Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist Kuo: iPhone SE 2 met A13-soc verschijnt in eerste kwartaal 2020

De van zijn Apple-berichten bekende analist Ming-Chi Kuo claimt dat de iPhone SE 2 in het eerste kwartaal van 2020 verschijnt. De smartphone zou een behuizing zoals die van de iPhone 8 krijgen met intern een A13-soc.

Apple zou met de A13 de iPhone SE 2 van zijn laatste soc-generatie voorzien. Het gaat om een op 7nm geproduceerde chip met twee snelle cores en vier zuinige, die ook in de iPhone 11-modellen zit. Apple zou de A13 met 3GB ram willen combineren, schrijft 9to5Mac op basis van de berichtgeving van Ming-Chi Kuo. De claims liggen in lijn met eerdere geruchten, van onder andere Bloomberg. Die spraken ook van de aanwezigheid van de Touch ID-vingerafdrukscanner.

Met de keuze voor de iPhone 8-behuizing zou de SE 2 niet zo'n compacte smartphone zijn als de voorganger. De iPhone 8 heeft een 4,7"-scherm tegenover 4 inch voor de iPhone SE. Met de smartphone zou Apple zich met name willen richten op iPhone 6-gebruikers die willen upgraden maar niet over de laatste functies hoeven te beschikken.

Als die gebruikers niet een nieuwe iPhone kopen, missen ze de upgrade naar iOS 13 en daarmee naar diensten als Apple Arcade. De iOS 13-software is niet beschikbaar voor de iPhone 6 en eerdere modellen.

De SE 2 wordt volgens Kuo goedkoper dan huidige iPhones in het assortiment. Momenteel is dat de iPhone 8 met een adviesprijs van 539 euro. Die smartphone gaat verdwijnen bij de komst van de SE 2, is de verwachting. De iPhone SE kostte bij verschijning in 2016 489 euro voor de 16GB-versie.

De iPhone 8 en 8 Plus

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-10-2019 • 16:54

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Gerucht nummer zoveel van de nieuwe "compacte" Apple. Ik geloof er niet meer in, maar ik laat me graag verrassen door Apple. Ik hoop echter ook wel op een goedkopere opvolger van een smartphone in een iPhone Xs jasje.

Geruchten op een rijtje:
iPhone met 4,7" scherm komt uit in 2020: nieuws: Gerucht: Apple werkt aan goedkopere iPhone met 4,7"-lcd en Touch ID
iPhone 8 met klein scherm in 2020: nieuws: Gerucht: Apple brengt volgend jaar nieuwe versie iPhone 8 met 4,7"-sc...
Opvolger SE komt in 2018 uit: nieuws: Gerucht: opvolger iPhone SE komt voor zomer 2018 uit
Opvolger SE komt uit in de lente van 2018: nieuws: Macotakara: opvolger iPhone SE komt in mei uit en mist 3,5mm-aansluiting
Nog een gerucht voor diezelfde smartphone: nieuws: Ontwerp screenprotector toont scherm met notch voor opvolger iPhone S...
Registratie van SE iPhone in 2018: nieuws: Registratie van Apple bij overheidsinstantie toont mogelijk iPhone SE...

iPhone met goedkoop scherm bleek de iPhone XR te zijn, geen SE opvolger: nieuws: Gerucht: Apple heeft iPhone in ontwikkeling met soc van iPhone 7

Een van de laatste keer dat een iPhone SE geruchte wel klopte, stamt uit 2016, toen die telefoon uitkwam:
nieuws: Gerucht: Apple werkt aan 4-inch 'iPhone 5se' met iPhone 6-hardware

In 2017 komt geen nieuwe SE, dat gerucht klopt ook. De kans was 50:50 voor de analist:
nieuws: Gerucht: Apple komt volgend voorjaar niet met opvolger iPhone SE

Heeft het eigenlijk nog nut om te speculeren over een nieuwe iPhone (SE)? Ik snap dat Apple nieuws, nieuwswaarde heeft, maar ik wil tevens aan de lezers willen adviseren om niet op een smartphone te wachten, als die nog niet is aangekondigd door de fabrikant. Vooral niet als je nu op het punt staat om je huidige telefoon te vervangen.
Vooral een kleine smartphone fan die een patroon zag en de berichten even heeft opgezocht.
Kan je geen tread opzetten met informatie over kleine gsm's?
Ik houd ook van kleine gsm en helaas zijn die er te weinig en voor info moet je overal gaan zoeken.

"De grote kleine smartphone tread" ofzo?

Ik volg hem direct :*)

[Reactie gewijzigd door streamnl op 4 oktober 2019 07:02]

Goede zaak, iPhones zijn duurder geworden in de loop der jaren en een goedkoper model dat in elk geval de processing power heeft om weer jaren mee te kunnen is erg fijn.

Ik gebruik zelf nog een 5s en het enige dat me aan het ding irriteert is de traagheid van de interface. Qua features en apps vraag ik niet veel van mijn toestel.
Hier ook nog een 5s in gebruik, op zich met veel plezier maar idd wat trager geworden. Ik wilde de 8 gaan halen als vervanger, of eventueel de XR al is die me toch te groot.... Maar als de adviesprijs van die SE2 meevalt dan ga ik daar misschien toch maar op wachten.
Mee eens, zit nu bijna 2 jaar met een 7, en hoef nog niet te vervangen wat mij betreft.
Als ik hem ga vervangen word dat dan waarschijnlijk een SE model als deze. De prijs valt mij erg mee.
Apple heeft naar mijn inziens de laatste jaren de maximum prijs opgezocht wat het kan vragen voor zijn vlaggenschip telefoons. Dit punt is nu bereikt.

Met een goedkoper toestel gaan ze nu weer een groter gedeelte van de markt bedienen. Mensen die toch nieuwe hardware willen (en iOS) maar niet de hoofdprijs willen/kunnen betalen en proberen meer en meer diensten aan te bieden (iCloud, TV+, music, ...).

[Reactie gewijzigd door GijsVos op 3 oktober 2019 20:02]

Koop een SE, die is al veel sneller dan de 5S :) (en kost bijna niks meer, zeker tweedehands)

[Reactie gewijzigd door TKroon op 3 oktober 2019 20:04]

Er doen zo veel geruchten dat je niet weet wat je nog moet geloven. Ik heb Ming-Chi Kuo hoog zitten, maar er is één ding wat ik niet zo een twee drie kan geloven. Als Apple zou kiezen om de 8 zou vervangen door de SE2 met een gezichtscanner, zou Apple in een keer af zijn van de vingerafdrukscanner (alleen de 8 wordt nog door Apple geleverd met vingerafdrukscanner), wat dan ook korter ondersteund moet worden in de toekomst. Als ze inderdaad een SE2 met vingerafdrukscanner maken, zouden ze die weer misschien 2 jaar leveren en daarmee nog 7 jaar moeten ondersteunen
Er zit ook een (iets andere) vingerafdrukscanner in de twee meest recente iPads, dus daar zijn ze sowieso nog niet van af.

[Reactie gewijzigd door Mike P op 3 oktober 2019 17:41]

Dat klopt, maar een SE2 zou vermoedelijk langer geleverd worden als budget model dan een nieuwe iPad. Daarmee is de ondersteuning voor de SE2 langer nodig.
True. Maar het verbaast me niet. Greg Joswiak zei vorige maand al dat Touch ID voorlopig nog een rol zal blijven spelen.
laatste MBP heeft ook een vinger af druk scanner en als ze ios en osx naar elkaar trekken zal dat dus ook werken onder de ios apps denk ik
TouchID wordt dagelijks in iPads gestopt en in een andere vorm ook in sommige MacBooks. Nog niet bepaald afgeschaft dus.
Die iPhone SE2 zal langer geleverd worden dan de iPad. Ondersteuning voor de SE2 is dus ook langer nodig. De MacBooks hebb ook wel een vingerafdrukscanner, maar ook een ander besturingssysteem, zie daar ook niet zo snel de winst als je daar die uitfaseert
Geen idee waar je nu ineens heen wilt. Ik reageerde op jouw uitspraak dat alleen de iPhone 8 nog een vingerafdrukscanner heeft.
Wat je nu zegt, volg ik efkes nie.
Deze telefoon zou de 8 uit het assortiment vervangen. Daarmee zou het assortiment, mits de SE2 geen vingerafdrukscanner heeft, geheel over zijn op gezichtherkenning
Wat te denken van indisplay fingerprint scanner ?
Kost geen drol, is helemaal uit ontwikkelt dankzij de Android telefoons, werkt prima en je hebt keuze tussen optisch en ultrasoon waarbij de laatste erg veilig is.
Een notch oogt niet alleen erg 2017 maar pakt gewoon teveel display op een kleiner (SE) toestel.
Je kunt die ruimte beter als display gebruiken.

Bij een SE2 is zoveel mogelijk display in een compact formaat denk ik key.
Heb hier een SE en vind het formaat handzaam maar je kunt er vrij weinig mee. Text typen vind ik een drama en voor mij is het gewoon wat te klein allemaal.
Zonde met al die power waar je in weze niets mee kan want qua Multimedia, editing, gaming is echt priegelwerk op een huidige SE.

En, Apple begin dan AUB met tenminste 64GB voor een SE2.
op basis van welke bronnen denk je dat de iPhone SE2 langer zal bestaan (en langer moet worden ondersteund) dan bijv de iPads van 2018/19

Toegegeven er is nu iPadOS en dat zou mogelijk een 'fork' van iOS kunnen worden/blijken maar het is zeer de vraag of touchID zo ingrijpend is dat de SE2 dan maar geen fingerprint-scanner zou moeten krijgen.

Ik wil dan maar zeggen dat dat het verhaal me niet zo gek overkomt.

Wat ik veel gekker vind is de houding tov de SoC ik had namelijk oprecht een A12 of desnoods een 2x2 setup vewacht. die 3gb ram is overigens geen echte verrassing want het os moet wel vloeiend blijven.

Ook ben ik zeer benieuwd naar het scherm, (met een beetje geluk) komt er een superhelder scherm met hoog contrast. Oled of LCD maakt dan niet oneindig veel uit, als het scherm maar beter af te lezen is dan bijv een S10e (die heeft welliswaar een geweldig mooit scherm, maar heel helder kan ie niet, dus bij daglicht valt het vies tegen).
Het is inderdaad een aanname, maar de laatste SE is relatief lang geleverd. Bij mijn weten is het ook het enige toestel wat geüpdatet is qua opslag gedurende zijn verkoop periode (van ofwel 16 ofwel 64 GB naar 32 of 128 GB). Gezien ze al een tijdje een probleem hebben met verkopen in regio's die net minder kapitaalkrachtig zijn (China/India), is de kans groot dat dit wel een belangrijk product gaat worden.
Ik zie dat niet als een belemmering aangezien de iPad, iPad Air en iPad Mini ook nog over Touch ID beschikken. Daarnaast zou Apple zichzelf in de vinger snijden door Touche ID weg te laten met een bijna bezel-less screen, de nieuwste processor èn voor een 'zacht' prijsje van 599 euro. Dit zou dan een instant hit worden en de vaarwateren van de iPhone 11 Pro doen vertroebelen.

Ik zou het wel toejuichen :*).
Ik verwacht geen bezel-less design, ik verwacht een 8 achtige behuizing, maar wel notch-less. Camera en alle andere sensoren in de bezel boven. Een camera voor en een achter.

Voor een prijs van rond de 500 Euro wordt dit wel een killer trouwens. Sta dan echt na te denken waarvoor je dan nog een Android zou pakken.
Alsof je alleen voor het geld een keuze zou maken voor Android.
Je kunt toch het ene os fijner vinden dan het ander? Ik zou zelf niet graag een telefoon met ios willen, te veel afgeschermd naar mijn mening. Een ander vindt dat weer fijn. Prima toch?
En zo zouden meer mensen moeten denken. Ik snap die haat en nijd tussen IOS en Android gebruikers nooit zo. Kies iets waar je mee uit de voeten kan, er is voor beide opties iets te zeggen.
Alsof je alleen voor het geld een keuze zou maken voor Android.
Zeker niet, maar ik ga wel een keer achter mijn oren krabben als ik zie dat ik aan de overkant een telefoon kan pakken voor die prijs ondersteuning en gewoon in NL een winkel kan bezoeken voor service. Sterker nog, als mijn ouders de komende keer vragen wat voor toestel ze moeten kopen staat deze, als hij inderdaad op de markt komt, boven aan het lijstje.
Je kunt toch het ene os fijner vinden dan het ander? Ik zou zelf niet graag een telefoon met ios willen, te veel afgeschermd naar mijn mening. Een ander vindt dat weer fijn. Prima toch?
Ik ben het zeker met je eens, als je aan een besturingssysteem gewend bent, werk je daar natuurlijk het makkelijkste mee. Aan de andere kant, beide systemen gaan gedeeltelijk over op gesture controle, dus voor beide moet je er weer wat effort in stoppen.
Ik woon vlakbij een Samsung servicepunt, 5 minuten fietsen Als ik een probleem heb met bijvoorbeeld de firmware of een kapot scherm dan wordt dit binnen een dag opgelost.
Ik kan me voorstellen dat dit mee weegt in de aanschaf van een telefoon, voor mij iig wel.
Nou.... Er zijn heel veel redenen waarom ik een Android verkies
500 Euro en een jaar of 5 ondersteuning? Ongeacht de vrijheid die je bij Android hebt, je hebt een jaar of 2 ondersteuning. Een Samsung A50 kost rond de 250 Euro, en is echt niet slecht, maar onder de streep is het een rekensom wat het per jaar kost.
Je verwoordt precies waarom ik ben overgestapt op iPhone. Ik doe nu al drie jaar met mijn SE die vorige week naar IOS 13.1 is ge-update zonder een centje pijn.
Hier 3,5 jaar. Was een van de eersten met een SE, en zal ook een van de eersten met de SE2 zijn. Wilde eigenlijk al een 8 kopen na de introductie van de 11, gezien de prijsdrop, maar met deze geruchten wacht ik graag nog een half jaartje.
Ook hier weer precies mijn gedachte :) ik zat de pricewatch al te f5en voor een leuke aanbieding voor een 8, maar met dit nieuws in het achterhoofd wacht ik ook gewoon nog even. Heerlijk toestel die SE, hopelijk wordt de SE2 ook een succes.
Ik heb jaren met een S6 Edge gelopen en custom ROMs erop geknalt. Ik heb nu een OnePlus 7 Pro en als deze na 3 jaar geen support meer heeft weet ik zeker dat er nog wel custom ROM support is.

Dan is de keus voor mij makkelijk: Android vanwege de vrijheid en ik kan er lekker mee kloten.
Wel een beetje sneu voor Apple: keihard innoveren op je toptoestellen en wat wil het pleps, je eenvoudigste toestel :z
Ik doe al ruim 4 jaar met mijn iPhone 6. iOS 12 is voorlopig nog even goed genoeg, ik kijk volgend jaar wel weer voor iets nieuws.

Mocht er een SE2 komen, dan ja graag! Zolang er maar minimaal 64GB opslag in zit en liefst iets meer…
Niet iedereen doet 5 jaar met een telefoon he. Gemiddelde is 3 jaar geloof ik. Doe er zelf 2 jaar mee (en dan laat ik onderdelen vervangen nog tussendoor). 2 jaar aan abdroiduodates, 3 jaar beveiliging. En zie hier, de gemiddelde tijd van 3 jaar wordt perfect ondersteund! :) Maar mag overigens wel langer van mij hoor.

En niet iedereen is fan van IOS en iPhones, heb graag een telefoon met app drawer, terugknop en headphone jack bijvoorbeeld, die vind je niet bij Apple ;).

Overigens wel chill dat er weer een SE 2 aankomt, vooral qua formaat gaan mensen gelukkig worden. De X-serie en de 11-serie hebben alleen van die huge telefoons. Zou leuk zijn als de prijs ook een beetje leuk is, Apple mag wel weer een derde budgetvriendelijk toestel uitbrengen
Ik heb een app drawer (startbalk onderin), terugknop linksbovenin en headphone jack via m’n Lightning verloopje op m’n Xr .... gewoon native out of the box....
Op de oudere iPhones wordt alles op de homescreens gepleurd, is dat bij de nieuwe anders dan? En de Xr heeft geen headphone jack op de telefoon zelf, vanaf de 7 is Apple daarin ruk geworden. Al kan Android er ook wat van. Beetje stom dat je niks meer kan aansluiten zonder verloopje, en je ingang sneller gaat slijten. En de terugknop linksbovenin kom ik iig nooit bij met eenhandig bedienen, hou m liever onderin :)
Ben overigens geen Applehater, geen iPhonetype maar zit erover na te denken om over te stappen op iPad, mede vanwege de lange ondersteuning. Gebruik ook regelmatig de iPhone SE van mijn vriend, maar vind t besturingssysteem net te beperkt eigenlijk om dagelijks mee te moeteb werken. En net een te klein ding. Word heel gelukkig als de opvolger net iets groter wordt, zolang t maar compact is toch :). En ja, ook een beetje eigenbelang 😂

Maar ja, elke telefoon/elk besturingssysteem heeft zijn voor- en nadelen. IOS-gebruikers hebben weer moeite met Android omdat er juist zoveel keuzevrijheid is, it's just about your preference
De 'vrijheid' inleveren is ook een kostenpost. Zodoende zou ik ook gratis geen gebruik maken van de beste iPhone. Het is een grotere rekensom dan je in je hoofd hebt. Voor mijn vriendin is hoe haar toestel er uit ziet ook weer een belangrijke overweging die ook ergens boven de streep moet worden meegenomen.

Overigens heb ik in de afgelopen 10-12 jaar nooit last gehad van 'geen ondersteuning'. Als Apple of Samsung of wie dan ook mij dan 5 of 20 jaar gaat beloven heeft dat bij mij persoonlijk geen ook geen serieuze meerwaarde. Maargoed ik wil dan ook niet 5 jaar met hetzelfde toestel doen. Liever na 1-2 jaar verkopen en met beetje bijleggen weer iets nieuws. (wel relatief waardevast zo'n iPhone wat ook een beetje komt door de langere ondersteuning, valt goed om de 1-2 jaar 'in te ruilen').

Wat overigens wel meerwaarde voor mij heeft is vrij en blij het toestel kunnen gebruiken in de wetenschap dat een val en barst in het scherm geen ramp is. Laten vervangen van een oneplus 6/7 scherm kost je officieel via oneplus bijv 90 euro. Een Samsung s8/9 of iPhone zit toch een heel ander prijskaartje aan.

Heb overigens wel een osx laptop (gebruik ik weinig) en een ipad. Zelfs gratis geen iPhone is zeker geen principe/fanboy/etc kwestie.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 3 oktober 2019 19:19]

Naast dat apple qua privacy verbazingwekkend hypocriet is
Vertel..
Zoals hierboven al geschreven, het gaat niet alleen om de aanschafprijs, maar ook om wat het kost om een jaar die telefoon te gebruiken. Om een voorbeeld te nemen aan een capabel toestel wat ongeveer de helft kost in aanschaf, de Samsung A50 pricewatch: Samsung Galaxy A50 Zwart, heeft ongeveer 2 jaar ondersteuning, en kost dus 258 Euro/2 jaar=129 Euro per jaar. Nu kan je die telefoon ook langer gebruiken, maar ik ken helaas ook mensen die serieus nog heel blij zijn met hun iPhone 4s.
Daarnaast, die vrijheid van Android is aan de ene kant heerlijk, gebruik met veel plezier mijn Sony XZ2 Premium, maar het systeem klopt niet. 2 jaar ondersteuning voor toestellen die in prijs oplopen tot boven de 1000 Euro. Dan vind ik een Apple van 1500, waar je wel 5 jaar mee zou kunnen doen, een minder slechte deal.
Meer dan 1500 voor een Samsung.
pricewatch: Samsung Galaxy S10+ (12GB intern) 1TB Keramisch Zwart + Samsung G..., kosten zijn dan per jaar bijna wat deze iPhone qua aanschaf kost (speculatie)
Nu is dit wel enigszins appels met peren vergelijken, maar ik hoop hiermee alleen aan te tonen dat het een redelijk goede deal is
Erg jammer, het formaat was voor mij de enige reden geweest om een "SE 2" te kopen.. Gaan ze hem toch weer té groot maken.
*Gebaseerd op een aantal vorige artikels en comments*

Hoogstwaarschijnlijk wordt het juist Wel rond 'SE' formaat, maar met een modern body/screen ratio.
Lijkt mij juist gewoon een iPhone 8 behuizing te zijn met e.e.a intern verbetert? Dus dan is ie groter dan de SE. Maar imo zou een iphone 8 (non plus) nog acceptabel zijn qua grootte.

Dan ga ik ff uit van dit nieuwsbericht op Tweakers hè

[Reactie gewijzigd door dennis_rsb op 3 oktober 2019 17:29]

Voor mij is een betere body/scherm verhousing een vereiste. Ik lees in dit artikel juist dat je nog steeds de nu vrij verouderde iPhone 8 behuizing krijgt.
Een moderne soc =/= veel updates met een modern scherm en IOS. Camera, opslag, dram, type scherm, 3D feedback ik hoef het niet.
Er zijn geruchten dat er volgend jaar een iPhone 12 komt met oled, 5g van 5,4 inch.
Hopelijk houden ze een beetje vast aan het "oude" SE uiterlijk maar dan gemoderniseerd. zoals bijvoorbeeld op deze afbeelding te zien is

https://img.nieuwemobiel....ing-for-5cb5d95ede8d1.jpg

[Reactie gewijzigd door Multispeed op 3 oktober 2019 17:17]

Das een kleinere notch en bezels als de 1250 euro topmodellen hebben.
Dat klopt!

Maar ik denk wel dat een telefoon als de SE2 dit verdient. Houd het toestel in de (orginele) maatvoering en maak hem 2019/2020 proof. De dunne bezels zouden geen probleem moeten zijn gezien Huawei, Oppo, UMiDigi etc. dit ook allemaal al bewezen hebben. Het is uiteraard een keuze van de fabrikant, maar dit is iets wat ik graag zou willen zien.
Hopelijk kiest Apple een andere naam dan SE2. Misschien wat betreft prijs-positionering is het een opvolger, maar niet qua handzaamheid.

Het fijne aan de SE is/was de omvang en gewicht. Voor mensen die niet per een baksteen in hun broekzak willen.

Ik kijk geen Netflix op mijn telefoon, en alles dat ik wel op mijn telefoon doe, zou ik toch al minder moeten doen.

Om nog maar te zwijgen van simpelweg het gebruiksgemak van een telefoon die een beetje normaal met 1 hand te bedienen is.

Deze telefoon zal een prima plek krijgen als ‘geen fratsen’ telefoon, dat geloof ik wel, maar ik blijf het toch zonde vinden van het formaat.

Overigens snap ik Apple wel. Voor de ‘miniaturisatie’ markt hebben ze een ander product. De Watch, die ook steeds meer stand-alone kracht krijgt.

Kan niet wachten tot providers in Nederland die dan eindelijk ook gaan ondersteunen!!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 3 oktober 2019 18:27]

Zou mooi zijn, ik weet dat meerdere mensen nog steeds een home button prefereren boven swipen en gestures. Je hebt dan dus waarschijnlijk een toestel met wel up-to-date performance maar niet de nadelen van face id en ook nog eens voor een lagere prijs. Ik denk dat dit nog best wel eens een succes kan worden.
Ming-Chi Kuo, schieten met hagel en je raakt altijd wel wat.
Ik snap echt niet waarom apple niet gewoon een SE 2 maakt met de form factor van een SE (of iets groter) met daarin een 4.7 scherm?

Bedoel dat zou fantastisch zijn, modern, compact en de snelheid die apple heeft.
Een iphone 8 is er al met 4.7 dit zou dan meer een iphone 8s zijn niet een SE2
Precies mijn eerste gedachte! Het grote voordeel van de SE is zijn compactheid, die gaat wel verloren met de grotere 8-behuizing. Jammer, gemiste kans.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True