Sony kondigt professionele A9 II-systeemcamera aan met Bionz X-processor

Sony heeft de A9 II-systeemcamera aangekondigd. De camera behoudt de 24,2-megapixel-sensor van zijn voorganger, maar krijgt een nieuwe beeldverwerkingsprocessor. De camera komt 'rond' oktober uit voor 'ongeveer' 5400 euro.

De Sony A9 II is wat specificaties betreft niet enorm anders dan andere recente camera's van Sony. De A9 II bevat dezelfde cmos-sensor van 24,2 megapixel als de A9 uit 2017, die nog steeds tien foto's per seconde kan nemen. Dit wordt verhoogd naar 20fps wanneer een elektronische sluiter wordt gebruikt, zonder dat de zoeker zwart wordt tijdens het fotograferen. De A9 II behoudt daarnaast hetzelfde autofocussysteem met 693 fasedetectie-autofocuspunten.

Sony A9 IISony A9 IISony A9 IISony A9 II

Wel nieuw is de Bionz X-processor en ai-technologie, technieken die ook in de a6400 zitten. Deze processor handelt berekeningen voor autofocus en auto-exposure-tracking ten opzichte van de A9 sneller af en moet voor snellere en accuratere gezichtsherkenning zorgen. Ook moet de processor de hoeveelheid ruis bij hoge iso-instellingen terugbrengen.

De A9 II kan intern 4k-video's opnemen met de volledige sensor, net als de A7 III. Net als de A7 III ondersteunt de A9 II hierbij alleen 8-bitkleuren. De S-Log2 en S-Log 3-profielen ontbreken bij de A9 II, meldt Engadget. De ingebouwde elektronische zoeker heeft een oled-scherm met 5,76 miljoen beeldpunten. Dezelfde zoeker zat in de originele A9.

De A9 II heeft dezelfde accu als zijn voorganger, maar accuduur is wel verbeterd vergeleken met het vorige model. Sony laat niet weten hoe lang de accu mee moet gaan, maar volgens Engadget kan de A9 II zo'n 690 foto's maken zonder de elektronische zoeker. Wanneer deze wel wordt gebruikt, wordt het aantal foto's op een volle accu verlaagt naar ongeveer 500.

De A9 II heeft twee uhs-2-kaartslots, waar het vorige model een uhs-2-slot en een uhs-1-slot had. De camera heeft een usb 3.2 gen 1-poort van het type-c. Sony maakt niet duidelijk of je de camera via usb op kan laden. De A9 en A7III kunnen dit allebei wel. De camera heeft verder een gigabitethernetinterface, ondersteuning voor ftp secure en 802.11ac-connectiviteit via 5GHz en 2,4GHz.

De indeling van de knoppen op de A9 II zijn herzien. Zo heeft de camera een grotere knop om de autofocus mee aan te zetten en een verbeterde joystick voor het selecteren van autofocuspunten. De Sony A9 II komt in oktober uit in Europa. De adviesprijs bedraagt volgens Sony 'ongeveer 5400 euro'.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

03-10-2019 • 17:23

45

Submitter: Who Am I?

Reacties (45)

45
44
29
4
0
13
Wijzig sortering
foutje in tekst de A9 heeft altijd 20fps kunnen schieten verscil is dat de oude A9 5fps mechanische sluiter kan schieten en de A9ii nu 10fps zoals de A7iii en de nieuwe A7riv
De ingebouwde elektronische zoeker heeft een oled-scherm met 5,76 miljoen beeldpunten. Dezelfde zoeker zat in de originele A9.
Nee, in beiden zit een 3,7Mdot EVF. In de A7R IV zit een 5,76Mdot EVF.
De A9 II heeft twee uhs-2-kaartslots, waar het vorige model een uhs-2-slot en een uhs-1-slot had.
Nee, de originele A9 had ook al 2x een UHS-II slot.
De A9 II bevat dezelfde cmos-sensor van 24,2 megapixel als de A9 uit 2017, die nog steeds tien foto's per seconde kan nemen. Dit wordt verhoogd naar 20fps wanneer een elektronische sluiter wordt gebruikt, zonder dat de zoeker zwart wordt tijdens het fotograferen.
Dezelfde resolutie wil niet automatisch zeggen dat het dezelfde sensor is. In de A7 III zit ook een 24MP sensor, maar die is wel degelijk anders dan die in A9 bijvoorbeeld. Hopelijk is het dynamisch bereik van de sensor in de A9 II verbeterd t.o.v. de A9.
Daarnaast kan de sensor gewoon 20fps aan, dat is de eigenschap van de sensor, niet van de sluiter. Nu staat het er wat ongelukkig. De mechanische sluiter is overigens sneller (en duurzamer) geworden: was eerst 5fps.

Even inhoudelijk: redelijk tegenvallende update, niet echt grote veranderingen. Ik had eigenlijk wel 24fps verwacht zoals bijvoorbeeld de RX10 IV kan. Wel hebben ze de weathersealing wat verbeterd en de LAN-snelheid een stuk sneller gemaakt (handig voor de pro's langs de zijlijn van de Olympische Spelen van 2020)
Op de website van Sony staat expliciet vermeld dat het dezelfde sensor is.
Het staat heel erg scheef in de specs bij Sony zelf. Zij zeggen: "Twee sleuven met UHS-II-compatibiliteit"
Maar ok, het is inderdaad enkel compatible, maar niet op snelheid. Zelfde dus als met mijn A7R III.
nee de A9 heeft 1 uhs1 en 1 uhs 2 slot de nieuwe A9 2x uhs2 slots
Net als de A7 III ondersteunt de A9 II hierbij alleen 8-bitkleuren. De S-Log2 en S-Log 3-profielen ontbreken bij de A9 II, meldt Engadget.
Het begint inmiddels lachwekkend te worden hoe Sony zijn consumer, prosumer en nu ook professionele aanbod doelbewust saboteert om de verkoop van FS5/7/X9 en hogere camera's te beschermen. Wat dat betreft laat Sony echt een opening voor de concurrentie om toe te slaan met 4K/60fps 10-bit etc. Ze zijn met de Sony A7III zelfs zo ver gegaan om een frankenstein HLG hdr formaat te creëren door tot 8-bit te beperken (wat officieel niet bestaat of ondersteunt wordt door veel TV's).

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 23 juli 2024 13:55]

Voor een Pro camera zijn de specs wel wat mager, inderdaad. Ik had eerder 50MP verwacht. Beste prijs ook van 5400 Euro.
50MP voor een sportcamera? Daar zit niemand op te wachten en daarvoor is de A9 ook niet bedoeld.

A7 = Allround Camera
A7R = Landschap, Product, Veel print
A7S = Video
A9 = Sport, Actie, Events
"Daar zit niemand op te wachten..."

Onzin. Weet je waar niemand op zit te wachten? Een peperdure camera die maar goed is in een ding.

Een inmiddels "oude" camera als de Nikon D850 schiet op max 9bps met 47MP. Dus zowel in te zetten voor een landschap of produkt, als sport en natuur. 9bps is niet geschikt voor alle sporten, maar wel voor veel sporten.

Nog een paar jaar eerder was er de D800. Met 36MP destijds een resolutie doorbraak. Een echte landschap camera. Niet dus, zelfs met zijn relatief trage 5bps werd hij massaal ingezet voor wildlife.

Omdat gebruikers helemaal niet willen kiezen tussen snelheid en detail. Het is een kunstmatige verdeling aan de kant van de fabrikant die technisch steeds minder nodig is.
Hoewel je helemaal gelijk hebt wat betreft het merendeel van hobby gebruikers en zelfs een groot deel professionals, is de foto journalistiek groep toch wel even wat anders. Die zitten nog massaal aan de 1DX en D5's. Voor bijvoorbeeld de Olympische spelen, waar de fotos draadloos tijdens een wedstrijd worden overgezet naar de editors om nog geen 15min later op een website bij een artikel geplaatst te worden. Voor deze mensen is 50megapixels geen meerwaarde maar gewoon iets wat de workflow langzamer maakt (van transfer tot editing). Cameras die dit soort workflows faciliteren zijn daar gewoon een must en voor heel veel andere scenarios niet. De meerwaarde van dit soort bodies is dan ook vaak verloren voor de gemiddelde gebruiker, zeker als je de kosten ook nog mee neemt.

Ik geef je gelijk dat veel professionals , maar ook enthusiasts helemaal niet willen kiezen. Maar dat is ook niet de doelgroep voor een 1DX of D5/D6. Die 5000+ euro cameras zijn toch wel voor een specifieke groep. Als er geen markt voor die dingen was zou Canon en Nikon ze niet maken. De Sony A9 is een camera die probeert in dit groepje te vallen. Ik neem aan dat deze camera merken wel een paar korte lijntjes hebben met pers groepen en deze fotograven en echt wel weten wat zij willen. Je ziet tijdens de Supelbowl gewoon nog professionals schieten met de 12 megapixel Nikon D3(s). Dat geeft ook maar aan hoe betrouwbaarheid en bekend zijn met je tools veel zwaarder weegt dan nieuwe techniek. If it ain't broke, don't fix it.
Als je wel meer megapixels nodig hebt, is er tenslotte altijd de D850, A7 R4 of 5DSr.

Het grootste doeleinde in wildlife met D850's en andere hoge resolutie cameras voor enthusiasts is ook gewoon het detail, en de mogelijkheid om te croppen, althans in mijn persoonlijke ervaring. Je zult hier ook veel mensen zien fotos maken van vogels in bomen of andere dieren die (relatief) weinig bewegen. Met meer crop ruimte en details verminder je ook de behoefte om een 14 000 euro 600mm prime the kopen, iets wat voor veel mensen gewoon niet haalbaar is. Dan kun je met een relatief schappelijk geprijsde 400mm F5.6 ofzo al een stuk dichterbij komen. In een blind zitten en fotos maken van dieren die aan het grazen zijn is ook wel iets anders dan het tracken van athleten tijdens de olympische spelen waar je maar 1 kans krijg.

Maar of er echt een markt is voor 14 FPS 50mp sport photografie? Zeker voor journalistieke doeleinden, ik denk het niet. Nog niet althans. Maar gelukkig is er meer ruimte op de markt en zijn er cameras die dat ook gewoon doen (A7 R4 doet 10fps 60megapixels als ik mij niet vergis). Als hobbyist wildlife fotograaf ben je niet de doelgroep voor de 1D/D5/A9. En die doelgroep vraagt niet om 50 megapixel in dat soort cameras, anders hadden Canon, Nikon en Sony daar wel tehoor aan gegeven.
De A9 is voor een specifiek doel gemaakt, een beetje zoals de A7 S die maar 12 megapixel heeft, omdat het vooral een lowlight/video camera is en dat voordeel geeft.De mensen die die camera kopen hoeven geen 50megapixels.

[Reactie gewijzigd door Burning op 23 juli 2024 13:55]

Anoniem: 457607 @Burning5 oktober 2019 00:06
Je hebt op zich een goed verhaal maar ik ben het er alsnog niet mee eens.

Mijn punt is dat de keuze niet nodig is. Een snelle 50MP camera kan ook ingesteld worden voor de supersnelle workflow. Als je gewoon razendsnel kleinere JPEGs wil doorsturen dan zijn daar gewoon settings voor.

Is de meerwaarde dan verloren? Nee, het maakt de camera multi-functioneel. Kun je lekker voor je werk snel fotograferen en doorsturen, en vervolgens de camera voor tig andere doeleinden gebruiken. Waarom niet?
Bij de Sony A9 II zit het hem dan ook in de details. Deze camera is echt toegespitst op professionele sportfotografen. Zie de 1000BASE-T ethernetaansluiting, overdracht naar 9 ftp-servers op de achtergrond, 5GHz IEEE 802.11ac wifi en nog wat andere dingen.

[Reactie gewijzigd door sjaool op 23 juli 2024 13:55]

Volgens mij zijn de specs van de pro modellen nooit echt revolutionair maar proberen ze veelal bewezen onderdelen en techniek erin te verwerken om een zo betrouwbaar mogelijk product te maken. Het pro in een camera zal dan meer moeten gaan om betrouwbaarheid, robuustheid en ergonomie ipv pure specs.
Sony heeft op de fotocamera markt toch aardig wat klanten gewonnen met betere specs in vergelijking tot canon en nikon. Nu zu dus toch succesvol aan het worden zijn gaan ze weer de canon kant op en dus een stapje terug, prijzen omhoog en achterover zitten en kijken of het blijft verkopen.

5400 euro is toch een fors bedrag en als je video dat ook zo presenteert zou 10 bits toch in die prijs moeten zitten.
De specs zijn wel revolutionair. Ze gebruiken net veel onderdelen specifiek voor deze camara range. Enkel beter, sneller of robuuster uitgewerkt.

Deze pro camera's hebben zeker voldoende met 24Mpixels full frame. De focus ligt hier op de snelheid en accuraatheid van de focus in burst mode zodat je nooit 1 foto mist. Een 50Mpix foto maak een camera alleen maar trager, ook het opladen van 50Mpix RAWS in de cloud gaat een stuk minder snel. Als je in een fst paced productieomgeving werkt (journalisten) kan dat tellen.

Deze camera's zijn echt werkpaarden, kunnen meer foto's per seconde maken, hebben de beste low light sensors, zijn waterdichter, sterker en accurater dan de camera's die focussen op pixelscherpte. Je kan zelfs zoomen met uw lens en toch nog een object tracken dat met hoger snelheid naar je toekomt met artificieel licht op iso 6400 aan 10fps+ . Probeer dat maar eens op een gewone DSLR.
Anoniem: 181786 @Coolstart4 oktober 2019 16:47
De specs zijn wel revolutionair.
Steekhoudende argumenten daarvoor aandragen zou dan wel fijn zijn.
Dat het een werkpaard is is reeds bekend maar dat zijn andere camera's in deze prijsklasse ook. Niets nieuws onder de zon.
Nou ja, dit is wellicht een incrementele upgrade. Maar welke andere camera doet nu echt 20fps met full autofocus?
Anoniem: 181786 @YoMarK4 oktober 2019 20:51
Ik weet dat de E-M1 Mark II 18 haalt (60 in S-AF) in RAW. De E-M1X minimaal dat aantal. Wellicht gaan de dual grip modellen van Canon en Nikon ook zo ver, dat weet ik niet.
Je mist het punt. Sony heeft de beste sensor, minste ruis, hoogste dynamic range van alle camera’s. Ook gezichtsherkenning weekt het beste. Ook is het de enige camera met native full frame 4k video (!) met een efficiënte compressietechniek. Nikon D5 is nog wat betrouwbaarder tijdens het scherpstellen van bewegende objecten.

Uw bewering klopt niet dat betrouwbare onderdelen weggepikt zijn van lagere series. In tegendeel, meestal ontstaat hier een technologie (scherpstellen in het donker, andere servo motor) die later dan opduikt in een consumer product.

Als je niet snap wat het nut is van deze camera’s en wat hun voordelen zijn ben je meestal de doelgroep niet.

Dslr’s zitten al jaren in een evolutie, geen revolutie maar de onderdelen in deze series zijn wel top-notch en lopen vaak een generatie voor om de serie er onder.
Yep. Ze beginnen aardig Canon trekjes te krijgen. :+

L'histoire sé répète... Alleen dan nu op spiegelloos gebied.
Precies waar ik aan dacht. Beginnen met veel nieuwe specs voorop lopen, draait goed dus nu beter achterover leunen, prijzen omhoog en kijken of het nog verkocht wordt.
Op zich wel mooi. Canon heeft met de nieuwe sensor in de 90D een flinke stap vooruit gezet. Als Sony de concurrentie de tijd geeft om bij te komen, is dat alleen maar goed voor de consument. Ze maken in feite dezelfde fout die Intel t.o.v. AMD gemaakt heeft.
Intel vs amd lijkt goede vergelijking, helaas heeft sony nog nier het marktaandeel wat canon en nikon in de pro markt hebben. Snap dus niet waarom ze niet door blijven gaan.
Als je het niet beter zou weten lijkt het alsof er afspraken gemaakt worden, nikon koop dacht ik ook sony sensors.
Anoniem: 181786 3 oktober 2019 17:26
Is er een reden waarom de mechanische sluiter slechts 10fps aan kan?
Mechaniek... Massatraagheid + massa op zichzelf. Als het sneller gaat moet het hele mechaniek meer uitgebalanceerd worden om niet snel kapot te gaan of snel speling te voorkomen..
Inderdaad, 10fps is voor een mechanische sluiter al erg hoog. Voordeel is dat je dan wel beeld hebt tijdens het ontspannen, met een digitale sluiter heb je geen beeld.

Ook heb je te maken met vibratie, die je tot een minimum moet beperken.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 23 juli 2024 13:55]

Dat wel maar in dit prijssegment heb je ook een 1DX II welke 14fps doet of 16fps met live-view, of een D5 die 12fps doet. Dat zijn dan zelfs camera's mét spiegel.
Klopt, nu kan ik alleen wat zeggen over de D5 die doet inderdaad 12 frames per seconde en zelfs 14 met de spiegel omhoog....maar dan krijg je een soort van A9 II
Een mechanische sluiter op zich kan prima 15fps aan. Misschien speelt het formaat van de sluiter voor de ff sensor hier wel een nadelige rol, dat zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 23 juli 2024 13:55]

De Canon 1DX-II is ook FF en haalt 14fps, en dat is inclusief die zware spiegel op en neer laten klappen.
Das een behoorlijk matige aankondiging. Ben nou niet bepaald van mijn stoel gevallen.

De A7R iv bracht nog wel serieuze verbeteringen met zich mee tov zijn voorganger. Maar dit is zo'n kleine upgrade (ogenschijnlijk) dat dit bijna een artikel over een nieuwe firmware versie had kunnen zijn....

Weinig reden voor huidige A9 shooter om over te stappen. Die 2e UHS-2 slot is voor zo'n soort (sport/action) camera wel lekker natuurlijk maar dan blijft luxury item.
willigt is dit wel om nieuwe mensen naar de a9 te krijgen? de mark serie van canon is ook altijd een kleine verbetering.
Sony heeft de laatste juist kunnen scoren met veel verbeteringen ten opzichte van canon. Zelf mensen doen overhalen van nikon en canon door hun specs. Zat er zelf aan te denken maar nu die vooruitgang achterover leunen gaat worden vraag ik me af of sony wel de toekomst is. Met die instelling wordt het straks weer een canon of nikon, uitmelken die hap en vooruitgang, nee ho maar.
Wel een milde verbetering tov van de originele A9 maar die zit al vol met high-end technologie en met de afgelopen firmware updates is het origineel nog niet weggeblazen door zijn opvolger. Voordeel is dat de prijzen wat zullen dalen van de eerste editie. Blijkbaar is de A7Siii toch een model met complicaties aangezien er al een A7iii, A7r iii en iv en twee A9's zijn uitgekomen in de tussentijd.
Deze release is niet bedoelt als een ‘mega update’ en ook niet voor 99% van de tweakers of hobby en pro fotografen. Deze update is puur voor professionele sport fotografen bedoelt, en voegt zaken toe essentieel zijn voor deze tak van sport; snellere data overdracht om de foto’s zsm bij klanten te krijgen, ergonomische verbeteringen, spraak memo’s en betere sealing.
Sony heeft deze camera dan ook stilletjes aangekondigd zonder pers events, en is specifiek bedoelt voor de Olympische spelen. Aangezien de AF+FPS combinatie nog steeds mijlen ver voor ligt op de concurrentie (en nu zefs nog iets beter wordt) hoeven ze ook niks baanbrekends te lanceren.

Zie ook: https://m.dpreview.com/op...ey-didn-t-make-it-for-you
De verbeterde verbinding is nogal waardeloos, tenzij ze het toestaan de volledige RAW files te verzenden. Op m'n A7III is het enkel mogelijk kleine jpg previews te verzenden en moet je met een SD card reader de RAW files op je computer zetten. Daarom staat m'n camera gewoon permanent op vliegtuig modus.
Sportfotografen die zsm een foto naar de redactie moeten sturen zullen ook niet zo snel in RAW schieten lijkt mij, maar in JPEG.
Als je in RAW+Jpg schiet kun je full sized JPGs verzenden.
Ik bekijk elke dag al vele jaren de nieuws berichten van Tweakers, en alweer een bericht over Sony camera's... bepaalde andere merken heb ik hier al jaren niet meer gezien. terwijl ook die merken producten hebben die topklasse zijn...
Uiteraard is Sony op sensor gebied al jaren aan de top, maar zó baanbrekend zijn die sensors niet meer (met de nadruk op niet meer)

[Reactie gewijzigd door frisianstar op 23 juli 2024 13:55]

Als niet Sony hobby fotograaf die Tweakers ook dagelijks bekijkt kan ik dit niet helemaal beamen.
Ja, er is relatief veel nieuws over Sony camera's maar Sony komt dan ook regelmatig met aankondigen. Andere merken worden wel degelijk ook belicht (enkel van Pentax durf ik het niet met zekerheid te zeggen). Wellicht wel met wat minder enthousiasme maar dat is denk ik ook terug te voeren op de Tweakers gebruikersgroep. Daar zitten nou eenmaal veel Sony minded gebruikers tussen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 181786 op 23 juli 2024 13:55]

Ik denk dat je even je Calimero bril af moet doen. Er staan regelmatig Canon stukjes op Tweakers en zelfs Nikon en Panasonic komen voorbij.
Teleurstellend, zeer magere verbetering voor een flinke smak geld. Ik blijf lekker bij m'n A7III en mocht ik eens geld overhouden en het niet opmaken aan een nieuwe lens dan koop ik de A7RIV. Voor sport is dat ook een top lens, croppen doet toch bijna elke sport fotograaf? Perfect met de A7RIV!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.