Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation Remote Play-app krijgt ondersteunig voor mobiele netwerken

Sony maakt het mogelijk om de PS Remote Play-app te gebruiken met mobiele netwerken. Eerst werkte dat alleen met wifi. Via de app kunnen PlayStation 4- en 5-bezitters games van hun console streamen naar een mobiel apparaat.

Ondersteuning van mobiele netwerken voor de PS Remote Play-app is onderdeel van de grote PlayStation September Update die Sony woensdag uitbrengt. Om via een mobiel netwerk te spelen is volgens Sony minimaal een snelheid van 5Mbit/s nodig, maar 15Mbit/s wordt aanbevolen. De PS Remote Play-app is beschikbaar voor Android en iOS.

Op het moment van schrijven zijn de apps nog niet geüpdatet en is het alleen mogelijk om via wifi te streamen. De nieuwe versie krijgt een toggle om streamen via mobiele netwerken te activeren. Daarbij kan gekozen worden voor vier kwaliteitsopties. De laagste stand verbruikt zo'n 1,6GB per uur, in de hoogste stand voor de PS5 en PS4 Pro is dat zo'n 6,8GB per uur.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2021 • 16:32

32 Linkedin

Reacties (32)

Wijzig sortering
Nooit verdiept in het remote play gedeelte. Leuke functie eigenlijk. Is dit dan ook te spelen met de controller als je die koppelt aan je telefoon? Met die onscreen controller blijft er een onspeelbaar klein scherm over lijkt mij.
Reageer
Op iOS is dat zeker mogelijk, en op een iPad werkt dat best goed. Volgens mij is dit op Android ook mogelijk al was het een tijdje exclusief voor Sony telefoons
Reageer
Thanks, zal het na de update eens uitproberen op mijn Apple devices.
Reageer
Als je op je iPad wilt spelen kon je dit al doen via de hotspot functie op je iPhone, dat gaat vanzelf en je merkt er weinig van. Als je alleen op je mobiel wilt spelen is dat lastig want dan moest je dus WiFi tot je beschikking hebben. Mobiel internet is toch vrij breed beschikbaar dus dat dit niet eerder kon snap ik niet (hetzelfde dat je app updated van 100 mb ofzo niet over 3/4G mocht doen van Apple: jongens ik bepaal zelf wel of mijn data bundel dat kan of niet) want ook hier weer kon je dat omzeilen middels een hotspot aanmaken.

Gedoe om niets, als het niet werkt, dan is het niet anders maar alles over 1 kam scheren heeft niemand ooit verder geholpen.

Blij dat dit dus “eindelijk” kan.

[Reactie gewijzigd door logix147 op 14 september 2021 20:09]

Reageer
Nooit verdiept in het remote play gedeelte. Leuke functie eigenlijk. Is dit dan ook te spelen met de controller als je die koppelt aan je telefoon? Met die onscreen controller blijft er een onspeelbaar klein scherm over lijkt mij.
jaren terug wel eens geprobeert en je had toen gewoon je controller nodig maar dat ging allemaal in huis via wifi
Reageer
Ik gebruik het heel veel op de iPad tegenwoordig. Zowel PS5 als Ipad zitten dan op Wifi (5Ghz) en ik ervaar eigenlijk geen lag op af en toe een dipje na. Op de PS4 was dit een stuk duidelijker. Daar had ik moeite om RDR2 te spelen vanwege de lag, shootouts werden dan te moeilijk.
Voordeel op de PS5 is dat je de resolutie ook weer hoger kan (1080p) waardoor je minder compressie artefacten krijgt, ook is de dynamic range beter. Op de PS4 werden de beelden te donker/te weinig DR.
Reageer
Kleine toevoeging: RDR2 is al een behoorlijk laggy spel van nature dus dat zal ongeacht de setup niet helpen.
Reageer
Ik wil het graag geloven, verklaard dus waarom hier het probleem het grootst leek te zijn. Overigens andere games met snelle actie merkte ik ook duidelijk lag. Die is nu op de PS5 duidelijk minder. Lukte me zelfs om bloodborne te spelen via remote play. Bossfights op de TV waren ietsje beter door de lagere lag maar nog steeds prima te doen.
Reageer
volgens mijn heb xperia ondersteuning voor dit, die heb de controller functie er al in zitten,
Reageer
Opstapje naar PS Now op mobiele devices?
Reageer
Zou best eens kunnen ja. Zit me alleen af te vragen of dat geen latency problemen geeft als je PS5/PS4 via WIFI aan internet hangt, en je via 4G/5G wilt streamen. Dan gaat dus: PS4/PS5 => WIFI router => Sony server => mobiel
Reageer
Op mijn telefoon via wifi(T-Mobile glasvezel) naar Ziggo server Utrecht heb ik een ping van 7 ms.
Via mobiele netwerk(4g T-Mobile) zit ik op 35 ms.

Tuurlijk niet ideaal voor Twitch schooters. Maar vast prima te doen voor af en toe een SP game.
Reageer
PlayStation lijkt t streamen misschien wat serieuzer te gaan oppakken, ps now naar mobiele apparaten klinkt als logische volgende stap denk ik!
Reageer
PlayStation lijkt t streamen misschien wat serieuzer te gaan oppakken, ps now naar mobiele apparaten klinkt als logische volgende stap denk ik!
Dat was ook wel duidelijk toen Sony naar Microsoft ging voor cloud gaming.

Weet niet of ik er zelf wat mee ga doen, maar 100% voor PS op meer platformen.
Je ziet ook steeds vaker PC aan de orde komen. Kan ik ook alleen maar toejuichen.

Opties = goed.
Reageer
Laat ik het zo zeggen, Sony gebruikt Microsoft niet voor cloud gaming. Het is puur eigen infrastructuur.
Reageer
Nog niet..
Nu draait het nog op Gaikai (voor zover ik weet), maar Sony gaat niet voor de lol met MSFT een partnership aan (2019 ofzo?)

Dat zal waarschijnlijk voor de toekomst zijn, maar het signaal is duidelijk. Ze gaan er zwaarder op inzetten.
Reageer
"Gaikai" is uiteindelijk ook maar een setje servers, dat kunnen in theorie gewoon AWS of inmiddels Azure instances zijn :p
Reageer
Ja no shit.
Het ging om de streaming tech/oplossing.

Sony en MSFTs partnership gaat denk ik ook niet over dat Sony enkel wat Azure servers wil gebruiken. Gokje..
Reageer
Kunnen ze nu eindelijk eens ondersteuning voor Apple TV toevoegen?
Dat zou ik echt top vinden. Snap niet goed waarom dit zolang duurt aangezien het al op ios breed verkrijgbaar is.
Reageer
Edit: Excuus. Ik had je bericht verkeerd geïnterpreteerd.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 14 september 2021 19:04]

Reageer
Ben ik de enige die verbaasd is dat een app überhaupt kon zien of je via wifi of 4G aan het Internet hangt ? Dit zou toch totaal transparant moeten zijn voor applicaties ?

EDIT: besef nu dat dat ook te maken heeft met het mogelijks vermijden van onbedoeld duur mobiel data-verkeer. Er zijn nog andere apps waar ik een toggle gezien heb om ze al dan niet toe te laten trafiek te genereren via mobiele data.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 14 september 2021 17:27]

Reageer
Netflix bijvoorbeeld heeft ook al jaren een optie om alleen via wifi te kijken. Dus ik kijk er niet van ip dat grote verbruikers deze optie hebben. Zou je perongeluk wifi uitzetten wil je niet dat je een rekening krijgt van honderden euro's.
Reageer
Sommige games die in-game updates downloaden, bieden de optie/waarschuwing ook aan dat je bij mobiele data aan het downloaden bent met de kans op extra kosten.
Reageer
Ik zie het al voor me, tele 2 "unlimited" data (18gb). Dat is minder dan 3 uur gamen.
Reageer
is die 18GB niet per maand in het buitenland (EU)?
In NL heb je sowieso al 8GB per dag en kun je daarna per 2GB via SMS gratis opwaarderen.
Reageer
Eindelijk! Dit was wel een serieus gemis. Ik ben alleen net overgestapt op een Samsung Galaxy S21 en de DualSense support is daar nog afwezig. Hopelijk met Android 12 – aangenomen dat hij met de nieuwste Android kernel wordt gebouwd – meer geluk. Tot die tijd maar gebruik maken van mijn DualShock 4!
Reageer
In dat bericht gaat het alleen om de trilimpact, je kunt de PS5 controller nu wel al gebruiken op Android.
Reageer
ps5 controller is in de meeste apps zo als steam, ds4windows en zelfs windows al in begrepen , ik heb het nooit geprobeerd op ipad of android , maar de meeste games ondersteunen de controller optie niet tenzij je emuleert
Reageer
Is dit in landscape mode niet erg handig om op een Xperia telefoon te spelen met de knoppen aan de zijkant, zwarte balken gedeelte?
Reageer
Psplay app voor Android is trouwens beter dan de officiële app. Is wel 5 euro maar die is zoveel uitgebreider en kan je gebruiken met de razer kishi bijvoorbeeld. Officiele app is heel matig. En die kan ook gewoon buiten je netwerk worden gestart.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 14 september 2021 21:08]

Reageer
Word es tijd dat ze de ps5 controller via de android app ondersteunen zodat we remote play kunnen gebruiken via onze telefoon zonder een ps4 controller nodig te hebben...
Reageer