Samsung start bètatest Android 12 voor Galaxy S21-serie, maar niet in Benelux

Samsung start het One UI 4 Beta Program voor bezitters van toestellen uit de Galaxy S21-serie. Daarmee kunnen gebruikers One UI 4 proberen, dat is gebaseerd op Android 12. Het bètaprogramma is voorlopig niet toegankelijk voor gebruikers in Nederland en België.

Galaxy S21-bezitters uit Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, China, India en Zuid-Korea kunnen aan de slag met de bèta, schrijft Samsung. Geïnteresseerden moeten zich aanmelden via de Samsung Members-app op hun toestel en kunnen dan de bèta van One UI 4 downloaden en daar feedback op geven. Samsung wil die feedback gebruiken voor de definitieve versie, die later dit jaar moet verschijnen.

One UI 4 krijgt volgens Samsung veel aanpassingsmogelijkheden. De fabrikant belooft 'een schat aan thema's' om het homescreen, icoontjes en notificaties aan te passen. Ook krijgen widgets een nieuw ontwerp en nieuwe functionaliteit.

Ook stelt Samsung dat One UI 4 meer functies en instellingen biedt om de privacy van gebruikers te waarborgen. Zo kunnen er indicaties getoond worden van het gebruik van de camera's en microfoon, en gebruikers kunnen zien welke permissies apps in de afgelopen zeven dagen hadden.

One UI 4 is gebaseerd op Android 12. Google bracht de eerste bèta daarvan in mei uit. Volgens geruchten wil Google de definitieve versie van het mobiele besturingssysteem op 4 oktober beschikbaar stellen voor zijn Pixel-telefoons.

Samsung One UI 4-bètaSamsung One UI 4-bètaSamsung One UI 4-bètaSamsung One UI 4-bèta

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2021 • 15:20

39

Reacties (39)

39
34
14
6
0
17
Wijzig sortering
Waarom word Nederland meestal uitgesloten. Ook met de Pixel serie bijvoorbeeld. Heeft het te maken met wetgeving?
Denk eerder met de beperkte grootte van de Nederlandse/Nederlandstalige markt. De hele boel moet immers ook vertaalt worden.
De beta is er ook in het Nederlands al, en een paar andere talen. Ik draai nu de Nederlandstalige beta. Hij is alleen niet vrijgegeven voor gebruik vooralsnog. De landen waar Samsung voor kiest hebben allemaal een eigen supportafdeling en R&D centers. Voor Nederland is er slechts een persoon ter ondersteuning van de NL-klantenservice beschikbaar op het kantoor in Polen. Vandaar dat ze er voor kiezen om eerst de landen in de beta te doen waar er voldoende ondersteuning is om de feedback te verwerken. Bij latere beta versies voegen ze ook andere landen toe omdat er dan vaak minder feedback komt, omdat veel problemen al opgelost zijn). Dan is het ineens wel te behappen voor die enne persoon die daar voor de Nederlandse markt werkt. Kan je uit ervaring vertellen dat zo'n beta programma veel werk is als je in je eentje bent. Ik heb enige tijd deze rol gehad bij Samsung in Polen, vandaar ;-)

[Reactie gewijzigd door Panzer Dean op 23 juli 2024 18:16]

Kunnen ze niet gewoon vereisen dat communicatie in het Engels verloopt? Dan zouden er meer teamleden zijn die de feedback kunnen afhandelen.
Er is wel eens een kleinschalige test binnen de beta gedaan met dit idee. Maar de respons lag veel lager en was van lagere kwaliteit. In uitzonderlijke gevallen als iemand moet bijspringen bij een ander land wordt wel eens een vertaalmachine gebruikt, maar je mist dan toch vaak nog informatie die een native speaker er wel uit haalt. Dus ze blijven voor effectiviteit ook liever bij een kleinere club landen. De Beta is echt een tijdrovende en arbeidsintensieve klus binnen Samsung.
Dan maak je de beta toch gewoon Engels? Half Nederland leest vloeiend Engels.
Voor ons is dat vrij normaal, maar voor de meeste landen is dit een absolute no go. Besef je dat de meeste van die landen die ons op deze manier uitsluiten, de usa betreft, of in dit geval zuid korea. In beide landen doen ze niet aan een andere taal dan hun eigen.

Het is dus voor hun lastig voor te stellen dat wij prima genoeg nemen met een engelstalige variant
Daarom bestaan er lijsten als de English proficiency index, of in het nederlands: een lijst waarbij bijgehouden word hoe vloeiend een land is in Engels wanneer het niet hun moedertaal is. Toevallig staat Nederland daar bovenaan :P

https://en.wikipedia.org/wiki/EF_English_Proficiency_Index
Frankrijk staat ook erg hoog, maar heb je daar weleens Engels proberen te spreken met iemand van boven de 50?
Zelfs onder de 50 is daar al een uitdaging. Kan ik uit ervaring vertellen, want de vrouw van mijn neef is nu Frans aan het leren omdat bijna niemand haar in het Engels te woord kan of wil staan, en zij is (uit mijn hoofd) 28 en moet voor haar werk spreken met leeftijdsgenoten of iets jonger.
Het gaat dan ook om de mensen die de test gedaan hebben, niet wat het gemiddelde per land is, ofwel het zegt helemaal niets of hoe goed de gemiddelde Nederlander in Engels is.
Engels kunnen en gebruiken zit nog wel een verschil in. Ik ken genoeg mede-Nederlanders die prima Engels kunnen, maar zodra ze het moeten gebruiken, vallen ze bijna stil.

Bovendien zit er ook nogal een verschil tussen koetjes-en-kalfjes-Engels en technisch Engels. Nu wil ik niet zeggen dat Android supertechnisch is, maar er komen wel degelijk termen voorbij die niet iedereen op school leert, om het maar even zo te zeggen - zeker in bèta's kun je dat verwachten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 18:16]

Er zit ook een groot verschil in Engels lezen tegenover Engels spreken.. maar zo kan je overal rekening mee gaan houden en dan ben je nooit klaar..
Ik bedoelde alleen te zeggen dat zo'n lijstje met Engelse niveaus leuk is, maar niet alles zegt. Op papier scoren is één ding, daadwerkelijk Engels lezen, schrijven en spreken, zeker op niet-middelbareschoolniveau, is een heel ander verhaal.
Vandaar dat ze beta's enkel in landen uitbrengen waar een lokale supportafdeling voor bestaat. Op zich eigenlijk te begrijpen, feedback is de number 1 priority in beta programma's. Hoe correcter er informatie verzamelt kan worden hoe beter, een taalbarriëre, hoe klein ook, vermijd je dan het beste. Spijtig voor de BeNeLux, dat wel.
Anoniem: 1657372 @Byron01015 september 2021 09:58
Maar Engels kunnen spreken en Engels willen spreken zijn wel twee verschillende dingen. Ik denk dat de meeste Nederlanders hun telefoon toch gewoon op Nederlands hebben staan, ook als ze wel Engels begrijpen ;)
Deze discussie is ondertussen echt een beetje achterhaald. Ik heb ooit een Galaxy S3 gehad, en dat was janken. Veel bloatware, traag systeem. Na wat andere telefoons ondertussen een S10e. Ik gebruik bijna geen Samsung apps, heb heel veel kunnen verwijderen / verbergen, en het systeem is enorm vloeiend en geen gezeur met opslagruimte.
Die apps kun je gewoon uitschakelen zodat ze niet zichtbaar zijn en niks doen.
Klopt, maar dat is symptoombestrijding. Ik wil ze het er gewoon helemaal af hebben zonder gedoe.
Dat heeft hetzelfde effect, met dat je iets ruimte op je telefoon wint.
Ik heb in meer dan twee jaar geen ruimte tekort gehad op mijn S10.

@m0ridin Welke niet?

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 23 juli 2024 18:16]

mja, je weet ook niet wat in die code staat. een exploit ergens in het systeem dat ze kan heractiveren en hop een vector erbij. Gezien de kwaliteit van Samsung software... nah, dat en het continu zeuren bij elke update om overal advertenties te mogen tonen, en het willen pushen van een belachelijk slechte Bixby...
Ma bon, hunne hardware is wel topnotch en er zijn ook veel goeie accessories voor.
Ik ben wel benieuwd wat volgens jou die algemene bekende kwaliteit van Samsung software is? Ik vermoed dat je het dan hebt over de OS'en van 10 jaar terug, want de recente One UI (of ja recent, die bestaat al wel een flinke tijd) werkt toch echt prima. Bixby ben ik het mee eens, dat is irritant, maar doen Samsung software werkt prima. Je kunt het alsnog niks vinden, maar doen alsof het allemaal maar slechte kwaliteit is dat is echt iets van heel lang terug :)
Mwa, one ui zit niet te veel in de weg, maar alles wat naar Samsung software ruikt vliegt eruit hier. Enerzijds vanwege de kwaliteit die lager ligt dan concurrerende Apps, anderzijds vanwege het opdringen van reclame bij elke update, als je niet oppast hangt alles vol. Ik let erop dat het altijd afgevinkt staat, 'k Ken er genoeg die zich dan afvragen waar al die reclame van komt.
Dus omdat je niet begrijpt dat uitschakelen net zo effectief is als verwijderen moet Samsung dat laatste maar doen?

Als je je gewoon even inleest zie je dat het geen hol uitmaakt als gebruiker (want de apps starten niet en zijn niet actief als ze uitgeschakeld zijn) maar een systeemherstel wel een stuk makkelijker maakt (want de app staat nog op het toestel). De bespaarde ruimte krijg je als gebruiker namelijk niet terug (want systeempartitie)...
Hoho. Dit heeft niks met wel/niet begrijpen te maken. Er staat meuk op die ik niet wil, niet gebruik en niet kan verwijderen. Ik hoop nog steeds dat dat een keer stopt. Ik ken werkelijk geen mens die bv bixby gebruikt (en zo nog meer meuk).

Dat het geen hol uitmaakt qua ruimte in hoe Samsung het ‘ingebakken’ heeft maakt niet uit. Dat is een gevolg van hun (in mijn ogen ongewenste) beleid. Het neemt onnodig en ongewenst ruimte in. Dat het al minder is dan vroeger is een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet.

Mijn ideale telefoon heeft alleen een besturingssysteem, een bel/sms app en een appstore. De rest regel ik zelf wel zonder al die standaard meuk. Scheelt ruimte op je telefoon (ik doe 4-5 jaar met een telefoon) en lijkt me voor de fabrikant een stuk makkelijker nieuwe versies van de software maken.

Maar goed, verschil van mening. Ik vind het bloedirritant. Een ander is er blij mee.
Uhh Die mening deel ik niet met je want ook de uitgeschakelde apps hebben een hook standby staan op de tasklist van de processor. En het maakt wel degelijk uit of al die bloatware wel of niet aanwezig is.
In onze Hollandse opinie geld elk beetje is wat, want vele kleine beetjes is uiteindelijk wel een hoop.

Bij het opstarten van je telefoon wordt een dump gemaakt van rom naar ram, waarin dus inderdaad ook die bloatware zit. Alles wordt vanuit het interne geheugen geadresseerd, maar voor alle verwijdere apps wordt geen resource gereserveerd, dus ook geen payload op de interne adresbus-bus o.a. in je geheugen, de stack etc. Die is wel degelijk lager! Decomplieer de zooi maar eens.

Als je een beetje thuis bent zal je zien wat er allemaal schuilgaat achter die troep die sommige datakloppers in elkaar zetten en dat betekent dus meer tijd en ruimte vrij voor je processor, deze hoeft dat immers niet te adresseren.

Los daarvan weet je helemaal niet wat er in het OS is weg gemoffeld. En mij valt op dat met name Samsungs momenteel dezelfde weg vervolgt, zoals Google, Apple en Microsoft. Het gaat meestal allemaal om heimelijke data die van jou is. Je hebt betaald voor de hard en software, die je volgens de overeenkomt mag gebruiken, en dat er wat verzameld wordt, Mhhhh. oké. moet dan maar
Maar waarom zoveel ? Simpel omdat het goudgeld is voor de bouwers.
Maar het is wel mijn data.
En het lijkt mij dat een processor en zijn aanwezige periferie beter kan gebruiken, inplaats van allerlei zaken die aanstaan even langs te lopen, ook al doen ze niets.
Mwah, lang niet allemaal hè
Via adb kun je nog veel meer maar is ook meer werk. Daarmee kun je de Samsung apps werkelijk tot de launcher verwijderen. Dus let op.
Ik snap dat allemaal niet helemaal. Als ik mee wil doen aan zo'n beta is dat toch een keuze voor mij? Ik gebruik alles in huis in het Engels van mobiel tot PC.
Je kan wel die ROM (via ODIN denk ik) op je telefoon flashen maar dat is geen update (van je huidige firmware), dat is meer een herinstallatie...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 18:16]

Ja dat kan, maar wordt doelbewust wel steeds moeilijker gemaakt.
Je moet vermoed ik de bootloader unlocken, iets wat weer intern gemarkeerd wordt, waardoor sommige zaken straks wellicht niet meewerken en dat wordt mij inziens doelbewust gedaan.
Want het gaat om geld, erg veel geld, waar opnieuw geld mee verdiend wordt.

Het is dus wachten op een custom rom, die vast wel ergens zal zijn die leeg is geplukt tot alleen de basale zaken die nodig zijn om een goed werkende telefoon te hebben. en ja daar lever je voor in, dat sommige ander zaken niet meer opstarten...

De vraag is dus of je het zoet of zout wilt.
Zij mogen ook wel kiezen of ze het risico nemen om feedback te moeten ontvangen van mensen die hun eigen taalkennis te hoog inschatten. Blijkbaar hebben ze al verschillende pogingen gedaan, maar kwam het er toch op neer dat de signal to noise ratio te laag ligt.
Achterlopen, kerel het is een beta.
Ze willen eerst weten of de GUI werkt. Niet of de vertalingen correct zijn.
Als de uitrol van de definitieve versie later zou komen heb je gelijk, maar daarin lopen we meestal vrij gelijk op met de rest naar mijn weten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.