'Goedkopere nieuwe iPhone kan in maart uitkomen'

Apple maakt volgens geruchten een nieuwe, relatief goedkope iPhone en volgens Bloomberg kan deze telefoon al in maart beschikbaar komen. Dat meldt het persbureau op basis van niet nader genoemde bronnen.

Volgens de bronnen is Apple van plan om in februari te beginnen met de massaproductie van de nieuwe goedkopere iPhone, schrijft Bloomberg op basis van bronnen die bekend met dit plan zouden zijn. Daarbij zou de productie worden verdeeld tussen Foxconn, Pegatron en Wistron. Een persoon die de planning van Apple zou kennen, gaf aan dat het bedrijf uit Cupertino de nieuwe telefoon naar verwachting in maart zal onthullen.

Deze nieuwe telefoon zou min of meer de spirituele opvolger van de iPhone SE worden en een 4,7"-scherm krijgen, wat minder compact is dan originele iPhone SE met zijn 4"-scherm. Het nieuwe toestel zou een Touch ID-vingerafdrukscanner krijgen, maar het zonder Face ID moeten doen. Verder zou de A13-soc van de iPhone 11 in de nieuwe telefoon belanden en het ontwerp moet overeenkomen met dat van de iPhone 8. Dit zijn overigens grotendeels gegevens waar Bloomberg eerder over heeft bericht. Het heeft Apple om commentaar gevraagd, maar het bedrijf uit Cupertino weigerde een reactie te geven.

In oktober vorig jaar berichtte de analist Ming-Chi Kuo dat de iPhone SE 2, zoals hij de te verwachten nieuwe telefoon aanduidde, een A13-soc krijgt en in het eerste kwartaal van dit jaar verschijnt. Ook sprak hij over een behuizing die overeenkomt met de iPhone 8. De iPhone SE kostte bij de release in 2016 489 euro voor de 16GB-versie. Het is niet duidelijk hoeveel de nieuwe telefoon van Apple moet gaan kosten.

Productfoto's iPhone 8 (Plus)
IPhone 8 en 8 Plus

Door Joris Jansen

Redacteur

22-01-2020 • 09:04

214

Reacties (214)

Sorteer op:

Weergave:

Ik denk dat Apple deze iPhone 9 op 509 euro zal gaan prijzen in Nederland.

Met de iPhone 9 heeft Apple van mid-range tot high end een volledig line up, zowel in specs als in prijs.
Uiteraard weten we niet de strategie van Apple, maar uitgaande van de strategie die ze de afgelopen jaren hebben gehanteerd en de info van Macatakara kom ik tot de volgende line up, prijzen en onderbouwing.

- Apple voert al een tijdje een prijsverschil van 100 euro tussen de kleine en de grote Pro versies. Apple zou met 2 nieuwe lower-end iPhones komen met dan ook 100 euro verschil ertussen.
- De iPhone 12 6.1 inch OLED is in feite de opvolger van de huidige en zeer succesvolle iPhone 11, maar dan met als belangrijkste wijziging een OLED ipv LCD scherm. Prijsstijging van 150 euro tov de huidige 11.
er zal ook een iets kleinere versie komen voor dus 100 euro goedkoper.
- Ik vermoed dat Apple de prijzen van de Pro versies, ondanks groei van de schermen, niet zal verhogen. Apple zit hier al aan de bovenkant van de markt en belangrijkste feature tov de iPhone 12 zal met name de cameratechnologie zijn.
- De iPhone 11 wordt 100 euro goedkoper in september (van 809 naar 709) een vormt daarmee perfect het gat tussen de iPhone 9 en de 12. de 100 euro verlaging zien we ook vaker bij Apple.
- Het prijsverschil tussen de 9 en de 11 zal ook logisch zijn. voor 200 euro prijsverschil tussen de 9 en de 11 heb je een flink groter scherm, nieuwer ontwerp en dubbele camera.

iPhone 9 - 4.7-inch LCD iPhone, Single dual-camera 509 euro
iPhone 11 - 6.1 inch LCD iPhone, rear dual-camera 709 euro (=huidige prijs XR)
iPhone 12 - 5.4-inch OLED iPhone, rear dual-camera 859 euro
iPhone 12 - 6.1-inch OLED iPhone, rear dual-camera 959 euro
iPhone 12 Pro - 6.1-inch OLED, rear triple-camera and time-of-flight 3D tech 1159 euro
iPhone 12 Pro 6.7-inch OLED, rear triple-camera and time-of-flight 3D tech 1259 euro
(bron: Macotakara, prijzen (per najaar 2020) heb ik er zelf bijgezet)
499 lijkt me psychologisch en dus strategisch een slimmer keuze
ik denk het ook, alhoewel apple daar meer op let in de VS dan hier.
idd, ze moeten de prijzen in dollar omzetten en daar kan dan wat verschil opzitten. lijkt me opzicht wel logisch.
Het lijkt me wel fijn als Apple koper om een premium gevoel te hebben en dus 509 te betalen. 499 is toch echt een beetje budget.
Hij gaat $399 kosten dus.. incluis tax enBTW verwacht ik een prijs van 479 Euro voor het standaard model en telkens 50 euro erbij voor een opslag upgrade. In lijn met de prijs van het vorige SE model.
Ik ga er van uit dat ie niet onder de 500 euro blijft. Alle prijzen zijn bij Apple hard gestegen de afgelopen jaren, dus waarom zou een SE2 op dezelfde prijs blijven als de SE? De SE was 489 voor de verschrikkelijke 16gb versie, ik verwacht +- 550 voor de SE2.
Dat hard stijgen valt wel mee.

Apple heeft de prijzen van de 11 vs Xr met €50 laten zakken bij introductie, heeft nog nooit zo goedkoop Apple Watch / iPad verkocht als nu, danwel oudere / instapmodellen.

Het klopt dat het topsegment in prijs serieus is gestegen, maar daar zou een SE2 / 9 / .... niet mee moeten concurreren- het blijft een instapper.
Ik vindt van 849 euro voor een 6s plus in 2015 naar 1259 euro voor een XS max in 2018 een vrij harde stijging. In beide gevallen hebben we het over de basis versie van het topmodel.

De netto afschrijving op de dure iphones is ook enorm nu. Ik kan hier in vraag & aanbod nu een XS max kopen voor 700 euro. Dat is 559 euro afschrijving in 16 maanden tijd. Meer afschrijving als ik betaald heb voor mijn high end snapdragon 855 telefoon bijvoorbeeld.
De netto afschrijving op de dure iphones is ook enorm nu. Ik kan hier in vraag & aanbod nu een XS max kopen voor 700 euro. Dat is 559 euro afschrijving in 16 maanden tijd. Meer afschrijving als ik betaald heb voor mijn high end snapdragon 855 telefoon bijvoorbeeld.
Goeie constatering maar waar je hem voor gebruikt geen juiste denk ik. Een waarde van €700,- na 16 maanden is nog best een prestatie. Dat betekend dat een XS Max na die 16 maanden dus nog ruim de helft van zijn waarde behouden heeft. Dat zie ik een willekeurig toestel van de "concurentie" niet doen, die zakken doorgaans dat alleen al in nieuwwaarde, de 2e hands verkoop waarde daarvan is dus nog lager.
Iets wat vaak wordt vergeten is dat de budget modellen van Apple's concurrentie toch langzamer in prijs dalen op de 2de hands markt. Voorbeeld Xiaomi Red Mi toestellen die een jaar geleden 150 euro kosten raak je nog steeds makkelijk kwijt voor 100 euro. Dat is slechts een waardedaling van 33%. De grotere waardedalingen zitten hem vooral in de Flagships. Heeft volgens mij alles te maken dat die duurdere flagship toestellen voor veel mensen niet meer interessant zijn. Midrange en budget zijn goed genoeg en 2de hands stukken goedkoper.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 23 juli 2024 18:23]

Ja da's logisch. Als je toch al geld uitgeeft... Kun je beter een nieuwe phone kopen. Welke malloot telt er nu 700 neer voor een tweede hands phone? Moet je wel een beetje merkgeil zijn en het net niet kunnen betalen 8)7
De duurdere iPhone schrijven sowieso sneller af omdat daar minder vraag naar is. Daarnaast is er ook steeds meer aanbod en is de noodzaak van de nieuwste iPhone minder aanwezig als een paar jaar terug. Een iPhone 8 of X is ook nog steeds goed genoeg
Minder snel af? Nou die periode ligt ver achter ons. De iPhone XS is volgens mij begin oktober 2018 uitgekomen voor €1159 en die kost sinds december nog iets meer dan 600 euro.
OpIch wel logisch dat de prijs net iets onder die van de 11 ligt. Heeft er ook mee te maken dat Apple sinds een paar jaar terug gestart is met de verkoop van oudere toestellen. Waar ze vroege alleen het nieuwste model hadden kun je nu het voorlaatste Model nog nieuw krijgen. Die start dan ook bij €539.
Ik zeg ook niet dat het niet logisch is. Maar om nou te claimen dat de duurdere iPhones minder snel in waarde dalen is simpelweg onzin. We hebben het over een prijsdaling van 50% in iets meer dan een jaar, dat is best fors te noemen en dat was eerder toen er minder iPhones beschikbaar waren zeker niet het geval.
Ja klopt, had ik niet verwacht, maar even gecheckt en je hebt gelijk. Ik verbaas me erover dat de XS nu zelfs iets goedkoper lijkt dan de XR, dat is toch wel vreemd?
Persoonlijk kijk ik liever naar het netto bedrag, wat mij het apparaat daadwerkelijk kost. En dan vind ik de afschrijving fors, forser als vroeger. Toen koste bijvoorbeeld een 6s plus 859 euro nieuw, en die kon je nog wel voor +-500 kwijt na een dik jaar.

Het is niet zoals met een Bentley ofzo, waar je kan zeggen ja netto is de afschrijving enorm, maar procentueel valt het mee. Want een Bentley is ver buiten wat ik kan betalen voor een auto, 1259 euro is dat niet voor een telefoon.

Dusja, persoonlijk koop ik liever een telefoon die bijna alles kan wat de allerduurste modellen kunnen, maar dan voor een prijs die lager ligt als de afschrijving van die dure modellen in dik een jaar. Niet omdat ik geen 1000+ uit kan geven aan een telefoon, maar omdat ik van mijzelf weet dat ik met 2 jaar wel weer iets nieuws wil, en het het extra geld niet waard vind vergeleken met de +-500 euro toestellen met high end chipset.

Met mijn 500 euro Asus Zenfone 6 lever ik in qua scherm en camera, maar ben ik zelfs beter uit qua accuduur, aansluitingen (3.5mm, micro sd), en naar mijn mening design (notchloos). Ding krijgt ook 2.5 jaar software ondersteuning, al is het misschien een beetje naïef om Asus daarin te geloven. De android 10 update had ik wel zeer snel, dus dat biedt hoop.
Ik heb destijds een tweedehands 6s plus 64GB gekocht na 11 maanden voor €350. Best een forse afschrijving, ook toen al.
Persoonlijk kijk ik liever naar het netto bedrag, wat mij het apparaat daadwerkelijk kost. En dan vind ik de afschrijving fors, forser als vroeger. Toen koste bijvoorbeeld een 6s plus 859 euro nieuw, en die kon je nog wel voor +-500 kwijt na een dik jaar.

Het is niet zoals met een Bentley ofzo, waar je kan zeggen ja netto is de afschrijving enorm, maar procentueel valt het mee. Want een Bentley is ver buiten wat ik kan betalen voor een auto, 1259 euro is dat niet voor een telefoon.
Goed verhaal en fijn dat jij met het Netto bedrag wilt rekenen maar je meet afschrijving juist procentueel om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Vandaar mijn voorbeeld hierboven.
Je kan soms juist weinig zinnigs zeggen over afschrijving als je procentueel rekent. Simpel voorbeeld:

Je hebt een auto nodig, want je gaat veel kilometers maken. Je kan kiezen, of een 2ehands auto kopen voor 10.000 euro en die in 5 jaar tijd naar een waarde van 0 rijden, of een nieuwe auto voor 20.000 kopen en die in 5 jaar naar een waarde van 10.000 rijden. Procentueel gezien is de afschrijving van de ene 100%, en de andere auto 50%, maar netto is de afschrijving gelijk.

is maar een voorbeeld, zijn natuurlijk nog 100 andere factoren zoals onderhoud en verzekering, maar is om aan te geven dat naar de netto afschrijving kijken ook nut heeft.
Je kan soms juist weinig zinnigs zeggen over afschrijving als je procentueel rekent. Simpel voorbeeld:

Je hebt een auto nodig, want je gaat veel kilometers maken. Je kan kiezen, of een 2ehands auto kopen voor 10.000 euro en die in 5 jaar tijd naar een waarde van 0 rijden, of een nieuwe auto voor 20.000 kopen en die in 5 jaar naar een waarde van 10.000 rijden. Procentueel gezien is de afschrijving van de ene 100%, en de andere auto 50%, maar netto is de afschrijving gelijk.

is maar een voorbeeld, zijn natuurlijk nog 100 andere factoren zoals onderhoud en verzekering, maar is om aan te geven dat naar de netto afschrijving kijken ook nut heeft.
Mijn antwoord hierboven past ook op deze reactie.
Nee dat past het niet.

Nog een voorbeeld:

Je wilt een enigszins compacte high end telefoon met goed scherm en camera voor de komende 2 jaar.

Galaxy s10e: 750 euro nieuw, na 2 jaar nog 150 euro waard. Dat is netto 600 euro, procentueel 80% afschrijving.

Iphone xs: 1150 euro nieuw, na 2 jaar nog 400 euro waard. Dat is netto 750 euro afschrijving, procentueel 65%.

Dus netto gezien is de galaxy s10e de betere keuze, procentueel is de iphone de betere keuze.
En dan praat ik over 2 vergelijkbare telefoons, beiden hebben wat voor en nadelen ten opzichte van elkaar (snellader in de doos, 128gb opslag, headphone jack, micro sd voor de galaxy, snellere cpu, betere camera voor de iphone)
Ja je kunt nog 5x een voorbeeld geven maar ik begrijp het hoor. Percentueel is de iPhone in dit voorbeeld de betere keuze en omdat niet alle toestellen hetzelfde start bedrag hebben reken je dus percentueel. Vandaar mijn eerdere opmerking

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 18:23]

Maar netto is de s10e de betere keuze. Dus wat is wijsheid?
Een Aldi telefoon van €150... na twee jaar niets meer waard maar netto een hele lage afschrijving.
Maar dat is niet te vergelijken met high end modellen zoals de s10e of iphone xs.
Again, dat is high-end.

De instappers zijn goedkoper dan voorheen. Je moet de 6S Plus van 849 vergelijken met de 11, hebben beide LCD en de nieuwste SoC. En dan is het prijsverschil minimaal, of zelfs goedkoper.
Ben het niet met je eens dat je de 6s plus met de 11 moet vergelijken. Je zegt nu eigenlijk dat de 6s plus geen high end telefoon was. De instapper van 2015 was de 759 euro kostende 6s.

Waar je wel een punt kan maken, is de productiekosten. Zou een bron moeten opzoeken, maar heb ooit gelezen dat een 6s plus rond de 250 dollar kost om te bouwen (zonder r&d en ondersteuning, alleen materialen), en een xs max rond de 420 dollar. Die kosten + winstmarge rekent Apple natuurlijk door aan de klant.
Ik vraag me af of ze het echt alleen maar doen omdat mensen toch wel zo gek zijn om ze te kopen.
Als je de cijfers erbij pakt, $649,- voor de goedkoopste iPhone van 2010, en $699,- voor de goedkoopste iPhone van 2019. Een stuk lager dan als je de inflatie door zou trekken.
$649USD van 2010 zou in 2019 $763 waard zijn.

Dit laat m.i. zien dat ze alleen de prijs verhogen naar inflatie, en niet per se om extra winstmarge te behalen. Wat mij redelijk lijkt als je je bedenkt dat Apple gewoon naar de aandeelhouders moet luisteren.
Ja dat was 649 voor het vlaggenschip. Nu betaal je daar 999 dollar voor.
In 2010 had Apple geen vlaggenschip. Ze hadden 1 smaak iPhones. Misschien nog een variatie in geheugengrootte, maar daar hield het bij op.
Ergo, er is geen betere, ergo, dat is je vlaggenschip.
Ik ga er van uit dat ie niet onder de 500 euro blijft. Alle prijzen zijn bij Apple hard gestegen de afgelopen jaren,
Mm niet alleen bij Apple natuurlijk, dat is gewoon "de markt" die stijgt.
Moet je maar eens een OnePlus One (toen het top model) vergelijken met een OnePlus 7t Pro (nu het top model), dan zie je dat die veel harder gestegen is dan de iPhone of een Samsung in dezelfde periode.
Absoluut is dit een markttrend. Een merk als oneplus vind ik niet volledig in deze vergelijking passen, je kan beter kijken naar volwassen merken als Samsung, Apple, en de kleinere volwassen merken als Sony.

Ik verwijt Apple ook niets als ze +-550 gaan vragen, mijn bericht is meer van, verwacht geen sub 500 prijs zoals de SE1 had. Mocht deze SE2 tegen, of over de 600 euro worden vind ik het wel te duur voor wat je krijgt. Dan kan je naar mijn mening beter doorsparen voor de 11, of een xs kopen, die zijn nu nieuw rond de 650. (Wat een prijsdaling is die ik nog nooit gezien heb bij Apple trouwens, 16 maanden na introductie dik 40%, of +- 500 euro van de prijs af, meestal bleven de prijzen hoger. Een 8 plus bijvoorbeeld ging van +-900 naar +-700 in datzelfde tijdsbestek).
Samsung en Sony stijgen ook zo hard, dus dat veranderd de stelling niet echt.

De prijs vind ik lastig in te schatten, als ze op $499,- in de states kunnen zitten zou dat (inclusief btw) hier €539,- kunnen zijn. Afhankelijk van de hardware die we krijgen nog best een interessant instap punt.

Al is de vraag natuurlijk wat de SE nou echt deed verkopen, of dit de prijs was of het formaat.
Ik denk persoonlijk eerder de prijs dan het formaat maar dat moet een grotere SE2 (of hoe hij dan ook heet) gaan uitwijzen.
Ik zou ook zeggen de prijs. En het vertrouwde formaat. Mensen waren vertrouwd met het 4 inch formaat, en konden mooi upgraden. Nu zijn er nog zat mensen vertrouwd met het 4.7 inch formaat, en kunnen nu mooi upgraden.

Ik verwacht bij een prijs van max 550 euro een succesvolle verkoop. Niets voor mij, te klein en te dikke bezels naar mijn mening, maar absoluut de beste telefoon voor de vele mensen die 4.7 inch fijn vinden en gewend zijn, en de voorkeur geven aan iOS, of voor een schappelijke prijs op iOS willen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 18:23]

Ik vind het vooral raar dat ze weg gaan van faceID en terug naar vingerafdruk. Ik vind dat niet passen bij het ecosysteem wat men neerzet, en dat kan men alleen justificeren met een fors lagere prijs.
Apple is op prijspeil natuurlijk geen trendvolger. Ze zetten zelf de prijs, en de rest stijgt mee.
<500 = goedkoper
>500 = minder duur
.oisyn Moderator Devschuur® @Tusk22 januari 2020 11:36
Dat is hetzelfde, goedkoper impliceert niet goedkoop.
Als ik een Big Mac koop met ietsje minder vet erin is deze ook niet "gezonder" maar minder ongezond.
.oisyn Moderator Devschuur® @Jorissie8722 januari 2020 13:57
Klopt, maar dat is om het simpele feit dat "gezond" geen objectieve eendimensionele grootheid is, niet om de reden die jij nu impliceert.

Als Henk 2,05m is en Piet 2,10m, dan is Henk korter dan Piet, maar nog steeds niet kort.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 18:23]

Ik neem aan van niet aangezien je nu de 8 kunt kopen voor €539. Zou een beetje raar zijn als een refresh van dat toestel (want dat is het) ineens meer zou kosten zonder echt meer te bieden. Dus zou dan wel feature uitbreiding verwachten.
Benieuwd waar deze dan t.o.v. de 8 gepositioneerd wordt?

Want waarom zou je 8 over deze verkiezen? Ze hebben nagenoeg zelfde formaat.

Misschien prijs? Maar als je meer te besteden hebt dan ga je al snel voor de Xr?

...en het blijft zonde dat Apple geen kleinere telefoon meer maakt.
Volgens mij zijn de huidige geruchten dat de nieuwe iPhone "SE" de 8 moet gaan vervangen, en dus een soort iphone 9 moet worden
Maar dan is natuurlijk de vraag: wat met de 8 Plus? Gaat er ook een iPhone SE 2 Plus komen? Volgens mij is het idd ook een tijd gezegd geweest dat dit toestel "iPhone 9" zou heten.
Op het moment van uitkomen was de iPhone 8 Plus het topmodel, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk en niet erg logisch als er een soort budget Plus versie komt (wat is er dan nog over van budget). De reden dat de iPhone 8 wel was gebleven is gewoon omdat dit de laatste iteratie van de iPhone was voordat de home button verdween en dat dit de keuze voor een iPhone makkelijker maakt voor mensen die niet over wilde stappen naar de X of minder budget hebben. Ik zou dan ook eerder verwachten dat het nieuwe 'budget' model ook weer gewoon een home button heeft met TouchID, het design erg in lijn ligt met de iPhone 8 met iets geupgrade specs maar eigenlijk alle 'pro' features mist (FaceID, dubbele camera's, OLED, etc.). Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als wat er met de iPad gebeurd is vorig jaar
De 8 Plus was niet echt het top model te noemen. Het is een grotere 8 met een extra camera? Dat ziet Apple denk ik niet als een meer "flagship" toestel. Ik denk dat de 8 en 8+ op een zelfde niveau staan qua status. De X, welke tegelijkertijd was aangekondigd en al in de winkel te zien was, welke een maand later uitkwam was het echte top model van dat jaar. =

Waarschijnlijk kan je hetzelfde verwachten als met de SE (2016). Alles is hetzelfde tov de 8 met uitzondering van de A13 en de camera. Wellicht dat ze er een extra gb ram bij doen. Alle andere dingen zal het absoluut missen, want anders moeten ze een nieuwe telefoon ontwikkelen.
iPhone 9 lijkt mij onwaarschijnlijk, om de simpele reden dat ik vemoed dat Apple geen ongemakkelijk gedoe met de combinatie 9-11 in de marketing wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 18:23]

iPhone 9 lijkt mij ook niet logisch, maar meer vanwege het feit dat de iPhone 9 dan een nieuwe soc heeft dan de iPhone X en Xs
Ik gok zelf op iPhone 8 SE of iPhone SE 2020.
Ik kan deze link totaal niet leggen...
Waarom 9-11? Omdat ze een ander toestel hebben met de naam iPhone 11...

Als de Amerikanen zich daar druk om maken, dan hebben ze echt niks beters te doen.
Het lijkt me dat de meeste Amerikanen inrijgend genoeg zijn om geen link te leggen tussen een naam van een telefoon of een van de ergste aanslagen in hun geschiedenis.
"Iphone 9 and 11 series all have the Apple A13 chipset" of "iPhone 9 and 11 series are all getting upgrades to iOS 14..."

Ik zeg niet dat ik het eens ben met zijn statement, maar ik kan mij voorstellen dat ze niet in dezelfde series 9 en 11 willen hebben omdat je deze dan altijd op een hoop gooit en het dan 9 + 11 wordt.
Kunnen ze gelijk ook maar beter hun noodnummer veranderen , niet?
Nog een reden om het niet 9 te noemen ;)
Apple heeft nog niets gezegd over de benaming.
De 8 Plus heeft nooit een echte opvolger gehad. Ik heb mijn 8 Plus begin dit jaar ingeruild voor een XS. Ik wilde aanvankelijk voor de 11 of XR gaan, maar het scherm met een lagere resolutie hebben mij niet kunnen overtuigen. Voor mijn gevoel waren dat 2 stappen vooruit en 1 achteruit. Nu voel ik met de XS alsof ik een paar stappen vooruit heb gezet en alleen de accuduur als enige stap achteruit (al is het wel zo dat de 8 Plus alweer 2 jaar oud is en daardoor ook vaak aan de lader moest).
Wellicht dat de iPhone Xr dit wordt/is? Ze hebben ook geen verplichting om een budget device met groot scherm te hebben toch?
Maar als je meer te besteden hebt dan ga je al snel voor de Xr?
Niet iedereen wil met een koelkast rondlopen. Ik had een Xs maar na een week ging hij weer retour omdat ik op een gegeven moment kramp in mijn handen had. Dat ding is niet te bedienen met 1 hand. vooral als je wat kleinere handen hebt. Nu heb ik een 8 en die is met 1 hand prima te bedienen.
iPhone 8 komt dan ook al uit 2017. Dus een 3 jaar oude telefoon is minder waard aangezien het met updates langzamer draait. Lijkt mij duidelijk dat de iPhone 8 minder spotlight gaat krijgen en uiteindelijk verdwijnt uit het assortiment.
Het bedrijf heeft Apple om commentaar gevraagd, maar het bedrijf uit Cupertino weigerde een reactie te geven.
Wat een verassing moet dat geweest zijn. Alsof Apple ooit in het verleden voor de release z'n plannen uit de doeken had gehaald.

Persoonlijk denk ik dat het een misser is, als je het gaat baseren op een iPhone 8. Ik heb nu al een tijdje de iPhone 11 pro, en als ik nu de iPhone 7 in mijn hand heb, voelt het design ineens zo gedateerd aan. Als ik kijk wat de concurrentie kan produceren met budget (onder 200 euro) modellen, dan hebben deze ook allemaal schermen tot aan de rand. In mijn ogen moet de nieuwe SE gewoon het design van de 11 hebben, face ID, een enkele camera aan de achterkant en een breedte van een iPhone SE / 4 / 5.

[Reactie gewijzigd door satoer op 23 juli 2024 18:23]

Ik vroeg me ook al af of dit soort vragen standaard naar noreply@apple.com gestuurd worden...

Overigens klinkt jouw wens natuurlijk fantastisch maar hebben die budget modellen zelden de afmeting van een iPhone 5. Ik voer de theorie dat een dergelijk groot beeldscherm een accu nodig heeft die niet goed in zo’n kleine telefoon past.

Ik ben het met je eens dat het iPhone ontwerp met die bezels wel erg gedateerd is, dat zit er al sinds 2007...
Dit gaat natuurlijk een hit worden in bedrijven om te geven aan hun werknemers, net zoals de SE dat was.
Als het ontwerp dus overeen moet komen met de Iphone 8 betekent dit dus dat het een telefoon is die uitkomt in 2020 met gigantische bezels en een fysieke home knop...
Dat is inderdaad het tegenovergestelde van vernieuwing...

Het zou echt verrassend zijn als dit model de afmetingen van de SE heeft én toch een groter scherm! Dan is hij in één klap uniek, zeker als de prijs dan ook nog wat binnen de perken blijft. Apple zal natuurlijk marktonderzoek doen, maar ikzelf behoor tot de groep die het SE formaat de max vindt voor een mobiele telefoon. En de prijs maakt mij dan nog niet eens heel veel uit :)
Soms is vernieuwing niet beter.

Ik heb een iphone 6 voor mijn werk en een nokia 7 (5,7") prive.
Ik merk dat ik voor alles behalve webbrowsen tegenwoordig de iphone pak.
Die kan ik tenminste met 1 hand bedienen. Omdat ie in 1 hand past, en door de bezel heb ik minder last van mijn mijn handpalm dingen in te drukken.

En ondanks dat er een barst in het scherm zit, heb ik hem nog steeds niet vervangen.
Gewoon omdat er geen goede kleine gsm's gemaakt worden.

Dus laat maar komen deze !
ik ben onlangs verander van een iPhone 7 naar een 11, ik dacht ook even dat het onhandig ging worden zonder bezel.
Verrassend genoeg heb ik hier totaal geen last van, ik heb in de week dat ik hem heb nog niets verkeerd ingeduwd.
ik gebruik de 11 ook maar met 1 hand, soms is dit handig, soms niet (hangt af van de bediening van de app)
Ik zou dat nog wel kunnen zien zitten. Formaat van de SE maar design van een X oid. Dan lijkt hij IMO niet zo out-dated.
Dat zou de droom zijn. Een iPhone SE/X kruising (jaja, ik zie de grap), met formaat van SE, maar FaceID en edge-to-edge scherm.

Jammer genoeg is al TouchID aangegeven, dus dat gaat hem niet worden. (Zou wel echt top zijn!).

[edit - toevoeging]
Mijn indruk (en ook een beetje hoop?) is dat Apple vind dat mensen die geen groot-scherm-telefoon willen, dan maar aan de Apple Watch LTE moeten.

Je ziet dat ze de Apple Watch steeds capabeler en zelfstandiger van een iPhone maken. Zoals ze in de loop der jaren de iPhone ook steeds zelfstandiger van een laptop met iTunes hebben gemaakt (ik herinner me nog eindeloos 'syncen').

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 18:23]

Moeten ze eerst de watch LTE uitbrengen hier in NL. Ik zou 'm bij release meteen halen :)
Ja, het is bizar hoe gemakzuchtig de Nederlandse providers zijn. Ze hebben gedrietjes de markt verdeeld en nemen een afwachtende houding aan. T-Mobile heeft intussen tenminste eSIM support, dus zou me niet verbazen als zij de volgende Watch gaan ondersteunen.
Waarom moet een basismodel vernieuwing zijn? Dit is gewoon een gat in de markt opvullen.
klopt - super! doe mij maar z'n toestelletje als upgrade voor de 8. Heb de X een week geprobeerd; faceunlock is handig, maar afmeting maakt telefoon onbruikbaar voor mij. Dus terug naar de 8, in afwachting op de "9".
Is die 5 mm in de lengte en 3mm in de breedte dan zo'n ontzettend probleem?

Je kan het eens of oneens zijn met Apple's beslissingen over van alles en nog wat, maar ik vind "onbruikbaar" vanwege letterlijk milimeter werk wel vrij lastig serieus te nemen.
5.8" scherm op de X,
4.7" op de 8

dat is >24mm ofwel 2.5cm verschil, dat is geen 'millimeter werk' meer :)

En dat is te veel om telefoon comfortabel met 1 hand te bedienen. Telefoon is voor mij een stuk gereedschap een tool en daar heb ik geen 2 handen voor nodig. :+ is dat wel, dan is het onhandig / onbruikbaar (heb die X meer dan een week serieus gebruikt, uiteindelijk via V&A van eigenaar gewisseld)

Daarom kijk ik enthousiast uit naar dit model. size matters :)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 18:23]

Je vergeet dat de iPhone 8 nog randen heeft.

iPhone 8 met 4,7 inch scherm is 13,84 cm lang en 6,73 cm breed volgens Apple

iPhone X met 5,8 inch scherm is 14,36 cm lang en 7,09 cm breed volgens Apple

Dus, wat Brammetje1994 zegt: 5 mm en 3 mm verschil. Die halve centimeter of minder valt wel mee lijkt me.
Ik pak liever de meest recente en dat is de iphone 11 ipv de X. Die is 75,7 mm breed. Fors breder dan de 8 en dat merk ik duidelijk. Ook omdat ie ook nog eens dikker is. Onbruikbaar is een groot woord, maar zeker wel heel goed merkbaar en voor mij is de 8 een fijner formaat.
Tja, en als je er een ipad naast legt dan scheelt het nog meer.

De iPhone 8 was destijds het kleinste model van dat jaar, nu is dat de 11 pro. De 11 is gewoonweg een middelmaat om de middenmoot zo goed mogelijk te bedienen. Maar het is vrij raar om de iPhone 11 en de iPhone 8 te vergelijken om alles behalve prijs, mits het gaat om grootte, want waar bij de iPhone 8 series, de iPhone X de rare appel was, is dat nu de iPhone 11.

De iPhone 11 Pro en Pro max hebben de plaats van de oude iPhone [6, 6s 7, of 8] en iPhone plus [6+, 6s+, 7+, 8+] in genomen, terwijl de 11 er eigenlijk als "budget model" bij is gekomen in mijn ogen. De iPhone 11 pro is ook in dimensies vergelijkbaar met de iPhone 8 op de bovengenoemde mm's na.
maar je bedient de telefoon niet via de randen; dat gaat via scherm, de effectieve diagonale afstand van tussen de hoeken is te groter tussen 8 en X.

Maar vanwege die extra ruimte onderin het toestel bij de 8 (bretel/rand) maakt de telefoon goed bedienbaar.; je duim hoeft niet krampachtig in onnatuurlijke positie gezet te worden om onderin het scherm iets aan te klikken. Juist vanwege die rand/brezel is de effectieve afstand van je duim kleiner.
agree to disagree

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 18:23]

Absoluut. Je kan je ook afvragen wat Apple doet om het toestel "gemakkelijker bedienbaar" te maken voor mensen. Veel mensen bekritiseren namelijk dat je beide kanten van de notch bovenaan te vaak nodig hebt (pull down), terwijl dat het lastigste is om te bereiken.

Maar fijn, wat jij zei was: afmetingen. En op basis van afmetingen onbruikbaarheid te claimen is onzinnig. Dat jij persoonlijk het kleinste model te groot vindt is iets wat ik vaak terug hoor van anderen, al wordt dit niet ondersteund door internationale verkoopcijfers en dat heeft in mijn ogen vaak wat te maken met de "doelgroep" van de kleine telefoons.
Dat het niet ondersteunt wordt door verkoopcijfers zegt imho niet zoveel, het feit is dat het aanbod er nu niet of nauwelijks is

De vergelijkbare opvolger van een iPhone 6 zou een iPhone 11 pro zou momenteel, echter de prijs ligt mijlenver uit elkaar verhoudingsgewijs

Betreft het gemakkelijk bedienbaar maken, dat is ook een soort van omgekeerde wereld

[Reactie gewijzigd door Antiloop op 23 juli 2024 18:23]

Je redenatie klopt niet helemaal omdat de X geen rand onder en boven het scherm heeft zoals de 8.
afmetingen voor de 8 zijn: 138.4 x 67.3 x 7.3 mm
afmetingen voor de 11pro (gelijk aan de X): 144.0 x 71.4 x 8.1 mm
het verschil is dus: 5.6 x 4.1 x 0.8 mm

In oppervlakte scheelt het 22,96mm, maar in afmetingen scheelt het niet zo heel veel. :)
Als je de 8 met één hand kan bedienen dan zou dat bij de X normaal gesproken ook moeten kunnen.

Ik vind het wel jammer dat ze niet een echt kleiner model zouden introduceren, hoeft van mij niet eens goedkoper te zijn, maar nu een "SE 2" introduceren die nagenoeg net zo groot is als de X is IMHO een gemiste kans.
Met grote telefoons zijn er twee klachten:

"Hij past niet meer in mijn broekzak", daar heb je gelijk, kleinere bezels helpen daarbij
"Ik kan hem niet meer met 1 hand bedienen", daar heb je ongelijk, kleinere bezels maken het *lastiger*.

Dat laatste gaat namelijk om de dimensies van het scherm, omdat het niet zozeer gaat om het vasthouden met 1 hand, an sich, maar juist het volledig kunnen bedienen met 1 hand. In de praktijk, gaat dit om het bereik van je duim.

Zeker bij iOS, daar bedien je veel met swipes van de bovenrand naar beneden en vice-versa. In veel navigatie zit de "terug" knop helemaal linksboven. Dat wordt heel slecht bereikbaar.

Dankzij de bezel (kin/voorhoofd) mag je dus juist nog wat van de dimensies van de iPhone 8 afhalen voor bedieningsoverweging en is het verschil groter.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 18:23]

En daarvoor heeft iOs dus de 'reachability' functie: dubbel tappen op de home knop en het scherm (~de twee bovenste rijen iconen) schuiven naar beneden waardoor je er alsnog makkelijk met 1 hand bij kunt.

Dat lost echt een hoop van de problemen (waar ikzelf ook tegenaan liep met relatief kleine handen) op.
:D
Als je al "moe" wordt van dubbel tappen dan begrijp ik dat de oplossing voor jou iets meer maatwerk moet zijn. (Zei hij met een knipoog).
Snap je punt wel hoor en begrijp ook dat die functie niets aan je probleem met faceid, noch de grootte van het toestel verandert.
Ik loop al sinds release met de iPhone 8 rond, en wist niet van het bestaan van deze functie! Dank dus 😊
En ik activeerde hem de hele tijd per ongeluk sinds mijn overstap van een SE en dacht eerst dat het een bug was in iOs. :+

Net als @Core2016 dus blijkbaar.
Ow is dat daarvoor. Ik vroeg me al af wat voor nutteloze functie dat was. Staat niks in de ruimte dus, dacht zelfs daar zal nog wel iets komen ooit in een update die ik aan het uitstellen ben.
Brammetje heeft het over de breedte en hoogte verschillen. In getallen is dat inderdaad, zoals hij aangeeft, niet heel veel. Echter voor mij is de X die ik inmiddels toch wel sinds de lancering gebruik ook net iets te groot om fijn te bedienen. Mede daarom volg ik de geruchten over de nieuwe iPhones met bovengemiddelde interesse. Er schijnt namelijk een 5,4" model aan te komen, waardoor die met mijn kleine handen net wat beter te bedienen is.
Ik vond de iPhone 7 van mijn werk al een stuk minder bruikbaar dan mijn eigen iPhone SE, nu heb ik privé een Nokia 9 en vind het soms een drama kwa formaat (nog een slagje groter dan de iPhone X). Met die laatste heb ik dus ook spijt van mijn aankoop nog na een maand of 7-8, ondanks dat men om mij heen zei dat het snel zou wennen toen ik mijn initiële bedenkingen deelde.

Ik bedien mijn smartphone graag met 1 hand, dus een te groot scherm vind ik niet heel fijn met mijn niet al te grote handen en vond ik de iPhone 7 eigenlijk net iets te groot (maar nog net te doen). Ook het mobiel goed uit de broekzak vissen en vasthouden met 1 hand gaat mij nu moeizaam met mijn Nokia, dit ging met de iPhone 7 gelukkig nog wel prima. Het helpt niet dat ik wat onhandig ben, maar daarin ben ik ook weer niet de enige :)

Als Apple dan persé de formfactor van de iPhone4/5/SE wil loslaten, is de iPhone 8 formfactor voor mij de next best thing. Dat zal niet voor iedereen gelden maar er zijn wel mensen die steeds die paar milimeter extra ook steeds minder prettig vinden.

Daarentegen zit ik wel weer in het kamp dat zegt dat mobieltjes best wat dikker mogen als daar een betere batterij/camera/3.5mm poort (al kan dat best in dunne mobieltjes ook...) / andere hardware voor komt.

Smaken verschillen dus erg, en zeker als een iPhone 6/7/8 form factor al op je grens van gebruiksgemak zit (of er net overheen gaat), kan een iPhone X een significant mindere ervaring bieden voor sommigen.
Ik stem voor dikker:betere accu+3,5mm Jack
Al een paar keer gehad, lege accu, aan het bellen met headset en niet kunnen bijladen daardoor

En dat iPhone XR en alles wat groter is dan de 8, te groot is qua eenvoudig bedienen met 1 hand vind ik ook een feit

Ik heb geen kleine handen maar het bedienen van de 8 is in sommige gevallen al lastig met 1 hand
Je bedoelt 2cm in de hoogte en 1 in de breedte, das 20% en viel me (negatief) op toen ik van 8 naar 11 ging.

Zoals hierboven, werkt niet lekker met 1 hand past slecht in broekzak etc

[Reactie gewijzigd door Sander op 23 juli 2024 18:23]

De iPhone 7, 8 en X zijn qua afmetingen nagenoeg gelijk. Dus je broekzak argument is wat apart. Het scherm van de X is wel groter, dus je kan inderdaad minder makkelijk bij de hoeken komen met 1 hand.
Sorry ik vergeleek 8 met 11
Eh? Nee?

iPhone X: 7.7mm
iPhone 7: 7.1mm

Hoe is dat "bijna de helft"?
Zou erg jammer zijn als dit betekent dat Apple het iPhone 5 (en s en SE) formaat gaat laten vallen. Ik heb de 4, 5 en SE modellen allemaal meerdere jaren in gebruik (gehad). Het zijn de enige (Apple) telefoons die comfortabel in mijn broekzak passen (en er ook heel goed tegen kunnen!) én alle functies hebben die ik nodig heb.

De SE zal nog wel 1 of 2 updates ontvangen, maar dan is het waarschijnlijk gedaan met het formaat. En aangezien ik ook een Apple Watch, Apple TV en iPad Pro heb, zal ik moeten kiezen voor óf een grotere telefoon of gewoon weer een normale (niet smart) kleine telefoon en Apple (op de iPad na) weer de deur uit doen. Heel erg jammer en ik hoop dan ook dat er een tijd komt dat dit kleine formaat telefoon weer door Apple ontwikkeld gaat worden.
Psst, er zijn meer smartphones dan Apple alleen die wel aan jouw eisen kunnen voldoen ;)
Doe je best om een beetje telefoon te vinden op dat formaat. Vrijwel alle moderne midrange en hogere telefoons zijn ook groter. Kleinere telefoons zijn dan weer gelijk van die uitgeknepen budgetdingen...
Kom maar op met die lijst dan.
Doe het dan goed:
https://tweakers.net/categorie/215/smartphones/producten/#filter:LcpNCsIwFATgu8w6lMTkNT8HcOfKZXERykMCrYRWilhy9ybW1fDNzI4cn3xPX0ZQUgrkJY18Sy-EijXzeE3Tm5cVYYftdYu5rZCddxCY46fCdIQiYA21wxYnhAHqQuTrRWnSqmXvrPybTvufjXVnr0jjUUo5AA

En dan zie je dus dat de spoeling heel dun wordt en er bijna geen courante modellen tussen staan! De eerste pagina is al bijna alleen de iPhone SE. De Blackberry telt niet echt, gezien deze nog een fysiek toetsenbord heeft naast het scherm en dus alsnog redelijk groot is.

En dit wil ik ook niet echt compact noemen:
pricewatch: RugGear RG725 Zwart

[Reactie gewijzigd door cmegens op 23 juli 2024 18:23]

Ik hoop op de SE opvolger met een schermgrootte tussen de 4,3 en 4,7 inch (die nog een stuk compacter en lichter is dan de iPhone 7/8). Ben benieuwd.

Met 4,0 inch scherm is het toch lastig werken maar het formaat is dan wel weer heel prettig en kan je tenminste 'mobiel' noemen.
Wel een toestel wat erg populair gaat worden, al wel wat afhankelijk van de uiteindelijke prijs natuurlijk.

Ik zit zelf voor de keuze nu, en vooral het formaat van de wat latere toestellen o.a. de S10 en de Iphone 11 staan me wat tegen. Ik denk dat dit wel een toestel gaat worden met een fijn formaat.

[Reactie gewijzigd door Damian op 23 juli 2024 18:23]

Wellicht kijken naar de iPhone 11 pro of S10e. Dat zijn de kleinste modellen in de bovengenoemde series.
Voor 500 euro zou ik wel overstag willen. Heb mijn 6s nu 4 jaar, doet het verder prima. Maar top of the line performance en een nieuwe batterij, plus de overige kleine upgrades zou ik wel fijn vinden.
Ik ben positief.
Zakelijk werkt iedereen bij ons met een IOS toestel vanwege een aantal apps die nodig zijn op het werk en alleen zijn uitgebracht voor IOS.

Een relatief goedkoop toestel, met een snelle processor, zodat de toestellen in 4 jaar kunnen worden afgeschreven is dan ideaal.
Zijn daar geen alternatieven voor dan? Bij ons heeft ook iedereen zakelijk een iPhone behalve ik, ik gebruik een eigen android en ben nog nergens tegenaan gelopen. Wel andersom dat ik dingen deed met mijn telefoon waarbij het de directeur niet wou lukken met zijn iPhone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.