Sony brengt A7 IV-camera met 33-megapixelsensor in december uit voor 2800 euro

Sony kondigt de A7 IV aan, een nieuw model in de serie van spiegelloze systeemcamera's met fullframesensor en E-lensvatting. Het toestel heeft een nieuwe 33-megapixelsensor en krijgt de Bionz XR-processor uit het Alpha 1-topmodel. Dat moet voor betere autofocus zorgen.

Sony presenteert de A7 IV als een hybridetoestel dat zowel geschikt is voor fotografie als video. De 33-megapixelsensor heeft een iso-bereik van 50 tot 204.800 en op de sensor zitten 759 fasedetectiepunten voor de autofocus, die 94 procent van het frame beslaan. De sensor heeft volgens Sony vijftien stops aan dynamisch bereik.

In de A7 IV zit de Bionz XR-beeldprocessor, die Sony begin dit jaar met het Alpha 1-topmodel presenteerde. De camera kan daardoor nu automatisch scherpstellen op de ogen van vogels en andere dieren, naast die van mensen. De detectie van gezichten en ogen van mensen is ook met 30 procent verbeterd ten opzichte van de A7 III, aldus de fabrikant.

Filmmakers kunnen de camera in Super35-modus, wat overeenkomt met het APS-C-formaat, gebruik om met 4k en 60fps te filmen. Als de volledige sensor wordt gebruikt, neemt de A7 IV op in 4k met 30fps, maar daarbij wordt 7k-oversampling toegepast: de sensor gebruikt bij het filmen alle pixels en verkleint dat naar de 4k-resolutie. Dat levert scherper beeld op.

Ook krijgt de A7 IV de S Cinetone-functie uit Sony's Cinema-camera's en S-Log 3, voor het vastleggen van videobestanden met meer ruimte voor nabewerking. De camera neemt op met 10bits-kleurdiepte en 4:2:2-kleurensampling.

Sony brengt de A7 IV in december uit in Nederland en België voor een adviesprijs van 2800 euro. Ook komt er een kit met het SEL 28-70mm f/3.5-5.6 OSS-objectief, voor 3000 euro. De introductieprijs is daarmee fors hoger dan die van de Sony A7 III, die begin 2018 werd gepresenteerd en uitkwam voor 2300 euro. Dat toestel met 24-megapixelsensor kost momenteel zo'n 1900 euro.

Sony A7 IVSony A7 IVSony A7 IVSony A7 IV

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-10-2021 • 16:47

84

Reacties (84)

Sorteer op:

Weergave:

Die prijs-bump tov de A7iii is wel even slikken maar je krijgt er ook wel wat voor terug. Die eye-AF is echt indrukwekkend (net als de hele AF eigenlijk). Ook de nieuwe 33 MP sensor is een welkome upgrade. En met de nieuwe video-sepcs kun je je afvragen waarom je uberhaupt nog een A7S iii zou kopen.

Jammer dat de 10 FPS burst mode alleen schijnt te werken in lossy RAW maar met de juiste geheugenkaart en oneindige door kan gaan. Maar verder eigenlijk alleen maar pluspunten (op de prijs na dan).
Ik vind de prijs-bump wel iets meer dan even slikken voor wat je er nu echt voor terug krijgt. Ja er zitten leuke functies in, maar zoals altijd schrappen ze gewoon functies om ervoor te zorgen dat men niet met hun eigen lijnen in de weg komt. Zo is 4k60p alleen mogelijk in super35 mode, wat ik echt een gemis vind. Na al die jaren mag je toch op zijn minst verwachten dat men 4k60p kan schieten in full frame. De video kwaliteit ziet er inderdaad erg goed uit.

De eye-af zit ook in de A7III, je mist daar alleen animal eye-af. Wat natuurlijk voor natuurfotografen een geweldige functie is, maar is dat de prijs waard? Ik heb zelf een A7III en was benieuwd wat de A7VI zou worden, maar hiervoor zou ik niet direct overstappen.

33MP is een welkome upgrade, maar doet die 9MP nou daadwerkelijk zo veel? Je kunt iets meer croppen, maar een tweedehandse a7RIV heb je voor hetzelfde geld en die heeft 61MP.
je mist daar alleen animal eye-af.
Die zit er al toch een behoorlijke tijd in.

downloads: Sony A7(R) III 3.0
Ja dat klopt die zit er al lange tijd in, maar naar mijn weten hebben de nieuwe bodies een veel uitgebreidere en betere animal eye af voor dieren.
Dea1 en a7 iv krijgen een specifieke vogels modus. De animal eye af van Sony is met name honden, katten en groter wild oog autofocus. Echt kleine oogjes als vogels was erg lastig, ik heb hem in mijn 10duizenden foto's nog maar enkele keren een oog zien pakken van een vogel, met name de gaai door zijn sterke contrast rond het oog
Ik heb zelf een A7III, die heeft gewoon animal eye-af, de nieuwere modellen hebben daarbij nog bird eye-af. Werkt gewoon top, tenzij ik 1 of andere rare hond fotografeer die ook nog eens erg donker is met haren voor de ogen, dan is het soms eventjes zoeken.

Deze upgrade laat ik links liggen, ik vroeg me al af wat ze zouden doen om de A7III te upgraden in hun eigen serie. Die 33MP laat me koud sinds ik een test had gezien van een 12MP A7SIII vs een 100MP Hasselblad op large format prints. Er was geen verschil. En filmen doe ik toch niet. Scheelt weer even €2800.
Het ligt eraan waar je het voor gebruikt, bij mij in de vogel foto's is denk 95% gecropt, omdat 600mm nog niet genoeg is, en mijn zoom lens teleconverter niet zo leuk vond
Wat ik nooit heb begrepen is waarom Sony niet (net zoals voor de A7III) gewoon 4K 60fps heeft toegevoegd zonder die oversampling…?
Scheelt wat rekenwerk lijkt me, wat voor die extra beelden per seconden kan worden gebruikt. Maar zo zou het vast niet werken…
De sensor heeft een bepaalde resolutie, die 7k die gedownsampled wordt bij de a7 IV is dus de hele sensor die wordt uitgelezen. In principe doet Sony ook wat je aangeeft, want de 60 fps is wel mogelijk in super 35 (crop) mode. En dan gebruikt men dus niet de hele sensor, maar een deel ervan.

Wat ik mij afvraag is wanneer men de sensor op 24mp had gehouden of men dan wel 4K60p had kunnen schieten zonder crop.
Ik vraag me af of het daadwerkelijk een limitatie van de sensor is of dat ze het doen om de A7S lijn te onderscheiden.
Vergeet niet dat de A7SIII (maar) 12MP heeft, en dus veel minder data hoeft uit te lezen in vergelijking dan de A7IV die bijna 3x zo veel MP heeft. Het is sowieso geen limitatie van de sensor, maar eerder de processor. Daarbij zal de warmteproductie misschien ook nog meespelen.
Het lijkt mij dat het niet aan de processor ligt, gezien die hetzelfde is als de A1 en die ondersteunt het wel.
Je hebt gelijk, blijkbaar heeft de A1 een stacked sensor die zorgt voor de sneller read-outbspeed en waardoor men met zo’n hoge resolutie toch de hoeveelheid frames per seconde kan krijgen.
Een 61 MP heeft weer sneller problemen met ruis. En je hebt hogere sluitertijden nodig om actie compleet te bevriezen vergeleken met lagere MP sensoren. Dat verschil merkte ik al tussen mijn A7 III en A7R III. Die laatse heb ik nog samen met mijn A9. Omdat mijn vrouw nu ook graag wildlife en vogels wil fotograferen is een upgrade van de A7R III naar de A7 IV een optie. AF op de A7R III is niet om over naar huis te schrijven voor dat doel. De APS-C mode van 18MP (van de 42) op de A7R III is fijn maar heb verder zelden die grote bestanden nodig. Zou fijn zijn als men een optie had om de grootte van de RAW bestanden te kiezen. Er schijnen merken te zijn die dat hebben. Jammer dat Sony nog steeds geen simpele optie heeft voor focus stacking.
Resolutie is niet gelijk aan ruis, door pixel binning kan die 61mp beter 24mp foto's maken dan een native 24mp sensor 😉
> Resolutie is niet gelijk aan ruis

Kleinere sensorsubpixels vangen minder licht op dan grotere, dus gaan die sneller onder de noise floor terechtkomen en dus ruis tonen ipv het beeld dat ze moesten opvangen. Dus meer pixels is kleinere pixels is meer ruis per pixel, maar uiteraard NIET meer ruis per totaalbeeld (behalve dat wat te wijten is aan het hoger aantal lege ruimtes tussen subpixels omdat er meer subpixels zijn, maar dat is vrij verwaarloosbaar).

> door pixel binning kan die 61mp beter 24mp foto's maken dan een native 24mp sensor 😉

Dat lijkt mij sterk, wat bedoel je juist met beter?
Klopt, Gordon van cameralabs heeft dat al mooi uitgetest.
Is een minpunt in vergelijking met bijvoorbeeld de Canon R6.

Het is wel de meer bruikbare film camera. En de resolutie is een significant voordeel ten opzichte van z'n direct concurrenten.

Waarom een A7sIII?
Hogere framerates in 4k en belangrijker stukken minder rolling shutter.

Echter wil je 1 toestel voor alles?
Ja dan heeft Sony hier echt iets moois neergezet.
De a7s III is voor video inderdaad beter. Voor foto’s met z'n 12,1 Mp weer wat minder.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 22 juli 2024 22:13]

Ja hoor. Weleens van croppen van foto's en inzoomen op details gehoord?
Je kan een foto ook gewoon goed framen en als je details wilt heb je macro lenzen. Als je het vaak verprutst en moet croppen dan zijn meer MP wel handig inderdaad. Vogeltjes fotograferen enzo gaat bijna altijd wel gepaard met croppen dus dan is het inderdaad wel een nadeel. Laat ik dus zeggen dat het vaak geen nadeel is.
Ff gekeken in m’n lightroom stats. De keepers met mijn stokoude d70s (6MP) zijn een stuk hoger dan met een veel modernere, maar onhandige d3400. De D700 keepers zijn er ook meer. M’n lenzen set is niet wezenlijk gewijzigd. Niet te vergelijken met een A7… maar mijn conclusie is dat hoe een camera voelt en doet meer betekend dan de technische achterkant.
Laatst nog eens uit nostalgie met de oude FM2 geschoten, 36 dia’s. Top om te doen
Bij het fotograferen van evenementen heb ik diverse keren meegemaakt niet dichtbij genoeg te kunnen komen. Dan is het zelfs voor digitale publicatie heel fijn om 24 MP of meer te hebben om toch die uitsnede te krijgen die je nodig hebt. En ik gok dat de evenementen fotografie niet de enige context is waarin dat handig is. Met 12 MP zijn je opties gewoon een stuk beperkter.
Ja dit is voor mij echt de nagenoeg perfecte camera (maar wel erg duur).

Snap dat hij met de R6 vergeleken wordt maar 20MP vs 33MP is voor mij toch echt appels en peren hoor. Net als 20 fps vs 10 fps overigens. Alles heeft zijn voors en tegens.
Dat dus Sony heeft voor een andere compromis gekozen. Wat hem beter maakt voor het een maar minder voor de andere toepassing.

De markt bepaald de winnaar. De R6 is in tegenstelling tot de Rp ook een fantastisch toestel. Net als de duurdere R5 overigens.
De Sony A7S3 en de FX3 leveren RAW uit de HDMI ingang die met een Atomos in verschillende smaken kan worden opgenomen. De A7S3 ende FX3 hebben een veel betere readout speed waardoor rechte lijnen, recht blijven, deze nieuwe camera, A74, zal bij beweging heel last van rolling shutter hebben (bijvoorbeeld bij een opname vanuit een auto ziet de omgeving er raar uit, en is ook ongeschikt om video opnames van sport evenementen te maken, alles wat recht is ziet er scheef uit) Naast nog heel veel kleine verschillen is het belangrijkste dat de tonaliteit en de colour science gewoon véél beter is bij de duurdere FX3 en de A7S3 : https://youtu.be/ORIdHKWzG0s
You get what you pay for.
Aardige camera met wat nieuwe maar geen overweldigende extra snufjes, maar het is natuurlijk wel de vraag of "men" er op zit te wachten. De oudere camera's worden er immers niet slechter op ondanks dat Sony dat tussen de regels door graag wil laten merken via de influencers en "gesponserde" reviews. Dit alles opdat iedereen maar vooral blijft kopen ondanks dat ze er geen betere forografen van worden....

Maar de eigenaren van de oudere modellen kunnen hun borst weer eens nat maken voor een nieuwe dramatische afschrijving. Dat is immers altijd een probleem bij Sony dat de "oude" modellen kennelijk nog jaren gedumpt worden en het imago van het merk teniet doen door dit kannibaliseren. Je komt af en toe zelfs nog de "oer"A7 tegen als "nieuw" (hetzelfde geldt ook voor de RX-serie).
Ik denk/hoop dat de mensen die voor een camera in deze prijsrange aan het shoppen zijn, zelf wel kunnen beoordelen of een camera een waardevolle upgrade is.Natuurlijk gaan reviewers deze camera vergelijken met zijn voorganger en dan is hij op bepaalde punten echt wel beter. Aan de kijker om te beoordelen of die verschillen de upgrade waard zijn.

Daarnaast is het logisch dat de oudere modellen in prijs dalen. Das altijd zo als er iets nieuws uit komt. De A7iii is inmiddels al gedaald van 2300 naar 1600 (zo nu en dan). Dus die daling was er al voor de iv uit kwam. En zoals je zelf al zegt: je huidige camera is niet ineens waardeloos dus je hoeft hem niet te verkopen als ie nog volstaat.
De A7 is nog altijd te koop bij de Mediamarkt voor €847 met 28-70 lens. Ik zie het cannibaliseren echter niet zo, want dat werkt dan twee kanten op. Als die oude camera nog zo goed is, nu voor een lagere prijs, dan koop je die toch? Sony is echt niet dom, en ze blijven die oudere camera's niet leveren als ze zichzelf daarmee in de vingers zouden snijden.
De basis blijft gelden voor beide camera's, je kan er foto's mee maken.
Maar je kan hardware van ~2013 niet gaan vergelijken met hardware van nu. Ik kan dit bevestigen
Heb zowel de originele Mark 'I' als de Mark 'III'

Denk aan
- Snelheid van scherpstellen
- Batterijduur (deze was helaas niet al te goed bij versie 1)
- etc..

Misschien zijn de verschillen met tussen de mark 'IV' en mark 'III' wat kleiner maar een wereld van verschil tussen de mark 'IV' en mark 'I' en zodoende ook in prijs.

Niet iedereen heeft gelijk 2800 euro alleen voor een body over, echter €847 voor een body met 28-70 lens. Is een nette prijs voor een full frame camera. (Kan uiteraard goedkoper, maar dan begin je al om dit soort dingen niet bij de media markt te kopen)
Mooie camera, maar het is hem gewoon net niet. Ik had hier graag naar willen upgraden, maar het is anders gelopen. De prijs is fors, en de upgrades t.o.v. de A7III ook. Echter is er in de 3 jaar tussen de modellen veel gebeurt en dit komt niet allemaal terug in de A7IV. De concurrentie ligt nu op diverse items voor of gelijk.

De focus ligt naar mijn idee heel erg op video bij deze camera, maar dat lijkt ook niet helemaal goed te gaan als je alleen 4K60 aanbied in crop mode. De camera heeft ook net niet genoeg resolutie voor 8K (althans, zo lijkt). Hij lijkt heel erg op YouTubers gericht, en minder op echte consumenten die gewoon de laatste update van de 'gewone' camera willen van Sony.

Ik zelf vandaag een A7RIV gekocht vandaag nadat bleek dat de A7IV niet de prijs/kwaliteit verhouding had die ik verwachtte.

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 22 juli 2024 22:13]

Deze serie heeft zich nooit gericht op videografen, daarvoor is de S bedoeld. Die serie heeft een andere sensor die beter geschikt is voor video (lagere resolutie en daardoor sneller uit te lezen voor minder rolling shutter).
De 'R' is juist de minst geschikte camera van de 3 voor video. Deze 'R' heeft misschien wel meeste Megapixels als output maar juist kleinere (kleuren) pixels op de sensor waardoor er juist meer ruis kan ontstaan.

De 'S' heeft minder Megapixels als output maar tegelijkertijd grote pixels op de sensor waardoor er in omstandigheden met weinig licht juist minder ruis is.

Dan zou ik liever kijken naar de A7IV of de 'S' (Die speciaal voor videografen gemaakt is)

[Reactie gewijzigd door Jantjo op 22 juli 2024 22:13]

Hij bedoelt uiteraard megapixel gezien de A7S III sensor 12,1MP heeft en de A7R IV 61MP.
Uiteraard maar dan blijft het triest hier op tweakers. Zeker omdat hij het 2 keer verkeerd zegt.

Ook is het absoluut niet de sensor met de meeste megapixels.

Medium format is tegenwoordig 100mp normaal.

Al zijn die niet super bruikbaar buiten de studio. Uitzonderingen bevestigen de regel.
Medium format is tegenwoordig 100mp normaal.
Wat bedoel je hier precies mee?

Er zijn maar weinig systeemcamera's die op 100mp uitkomen.....
De A7r IV kan op 240mp uitkomen, mits je de camera in een studio gebruikt.

[Reactie gewijzigd door adje123 op 22 juli 2024 22:13]

Fujifilm gfx100 bijvoorbeeld.

Tekst was misschien de grootste sensor. Sensor is gewoon full frame zoals elke A7 camera.

Hij doelde op megapixels hoewel 60mp zeker veel is en zover ik weet het meest voor een full frame sensor. Is het absoluut niet de hoogst resolutie camera.

De fujifilm heeft overigens niet de grootste sensor. Phase ones en hasselblad hebben digitale backs met grotere sensoren dan de gfx100.
Je komt heel erg warrig over en je komt ook over alsof je @Jantjo niet snapt.

Er zijn telefoons die meer megapixels hebben dan de Sony A7 toestellen, zijn het dan betere camera's?

Sensor+MP is de key. Kleine sensor is minder licht is veel succes met je foto's.
Full-Frame sensor is meer licht en met een groot aantal MP kom je er wel.
@Barnet, het feit dat je deze reactie plaatst geeft mij aan dat je niet helemaal door hebt wat ik bedoel.
Ik heb het niet over de sensor grote ik heb het over de pixel grootte. dat is toch wel een wekelijk verschil in hoe die omgaat met ruis. Volgende keer misschien toch iets meer inlezen in het onderwerp ? ;)

Tevens is de 'R' wel degelijk de camera van de Alpha serie met de meeste Megapixels!
*Mijn eerste bericht aangepast.

[Reactie gewijzigd door Jantjo op 22 juli 2024 22:13]

Je hebt gelijk. Hij heeft geen idee wat jij bedoelt en ik heb je onaangepaste opmerking ook gezien, niks mis mee.
Klopt ik heb inderdaad wat aangepast. Niks mis mee.De strekking van mijn (oorspronkelijke) antwoord was nog steeds juist.

Maar help liever je mede Tweakers, die misschien minder van dit onderwerp weten, met uitleg of aanvullende informatie i.p.v. zo te gaan rondkraaien en smijten met wat interessante termen zoals medium format... bereik je namelijk niet heel erg veel mee volgens mij...
De strekking van je huidige tekst is ook onjuist.
Meer pixels heeft GEEN invloed op ruis. Als er al enige impact is, dan is het juist gunstiger!

Op 100% crop zie je uiteraard wel meer ruis omdat je dan verder inzoomt dan bij een sensor met minder pixels. Maar bekijk fotos van een hoge pixel sensor vs een lage pixel sensor op dezelfde grootte, dan zie je dat beiden evenveel ruis hebben. Het ruis patroon van een hoge pixel sensor kan echter plezieriger overkomen omdat de pixels met ruis kleiner zijn.
Ik was 6 maanden geleden in de markt voor een camera en heb toen de a7c gekocht met een mooie deal (1000 euro minder en nog een gratis prime lens erbij). OK ik had graag de 10-bit video gehad om SLOG3 te gebruiken en S-Cinetone idem. Maar ook de 8 bit HLG3 ziet er graded in 709 al fantastisch uit en de eye-autofocus is ook erg goed op dit apparaat. 33MP heb ik niet nodig omdat mijn NAS al hard genoeg vol loopt zo en met kleinere pixels zal de low-light performance niet beter zijn. Ik zie daarom ook geen reden om hem van de hand te doen.

De feature die ik nog het meeste mis op de a7c die deze wel heeft is de gesloten shutter bij het wisselen van lezen. Dat doe ik nu buitenshuis liever niet ivm het risico op vuiltjes. De vraag is wel of de shutter dat helemaal tegen gaat houden, want als die troep op de shutter zit komt het na gebruik vanzelf ook op de sensor.
Ik ben ook voor de A7C gegaan (ook goeie deal), en ben blij dat ik niet hier op gewacht heb. De A7C is een onderschatte camera, en het enige echte probleem wat ik er mee had, de rare open viewfinder, liet zich eenvoudig oplossen met een el-cheapo eyecup. En ik gebruik ook veel het scherm. In combinatie met goeie lenzen een hele fijne setup.

Neemt niet weg dat de A7IV best een prima camera geworden is. Die nieuwe sensor klinkt goed, bijvoorbeeld, maar de prijs is echt te hoog aan het worden. Maar wellicht komen er ook mooie deals op in de komende jaren.
Hier ook niet echt gecharmeerd van de prijs en wat je er voor terug krijgt.
De tweedehands prijs van de A7 III ligt nu zo rond de 1300, de A7IV is dan meer dan 2x zo duur.

Er zitten zeker leuke dingen in zoals:
  • Flipscreen
  • Verbeterd Menu
  • Beter touch integratie (eindelijk pinch to zoom en het menu zelf daarmee kunnen bedienen)
  • Gesloten shutter bij uit (ideaal om lenzen te verwisselen zonder vlekken te krijgen)
  • Hogere Resolutie
  • verbeterde grip
  • Streaming mogelijkheden
Maar als het op deze manier doorgaat, betekend het dus dat je bij elke nieuwe generatie eigenlijk extra gaat betalen voor de nieuwste features.

Inmiddels zit de concurrentie ook niet stil en de A7IV is in ieder geval een stuk minder aantrekkelijker geworden dan de A7III destijds.
Andere grote voordelen zitten aan de video kant. 4:2:2 10 bit met Slog3 bijvoorbeeld. Geeft je veel meer dynamisch bereik met video. Ook de stabilisatie tweaks. Focus breathing compensatie zijn voor die klanten handig.

Het is een stuk betere hybrid geworden. Maar wel een stuk duurder. De A7iii was ook al erg goed. Hoop dat die beschikbaar blijft voor de huidige prijzen.

Past er prima onder en is nog steeds beter dan veel concurrenten die later op de markt kwamen.

Denk dan aan de Canon Rp bijvoorbeeld
Kudos voor Sony dat ze de animal/bird eye af van de A1 in een 'goedkoper' model brengen, en dit keer werkt de animal/bird eye af wel (!) in video, dit in tegenstelling tot de A1. Goed opletten op die kleine dingen wat wel/niet gaat werken. :)

DPR: "For the first time, these animal detection capabilities extend to the camera's video mode, too."

( EDIT Sony Boardroom meeting gelekt: https://youtu.be/zIgbzY-cr44?t=29 )

[Reactie gewijzigd door Jackie Moon op 22 juli 2024 22:13]

Haha, camera conspiracies.
Iedere keer weer die kleine updates zodat mensen die dingen blijven kopen. Ik hoop dat DJI ook cameras gaat maken, want ik heb geen vertrouwen meer in merken als sony, canon en nikon. DJI bestaat pas 15 jaar en hebben met de drones laten zien dat ze goede producten tegen redelijke prijs kunnen maken. Gisteren hebben ze Ronin 4D geintroduceert waar folmmakers razend lovend over zijn. Laat ze aub ook in de camera markt stappen zodat sony, canons en nikon wat harder gaan werken voor betere cameras en niet telkens met kleine updates komen, want geen concurentie en mensen kopen het toch wel.
Ze hebben geen schijn van kans in de camera markt, Sony is de nieuwste speler (sinds 2006, dus ook 15 jaar) die er een decennium over heeft gedaan om hun electronica expertise toe te passen op het overgekochte Minolta om in een top positie te komen (ze werden uitgelachen met hun mirrorless). Tenzij DJI Panasonic/Fuji/Leica overneemt zie ik ze echt de lenzen niet ontwikkelen die je nodig hebt voor zo'n markt (er zijn niet genoeg experts om een heel assortiment lenzen van niks op te bouwen) en ik zie niet welke transitie je kan doen die de hele markt overhoop gooit zoals Sony dat heeft gedaan.
DJI heeft enkele jaren geleden Hasselblad overgenomen, dus qua lens-technologie zit dat wel goed.
Sensoren en auto-focus, met name op mirrorless, blijft toch nog vrij tricky. Het heeft Sony ook flink wat jaren gekost om te komen bij het niveau van de A9 en A1. De AF was op de NEX cameras nog vrij belabberd, en werd maar mondjesmaat beter met de A6000-series. In het donker mis ik nog steeds het gemak van een losse AF-sensor met een IR-beam projector op de flitser voor AF-assist.
Check deze video, voor video lijkt die DJI toch wel wat inovatieve snufjes te hebben, lydar voor autofocus bijvoorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=V7DnNoAnbDc&ab_channel=CorridorCrew
Potato Jet is er ook al bij. Zo te zien een prima upgrade! https://www.youtube.com/watch?v=ijx5G57rAkA
Ik denk dat ik nog even bij mijn A7iii en A7Riii blijf voor de komende paar jaren. Ik zie de upgrades niet zo zitten en wil eigenlijk gelijk overstappen naar bodies die geen shutter blackout hebben tijdens het schieten (A1, A9 en A9ii) maar daar moet ik nog even voor sparen! :P
Leuke upgrades al had ik wat meer MP verwacht.
En de prijs is 800 euro meer dan het vorige model wat ik heb dat is een flink bedrag.

Wil je hem echt hebben moet je er snel bij zijn vanwege de te korten.
De hogere MP count is meer bedoeld voor de "R" type en die bestaat al van de Sony A7 iv met 64 MP sensor.
Oke dus nog even sparen en wachten tot de nieuwe A7R versie.
Ik ben namelijk dol op digitaal inzoomen.
De A7r IV bestaat al een tijdje en kost rond de 4000 euro.
Ja maar die heeft niet zulke specs als de A7 iv.
Wat verouderd bv een vast scherm en 4K op 30 fps.
Ooooh, jij bent meer een videograaf?
De Sony A7r iv is meer bedoeld voor fotografen.....
Nee maar dat is de A7 iii ook niet.
Het begint pas leuk te worden bij 60fps.

Op FHD maak ik best wel mooie filmpjes met mijn A7 iii.
4K op 30 fps vind ik geen gezicht omdat het beeld hapert bij snelle bewegingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.