Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen Samsung-smartphone met pop-upcamera

Er zijn renders verschenen van een vermeende Samsung-telefoon met pop-upcamera. Dit zou de eerste telefoon met een dergelijke selfiecamera van de fabrikant zijn. Het toestel zal vermoedelijk uitkomen in de Galaxy A-serie van het bedrijf.

De afbeeldingen werden gedeeld door Pigtou, in samenwerking met OnLeaks. De laatstgenoemde maakt renders op basis van cad-tekeningen, en heeft in het verleden vaak juiste informatie over onaangekondigde smartphones gedeeld. Zo deelde hij in oktober al renders van de OnePlus 8. Volgens OnLeaks zou dit specifieke toestel Samsungs eerste telefoon met pop-upcamera zijn. Momenteel verwerkt Samsung de selfiecamera's van veel toestellen in een gat in het scherm.

De onaangekondigde Samsung-smartphone. Afbeeldingen via Pigtou

Pigtou speculeert dat deze telefoon in de Galaxy A-serie zal worden uitgebracht. Het toestel heeft een schermdiagonaal van 6,5", maar de resolutie en schermverhouding worden niet genoemd. De telefoon is 160,9mm hoog, 77mm breed en 9,2mm dik. Als je het camera-eiland aan de achterkant meerekent, is de telefoon 9,7mm dik. De smartphone heeft een vingerafdrukscanner aan de achterkant, en lijkt daarnaast een infraroodzender te bevatten. Verder heeft het toestel een usb-c-aansluiting aan de onderkant, die wordt geflankeerd door een microfoon en een speaker. Technische specificaties van het toestel, waaronder de gebruikte soc, zijn nog niet bekend.

Samsung zou volgens Pigtou van plan zijn de smartphone in 'de komende maanden' aan te kondigen. Een concrete releasedatum is nog niet bekend.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

27-04-2020 • 09:26

88 Linkedin

Reacties (88)

Wijzig sortering
Pop-up camera's zien we veel te weinig vind ik. Er zit eentje in men telefoon en werkt uitstekend.
Volledig mee eens!
De argwanende houding ivm. fragiele constructies lijkt op dit moment (grotendeels) te voorbarig te zijn geweest.

Ik ben helemaal voor. Maar goed, ik behoor dan ook tot die groep waarvoor ze die selfiecamera helemaal achterwege mogen laten. :P
De vraag is hoe sterk het echt is. Ik werk op het dak en er komt zonder dat je het wilt ongelofelijk veel stof en troep bij de telefoon. Als dat mechanisme een beetje vuil wordt, hoe betrouwbaar is het dan?
Ben zeer tevreden van m'n OnePlus 7 Pro met pop-up en zou me geen notch kunnen voorstellen. Werk zelf in de bouw en popup werkt nog altijd "smooth". Heeft al heel wat stof te verduren gekregen, maar lijkt alsof die toch netjes afsluit binnenin. Verder gebruik ik altijd face-unlock, en zelden fingerprint reader. Werkt gewoon super snel.
Ik zat ook een paar jaar in bouwprojecten, allen zijn ze vaak gevallen en in stof en water geweest. iPhone 4s achterkant kapot, Oneplus 2 niet meer teruggevonden, en batterij was leeg. moto g7 plus, scherm kapot. Huawei z P20 smart oid met pop-up, nog helemaal goed. Bij het vallen klapt de pop-up zelf dicht, trouwens ook een van de beste zend en ontvangst en batterijtijd. Alleen de moto is er dus echt aan geweest. Ik raad je aan, koop gewoon een telefoon van 180 euro dan is het niet zo erg als die stuk gaat.
Uit eigen ervaring. Er komt wel wat stof in. Die enkele keer dat ik hem gebruik, ff over de camera blazen en het is weg. Wat het verder met het binnenwerk van de telefoon doet is nog speculeren.

Maar in ieder geval ben ik er erg tevreden mee. Mij telefoon is volledig scherm, zelfs de home en backknoppen heb ik er er uit. Daarbij volledig inzicht over wanneer de camera aan gaat.

Dit mag van mij veel meer toegepast worden.
Alles kan kapot. popup camera is voor 90% v/d mensen een prima oplossing.
Op basis van wat baseer je dat voor 90% van de mensen dit een prima oplossing is?
Internet zou anders wel vol staan met verhalen over falende popup cameras. Dit is gewoon volwassen tech wat ze 20 jaar geleden ook al konden.
Ik zou hem vooral graag willen hebben om makkelijk te kunnen zien wanneer er dubieuze apps de camera willen bedienen... :)

Nog liever helemaal geen camera aan de voorkant overigens maar dat schijnt een niche te zijn.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 27 april 2020 19:47]

popup camera is een ramp voor waterbestendigheid, 1 en het mechanisme is voor veel mensen handig maar voor veel ook niet en het zal de fabrikant meer kosten door gebreken binnen de garantie en consumenten vertrouwen verlies als hij buiten de garantie kapot gaat. Bewegende delen betekent per definitie dat er meer slijtage is vs niet bewegende delen.
Haha, "uitstekend".

Ontopic: ik heb het ook op mijn Vivo Nex S, werkt inderdaad beter dan verwacht.

[Reactie gewijzigd door Zyanox op 27 april 2020 09:33]

Eens! Ik ben enorm fan van fullscreen zonder camera cut-out. Zo'n pop-up camera lijkt me geweldig
Tot er zand tussen komt.
Gezien ik de front facing camera vrijwel nooit gebruik is het zelfs dan nog een prima oplossing voor mij ;)
Volledig mee eens, oneplus 7t pro gebruiker en het werkt gewoon top eigenlijk.
Tot zover ook prima tevreden met de pop up bij mijn 7T Pro. Vooral doordat je er een volledig scherm mee krijgt ben ik er van gecharmeerd
Het is jammer dat de grote merken niet meer innoveren, maar het aan de goedkopere Chinezen merken over laten, voorheen kocht je telefoons van de grote merken om als eerste nieuwe dingetjes te hebben, nu is het andersom geworden, smartphones uit China hebben eerst nieuwe features tegenwoordig ( pop up camera, 90hz schermen)
Pop up is een mode ding, weer iets anders. Denk je er over na bewegende delen, grote kans dat ze kapot gaan. Beetje vuil ertussen en problemen kunnen beginnen.
Gewoon ingebouwde camera gewoon betrouwbaarder.
Vroeger had je ook compact camera's met pop-up flitsers. Die hielden het prima vol.
Compact camera gebruik je toch heel anders dan een telefoon.
Bij een telefoon is het pop up deel ook heel veel kleiner dan jou voorbeeld de pop up flitser.
Klein is wat mij betreft ook veel fragieler.

Moet de niet aan denken even mee naar het strand, in het zand en 1 zandkorreltje tussen je pop up en werkt niet meer.
Kleiner is niet perse fragieler.
Kijk eens hoe vaak je een lucifer doorgebroken krijgt met je handen.
Met de compact camera liep je niet de hele dag mee in je spijkerbroek
Het is perfect voor iemand die eigenlijk nooit selfies maakt.
eens, maar snap niet dat ze nog steeds niet die chin aan de onderkant dan ook weghalen; dit ziet er zo lelijk uit.
Ik heb er geen behoefte aan. Misschien als 2e front camera voor als ik toch eens zelf op de foto wil (op vakantie).
Zo lang er maar wel een permanente front camera is. Maar dan het liefst natuurlijk achter het scherm, zodat je geen gat hebt. Ik gebruik de front camera namelijk veel om mijn telefoon te unlocken omdat ik regelmatig schrale handen heb en de vingerafdrukscanner dan niet meer werk.
En elke keer een code invoeren is verschrikkelijk.
Ja want degene die je telefoon jat heeft altijd je foto... zeer grote kans van niet.
bruh, iets is altijd beter dan niets
Ik heb een Xiaomi 9T Pro, maar van mij hoeft die pop-up camera niet meer. Net als een in display fingerprint scanner trouwens. Allemaal heel fancy, maar een klassieke fingerprint scanner aan de achterkant of aan de zijkant werkt veel sneller en nauwkeuriger. En de pop-up camera... tja dat werkt weer niet zo vlot met gezichtsherkenning.
Ik zou die gezichtsherkenning nooit gebruiken. Is onveilig. Enkel de pixel 4, de iphones, en nog een paar toestellen van huawei hebben naar mijn weten een veilige gezichtsherkenning.

Over de vingerafdrukscanner ben ik het wel met je eens. Ik heb een telefoon met flip camera, maar normale oldschool scanner op de achterkant. En er is geen in display scanner op de markt die zo accuraat en snel werkt als deze. En het is sneller dan welke gezichtsherkenning dan ook, aanraken is scherm aan en unlocked, zit eigenlijk geen merkbare vertraging in. Maar de oldschool scanner is echt een unicum aan het worden jammergenoeg. Deze Samsung heeft er 1 zo te zien.
Waar baseer je op dat "die" gezichtsherkenning minder veilig is?
Gezichtsherkenning zonder Infrarood / 3D camera is onveilig, doordat het gebruik maakt van slechts een normale 2D camera. Zo'n camera kan redelijk eenvoudig op de gek worden gehouden door middel van een foto. Een 3D / Face ID/ IR camera heeft daar minder last van. Zo'n extra optie wordt vaak naast de camera ingebouwd en dat is helaas vaak niet het geval bij dit soort pop-up camera's.
geek: Nuance: gezichtsherkenning veel telefoons te foppen met foto


Bijkomend nadeel van een pop-up telefoon, ze zijn allemaal niet IP gecertificeerd. Goed om te weten als je een high-end smartphone hebt en kiekjes tijdens een regenbui, zwembad of in een vochtige omgeving wil maken (dit kan ook een land zijn met een hoge luchtvochtigheid).
Ah, maar Xiaomi is hier ook gewoon eerlijk in geweest. Verder is het maar net wat je zelf onder veilig verstaat. Fingerprint en face recognition kunnen afgedwongen worden in een rechtszaak terwijl je qua privacy veiliger zit met een pincode.

Verder zijn ze niet IP gecertificeerd, maar als je de binnenkant van de 9 tPRO bekijkt zul je zien dat hij zonder certifiaat aardig wat water kan weerstaan.

[Reactie gewijzigd door vali op 27 april 2020 11:48]

Die foto moet dan wel van goede kwaliteit zijn en juiste hoek. Iemand die me telefoon jat in de kroeg of waar dan ook zal deze niet snel hebben.
Een dief heeft jouw foto niet hoor. En face id kan in een rechtzaak worden afgedwongen. Het voordeel weegt niet op tegen het nadeel van een notch met extra sensoren. Als je veiligheid wilt moet je de pincode gebruiken.
Ja want niemand kan meekijken welke code jij intoetst..
Op het feit dat die geen IR-3D projector gebruiken maar omdat die kijken of het plaatje wat de camera ziet op jou gezicht lijkt. Dit kan dus makkelijk(er) gefopt worden met een foto oid.
Inscreen fingerprint scanner van mijn realme x is super snel, net zo snel als ik gewent was van de oude scanners. Nu heeft de realme x ook een van de betere inscreen scanners moet ik zeggen, zo fijn een scherm zonder randen of gaatjes in je scherm.
Van de S10 ook. Tot dat ik weer eens met mijn handen gewerkt heb en de vingerafdrukken dagen lang onleesbaar zijn.
Dan ben ik heel blij met die front camera.
Die fps in de 9T (Pro) is inderdaad bagger. Heb die ook gehad en heb nu de 7T Pro. Wereld van verschil wat betreft de fps. Die in de 7T Pro is veel sneller en nauwkeuriger.
Dit lijkt wel heel erg op de Vivo Nex.. Met name de Vivo Nex A welke de vingerprint sensor op de achterkant had.
Vind hem meer op de Xiaomi 9t lijken (staat overigens op mijn shortlist samen met de Samsung A51) als deze snel komt maakt ie ook nog kans...
Juist niet, ik heb de 9t en vind hem juist anders.

De camera's zitten bij de 9t in het midden, hier aan de zijkant. De vingerafdruk scanner zit mij de 9t achter het scherm.

De enige overeenkomst is de pop up camera.
Bij de 9t zit de front camera ook aan de linker kant en niet in het midden?

[Reactie gewijzigd door vali op 27 april 2020 10:36]

Ik heb het over de achterkant.
Ze hebben blijkbaar goed geluisterd naar de community, die duidelijk teleurgesteld zijn in OnePlus dat die de pop-up camera niet langer toepassen.
Denk dat Samsung dit goed aanpakt.
Ook lees ik steeds vaker artikelen over flinke accu's in de A-modellen.
De grens tussen de A en S-serie begint daardoor wel steeds meer te vervagen
Als ze echt willen luisteren moeten ze stoppen met hun exynos processors en ook in Europa snapdragon leveren. Het verschil is te groot tussen de varianten dat ze dat niet kunnen maken. Het verschil in performance, thermals en batterijduur is vrij opzienbarend..
Is dat zo bij andere soc's dan de Exynos 990? Die zit immers toch niet in welke A telefoon dan ook, dus dat verschil is idd groot maar niet relevant ;) Zoja waar is de bron (het is nogal een statement om zomaar te roepen dat het zo is namelijk).

Ben zelf blij dat er in mijn smartwatch een Exynos zit, ten tijde was het alternatief een vrij oude snapdragon die maar niet vernieuwd werd door gebrek aan concurrentie. En precies daarom is de Exynos op elke markt dat ie bediend gewoon waardevol. Al is het maar om te zorgen dat Snapdragon een stap voor moet blijven om relevant te zijn.

Zodoende heb ik weinig/geen issues dat ik een Exynos heb in de S20+ ook al ben ik mij bewust dat het US model sneller is, batterij kan me gestolen worden, doe er 2 dagen mee en 3 ga ik ook niet halen met een snapdragon.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 april 2020 11:29]

Of het met andere Exynos soc's ook zo is durf ik niet te zeggen, ik weet alleen dat de 990 vs de 865 een flink verschil oplevert. Je betaald in Europa meer voor minder bij Samsung.
Nu met de S20 Ultra zijn ook de grotere YouTubers hier dieper op in gegaan en heeft het meer aandacht gekregen, want het verschil is ruwe performance is 10% en qua thermals nog veel meer.
Dus wat hebben we aan die info bij een telefoon zonder Exynos 990 erin?

Er zijn genoeg Exynossen die het beter doen/deden dan de Qualcomm tegenhanger (en andersom). Ook niet zo gek want voor het merendeel gebruiken beide gewoon dezelfde door ARM bedachte cores, met wat kleine verschillen/customizations.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 april 2020 12:18]

Ik heb de S7 Edge met uiteraard Exynos en ik heb overal gelezen dat deze veel beter is dan de S7 Edge Snapdragon. Wat is nu het probleem met Exynos dan? De S7 Edge werkt nog steeds perfect. Snel, zonder haperingen, wordt niet warm, en batterij is ook goed te doen.
Bij de S7 is de Exynos inderdaad op sommige vlakken sneller dan de Snapdragon variant.
Eens. Gelukkig heeft de A serie vaak ook de Snapdragon maar het is even uitkijken. De A51 heeft bijvoorbeeld Exynos waar de A71 Snapdragon heeft. Zelf heb ik de A6+ met Snapdragon, genomen vanwege de lange accuduur en geen spijt van. De accu weet niet van ophouden. Mijn volgende toestel kan er weer eentje uit de A serie worden, met Snapdragon.

[Reactie gewijzigd door Sylmaron op 27 april 2020 11:16]

A en S verschillen zitten met name in het scherm, tft vs oled?!
De A-serie heeft al heel lang een OLED scherm. Ik vraag me af hoe het met de update-policy zit. Als die van tevoren duidelijk is neem ik ook wel een A-model.
Edit: gruble na een paar maandelijks updates is men bij Samsung de S7 complet vergeten, en staat die niet meer op de lijst van gesupporte modellen?

[Reactie gewijzigd door sympa op 27 april 2020 10:06]

Ik krijg anders nog steeds updates voor de S7. Uiteraard geen upgrades (nieuwe OS), maar hij functioneert nog steeds en is nog steeds veilig.
Ja die kreeg ik ook. Alleen staat de S7 niet meer op de security update lijst van Samsung. Daar staat de Tab 10.1 2016 dan wel op, voor 'af en toe updates', maar die heeft al een jaar niks gehad.
Mijn S7 heeft een maandje geleden ook nog een 3maandelijkse update gekregen. Vond het gek dat ie van de lijst weg was.
Dat is vreemd. Misschien is de S7 na 4 jaar uit de security regeling. Zou jammer zijn, ik kan er nog wel een jaar mee doen gok ik. Als het echt zo is moet ik maar eens over op een custom rom.
We hebben het er over en plots op de 10.1 Tab A 2016 - na een jaar niets - een security-update gekregen. Patchlevel 1 april 2020.

[Reactie gewijzigd door sympa op 1 mei 2020 15:44]

ik denk dat OnePlus sowieso moet stoppen met camera's. Het wordt met de generatie slechter lijkt het wel....
De 7 pro was mijn eerste OP en ik was zeer teleurgesteld in de camera. Nu ook een 8 pro hier en die camera is echt beduidend veel beter zo niet gewoon heel goed.

Met OP toestellen hiervoor heb ik geen ervaring en kan je stelling goed kloppen, maar met mijn ervaring klopt hè stelling van geen kant!

Ik had trouwens wel liever de pop up cam van de 7p ook in de 8p gehad. Vooral als Samsung het wel voor elkaar krijgt om dit toestel waterdicht te certificeren.

[Reactie gewijzigd door Golf2vr6 op 27 april 2020 10:27]

Ik heb een 7 Pro en moet zeggen dat het in het begin inderdaad bagger was maar na een aantal updates in de eerste paar maanden is het gewoon prima vind ik. Helemaal ten opzichte van m'n vorige OP 3T :P

Anyways, OT: ik ben wel blij met de pop-up camera in m'n 7 Pro, geen notch of camera cirkel in het scherm, en face unlock gebruik ik toch niet. Daarnaast meer privacy bewust voor m'n gevoel want je weet wanneer de camera aan staat en wanneer niet. De under-screen fingerprint scanner is supersnel, ik snap echt niet dat anderen hier over klagen. Het duurt echt 0,25 seconden o.i.d. en dan is 'ie geunlocked bij mij.

Ik juig dit toe van Samsung, mechanische onderdelen zijn misschien kwetsbaarder, maar wel supercool :D
(Na een jaar gebruik werkt de pop-up camera in mijn telefoon nog steeds net zo goed als in het begin trouwens)
Een beetje weldenkend mens weet dat geen enkel product perfect is (en dat zegt een OnePlus en iPhone gebruiker;))
Mwah, het zijn geen top camera's, maar steeds slechter? Dat is klinkklare onzin. De stappen zijn wellicht niet zo groot als we zouden willen, maar van achteruitgang is geen sprake.
Hopelijk zetten ze dit door in de S-line voor volgend jaar.
Geen headphonejack? Dat zou een interessante keuze zijn voor de Galaxy A serie!
Lijkt er inderdaad niet op. Maar wel meer uit de A-serie hadden die niet, zoals de A8s (zo uit mijn hoofd gezegd) en de A80. Vind het ook een vreemde zet want mensen met een midrangetoestel gaan toch die earbuds niet kopen (prijsbewuster)
Ik vind dit toch echt een hele ingewikkelde oplossing voor een zo goed als onbestaand probleem.
Misschien komt zo camera op de Galaxy S21. Zou wel tof zijn.
Wel een beetje vreemd om hier te lezen dat m been by vooral positief In over de popup camera terwijl OnePlus e.d. die er mee kwamen veel kritiek kregen. Bewegende delen op een telefoon zou ruk zijn etc.
Lijkt wel dat dit jaar Samsung zijn punch hole amoled schermen aan One Plus heeft gegeven en One Plus zijn pop up camera systeem aan Samsung.