Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Seagate brengt Expansion Cards van 2TB en 512GB uit voor Xbox Series-consoles

Seagate brengt in samenwerking met Microsoft nieuwe Expansion Cards uit voor de Xbox Series X en S. Naast de bestaande geheugenuitbreiding van 1TB, verschijnen er varianten met 2TB en 512GB opslagcapaciteit. De adviesprijzen zijn 400 en 140 dollar.

De uitbreidingskaart van 512GB verschijnt halverwege november en de 2TB-versie komt begin december uit, meldt Microsoft. Dat gaat om beschikbaarheid in de Verenigde Staten, over andere markten maakt het bedrijf nog niets bekend.

Met een adviesprijs van 400 dollar is de 2TB-kaart per gigabyte iets goedkoper dan de 1TB-versie, die een adviesprijs van 220 dollar heeft. De 512GB-variant is per gigabyte juist duurder. In alle gevallen zijn de propriëtaire opslagmodules van Seagate duurder dan vergelijkbare NVMe-ssd's. De opslagmodules hebben dezelfde snelheid van 2,4GB/s als het interne geheugen van Xbox Series-consoles.

Vooralsnog brengt alleen Seagate de opslagmodules voor de Xbox Series X en S uit. De fabrikant doet dat in samenwerking met Microsoft. Of er op den duur ook uitbreidingsmodules van andere fabrikanten beschikbaar komen, is nog niet bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-10-2021 • 16:22

141 Linkedin

Reacties (141)

Wijzig sortering
Ik vind het nog steeds moeilijk te verkroppen dat je verplicht word om X/S optimised games op de interne storage op te slaan om ze uberhaupt te kunnen spelen. Want dan laden ze sneller. Terwijl dat laden mij geen bal interesseert en ik net zo lief een minuut langer wacht tot het van mijn 5TB WD Black extern is geladen.
Maar die keus krijg ik dus niet.... Zodra er X/S optimised staat moet het perse op die interne opslag. Heel jammer.


En ook de keus om dan maar de niet-optimised versie te downloaden heb ik dus niet.

[Reactie gewijzigd door JPS2K5 op 21 oktober 2021 16:37]

De snelle laadtijden zijn er niet gewoon om je spel sneller op te starten, maar ook om terwijl je speelt assets in te laden. Vroeger hadden we laad-tijden voor levels, maar levels zijn nu zo groot dat ze niet in het geheugen passen, zeker in open-world games waar je geen aparte levels hebt.

Dus worden assets nu ingeladen terwijl je door het spel beweegt. Als dat niet snel genoeg gebeurt krijg je pop-in, of erger: bugs en crashes. Je moet je game dus zo bouwen dat je rekening houdt met het worst-case scenario. Zo had Assassin's Creed Odysee nauwe nissen waar je door traag klauterde: het inalden van de ruimte achter de nis was op oude consoles met HDDs zo traag dat het gemaskeerd moest worden.

Op de nieuwe consoles wil men dit helemaal loslaten: er wordt developers een veel hogere bandbreedte gegarandeerd, end at is erg fijn want het geeft hen meer vrijheid. maar dat wil dus wel zeggen dat je gebruikers geen trage hardware kan laten gebruiken.
Je gaat net als (bijna) alle andere reacties hieronder voorbij aan het feit dat ze claimen net zo snel als het interne geheugen/opslag te zijn (en daar dus een forse meerprijs voor durven te vragen)
Sorry, lees dit nu pas nadat ik op je andere bericht reageerde... Wat is je punt nou precies? Dat de consoles te goedkoop zijn? Het mag toch algemeen bekend zijn dat die dingen tegen kostprijs of misschien zelfs wel daaronder verkocht worden om marktaandeel te krijgen en dan de winst te maken op games en diensten.
Dat werkt niet bij een losse SSD, daar moet gewoon marge op zitten.
Geen idee of consoles "te" goedkoop zijn (ik ben en blijf een PC gamer in hart en nieren) - op de lange termijn zullen ze er volgens mijn wel quite of kleine winst op draaien?

Punt is dat niet duidelijk is of we het nu over de snelle opslag of over gewoon een willekeurige ingeplugde extra opslag hebben.

Ik zou sowieso gewoon ff wachten tot iemand heeft uitgevogeld wat er precies speciaal/anders aan de propriëtaire aansluiting is en daar een verloopstukje voor maakt - er zijn genoeg drives die > 2,4GB/s halen voor de helft van de prijs. Tjsa, dat zal Sony Microsoft (oops) niet leuk vinden, maargoed, dat is hun probleem, laat ze maar geld verdienen aan hun (exclusive) games.

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 21 oktober 2021 22:04]

Wat heeft Sony hier mee te maken? Bij Sony mag iedereen de drives maken. Beter opletten waar je op reageert.
My bad, dat moet natuurlijk Microsoft zijn...

En mag bij Sony iedereen drives maken? Wow, ze doen daar al moeilijk over de zijpanelen
Nu ja... maar Sony heeft toch lang zat propriëtaire opslagmedia vereist voor allerlei productcategorieën (van gaming consoles/handhelds tot camera's tot noem het maar op) dus Sony is niet bepaald het liefste kindje in de klas wat dat betreft.

400 euro voor 2TB knaagt wel een beetje bij mij.
Sure het is een mooi sleek stickje.. maar voor 260 euro heb je een 2TB samsung 980 PRO...

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 21 oktober 2021 20:21]

Vanaf de PS3 accepteert Sony al derde partij harde schijven. Denk dat je op de PS Vita doelt? Een van de redenen dat dat apparaat geen succes is geworden is waarschijnlijk de Sony exclusieve memory sticks die je moest gebruiken. Maar wat betreft consoles doen ze het wel goed.
Vanaf de PS3 accepteert Sony al derde partij harde schijven
Eigenlijk sinds PS2, de network adapter had een 40pin+molex waar je een IDE/PATA drive op aan kon sluiten.
Ik moet meteen denken aan de Sony memory stick.

Wat een dure blauwe gedrochten waren dat van Sony, gewoon repackaged SD-chipjes.
Niet helemaal. Tot nu toe werkt het alleen nog met specifieke WD-SSD's die niet los te koop zijn en alleen te krijgen zijn door een Xbox Series S|X open te maken en de SSD eruit te halen.

Een vergelijkbaar probleem speelde met de Xbox 360, waarbij je alleen specifieke harde schijven van WD kon gebruiken voor externe opslag.

[Reactie gewijzigd door supertanno op 21 oktober 2021 20:38]

Aha, thx voor de verduidelijking!
Ze zullen er vast wel een reden voor hebben. Ik geloof niet dat ze werkelijk denken dat ze met deze eigen aansluiting een winstgevende business hebben en het daarvoor doen. Sony heeft ervoor gekozen om het open te stellen, maar wel met eisen naar de drives, Microsoft heeft ervoor gekozen het niet open te stellen en er zelf controle over te hebben.
Bij de Xbox 360 kon je games vanaf een Externe HD en zelfs een USB stick spelen
Bij de Xbox One (X) kon je games vanaf een Externe HD en snel genoeg USB stick spelen.
Sterker nog, je kon je externe HD meenemen naar een andere Xbox console, daar inloggen, en voila je had je games mee.

Gezien hun eerdere acties die dit mogelijk maakten lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat dit een keuze was gebaseerd om omzet verkrijgen via uitbreiding, maar eerder een technische keuze. Het zou mij ook niks verbazen als een toekomstige Series X refresh wél een standaard poort krijgt/optie krijgt, wanneer de compatible SSD's meer gebruikelijk/betaalbaar zijn.

Lang verhaal kort: Deze wantrouwen is Microsoft's motieven strookt absoluut niet met hoeveel mogelijkheden zij eerder hebben gegeven aan gamers om games vanaf een eigen medium te kunnen spelen. En mocht je er toch heel er mee zitten, dan kun je alsnog een externe HD gebruiken voor je game opslag, maar alle data naar je interne SSD moeten verzetten wanneer je wilt spelen. Wat alsnog aanzienlijk sneller is dan alles opnieuw downloaden.
De reden is vrij simpel nu kan
Microsoft garanderen dat de speelervaring voor iedereen hetzelfde blijft of ze nou het intern of extern geheugen gebruiken. Je kan wel eisen stellen aan welke externe SSD's moeten voldoen maar je weet sowieso dat sommige gamers dat zullen negeren met mogelijks een slechte game-ervaring tot gevolg. Microsoft kon er natuurlijk ook voor kiezen dat SSD's met mindere specs niet werkten maar dan gaan er ongetwijfeld gamers klagen dat ze een nieuwe SSD gekocht hebben en deze niet werkt. Ik ben super tevreden over mijn Xbox Series X en ik heb er ook geen enkel probleem mee dat ze voor deze oplossing gekozen hebben al hoop ik wel dat er ook nog andere fabrikanten met SSD's komen zodat ze mss toch wat goedkoper worden.
Dat ze onder de kostprijs worden verkocht is vooral de beginperiode als bijvoorbeeld R&D nog wordt afgeschreven, inmiddels worden beide consoles al met winst verkocht.
Is dat zo? In mei zei Microsoft nog dat ze nog nooit winst gemaakt hebben op een console:
Xbox vice president Lori Wright was called in as a third-party witness for the trial, where she was asked questions about the console market. In response to a question from Epic lawyer Wes Earnhardt asking "how much margin" Microsoft earns on the sale of Xbox consoles, Wright said: "We don't. We sell the consoles at a loss". Asked if Microsoft has ever earned a profit on the sale of an Xbox console, Wright replied: "no"
https://www.eurogamer.net...m-sale-of-an-xbox-console
Lijkt me toch sterk dat ze nu ineens wel winst maken op die dingen, met de indrukwekkende hardware die er nu in zit en de enorme schaarste op de markt.
Ik kan zo snel even geen goede berichtgeving omtrent MS vinden, maar hier twee links aangaande PS4 en PS5

"The PlayStation 4 is already profitable for Sony on a hardware unit basis" en dat was na 6 maanden.
https://www.polygon.com/2...fitable-for-sony-ceo-says

En de PS5
https://uk.pcmag.com/gami...no-longer-sells-at-a-loss
€400 voor 2tb, flinke marge's.
Ik snap je punt niet. Ik reageerde op iemand die zich afvraagt waarom hij niet gewoon een 5TB HDD kan aansluiten omdat hij niet om laadtijden geeft.
Ja, sorry, my bad, ik was te gefocused op internal vs external ipv z'n eigen drive USB 3.1 (5Gb/s) vs de officiele PCIe 4.0 (2.4 GB/s) expansion cards.
En hoe denk je dat het in-game laden van assets dan behandeld wordt? Dat het verplicht wordt is compleet logisch, omdat games worden ontwikkeld met bepaalde specificaties in het achterhoofd (oa CPU, RAM maar dus ook HDD dan wel SSD).
De opslagmodules hebben dezelfde snelheid van 2,4GB/s als het interne geheugen van Xbox Series-consoles
Als ze de volle mep rekenen en dezelfde prestaties claimen als het interne geheugen gaat je hele verhaal toch niet op?
Even snel als het interne opslaggeheugen, Tweakers drukt het een beetje ongelukkig uit (het interne geheugen is normaal je ram maar dat wordt dus niet bedoeld).

Verder gaat het er juist om dat dat uitbreidingskaartje dus even snel is als de interne SSD zodat het voor de software niks uitmaakt of deze op de interne ssd of dat kaartje staat.

Zou je toestaan dat je ondanks het negatieve advies games toch op een USB drive zou zetten, dan zou je niet alleen langere laadtijden krijgen maar bv ook enorme popin of afwezige textures, of zelfs dat het spel enorm begint te hakkelen omdat het data te langzaam inlaadt en er bij de ontwikkeling vanuit gegaan is dat die altijd binnen x ms geladen zou zijn.
Dat het om opslag ging lijkt me voor iedereen hier duidelijk, wat niet duidelijk is, is of je die melding om het interne (opslag) geheugen te zetten ook zou krijgen bij deze externe expansion cards, dat zou niet logisch zijn.

@JPS2K5 had misschien dat duidelijker kunnen melden of ie zijn eigen extra opslag, of deze waar het artikel over gaat bedoelde (of gewoon niet over zijn eigen opslag beginnen wat niet relevant is bij dit artikel?)
Huh, oh, bedoelde je dat... Nee hij bedoelt volgens mij duidelijk USB storage. Je kunt X|S optimised games zeker gewoon op dat uitbreidingskaartje zetten, dat is het hele punt van het ding.

Edit: ter extra verduidelijking, ik heb zelf een 1 TB kaartje in mijn xsx zitten en heb er van die optimised games op staan.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 21 oktober 2021 19:04]

ok, my bad - dat klinkt idd steeds aannemelijker ;)
Dat het om opslag ging lijkt me voor iedereen hier duidelijk, wat niet duidelijk is, is of je die melding om het interne (opslag) geheugen te zetten ook zou krijgen bij deze externe expansion cards, dat zou niet logisch zijn.
Dat @Xtuv met "intern geheugen" de ssd bedoelt is inderdaad duidelijk, maar dat is dus niet wat de term "intern geheugen" betekent in de informatica.

De termen intern en extern geheugen hebben niets te maken met of het binnen of buiten de behuizing zit, maar of het werkgeheugen of opslag is. Dit zou op een IT-site bekend moeten zijn.
Omdat anders mensen zoals jij ze alsnog op een HDD gaat zetten, want lekker goedkoop, dus dan zitten we nog steeds met games die voor antieke opslag geoptimaliseerd worden.

Daarnaast is het toch geen doen meer, die games die er letterlijk 5 minuten over doen om te starten?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 oktober 2021 16:42]

Dat is waar. Maar dan mogen de fabrikanten ook eens grotere SSD's monteren ipv eentje van 1TB. Dat is zo vol met een paar games + DLC en updates
Maar dan gaat de prijs van de console ook fors omhoog. Voor niets gaat de zon op.
Het zou niet verkeerd zijn als MS tegen een meerprijs ook een 2TB console in de winkel legt, ik betaal rustig 250,- meer voor zo'n console.
Maar als je nu een 1 tb Ssd uitbreiding koopt voor 186 bij de Spaanse Amazon…

Dan heb je toch ook 2tb, maar dan goedkoper? ;)
Ik betaal graag wat meer zodat ik het slot nog vrij heb voor als dat nodig zou zijn in de toekomst ;)
Het mooie van het slot is dat je hem eruit kan trekken en wisselen voor een andere. Je kan hem er zelfs uithalen en meenemen naar vrienden (scheelt downloadtijd).
Meer standaard opslag is het probleem niet. Maar verplicht worden om een te dure SSD te kopen wel. Er zijn genoeg SSD die aan de specs voldoen die goedkoper zijn. Maar die kun je niet gebruiken.
Ja dat is een ander verhaal. MS heeft gekozen voor een gesloten systeem. Daar ben ik op zich ook niet happy mee.
Hoe zit dat dan? hedendaagse xbox en ps zijn toch gewoon computers met een AMD APU?
Kun je daar niet gewoon wat 'tweaker magie' toepassen om een reguliere SSD aan te sluiten?.. of hebben die modules zo'n soort van authorisatie chip a la Appel praktijken?
Sowieso is de interface die ze gebruiken custom. Daarnaast is de form factor wat lastig. En ja, ook de interne Ssd vervangen blijkt niet eenvoudig vanwege bepaalde software limitaties. Staan wat video’s over op YouTube.
Naja die interface zit gewoon bovenop een PCI-E bus toch?.. gewoon die lijpe interface eraf slopen en een PCI-E SSD erop frotten en klaar. :+
Meteen ook minder overhead dus wordt ie nog sneller van ook. :9
Ja en dat werkt dus niet, althans nog niet. En daarbij is het wat bewerkelijk ;)
Nee joh, dat zal niets te maken hebben om ook verdere problemen ingame te voorkomen (zoals het traag laden van ingame modellen/karakters). Vervolgens gaan klagen dat de graphics lelijk zijn of traag inladen.
letterlijk in het artikel: "De opslagmodules hebben dezelfde snelheid van 2,4GB/s als het interne geheugen van Xbox Series-consoles"
Hij doelt toch op JPS2K5 die graag van zij trage WD 5TB wil laden?
Dat vroeg ik me even later ook af, vandaar mijn reactie ook op zijn originele post. Als dat zo is/zou zijn is het inderdaad te langzaam, maar ik las het alsof het sowiewso op het interne geheugen zou moeten (wat niet logisch is als je speciaal een zo'n dure externe proprietarie kaart koopt)
Ja ik doelde mijn reactie op de persoon die een trage HDD wenst.
Ik begrijp wat je bedoelt. Nieuwe games op interne ssd, prima zo zijn ze ontwikkeld. Maar er zijn steeds vaker oude games die voorheen ook op de externe hdd stonden maar na een update ineens op de interne opslag moesten staan. Zoals de quake remaster. En mijn series s ssd is al niet zo groot. Geef mij dan de optie om de xbox one versie te downloaden. Want die is er wel. Maar niet beschikbaar na de update.

[Reactie gewijzigd door marzorium op 21 oktober 2021 17:25]

Je had beter niet je eigen hardeschijf kunnen noemen in dit voorbeeld, dat is natuurlijk een ander verhaal gezien de doorvoersnelheid.

Dat ze het interne geheugen verplicht maken is dan logisch, maar met deze modules waar je extra voor betaald niet...
Fijn dat jij wel het geduld hebt, ik vindt het super storend dat als ik snel door een level heen knal dat ik af en toe een paar seconden een freeze heb omdat de data niet snel genoeg beschikbaar is. Blij dat we daar eindelijk van verlost zijn.
Oef! Veel te duur. 1TB M.2 NVMe zit rond de €100,-

Het begint aardig "Sony-PS Vita-opslag-achtig" te worden bij MS met hun Xbox-en. Bij de PS Vita was de opslag ook niet te betalen.

Ik vind het waardeloos! Houd je gewoon aan de M.2 standaard met een M.2 slot in de Xbox achter een klepje.

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 21 oktober 2021 16:42]

Je demonstreert zelf al waarom MS dit niet wil: Je model van 100 euro is te traag om de directstorage functionaliteit ten volle te benutten. Je krijgt dus het probleem dat mensen steevast het goedkoopste kopen dat beschikbaar is en dan in de problemen komen.
De schijven die dit -wel- kunnen worden hierboven gelinkt. Nog altijd goedkoper, akkoord, maar dat ligt aan de vormfactor, niet aan de vendor.
Dus dit is niet snel genoeg voor €111,-
https://www.megekko.nl/pr...2/Samsung-980-1TB-M-2-SSD

3000 MB/s schrijven en 3500 MB/s lezen!?
volgens mij is dit inderdaad niet snel genoeg / trager dan de interne storage van de Xbox series X.
en moet je het vergelijken met deze SSD.
het gaat niet over pieksnelheden maar over snelheden die continu behaald worden.

https://www.megekko.nl/pr...msung-980-PRO-1TB-M-2-SSD

maar ik kan me vergissen natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 21 oktober 2021 17:09]

Het is 2,4 GB/s compressed en 4,8 GB/s uncompressed heb ik net gelezen bij de specs van de Xbox Series. Dus ik denk ook dat je het dan met die Samsung 980 Pro moet vergelijken. Maar dan nog... Die is toch een flink stuk goedkoper dan die hierboven genoemde Seagate 1TB. Scheelt zo'n kleine €50,-
Je bent nu een straatprijs van de Samsung aan het vergelijken met de adviesprijs van de Seagate... Die Seagate komt ook al vaker in de aanbieding langs voor rond de prijs van die Samsung.
Je vergist je inderdaad. De SSD zelf is maar één onderdeel van wat Microsoft "Velocity Architecture" noemt. De twee andere zaken zijn hun CPU decompressie en de DirectStorage API. Dit is een software laag voor hardware, net zoals DirectX een API is voor GPU's. Ze hebben hoe hardware met opslag omgaat volledig herschreven.

Het zijn die twee laatste zaken die zowel de random reads/writes alsook sequential read/writes kunnen behalen op opslag.

Een Samsung 980 Pro geïntegreerd in de XSX (met 4 PCIe 4.0 lanes ipv de split van 2 lanes voor itern and 2 lanes voor extern) zou veel hogere snelheden halen dan hun huidige opslag.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 21 oktober 2021 20:22]

Klopt, die zijn niet snel genoeg om de volle functionaliteit van de Console te benutten, want voor de Console is sustained performance van belang en is peak performance minder interessant de schijven voor XboX series X functionaliteit moet je meer zien als extended ram dan als simpelweg rappe opslag.
Die 980pro is echt wel rap genoeg voor de Xbox hoor. MS heeft gewoon gekozen voor een gesloten systeem.
Waarom zou MS investeren in het ontwikkelen van een eigen drive terwijl ze een veel goedkopere schijf zo van de markt af zouden kunnen trekken waarmee ze hun console en randapparatuur weer een stuk goedkoper in de winkel kunnen leggen wat de concurrentie met de PS5 weer te goede komt.

Enige reden daarvoor is dat die goedkopere schijven de prestaties niet kunnen leveren.
Ja maar dat is dus niet waar. Die drive van Samsung doet ruim 7 gbits. Werkt ook in de ps5.

Microsoft heeft altijd al eigen hardware gehad voor dit soort dingen, zoals bij de 360 en de HDD. MS heeft hier voor gekozen om twee redenen:

1. Geld, want ze kunnen de prijs hoog houden er is immers geen andere optie.
2. Gesloten systeem, gebruiksgemak voor de koper. Werkt altijd en makkelijk te plaatsen.
Onzin.

In mijn beide One X'en zit allang een andere grotere standaard schijf, niets speciaals aan. En je kunt gewoon elke schijf aan de Series X/S hangen die je wilt, maar wil je de volle X ervaring dan red een gewone schijf van 100,- uit de winkel dit niet. Die 7gbits die jij benoemt is peak performance, daar blijft een fractie van over als je dat ding continue gebruikt en juist de sustained performance is de kracht van de XboX SSD.

Oh en de PS5 heeft dan ook langere laadtijden dan de XboX Series X en dat kom in mijn beleving de ervaring niet ten goede.
Volgens mij hebben we hier te maken met een gevalletje “fanboy”. Dat de ps5 tragere laadtijden heeft is namelijk kul. Sterker nog, de ps5 heeft een snellere IO interface.

https://www.techpowerup.c...g-980-pro-1-tb-ssd/6.html

4 gigabyte per seconde op de langdurige read/write test. Dat die drive die snelheden niet aankan is dus gewoon feitelijk onjuist.

Daarbij is sustained read/write voor gaming sowieso niet zo nuttig.
Volgens mij hebben we hier te maken met een gevalletje: "geen idee waar ik het over heb dus ik lul maar wat, daarbij negeer ik gewoon mijn eigen eerdere beweringen die onjuist bleken te zijn."

https://www.denofgeek.com...-faster-ps5-launch-games/
Volgens mij hebben we hier te maken met een gevalletje: "geen idee waar ik het over heb dus ik lul maar wat, daarbij negeer ik gewoon mijn eigen eerdere beweringen die onjuist bleken te zijn."

https://www.denofgeek.com...-faster-ps5-launch-games/
Dat zijn BC games, daar spelen andere factoren ook nog mee.

https://gamerant.com/resi...faster-ps5-xbox-series-x/

https://www.thegamer.com/...faster-ps5-xbox-series-x/

https://www.youtube.com/watch?v=CNtxa96cvec

En nu?

Overigens ga je niet in op mijn weerlegging van jouw standpunt over de 980 pro.

Je doet alsof de SSD in de xbox een soort van magie is. Doet gewoon. Houdt op met dat gesimp om een plastic doos onder je tv.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 21 oktober 2021 22:58]

Volgens mij hebben we hier te maken met een gevalletje: "geen idee waar ik het over heb dus ik lul maar wat, daarbij negeer ik gewoon mijn eigen eerdere beweringen die onjuist bleken te zijn."
Wat een ironie...
Wat jij zegt is onzin. Er is niets speciaal aan de SSD in de Xbox. Sustained performance is dankzij Velocity architecture, waar onder andere DirectStorage in zit. Het is de nieuwe API die de sustained speed toelaat. DirectStorage met een 980 Pro en snel genoeg decompressie zou veel sneller werken dan wat de XSX heeft.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 21 oktober 2021 23:28]

Is makkelijk op te lossen met een benchmark tool. Zo deed Windows 7 dat ook met USB sticks die je wou gebruiken als prefetch geheugen.
Dat klopt objectief niet. De theoretische snelheid ligt op de 980 hoger, niet lager. Copy paste van een antwoord op iemand anders :

De SSD zelf is maar één onderdeel van wat Microsoft "Velocity Architecture" noemt. De twee andere zaken zijn hun CPU decompressie en de DirectStorage API. Dit is een software laag voor hardware, net zoals DirectX een API is voor GPU's. Ze hebben hoe hardware met opslag omgaat volledig herschreven.

Het zijn die twee laatste zaken die zowel de random reads/writes alsook sequential read/writes kunnen behalen op opslag.

Een Samsung 980 Pro geïntegreerd in de XSX (met 4 PCIe 4.0 lanes ipv de split van 2 lanes voor itern and 2 lanes voor extern) zou veel hogere snelheden halen dan hun huidige opslag.

De voornaamste reden is geld. Proprietary betekent dat niemand competitie kan brengen voor het product, en dan kunnen ze vragen wat ze willen.

Het "probleem" van mensen die het goedkoopste model aankopen kan eenvoudig worden opgelost zoals Sony dat doet met PS5 : Het systeem test de SSD, en geeft aan wanneer het niet aan de specificaties voldoet.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 21 oktober 2021 20:24]

Niet met een 30mm formfactor, dat is wat het prijzig maakt. 30mm is onderdeel van de M.2 standaard.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 21 oktober 2021 16:58]

Ja en? Had er gewoon een 22x80 slot in gebouwd. Klaar.
30mm is ook gewoon onderdeel van de 30mm standaard. Maar het was waarschijnlijk beter geweest als ze voor een 80mm waren gegaan in een eigen behuizing. Het hele punt van een oplossing zoals dit, is dat een leek het ook kan doen.
Zij houden zich ook gewoon aan een standaard hoor, de CF Express, daarin een PCI4.0 controller met een zwikkie NAND modules.
Ik ben een gamer, speel op verschillende systemen, sommige zijn oud, andere zijn zeer recent. Toch snap ik het grote probleem hier helemaal niet. XSX heeft 1TB interne SSD. Ik heb nooit problemen met ruimtegebrek. Zodra het spel is voltooid. Verwijderen en op naar de volgende. Waarom zou iemand zijn hele collecties altijd op de SDD hebben staan? Met Quick Resume kun je meteen een paar titels tegelijk wisselen, maar je kunt er maar één tegelijk spelen. En een ander ding is dat niemand verplicht is om het te kopen! Mensen hebben de neiging om de laatste tijd vaak gemakkelijke dingen te ingewikkeld te maken... Maar dit is mijn standpunt in deze kwestie.
1TB klinkt leuk, maar je kunt maar maximaal 802GB gebruiken om games op te slaan, de rest is voor de console zelf. COD, Destiny 2 & Borderlands 3 en je zit al ruim over de helft. Zoontje van 5 heeft een collectie Lego games en nog wat andere games, en de Vrouw houdt niet zo van shooters dus die heeft een aantal MMORPGs en dan wil ons zoontje af en toe nog een keertje tegen ons racen in Forza, en wat partygames want leuk met de familie of vrienden. De 1TB schijf is ergens in dit verhaal al meer dan vol geraakt en games worden steeds groter. Dus we hebben ook nu al 2TB schijven aan de consoles hangen.

De dag dat ik een Series X kan bemachtigen is dezelfde dag als dat ik deze 2TB schijf bestel.
Ik zou heel graag willen zien hoe het jullie lukt om dezelfde console met jullie drieën te delen _/-\o_
Hoe, dat is toch niet moeilijk?
Je stelt de console in als je 'home' console en al je games worden gedeeld tussen de profielen erop.
Ik bedoelde de tijd, drie gamers op één console lol
Omdat we liever gamen dan film kijken en couch co-op een uitstervend genre is/was hebben we een paar jaar geleden besloten om 2 TV's aan de muur te hangen met elk een eigen XboX en een eigen Switch.

Geen problemen dus hier, we kunnen met elkaar, tegen elkaar en als we willen tegelijk verschillende game spelen.
Dit is zeker niet het antwoord dat ik verwachtte te krijgen.
Game, eat, sleep, repeat ! 8-)
Ik verbaas mij er eigenlijk over dat niet meer gezinnen dit doen. En nee, we hangen er zeer zeker niet de hele dag voor, maar als we wat in bijvoorbeeld Destiny willen doen zijn er twee opties. rouleren met dezelfde console of beide TV's aan en fijn in hetzelfde fireteam :D

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 21 oktober 2021 22:38]

Maar als je 2 xboxen hebt, heb je toch ok al 2TB ? (Ik speel even advocaat van de duivel :+ )
LOL, je hebt gelijk,

Straks "Dual Play over Network" maar even aanzetten :D
Precies dit. Op de xbox series s loop ik zelfs niet tegen opslag problemen aan. Gewoon spel verwijderen dat je niet speeld. Save games blijven gewoon bewaard.
Zelfs met maar 100 Mbit heb je snachts zo je spellen weer gedownload.
Groot gelijk. Ik heb sinds kort ook een series S. Ik merk nu dat ik 4 a 5 games kan installeren. Maar als ik erover nadenk speel ik nu alleen AC Valhalla en straks Forza 5. Het is wel even wennen als je van een PC afkomt waar dit een veel kleiner issue is en je gewoon alle games geïnstalleerd laat staan.
Lekker duur voor mij n reden om bij n ps5 te blijven,
Want daar is het goedkoper?
In dit formaat vind je in de pricewatch zelfs nog geen 2TB modellen en is het goedkoopste (en tragere) 1TB model duurder dan het 1TB model van seagate.
Zelfs als je naar de grotere formaten gaat kijken, ga je voor de 2TB modellen met gelijkaardige performance richting 400 euro.

Mensen horen het niet graag, maar die xbox seagate storage heeft eigenlijk een vrij redelijke prijs.
Maar dan gebruik je net de verkeerde zoekresultaten:
https://tweakers.net/soli...sN0FcI2YsRtx8M_6BUJyuU8gE

In de PS5 kan gewoon een M2 80mm in :)

En dan is de Samsung 980 Pro 2TB te koop voor 329 euro.


Niet kunnen lezen. Maar de 80mm varianten zijn wel stuk goedkoper en een 'gangbaar' formaat.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 21 oktober 2021 16:33]

Moet er in de PS5 niet een SSD met heatsink? Die zie ik niet bij die Samsung 980 Pro.
Dat wel ja, ik heb even de NL prijzen niet bij de hand, maar TheVerge buying guide dollarprijzen zien er niet heel hoog uit voor een heatsink:
https://www.theverge.com/...-m2-ssd-compatible-drives

Onderaan de streep nog steeds goedkoper en niet afhankelijk van een proprietary formfactor.

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 21 oktober 2021 16:42]

Juist die proprietary formfactor maakt het een mooi product. Kost je letterlijk 1 sec om er en eruit te pluggen. Ja, ze zijn duur maar daarbij geldt dat het gewoon adviesprijzen zijn. De 1tb is al meerdere malen voor 160 euro te verkijgen geweest. Nogsteeds iets duurder, dan een regulier exemplaar maar het brengt wel andere voordelen met zich mee.

Van beide kan je iets vinden;
- Je kan de optie van ps5 waarderen omdat je veel meer keuze vrijheid geeft.
- Je kan de optie van xsx waarderen omdat het zoveel gemakkelijker en gebruiksvrienderlijker is voor de meest onhandige mensen op de aardbol.
Eigenlijk is het opvallend dat Sony niet is gegaan voor proprietary formfactor. In het verleden konden ze daar ook wel wat van. De Sony Memory Stick schiet me zo even te binnen.

Ik denk meer dat mensen een nare nasmaak ervaren omdat de Series X zelf in verhouding niet duur is. Daar koop je tegenwoordig nog niet eens een midrange GPU voor als je die al kan vinden :D
Ja, alleen is het probleem dat bij sommige het afsluitklepje dan niet erop kan. Dat heeft MS met de Xbox Series toch beter voor elkaar. Tevens moet consument echt goed kijken welke ze kopen, niet elke NVMe is compatible.
Keerzijde is wel dat bij een upgrade voor PS5 opslag wat meer prijsconcurrentie is dan bij een XSX. De door Sony aangeraden WD Black SN850 2TB met heatsink kost nu bijvoorbeeld € 369.
Dat is 10% verschil dus zoveel verschil maakt het niet. Ik vind het ook een beetje vreemd als iemand zegt dat ze geen moeite hebben met 360 euro voor 2tb opslag maar 400 euro dan opeens veel te gortig vinden.

Snelle ssds zijn nou eenmaal duur.
Mijn tweede link toont gewoon de 80mm resultaten?
En dan is de Samsung 980 Pro 2TB te koop voor 329 euro.
Dat klopt, maar dat is dus het 80mm model. Het is inderdaad handig dat de ps5 deze kan gebruiken, maar mijn punt is dat het prijsverschil helemaal niet zo groot is, en dat wanneer we binnen de vormfactor blijven die seagates eigenlijk zelfs "goedkoop" (aanhalingstekens, want blijft een hoop geld) genoemd kunnen worden.,

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 21 oktober 2021 16:36]

Voor de Xbox One maakte Seagate ook schijven die "speciaal" voor de Xbox gemaakt waren. Die prijzen waren ook niet echt veel meer. Misschien een tientje of zo, maar verder redelijk. Ik vind dit ook niet heel veel afwijken en je hebt een plug-and-play systeem. Je kunt ze vrijuit wisselen en dus andere games opslaan. Dat is imo wel een voordeel.
Ik snap niet of het mij ligt of niet maar in beide links van jou komt er een Samsung van 2TB van 261 euro naar boven, dat is toch goedkoper dan de 400 dollar van Seagate?
Deze is volgens het filter ook compatible met de Playstation 5...
Dat is heel sterk, want Samsung heeft helemaal geen 2TB schijven met 30mm vormfactor.
Ik zou zweren dat ik in je eerste link dezelfde resultaten kreeg als je tweede link. Anyway; om je reactie maar aan te halen:
Want daar is het goedkoper?
Ja, aanzienlijk dus. En daar gaat het om, mensen interesseren die 30mm ssd's niet want iedereen gebruikt 80mm in zijn Playstation 5 net zoals mensen in de Pc markt ook doen.
Als je een beetje zoekt kan je voor de PS5 wel goedkoper uitkomen. De WD Sn850 1TB kan je al krijgen voor 166 euro bij Amazon plus een heatsink van 10 euro is 176 euro.
Dus ja bij PlayStation kan je goedkoper zijn voor 1TB. Voor 2 Tb heb ik niet gekeken maar ik denk dat je ook goedkoper kan uitkomen.
Edit: ook voor 2TB kom je goedkoper uit. En je hebt PCIe gen 4 in plaats van gen 3

[Reactie gewijzigd door AppleFan2007 op 21 oktober 2021 16:37]

Ik heb de 1TB variant voor de Xbox ook al zien langskomen voor €170,- op een van de Europese Amazon websites.
Dat is dan wel al een betere prijs.
Jazeker, maar ondertussen zit het alweer op 186,-: https://www.amazon.es/dp/B08K48F6QZ

Had eigenlijk gehoopt dat Seagate tegelijk met deze assortimentsuitbreiding de prijs ook wat zou verlagen.
Maar dan heb je het over een tientje verschil op bijna 200 euro, moeten we daar nu wakker van liggen? Adviesprijs van ps5 games is per stuk ook eem tientje hoger toch, compenseert weer. ;)

Het plug en play principe dat MS heeft gekozen heeft ook weer genoeg voordelen. Je kan meerdere sticks kopen, makkelijk switchen tussen consoles etc. Ps5 is wat flexibeler in opties idd, maar vereist kennis van gebruiker en is moeilijker te wisselen.
Ik ben het volkomen met je eens hoor, vind de PS5 oplossing niet geweldig. Zeker niet omdat het bijna een jaar duurde voordat de support er was. Bij Microsoft was het vanaf dag 1 beschikbaar. Maar dat het nog hetzelfde kost als een jaar geleden bij Microsoft vind ik niet netjes.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 22 oktober 2021 09:10]

Zodra de 512gb langskomt voor €100 heb ik zeker interesse.
Je steekt hem gewoon in het daarvoor bedoelde M.2 slot.
De garantie vervalt niet, de NVMe gaat in een apart slot. Het enige wanneer de garantie vervalt is het niet gebruiken van een compatibel NVMe of het slopen van de poort.

MS wilt overigens een stap verder gaan met garantie, o.a. bij het openmaken van de console:
https://www.independent.c...x-customers-b1934826.html

Nog even afwachten hoe dat in de praktijk gaat uitzien.
Een XPG SSD van 7.300Gbit/s kost nog geen 300 euro hoor. Voor een 2TB model.
Nu net toevallig de wd black sn850 2tb met heatsink voor 369. Wel iets goedkoper. Maar goed de 1tb voor de xbox is ook wel eens 180 euro geweest.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 21 oktober 2021 16:49]

Want daar is het goedkoper?
In dit formaat vind je in de pricewatch zelfs nog geen 2TB modellen en is het goedkoopste (en tragere) 1TB model duurder dan het 1TB model van seagate.
Zelfs als je naar de grotere formaten gaat kijken, ga je voor de 2TB modellen met gelijkaardige performance richting 400 euro.

Mensen horen het niet graag, maar die xbox seagate storage heeft eigenlijk een vrij redelijke prijs.
Het mooie van de PS5 is, dat je zelf mag beslissen welke merk opslag je er in doe, en niet alleen die van Microsoft, je hebt nu al heel wat verschilende keuzes in PCI-e 4.0 x4, zelfs de langzame XPG Gammix S50 Lite die lezen maar 3.800MB/s kan doen, werkt gewoon goed, en was niks langzamer dan de standaard interne M.2 SSD's, en de XPG Gammix S50 Lite zijn lekker goedkoop, zo als je kon zien bij theverge vandaag.
Beide manieren hebben voor en nadelen.

Bij de Xbox kun je makkelijk switchen tussen meerdere drives, soort memory cards zoals vroeger bij de playstation bijvoorbeeld. Daarnaast geen gedoe met controle of je nvme drive goed werkt, want hij is gewoon specifiek voor de xbox gemaakt.

Bij de Playstation heb je dan weer het voordeel dat de drive in meerdere apparaten te gebruiken is. Als je nu een ps5 compatible nvme drive in je pc hebt zitten zou je die bij een upgrade kunnen verhuizen naar je ps5.

De prijzen doen me momenteel nog niets. Dit is hardware die ik over enkele jaren pas zal aanschaffen. Zowel de Series X als de PS5 hier hebben een externe SSD voor de vorige generatie games. De interne opslag wordt alleen gebruikt voor de next-gen games, en die heb ik nog niet zoveel.

Duurt nog wel een paar jaartjes voordat de interne opslag voor mij persoonlijk te kort komt. Tegen die tijd zijn de prijzen waarschijnlijk weer gezakt en zijn er meer modellen beschikbaar.
En vergeet niet dat je vrij makkelijk en snel games kan wisselen tussen interne en externe opslag mocht je een langzame verbinding hebben of helemaal geen Internet.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 21 oktober 2021 19:11]

Want welke officiële data uitbreiding is daar mogelijk en tegen welke kosten?

p.s. bij een Xbox kun je er ook nog eenvoudig een HDD via USB koppelen. Ik heb er zo een 4TB drive aan hangen. Wel enkel voor oudere games, de nieuwe behoeven extra snelle storage (waarvoor je dus oplossingen als deze nodig hebt)
Nagenoeg iedere Gen4 PCIe nvme van 512GB tm 4TB is mogelijk. Er is geen 'officiele' uitbreiding omdat Sony gewoon de nvme standaard aanhoud. (met 4th gen als harde eis)
Een USB storage kan ook, maar net als bij Xbox, alleen geschikt voor pre-gen games, oftewel PS4 games only.
Want voor de ps5 is een m2 ssd natuurlijk goedkoop! 😂
Eindelijk een normale grote, alleen nog even wachten op een mooie prijs! Dit is te duur
Pittig, koop ik liever een 2e Series X voor de slaapkamer (hangt nu een One X)

Wacht wel tot iemand een NVMe adapter maakt ervoor. :)
Is er al, maar die krijg je niet werkend omdat OS blijkbaar nog een extra check doet. Zelfs dan nog, zo'n setje (zelfs vanaf ebay) moet je al richting de 80 euro rekenen, zit je niet ver van de prijs vandaan.
Mooie nieuws voor de enthousiast maar persoonlijk vindt ik de huidige prijzen voor opslag voor deze generatie veel te duur en wissel liever maandelijks een 200GB aan spellen in dan een paar honderd € extra uit te geven.. de goedkopere varianten zoals HDD's presteren minder en vaak zijn deze er alleen voor om data te verplaatsen.

Ben benieuwd wat er met de garantie gebeurt als je zelf interne opslag vervangt wat niet erkent wordt als officiële opslag want in de praktijk laten goedkoper SSD's soms snellere laadtijden zien dan die specifiek bedoelt zijn voor XB en PS en die goedkoper zijn niet van de grote merken zoals Seagate..
Bij een PC heb je nagenoeg niks aan een schijf met NvMe snelheid. Is dit bij consoles dan anders of is het gewoon marketing om ons op dure NvMe schijven te jagen? Niet verkeerd bedoeld hoor heb ook 2 M2 NvMe schijven in de PC zitten, maar meer een luxe product dan dat het wat oplevert op het moment.
Heel leuk, maar vooral als ze ergens voor een mooie prijs op de kop getikt kunnen worden.
De 2TB expansion card is bijna net zo duur als een Series X en al duurder dan een Series S :? 8)7
Fijn, meer keuze is altijd goed. Die 512gb zou prima bij mijn Series S passen. Ik moet de prijs maar eens in de gaten gaan houden.