Samsung begint met uitbrengen Android 12 op Galaxy S21-serie

Samsung zegt begonnen te zijn met het uitbrengen van de One UI 4-upgrade voor de smartphones uit de Galaxy S21-serie. Het gaat om Samsungs versie van Android 12. Wanneer gebruikers in Nederland en België de upgrade krijgen, is nog niet bekend.

One UI 4 komt eerst naar de Samsung Galaxy S21, S21+ en S21 Ultra en zal later uitkomen voor toestellen in de Galaxy Z-serie en eerdere modellen uit de Galaxy S- en Note-series. Exacte details daarover maakt Samsung nog niet bekend in zijn officiële aankondiging. Daarin staat enkel dat de uitrol van One UI 4 maandag officieel is begonnen.

Wanneer Nederlandse en Belgische bezitters van Galaxy S21-smartphones de Android 12-upgrade krijgen, is nog niet duidelijk. Samsung Nederland schrijft in een persbericht dat gebruikers de upgrade 'zo snel mogelijk' ontvangen.

Eerder bracht Samsung al een bèta uit, maar die verscheen niet in de Benelux. Samsung brengt de upgrade niet in alle regio's tegelijk uit; het kan een aantal maanden duren voordat de upgrade wereldwijd is doorgevoerd.

Samsung One UI 4

Mogelijke upgradeschema's

Twitter-gebruiker Tron plaatst een afbeelding die afkomstig zou zijn uit de Koreaanse Samsung Members-app. Daarin zou een schema staan van wanneer de upgrade voor andere toestellen uitkomt. Samsung zou die afbeelding echter weer verwijderd hebben, waardoor het niet zeker is of die informatie klopt.

Gebruikers uit Brazilië en het Midden-Oosten hebben ook een schema gekregen. Die regio's krijgen de Android 12-upgrade later dan Korea. In het Midden-Oosten is dat vanaf december en in Brazilië vanaf januari voor de S21-serie.

Upgradeschema's uit Samsung Members-app voor Zuid-Korea, Brazilië en het Midden-Oosten

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-11-2021 • 14:55

65 Linkedin

Submitter: CyberJohn

Reacties (65)

65
63
33
1
0
21
Wijzig sortering
Samsung doet dit echt heel netjes. Ze komen van ver, maar ziet er goed uit. Zoveel toestellen ook. Petje af.
Petje af? Voor een premium merk als Samsung met bijbehorende prijzen van toestellen mag je wel wat meer verwachten hoor. Zeker als je ziet dat een iPhone 6S uit 2015 afgelopen september keurig zijn 6e OS upgrade heeft gekregen en de iPhone 5S uit 2013 nog steeds beveiligingsupdates krijgt.

Samsung is zeker verbeterd met hun software-ondersteuning, maar wat mij betreft zijn ze er nog lang niet.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 15 november 2021 15:20]

Die oudere toestellen doen het vaak toch minder op nieuwere iOS versies imho. Bij best wat iPhones spijt gehad die naar de laatste mogelijke OS te upgraden, gezien die vaak tergend traag werden en een downgrade bij Apple onmogelijk is. Mijn ipad 3 en air en iphone 4, 5, 6 en X werden beduidend langzamer bij OS upgrades. Waar de eerste 5 genoemde zelfs vrijwel onbruikbaar waren geworden.

Dus ja fijn dat t er is, maar het komt niet altijd ten goede van de performance.
Dat is verleden tijd de 6S draait de laatste software prima, maar je merkt wel dat hij iets langzamer is . Dat geeft totaal niet , het is een dual core uit 2015 . Toestel is volledig bruikbaar.
ik ben totaal een apple fanboy, dus zeker met je eens. Maar Sammie geeft ook de telefoons van 300e 4 jaar support de laatste jaren. De 6s was destijds gewoon het flagship van apple dus niet helemaal te vergelijken. Wat voor support zou je nog meer willen?
Wat voor support zou je nog meer willen?
Vijf / zes jaar support?
Als je een device een half+ jaar na release koopt heb je 'maar' 3 - 3,5 jaar security support.
Klinkt nog steeds als erg veel. Meer dan 2 jaar met een telefoon doen is al bizar in mijn ogen.
Want?
Wat doe ik fout met mijn 2015 iPhone 6s?
Tsja, maar Apple is dan weer meermaals in het nieuws geweest omdat bij dat soort updates processor- en batterijcapaciteit werd afgeknepen op oudere toestellen. Zo is er altijd wel wat natuurlijk. Zolang een toestel wel een acceptabele termijn security updates blijft ontvangen, heb ik niet zoveel moeite met het missen van nieuwe versies van het OS. Eerlijk is eerlijk: de upates tussen de versies van een OS zijn al een tijdje niet meer zo revolutionair als tien jaar geleden.
True. Met 3-year major support policies kom je niet ver. Als google beslist om zotte nieuwe feature in android te steken waarin je geïnteresseerd zou zijn, dan moet je om de 3 jaar een nieuwe phone kopen. Op goedkope modellen van Samsung krijg je zelf maar 1 major android upgrade.

Maakt natuurlijk allemaal deel uit van de wegwerpmaatschappij, maar toch...

[Reactie gewijzigd door PieterjanDC op 20 november 2021 00:12]

Echt waar? De 3 jaar oude S9, kreeg niet eens Android 11. Waarom willen ze niet deze jonge telefoons een update geven.
Maar krijg je op de S9 nog beveiligingsupdates? Want ik moet eerlijk bekennen dat ik die upgrades van Android 10 naar 11 en verder op Samsung telefoons nou niet zo indrukwekkend vind. Ik krijg er over het algemeen geen features of snellere telefoon voor terug.
Ja, de S9 en S9 Plus krijgen nu elk kwartaal een security update. De laatste is van 1 oktober.
T/m de release van de S22 (Q2 2022) als het goed is, dan is hij 4 jaar op de markt.
de s9 is uit 2018 he.
Maar sinds een aantal jaar doen ze dit beter. Volgens mij krijgen zelfs de meer recentere telefoons van 300e 4 jaar updates en 3 jaar updates. Bijvoorbeeld de a50, a 51

[Reactie gewijzigd door Flipm0de op 15 november 2021 15:14]

Geen Android 11 inderdaad, maar wel gewoon 4 jaar security updates.

Mobiele devices zijn inmiddels aardig volwassen geworden, waardoor grote innovaties elkaar minder snel opvolgen. Voor mij dus helemaal prima om een major versie (of 2) achter te lopen, zolang veiligheid maar geregeld is.
Welke features mis je in Android 10 die wel in Android 11 zitten? Volgens mij ontvangt de S9 nog steeds security updates. Ik zie het probleem niet zo.
Mijn oude S9+ krijgt inderdaad geen upgrade,naar wel security patches. Mijn vrouw gebruikt die telefoon nu voor wat games. Overigens krijgt de S10 reeks wel 3 upgrades. 😊 Zelf heb ik nu een S21 ultra, dus ben benieuwd. Ik zag dat mijn oude galaxy watch ook nog een update krijgt wat ik niet meer verwacht had.
Door de veranderingen die Google gemaakt heeft in het besturingssysteem Android is updaten makkelijker geworden, en vanaf de S10 serie garandeert Samsung dit ook langer (samen met de hardware leveranciers die ook driver updates moeten garanderen voor diezelfde periode), helaas valt de S9 buiten die boot, maar ze beloofden 3 jaar beveiligingsupdates op de S9 en die komen ze netjes na, dus hoewel ik je teleurstelling begrijp, ze houden zich aan de belofte van toen je het toestel kocht.
Mijn 3 jaar oude S10 krijgt anders nog steeds Android 12...
Vraagje, werkt het toestel nog?
En als het goed is heb je de 1 oktober beveilingsupdate.
Dus ze doen het wel goed.

De upgraden zijn allemaal niet zo spannend.
Ik snap niet waarom er zoveel tijdsverschil zit tussen de verschillende landen. Er zijn feitelijk 2 modellen; Snapdragon en Exynos. Dat je daardoor wat verschil hebt is begrijpelijk, maar als je zelfs in Europese landen, die allen de Exynos hebben, een verschil van weken en/of maanden hebt, is dit gewoon slecht!
Inferieure chips (ik heb een Exynos S21+, die gewoon merkbaar trager is en slechtere battery life heeft dan mijn 4 jaar oude OnePlus 5T), en langere update-tijden. Is het onderhand eens tijd dat Samsung gewoon ophoudt met aan te modderen met Exynos? We betalen evenveel voor een inferieur toestel met inferieure service (e.g. updates)... 😅

Nu moet ik wel toegeven dat ik zelf de One UI 4-update vandaag al binnen heb gekregen.

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 15 november 2021 23:21]

Dit slaat totaal nergens op, sterker nog; het tegenovergestelde is juist. Bijvoorbeeld beveiligingsupdates, maar ook de One UI beta's zijn telkens eerder beschikbaar voor de vlaggenschepen in Europa. En langere update-tijden? Mijn S21 heeft de September / Oktober / November update eerder dan dat Google ze naar de Pixels pushed.
Mijn note10+ is beduidend sneller en beter dan de voorganger oneplus6.
Dus daar geloof ik niks van.
Vind ik wel wat ver gaan, ja de Exynos levert (iets) mindere prestaties, maar om dit inferieur te noemen..... zelf de S20FE 4g aangeschaft toen die uitkwam. Nog steeds tevreden. Heb niet de indruk dat updates zoveel later komen, de november update is al weer een aantal dagen binnen.

[Reactie gewijzigd door jaxel70 op 15 november 2021 16:50]

Jouw S20FE heeft toch een Snapdragon SoC en niet een Exynos?
Nee, de eerste 4g toestellen hebben een Exynos
Trager dan de 5T? Benchmarks vertellen een ander verhaal. Numbers don't lie, people do.

Ik ben zelf ook onlangs overgestapt van een 5t naar een S21 Ultra. De snelheid en batterij zijn dik in orde!

Langere update tijden? Bij Oneplus duurde het 6 tot 10 maanden, en bij Android 10 zelfs bijna een jaar om het op de 5T te krijgen. Samsung doet het gewoon in een maand, en daarbij geeft Samsung elke maand een security patch uit, terwijl Oneplus dat om de 4 maanden deed.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 15 november 2021 21:03]

3 uur screen on time en toestel komt vrijwel tot stilstand het moment dat je een foto probeert te nemen of eender wat probeert te doen terwijl er muziek speelt over Bluetooth. Dit heb ik met zelfs telefoons van <€200 nog niet meegemaakt. Dus ja, tenzij er een serieus softwareprobleem is is de Exynos-SoC wel degelijk zwaar inferieur.
Vreemd met het nemen van foto's. De s20 ultra 5g met Exynos is in DXOMARK nog steeds de best scorende Samsung telefoon. Mogelijk iets mis met jou telefoon?
Daar ging ik vanuit, maar gezien de support erbarmelijk is zit ik wel vast met een gigantisch dure telefoon voor wat hij presteert, en heb ik er wel een schrik van Samsung/Exynos aan overgehouden.

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 16 november 2021 12:37]

Raar, ik behaal 6,5 uur SOT met twee apparaten verbonden met bluetooth (watch en sony xm4).
Bij de s21 is dit verschil stukken kleiner dan bij de s20. Daar was het ronduit schandalig dat de exynos prestaties gaf vergelijkbaar met de snapdragon s10.
Ik vindt die periodes ook wel overdreven lang. Ze hebben zelf ooit verklaard dit te doen zodat als er in een land iets mis blijkt te zijn met de update, ze de update snel terug kunnen trekken en zo min mogelijk mensen er hinder van ondervinden :)
Het is eigenlijk heel logisch, Samsung doet iets wat onze regering al jaren wil, zaken spreiden opdat niet iedereen in de file staat.

Wanneer 10 miljoen telefoons tegelijkertijd gaan updaten heb je heel wat meer bandbreedte nodig dan als je het beperkt tot 100.000 per dag.
En die piek brandbreedte om op in te kopen maakt de support een stuk duurder, wat dan in de prijs terugkeert, waarna iedereen een Xiaomi gaat kopen die bijna nooit upgrade.

Daarnaast, als er iets fout blijkt te zien helpt gespreid updaten de impact op het aantal mensen te beperken. Er zijn immers miljoenen combinaties van OS+Apps+toestel+mobiel netwerk mogelijk waar iets mee zou kunnen gebeuren.
En er zijn modellen waar dat niet meer voor geldt zoals de Z Fold 3 en Z Flip 3.
Ik heb de S21 en nadat ik dit bericht las, heb ik gelijk gechecked op updates en inderdaad, hij staat klaar dus hij is deze nu aan het downloaden.
In in de uitleg met nieuwe features zie ik veel zaken staan die met UX en ervaring te maken hebben maar ook de camera app heeft nieuwe functies en niet te vergeten op het gebied van privacy de nodige verbeteringen.

Dus ik kijk er naar uit als ik het straks kan bekijken!
Welke versie heb jij? Ik heb een tmobile versie maar ik heb helaas nog niks.
De S21 5G (SM-G991B/DS), bij een webwinkel gekocht, toevallig wel incl T-Mobile abbo maar dus niet gekocht bij T-Mobile zelf.
Ik heb exact hetzelfde model gekocht bij Vodafone, hier nog geen update beschikbaar.
Hmm ik heb hetzelfde model, maar goed dan komt hij vast snel 😊
Normaalgesproken wil ik dit soort updates best wel snel uitvoeren. Maar Android 12 mist toch de volume controls voor Chromecast? Of is dat inmiddels opgelost?
Je bedoelt dat je met de volume rocker het volume van gecaste media kan aanpassen? Want anders kan dit altijd nog vanuit de Google Home app
Het kan nog een aantal maanden duren voordat de upgrade wereldwijd is doorgevoerd.
Nee hoor. Ervaring van voorgaande jaren is dat dit slechts een kwestie van weken is. ;)
S20 Fan Edition een maand na de andere S20 varianten... Tof te zien dat er van Fans uitgegaan wordt dat ze zich graag naar achteren laten schuiven...