Samsung kondigt Galaxy A21s aan

Samsung brengt in onder andere Duitsland en Engeland de Galaxy A21s uit. De smartphone heeft een 6,5"-lcd met een resolutie van 1600x720 pixels en is voorzien van vier camera's aan de achterkant. Het toestel heeft een 5000mAh-accu en kost 209 euro.

In de Galaxy A21s zit een octacore-soc met twee clusters van vier cores, met een snelheid van 2GHz. Samsung meldt niet om welke soc het gaat, maar volgens WinFuture is het de nieuwe Exynos 850. In de telefoon zit 3GB ram en 32GB flashopslag. De opslag is uit te breiden met een micro-sd-kaartje.

Het 6,5"-scherm heeft een verhouding van 20:9 en een gat in de linkerbovenhoek voor de 13-megapixelfrontcamera. Samsung gebruikt een lcd-paneel met een resolutie van 1600x720 pixels. Aan de achterkant van de behuizing zit een vingerafdrukscanner en een camera-eiland met vier lenzen. De primaire camera heeft een 48-megapixelsensor en er zit een ultragroothoekcamera met 8-megapixelsensor op de telefoon. Verder heeft de A21s een macrocamera en dieptecamera, beiden met een 2-megapixelsensor.

De Galaxy A21s heeft afmetingen van 75,3x163,6x8,9mm en is voorzien van een 5000mAh-accu. Het toestel ondersteunt snelladen met 15W. Samsung heeft het toestel onder andere in Duitsland en in Engeland aangekondigd. In Duitsland verschijnt de telefoon vanaf 19 juni voor 209 euro. Of het toestel ook uitkomt in Nederland en België, is nog niet bekend. Samsung Nederland zegt daar nog geen beslissing over gemaakt te hebben.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-05-2020 • 14:04

75 Linkedin

Reacties (75)

Wijzig sortering
Jammer dat telefoonfabrikanten twijfelachtige designkeuzes zo vaak proberen te verbergen met een wallpaper. De notch / pinhole / teardrop camera's mogen van mij zo snel mogelijk worden vervangen met pop-up cameras.

Verder aardig toestel, lekker goedkoop ook.
Niet echt voor 20 euro meer heb je de M21 met full HD oled scherm, 6000mAh batterij, 4Gb geheugen en 64Gb opslag. Deze zou eerder 189 euro moeten zijn in mijn optiek.
Dit vind ik ook echt raar. De laagste A serie toestellen van Samsung zijn minder dan sommige M toestellen, terwijl M juist lager in de pikorde staat dan de A serie. Ik zou ook eerder die M21 pakken.
Inderdaad, de M serie zou juist het goedkope alternatief moeten zijn (de nieuwe J-serie), en de A-serie de betrouwbare midranger, maar de M21 is zowat op elk punt beter dan de A21s. Snellere CPU, dubbele opslag, dual-band AC wifi (de A21s heeft maar single band wifi-n!! In 2020!). Ik snap echt niet waar ze mee bezig zijn. 8)7

Het enige dat de A21s over de M21 heeft is een extra 2mpix macro camera... Twee hele megapixels voor een functie die je nauwelijks gebruikt :P

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2020 16:35]

Misschien heeft de A serie een langere ondersteuning voor beveiligingspatches?
Dat is een goed punt ja! Over het algemeen krijgen de A-serie 1 major update en de J/M series geen. En de A's krijgen vaak langer patches inderdaad (wel bijna altijd maar per kwartaal, niet per maand, op enkele uitzonderingen na). Maar Samsung geeft hier geen garanties over. Op een gegeven moment wordt het toestel gewoon van de update pagina gehaald.

Als dit echt een andere positionering is, zou het ze wel sieren om hier vooraf wat duidelijker over te zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2020 18:07]

Vind sowieso de line-up van Samsung nogal onoverzichtelijk. Je ziet door de bomen het bos af en toe niet eens meer.

Ik meen ooit eens te hebben gelezen, dat Samsung het aantal modellen terug wilde brengen...
Ik meen ooit eens te hebben gelezen, dat Samsung het aantal modellen terug wilde brengen...
Dat hebben ze gedaan. De Galaxy A-series is toen uitgebreid naar de A0x-A9x nummering die nu bestaat terwijl Galaxy J-series in de A-series is opgegaan als de lower-end toestellen en Galaxy On-series vervangen is door de Galaxy M-series. Nu is er dus alleen nog de A, S en Note series, met de M-series als een online-exclusief. S en Note vullen natuurlijk het flagship segment in, terwijl de A-series al de rest moet doen.

In tegenstelling tot wat vele denken is de M-series echter geen lower-end serie tegenover de A-series. Wat nummering betreft is het zelfs haast omgekeerd (de M40 werd zo bijvoorbeeld verkocht als de A60 in sommige landen, etc.).
Ze hebben wellicht het aantal modellen terug gebracht, zoals de J is nu A, maar waar je eerder 4 modellen in de A serie had, de a3 a5 a7 en a8 heb je nu: A50 A30 A30s A10 A10e A40 A80 A70 A70s A20 A20e A40s A60 A80 A90 A11 A21s A51. Nee het is er echt op vooruitgegaan. :z
Je bent de A71, A71S & A71 5G vergeten. 8)7
Hebben ze ook gedaan, eerst had je de J, C, en A serie, naast de S en Note. Je had er nog een paar zoals de xcover enzo, maar die laat ik even buiten beschouwing. C en A zijn A geworden, J is M geworden. In 1e instantie waren er minder modellen, maar ondertussen niet meer. Is ook een strategie, hoe meer modellen je van je merk in de winkels hebt liggen des te meer kans dat ze iets van jou kopen. Dan wordt het niet kiezen tussen jou merk en andere merken, maar kiezen tussen toestellen van jou merk. Ik vind het ook nogal onoverzichtelijk.

In de auto industrie hebben ze dit trucje ook ontdekt. Het aantal verschillende modellen dat bijvoorbeeld mercedes en BMW aanbieden is veel groter dan 15 jaar geleden. BMW verkoopt nu 15 modellen, waarvan 7 SUV.
Ik heb eigenlijk helemaal geen front camera nodig, waar blijft die markt eigenlijk? :/
Die ene Asus met flip camera komt aardig in de buurt. Weliswaar kun je de camera wel gebruiken als frontcamera, maar standaard is 'ie naar achteren geklapt voor gebruik als backcamera.
En hoe groot denk jij dat die 'markt' is?
in ieder geval groter als de "markt" voor telefoons met hittezicht en foldables of denk jij van niet, aan je cynische reactie te zien? Zou toch wel 1 fabrikant met dat idee willen spelen?
Lijkt me ook.. Ik zou dit ook graag willen. Toen ze in de bezel zaten, zaten ze niet in de weg. Nu ze in het scherm zitten wel. Ik heb er dan liever helemaal geen.
Voor mij niet, dus voor ieder wat wils. Die popup camera zorgt voor langzamere face-unlock (misschien minder betrouwbaar, maar voor mij lock genoeg) Mechanische delen zijn kwetsbaar-duurder en zorgen voor meer gebreken-> dus garantie aanvragen. Wat zo'n toestel nodeloos duur maakt. En ja ik weet dat de fabrikant zegt dat ze Xx levensduur heeft, maar dat heeft usb-c ook en daar zijn ook genoeg mensen die een kapotte verbinding hebben en usb is (mechanisch gezien) relatief het simpelste mechaniek. Mechanisch vs elektronisch = wint elektronisch zo goed als altijd op betrouwbaarheid (van uitgaande dat ze beide zelfde lvl van kwaliteit hebben)
Dat is waar, maar voor mensen die helemaal geen frontcamera nodig hebben (of slechts zeer sporadisch) is het op zich wel fijn. Zit niet in de weg als je hem niet gebruikt, kost geen schermruimte, en de kwetsbaarheid is niet zo'n punt als je hem in de levensduur van het apparaat maar een paar keer in en uitschuift. Ik zie de voordelen wel, alleen de waterdichtheid is wel een punt. Normaal zou ik daar niet om geven maar sinds het hele COVID gebeuren is het schoonmaken van je toestel met alcohol opeens een ding geworden.

Dat het niet duur hoeft te zijn heeft Xiaomi wel laten zien met de 9T.

Overigens heb ik dan nog liever een duppelnotch als het toch op de voorkant moet dan zo'n punchhole, want die punchhole camera's zorgen ervoor dat de statusbalk een stuk dikker moet zijn dan normaal.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2020 16:39]

Geef mij dan maar een teardrop camera. Ik heb zelf al een tijdje de S10+, maar het gat stoort mij totaal niet. Ik heb zelf nog nooit een pop-up smartphone vastgehouden, maar ik zie snel voor me dat het kan afbreken of dat er snel stof of zand in kan komen.

Fabrikanten zijn ook bezig om de camera achter het display te krijgen, zie: nieuws: Samsung werkt aan integratie camerasensor achter het scherm
Popup camera's zijn allemaal flops geworden... Beetje zand er in en je camera werkt niet meer.
Er zijn ook mensen die netjes met hun telefoon omgaan ;)
Gaat nooit gebeuren. Pop up cameras zijn aan het verdwijnen in plaats van op te komen.
Ik kan mij indenken dat de doorsnee consument door de bomen het bos inmiddels niet meer kunnen zien. Al verwacht ik wel dat de doorsnee een ander zoekproces heeft naar zijn volgende toestel dan wij als doorgewinterde Tweakers.

Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.
  • Galaxy Flip / Fold
  • S20 / S20 Ultra / S20+ / S10+ / S10 / S10 Lite / S10e
  • Note 10+ / Note 10 / Note10 Lite
  • A80 / A71 / A51 / A50 / A40 / A21 / A20e / A10e / A10 / A01
  • M21 / M20
Zou me niet verbazen als dit ook een strategie is van Samsung. Ik bedoel als je bijvoorbeeld een Media Markt inloopt dan zie je een lange rij aan Samsung toestellen, nog wat Samsung stands en daarnaast misschien een kleine Huawei stand en wat losse modellen van andere merken. Nou grote kans dat een klant naar buiten loopt met een Samsung, omdat de andere merken nauwelijks opvallen. (De grote Apple hoek dan even niet meegenomen.)
Een groot deel van de toestellen die je noemt, worden al niet meer verkocht of zijn uitlopend. Daarnaast noem je modellen die nooit in NL zijn verschenen. De huidige line-up in NL is:

Galaxy Flip / Fold
S20 / S20 Ultra / S20+
S10+ / S10 / S10 Lite
Note 10+ / Note10 Lite
A71 / A51 / A41 / A21s
M21
Voor de prijs een prima toestel denk ik. Wel jammer van de overbodige camera's met 2MP. Had dat geld anders besteed.
2MP is nog altijd Full HD, prima formaat om foto's mee te maken. Het gaat vooral om het formaat van de lenzen, software en glas dat de kwaliteit kan bevorderen. Als je foto's achteraf moet bewerken, dan heb je m.i. vooraf al geen goede foto gemaakt.

Maar wat ik treurend vind, is het 720P+ scherm bij een 6,5" formaat. Voor een €100,- smartphone kan ik dat voorstellen, maar voor €200,- is dat wel treurig. Meer dan €150,- zou ik hier persoonlijk niet voor geven, vooral met de concurrentie vanuit China.
Full HD kun je niet veel meer mee dan op social media gooien. Dat ga je niet willen printen.
Wat denk je dat het gros doet met foto's op zo'n budget smartphone? Foto's maken voor Social Media of foto's voor tijdschriften/geprinte media maken?

Ik denk dat de gekozen doelgroep genoeg heeft aan Full-HD bij die 2 "bij-camera's".
Inderdaad, kappen met die onnodige camera's van 2MP. Daar heb je toch geen fluit aan.

Steek dat geld in 4GB RAM en 64GB opslag. 32GB zit zo vol met een beetje filmpjes en foto's. Of een paar spellen.
Of gebruik de ruimte voor iets anders, grotere batterij, infra rood, 3,5mm jack, etc.
De 2MP dieptesensoren zorgen meer dan eens voor betere portretfoto's, maar de 2MP macrocamera's leveren echt tetris-level kwaliteit. Die dingen kosten minder dan een paar euro denk ik.
Waarom weer zo groot? Wel mooi dat ze ook bij kleinere budgetten nu grote telefoons hebben, maar waar zijn de compacte telefoons gebleven? Nu moet je of uitwijken naar echt superbudget, of uitwijken naar Apple.

Verder wel mooi apparaat voor de specs, voor sommige mensen is 4GB/64GB echt overkill... Daarnaast schijnt die configuratie nog wel uit te komen als ik andere berichten mag geloven
s10e en a40 zijn relatief klein
Al zit daartussen verder niks kleins volgens mij
Wel meteen een groot prijsverschil idd
Die zijn alweer van de vorige generatie. De huidige generatie wordt alleen maar groter :(. De S20 valt me overigens nog mee, maar is nog steeds geen ukkie
Ik verbaas me er altijd over dat het bij mobieltjes altijd zoveel over camera's gaat...is er eigenlijk wel es onderzocht wat het belang is van al die camera's ?
Voor mij is dat eigenlijk nog de enige reden om meer geld uit te geven aan een duurder toestel. Scherm en snelheid zijn voor mij goed genoeg, zelfs op een telefoon van 200 euro. Een foto zie je alleen heel veel verschil tussen een toestel van 200 euro en een van 800. Ga zelf vaak voor telefoons als de Poco F1, veel waar voor zijn geld, maar bijvoorbeeld OIS mis ik dan wel echt. Een spiegelreflex is een flink ding om mee te nemen, je telefoon heb je altijd op zak, dus een foto is daarmee snel gemaakt. In moeilijkere omstandigheden, zoals wat donkere ruimtes, vallen goedkopere telefoons snel door de mand.
Als je een echte camera pakt, en dan doel ik niet eens op een heel deftig model maar gewoon een doorsnee compactcamera, dan valt toch iedere telefoon door de mand. Tuurlijk, voor een snelle foto van het moment is het al gauw goed, maar voor mijn vakantiefoto's wil ik toch wel wat meer dan enkel de opnamen die mijn telefoon maakt.
Het beste toestel is degene die je bij je hebt. Ik heb mijn telefoon altijd bij me en ik wil graag goede foto's kunnen maken als ik ergens ben. Als ik echt hele mooie foto's wil maken neem ik mijn spiegelreflex met arsenaal aan lenzen mee. Echter is dat niet altijd even praktisch. Tevens maakt een compact camera soms minder mooie foto's dan een mobiele telefoon, doordat een mobiele telefoon met slimme algoritmes effecten toevoegt zoals scherpte diepte. Die scherpte diepte waarmee je een onderwerp in de foto eruit licht, is vaak niet mogelijk me een compact camera, omdat deze niet de grote diafragma's hebben als een spiegelreflex, maar ook niet de slimme processing van een mobiele telefoon.
Die slimme processing kan je zelf achteraf ook op de computer toevoegen. Alles wat na de CCD komt, is te bewerken. Het gaat juist om de techniek voor en op de CCD, dat het verschil maakt. En op dat gebied is een compact camera gemiddels genomen beter dan een smartphone camera.
Hangt ervan af. Moderne high-end telefoons hebben vaak even grote, danwel grotere sensoren dan een goedkopere compactcamera. Vooral modellen die gemarket worden met enorme zoomrange hebben een mini-sensor. Daarbovenop is de processing in bvb een Pixel/iphone ver superieur, over het algemeen is die van andere modellen niet even geavanceerd, tot op het punt dat de processing soms een foto geheel verneukt ondanks goede sensor.

Vanaf dat je gaat zoomen en niet perfect op de precieze zoom-stap van je smartphone-camera zou zitten, is de aparte camera hoogstwaarschijnlijk ver superieur. Op "standaard" zoom kan het wel eens spannend worden.
0Anoniem: 498327
@jjeggink18 mei 2020 14:28
Dat is pertinent onnodig. Mijn telefoon verslaat over de hele linie mijn D700, en in de schemering kan ie het zelfs de D850 lastig maken. Ik vergelijk raw's en bewerk beide in RawTherapee. En op alle vlakken, dynamisch bereik, vertekening, scherpte, korrel. De winst van grote pixels wordt compleet teniet gedaan door in verhouding veel grotere lensopening en OIS.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 18 mei 2020 14:30]

Laten we niet overdrijven. Jouw telefoon gaat echt geen D850 overtreffen met een goede lens. Geen enkel toestel waarvan ik foto's heb gekeken online komt op een normaal scherm even scherp over. Op een mobiel scherm lijkt het wel ok, maar zeker niet op een 27".

@Anoniem: 498327
En op alle vlakken, dynamisch bereik, vertekening, scherpte, korrel. De winst van grote pixels wordt compleet teniet gedaan door in verhouding veel grotere lensopening en OIS.
Pertinent onwaar, een spiegelreflex haalt echt nog steeds veel betere resultaten. Zeker in low-light. Daarnaast heb je nog steeds last van artifacts in de "fake" bokeh. Tevens heb je als je een D700 of een D850 hebt ook een lens met VR/OIS hebt.

Als ik kijk naar bijvoorbeeld de foto's op DXOMark over de iPhone 11 Max, dan zie ik 1 oogopslag dat mijn 12 jaar oude D300 nog scherpere foto's maakt als je per pixel kijkt. Laat staan een camera als een D700 of D850.
https://www.dxomark.com/a...11-pro-max-camera-review/

[Reactie gewijzigd door hiostu op 18 mei 2020 14:58]

En hoe vaak kijken mensen naar foto's op zo'n groot scherm?

Ja, als je iets flink uitvergroot voor aan de muur, of een expositie, dan wordt het interessant, maar zelfs als je een fysiek fotoalbum maakt is het overgrote deel van de afgedrukte foto's niet groter dan 20x15.

Voor de meeste consumentendoeleinden is een telefoon een perfect fototoestel (en videocamera!) in één.

De laatste keer dat ik mijn compactcamera heb gebruikt was bij de geboorte van onze tweede. Op een statief, en filmend, puur om de gebeurtenis ook in beeld en tijd te kunnen vastleggen. Voor foto's was wederom de telefoon voldoende, zelfs met weinig licht.
Dat was niet echt de discussie, want daar ben ik het mee eens. Dat zeg ik ook in een eerdere reactie. Ik reageer op het feit dat de beste telefoons betere foto's maken dan een D700 en D850 en dat is gewoon niet waar. Dat het kwaliteitsverschil niet voor iedereen nodig is, dat is een wat andere discussie.
Dan is het wel ironisch dat de megapixels je om de oren blijven vliegen. Wat was dat ook aweer met de s20 ultra? 108Mpixel?

Maar inderdaad. Wie drukt er nog foto's af?
108 die teruggerekend worden naar 12, dan wel. Ook het kleurfilter erop is maar 12MP waard. De nummers die om je oren gegooid worden zijn idd vaak marketing, maar daarom niet geheel nutteloos.
Ik druk foto's af op groot formaat om thuis aan de muur te hangen. Maar ik ga er dan ook wel som op uit om zelf kunst te maken voor aan de muur. Het zijn dan niet de standaard foto's die de meeste mensen maken. De meeste andere foto's die ik maak, met bv telefoon doe ik dat ook niet nee. Ik ben daarmee ook niet de standaard consument.
0Anoniem: 498327
@hiostu18 mei 2020 16:41
Beter lezen, ik heb het over dat ie de D700 verslaat. De D850 kan uiteraard betere beelden leveren, maar zo los uit de hand is het geen dik uitgemaakte zaak. Ik wil je best een keer de testshots laten zien, kan je zelf kijken, maar op de D850 gebruik ik bijvoorbeeld de 28mm 2.8 Ais omdat die veel beter is dan de nieuwe VR objectieven als je hoek tot hoek scherp wilt zonder vertekening. Laat die 1020 of 950XL dat nou ook bieden, maar met VR. Het maakt echt heel weinig uit, en ik kijk ook gewoon op een 4K scherm. Verschil zit in de korrel in de schaduwen, en dat is bij goed belichte foto's nauwelijks zichtbaar. Let wel, die 1020 is ook 41 megapixel, dus niet veel minder dan de 45,7 in de D850, maar dat is wel bijna 4x wat de 11 Pro biedt. Ook kan ik met de telefoons op 8cm scherpstellen, de 28mm Ais op de D850 is ook koning van dichtbij scherpstellen, maar op een DSLR is dat nog altijd 20cm.

Fake Bokeh? Waar heb je het over? Dit zijn telefoons uit 2013, toen was er nog geen fake bokeh of AI beeldverbetering, de chip is gewoon 11mm, dat levert echte bokeh, en zoals ik al zei, de vergelijking die ik heb gedaan is RAW opslaan van alle apparaten en dan door dezelfde nabewerker Raw Therapee. Voor architectuur moet je op een 1020 ook echt scherpstellen, je kunt een gebouw fotograferen en die daar achter een tikje wazig houden.

Om je even een idee te geven als je optica hebt gehad en effectieve diafragma van een 1020 op kleinbeeldmaat uitrekent voor dezelfde scherptediepte dan scheelt het amper, immers de 2.8 Ais is totaal niet scherp op volle opening en de scherptediepte is dan te klein voor bijvoorbeeld architectuuropnamen, die moet je op F8 maken (wat eigenlijk al vervelend is omdat de diffractielimiet van de D850 daar nog onder ligt). De 1020 vangt net zoveel licht als die Ais op F8.9 en de scherptediepte lijkt dan op F9 bij full frame, dus helemaal niet zoveel verschil. Gebruik je de Ais op F6.3, dan is ie het scherpst van hoek tot hoek (en misschien wel het scherpste van alle Nikon groothoeklenzen!), heb je 1 stop winst, maar op de 1020 kun je wel uit de hand met 1/5s knippen, dat gaat met de Ais niet. Het voelt heel contra-intuitief, maar een kleine sensor heeft OOK voordelen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 18 mei 2020 17:02]

Je hebt het nu over 1 specifieke lens en een specifiek scenario waarbij dus blijkbaar je 1020 (wat niet echt een standaard telefoon camera is, vanwege de veel grotere sensor) even goed eruit komt. Dat noem ik niet: "Mijn telefoon verslaat over de hele linie mijn D700". Pak eens een lens die wel scherp is op f2.8, Nikon heeft ze gewoon namelijk. En pak dan eens op f2.8 een foto en vergelijk die eens met de foto uit je toestel, zeker als het gaat om zaken als Bokeh. Een perfect scherpe foto maken waarin alles scherp is onder de goede lichtomstandigheden is niet zo'n uitdaging. Zeker niet met een toestel dat een veel grotere sensor heeft zoals de 1020. Echter is dat gewoon niet de situatie waarin je doorgaans echt mooie foto's maakt. Wellicht als je specifiek architectuur schiet en alles scherp wil hebben, prima. Maar als je creatieve foto's wilt maken, of portret foto's, dan wil je niet dat alles scherp is. En dan ga je echt wel verschil merken tussen een smartphone camera en spiegelreflex.
0Anoniem: 498327
@hiostu19 mei 2020 07:26
Dat verhaal wat jij zegt: portret met bokeh, laat dat nou helemaal niet spannend zijn, een D850 is daar totaal overkill. En lenzen bij volle opening zijn vrijwel nooit scherp, zeker niet de grote op F1.2-F2.0, dat kan technisch gewoon niet. Je hebt dan over het algemeen de helft van de lijnparen per mm in vergelijking met de midden-diafragma's. Dus dan zit je al op detailniveau D700. Tuurlijk, het zijn lijnen, en met 45MP kun je ook al zijn ze niet scherp zeker vloeiendere lijnen registreren (haar bijvoorbeeld), maar scherpe portretlens op volle opening is soort onmogelijkheid. Mijn beste portretlens is een 85mm 2.8 PCE, die lijkt minder bokeh te geven dan de "god lens" de 1.4 85, maar niks is minder waar. Deze stelt scherp op veel bruikbaardere afstanden en op 70cm heb je met F2.8 net zo wollig bokeh als de 1.4 op de minimale afstand biedt van 85cm. En deze lens is zó veel scherper vol open, dat is niet grappig. De 1.4 is pas even scherp op F5.6!
+1Anoniem: 498327
@reneflo18 mei 2020 14:26
En dan geef je veel geld uit, krijg je dit soort fratsen:
https://www.youtube.com/watch?v=NQnQieKx880
Bijna al die nieuwe toestellen worden keer op keer in de pan gehakt door het gouden trio uit 2013-2014-2015, de 808, de 1020 en de 950XL. De laatste 2 kun je voor minder dan 80€ bekomen anno 2020.
Je hebt helemaal gelijk, maar voor alle gangbare apps te gebruiken heb je alsnog een iOS of Android toestel nodig. Dus anno 2020 totaal geen alternatief voor 99/100 mensen.
Buiten dat het gewoon dump prijzen zijn..
Toch eens proberen. Best wel lekker zonder apps. Heb zeeën van tijd over. Maar navigatie en messenging doe ik nog gewoon op de 1020 hoor. En gek genoek draait Youtube in de browser op de 1020 beter dan welke app ooit onder Windows 10 heeft bestaan/Edge.
Sowieso is 8.1 veel beter in 2020 dan win 10 op een telefoon. 10 is nooit afgemaakt en dat merk je verschrikkelijk op de 950XL.
Die toestellen hebben alleen geen ondersteuning meer, je vindt er geen énkele recente toepassing voor en zijn in vergelijking enorm traag (voornamelijk 808/1020 dan). En daarbovenop kunnen ze écht niet op tegen de moderne algoritmes van Apple/Google. De 808 had zelfs toen al een slecht dynamisch bereik (ik had het ding...) en alles boven base ISO werd alleen maar erger. Sluitertijden werden al snel te lang om scherpe foto's te bekomen.

Fantastisch ding indertijd en in daglicht qua resolutie/hands-off processing zeker nog een waardige tegenstander tegenover de topmodellen na 8 jaar, een prestatie die geen enkele concurrent ze nadoet.
Als de omstandigheden echter niet ideaal zijn, valt het al snel in elkaar.

In de video zie je dan ook dat de 808 vaak een enorme lange sluitertijd heeft en ik ben vrij zeker dat de foto's met een statief gemaakt zijn, zeker in het donker. Dat doe je in het dagelijkse leven gewoon niet de hele tijd.
De vervanger van de megapixel race.
Dst was toch refreshrate ;-)
refreshrate is de vervanger van dit (meerdere camera's).

Nu is meerdere camera's beschikbaar op de goedkopere modellen en komt men met refreshrate.
Zou daar wel eens een objectief onderzoek naar willen zien met resultaten.

Tot welke snelheid mensen dit waarnemen.....

zo iets als dit maar dan tot bv 250 Hz

https://www.phonearena.co...e-see-difference_id117148
Marketing is het belang.
Op de A51 zit bijv. een macro camera maar die is enorm slecht. Maar staat wel mooi in de specs.
Op deze zit ook een Macro camera van "maar liefst" 2 megapixel. Inderdaad puur een specs dingetje zo.
Dat wordt zeker onderzocht, daarom worden die dingen er ook mee volgepropt. Simpelweg het bestaan en gebruik van Facebook, Instagram en Snapchat toont aan dat er veel gebruikers zijn die een goede camera kunnen waarderen. Overigens is die doelgroep zeker niet uitsluitend "jong". Voor deze doelgroep is de 2e hands markt interessant voor een ouder topmodel. Daar verdient een Samsung of Apple dus niks meer aan. Voor het budgetsegment is een smartphone met "goede" camera interessant en al helemaal voor de mensen die nieuw kopen. Dat die oudere topmodellen nog altijd betere plaatjes maken, zien mensen niet in de specificaties.

Daarbij is het ook gewoon marketing-checkboxes afvinken. Elke telefoon die nu met zo'n kookplaat uitkomt, wordt meteen geassocieerd met een goede camera, terwijl de lens en sensor nog gewoon keiharde bagger kunnen zijn. Voor €209,- verwacht ik niet al te veel, maar aan de andere kant is het waarschijnlijk goed genoeg voor de mensen die in dit budget toch deze features willen.
Wat is je punt nu? Als camera's niet belangrijk zijn voor jou dan skip je dat stuk toch gewoon? Genoeg budget modellen die niet om de camera geven.
Indrukwekkend toestel voor die prijs! Persoonlijk had ik wel 2 of 3 camera's ingeruild voor een iets hogere schermresolutie.
Persoonlijk vind ik dit een overbodige toevoeging aan Samsungs line-up. Voor €20,- meer heb je een M21 welke op sommige punten flink beter is (scherm). Was dit toestel echt nodig?
Mooie smartphone, maar stevig aan de prijs gezien z'n specs. Vergelijkbare, en dan nota bene met een beter display, koop je al zo rond de 160€. Dat maakt deze, ondanks dat er Samsung op staat, zo'n 70€ te duur.

https://tweakers.net/smar...88vH778n-QSyn3A1XoKkeM8QM

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 18 mei 2020 15:27]

Neem dan ook even de soc en cameraconfiguratie mee in je vergelijking, en (in het geval van Honor/Huawei) of Google-diensten ondersteund worden.

Sowieso vergelijk je straatprijzen met introductie-adviesprijzen, en weet je dondersgoed dat dat appels met peren vergelijken is.
Haha, best droevig dat ze de selfie camera proberen te verbloemen door die afbeelding zo te plaatsen.
Alsof dat wat veranderd. Dat ding zit er toch wel.
Jammer ze zouden beter eens een samsung A40 uitbrengen (die ligt super in de hand) met een high end processor, prijs mag uiteraard wat naar boven gaan dan }>
Die is er al ;) pricewatch: Samsung Galaxy S10e Zwart

Is slechts 2 millimeter hoger dan de A40 en exact even breed en dik. Alleen 10 gram zwaarder.

Wel vreemd alleen dat de prijs zo omhoog is geschoten. Een paar maanden geleden was de S10e nog 442 euro. Nu is hij opeens weer boven de 600 :? Voor een toestel van meer dan een jaar oud gaat dat toch wel aardig in de papieren lopen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 mei 2020 18:09]

Hartelijk dank voor de link !