Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple werkt aan goedkopere iPhone met 4,7"-lcd en Touch ID

Apple werkt aan een relatief goedkope iPhone met scherm van 4,7" en een homeknop met Touch ID, beweren bronnen van financieel persbureau Bloomberg. De telefoon lijkt een vervolg op de iPhone 8 en komt misschien in het voorjaar uit.

Wat uiterlijk betreft zal het toestel lijken op de iPhone 8, meldt Bloomberg. Apple verkoopt die telefoon, die in 2017 uitkwam en ook een 4,7"-scherm heeft, voor 570 euro. Ook zal de vingerafdrukscanner in de homeknop terugkeren, claimt het financiële persbureau. De drie huidige iPhones hebben alleen gezichtsscanner Face ID.

Apples goedkoopste nieuwe iPhone is de XR. Deze telefoon kost momenteel zo'n 740 euro. Bloomberg zegt dat het toestel in de eerste helft van volgend jaar uitkomt. Het Japanse Nikkei maakte woensdag ook melding van de komst van een op de iPhone 8 lijkende goedkopere Apple-telefoon. De Japanse zakenkrant gaf geen details. Wel merkte Nikkei op dat Apple de verkopen van iPhones hoog wil houden met een release in de eerste helft van het jaar. Verkopen van iPhones zakken in het voorjaar doorgaans in, omdat de nieuwe modellen dan al een half jaar op de markt zijn.

Bloomberg herhaalt ook het eerdere gerucht dat Apple werkt aan iPhones met een vingerafdrukscanner achter het scherm. Die zitten nu in veel Android-telefoons. Apple zou de techniek wellicht volgend jaar in iPhones willen gebruiken.

De iPhone 8, waarop de nieuwe iPhone misschien zal lijken

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

05-09-2019 • 15:38

178 Linkedin Google+

Reacties (178)

Wijzig sortering
Een nieuwe SE prima. Maar 4,7" inch met flinke bezels vind ik anno 2019/20 not done.
ik had toch de indruk dat veel mensen vooral blij waren met het schermformaat van de SE, los van dat die ook goedkoper is. Nu gaan ze een goedkopere telefoon uitbrengen die nog steeds fors is. Wat is nu toch de reden dat ze geen nieuwe SE uitbrengen met die diagonaal? Enige wat ik me kan bedenken is de resolutie die te zeer afwijkt van de andere modellen en backwards compatibility van het OS vereist. Volgens mij worden in iOS 13 geen kleinere toestellen meer ondersteund (SE, 5S en ouder).
Prijs, ze hebben waarschijnlijk gezien dat de SE aandeel afsnoepte van de duurdere toestellen met meer marge.De vraag is dan door dit niet aan te bieden verlies je meer klanten dan dat je extra inkomsten krijgt van diegene die naar een hoger segment gaan.
Ik vermoed dat ze een SE opvolger best duur kunnen maken en er nog veel van verkocht wordt.

Zelf vind ik het net te klein maar en is best wel een markt voor high end toestellen met een wat kleiner schermformaat.
Je kan een 5" scherm kwijt in een SE, denk dat dit voor veel mensen groot genoeg is.
Tsja, dit is precies de reden waarom ik nog geen nieuwe iPhone heb gekocht, ik wil helemaal niet naar dat hogere segment. Ruim 700eu voor de "budget"-versie gaat nergens over.
Als Apple niet met fatsoenlijke schermformaten / prijzen komt deze generatie, ga ik toch echt voor het eerst overstappen naar Android.
Dus fijn voor Apple dat ze een klant zoals ik niet willen bedienen, maar dan ben ik dus ook gewoon weg.

En ik vermoed zo maar dat ik hier niet alleen in ben.
Inderdaad ik ben al jaren geleden overgestapt(5 de laatste) en mijn vrouw wil ook geen iphone meer als volgende (6s nu) puur omdat de prijzen gewoonweg absurd hoog zijn en dat andere smartphones gewoon evenveel of meer aanbieden voro minder geld.
Ik ben het met je eens dat het een enorme bak geld is. Onlangs heb ik een tweedehands gesealde XR voor 550 op de kop getikt. Maar je laatste zin is toch niet helemaal correct denk ik. Het gebruiksgemak (bijvoorbeeld met het overzetten van back-ups) en de snelheid van hard/software heb ik tot nu toe nog niet geëvenaard zien worden.
Ik heb het toevallig deze maand mogen ervaren met een Android. Van een Xiaomi Mi A1 naar een Redmi Note 7 overgestapt. Ging met 5 klikken, 1x inloggen en half uurtje wachten (downloaden van alle apps en data). Ging echt probleemloos.

Android heeft daarin een enorme inhaalslag gemaakt de laatste jaren.
Hmm, ik had onlangs een akkefietje Huawei -> Samsung dat me toch wat meer moeite kostte ;) iPhone is gewoon selecteren welke back-up je wilt en alles wordt overgezet, inclusief wachtwoorden, achtergronden en instellingen etc. Dat gebeurde bij bovengenoemde situatie absoluut niet :(
Dan benoem je wel 2 verschillende dingen: van het ene naar het andere merk, of een overstap binnen apple.
Ja duhhh van een iPhone naar een Huawei is ook ruk als je geen google account gebruikt op je iPhone.

Zolang je binnen Android je google account gebruikt voor je data en kontakt backups is telefoontje wisselen kinderspel. Je klopt je google account in en that's it.
Enkel lokaal opgeslagen bestanden op je oude telefoon zul je moeten kopiëren. De rest verschijnt vanzelf op je nieuwe telefoon.
Sneller? Waar is dat goed voor? Voor gamen? Ik neem aan dat je geen iphone voor alleen games hebt.

Voor gewoon browsen voldoet haast elke nieuwe telefoon. Sommige androids zijn zelfs sneller dan iphones.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 5 september 2019 18:33]

Helemaal mee eens. Ik heb zelf een Wileyfox telefoon die mij maar 150 euro heeft gekost nieuw. En zelfs relatief zware games zoals Mortal Kombat Mobile (EU4) draait deze telefoon vlekkeloos. Wel wordt die warm na een half uur spelen, maar dat wordt een Samsung Galaxy telefoon ook. Grafisch ziet alles er verder super uit.
Kortom voor gamen heb je ook niet direct een dure telefoon meer nodig.

En eerlijk is eerlijk, slechte telefoons bestaan niet meer boven de 100-150 euro. En soms zijn zelfs goedkopere telefoons prima als je niet veeleisend bent en alleen wat wil browsen/berichtjes sturen/Navigeren met de auto.
had 2 jaar geleden geen probleem van one plus one naar samsung S8 te gaan.
Zal nu enkel makkelijker zijn.

Mijn vrouw is geregeld jaloers sop het gebruiksgemak van bepaalde zaken op mijn S8 terwijl ik nooit het omgekeerde heb, dat zal dus wel meevallen.
dat andere smartphones gewoon evenveel of meer aanbieden voro minder geld.
Dan kijk je puur naar hardware specs en kosten van het toestel zelf. Kijk ook naar het OS, de apps die je al heb gekocht en hoeveel tijd/geld je kwijt bent je huidige 'workflow' te recreëren, dan heb je zo die paar honderd euro terugverdiend...

Ik loop echter tegen andere zaken aan, ik zit absoluut niet te wachten op FaceId, ik wil puur met de fingerprintreader aanmelden. Ik mis ook de headphonejack op recente modellen. Bij de nieuwe iPad Air heeft Apple de headphone jack weer teruggezet op de iPad, ik zou dat ook graag zien bij de nieuwe iPhone. Persoonlijk zou ik nieuwe iPhone 8 (iPhone 9?) met headphonejack graag willen zien, zou een mooie vervanger voor mijn iPhone 6 zijn...

Je vrouw zit volgens mij nog goed tot iOS 14 (volgend jaar), dan is de 6S 5 jaar oud. Ik vermoed dat menig goedkopere Android telefoon niet zo lang meegaat. Een iPhone 6 128GB was in den beginnen ook doodleuk ~€900 een XR 128GB van vorig jaar is €919 nieuw bij Apple zelf. Het prijsverschil met inflatie correctie is nihil te noemen. Het echte grote verschil is dat je enorme korting kreeg op je toestel bij je abo, ik betaalde bv. €165 voor diezelfde iPhone, maar zat wel twee jaar lang vast aan een zakelijk abo voor €45/maand (T-mobile), nu betaal ik voor zo een dergelijk abo (niet zakelijk) bij KPN €27/maand, maar geen korting op mijn toestel. Ik betaalde ~€425 extra over twee jaar om ruim €700 korting te krijgen op mijn toestel, tenzij ik vergat na 2 jaar een goedkoper simonly abo af te sluiten (wat een hele hoop mensen vergeten). Mijn conclusie is dat toestellen niet extreem veel duurder zijn geworden, tenzij je heel veel storage wil...

In 2007 tikte mijn HTC Advantage X7500 ook tegen de €900-€1000 aan, de T-Mobile MDA Pro uit 2005 had ook een dergelijk prijskaartje. Als je daar inflatie correctie overheen trekt zit je echt over de €1000 heen. Top end smartphones zijn nooit goedkoop geweest, ze geven nu alleen opties om het nog veel duurder te maken... De gein is er bij veel mensen vanaf, ook de must, maar Apple maakt het voor velen lastig een goed alternatief uit te kiezen, net de nieuwe iPad Air geeft Apple zelf aan dat ze ook tot die conclusie zijn gekomen.

@KaiTak Natuurlijk is het super persoonlijk, maar ik ben zeer zeker niet uniek. Zeker nu Apple minder smartphones aan het verkopen is zal het zijn assortiment moeten uitbreiden. De vraag blijft natuurlijk of zo een toestel goed genoeg blijft verkopen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 september 2019 18:48]

Touch- vs Face-ID is heel persoonlijk, natuurlijk. Heb ik zelf ook lang tegenaan gehikt, maar inmiddels hoef ik niet meer terug.

De headphone-jack is overigens niet 'teruggezet'. Met uitzondering van een aantal Pro modellen, hebben alle iPads altijd de mini-jack gehad.
iPhone X was in reparatie en moest het ff doen met 6s. Touch ID voelde als de middeleeuwen. X nu terug.. wat een opluchting.

Maar het zal wel persoonlijk zijn!
Neen ook naar gebruiksgemak, mijn samsung bijvoorbeeld locked zich thuis niet met smartlock. Bestaat niet op iOS , batterij die echt slecht is (en in de kou gewoon uitvalt) mijn one plus one (die ouder is) word gebruikt door mijn dochter en die is net zo vlot als haar 6S en de batterij gaat een pak langer meer en die was echt niet qua prijs vergelijkbaar met een een 6S als die uitkwam.

Imho is 900euro belachelijk veel je vind hetzelfde of beter voor 4-5-600 euro, mijn SO die ik 2 jaar geleden kreeg was toen 550 euro een gelijkaardige iPhone kostte idd een 900euro dat verschil maak je gewoon nergens goed.

Workflow en apps is voor de meeste mensen echt geen probleem die hebben amper echt aangekochte zaken of een "workflow" .
Je vergeet alleen dat je bij Android met je gegevens betaalt. De ontwikkeling van de hardware en software betaal je bij Apple met de aanschafprijs van je iPhone. Bij een android heb je de ontwikkeling van het systeem betaald met je gegevens. Gratis bestaat niet.
Het is zever dat de apps op iPhone beter zijn. De meeste apps komen gewoon op beide platformen uit en worden naast elkaar ontwikkeld. Apps draaien niet minder stabiel op Android.

Bron: Ik ben zelf (native) Android ontwikkelaar en heb zelf een iPhone en Android telefoon gehad.
De meeste apps komen gewoon op beide platformen uit en worden naast elkaar ontwikkeld.
Mee eens, als beide apps uitkomen op beide platformen, dan zijn ze in de meeste gevallen gelijkend qua functionaliteit. Echter zijn er verschillende apps die niet uitkomen op Android, eentje die ik bijna dagelijks gebruik is bv. GoodReader. Er zijn vast alternatieven voor, maar ook bij de overgang naar iOS heb ik een heel selectie process doorlopen met verschillende apps. Voor pdfs, ebooks, comics, film, etc. In verschillende gevallen was dat in het begin een drama, zelfs in een later stadium als een app discontinued raakte door een developer was het weer een zoektocht. Zo zijn er ook een hele rits productiviteits apps exclusief voor iOS, das ook zo een drama om iets uit te zoeken wat goed bij je past.

Je bent dan vaak een hoop geld kwijt door vanalles uit te proberen en een hoop tijd=geld met het evalueren. Waardoor ik een vreselijke hekel heb aan een nieuw OS voor m'n smartphone of tablet en daar niet aan begin als het absoluut niet hoeft.

Het is niet voor niets dan een aantal individuen specifiek voor een Mac kiezen omdat er bepaalde applicaties op beschikbaar zijn die zij veel beter vinden werken dan op een Windows PC. Het was zelfs zo dat bv. Black Magic bepaalde functionaliteit alleen onder OSX beschikbaar had qua opname mogelijkheden die je niet in zo een kleine formfactor kon krijgen, laat staan voor zo een laag bedrag. Gelukkig hoef ik daar door niet naar een Mac, maar dat geld eigenlijk ook voor smartphones, zo zijn er ook een aantal 'killer' apps voor Android waardoor bedrijven genoodzaakt zijn te kiezen voor Android.
Nee dat is geen zever, er zijn legio apps die op Android en iOS beschikbaar zijn waar de iOS versie superieur is. Ze uploaden hogere kwaliteit foto's, zijn een stuk smoother en meer geoptimaliseerd en ga maar door, het verschil wordt minder maar is nog steeds zeker weten aanwezig.
Ivm images: zowel iPhone als Android (sinds lollipop, maar nu ook backwards compatibel voor oudere toestellen) ondersteunen vector voor iconen en jpeg/png voor images. Eenzelfde dpi zal even scherpe beelden tonen.

Vlotheid: Android draait native op 60fps. Als je op de UI thread begint zware berekeningen uit te voeren dan zal zowel IOS als Android stotteren...
Simpel voorbeeld: Instagram upload op iOS op een hogere kwaliteit dan op Android, ik denk dat ze op Android wat meer compressie toepassen. Er zijn meer voorbeelden van de meest populaire apps op beide platformen waarbij de iOS versie beter presteert dan de Android variant.

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 5 september 2019 21:16]

Als instagram het voorbeeld is, dan lijkt het me dat Android apps veel beter op tablet draaien dan op IOS tablets...
Qua software redelijk mee eens maar die iPhone is qua mobo etc echt geen engineering marvel hoor. Vaak zat zijn ze kwetsbaar voor de meest stomme dingen (zie bijvoorbeeld iPhone 6 touch IC issue, iPhone 7 geen bereik en zo zijn er per toestel nog wel een aantal). Wat mij vooral tegenstaat is dat het gewoon achterlijk lang duurt voordat Apple überhaupt reageert op dit soort problemen, terwijl je NU met dit probleem zit. Apple zal ontkennen als je pech hebt TOTDAT er een repair program komt. Of je de gemaakte kosten dan verhalen, geen idee. Buiten dat laat Apple het vaak zo lijken of er maar weinig mensen met dit probleem zijn, wat vaak niet het geval is.
Dan kijk je puur naar hardware specs en kosten van het toestel zelf. Kijk ook naar het OS, de apps die je al heb gekocht en hoeveel tijd/geld je kwijt bent je huidige 'workflow' te recreëren, dan heb je zo die paar honderd euro terugverdiend...

Hoeveel apps zou de casual gebruiker kopen? Het merendeel van de gebruikers gebruikt een telefoon om te bellen, appen, nieuws en eventueel youtube. En niet iedereen gebruikt zijn/haar telefoon als werkpaard. Voor de meeste mensen verdienen die paar honderd Euro zich niet terug.
Het iOS is een persoonlijk iets. iOS op mijn iPad Pro werkt prima en bevalt wel, maar ik moet er niet aan denken dat io een telefoon met iOS heb. Zou mijn S9 niet voor een iPhone in willen ruilen. Heb een keer de overstap naar een iPhone gemaakt en was binnen 3 maanden weer terug bij Android.
Na een half jaar is een Android-telefoon uit het hoogste segment vaak nog maar 400 euro of zo. Mijn LG G2 kostte in 2014 €350, doet het nog steeds prima.
Jou LG D802-G2 heeft al jaren geen officiële updates meer gehad voor Android. Nu zijn er wel custom roms, maar velen van ons zijn maar wat blij dat we die ongein niet meer hoeven uit te halen, daar heb ik wel wat voor over... ;-)

En je kan er natuurlijk iets als /e/ op draaien, de vraag is echter of dat genoeg kan voor wat jij wil...

@Cerberus_tm Wat andere ook al aangeven, betekend dat je al jaren geen security updates meer binnen krijgt en je een onveilige smartphone heb. Net alsof je nu nog Windows XP draait... Niemand die jij kent heeft het ooit gemerkt, waarschijnlijk niet voldoende op de rekening (studenten)... Maar kennelijk leer jij niet van je vak. ;-)

@AntonyterHorst Een gevaar voor iedereen! Niet alleen Cereberus_tm, maar ook iedereen die in zijn contacten/email staat.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 september 2019 22:07]

Ik heb 'm sindsdien geloof ik niet geüpdate. Maar hij doet het dus prima, het is echt niet zo dat je per se €700+ hoeft te betalen om een goede telefoon uit het hoogste segment te kopen waar je lang plezier van hebt.
Een potentieel gevaar dus voor normale consumenten die hun bankzaken en wat nog meer doen aangezien je telefoon zonder updates genoeg exploits zal bevatten..
Voor jou wellicht niet interessant maar voor tante Annie die op een verkeerde link klikt met malware kan het potentieel link wat impact hebben.

En ach, als jij er niks om geeft en je het nooit hebt gezien boeit het voor de rest van de consumenten ook niks? Rare instelling.
Na een halfjaar zat die nog steeds tegen 600 hoor ;). Voor 400 kan je ook eem Chinese telefoon halen trouwens, Xiaomi ofzo. Ook goede kwaliteit voor een lage prijs van wat ik heb gehoord
Ja, maar na driekwart jaar niet meer. Chinese telefoon is op zich ook prima. Maak me zelf wel een klein beetje zorgen over electronica uit China: wat als de overheid iets met spionage doet?
Persoonlijk hoor, maar het gebruikersgemak en de kwaliteit van de apps (niet persoonlijk) is gewoon beter op een iPhone, zelfs jaren na de release. Je Android moet maar zien of ie ondersteund blijft met de laatste versie, met je iPhone kun je gerust 4 jaar vooruit inclusief de laatste updates..

Al wordt het steeds beter met Android updates, alsnog ben je afhankelijk van de fabrikant en dat duurt soms langer dan gewenst.
Geen probleem mee, Oneplus krijgt nog steeds updates and samsung s8 ook, apps zijn gewoon hetzelfde
Helemaal mee eens. Budget is alleen maar "budget" in vergelijking met de andere iPhones die bizar duur zijn. Voor > € 700 verwacht ik een OLED-scherm zonder afzichtelijke notch. Een notch die volgens Apple 'onderdeel van de ervaring' zou worden. Inderdaad, appontwikkelaars gebruiken het bovenste deel van het scherm soms niet meer, zodat die notch niet opvalt. Maar dat gaat voorbij aan het hele idee van een (bijna) randloos scherm. Als OnePlus qua design beter voor de dag komt met de 7 en zeker de 7 Pro, dan had ik dat van Apple ook verwacht.

Punt is dat overstappen van iOS naar Android (of omgekeerd) nog zo simpel niet is. Mijn ervaring is dat WhatsApp-geschiedenis niet volledig over te hevelen is, ook niet met betaalde software die dat wel belooft. De ene keer ontbreken (in mijn geval duizenden) mediabestanden, de andere keer worden berichten met links niet overgezet.

De vraag is wel of dit uiteindelijk aan Google of Apple te wijten is. Het blijft voor mij in elk geval een raadsel waarom WhatsApp het niet mogelijk maakt ook onder iOS een back-up naar Google Drive te maken. Dan ben je van dit probleem af.

[Reactie gewijzigd door muppel66 op 10 september 2019 13:20]

Ben je zeker niet de enige in. Ik heb de laatste generatie iPhone SE nog gekocht juist vanwege het formaat. Ik heb geen zin meer in zo'n groot device. Lastiger mee te nemen enzo. Ook voor mij zou een iPhone SE device met scherm over (vrijwel) hele oppervlakte ideaal zijn. Ik vermoed inderdaad dat Apple gestopt is met de iPhone SE omdat te veel mensen voor deze optie kiezen, wat wellicht vanuit Apple gezien ten koste gaat van de duurdere modellen.

De prijzen vindt ik ook idioot. Ik wil eigenlijk niet meer dan 500 EUR voor een smartphone betalen. Ben niet zo geïnteresseerd in features, als die maar in de basis goed werkt, beetje op kan internetten en video-bellen enzo, dan is het mij wel goed genoeg.

Met een nieuwe batterij moet mijn iPhone SE het nog wel 2 jaar volhouden denk ik zo. Geen haast om deze te vervangen.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 5 september 2019 17:06]

Ik snap het inderdaad ook niet. Begin jaren '00s moest alles kleiner worden en die trend is volledig omgeslagen uiteindelijk. Voor mijn werk heb ik momenteel nog de 5S, perfect toestelletje qua formaat en wat het (voor mij) moet kunnen. Zelfs nu hij al bijna zes jaar oud is!

Als ik 's avonds op de bank met mijn 6S zit dan vind ik die toch te zwaar en te groot om lang comfortabel mee te werken/spelen/video's te kijken. De 5S is wat dat betreft veel handzamer.
Dat is gewoonte. Gebruik een maand alleen je 6S en je wil niet meer terug naar je 5.
Was best blij met mijn Windows phones altijd, googlezooi komt er niet in, lumia 950 en iPhone 6 gehad, maar heb nog nooit zolang met een telefoon gedaan als met mijn SE. Die steek je makkelijk in je broekzak en meer dan voldoende om te appen en te mailen. De rest doe ik op mijn Surface.
Ben ik niet met je eens, van een groter naar een kleiner scherm is ook aan te wennen. Ik ben 2 jaar geleden van Nexus 5x naar iPhone SE gegaan, na een week weet je niet meer beter :)

[Reactie gewijzigd door mvhorssen op 5 september 2019 19:10]

Ach, ik heb in 3 weken tijd 3 telefoons gehad (LG G4, Samsung galaxy S4 mini en Samsung galaxy S6), maar merkte wel dat er wel degelijk een voorkeur blijft. Wennen scheelt wel, maar lost niet alles op. Blijf die middelste missen, als het kon had ik er nog steeds mee rondgelopen.

Nu hoop ik dat de SE2 uitkomt zodat er nog enigszins handzame telefoons komen, wennen kan wel maar het blijft best wel vervelend om met een toestel rond te lopen dat je niet lekker vast kan houden en niet in je broekzak past
Die verklaring is toch juist heel logisch van uit een gebruiksperspectief? Telefoons worden vandaag de dag voor een veelvoud aan andere zaken gebruikt. Met name web, gamen & media consumptie. Daar leent een groter scherm zich nou eenmaal en dus een grotere telefoon beter voor.

Jammer dat ze deze telefoon niet uitbrengen met een praktisch randloos design. Dat had flink gescheeld in overall grootte. :)
Als de resolutie teveel afwijkt hadden ze alsnog voor een iphone X van 4.7 of 5 inch kunnen kiezen. Bezeless maar wel heel klein en handzaam. Daarnaast weet ik niet hoe groot de markt voor dit soort telefoons nog is, wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat apple er geen duidelijk upgrade beleid bij heeft. De SE was een random product, wat nooit een echte opvolger heeft gehad. En nu komt er weer ineens een "goedkopere" "kleine" iphone. Voor de tweaker is het vrij duidelijk, voor de gewone man kan dit best verwarrend zijn lijkt me
iPhone X(S) is naar mijn mening het beste toestel voor in de hand (persoonlijk). Ik kom van de Plus modellen, 6 Plus en 8 Plus maar sinds ik de X had wilde ik nooit meer naar een model die nog groter is.
Heb de X een tijdje gehad, iets meer dan een jaar. Alsnog had ik zelf liever een formaat tussen SE en X, het mag best ietsje groter dan een SE, maar liefst toch wel kleiner dan een X. Na wat verder te hebben gekeken naar de competitie is de keuze altijd hetzelfde. Wil je het beste, moet je het grootste kopen. (refereer hier vooral naar Accu, maar soms ook camera). Tegenwoordig heb ik daarom maar dan ook een grote telefoon. Apple moet dit ook weten lijkt me, der zijn genoeg mensen waar foto's het belangrijkst voor zijn. Accu komt bij redelijk wat mensen toch op de tweede of derde plaats. Toch doet apple niks met deze informatie.
Mogelijk heeft Apple nog meer data dan jij en er nog veel meer over nagedacht en op laten rekenen met welke telefoons ze het meeste marktaandeel en de meeste wint halen?

Zomaar een idee hoor :P

Overigens is het niet geheel onlogisch dat de grootste accu’s en de beste camera’s in de grootste modellen telefoon zitten. Dat zijn bij uitstek twee zaken die gewoon ruimte vergen waardoor je bij kleinere toestellen altijd meer compromissen moet sluiten.
Toch heeft de SE een tijd lang de beste accuduur van alle iphones gehad, en heeft apple altijd de beste camera in de ze formfactor kunnen krijgen. Daarnaast was apple vroeger altijd heel innovatief met het creeren van plek. Zie de macbook met het kleinste moederbord ooit in een consumenten laptop. Of het dubbelvouwen van het moederbord in de iphone. Ze hebben in mijn ogen al bewezen dat het kan.
Kan ik me voorstellen. Ik heb expres een SE genomen als werk toestel omdat ik een 2e toestel voor werk niet echt groter wilde hebben. iPhone X die ik heb is erg fijn qua feeling, en scherm grootte omdat het geen randen meer heeft. Eerst volgende toestel zal ook weer een X formaat toestel worden. SE is me toch iets te klein voor echt dagelijks gebruik.
Vraag ik me ook af. Desondanks ik vrij gelukkig ben met mijn X, mis ik mijn SE. Lag goed in de hand. Qua snelheid en camera prima. Accuduur valt wel heel erg tegen. En volgens mij was/is het een aardig populaire telefoons.
En volgens mij was/is het een aardig populaire telefoons.
Ik vraag me dat erg af, ivm. de iPhone 6/6s/7 verwacht ik dat deze veel minder populair is geweest eerlijk gezegd, maar ik kan niets specifieks vinden (behalve dan meningen van individuen). Kom zelf van een iPhone 4 af naar een 6, die 4 was een verademing na al die Windows Mobile/CE krengen die een formaatje koelkast hadden. Ik moest verdorie m'n overhemden gaan selecteren op grootte van het borstzakje of daar wel mijn telefoon in paste... Die Plus modellen en eigenlijk ook de hele X serie vind ik gewoon wat groot overkomen, het begint tegen een mini tabletje aan te tikken. Leuk als je geen tablet mee heb, maar voor veel content consumption pak ik even de iPad uit de rugzak. Weer terug naar kleiner zou ik niet erg vinden qua formfactor, ik ben echter benieuwd wat dat zou doen voor de accuduur (zoals je al zelf aangeeft).
Het gaat niet om het scherformaat maar om de gehele grootte van de telefoon.

Als ze met kleinere bezels die telefoon net zo klein kunnen houden als de SE wat maakt het schermformaat dan uit?
Mee eens hoor. Ik vraag me wel af of het mogelijk is om met de iPhone 7 hardware (welke onderdelen staat er niet bij) een telefoon met grotere bezel te leveren. Je komt al gauw op een iPhone X achtige formfactor uit lijkt me.
De SE krijgt nog gewoon iOS13. Dit is intern een iPhone 6s (die ook iOS13 krijgt).
De 6 en 5s vallen inderdaad af.

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 5 september 2019 15:48]

klopt, maar zal niet meer iOS 14 krijgen en daarnaast is hij niet meer nieuw te koop sinds begin dit jaar.
Vooral het bedrijfsleven zit hier met smart op te wachten, een goedkope iPhone die de komende paar jaar nog updates krijgt en beschikbaar blijft.
klopt, maar zal niet meer iOS 14
Bron?
Ervaring. Als iOS 14 uitkomt, dan wordt de SE al 1,5 jaar niet meer verkocht. er is tot nu toe nog geen toestel geweest die langer ondersteuning heeft gehad.
Volgens deze pagina - zelf geen ervaring met iOS13 - wordt de iPhone SE wel degelijk ondersteund. Dus schermgrootte/resolutie is geen argument. :)
Waarschijnlijk is de iPhone SE uitgebracht om mensen die graag een kleiner formaat wilden hebben, te pleasen.

Dat de SE zo’n verkoopsucces zou worden had Apple denk ik niet verwacht.

Nu meer dan 3 jaar later hoor je nog veel geluiden dat mensen de SE aanhouden en hopen op een nieuw model. Niet geheel de doelgroep die Apple wil bedienen.

Mensen die ieder jaar een nieuwe telefoon willen hebben, die willen ze bedienen. Daar komt het geld vandaan.
ik had toch de indruk dat veel mensen vooral blij waren met het schermformaat van de SE, los van dat die ook goedkoper is. Nu gaan ze een goedkopere telefoon uitbrengen die nog steeds fors is. Wat is nu toch de reden dat ze geen nieuwe SE uitbrengen met die diagonaal? Enige wat ik me kan bedenken is de resolutie die te zeer afwijkt van de andere modellen en backwards compatibility van het OS vereist. Volgens mij worden in iOS 13 geen kleinere toestellen meer ondersteund (SE, 5S en ouder).
Tegenwoordig zal een 4.7" ook als klein worden beoordeeld. 5.8" en groter is geen uitzondering. maar dit gerucht was er vorig jaar ook al, als zgn SE2.0 of iPhone 8S. in iOS13 vallen de iPhone 5s en reguliere 6 af.
wat totaal niets met de afmeting te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door Hackus op 5 september 2019 15:58]

Helemaal met je eens, maar uiteraard gaat het om geld.

Al zou ik best de Euro's overhebben van de aankomende iPhone voor een 3GS/4S met vergelijkbare specs.
Ios13 komt nog op de se want dit is een 6s, binnenkant een 6s de buitenkant een 5s.
Fors 4,7" dat valt ook wel mee, zeker met de huidige standaarden vrijwel alle toestellen zijn 6" of groter.
Het is gewoon de nieuwe SE versie met wellicht hardware van een combinatie van de iphone 6 en 7 en als je ziet dat het budget gaat worden denk ik in Apple prijzen in de orde van 599 euro
Mijn iphone se draait op ios13.1 beta 2 , Dus die gaat nog een rondje mee. :-)
Zit dit bericht te lezen op een SE, de reden dat ik geen andere IPhone heb is inderdaad ook het schermformaat.
Gezien de randen om de SE, zal een 4.7 inch apparaat nog steeds net zo groot kunnen zijn als een SE...
Dus een S8 die er tijdens de release oorspronkelijk eigenlijk (imho) oudbollig uitzag met wat oudere hardware en een iets goedkopere prijs?
Waarom geen SE met een scherm dat bija volledig vullend is, dat is past iets wat me zou intereseren. Niet iets dat er anno 2017 uitziet en nog steeds meer kost dan 90% van de rest van de merkt .
De goedkopere modellen van Android telefoons zien er toch ook niet hetzelfde uit als de topmodellen?

Wat is dan precies het probleem? :?
?
Samsung A10 van 133euro vs een S10 van 799 euro ziet er vanvoor toch echt heel hetzelfde uit hoor.

En daar ging het mij niet over het ging er me over dat het ontwerp van de 8s toen al oudbollig kwam (door de smartphones met grote schermen die toen opkwamen) maar nu toch wel heel oud aanvoelen.
Als samsung dat in een smartphone van 150euro kan krijgen waarom apple niet?
Android fabrikanten maken hun telefoon nog steeds van aluminium en Apple gebruikt sinds de X RVS, een hoger kwaliteit en veel neer stevigheid.

Er moet juist onderscheid gemaakt worden, de goedkopere modellen mogen er ouder en simpeler uitzien terwijl de duurdere modellen exclusief en duur eruit mogen zien, ze willen immers vooral de dure verkopen.

Ik zou als fabrikant ook niet mijn budget en highend smartphone op elkaar willen laten lijken, klant koopt de goedkopere maar verwacht dezelfde kwaliteit en functies van de duurdere, want ze zien er hetzelfde uit.
Je kan stellen dat ze vooral de dure willen verkopen, maar waarom zouden ze dan zoveel geld in productie en r&d steken om een goedkoper model uit te brengen? Ik denk vooral gezien de gemiddelde aanschafprijs van een telefoon is gezakt terwijl de prijs van een flagship juist is gestegen..

Steeds meer mensen hebben zat voldoende aan een telefoon van 300 euro... maakt het steeds moeilijker om de prijs van 1000 euro meer te verantwoorden.. Komt nog bij dat androids van 300 euro bijna niet te onderscheiden zijn van een flagship, tenzij je een telefoonnerd bent..

[Reactie gewijzigd door klaasraak op 5 september 2019 22:17]

Ik zou denken omdat ze zelf ook weten dat de bovenste laag verzadigd is, de 8 / X / Xs zijn nog lang niet aan vervanging toe, voor veel mensen is een 6s of 7 nog meer dan voldoende. De verkopen dalen dus zal de lagere kant van de markt ook bedient moeten gaan worden.
Mijn s8 is eevn stevig als een iphone 8s hoor, klinkt mij eerder marketing en excuses om de hoge meerprijs te verantwoorden. Hardware is gewoon even goed/beter als de 8s die op dat moment uitkwam, android is even goed als ios en de apps zijn gewoon gelijkaardig, neen reset is niet mogelijk zonder paswoord dat ze erin zouden willen geraken dmv foto : LOL , Meer excuses imho en iets wat 90+% van de mensen echt geen boodschap aan hebben.
Misschien is het verstandig je eigen reactie even door te lezen voordat je op ‘Plaats reactie’ drukt..
? Gewoon even al je posts samengevat. Het komt neer op dat ik echt geen verschil merk in de bijna half kostende oneplus one/s8 tegen de op dat moment uitgekomen iphones . Zowel hardware als software zijn prima in orde bij beiden en verklaren enrgens het enorme prijs verschil . Je zal eerder moeten zoeken naar marketing/segmentplaatsing en uitstraling om die verschillen te verantwoorden.

Geen probleem voor jou als je dat wil ik heb echter toch liever wat meer "bang for the buck"
Je geeft aan dat er geen verschil is, maar dat is er wel degelijk. Zowel software, oudere hardware wordt langer ondersteund en apps zijn vaker beter geschreven geoptimaliseerd voor iOS dan Android. Als hardware, de laatste iPhones maken gebruik van meer premium materialen zoals RVS in plaats van aluminium bij 99% van de Android toestellen.
Kijk je blijft gewoon hetzelfde herhalen, echter ik als consument die zowel iphone als android gebruik kan je zegen dat neen dat merk je niet in het dagelijkse gebruik. Die apps op android zijn echt niet slechter, android zelf werkt echt niet slecter imho is het zelfs beter dan ios . De batterij van die 6S valt uit als het te koud is, gekend probleem. Superieure hardware?

Updates voor die oneplus one komen ook gewoon nog toe die draait nu op lineage OS en adnroid 9. Ik zeg neit dat er geen verschil is ik zeg dat de verschillen de prijs imho niet rechtvaardigen net zoals een pak anderen.
Dat jij het niet merkt wil niet zeggen dat anderen het ook niet merken..

Tevens praat je nu over custom roms, iets waar de normale consument nooit iets mee gaat doen en dus een potentieel beveiligingsrisico vormt.
Dat noem je dan een nichemarkt. Waar apple naar op weg is .
Oubollig is een mening he?

Jij vind dat misschien maar dat is geen universeel feit.
Als ik zie waar de markt (inclusief apple) naartoe gaat zie ik toch dat dit grotendeels universeel is.
De markt kan alle richtingen op bewegen.

Er worden zelfs regelmatig ouderwetse designs uitgebracht omdat men dat mooi vind.

Kijk maar naar de flip phones die zijn comeback maakt. Of mensen die een vingerafdrukscanner aan de achterkant niet handig vinden.

Dus zo universeel is dat niet.
ALs 90% van de nieuwe phones een dergelijk design heeft ... De rest is nice of gewoon te goedkoop om dat nu al te doen.
Dat hadden ze vorig jaar moeten uitbrengen niet 2020. Zelfde formaat maar veel groter scherm omdat die techiek er nu eenmaal is en dat dit gewoonweg handig is en er goed uitziet.
Er zou best wat meer concurrentie mogen zijn voor toestellen met kleine schermen. Van mij hoeft het allemaal niet zo groot.
Dit dus.

Ik hoor dat overal om me heen, maar omdat apple maar zo'n beperkte product range heeft denk ik niet dat ze met een dergelijk niche model zullen komen. Al vraag ik me oprecht af of dat ook echt een niche is...
Altijd als er een gerucht is over een 'SE 2' reageren veel mensen met "Yes, please". Niet eens om de prijs, maar om de handzaamheid, stevigheid en relatieve prestaties van de eerste SE.
Ik ben heel benieuwd of Apple echt met zo'n opvolger gaat komen.
Een SE2 met FaceID en (bijna) de hele voorkant OLED-scherm zou echt geniaal zijn. Dat heb ik veel liever dan een nieuwe 8-like iPhone. De X is gewoon nét te groot.
Eens. Ik zie wel wat in het 5.4 inch model waarvan een tekening als gerucht rondzwerft.
Ik heb vanuit werk een SE, en die werkt toch echt een stuk soepeler dan mijn Samsung Galaxy S8, vooral met Google Maps is het huilen..
Welke resolutie heeft de galaxy s8 en welke resolutie heeft de se? ... beetje appelen met peren vergelijken. Ben zelf een iphone 7 gebruiker, dus niet Samsung biassed.
Het whataboutism terzijde: Het gaat niet alleen om resolutie, maar om de balans tussen resolutie (en andere technische factoren) en gebruikservarinig. Je kan nog zo veel pixels hebben, maar als je vooral last hebt van je telefoon en geen gemak, dan is die resolutie opeens minder relevant.
Ik wil daar alleen maar mee zeggen dat het nieuwere toestel dus een stuk minder werkbaar is, en minder futureproof.
Ik heb een 128 GB (vanwege muziek) en ik vind het handzame formaat en de stijlvolle bouwkwaliteit geweldig. Moet ik er wel bij zeggen, thuis gebruik ik een iPad, op mijn werk heb ik een PC (4 eigenlijk, don't ask 8-) ) en bij het forensen lees ik van een e-reader Dus ik gebruik mijn SE niet zoveel als mensen die alles met hun telefoon doen.
Geen haast, maar ik ben zeker geïnteresseerd in een SE2.
Als het geen niche was zou een van die telefoonmakers het toch wel hebben ontdekt met al het marktonderzoek dat ze doen?

Ik ben bang dat het gewoon echt een niche is en dat mensen die eenmaal een groter scherm gewend zijn helemaal niet zo blij zullen zijn met een kleiner toestel als ze nu denken (sommigen vast wel, maar veel ook niet denk ik).
Niet met je eens, maar zolang Apple het niet maakt "moeten" we het met een andere iPhone doen.
Ik wil geen andere telefoon met een kleiner scherm, ik wil een Apple iPhone met een kleiner scherm.
Ideaal zou de 4S qua scherm grote of de 3GS qua totale grote zijn als je het mij vraagt.
Ik hoor dat overal om me heen, maar omdat apple maar zo'n beperkte product range heeft denk ik niet dat ze met een dergelijk niche model zullen komen. Al vraag ik me oprecht af of dat ook echt een niche is...
Zou je voor zo'n toestelletje ook MEER willen betalen?

Ik ben het op zich wel met je eens hoor. Als ze alleen al de SE steeds voorzien van de nodige processor en geheugen upgrades dan heb je mooi instap modelletje. Af en toe ff van kleur veranderen zodat men het gevoel heeft dat het een nieuw model betreft en bob's your uncle.

Ik zou dan stiekem liever de iPod modelletje hebben dan de SE. Dat is echt een handzaam apparaat. Dan gewoon voor dezelfde prijs verkopen als de Xr. Ik zou hem kopen... :9
Maar als het op een iphone 8 gaat lijken heb je dus nog steeds een groot toestel maar dan met een klein scherm?

Verschilt heel erg weinig qua grootte met huidige toestellen maar je levert wel veel scherm in?
Het kleinere scherm zorgt er wel voor dat je het makkelijker kunt bedienen met een hand. Ik ben van de iPhone 8 naar de XS gegaan, ondanks de toestellen bijna even groot zijn is het scherm van de XS een stuk groter en daarmee ook minder goed met een hand te bedienen t.o.v. de 8.
Daar hebben ze bereikbaarheid voor geïmplementeerd.
Standaard staat dit alleen uit, aan te zetten: Algemeen -> Toegankelijkheid -> Aanraken -> Bereikbaarheid.

Zo kan je vanaf onderin in het scherm, je scherm naar beneden trekken om alles alsnog te bedienen met één hand.
Goedkoopste iPhone is nog altijd iPod Touch. OK, geen SIM, waar wat boeit dat. Cheapo mobieltje als hotspot in de tas desnoods als je verknocht bent aan apps die een 06 nummer nodig hebben. Waarom het simslot 500€ meerprijs moet zijn is me echter een raadsel.
de goedkoopste auto is nog altijd een fiets. Ok, geen verbrandingsmotor, maar wat boeit dat. Gewoon met de bus gaan als je wat verder moet.
Goedkoopste iPhone is nog altijd iPod Touch.
Wat voor SoC en RAM zit daar eigenlijk in?
Een A8 met 2 cores en 1 GB RAM. Dus ja, @blanka, het enige verschil is de sim.
. . .
(een 'SE 2' gebaseerd op iPhone 8 zou waarschijnlijk de A11 of A12 met 6 cores hebben en ik gok zo'n 3 GB RAM)
Er zit een A10 fusion in met 2GB.
Ah, dan heb ik de nieuwste generatie over het hoofd gezien. Slordig van me.
A10? De 8 heeft nu al een A11 en Nikkei zegt:
”The size of the new model will be similar to the 4.7-inch iPhone 8 that was introduced in 2017, three sources said. The model will share most of the same components with the flagship iPhones this year”
Zal dus waarschijnlijk een A12 bionic of beter worden.
Ik had het over iPod als superbudget iPhone.
Ik wil juist graag een kleinere iPhone, de prijs maakt me minder uit. Zelfs het design van de SE vind ik nog altijd mooi (ja, de bezels zouden inmiddels kleiner mogen), en dat is eigenlijk wel een groot compliment, want de iPhone 5 uit 2012 zag er al zo uit.

En gek genoeg staat ook MacRumors vol met mensen die dezelfde wensen hebben, en dan nog lijkt (er is nog niks aangekondigd) Apple toch gewoon met een grote, goedkope iPhone te komen.
Misschien zijn wij Nederlanders een bijzonder volkje als je het globaal bekijkt.
Maar idd met je eens hoor, ik hoor enkel precies hetzelfde als jij. Prijs boeit niet als ie maar qua grote zoals de Se is.
Niet onlogisch. De year2year iPhone verkopen beginnen nu toch echt in te kakken.

Apple eerste reactie toen dit gebeurde was de prijzen drastisch verhogen om de omzet op peil te houden. Maar dat werkt blijkbaar niet meer. Merk dat zelfs bij mijn kinderen (generatie iPhone only) er twijfel begint te komen of de nieuwste wel zo'n dure iPhone moet worden.
De verkopen zijn maar 1 jaar "ingekakt" terwijl Apple nog steeds miljarden binnenharkt.

En dat "inkakken" zat er wel aan te komen met recordverkopen jaar op jaar, dat heeft niets met de voorkeur van je kinderen of een of andere trend te maken.

Apple heeft bovendien de prijs niet verhoogd als reactie maar juis verlaagd.
Touch ID! Waar kan ik tekenen?
Precies ja. Ik heb de XS maar vind touchID nog steeds de betere oplossing. Ben wel over gegaan naar de nieuwe interface (heb de virtuele home button dus niet aanstaan) maar merk gewoon dat mijn oude iPhone 6 sneller werkte.
Dit dus!
Hier zit ik ook op te wachten en weiger mijn i7 in te ruilen voor face id.
Waarom pas uitbrengen in het voorjaar? Is het toestel alweer een half jaar verouderd..

Breng ze allemaal lekker over een paar weken uit :).
Wie zegt dat ze hem volgende week uit de doeken gaan doen?
R&D is al klaar, ervan uitgaande dat het inderdaad een 8 is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True