Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chinees bedrijf maakt budgetsmartphone Galaxy A10s voor Samsung

Het Chinese bedrijf Jiaxing Yongrui Electron maakt de budgetsmartphone Galaxy A10s voor Samsung. Het is voor het eerst dat buiten China een Samsung-smartphone uitkomt die door een ander bedrijf is gemaakt.

Het Chinese BlogOfMobile ontdekte in de keuring van het Amerikaanse overheidsinstituut FCC dat Samsung de Galaxy A10s niet zelf heeft gemaakt. De deze week aangekondigde smartphone zal uitkomen in veel landen in bijvoorbeeld het Midden-Oosten. Of er ook een release in Europa volgt, is onbekend.

Samsung gebruikt andere bedrijven voor de productie van goedkope smartphones om de kosten te drukken en vermoedelijk om zo telefoons voor lagere prijzen aan te kunnen bieden. Eerder gebeurde dat al met de Galaxy A6s van vorig jaar, maar die verscheen alleen in China.

De A10s heeft een een lcd met een oppervlak van 96 vierkante centimeter en een diagonaal van 6,2", met een resolutie van 1520x720 pixels. De telefoon draait op een MediaTek Helio P22-soc, met acht Cortex A53-kernen op maximaal 2GHz. De accu heeft een capaciteit van 4000mAh. Het is onbekend of de Galaxy A10s ook in de Benelux op de markt zal verschijnen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

15-08-2019 • 08:12

79 Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Is deze telefoon dan onderhuids geen Samsung maar enkel een "white label" waar Samsung hun naampje op plakt? Zo ja, waarom zou Samsung dat doen?

*edit: Na het bron artikel te hebben gelezen blijkt het antwoord 'ja' te zijn. Wingtech, een ODM, heeft deze telefoon ontworpen en ontwikkeld, Samsung is enkel de partij die de telefoon vermarkt.
Ik vraag me nog steeds af waarom een partij als Samsung, die echt wel weten hoe ze een smartphone moeten ontwikkelen, dit doet...

[Reactie gewijzigd door S0cky op 15 augustus 2019 09:45]

Dit doen erg veel fabrikanten, ook met laptops. Zo erg is dit niet.
Er is een hemelsbreed verschil tussen een toestel zelf ontwerpen en ergens anders lagen assembleren en - zoals hier het geval is - een telefoon door een ander bedrijf laten ontwerpen en maken en er dan simpelweg je eigen merk op zetten.

Dit toont aan dat Samsung niet meer competitief is in de low end van de market. Er valt meer geld te verdienen met iemand anders telefoon kopen en er het merk Samsung op te zetten, dan hetzelfde te doen met een eigen ontworpen telefoon. In dit prijssegment is dus met een Chinese telefoon met Samsung marketing meer geld te verdienen dan met een door Samsung ontworpen/gebouwde telefoon.
Omdat dit de A10 is, oftewel de goedkoopste telefoon van hun a lijn.

Zelf ontwikkelen etc kost geld, dit was voor hun waarschijnlijk de goedkoopste manier. Zal ook niet in elk land uitgebracht worden.
Dit is wel ontzettend dom van Samsung: Als de telefoon te slecht is gooien ze hun eigen naam te grabbel. Als de telefoon te goed is ondergraaft het hun andere duurdere producten.
Ze zullen vast heus wel van tevoren checken of de telefoon okay is.
Dat hoop je maar. Met de telefoon voor klanten van de Postbank ging het mis. Als ik het mij goed herinner werd die toen ook door een andere firma gemaakt.
nieuws: Samsung haalt 140.000 telefoons terug vanwege te veel straling -update
Dat soort zaken worden gemeten en gecertificeerd door een lab ergens. Verschilt of die van het bedrijf zelf is / kan zijn.

Als die sticker erop zit is het wat onlogisch het nog een keer naar een lab te sturen voor dezelfde certificering. Al is het niet ondenkbaar.
Destijds kregen de klanten een andere (mooiere) telefoon en een extra batterij als compensatie.
Vind het erg jammer dat je vaak niet kan zien wat de SAR-waarde is van een telefoon. Heb eens aan een bekende webwinkel gevraagd of ze het mogelijk konden maken om een smartphone te selecteren op de website op basis van die waarde maar die suggestie hebben ze niet overgenomen. Kennelijk zijn ze bang dat die informatie klanten afschrikt.
Te goed zal hij met die specs niet zijn.
Qua hardware minder dan de hogere modellen.

En hun naam te grabbel gooien heeft hun in het verleden ook niets uitgemaakt bij hun goedkoopste modellen.
Waar worden de iPhone's ook alweer gemaakt ?
Hij doelt er dus op dat dit ook een "chinees" bedrijf is, waar Apple welke kwalitatief gezien wordt, uitbesteed.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 15 augustus 2019 15:45]

Het gaat niet om waar de telefoons geassembleerd worden. Apple ontwerpt zijn telefoons nog altijd zelf, en ook heel wat onderdelen zijn door Apple ontworpen (in tegenstelling tot vele andere smartphone makers die nog weinig zelf maken).

Hier gaat het dus om een telefoon die Samsung niet zelf ontwerpt nog assembleert maar gewoon elders inkoopt en er dan de naam "Samsung" op zet, omdat het toestel meer waard is met de naam dan zonder. Dit is dus een puur Chinese low budget telefoon die je extra zal betalen omdat er de merknaam "Samsung" op staat. Marketing is value!

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 15 augustus 2019 17:30]

Alleen ontwerpen zij wel de gehele telefoon en assembleert Foxconn de telefoons. Net zoals ze doen voor veel meer bedrijven. Dat is wel een verschil met een telefoon die door anderen ontwikkeld en gemaakt is een sticker opplakken zonder er zelf enige moeite in te steken.
Zal wel mee vallen. Mercedes gebruikt bijvoorbeeld motoren van Renault, maar die worden wel aan alle Mercedes kwaliteitschecks onderworpen. Dat kan Samsung natuurlijk ook doen met ingekochte producten.
Mercedes ontwerpt en assembleert zelfs zijn wagens. Hier hebben we het over een telefoon die alleen het merk "Samsung" draagt, maar helemaal niet door Samsung ontworpen nog gebouwd is.
Nou die kwaliteitschecks van Samsung (als ze überhaupt bestaan) neem ik met wat korreltjes zout als je het niet erg vindt.
samsung doet het anders best goed,

de meeste schermen in de a50 en up, zijn ruim boven gemiddeld in hun prijsklasse en ook de prestaties doet het vaak meer dan prima, gek genoeg geldt dat tegenwordig zelfs voor hun update beleid.

wat het doel van die A10s is weet ik niet, maar ik hoop wel dat samsung bij deze deal toegang heeft gegeven tot hun ecosysteem voor het maken van de rom. als je van een a10s naar een a50 gaat upgraden en alle apps, settings en presets zijn ineens totaal anders dan ben je als gebruiker ook niet blij.
Sinds het hele note 7 fiasco, heeft samsung vrijwel de beste kwaliteitchecks op de mobiele markt, dit was een goede les, tuurlijk zullen er nog steeds gevalletjes zijn waarbij iets doorglipt, dit zal je altijd wel zien, maar ben het totaal oneens met je reactie.
Als de telefoon te goed is ondergraaft het hun andere duurdere producten.
Het is niet zo, dat een telefoon zomaar 'per ongeluk' significant beter wordt. Het kost veel moeite een telefoon te ontwerpen en bouwen die beter is (dan wat je al hebt). Het is uitgesloten dat een budget-telefoon onbedoeld zo goed is, dat hij gaat concurreren met het topsegment.
Maar ze kunnen toch oude onderdelen gebruiken, bijv. die van de S8? Dat scheelt al een hoop geld, want het is al bewezen dat alles werkt.
maar ondanks dat de S8 een oud model is zullen deze onderdelen zoals soc etc duurder zijn dan de soc in deze a10
Oké, een S7 dan. Je snapt wat ik bedoel.
Het kan zijn dat Wingtech veel ervaring heeft met, en/of grotendeels een ontwerp klaar had met deze soc. Het kan voor Samsung interessant zijn geweest om zaken als vormgeving en globale hardware/softwareconfiguratie aan te dragen, zodat het toestel in Samsungs productlijn past, maar de technische details en de productie bij Wingtech te laten. De engineers van Samsung zelf kunnen zich dan op de higher-end producten blijven richten.
Kortetermijnstrategie: ontwikkelen in China is kosteneffectiever voor de kwaliteitsverwachtingen op zo'n model. Keerzijde is dat dit Samsung op langere termijn wel zuur kan opbreken: zij zijn eindverantwoordelijk (security!).

Als dit voor Wingtech een beetje goed gaat, kan dit voor hen een prima gebufferde introductie tot de westerse markt zijn.
Omdat ze op deze manier hun naam kunnen [mis|ge]bruiken om een product te verkopen. Xiaomi doet dat ook. Wingtech hebben mensen nog nooit van gehoord. Samsung wel.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 15 augustus 2019 20:23]

Apple maakt ook niet hun eigen smartphones he, dat doet Foxconn.
Een ander bedrijf ontwerp deze telefoon. Het enige wat Samsung doet is hun stickers/label op laten plakken. Normaal doet samsung dat in eigen beheer van A tot Z.

Bij Apple ontwerpen ze wel zelf de hele telefoon alleen laten ze die ergens anders maken. Toch wel een verschil.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 15 augustus 2019 18:52]

Staat hier boven ergens een link erover. Maar ja, HMD maakt Nokia telefoons, die overigens prima zijn. Maar het is niet Nokia zoals het ooit was.
Gaat het nu om het ontwerp of om de productie? Indien het laatste, gezien dat Apple ook zijn iPhones in China laat produceren, vind ik het eerder nieuws als Samsung dat kennelijk eerder niet deed.
Nieuws zou ik dat niet noemen, als je op elektronische apparaten 'made in' stickers ziet zitten dan is het in de meeste gevallen ofwel China, Taiwan of Korea.
Het gaat hier om "ontworpen in China, gemaakt in China". Dus gewoon een Samsung labeltje op gekleefd want zo kan de prijs 50% hoger...
Van de meeste telefoons heeft Samsung zelf de productie in handen. Samsung heeft zelf enorme productiecapaciteiten. Het is niet zoals een Apple een bedrijf dat alleen maar ontwerpt en de bouw uitbesteed. Het hele conglomeraat maakt alles van de kleinste chips tot olietankers. Dus waarom geen smartphones zelf bouwen?
Als het alleen productie betreft is het eigenlijk non-nieuws. Productie uitbesteden doen zoveel bedrijven. Ontwerp + productie uitbesteden is wel nieuwswaardig.
Ik denk eerder dat er wordt bedoeld dat Samsung de telefoon niet zelf maakt, maar dat laat uitbesteden.
De vraag was juist: wordt met "maken" de productie bedoeld of ook het ontwerp? Alleen dat laatste zou wat mij betreft echt nieuwswaardig zijn.
Zoals @S0cky heeft achterhaald ging het wel degelijk ook om het ontwerp.
Dan zie ik dat ontwerp en vraag ik me af waarom die druppel voor een camera als ze ook dat hele scherm een stukje naar beneden hadden kunnen schuiven. :?
Omdat de ruimte links/rechts van die camera dan nutteloos wordt. Nu kan je er een hoop iconen kwijt mbt status.
Precies ik heb er bijna geen last van op mijn A50, bijvoorbeeld in netflix zetten ze dat gedeelte gewoon uit en heb je alsnog bijna een fullscreen. Alleen youtube heeft hier nog problemen mee voor zover ik het merk. Maar in het dagelijks gebruik werkt dat stukje gewoon goed en merk niet eens dat er een gat in het scherm zit.
je kan die ruimte volstouwen met allerlei nuttige (en nutteloze) sensors waaronder een notificatie-LED. Bovendien was het ontwerp dan symmetrisch gezien ook mooier geweest.

Toch eigenaardig dat men aan de ene kant wil dat men de smartphone minder gaat gebruiken, maar dat men aan de andere kant de boel zodanig verkloot dat je niet anders kan dan om de 5 minuten naar je scherm te kijken om te zien of er iemand gebeld/getext heeft.

Mijn oude vraag blijft onbeantwoord: Hebben die engineers die phones ook zelf al eens gebruikt?
Die nutteloze ruimte heb je toch al onder het scherm nu? Als ze dus dat scherm naar beneden schuiven in het ontwerp dan behoud je je schermruimte en heb je geen camera druppel meer nodig.
Daar zit de controller van het LCD scherm, dat kan niet (voor deze prijs) Bijna elke telefoon heeft daar een bezel voor dezelfde reden!
Bij oled kunnen ze het scherm omvouwen en de controller er onder stoppen, deze techniek is gepatenteerd door Apple.
Bij LCD is dat nog lastiger en dus duurder.
Er zijn een paar telefoons die dit hebben waaronder de XR en die gebruiken waarschijnlijk het active display gemaakt door Japan displays, nou dat is niet voor de budget telefoons. Ook moet je je budget telefoon nooit te goed maken.

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 15 augustus 2019 09:56]

Ok ik dacht dat dat na een paar jaar geen issue meer was in het budget segment.
Omdat dat té lelijk is, zo’n enorm zwart stuk plastic in plaats van scherm? Het is 2019, geen 2003....
Dus een stuk plastic boven het scherm is lelijk maar eronder niet? ;)
De telefoon draait op een MediaTek Helio P22-soc,
Verwacht dus geen lange officiële ondersteuning of überhaupt third-party ondersteuning.

Kan voor de rest wel een handig budgettoestel of back-up phone zijn, of een smartphone om een periode tussen dure telefoons te overbruggen. Ik ben benieuwd naar hoeveel Samsung('s third-party)/Chinese crapware hierop staat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 augustus 2019 08:22]

Er staat gewoon de normale Android versie van Samsung op, dus niet meer crap dan Samsung er zelf op zet... het gaat dan ook om de productie van de hardware, niet de software.
Maar je bent bij Samsung erg afhankelijk van Custom ROMs na de twee jaar. En je merkt dat de Qualcomm series veel meer support hebben. Omdat Qualcomm zijn drivers meteen vrijgeeft en zo dus meteen alles werkt. En in de Budgetsegment zitten meer mensen die met Custom ROMs werken zoals India etc dus het is gewoon crap MTK..
Nokia heeft ook van het begin Mediatek socs gebruikt. En krijgen nog steeds updates. En ook snel achter elkaar. Dus ergens kan het wel.
Dat is vanuit HMD zelf die het merk probeert te redden. Maar buiten dat doet geen een ander merk het. En is het een nutteloze reactie.
Dat geen ander merk het doet is toch niet de schuld van MTK? Blijkbaar geeft MTK gewoon support op hun socs.
Blijkbaar geeft MTK gewoon support op hun socs.
Alleen aan fabrikanten en niet aan third-parties, en dan alleen op verzoek. Met uitzondering van HMD maken fabrikanten hier geen gebruik van, want het uitbrengen van updates past niet altijd in het bedrijfsplan. Men kan ook verwachten juist minder updates meer toestellen te verkopen, zeker met een merknaam als Samsung.

Een Qualcomm Snapdragon SoC geeft derde partijen meer opties om een toestel zelf langer te ondersteunen dankzij vrijgegeven broncode. Dit zorgt voor minder afhankelijkheid van de fabrikant, wat goed is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 augustus 2019 10:01]

Dus is MTK niet het probleem maar de fabrikanten.
Dus is MTK niet het probleem maar de fabrikanten.
MTK is ook het probleem. Die geeft namelijk 'de macht' enkel aan fabrikanten.
het gaat dan ook om de productie van de hardware, niet de software.
Hardware is niets zonder software, en de waarde van smartphone hardware gaat hard achteruit bij bijvoorbeeld een gebrek aan software updates.
Niet het punt... de hardware wordt geproduceerd in China, de software komt gewoon bij Samsung vandaan, dat hebben ze niet aan 'de Chinezen' overgelaten.
"...Verwacht dus geen lange officiële ondersteuning of überhaupt third-party ondersteuning..."

Wat uiteindelijk gewoon quatsch is. De CPU is een uitgemelkte Cortex-53 (op de markt gekomen eind 2012). En die videochip is ook niet zo bijzonder. Technisch gezien kan men elke smartphone met deze CPU wel upgraden. En zeker al die modellen met die MALI-T860 of T880 gpu. De enige reden om bv. modellen uit 2017 af te schrijven is gewoon: planned obsolescence en zeker niet technical obsolescence

Wat 3rd party ondersteuning betreft is dat afhankelijk van de wil of onwil van de ontwikkelaar om een oudere versie van zijn/haar app online te houden (desnoods op een eigen website als APK).

Dat hoeft niet echt een probleem te zijn.
Oei! Chinees... Komt samsung dan niet in de zelfde rotzooi als huawei terecht?
Oei! Chinees... Komt samsung dan niet in de zelfde rotzooi als huawei terecht?
Of Apple? Dat laat immers de iPhones ook door een Chinees bedrijf maken.
Er is een aanzienlijk verschil tussen “assembled in China” en “developed in China”...
Voor de importheffingen van Trump maakt dat niet uit...
Dan neem ik aan dat je het over de software cq. beleid van het bedrijf hebt. Ik neem aan van niet.
Neh. De software komt van Samsung en het toestel zelf zal niet in de VS verkocht worden neem ik aan.
Deze 'Samsung' lijkt anders wel heeeeel erg op die indiase 'HTC' Wildfire X
Mist diepte-sensor, voor de rest praktisch identiek.
Die hele A10 of A20 van nu is drama. Het is het gewoon net niet: traag, slechte camera, weinig werkgeheugen, slechte processor en slechte beeldkwaliteit.

Vanaf een A40 wordt het pas leuk.
Is dat niet het probleem met al die merken.

Of is een Nokia 1 (of 1 plus) nou echt zo veel beter dan?

Over oubollig design gesproken: Nokia 1 (zonder plus) al eens gezien? Holly crap!
En die wordt nog steeds verkocht. 8-/

"...Het is het gewoon net niet"
O Jee, en deze A10s is NOG minder..... ik hoop niet dat ie naar Europa komt want daarmee maakt Samsung hun eigen reputatie kapot, voor zover ze nog een (goede) reputatie hebben natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door epdm2be op 15 augustus 2019 16:48]

Dat moment dat Android smartphones vanaf ~150 euro vrijwel geen notch meer hebben, en je 1200+ euro kostende iPhone zelfs tot zo 2021 (volgens de altijd betrouwbaar bewezen bronnen) nog een flinke notch gaat hebben :') :')
Geen notch maar wel een onderkin :Y)
Moet zeggen dat ik deze notch lelijker vind dan die van de higher-end toestellen
Als Samsung dit vaker gaat doen in de toekomst kunnen ze misschien beter het logo op telefoons van derde partijen veranderen. Iets in de richting van: a partner of Samsung, en niet hun eigen logo.
Dus eigenlijk is het geen Samsung telefoon, het heeft alleen de naam


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.