals ik het nu lees is de 3D audio update alleen voor tv speakers als in de tv zelf ? Ik hoopte eigenlijk op een update waarmee je het ook kunt toepassen op een externe 5.1 setup. Hopen dat die dan ook nog eens komt
Heb je met een surround set niet gewoon al je eigen 3D audio gecreëerd? Volgens mij is de 3D audio juist een functie om surround na te bootsen als je geen surround set hebt.
Surround is 2D, Atmos of dts:x is 3D. Wat Sony doet is gewoon gebakken lucht.
Surround is gewoon letterlijk omringend. Surround sound hoeft dus helemaal geen 2D te zijn. Als je een 5.1 speaker opstelling hebt, heb je ook gewoon surround sound. Wat je waarschijnlijk bedoelt is een Matrix Surround oplossing, dat is bijvoorbeeld Dolby Surround.
Dat is helemaal wat niet wat ik bedoel. 5.1 en 7.1 omringen je in een 2D vlak. Voor echte 3D audio heb je ook hoogte nodig als 3e dimentie.
Als je een externe 5.1 setup hebt dan kan die externe setup er toch wel iets beters van maken dan de PS5 dit zou kunnen, hoop ik ?
De PS5 kan prima 5.1 versturen en jouw versterk kan daar prima mee overweg. Echter als je een stapje verder wilt en een correctere weergave/positie van geluid wilt hebben zoals spatial audio (als Dolby Atmos en DTS:X) doet dan geeft de PS5 de daarvoor benodigde informatie (op dit moment) niet door aan jouw versterker.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 10:09]

Voor de mensen die thuis een surround sound setup hebben, voegt het veel toe aan games om surround te hebben? Ik heb eigenljik alleen een Samsung Tab s5e met Dolby Atmos er op en ik vind dat wel echt indrukwekkend hoe ze uit 4 speakers geloofwaardige surround kunnen produceren.

Ik heb een Dolby Atmos licentie in de uitverkoop gehaald voor de Xbox Series X en vind het niet echt veel toevoegen (voor mijn headset dus daar is het probleem), naast dat er ook een EQ in zit waardoor ik mijn geluid een beetje kan tunen wat wel reuze fijn is

[Reactie gewijzigd door Vagax op 24 juli 2024 10:09]

Ja, 5.1 surround voegt al enorm wat toe (heb zelf een Samsung Q950T), moet je nagaan wat echte Dolby Atmos aan games zou toevoegen. Het is in films al enorm indrukwekkend, in games kun je nog preciezer je audio positioneren. Vind het dan ook echt belachelijk dat de PS5 geen Atmos ondersteunt (en geen Vision), is bijna een reden om toch voor een Series X te kiezen, ondanks dat ik qua exclusives PS fan ben.
Precies de reden waarom ik ditmaal voor de xbox gekozen heb.
Nou sommige van die SSD's zijn al net zo goed leverbaar als de PS5 zelf. Heb al een maand een Firecuda 530 in bestelling staan, maar nog geen enkel zicht op levering.
Zelfde hier. Maar ze komen vanzelf. Nog even geduld. Denk dat het nog een maandje kan duren.
Heb meteen toen ik hoorde dat de update in beta was een WD Black SN850 1TB besteld voor €180. Nu €190 en volgende dag in huis bij amazon.
Wat heatsink heb je erbij?
Er moet echter ook gekeken worden naar de afmetingen van de heatsink of naar de beschikbaarheid van een passende heatsink als die niet is inbegrepen.
De heatsink versie van deze SSD past dan niet of? Ik kijk ook naar de WD namelijk.
Volgens mij wel, maar die was toen ik die van mij kocht ongeveer €70 duurder dan die zonder heatsink. Dus ik kocht liever een aparte heatsink voor €15
Zonder heatsink is €189 momenteel zie ik. Vraag me af of die pci-e 4.0 echt nodig is? 1TB is er al vanaf €80 oid :/
Pcie 4 is wel echt nodig ja, daar checkt de console op, pcie 3 gaat niet werken
waar heb je die in vredesnaam besteld? amazon etc levert ze gewoon uit de volgende dag :P
Zou het toejuichen als Microsoft als reactie ook eens die expansiekaart gaat stimuleren met meer opties (fabrikanten / grootte).
Tot nu toe geen extra HD nodig gehad in de PS5, maar fijn dat de functie nu beschikbaar is voor latere upgrades. Naast de papieren specs wacht ik nog even op de ervaringen van mensen die hem nu al updaten voordat ik kies voor een bepaald merk/type.
Nu nog 1440p en dan kan 120 herz nog wellicht interessant worden.
3D Audio via tv-luidsprekers

De PlayStation September Update bevat ook andere vernieuwingen. Zo wordt het mogelijk om 3D Audio te gebruiken in combinatie met de luidsprekers van tv's
Mij benieuwen hoe (goed) dat werkt.
Niks anders dan een filter die je gaat horen... je kan niet iets realiseren zoals dit zonder de nodige speakers. Surround vereist gewoon extra speakers rondom. Hou het voor TV geluid gewoon lekker op stereo, hoor je uiteindelijk veel meer, zeker in Shooters bijvoorbeeld.
Anoniem: 562971 @JWL9214 september 2021 16:06
[...]


Mij benieuwen hoe (goed) dat werkt.
Wij hebben een Sony AG9 met de speakers in het scherm, ben dus ook raaaaazend benieuwd _/-\o_
Oef, minimaal 150 euro voor 1TB opslag.
Laten we hopen dat deze prijzen snel zo’n 30 procent gaan zakken.
Wellicht met Black friday een mooie deal te scoren
Vrees dat je dat kan vergeten. Er zit op de western digital en de seagate een levertijd van een aantal weken tot een maand op. Net zo schaats als de ps5 bijna dus 😮

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.