Gerucht: Apple gaat 'iPhone 8' met nieuwe soc aanbieden vanaf 399 dollar

Apple zou een nieuwe versie van de iPhone 8 willen gaan aanbieden vanaf 399 dollar. De fabrikant verkoopt de huidige iPhone 8 uit 2017 voor 449 dollar, of 539 euro in de Benelux. Er gaan al maanden geruchten over de telefoon, die begin volgend jaar zou uitkomen.

Er komen varianten met 64GB en 128GB aan opslag, vermoedt analist Ming-Chi Kuo volgens MacRumors. Kuo schrijft vaak rapporten over onaangekondigde Apple-producten en doet daarbij veelal juiste voorspellingen. De vernieuwde versie van de iPhone 8 zou verschijnen met 3GB aan lpddr4x-geheugen, waar de iPhone 8 nu 2GB aan geheugen heeft. De soc zou dezelfde A13 zijn als die in de recente iPhone 11-modellen. Het ontwerp zou hetzelfde zijn als dat van de iPhone 8, met dezelfde 4,7"-lcd en dezelfde Touch ID-homeknop.

De prijs van 399 dollar zou 50 dollar liggen onder de prijs die Apple nu vraagt voor de iPhone 8. De laatste keer dat Apple een oudere iPhone voorzag van nieuwere componenten, was in 2016, toen de iPhone SE uitkwam voor 399 dollar. In de Benelux kwam dat destijds neer op 489 euro.

Met de komst van de nieuwe iPhone 8 zou de XR van vorig jaar de oudste iPhone zijn die Apple zelf verkoopt. Dat is momenteel de 8. Apple heeft zelf modellen als de 7 en SE al uit het assortiment gehaald, al zijn ze nog wel verkrijgbaar bij andere winkels. De iPhone 8 kwam uit in het najaar van 2017, de SE verscheen in maart 2016.

Huidige line-up iPhones 8 XR 11 11 Pro 11 Pro Max
Afmetingen 138,4mm
67,3mm
7,3mm
148g
150,9mm
75,7mm
8,3mm
194g
150,9mm
75,7mm
8,3mm
194g
144mm
71,4mm
8,1mm
188g
158mm
77,8mm
8,1mm
226g
Scherm 104x59mm, 61cm²
4,7"-lcd
16:9
1334x750px
140x65mm, 90cm²
6,06"-lcd
19,5:9
1792x828px
140x65mm, 90cm²
6,06"-lcd
19,5:9
1792x828px
135x65mm, 84cm²
5,85"-oled
19,5:9
2436x1125px
149x69mm,
103cm²
6,46"-oled
19,5:9 2688x1242px
Soc A11 Bionic A12 Bionic A13 Bionic A13 Bionic A13 Bionic
Prijs 539 euro 709 euro 809 euro 1159 euro 1259 euro

Productfoto's iPhone 8 (Plus)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-10-2019 • 09:07

204

Reacties (204)

204
199
106
3
0
72

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb zo'n voorgevoel dat een dergelijke telefoon het beter zal gaan doen dan verwacht. Zeker als er de nieuwe A13 chip in zit. Ik zie twee klantgroepen voor me waar dit een uitstekend device voor is.

Allereerst de mensen die niet veel willen betalen voor een iPhone, maar wel vast zitten in het ecosysteem, en dan denk ik vooral aan landen zoals de VS waar WhatsApp minder populair is en waar iMessage de marktleider is. Met een goedkope iPhone zit je dan zonder te veel geld wel in het ecosysteem, ookal heb je misschien niet een al te modern-ogende smartphone.

En ten tweede, en misschien is deze markt wel groter, de zakelijke markt. iPhones zijn zeer interessant voor bedrijven die zakelijke telefoons faciliteren. Lange updategarantie gecombineerd met een goeie manier om MDM toe te passen, dat is de droom van een IT-afdeling. Ik weet dat ze bij mijn organisatie staan te springen om een nieuwe SE. Als je ziet wat een Xr of een 11 je kost als je alle SE-tjes moet gaan vervangen straks, dan snap ik dat ook wel.

Zelf hoop ik dat de eSIM functionaliteit ook naar dit toestel komt zodat ik maar een telefoon op zak hoef te hebben, zonder dat ik mijn privé toestel in het beheerportaal hoef te hangen.

[Reactie gewijzigd door watdachtjijnou op 23 juli 2024 14:19]

Zou mooi zijn. Ik ben nog steeds heel blij met mijn SE. Als is de batterij wel wat minder na 3,5 jaar....

Maar ik vind de huidige toestellen gewoon te duur....
Ik hoop echt dat die grote telefoonhype een keer afsterft. Ik vond mijn iPhone 4 qua formaat echt perfect, de SE is iets groter maar nog wel te doen. Al die andere telefoons zijn echt veel te groot voor mij, net of ik een iPad in mijn zak heb zitten.

Ik heb er een hard hoofd in maar ik hoop echt dat de kleine handzame telefoontjes weer terugkomen. Overigens ben ik nog super tevreden met mijn SE dus wat dat betreft heeft het geen haast, maar die steeds groter wordende telefoons heb ik altijd met afschuw zitten aankijken.
Helemaal mee eens, ik ben van de iPhone 4S overgestapt naar de 6SE. Lekker klein en handzaam. Ik kan het hele toestel met 1 hand vasthouden en op elke pixel drukken met mijn duim. Daarnaast zit er ook geen lelijke cameramodule met allerlei bobbels op de achterkant. Gewoon een ding wat je plat op z'n ruggetje kan neerleggen zonder dat je telefoon wiebelt op z'n camerabochel.

De prijs van een toestel als dit kan me eerlijk gezegd niet extreem veel boeien. Ik kan me goed voorstellen dat een klein toestel met high end specs duurder is dan een groter toestel.

Ik zit ook al jaren te wachten tot de trend weer omdraait, van zo groot mogelijk naar zo klein mogelijk.
Het design van de iphone 5 met de binnenkant van een iphone 6 en hij kwam op hetzelfde moment uit als de rest van de 6-serie. Ik noem hem 6SE voor de duidelijkheid, maar het is er daardoor niet duidelijker op geworden. Sorry.
De 6S kwam in 2015 uit. De SE in 2016...
Hoe bedoel je "dan verwacht"?
Ik hoor om me heel (collega's en vrienden) veel mensen zeggen dat een telefoon met een 16:9 scherm uitbrengen in 2020 gekkenwerk is. Misschien doel ik meer op die opmerkingen, als ik zeg dat ik verwacht dat menig consument daar niet naar zal kijken. Had ik misschien duidelijker kunnen uitdrukken ja :)
Ik zat letterlijk gisteren refurbed iPhone 8's te bekijken voor mijn 3 dochters en vrouw die nu nog op 5 SE's en 6'n zitten. Ik heb zelf de 8 plus en ben er erg tevreden mee (afgezien van de missing hoofdtelefoonaansluiting). Ben blij dat ik nog niet besteld heb :)

De iPhones met face req wil ik niet voor mezelf (lang verhaal, maar ik werk in cyber security, vlieg veel, en ik wil niet dat mijn telefoon met mijn gezicht geopend kan worden) en de nieuwe telefoons zijn veels te duur om voor mijn kids te kopen.

Mocht die prijs klopen dan vermoed ik dat dit een succesverhaal gaat worden voor gezinnen met meerdere kinderen.
De Apple A13 betekent dat deze telefoon mag verwachten updates te krijgen tot misschien wel 2025. De A13 betekent ook dat de telefoon makkelijk bruikbaar zal blijven tot 2025 (of daarna), want de technologie gaat niet meer zo hard. Dat maakt het een duurzamer telefoon dan de Fairphone voor ongeveer dezelfde prijs, als je het zelf kunnen repareren van je telefoon buiten beschouwing laat (en de meeste non-Tweakers zullen dat doen).

Als je nu een telefoon wil kopen waarbij je niet door de fabrikant vergeten wordt in een oogwenk nadat je hem gekocht hebt, heb je niet zoveel opties. Zeker niet voor kleinere portemonnees. Hoewel de 450 euro die deze gaat kosten zeker niet goedkoop is, is het goed dat er meer "no nonsense" opties gaan zijn voor onder 700 euro.
Nog een derde doelgroep, degenen die voor compact toestellen willen gebruiken.
De iPhone X, Xs, 13 zijn slechts alleen een paar mm langer dan de 8, zoveel scheelt het dus niet.
Als ze een compacte telefoon willen uitbrengen zou een iPhone X ontwerp in 5 / SE formaat mij een goed idee lijken.
Daarom worden er massaal iPhone 7's uitgeleverd. Die zijn toch ook prima? Waarom zou je een SE met een XR of 11 vervangen? De 7 is prima voor een bedrijf.
De 7 wordt niet meer geleverd door Apple. Volgens mij is het enige dat er nog is de voorraad van resellers en die droogt vanzelf een keer op.

Daarnaast heb ik een 7 en merk ik dat de batterij nu achteruit gaat. Iets waar ik met mijn eerdere iPhones nooit last van had...
Dat is niet waar. iPhone 7 wordt nog geproduceerd en geleverd door Apple. Het is op het moment het populairste toestel in aanbestedingen omtrent Apple. Dat Apple het niet op zijn eigen site heeft staan is iets anders.
De iPhone 7 is sinds 10 september discontinued en produceert Apple die niet meer. Daarom wordt het niet meer op de website van Apple aangeboden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IPhone_7
iPhone 6S wordt ook nog steeds geproduceerd.
Jou informatie in incorrect. Discontinued voor hun reguliere publiek, maar nog niet in algemene zin.
Ik ben benieuwd waar je jouw informatie vandaan haalt.
Ten derde: mensen die geen telefoon willen van rond de 6 inch omdat ze deze te groot vinden.
Ironisch genoeg riekt je “fanboy”, “wij kunnen dit heus óók hoor” en “Apple is wanhopig” comment nog veel harder naar haatgevoelens voor Apple.

Daarbij, als ik kijk naar een aantal grote bedrijven is de praktijk gewoon dat er veel gebruik wordt gemaakt van Apple producten en dat de beheermogelijkheden en garantie van software updates daar een belangrijke rol in spelen (versie updates, niet alleen bugfixes en security patches).

Bron: ervaring als app ontwikkelaar.
Tja ik zie overal waar ik kom Samsung telefoons. Dus ja, dat jij veel Apple ziet zegt natuurlijk niet zo heel veel. De wereld is groter dan jouw gezichtsveld.

Maar ik zal eerlijk zijn, wij hebben hier iPhones en Android en een MDM die daar beide mee om kan gaan en we hebben niet met de één meer of minder problemen of moeilijker beheer dan met de ander. Eigenlijk is het één pot nat.

Ik vind het daarom wat overdreven om Apple 'de droom van iedere IT afdeling' te noemen. Telefoons heb je als IT afdeling sowieso weinig gezeik mee, het is vooral Windows waar je je handen vol mee hebt.
Ik zie juist nooit Samsungs vraag me af waar jij komt..

https://www.ad.nl/tech/ap...nkpas-uitsterft~a593bf89/

Hier zie je hoe klein Android in werkelijkheid is...
Marketing machine van Google werkt goed...
Hier zie je hoe klein Android in werkelijkheid is...
Marketing machine van Google werkt goed...
ik heb op de link geklikt en gelezen maar ik kan nog nergens zien hoe klein android in werkelijkheid is. Tis niet de markeling machine van Google. Android is met een marktaandeel tussen 80-90% veruit de grootste spele en niemand kan veroorloven om android links te laten liggen, ook ING niet https://www.ing.nl/partic...ctloos-betalen/index.html
Ik zie juist nooit Samsungs vraag me af waar jij komt..
het is niet alleen samsung maar ook huawi, lg oppo xiami en een hoop anderen
met een marktaandeel van 4-5 keer grotere dan ios is meer de vraag waar JIJ komt normaler

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 14:19]

'In 1 week had ING meer klanten met Apple Pay dan met Android in 4 jaar'
Ja dat zegt ook weinig he, Android gebruikers zijn wellicht niet geinteresseerd in Android Pay of Google Pay of hoe het ook heet (zie ik weet het zelf niet eens) dus ja dan heeft Apple snel meer klanten natuurlijk.

Bovendien zijn Apple gebruikers vaak 'fan' en wat dichter betrokken bij hun leverancier en houden ontwikkelingen beter in de gaten. Iemand die een gemiddelde Samsung koopt wil gewoon bellen, surfen en appen en de rest zal hem een zorg zijn.

Dat de bankpas uitsterft lijkt me trouwens ook sterk overdreven maar dat is typisch weer het AD met zulke teksten.
Dat de bankpas uitsterft lijkt me trouwens ook sterk overdreven maar dat is typisch weer het AD met zulke teksten.
Sensatie nieuws. Ik gebruik Android en heb ook een ING rekening. Je kunt al een tijdje via je telefoon met ING rekening betalen maar nooit interesse of behoefte gehad. Zie ook geen meerwaarde.
Inderdaad bij Android heeft 't ook geen meerwaarde, je snapt m
Voor tablets is Apple de marktleider, maar qua telefoons ligt Android toch echt ver voor.

Grafiekjes die je wat inzicht geven hierin:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/tablet/worldwide
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide
15 oktober 2019 05:41
'In 1 week had ING meer klanten met Apple Pay dan met Android in 4 jaar'


Dit zegt meer dan jou statistieken...
Kan je aangeven waarom je vindt dat marktaandeel statistieken minder zeggen dan wat ING roept?
Ik lees hier: https://www.nu.nl/tech/59...goedkopere-telefoons.html
Dat Samsung een marktaandeel van 40% heeft, Apple 14%.
Ik zal ook eens even wat linkjes Googlen ;)

https://www.emerce.nl/nie...opa-samsung-grote-winnaar

Selectief Googlen heet dat, zoek wat je wilt vinden en het is er :)
Bron: ervaring als app ontwikkelaar.
Ben je ios + Android ontwikkelaar?
als je ios ontwikkelaar bent zie natuurlijk voornamelijk apples langs komen natuurlijk
Waar ik werk maken we beide en door de cultuur is er wel inzicht in de statistieken. Ik probeer ook niet de fanboy uit te hangen of zo, beide platformen hebben hun voor- en nadelen maar puur op stats afgaande zie ik van onze (corporate) opdrachtgevers meer gebruik van iPhones.
Het is maar wat je low budget noemt, misschien voor Apple's begrippen. Ze zien gewoon de verkopen van het duurdere segment teruglopen en om enterprise meer/blijven aan te spreken is het prima om een toestel aan te bieden die niet alle nieuwe features heeft, maar gewoon snel is, touch id heeft en een goede batterijduur.
Ik denk dat vooral men die enterprise niet moet onderschatten. Als ik kijk naar onszelf, multinational, loopt altijd een paar versies achter. Ze zijn nu de 7 aan het uitdelen bij ons. Maar dan wel gelijk 10.000 stuks.
(even los van dat 't bij Apple niet iets nieuws is, maar …)
Als toestellen uitbrengen in verschillende prijsklasses "wanhopig" is, welk woord heb jij dan paraat voor Samsung?
Apple doet zich altijd voor als duur en exclusief, Samsung heeft altijd al low budgets uitgebracht dus ik snap je vraag niet zo, daar is niks veranderd.

Je ziet dat Apple zich meer richt op services: Music, Arcade, TV+ en hoe meer iOS installaties er zijn hoe beter. Dit is overduidelijk een reactie op het zwaar teruglopen van de verkopen van hun premium iPhones, welke andere conclusie kun je anders trekken?
Apple heeft altijd al, sinds 2007, een telefoon te koop gehad in de prijsklasse 350-500 dollar.

Apple is dus niet zozeer telefoons in lagere prijsklassen gaan aanbieden, maar juist omgekeerd: ze hebben hun gamma verbreed door steeds duurdere topmodellen aan te bieden, terwijl je nog altijd een iPhone kan kopen voor grofweg de prijs van de eerste iPhone.
Apple heeft altijd al, sinds 2007, een telefoon te koop gehad in de prijsklasse 350-500 dollar.
ben jij ook in salaris op je het niveau van 2007 blijven hangen dan?
De inflatie sinds 2007 is echt niet zo enorm.

Om op je vraag te antwoorden: ik verdiende toen ongeveer 40% meer dan nu. Mocht je je zorgen maken, ik verdien nog altijd bovengemiddeld...
Apple is natuurlijk ook goedkoop begonnen, ze kregen een grote fan base die het gewoon toeliet om elk jaar een 80,- meer te geven.

Vriendin is Apple fan, haar MacBook van 3500! Euro is nu 1,5 jaar oud, heeft last van staingate, linkerzijde van het scherm heeft vocht vlekken (ik hem nog nooit iemand zo voorzichtig met een laptop zien omgaan) het toetsenbord doet 2 toetsen het super slecht, de officiële Apple adapter (USB c naar USB a) van 80,- 😂😂 doet de wifi killen als je hem er in steekt, want slecht geïsoleerd. En t ding staat steeds te blazen want de cpu wordt 92 graden.

En toch, en toch zweert ze bij haar apple....
Ongelooflijk he, beetje de geslagen vrouw die maar bij haar man blijft :P

Haar Apple relatie dan he niet die van jullie :P
Bekijk dit eens even rustig en deel het met vrienden en bekenden om onnodige kosten te sparen.
Bekijk dit eens even rustig en deel het met vrienden en bekenden om onnodige kosten te sparen.
mee eens, mensen met te veel geld voor te dure dingen. Hun keuze natuurlijk maar laat dat assjeblief niet mensen zijn die nog klagen over dure zorgverzekering, dure brandstof dure eten en andere dingen.
Ik werk zelf al 4 jaar op een dell lattitude voor 100 euro op marktplaats en werkt net zo goed en mij hoor je niet klagen.
Hij snapt m'n vraag niet. Okidoki.
iOS is vijf versies backwards compatible. Een flagship android 3 versies. Non-flagship ... 1-2. Bij ons (400.000 werknemers) allemaal over gemoeten naar iOS, tenzij je het toestel zes koopt. BYOD android wordt nog ondersteund, maar minimum versie 9. Er zijn een heleboel mensen die hiervoor zelf geen nieuwe android kopen, en dus maar overgaan naar een iPhone voor business.
Nou, €399 'low-budget' noemen vind ik wel een strakke uitspraak.
Wel grappig trouwens om te zien dat Apple inmiddels zo wanhopig is geworden om telefoons te verkopen en mensen in hun ecosysteem te krijgen dat ze nu ook low-budget telefoons uit gaan brengen.
Maar dat is toch precies waar Android echt groot is, in het lagere segment?

Of is dat ook door wanhoop enz?
Nee dat is altijd al zo geweest, Google ging altijd al voor zoveel mogelijk Android installaties vanwege reclame-inkomsten, ongeacht de prijs of kwaliteit van het device.

Bij Apple nu dus ook omdat ze mensen willen binden aan hun diensten, dat is een overduidelijke shift van het luxe en exclusieve telefoonmerk wat ze ooit waren. Nu wordt het ook een telefoonboer die zoveel mogelijk toestellen probeert te slijten en dan maar hopen dat mensen ook Music en TV+ afnemen (of gratis erbij krijgen en daarna verlengen).

Ik vind dat toch wel een beetje wanhopig overkomen ja.
Er is altijd al een iPhone te koop geweest, sinds de eerste iPhone, in de prijsklasse van deze vermoedelijke “opgefriste iPhone 8”.

Je verhaal klopt dus geenszins met de realiteit.
Zou dit dan niet de vermeende iPhone SE 2 zijn? nieuws: Analist Kuo: iPhone SE 2 met A13-soc verschijnt in eerste kwartaal 2020

Neigt er wel sterk naar.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 23 juli 2024 14:19]

Ik hoop het niet; ik ben zo gek op mijn SE vanwege de compacte vorm en de mooie styling, als ik zo'n 'gewone' 8 zou willen hebben had ik die wel gekocht, dus ik blijf hopen op een SE 2, zelfde metalen behuizing, wat minder bezel en wat meer scherm, meer up to date CPU en ik ben gelukkig.
Zo niet, mijn SE is nog lang niet op dus dan hou ik die lekker.
Ik ken best wat mensen die hun SE (iphone 5) form factor heel erg trouw blijven. Die zouden heel graag zien dat er een nieuwe kwam in die maat. Ik denk dat daar zeker te weten een markt voor is.

Eens dus!!

[Reactie gewijzigd door Jochem op 23 juli 2024 14:19]

Ik heb er geen verstand van, meer een vraag dus, aan je
Ik moest meteen hier aan denken,

https://tweakers.net/nieuws/157892/niet-patchbare-bootrom-jailbreak-komt-uit-voor-iphone-4s-tot-en-met-iphone-x.html

mogelijk kwetsbaar tot en met sock A11.?.?
de iphone 8 valt hier nog onder?
hierna kunnen ze wel weer iphones 8 blijven verkopen.
Toch even een vraag ivm de prijs.
De prijs van 449 dollar = 539 euro ????

Wanneer je naar de huidige koers kijkt is 449 dollar ongeveer 407 euro.
Een verschil van 132 euro.

Bulk inkoop maakt de prijs ook weer lager.
Ik begrijp dat er btw, etc berekend wordt, maar waarom zo veel hoger dan in dollars???

De consument in de VS betaald maar die 407 euro, waarom wij veel meer???
De consument in de VS betaald maar die 407 euro, waarom wij veel meer???
Sales tax.
In Amerika rekenen ze altijd met adviesprijzen omdat de BTW per staat verschillend is/kan zijn. Dus de adviesprijs van $399 valt altijd wat hoger uit, en in NL zitten we met heffingen en hogere BTW.
De verkoop/winkelprijs in de US is altijd zonder BTW. Alle prijzen die je in de US ziet komt nog BTW bij. Bij de kassa word de BTW er pas bijgerekend, omdat deze per staat verschillend is.

Dus omgerekend met onze btw= 409 +21% = 492 euro. Los van andere toeslagen

[Reactie gewijzigd door gjmi op 23 juli 2024 14:19]

Bijzondere zet. Voor de gemiddelde consument blijft de iPhone 8 de IPhone. 8. Als je 2 verschillende apparaten met dezelfde naam uitbrengt zal dat nogal voor wat verwarring zorgen.
Misschien een iPhone 8s?
Ik zet dan mijn geld in op de SE 2 8-)
Of gewoon ‘iPhone’, er is immers ook al jaren een ‘iPad’.
Ipad
Ipad Mini
Ipad Air
Ipad Pro

Dus zo gewoon is dat niet
Ja maar die iPad wordt steeds ge-update zonder de naam aan te passen. De eerste jaren nog wel.
iPhone SE/30 :+
Mijn favoriet is iPhone 9, dan klopt het ook nog in de line-up qua prijs. :*)

(maar dat zal Apple vast niet doen)
Dan zou het inderdaad wat duidelijker zijn. Ik was met mijn eerste reactie ook niet helemaal scherp.
Volgens mij bedoelen ze gewoon de form factor van de iPhone 8, niet het behouden van de naam '8'.

Dat consumenten het niét als een 8 blijven zien is wel gebleken met de mateloos populaire iPhone SE. Iedereen spreekt nog steeds over de SE, niet over de 5 of 5S.
De Iphone SE heet dan ook Iphone SE en niet Iphone 5 ;)
GertJan2012 spreekt over de Iphone 8 met nieuwe hardware, die uitgebracht wordt onder de naam Iphone 8. Dat is verwarrend.
Zie jij van een afstandje het verschil tussen een 5, 5S en een SE? Ik had afgelopen week nog iemand die zei "Goh, heb jij nog een iPhone 5?". Die wist totaal niet dat het een 6S was in het jasje van een 5.

Mijn ideale telefoon zou nu de hardware van deze gepimpte 8 zijn in het jasje van de 5. Ideale formfactor. En die 'dikke' randen boeien me werkelijk niet. Maar goed, deze gepimpte 8 is ook wel kandidaat vervanger voor mijn nog altijd prima functionerende SE. Helaas is doorschuiven van mijn SE naar de kinderen geen optie meer want die hebben allang een SE doordat die dingen wel heel betaalbaar zijn op Marktplaats.
Denk dat het mijn volgende wordt; de 8 is qua afmeting/formaat perfect; te bedienen met 1 hand. Alle nieuwere modellen zijn een factor grootte, en vereist bedieninget 2 handen. Wanneer Apple daadwerkelijk met gepimpte 8 komt, heeft het mijn interesse.
De 5 heeft geen touch ID, die andere 2 wel. Die persoon heeft dan weinig verstand van Apple denk ik.

Grappig dat er nog zo veel mensen zijn die net als ik bezels helemaal prima vinden :)

Volgens mij was de SE ook groot succes door het formaat, maar ik denk zeker ook dat de SE2 een groot succes wordt vanwege het formaat tov X-serie. Gelukkig is de 8 ook nog handzaam.
Iedereen met een iPhone vindt bezels prima, zelf op de 11 zitten, vergeleke met andere merken, enorme bezels. Ik ook overigens, erg tevreden met de 11.
Sinds de X zitten helemaal geen bezels hoor, alleen een enorm grote heel erg lelijke notch waardoor er ook geen notificaties meet op passen. Ook totaal geen fan van zoals je merkt 😂. Ik vind symmetrie weer heel belangrijk, tm de 8 had Apple prima toestellen imo. Heb zelf dat ik mijn telefoon ook weleens helemaal onderaan of bovenaan vastpak en dan is het heel erg irritant als je op 5 verachillende apps drukt per ongeluk.

Heb nu ook een toestel met relatief weinig bezels (nog steeds redelijk wat voor een flagship van 2018), maar vind de SE toch wel fijner want daar heb ik dat nooit

Wijziging
Heel erg kleine bezels/zo goed als geen bezels bij de iPhones vanaf de X

[Reactie gewijzigd door m1999 op 23 juli 2024 14:19]

Geen bezels? Hoe noem je het deel dat geen scherm is dan?
Ik zie echt heel veel mensen nog met een SE. Vooral bij de jongeren nog heel populair, meeste wat ik hoor is dat het formaat perfect is en mensen daarom niet willen upgraden. Het is gewoon de 6s in eem 5s gepropt, maar de 6s is zeker geen slecht toestel. Sterker nog, ik zie.meer mensen met de 6s of 6 dan een 7 of 8 (leeftijdscategorie jongeren), dat zegt wel dat de toestellen prima in orde zijn nog. Overigens ook veel met de X of XS, en daarna de 7 en 8 pas

Niet iedereen zal gelijk de SE hebben aangesxhaft toen deze uitkwam, maar als je een paar jaar na introductie kijkt, isnhet zeker een groot succes te noemen
Het is ook geen slecht toestel voor basis gebruik maar niemand maakt mij wijs dat het scherm okay is, ronduit slecht, zeker voor de norm van de afgelopen jaren.
Ook de camera (iets wat erg populair is bij jongeren) is ver beneden de maat.
Wat houd je over ? Een relatief snelle cpu (die nu zijn laatste grote IOS heeft gehad en het is afgelopen), matige opslag in de meeste versies (16/32GB), het vertrouwde IOS en de TouchID.

Het is zeker een handzaam model maar in mijn ogen meer een doorschuif telefoon naar de kids toe want pappa of mamma heeft een nieuwe X(s)/11.
Klopt, daarentegen heb ik een tijd terug een spotgoedkope iphone SE gekocht via marktplaats, omdat de verkoper dacht dat het een 5s was.
Dat zou ook weer gek zijn. Dan is de 9 sneller als de X en de XS
De 8 is ook al even snel als de X en X Max. Ze hebben nog een nummer over, dus waarom niet.
X max bestaat niet ;-)
Ik mis slechts het nummer. En past mooi net voor de 11. :)
Nog steeds een goede telefoon!
De 'oude' iPhone 8 zal automatisch uit het assortiment verdwijnen, ik vraag mij echter wel af hoe winkels dit op gaan pakken. De gemiddelde consument gaat de specificaties niet opzoeken en vergelijken.
Iphone SE X8 pro max S

More is less :9
Hoezo verwarrend? Huidige voorraad langzamerhand uitverkocht, de nieuwe iPhone 8 wordt straks alleen maar geleverd met de nieuw SOC. Dus koop je voor 2020 is het huidige versie, na 2020 met nieuwe SOC.
de naam zal zeker anders zijn, net als de iPhone SE die in een iPhone 5 jasje zit
Er zullen zat mensen zijn die het niet uitmaakt, maar een telefoon in 2020 uitbrengen met een design uit 2014. Ik vind het achterhaald.
Er schijnt een groter scherm in te komen, smallere bezels en uiteraard veel betere hardware.

Kan dus prima. Nieuw design zorgt voor hogere productiekosten en dus een hogere prijs.

Als Apple een beetje met het populaire A-segment van Samsung wil concurreren, gaat dat op die manier nog wel lukken.
Kan dus prima. Nieuw design zorgt voor hogere productiekosten en dus een hogere prijs.
De productiekosten voor Apple van een nieuw design zijn een heel klein onderdeel bij Apple. Daarnaast zal een 2.5 jaar oud model met nieuwe hardware sowieso een nieuw proces nodig hebben met nieuwe onderdelen. Het issue is niet de kosten van productie, maar de kosten van de nieuwe modellen, een dergelijke kosten 'gap' moet verklaarbaar zijn voor de consument.

@Verwijderd Ik bedoel niet de kosten van de fabrikant, ik bedoel de kosten voor de consument. Het verschil tussen de de nieuwe iPhone en de 11 is ruim $400, meer dan het dubbele. Dat prijs verschil moet 'verklaart' worden door 'extra' features, looks, etc. Kosten van productie zijn niet relevant voor de prijs die de producent vraagt.

In dit geval vraagt Apple €400 voor (hopelijk) weer 5 jaar support, €80/jaar valt mee te leven imho.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 14:19]

[...]
Een dergelijke kosten 'gap' moet verklaarbaar zijn voor de consument.
Wat een bizarre redenering. Ken jij een fabrikant “die zijn kosten verklaart”?!

Een fabrikant zet de prijzen van zijn toestellen in functie van de concurrentie en van andere toestellen in zijn gamma. De consument koopt in functie van de verkoopprijzen, van wat hij wil besteden, en wat hij er voor denkt te krijgen. De “kosten van de fabrikant” komen niet in dat verhaal voor want die kent de consument niet en uiteindelijk zijn ze voor de consument ook niet relevant: meer kosten maakt een toestel niet automatisch beter, net zoals minder kosten een toestel niet automatisch slechter maken.
De productiekosten voor Apple van een nieuw design zijn een heel klein onderdeel bij Apple. Daarnaast zal een 2.5 jaar oud model met nieuwe hardware sowieso een nieuw proces nodig hebben met nieuwe onderdelen.
Doel is juist om geen nieuwe onderdelen te gebruiken, maar om uit de bestaande pool onderdelen te nemen.
Een SOC van de 11 op de print van de 8 solderen is maar een geringe aanpassing in vergelijk met het ontwikkelen en implementeren van een bezel-loos scherm voor de 8
De laatst uitgebrachte iPad Pro heeft hetzelfde design uit 2014. En heb weinig negatiefs gelezen over het design.
De pro niet. Je bedoelt de normale ipad. Maar, dit vind ik anders. Kijk naar laptops, die hebben al 10+ jaar hetzelfde design, omdat het apparaag uitgedesigned is. Er valt weinig meer te verbeteren. Ipads zijn naar mijn mening ook klaar qua design. Daar wil je juist wat randen om het ding vast te houden. Telefoons echter, zijn de laatste jaren flink veranderd. Er is een reden dat alles 18:9 werd, en al snel 19:9 of zelfs 19.5:9. Dat is een evolutie van het design, het wordt beter en handiger bevonden. Dus vind ik dat nieuwe telefoons uit 2020 mee moeten met de standaard die gezet is, want die standaard is niet voor niets de standaard.
Ik heb het echt over de iPad Pro (2018). Deze heeft hetzelfde design als de iPhone 5. Platte geen afgeronde randen.
Mwah, zelfs met het oorspronkelijke design van de iPhone 8 valt prima te leven. Sterker nog, ik vind het misschien wel het fijnste design. Nog redelijk compact en - vooral - nog een relatief lichtgewicht. De huidige iPhones gaan richting en over de 200gr. Dat vind ik echt te zwaar voor een mobiele telefoon.
Serieuze vraag; Waarom zou dit niet goed zijn? Als een design namelijk bewezen goed is (kijk naar de iPhone SE die het uiterlijk van de 5S had) is er toch niks mis mee? Ik heb liever een goed functionerend product dan een vernieuwend design omdat ‘ie “oud zou zijn” en niet innoverend. Daarnaast bied Apple ook nieuwere designs met hun andere toestellen: iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max. Hierdoor is er voor iedereen keus. Win-win lijkt me.
Mag je vinden, maar ik vind heel die 'full screen zonder randjes' design helemaal niets. Mag al een 2 maanden verlengen, maar nog steeds geen andere gevonden zonder die extreem dunne randjes.
En dat mag jij vinden. Top toch, ieder zijn of haar mening. Ik vind een 16:9 telefoon met dikke bezels oudbollig aandoen.
Design en (Apple) smartphones 8)7
Als je de gemiddelde consument vraagt wat vind u van deze nieuwste Iphone, terwijl dat ding 2 jaar oud is, geloven ze je meteen.
Het woordje 'vintage' doet het ook goed op MP, dan zou ik voor de naam van deze 'DESIGN' telephone Iphone 8 vintage Edition kiezen.
Dus Iphone 8V. :+
Je zelfs een video van 10 minuten hoe je het 'Design' van Apple iphones kan herkennen en onderscheiden https://www.youtube.com/watch?v=Gj0AxOP0QCY

[Reactie gewijzigd door mongkut op 23 juli 2024 14:19]

Dat mag, maar er zijn veel mensen die het "candybar" design van de 4, 5, 5S en SE erg fijn vinden. Ik vind 'em zelf ook steviger aanvoelen en fijner om vast te houden. Jouw "achterhaald" zijn Apple's miljoenen euro's, dus ze zullen niet wakker liggen van dit soort commentaar.
Er is zeker publiek voor de SE serie telefoons. Ik heb mijn iPhone 6SE nog steeds in gebruik. Lekker klein en strak. Ik zit al 4 jaar te wachten op de opvolger. Het oude design was wat mij betreft veel beter.
Tja, we wonen nog steeds in huizen met rechte muren en schuin dak.
sommige ontwerpen zijn tijdloos.

Maar mijn motivatie bij de aanschaf van een telefoon is vooral of ie doet wat ik wil, design komt onder aan de lijst.
En dit design is niks mis mee, vind ik dan.
Op zich wel een mooie deal, maar of ik nog een telefoon wil met die dikke randen? Wel jammer als die niet smaller worden gemaakt.
Op zich wel een mooie deal, maar of ik nog een telefoon wil met die dikke randen?
Het gerucht gaat is dat dit voor de mensen wordt gemaakt die na de iPhone 5s en 6 eigenlijk niet zitten te wachten op een XR of 11, mensen die dus 5+ jaar met een smartphone doen. Die zullen niet heel moeilijk doen over dezelfde formfactor te gebruiken welke ze nu ook al gebruiken. De enige reden waarom we dat nu overwegen is omdat support voor iOS 13 er niet is en dat is risicovol, als dat er wel zou zijn zou Apple weinig animo hebben voor een nieuwe goedkope smartphone uit een heel segment.

@SMGGM Ik verwacht dat nieuwe kosten reuze mee zullen vallen, effectief zal dit ook gewoon een nieuwe smartphone zijn met een oud ontwerp en je slaat zelf al de spijker op de kop qua reden. Het verschil met de nieuwere XR en 11 serie, dat enorme prijsverschil zal verklaard moeten worden aan de consument...
Zoals ik. Die nieuwe toestellen zijn mij veel ste groot en te duur. Ik zit nog met een iPhone 6s, en ik zie nog steeds niet echt reden om te upgraden.
Maar dit ding kon nog wel eens interessant zijn, zat anders te overwegen over te stappen naar Android.
Het teleurstellende imho is dat zelfs binnen het grote aanbod van Android-toestellen er tegenwoordig nauwelijks interessante compact smartphones zijn. Ja, de Samsung S10e, Nokia 7.1 en Xiaomi Mi A2 Lite, maar deze toestellen zijn stuk voor stuk al duidelijk groter dan bijvoorbeeld een iPhone SE. De echte high end Compacts zoals Sony ze maakte bestaan niet meer.
De 6s heeft ook nog IOS13 gekregen dus ik snap dat jij geen reden ziet.

Mijn Iphone 6 werkt ook nog perfect, de batterijconditie is nog 97% ook al heb deze al zo'n 4+ jaar.
Echter val ik nu helaas buiten de boot met nieuwe updates behalve volgensmij alleen nog kritieke security fixes?

Aan de ene kant wil ik graag bij blijven en vind ik de dark mode erg interessant maar aan de andere kant is het voor mij ook wel prima zoals het nu is.
Zo lang ik nog het idee heb dat ik redelijk veilig zit blijf ik mijn 6 gewoon gebruiken maar anders was de "8" uit dit artikel zeker een interessante optie geweest.
Klopt, ik zit op een 8 plus (zie ook mijn comment hierboven). En grof gezegd ik geef echt geen ruk om hoe mijn rechthoekige smart phone er uitziet. Ik doe er altijd een dikke rubberen/siliconen case omheen anyway. Voor mijn kids en vrouw maakt het om dezelfde reden ook niet uit. Die hebben allemaal unicorn, glitter etc. hoesjes.
wat is toch die obsessie met kleine en dunne randen? Gewoon een stevig ding, mag best wat dikker i.v.m. grotere accu, is best fijn. Een breekbaar phonetje is niet heel handig als je ergens op een (ruige) locatie moet werken. Een SE achtig formaat met up to date hardware die weer een dikke vijf jaar mee gaat zou best lekker zijn.
Het is gewoon handig. het geeft je een kleinere telefoon.
Nooit gemerkt dat mijn samsung s8 zwakker is dan de oneplus or iphones die ik ervoor gebruikte.

En ik denk niet dat het een nieuwe SE zal worden eerder een S8 met een andere SOC.
Nieuw design = nieuw ontwikkelingsproces = nieuwe kosten.
Apple zal de goedkopere toestellen willen verkopen met zo min mogelijk kosten en hergebruiken wat al bestaat. Overigens, de randen wegwerken zal betekenen dat het misschien verkopen van de duurdere iPhone zal afzwakken.
Er zal vast een markt voor zijn, mensen die per se een home knop willen, vingerafdruk scanner voorop, accessoires hebben voor dit model, kleiner budget en toch een nieuwe iPhone willen, etc.
Ik denk als ze in de BTW op 399 uitkomen dat het marktaandeel best wel eens kon groeien, en uiteindelijk leiden tot meer neven verkopen via iTunes, Apple TV, etc. want daar werken ze steeds meer naar toe, inkomsten ook uit diensten, niet alleen hardware.
Precies. Met dit soort prijzen boren ze een (voor Apple) nieuw marktsegment aan. Mogelijk verschuift ook een deel van de klanten uit het hogere prijssegment, maar uiteindelijk is marktaandeel toch van belang om als platform levensvatbaar te blijven. Als deze klanten anders en masse naar Nokia en Xiaomi gaan verdient Apple er helemaal niets aan en vermindertde waarde van hun ecosysteem.

Overigens is zo'n kleinere telefoon van 399 een perfect toestel om als ouder aan je kind te geven. Dan beginnen ze heel jong aan iOS en houd je er een aantal levenslange klanten aan over.
De normale 11 heeft ook dikke randen, voelde zeer ouderwets aan toen ik hem eergisteren bekeek.
Helemaal mijn telefoon! Heb nu een SE, ik had bijna een 8 gekocht als vervanger, maar wacht nu nog even op deze 8 SE2. Zoals het nu lijkt betere specs voor een vergelijkbare prijs. Ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste wat Apple betreft, want dan betaal je altijd de hoofdprijs. Ben begonnen met een 5S, nu een SE en straks wellicht een SE2 :)
Voor mij is Touch ID echt een deal breaker, dus als deze Touch ID behoudt, dan denk ik dat het de opvolger van mijn 6S kan gaan worden.
dan is het touch id dus geen deal breaker voor jouw, maar face id ;)
Nee, het niet hebben van Touch ID. Beide is prima.
Grappig, kan bijna hetzelfde verhaal hier neerzetten, behalve dat ik nooit een 5 gehad heb, wel een 3GS en een 4, nu dan de SE en straks deze (hopelijk).
Tegelijk met de iPhone 8 werd ook de X aangekondigd.
Tegelijk met de iPhone XR werden ook de XS en XS Max aangekondigd.

Ik mis deze telefoons in het overzicht!

Verder natuurlijk goed nieuws dat de "SE2" een mooie upgrade is voor "weinig" geld.

[Reactie gewijzigd door ikweethetbeter op 23 juli 2024 14:19]

Alleen worden de X en de XS/XS Max niet meer verkocht door Apple. De XR en de 8 nog wel, naast de up-to-date 11 en 11 Pro lijn. Daar gaat het overzichtje over.

[Reactie gewijzigd door b12e op 23 juli 2024 14:19]

Je hebt helemaal gelijk!

Ik had op de Amac site nog de XS en XS Max zien staan, de X was een gok van mij, maar op de Apple site komen de X, XS en XS Max inderdaad niet meer voor. Verrassend...
De 11 Pro en 11 Pro Max zijn directe vervanging voor de XS en XS Max, aan dezelfde prijs. De XS en XS Max positioneren op het (prijs)niveau van de 11 is voor Apple vooral in hun eigen winst snijden.

De XR daarentegen is het iets slechtere broertje van de 11, dus vanuit een "verschillend prijsniveau" perspectief is het logischer dat die onder de 11 wordt gepositioneerd waar op dat moment de 8 stond.

De 7 werd tot voor kocht nog verkocht en is nu komen te vervallen, ten voordele van de 8 die nu op dat prijsniveau zit.

Het zou niet logisch zijn om de iPhone X met face ID en OLED te positioneren onder de XR of 11 gezien beide nog een LCD hebben, dus die is ook komen te vervallen.
Nu nog usb-c en ze hebben mijn aandacht.
Lijkt me heel stug.
Uit interesse: waarom wil jij dat?
Omdat ik dan niet voor alles weer een nieuwe kabel moet gaan halen of meerdere altijd bij me moet hebben. De industrie is nu eindelijk naar een standaard aan het evolueren. Zelfs apple met mackbooks en ipads maken gebruik van type c. Maar blijkbaar zijn de inkomsten van de lightning connectie nog steeds te mooi.

Ok de lightning connector is zo slecht nog niet, was zelfs voor op zijn tijd. Maar een open standaard is meestal interesanter dan een die licentiekosten meebrengt.
o.k., begrijp ik.
Zelf vind ik de licentie (over het algemeen) een plus. Scheelt een hoop geklooi met kabels die niet betrouwbaar en/of veilig zijn. Straks elk usb-c-snoertje van Xenos of Action er in kunnen frutten, lijkt mij niet top.
Let wel: ik gebruik verder geen randapparatuur, dus voor wie dat wel doet ligt het vast anders. En Apple kennende zou de 'usb-c' zomaar 'ns Thunderbolt 3 kunnen zijn en zit daar alsnog een licentie op.
In dat geval mag het niet echt usb-c genoemd worden dacht ik. Was het onlangs niet nintendo die hierop gewezen werd?

Wat thunderbolt 3 betreft ben je niet helemaal mee denk ik. Je hebt hier tijdelijk deels gelijk in. Maar intel heeft thunderbolt weggeschonken en deze gaat nu standaard in usb4 zitten.
Strak Lighning snoertje van Action of Xenos werkt ook om een iPhone en iPad op te laden.
Spreek ik niet tegen. Maar is niet het allerbest mogelijke idee.
Als deze iPhone nou ook e-sim krijgt (wat ik nog nergens terug kan vinden) wordt dit serieus een interessante optie voor mij.

Mijn huidige 6s is na 4 jaar wel aan vervanging toe, en de enige reden om veel geld uit te geven voor een telefoon is als deze minstens e-sim heeft (zakelijk en privé op één telefoon is een must). De aankondiging van de 11 maakte me blij (qua prijs enzo) maar die is gewoon veel te groot voor mij. Dan blijft alleen de optie voor de 11 Pro voor mij over qua grootte...

Maar de nieuwe SE/8/whatever zou ook ideaal zijn met als deze e-sim heeft.
Waarom niet een dual-sim telefoon? Of wil je in het Apple-ecosysteem blijven? Dan begrijp ik hem.
Ik wil persé een iPhone ja (Android ligt mij niet zo, en al mijn devices zijn Apple)
Dan begrijp ik hem!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.