Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Renders onaangekondigde 'iPhone 9' tonen iets dikkere behuizing dan iPhone 8

Er zijn renders verschenen van wat de 'iPhone 9' of 'iPhone SE 2' zou worden. De telefoon heeft volgens OnLeaks een iets dikkere behuizing dan de iPhone 8 uit 2017: 7,8mm tegenover 7,3mm van de iPhone 8.

Het uiterlijk is verder vrijwel hetzelfde, zo is op te maken uit de renders die OnLeaks op iGeeksBlog publiceerde. OnLeaks heeft vaak juiste informatie over onaangekondigde smartphones gepubliceerd. Volgens OnLeaks gaat het om een telefoon met 4,7"-lcd en een enkele camera op de achterkant. Die achterkant is weer van glas, maar deze keer gaat het om een matte afwerking, tegenover de gladde afwerking van de iPhone 8.

Er gaan al maanden geruchten over een nieuwe, kleinere telefoon van Apple. Die moet de iPhone SE uit 2016 vervangen. Ook was al eerder het gerucht dat het zou gaan om een nieuwe versie van de iPhone 8. De naam is nog onbekend. Apple kondigde de iPhone SE in maart 2016 aan, het is onbekend wanneer deze versie zou komen.

Apple-telefoons 'iPhone 9'* iPhone 8 iPhone 11
Afmetingen 138,5mm
67,4mm
7,8mm
138,4mm
67,3mm
7,3mm
150,9mm
75,7mm
8,3mm
Scherm 10,4x5,85cm
4,7"-lcd
10,4x5,85cm
4,7"-lcd
14,0x6,5cm
6,1"-lcd
Camera Enkele camera achterop
Enkele camera voorop
Enkele camera achterop
Enkele camera voorop
Twee camera's achterop
TrueDepth-camera voorop
Processor Apple A13 Bionic Apple A11 Bionic Apple A13 Bionic
Biometrische authenticatie Touch ID, knop onder het scherm Touch ID, knop onder het scherm Face ID
Prijs en release Voorjaar 2020, 399 dollar Najaar 2017, 809 euro Najaar 2019, 809 euro

* informatie op basis van geruchten

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-01-2020 • 15:15

206 Linkedin Google+

Reacties (206)

Wijzig sortering
Een toestel voor 400 euro is toch wel heel erg aantrekkelijk!
Bij de iPhone SE vertaalde de 399 $ zich in 489 euro, dus ik zou niet te vroeg juichen. Prijzen in US Dollars zijn vaak exclusief sales tax (BTW).
Zelfs voor die prijs... zou ik er 2 kopen. 1 voor mn vriendin als opvolger voor de SE. Ze wilt graag een kleinere iPhone, maar schijnbaar vind apple dat tot nu toe niet nodig. Ook de iPhone 9 is alsnog niet zo klein, maar beter dan de X/XS/11/11Pro maten.

De ander voor mijzelf, mits deze dual sim heeft m.b.v. een e-sim. Momenteel 2 toestellen; werk en prive. Maar zou graag een betaalbare en kleine iPhone hebben met dual-sim als vervanging voor mn 7 en X.
Je weet nu al Dat je een uitgekleed traag apparaat koopt met 2018 specs. Obsolete eigenlijk al het eerste jaar.
Mijn iPhone SE die ik op release kocht was technisch gezien ook al meteen verouderd aangezien het iPhone 6 specs aan de binnenkant heeft, maar inmiddels gaat ie al ruim 3 jaar mee zonder dat ik echt traagheid ervaar. Het enige nadeel is dat de batterij sneller leeg lijkt te gaan met het laatste OS maar dat de telefoon gewoon nog het nieuwste OS ondersteunt met alle updates vind ik nog al wat voor een mobiel.

EDIT: Zoals hier onder is aangegeven heeft de SE 6S specs, niet 6 zoals ik hier boven heb vermeld.

[Reactie gewijzigd door Coevorden op 7 januari 2020 22:40]

6S toch? In een 5 behuizing?

Edit
Ja dus
Technisch lijkt de iPhone SE veel op de iPhone 6s, qua uiterlijk lijkt de iPhone SE weer sprekend op de iPhone 5s.
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IPhone_SE

[Reactie gewijzigd door sus op 7 januari 2020 22:30]

Traag? Zelfde chip zoals in de 11 volgens de tabel van het artikel...
Apple iPhones worden gewoon goed en langdurig ondersteund en presteren ook op het langere termijn vaak nog goed. Batterij/performance issue daar gelaten, met met goede batterij lopen ze bijna altijd weer lekker.

Wil je betere fotos of exclusieve features welke voor jouw van belang zijn dan is eventueel een nieuwer model wenselijk. Voor day to day activities zul je beperkt het verschil tussen de SE en 11 merken.

Om nu één jaar oudere hardware obsoleet te verklaren gaat wel erg ver, de SE, 6s & 7 lopen nog steeds goed genoeg mee waardoor een upgrade zeker nog niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 8 januari 2020 04:28]

ja maar toch is 512mb ram obsolete Android of ios. Daar kan je niet omheen. mensen staren zich blind op merk Apple weet goed om te gaan met resources. Maar externe partijen moet een app ontwikkelen die ook met een banenen (512/1gb ram)hoeveelheid apparaten werken. Als je nagaat dat een note10+ al 12 heeft. 24x meer ram. 5 jaar oud blijft 5 jaar oud.klaar.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 9 januari 2020 14:20]

Ik staar me zeker niet blind op Apple, echter waarom zou je beduidend meer/snellere hardware in iets stoppen dan nodig is als je doormiddel van optimalisaties jouw beoogde doel kan bereiken.

Daarnaast forceer je zo efficiëntie af bij ontwikkelaars, het natuurlijk belachelijk dat sommige oudere highend android phones met 3gb gewoon nog niet genoeg geheugen hebben om alles lekker te laten lopen.

Als iemand alleen maar browsed en wilt de pc voor ongeveer 5 jaar gebruiken stop je er toch ook geen 32GB ram, RTX2080Ti of R9 in?

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 9 januari 2020 14:48]

Traag? Meen je dit echt? Ga bijna denken dat je opmerking trollend is :)

Ben totaal geen fanboy en vind meerdere kampen mooi spul hebben, maar om de A13 Bionic traag te noemen?? Is dezelfde chip die in een iPhone 11(pro) zit

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 10 januari 2020 21:43]

Het is gewoon een uitgekleed hok. Punt. toch het merk willen hebben maar het niet kunnen of willen betalen. Kun je toch zeggen ik heb een iphone. :'(
Het is juist fijn dat er keuze is, sommige mensen zitten niet op alle toeters en bellen te wachten qua scherm, camera etc en willen gewoon een vlot toestel hebben met het IOS OS.
Voor de zakelijke markt zijn dit soort toestellen juist aantrekkelijk.

En btw, je hoeft toch niet binnen een bepaald merk meteen het duurste van het duurste te kopen?
Je kunt een Mercedes kopen in alle klassen, en betekend niet dat je dat meteen de maybach of S klasse moet kopen om een Mercedes te willen rijden.
Zo kan ik tal voorbeelden noemen, maar je snapt mijn punt denk ik wel.
Maar dan wel zeggen ik rij een mercedesdacia Citan. Ik snap zeker wat je bedoelt cla a klasse rijders :'(

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 14 januari 2020 07:54]

Maar de sales tax ligt doorgaans wel flink lager dan hier in NL. Er zijn zelfs staten waar helemaal geen Sales tax van toepassing is.

https://upload.wikimedia....State_Sales_Tax_Rates.jpg
Klopt, maar dat is weinig relevant voor Nederlandse leveranciers: die zullen toch altijd 21% BTW moeten rekenen...
Bij de iPhone SE vertaalde de 399 $ zich in 489 euro, dus ik zou niet te vroeg juichen. Prijzen in US Dollars zijn vaak exclusief sales tax (BTW).
Correctie:
Prijzen in US Dollars zijn altijd exclusief sales tax (BTW).
Snel omgerekend kom ik uit op €431,58 incl. btw en ga er maar vanuit dat daar nog flink wat bij komt. Apple prijzen zijn in Nederland doorgaans een stuk hoger dan de Amerikaanse prijs + btw. De "eerlijke" prijs voor een iPhone 11 Pro zou bijvoorbeeld €1080,59 zijn, maar hier is de adviesprijs €1159.
In Amerika staat een Ipone 11 pro in de Apple store te koop aan $€999 en in BE aan €1159 = 16% extra.

Even alles calculeren met 16% als maatstaf.
$399 --> €357,38 volgens huidige wisselkoers. €357,38 + 21% BTW = €442. Incl btw.
16% van €399 zou €463 euro moeten zijn. Volgens mij zitten hier nog wat inklaringskosten en invoerrechten in het uiteindelijke bedrag in de Europese Applestore.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 7 januari 2020 22:03]

In Nederland is de prijs ook €1159. En dan maar zeggen dat elektronica duurder is in België dan in Nederland...
In Amerika staat een Ipone 11 pro in de Apple store te koop aan €999 en in BE aan €1159 = 16% extra.
In Euro’s? Dat lijkt mij wat sterk.

Verder moet je de Ex btw prijs met de Amerikaanse prijs vergelijken. $999,- (De 11pro) is ongeveer €900,-, in Nederland kost dat toestel zonder belasting €979,-

Weet je gelijk wat je betaald voor zaken als Consumenten recht :)
Natuurlijk bedoel ik Dollar in de Amerikaanse Apple store. Even aangepast.

Ik vergelijk enkel de verkoopprijs in de Apple store winkel. Om te kunnen inschatten wat je reële kostprijs hier zal zijn.

En dan blijkt dat je Iphones in BE/NL 16% duurder in Apple store staan dan in Amerika.

Die €79 consumentenrecht klopt niet want uw berekening houd geen rekening met de wisselkoers, invoerrecht en andere kosten die met de douane te maken hebben.

€459 lijkt me een goede inschatting die je als uiteindelijke prijs voor uw Iphone 9 of SE zal betalen. Deze prijszetting gebruiken ze immers ook vr de Ipad.

Indien de Iphone 9/SE aan €459 euro verkocht wordt betaal je €17 meer dan je zou verwachten wat btw en wisselkoers betreft. Mogelijk zijn dat ook een deel invoerrechten, recupel tax (afval)En Bebat tax(batterij)die er nog bijkomen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 8 januari 2020 00:40]

Daarom ook “zaken als”

Dus alles wat Europa duur maakt. Van import tot je consumenten recht. Sigaar uit eigen doos en daarom lijkt het hier “duurder” maar valt dat eigenlijk wel mee.
In de VS komt daar nog sales tax bovenop zodra je aan de kassa staat. Reken dus ~ €1080 afhankelijk van de staat. Dan is dat verschil al een stuk kleiner :)
Vergeet niet dat wij een aanzienlijke betere consumentenbeschermingsregelgeving hebben dan in de VS. En dat komt uiteraard niet gratis.
En verwijderingsbijdrage.
Ik blijf het erg veel geld vinden voor een "instap" toestel. Ik zou niet weten wat ik nog mis op mijn <200 Motorola om zo'n duur toestel te rechtvaardigen.
Meer privacy? Een goed werkend ecosysteem? Langer updates?
Meer privacy?
Is dit wel zo? Zo zijn er genoeg relletjes geweest met iOS apps.
Een goed werkend ecosysteem?
Er is niets mis met Android, niet mijn OS, ik vind persoonlijk iOS gebruikersvriendelijker. Maar Android zou ik niet een slecht werkend ecosysteem willen noemen, ook al insinueer je dit hier wel al.
Langer updates?
Ook hier, de iPhone 6 krijgt niet langer updates (volgens Apple) en veel Android smartphones krijgen nu steeds langer support van verschillende leveranciers. Historisch gezien was dat beter bij Apple (maar ook niet uitstekend te noemen), maar dat hoeft zeer zeker niet te gelden voor nieuwe toestellen die uitkomen.

@SauSkopje Ik kom van HTC Windows Mobile devices en dan is een iPhone een enorme stap voorruit. Maar volgens Apple gaat je iPhone 6 ook geen updates meer krijgen, waardoor ik straks aan dit toestel zal moeten beginnen. Terwijl imho dat eigenlijk nog helemaal niet nodig is... Het is erg jammer dat er geen betere alternatieven zijn (momenteel)!
Probeer je nou te nuanceren dat een paar rotte ontwikkelaars in de Apple store te vergelijken zijn met Android telefoons met Google apps? Google, waar jouw (non)privacy het verdienmodel is?

Iphone 6 heeft 5 jaar support gehad van sep 2014 t/m sep 2019. Hoe bedoel je niet langer dan Android phones? Welke Android toestel van 2014 heeft meer dan 3 jaar support gehad? Nu is het wellicht anders. Maar ook alleen bij de premium merken.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 7 januari 2020 17:24]

Allemaal leuk en aardig maar iOS heeft ook z'n schandalen gekent.

Bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/22...eluisteren-makkelijk.html

Dus leuk dat iOS niet verdiend aan de verkoop van jouw data, maar je privacy is ook bij Apple niet veilig.
Een “Bug” is natuurlijk wel iets heel anders dan privacy als verdienmodel.
Het resultaat voor de gebruiker is hetzelfde.

Schending van privacy.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 7 januari 2020 23:20]

Nee, het resultaat is dat een bug wordt gefixed. Een verdienmodel niet.
Nope kortstondig door een bug is niet hetzelfde als schending als businessmodel
Er is nagenoeg geen applicatie op de wereld die nooit kwetsbaar is geweest voor het een of het ander. De persoon boven je heeft het over het feit dat jouw persoonlijk gegevens een verdienmodel zijn voor Google. Dit is op geen enkele manier te vergelijken met een kwetsbaarheid in een applicatie die je vrijwillig kunt gebruiken (of niet gebruiken).
Apple is ook bezig om ads aan te gaan bieden - de aandeelhouders willen meer winst en meer telefoons verkopen lukt al jaren niet meer... daarbij is het natuurlijk niet zo dat google je data verkoopt, ze zouden wel gek zijn - ze willen het allesn analyseren zodat je ze services kunnen bieden en advertenties laten zien. Die data is hun unieke voordeel op de concurrent dus ze hebben zelfs een sterkere motivatie dan Apple om je data niet te laten lekken.

Ik ben geen google dan, het is tenslotte en concurrent van jet bedrijf waar ik medeoprichter van ben maar apple is zeker niet fundamenteel beter. Iets misschien maar dat kan elk moment veranderen en bij Google heb je tenminste nog een beetje een open ecosysteem, bij apple zit je volkomen vast.
Dus ze zijn op dit moment beter wat betreft privacy schendingen. Enige wat jij in je hele betoog duidelijk hebt gemaakt is dat Apple in de "toekomst" "wellicht" richting het verdienmodel van Google gaat.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 8 januari 2020 11:17]

Je vergeet dat Google met name je persoonlijke gegevens gebruikt ter behoeve van doelgerichte reclame. Met andere woorden, je gegevens worden indirect verkocht aan bedrijven die betalen om mensen binnen een bepaalde categorie te benaderen met advertenties.
Het gaat.mij er om wat de gebruiker ervan merkt. De meeste mensen hebben geen idee van verdienmodel Apple VS google.

Resultaat op beide platformen is hetzelfde privacy is in het geding. Leuk en aardig dat het verdien model van Apple anders is, maar als men mij kan afluisteren via een brakke app dan heb ik daar weinig aan.
Voor elke iOS schandaal zijn 10 andere Android schandalen. Ik snap niet wat jij hiermee wil bewijzen.
Daar bovenop refereer jij naar een bug. Terwijl Android/Google letterlijk jouw data analyseert en "anoniem" doorverkoopt.
Er is echt wel een verschil tussen moedwillig doen en over het hoofd zien. Een bug wordt bij ontdekking gefixed. Veel plezier het verdienmodel van Google te fixen.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 8 januari 2020 11:18]

Geen updates wil zeggen geen upgrade naar de volgende iOS-versie. Mijn 5s krijgt nog gewoon beveiligingsupdates.
Mijn iPhone 5S uit 2013 krijgt momenteel nog steeds beveiligingsupdates. Er zijn voor zover ik weet geen Androidtoestellen uit 2013 die nog beveiligingsupdates krijgen.

Daarnaast is het verschil tussen Apple en Google heel simpel: verdienmodel. Apple verdient geld met verkopen van hardware en bijbehorende software. Google verdient geld met gegevensverzameling: Android, Google maps, Gmail, het is allemaal ‘gratis’ te gebruiken. Je betaalt met je gegevens.
Nog steeds blij zij als je met een Android toestel 2 Android updates krijgt. Ik mocht in 2016 van Marshmallow naar Nougat en uiteindelijk Oreo ontvangen op m'n Honor. Op dit moment op een ander Honor van 9 naar 10 gegaan een mandje geleden. Dus nog 1 Android update waarschijnlijk en dan overstappen ben ik bang... Als Apple de XR een OLED scherm had gegeven had ik die gekocht, ondanks dat ik nu al 8 jaar naar LCD zit aan te kijken. Op een pauze van 3 maanden na, Oppo Rx17 Neo😥, ingeruild vanwege het scherm.
Dat merk ik nu vooral, ik had een HTC M9, volledig S-OFF met custom roms.

Nadat deze stuk ging (power knop button kwam van de ribbon af), een iphone 6 gekregen. Nieuwe scherm en batterij erin gezet.

Nu moet ik eerlijk toegeven, dat de iphone 6 het langer heeft volgehouden dan de M9, ondanks dat het telefoons uit (bijna) hetzelfde jaar zijn en de M9 (kwa specs) de iphone 6 uit het water doet blazen.
Ondanks custom roms, voelde me M9 toch al flink verouderd, vooral kwa snelheid. Dit gevoel heb ik met de iphone 6 totaal niet.

Dus ondanks dat ik een HTC fan was voor de laatste ~13 jaar en ook mijn share van blind haten richting Apple had, moet ik eerlijk zeggen dat ze langer meegaan.
Omdat je voor dat geld toch iOS tot je beschikking hebt. En er zijn vast consumenten die dat heel fijn vinden.
ik ga voor afmeting; nu een 8, alles wat daarna uitgekomen is vind ik ongebruiksvriendelijk (lees, een telefoon die je met 2 handen moet bedienen hoef ik niet). Nu is de 8 niet de rapste, maar qua formaat prima toestel. ben dan ook erg blij met de 9 en die afmeting. wel jammer dat face-id/unlock niet beschikbaar is.
Ik heb ook al twee jaar een 8 en ik vraag me af waar je wat mist qua snelheid van de 8?
Mis niets, maar de 11 van vriendin is duidelijk rapper
ik ben 2-3 maanden geleden van iphone6 naar (nieuwe) iphone8 overgestapt

de redenen was dat de iphone6 zo onwerkbaar traag was inmiddels en dagelijks 2 of soms 3x opladen was eerder gebruikelijk dan uitzondering (accu in 2018 vervangen)

de iphone8 is wel stukken sneller, maar zeker niet supersnel te noemen, en merk zo nu en dan nog steeds dat ie niet altijd supervlot is

ik heb bewust gekozen om +/- 500 euro neer te tellen voor de iphone8 omdat ik graag vingerafdruk wil en een toestel wat niet nog groter wordt, de volgende stap wordt dan een iPhone XS of Iphone 11 pro oid, en dus minimaal 2x zo duur wat ik teveel vind voor een toestel wat niet noemenswaardige extra functies heeft.

dus ben het wel eens met @himlims_
Maar de post ging over waarom niet een Motorola van 200 piek? En een telefoon met dergelijke afmetingen kan je vast halen voor 200 euro. Maar niet eentje met iOS.
Maar de post ging over waarom niet een Motorola van 200 piek? En een telefoon met dergelijke afmetingen kan je vast halen voor 200 euro. Maar niet eentje met iOS.
Ach ja je kunt voor het geld van een kleine BMW ook een grote Dacia kopen. Mensen willen dat alleen niet altijd, mensen hoeven niet altijd alleen maar met de portemonnee te kiezen.

Vandaar dat er dus keuze op de markt is :)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 7 januari 2020 19:53]

Uh ja? Wat is je punt?
Nou keuze dus, niet iedereen wil een goedkope budget Motorola ook al kan hij (op papier) hetzelfde.
Je weet wat ze zeggen over mannen met kleine handen... ;-)

Persoonlijk erg fijn dat dit formaat als vervanger voor mijn iPhone 6 kan fungeren en ben juist erg blij dat er Touch ID op zit en ik geen Face ID hoef te gebruiken...

@Waterfietser Ik heb de face facing camera afgeplakt wegens privacy en veiligheidsoverwegingen, ik gebruik zo goed als nooit videobellen en zeker niet met de smartphone...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 7 januari 2020 20:02]

En ik ben juist weer blij met Face ID, werkt ook met “smartphonehandschoenen”

Uit interesse Wat is je bezwaar tegen Face ID?
De 11 pro is gelukkig ook 'klein', ik vond dat ook belangrijk en wilde liever niet groter :)
ik ga voor afmeting; nu een 8, alles wat daarna uitgekomen is vind ik ongebruiksvriendelijk (lees, een telefoon die je met 2 handen moet bedienen hoef ik niet).
Dan zou je voor een X, XS of 11Pro kunnen gaan. Die hebben het formaat van de 6/6s/7/8
Eens!
Als mijn huidige iPhone SE de geest zou geven en er is géén iPhone SE2, zou dat voor mij betekenen dat ik noodgedwongen het iOS platform moet verlaten.
Alle iPhones met grotere maten dan een SE/SE2, zijn voor mij niet bruikbaar.
Verder vind ik het beláchelijk dat een telefoon €1000 of meer moet kosten en bovendien niet eens in je zak past.
Kom op met die SE2 Apple, voordat het te laat is!
Mijn XS Max past anders meer dan prima in mijn broekzak, steekt daar niet uit, past er volledig in. En ook prima met 1 hand te bedienen overigens
Duur? Ja, 10 jaar geleden was >400 euro duur. Maar nu allang niet meer.
Ik weet niet of jouw salaris in de tussentijd zo hard gestegen is maar het blijft veel geld voor een telefoon, hoe dan ook.
Mijn salaris is niet gestegen en al zeker niet hoog te noemen (armoedegrens zit dicht in de buurt). Let wel dat er een verschil zit tussen duur en betaalbaar: een hoop toestellen tussen de 650-1200 euro kosten, dus dan is 400 of een klein beetje daarboven niet duur; betaalbaar is weer een ander verhaal, want dat hangt inderdaad af van o.m. je inkomen. Dus niet de boel verwarren a.u.b.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 januari 2020 17:13]

Ik verwar duur niet met betaalbaar. Ik kaart alleen aan dat mobiele telefoons de laatste paar jaar ineens belachelijk hard zijn gestegen in prijs zonder er noemenswaardig nuttige onmisbare functies voor terug te krijgen buiten wat gimmicks, smallere randjes, camera's op rare plaatsen en verlies van nuttige aansluitingen als een 3,5mm jack en dual sim gecombineerd met SD card slot.
Heeft er ook met te maken wat je er voor terug krijgt. Moet je €400 voor een toestel met dikke bezels, krap aan geheugen en opslag, 720p opnemen in 2020, dan is het een duurkoop. Mocht je daarentegen iets als een betaalbare high-end toestel voor kunnen kopen is dat zeker niet verkeerd. (Bijvoorbeeld Xiaomi Mi 9T Pro Premium edition, (of wat ze er ook van gemaakt hebben😂))
Daar ben ik het op zich mee eens. Echter, het is niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat het hier om een iOS-toestel gaat, terwijl bijv. Xiaomi uit jouw voorbeeld een Android-toestel is. Dus voor een iOS-toestel is dit niet duur.
Zo is het ook. Maar het eerste voorbeeld is ook zeker geen iOS toestel, de 9 gaat beter worden.
Mijn verwachtingen liggen hoog alleen had ik misschien liever een Meizu 15 design gezien, smallere bezels maar wel met vingerafdruk scanner.
Ja, het ontwerp had inderdaad wel een stuk moderner gemogen.
400 euro is nog steeds veel geld.

Voor de andere een holle kies
Voor mensen met loon van 1200/1500....niet te betalen.

Niet iedereen heeft grote buidel.

[Reactie gewijzigd door noway op 7 januari 2020 19:56]

"Ik denk dat veel mensen de waarde niet weten van weinig tot niet rond komen per maand."

Dus ik geef aan dat ik tegen de armoedegrens aanzit qua inkomen, en toch kan ik de waarde van weinig rondkomen niet inschatten... kom op, zet eens even je bril op!
iig. iOS ;)
Persoonlijk blijf ik dat altijd nog het fijnste systeem vinden.
Al hadden ze mijns inziens best het design van de X mogengebruiken.
De 5/SE vind ik nog steeds één van de mooiste iphones ooit maar het scherm formaat van de 6/7/8 bevalt me het daarintegen het meest.
Groter hoeft voor mij niet. Dus als ze dat scherm in het design van de X kunnen krijgen dan heb je het schermformaat van de 6/7/8 in ong. het totale formaat van de SE
Dan kom je ongeveer uit op een diagonaal van 5.4". Dat gaan ze naar verwachting in September doen met de iPhone12 :) :
https://www.macrumors.com/roundup/iphone-12/

[Reactie gewijzigd door pacificocean op 7 januari 2020 17:20]

ja dat klinkt wel mooi, maar ik bedacht me laatst dat hier misschien wel de accu de beperkende factor gaat zijn. Niet alleen neemt een groter scherm meer ruimte in (paar foto's op ifixit bekeken), het heeft ook meer juice nodig. en de ruimte in het iPhone SE model blijft natuurlijk beperkt of je moet het toestel weer dikker maken.

Hoe graag ik het ook zou zien, met huidige accu's zou het wel eens een slechte ervaring op kunnen leveren.
Meer juice nodig voor scherm hangt van de resolutie af. iPhone XR verbruikt minder dan XS. Toch heeft XR groter scherm.
volgens mij heeft de XR ook een flink grotere batterij.
een instaptoestel maar met een supersnelle SOC. Pas de snapdragon 865 verslaat hem als ik het niet mis heb.
https://www.androidauthor...-beats-apple-a13-1066243/

Dus daarmee heb je een hi/end SOC in je toestel en gaat die dus nog wel even mee!

[Reactie gewijzigd door Menesis op 7 januari 2020 16:51]

Altijd leuk met snelle SOC's etc maar voor dagelijks gebruik voegen die weinig toe. Veel mensen kopen een toestel voor facebook, whatsapp, youtube, netflix en een occasioneel spelletje. Een midrange volstaat in heel veel gevallen. En in dat prijssegment heeft Apple al jaren geen toestel meer.
iPhone 7 van €369?
Een toestel van 3,5 jaar oud, zo kan ik ook prijsverlagingen aanprijzen.
Een iPhone 7 is meer dan prima voor “facebook, whatsapp, youtube, netflix en een occasioneel spelletje”..
Wat ik persoonlijk een groot voordeel is meerdere jaren software updates, waardoor de toestellen over het algemeen erg lang meegaan.
Het is wel een instapmodel met een a13, dat is toch wel een groot verschil met veel android mid range smartphones.
Ik ben van Window Mobile naar Android naar iOS gegaan.
Android (Nokia 5) viel mij erg tegen, ik vond het OS een bende en het toestel werd erg traag naar verloop van tijd, het was al geen topmodel natuurlijk, maar het was bijna niet werkbaar meer. Over duur van de updates heb ik niet te klagen gehad, HMD was had het goed voor elkaar.
Maar het belangrijkste punt is toch wel privacy.

iOS heb ik ook mee moeten leren werken, het gemis van een 3.5 jack vind ik vervelend. Laden en muziek luisteren kan bv niet. Maar het is wel consistent qua opzet. Toestel, iPhone 7 plus, blijft snel en krijg nog steeds updates.
En privacy!
Door de lange ondersteuning kun je gerust een ouder model kopen zodat deze goedkoper is.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 7 januari 2020 16:34]

Laden en muziek luisteren kan bv niet.
Daar bestaan gelukkig accessoires voor.
Bvb: https://www.apple.com/be-...en-oplaadadapter?fnode=97

Edit: linkje toegevoegd

[Reactie gewijzigd door elmariachi op 7 januari 2020 21:49]

Ja accessoires, vind je dat een positief punt? Persoonlijk vind ik dat groot een nadeel, Apple doet er namelijk alles aan om de accessoires te pushen en ervoor te zorgen dat je niet zonder kan. Een verloopje voor je 3.5MM koptelefoontje bv. alleen maar nodig omdat Apple die poort weghaalde en hun dure wireless oordopjes wilden pushen.
Ik heb me daar ook lang aan gestoord. Is voor de waterdichtheid blijkbaar. Kan men 3,5mm niet waterdicht maken? Jawel, maar een druppeltje erin zorgt ervoor dat je phone denkt dat er (continu) een oortje aanhangt. Probleem dus. Weet ik nu.
Heb ik met andere telefoons nog nooit last van gehad, ik vind dat dus een slecht argument.
Het levert mij in ieder geval meer gedoe op dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt
Mijn vrouw heeft het gehad, daarom dat ik zeg.
Gelukkig met veel gedoe opgelost gekregen, anders werd de phone waardeloos. Het gebeurt dus wel.
Maar het is zeker een gedoe, en zeker bijvb met een ipad waar dit niet nodig is te doen!
Ik vind dat dubbel: gelukkig dat accessoires de functionaliteit TERUG mogelijk maakt, maar ik vind het absurd en echt niet goed dat je gepusht wordt naar die accessoires. Op den duur zeul je een hele zak accessoires mee: docking station voor je laptop op usb voor je lan-poort, extra usb poorten, extra display aansluiting, en dan nog een kabeltje om tegelijk te kunnen opladen en muziek luisteren, dan nog een lader voor je laptop, een lader voor je telefoon, usb-kabels van verschillende types, ...
Ik heb liever een 3.5mm aansluiting voor m'n koptelefoon, en bluetooth vind ik voor mezelf ook geen goed alternatief.
Die winstmarges op accessoires liggen ook ontzettend hoog.
Alsof de andere A-merken zoveel goedkoper zijn. Een middenmoter van Samsung of Huawei kost ook zoiets.
De Realme X2 Pro heeft anders betere specs dan deze iPhone en voor minder geld: nieuws: Realme brengt X2 Pro-smartphone uit in Europa

MAAR ik ben wel met je eens dat niet alle concurrentie zo goedkoop is.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 januari 2020 17:00]

Nah, niet helemaal. Zeker het design van deze iPhone 9 loopt heel erg achter...
Zeker het design van deze iPhone 9 loopt heel erg achter...
Het uiterlijk van het toestel? Ik ben juist iemand die als hij iets gevonden heeft wat hij fijn vind werken of er uitziet vinden, graag hetzelfde wil hebben. Ik ben juist helemaal niet blij met elk jaar een nieuw jasje. Als mijn oude jasje is versleten wil ik graag zo een zelfde, maar dan niet versleten... ;-)
De oude iPhone SE was $399 als de iPhone 6 $649 was als je zo verder rekent dat de goedkoopste iPhone 11 $700+ is, wat hier zelfs €800 wordt dan zal de 9 of SE 2 €450 - €500 zijn.
Als de prijs van $399 klopt, dan is het heel gemakkelijk te bekijken wat de euro prijs dan zou worden. De iPad Mini 5 64GB is immers ook $399 in de Amerikaanse store. In de Nederlandse store kost deze iPad €459. Lijkt mij nog steeds een prima prijs.
De iPhone SE was $399 dollar wat in België voor het 16GB model €489 werd. Als je op tweakers kijkt lijkt het mij zelfs €500 te zijn. Dus dan betaal je waarschijnlijk dichter bij de €500 voor een iets verbeterde iphone 8.
Persoonlijk vind ik dat zon outdated design echt niet meer kan in 2020. Gaan ze een compact toestel uitbrengen, geven ze het mega bezels. Niet echt efficient.
Er zijn mensen, zoals ik, die het geen moer kunnen schelen of het design van de iPhone 9 op die van de 6 lijkt. Alsof een telefoon met een nieuw design beter is, als deze nieuwe iPhone veel up-to-date hardware aan boord heeft, dan is het voor mij logisch een iPhone 9 / SE2 te bestellen dan een slordige 800-1100 euro uit te geven voor een telefoon die als extra o.a. meer camera's en "een nieuw design" heeft. Ik besef dat het een persoonlijke overweging is, maar anno 2019-2020 zie ik niet in waarom je 500+ euro extra bovenop de prijs van de SE2 zou neertellen voor een top model iPhone of Android smartphone. Kan m'n iPhone 6 met 16GB eindelijk met pensioen :).
Ah ja, jij rijdt dus net zo lief in een Multipla omdat het uiterlijk toch niet uitmaakt :+ Kom op joh, zo win je de oorlog niet. Je mag best wat design verwachten anno 2020. De lage kosten (voor een iPhone) staan nog steeds niet in verhouding met een modern design van een toestel van 150 euro.

[Reactie gewijzigd door Saven op 7 januari 2020 17:12]

Tja...

“In 1999 verdiende de Multipla een plaatsje in het New Yorkse Museum of Modern Art. Die verdienste kunnen niet veel andere auto’s claimen”

bron: https://autorai.nl/autos-van-toen-fiat-multipla/

Maar eerlijk is eerlijk, niet alles in een museum is altijd allen maar mooi omdat het daar hangt/tentoongesteld wordt.
Evengoed geniale auto die originele Multipla. Niet erg mooi, maar evengoed geniaal.

Geldt min of meer ook voor de iPhone 8. En met iPhone 11 internals wat mij betreft ook direct een opvolger voor mijn iPhone 7...
Verkeerde vergelijking.
Ik heb bijv het "design" van mijn iPhones 3/4/4s/5S/SE nooit gezien, want ik had er altijd zo'n gunmie hoesje omheen. Bijkomend voordeel is, dat je hem na een paar jaar "zo goed als nieuw" voor een prima prijs weer kunt verkopen.
Btw, de Multipla hadden ze ook met een hoes moeten leveren. :X
Kennissen van ons hadden er een, die ze na 3 jaar wilden inruilen....
Geen enkele dealer wilde hem hebben!
De iPhone 6/6s/7/8 is alleen nooit als een (in het algemeen) foeilelijk toestel beschouwd. Niet iedereen wil persé het nieuwste van het nieuwste qua design, zeker niet als het de prijs drukt. De huidige instap iPhone (de 11) is ook nog eens een flinke klap groter dan het 6/6s/7/8 model en de ondersteuning voor het formaat is natuurlijk ook al gewoon aanwezig, zowel voor software als hardware.
Met de Multipla verander je het frame natuurlijk iets.

De propositie is: "een intern gemoderniseerde versie van een iets ouder toestel uit de hogere middenklasse voor de helft van de knaken"

Om dat naar auto's te vertalen: een iets bijgewerkte BMW 530 van de vorige generatie voor de prijs van een nieuwe Avensis. Ik zou ervoor gaan.
Ik ben het aan de ene kant met je eens. Aan de andere kant, het is wel een budget toestel. Er zijn voldoende redenen te bedenken waarom ze het zo doen. Apple is tenslotte een commercieel, beursgenoteerd bedrijf.
Dit zijn allemaal budget toestellen van onder de 200 euro, laat staan 500 euro (waar de $400 waarschijnlijk naartoe gaat). Een "budget" toestel zijn is wat mij betreft geen excuus meer voor zo'n bezels.
Je vergelijkt de prijs en het scherm, een gsm bestaat uit meer dan dit.

Camera
Storage
Snelheid van storage
Cpu
Memory
Calibratie van het scherm
Als deze een fysieke sim en e-sim heeft moet Vodafone de e-sim gaan ondersteunen en dan zou ik gewoon bijna een iPhone willen (heb net paar maanden ander toestel dus mag nog lekker even afwachten)
Wat is er zo belangrijk aan een e-sim dan? :?
Niks, op het feit na dat dat de enige manier is om dual sim native te hebben op iOS, en dat de Apple Watch enkel met e-sim werkt voor de 4G variant.

Sinds 2 jaar heeft mijn provider e-sim support, heb nu een buitenlandse fysieke sim in mijn toestel, en e-sim op de Apple Watch en iPhone voor mijn binnenlandse aanbieder.

Als ik op vakantie ga buiten Europa vervang ik gewoon de huidige (buitenlandse) sim met eentje van het land waar ik me in bevind, en ik blijf gewoon bereikbaar op mijn normaal nummer.
Een kwart tot de helft van ons personeel heeft een privetoestel naast een zakelijk toestel.
We kochten geen nieuwe iphones maar oudere modellen omdat de nieuwe toestellen simpelweg te duur zijn. Dus zat er tot nu toe enkel nog maar een fysiek sim slot in.

Maar voor deze prijs is het uiteraard een non issue en gaan we vast weer op nieuwe toestellen over. Als dan ook nog e-sim ondersteund wordt door vodafone kunnen heel veel mensen hun prive sim in de zakelijke telefoon stoppen. (of de fysieke zakelijke sim er in en dan prive e-sim van elke willekeurige provider). Sinds kort heb ik een dual sim toestel en ben zo blij dat ik geen 2e telefoon meer mee hoef te nemen overal.

Wat betreft OS heeft Android mijn voorkeur boven iOS, maar iPhones hebben ook zeker goede pluspunten. Met deze prijs is een groot minpunt van de iPhones voor mij wel verdwenen, en met dual sim support hebben ze een groot pluspunt erbij.
Biometrische authenticatie Touch ID, knop onder het scherm..

toen ik dat las dacht ik echt "onder/achter" het scherm..
ja, dat dacht ik ook, tot dat ik exact hetzelfde las bij de 8. Helaas weer snel uit de droom haha
De iPhone 8 is een prima telefoon. Deze telefoon voor 'n prikkie is niet verkeerd!
De 8 is een top telefoon, niets mis mee! Doet alles wat je van een telefoon mag verwachten, maar heeft net als de 9 geen touch button verwerkt in het scherm ;-)
Beetje kromme vergelijking. Een budgettoestel van 150 doet ook alles wat je van een telefoon mag verwachten en ziet er nog moderner uit. Is dat dan ook een top telefoon?

[Reactie gewijzigd door Saven op 7 januari 2020 17:14]

Zeker niet!

Een top Android €800+ toestel krijgt maximaal 2 jaar software support.
Een budget Android toestel krijgt geen software support. Het OS dat er bij aankoop op zit, is het OS waar je het mee moet doen.

Een iPhone krijgt 5+ jaar support op het OS.

En dan hebben we het nog niet gehad over het soepel draaien van het OS en de apps...
inmiddels is dat achterhaalde informatie.

Android one garandeerd 3 jaar security updates met 2 versie updates.Toegegeven nog niet de lange support die Apple levert. Maar ook zeker niet max 2 of alleen voorbehouden aan dure toestellen.

Als je de 'soepelheid' van het OS wil vergelijken is natuurlijk een toestel van 100 euro geen vergelijking met een toestel van 400+ euro. Dat ligt niet aan Apple of Android maar alleen aan het budget wat je zelf beschikbaar hebt. Waarbij het voordeel van Android is dat je ook met een goedkoper budget een nieuw toestel kunt kopen, een langzame smartphone is altijd nog beter dan geen smartphone.

Toestel van ongeveer 100 euro met 3 jaar support:
https://tweakers.net/pric...plus-zwart/specificaties/

En je kunt in de pricewatch nu gelukkig makkelijk zoeken op Android One:
https://tweakers.net/cate...xCYguS8wBmmdoZmBiplRbWwsA
De info is niet achterhaald!

Android One is ongelijk aan Android.

Hoeveel Android One toestellen ken jij? Een paar Nokia's en Motorola's, en dan heb je het wel gehad. Deze zitten aan de onderkant van de markt, hooguit in het middensegment. Mijn advies aan mensen die voor weinig een Android toestel willen hebben, is dan ook om voor een goedkoop Android One toestel te gaan, dat is de enige manier om op een goedkoop toestel support te krijgen.

Android One is een stap in de goede richting, maar zolang de markt niet volledig over is op Android One, is het een verbetering in de marge. Fabrikanten als Samsung willen hun stempel op hun telefoons blijven drukken...
Ik reageerde op de stelling "een budget android toestel krijgt geen software support", maar dat klopt niet meer. Het zijn inderdaad niet veel merken, maar ze zijn er wel. Aan de andere kant, iOS kent ook maar 1 fabrikant en slechts enkele modellen elk jaar.

Daarom hoop ik dat met name Nokia meer marktaandeel gaat krijgen omdat ze volgens mij elk toestel op deze manier uitbrengen. Het is eigenlijk schandalig dat toestelen van 500+ Euro geen updates garantie hebben zoals Android one biedt. Gelukkig zijn er meer mensen zoals jij die dit advies geven, hoe meer tweakers adviseren om telefoons met goede support te leveren des te meer leveranciers zullen dit gaan aanbieden.
"Vroeger" gaf ik het advies om een iPhone te kopen, en Windows Mobile als je in de budgetklasse gaat shoppen. Er is een tijdje niks in de budgetklasse geweest, toen adviseerde ik een simpele Huawei, maar nu is er gelukkig Android One (en is Huawei gemarginaliseerd sinds de boycot).

Apple heeft elk jaar maar een paar modellen, maar die zorgen samen toch voor een marktaandeel van 15%-20%. Dat aandeel hebben alle Android One telefoons samen niet, terwijl de budgetmarkt toch groter is dan de premium markt.

Ooit komt het goed. Misschien...
Als het doet wat jij er van verwacht en verlangt, ja dan is zelfs een 5e hands budget bak graai telefoon een top telefoon. Snap je punt niet geloof ik. Ik reageerde op het feit er geen fingerprint verwerkt zit in het scherm, net als bij de 9 niet. Wat prima is maar in eerste instantie verkeerd gelezen werd door zowel degene waar ik op reageer als door mijzelf.
Had mooier geweest als ze gewoon een iphone 12, 5.2 en 6.1 maken net als bij de pro modellen, gewoon 2 formaten. Dikkere bezels ok, maar dit is gewoon jammer
Die gaat verkopen als zoete broodjes als die prijs klopt...
Opzich logisch. De SE was er voor mensen die niet wilden upgraden naar de nieuwe generatie grotere schermen, deze SE2 zal er zijn voor de mensen die niet willen upgraden naar nog groter en randloos.

Persoonlijk vind ik het een erg gedateerd design, en wil ik niet meer terug naar 16:9, maar goed, ik denk dat er heel veel mensen anders als mij zullen denken en heel blij worden van dit design met moderne internals. Ik verwacht prima verkopen.

Voor de zakelijke markt ook best interessant.
Hoe het toestel uiteindelijk gaat heten maakt voor mij eigenlijk niet heel erg veel uit.
Als dit concept op de markt komt voor rond de 500 euro ga ik echter wel heel erg blij worden en wordt dit zeker reden voor mij om over te stappen van Android naar iOS.

Die overstap overwoog ik al met de iPhone 8, maar toen werkte mijn toestel eigenlijk nog prima en besloot ik het niet te doen.

iOS vind ik echter heerlijk in gebruik en de software support van Apple ben ik ook zeer over te spreken, alleen de prijzen hebben mij altijd afgeschrokken.

Als dit echter de laatste is met het traditionele design, zal dit ook mijn eerste en laatste iPhone worden.

Edit:
Laatste regel was misschien een beetje kort door de bocht.
Ik wilde al een tijdje een iPhone maar het nieuwere iPhone design vanaf de X en daarna zijn simpelweg niet echt mijn ding.
En ik weet verder ook dat vrijwel alle toestellen tegenwoordig duur worden, maar ik heb persoonlijk nog niet veel smartphones gehad (2 stuks om precies te zijn) en deze zijn nog niet duurder dan 300 euro geweest.

Vanuit mijn perspectief zijn er daarom dus vrij veel smartphones die voor mij aanvoelen als erg duur.

[Reactie gewijzigd door Adinias op 7 januari 2020 15:39]

400 dollar dus rond de 500 euro (iPhone 11 is 699,- dollar en rond de 800,- euro)
Als dat de prijs is ben ik gelijk overstag. Momenteel een iPhone 6 gebruiker, op zich functioneert hij nog prima, maar helaas geen ondersteuning voor mijn Freestyle Libre.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.