Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus komt met ZenBook 14-laptops voorzien van AMD Ryzen-processors

Asus brengt ZenBook 14-modellen uit met AMD Ryzen-laptopprocessors. Het zijn de eerste laptops in de ZenBook-serie die Ryzen-cpu's krijgen. Het gaat om de UM431DA en de UM433DA, die beiden met Ryzen 5 3500U of Ryzen 7 3700U uitkomen.

Asus heeft details over de ZenBook 14 UM433DA en de ZenBook 14 UM431DA op zijn website gezet. De gebruikte processors zijn quadcores die op 12nm worden gemaakt. De Ryzen 7-uitvoering heeft een hogere kloksnelheid dan de Ryzen 5. Beide cpu's hebben een tdp van 15W.

De UM431DA is 1,6cm dik, heeft een metalen behuizing en weegt 1,4kg. Het UM433DA-model is 1,7cm dik en weegt volgens de specificaties 1,1kg. De laptops krijgen 8 of 16GB ram en een nvme-ssd van 256GB, 512GB of 1TB. De 433-variant heeft lpddr4-2133-geheugen dat op het moederbord is gesoldeerd, in de 431-uitvoering zit ddr4-2400-geheugen.

Asus levert de Ryzen-uitvoeringen van de ZenBook 14 niet met extra videochips, maar de geïntegreerde Vega-gpu's van de AMD-processors zijn op papier krachtiger dan die van Intel-processors. Bij de uitvoeringen met Intel-cpu stopt Asus ook een MX150-gpu, die weer iets sneller is dan de igpu's van de Ryzen-processors. In andere opzichten zijn de AMD-varianten gelijk aan de Intel-versies. Tweakers publiceerde begin dit jaar een review van de ZenBook 14 met Intel-processor.

Asus maakt al langer laptops met Ryzen-processors, maar tot nu toe gebruikte het merk ze niet in zijn ZenBook-serie. In die serie plaatst Asus dunne en lichte laptops in het hogere segment. Eerder gebruikte Asus de Ryzen-processors met name in lagere segmenten. De ZenBook 14 UM431DA met Ryzen 5 staat in de Pricewatch voor 749 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-08-2019 • 07:46

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
Het is belangrijk om te vermelden dat deze processors nog gebaseerd zijn op de ZEN+ architectuur (12nm), en NIET op de ZEN 2 architectuur zoals de recentelijk uitgebrachte processors 3600, 2600X, 3700X, 3900X.

Mobiele processors lopen bij AMD altijd een generatie achter en zijn dus gebaseerd op de voorgaande architectuur. Het productnummer zet je dus op het verkeerde been.
Jammer idd, want het lijkt mij dat de 7nm processors qua snelheid en energieverbruik zeker de voorkeur hebben in laptops.
Als je maar één chiplet hebt, dan kost het opsplitsen in een reken- en IO-die waarschijnlijk meer dan het oplevert en we weten van het energieverbruik van moederborden dat het energieverbruik van de IO-die niet te verwaarlozen is.

7nm is potentieel zuiniger, maar voor laptops is een andere architectuur gewenst dan wat AMD nu op de desktop inzet.
De achaalverkleining is toch niet de enige verbetering?
Zou het, alles bij elkaar, niet gewoon de betere optie zijn om een ZEN 2 processor in je laptop te hebben?
Voor een powerlaptop, waarbij energieverbruik niet kritisch is en rekenkracht wel, lijkt een Zen2 me heel zinnig. Voor apparaten die klein, compact moeten zijn, lang op een accu moeten werken en rekenkracht niet kritisch is: Zen1 is de betere architectuur.

Ik verwacht dat AMD op termijn wel met een nieuwe laptoparchitectuur komt, wellicht een krimp van Zen1 of een Zen2 zonder aparte IO-die. Voorlopig richt AMD zich op desktop en server en is Zen1, zeker als een beetje met de prijs gespeeld wordt nog een hele concurrerende laptopprocessor.
Kunnen ze niet net gewoon als intel de desktop chips undervolten en underclocken waardoor ze plots maar 15 watt gebruiken?

Die I/O die en het hoge verbruik daarvan heeft toch te maken met de x570 chipset?
De X570 en de IO-die zijn het zelfde stukje silicium, dus het verbruik van de X570 geeft een indicatie van het verbruik van de IO-die. PCI-E 4.0 en de grote hoeveelheid lanes zijn een reden, maar ook puur het versturen van een pakketje van de CPU-die naar de IO-die zal niet gratis zijn wat energie betreft. Voor een laptop is dat allemaal totaal niet nodig: Die kan toe met minder lanes, heeft geen PCI-E 4.0 nodig en 1 CPU-die is ruim voldoende. Dan ga je toch weer hard richting de Zen1-architectuur toe.

Vanwege de genoemde dingen die energie verbruiken verwacht ik niet dat je er met onderklokken en ondervolten gaat komen.
Maar dat zegt hij toch ook helemaal niet? Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat er niet dezelfde soort package en die gebruikt zal moeten worden voor een mobiele processor. Sterker nog, deze Zen+ laptopprocessors hebben ook niet dezelfde soort package als de desktopvariant. Daarbij kun je zeker wel spreken van een Zen 2-architectuur, ook al zouden het package en de die anders zijn.

Wat hij bedoelt is natuurlijk het gebruik van de Zen 2 architectuur, plus het gebruikte 7nm proces. Precies zoals bij Zen+ en bij Zen daarvoor de mobiele varianten gemaakt zijn dus.
Ik heb niet willen zeggen dat AMD niet met een Zen2-processorkern voor laptops gaat komen, beter gezegd, mijn zinnetje dat AMD op termijn met een nieuwe laptopprocessor zal komen doelt precies op wat jij schrijft.

Waar het om gaat, is dat Zen2, zoals het ding nu is, met aparte CPU- en IO-dies, allesbehalve ideaal is om voor computers met een klein aantal kernen het beste energieverbruik te halen en het daarom logisch is dat AMD voorlopig voor de laptopmarkt het nog even bij Zen1 houdt.
Oké duidelijk. Ik vraag me trouwens af waarom ze met mobiel zo achterlopen. Laten we hopen dat er snel een mobiele Zen 2 komt!
De IO-die is nog steeds op 14nm, op de Zen2 dus daar zit wat in, maar ik vermoed dat een io-die shrink+rdna igp, daar in verandering kan brengen, wellicht zien we die bij Zen3, dus voorlopig hoeft intel zich nog niet teveel zorgen op laptops te maken.
"Asus levert de Ryzen-uitvoeringen van de ZenBook 14 niet met extra videochips."

De 3500U en 3700U hebben gewoon een integrated Vega GPU. Dan hoeft een extra ingebouwde (relatief) lichte GPU toch niet per se? Ja, die MX150 zal sneller zijn. Maar op zich is het allemaal in de marge ten opzichte van de echte GPU's.

Een toevoeging in de strekking van "maar de ingebouwde Vega GPU maakt het spelen van lichte games wel mogelijk" zou naar mijn mening op zijn plaats zijn.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 15 augustus 2019 08:46]

"maar de ingebouwde Vega GPU maakt het spelen van lichte games wel mogelijk"

Met de gekozen ddr snelheid laten ze op dat vlak wel steken vallen. Ook moet er wel dual channel geheugen gebruikt worden.
Waar in veel gevallen supersnelle ddr modules weinig voordeel opleveren, is is dat juist wel het geval bij integrated graphics.
Die zin was zonder enig onderbouwing opgesteld. Verder had ik ook niet echt naar de specificaties gekeken. Maar je hebt gelijk. Hoewel ik me afvraag of het met een zwakkere iGPU zoals hier wel zoveel uitmaakt.
Ik heb dat nog iets verduidelijkt :)
Daarom zeg ik ook 'op papier' krachtiger.
Asus levert de Ryzen-uitvoeringen van de ZenBook 14 niet met extra videochips, maar de geïntegreerde Vega-gpu's van de AMD-processors zijn op papier krachtiger dan die van Intel-processors. Bij de uitvoeringen met Intel-cpu stopt Asus ook een MX150-gpu, die weer iets sneller is dan de igpu's van de Ryzen-processors.
-duiding=
Asus levert de Ryzen-uitvoeringen van de ZenBook 14 niet met extra videochips. Bij de uitvoeringen met Intel-cpu stopt Asus wel een extra videochips in de vorm van een MX150-gpu.
Dat is overigens een keuze om het wel of niet te gaan duiden en die keuze is uiteindelijk aan jou. Maar om gezeur te voorkomen is de duiding weglaten wellicht de makkelijkste route. Die duiding volgt dan alsnog wel via de comments :).

Overigens is dit niets persoonlijks, als het NOS journaal het nieuws gaat duiden dan vind ik dat ook storend. Het is de laatste jaren een trend dat media bij vrijwel alles een mening aan feiten toevoegen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 15 augustus 2019 15:38]

Is dit ding nu volledig van aluminium? Lijkt me niet handig, dat krast heel snel en voor je het weet is je extra mooie laptop lelijker dan een normale van plastic.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 15 augustus 2019 10:38]

Plastic breekt af en heel vaak wordt het goedkope ABS gebruikt dat naar verloop van tijd vergeelt (daarom is zwart zo'n populaire kleur). Het plastic dat je wilt is polycarbonaat, maar dat wordt veel minder gebruikt dan ABS, want duurder. Als ik mag kiezen tussen ABS en aluminium, doe mij dan maar aluminium.

Maar de reden waarom bij dit soort dunne laptops aluminium gebruikt wordt is de dikte: ABS moet veel dikker zijn om de vereiste sterkte te halen, dus als je laptops dun wilt maken, is aluminium je vried.
Abs verkleurt niet, de vergeling komt omdat er brandvertragers in zitten (broom) die naar buiten lekken.
Polycarbonaat zal ook brandvertragers moeten hebben als deze in apparaten word vervaardigd.

Aluminium is kwetsbaar en niet erg stootbestendig, daarom worden bumpers van auto's doorgaans van plastic gemaakt.

De meest robuuste constructie is een alu frame en plastic omhulsel, maar dat is dik.

Hoe dan ook, vind het een mooi ontwerp. Heeft haast wat van de vaio.
Eén van de vele prettige eigenschappen van polycarbonaat is dat het niet makkelijk in de fik te krijgen is. Het kan branden, maar je moet je best doen. Daarom zijn brandvertragers in polycarbonaat niet nodig. Er zitten nog meer prettige eigenschappen aan polycarbobaat, zoals dat het sterker is dan ABS, krasbestendig is en dat het doorzichtig gemaakt kan worden.

Ik vond een studie naar de brandbaarheid van polycarbonaat:

http://www.fellowfse.nl/i...arbonaat/at_download/file
Maar zoals u weet is alu wel een goeie warmtegeleider - uw machine gaat wel koeler blijven.
Ben wel eens benieuwd naar de prijzen. Zijn in ieder geval mooie laptops.
Hopelijk hebben ze warmte afvoer goed geregeld. Ben zelf niet helemaal bekend met de Ryzen processoren, maar hopelijk worden ze minder warm als voorgaande AMD processoren van ongeveer een jaar geleden.
Staat in het artikel, een TDP van 15W, gelijk aan dat van de Intel tegenhanger.
TDP zegt natuurlijk nog niet zo zeer hoe warm de processor wordt. Echter lees ik hieronder dat AMD het inmiddels beter op orde heeft als Intel. Zeker een mooi uitzicht voor de toekomst
15W = 15W, waarvan het overgrote deel omgezet wordt in warmte. Hoe de fabrikanten dat afvoeren en verspreiden over een groter oppervlak en dergelijk, dat is appels met peren vergelijken en valt niks over te zeggen.

Laten we zeggen, het zijn geen AMD Athlon thoroughbreds :P
Maar TDP =/= verbruik, een CPU met een TDP van 15W kan makkelijk 25W of meer verstoken zodra de turbo aangaat. TDP zegt meer over de minimaal vereiste koeling dan het daadwerkelijk verbruik van de CPU.

Heb zelf een laptop met een core m3 6y30 met een TDP van 4,5W, maar de laptop waar hij inzet koelt best goed waardoor hij af en toe uren met turbo aan op 2,2Ghz aan het draaien is en dan op piek momenten zo'n 17W "slurpt".
Je kunt de TDP gewoon instellen in de bios hoor. 15W = 15W. Dit is AMD, geen intel met valsievelijke TDP waardes.
Alles wordt omgezet in warmte.
iemand melde eerder al dat die op coolblue al staat, 750€ dus.
Minder warm dan de Intel tegenhangers. Rollen zijn ondertussen omgedraaid.
vziw geldt dat alleen voor de nieuwste cores, en onder load, en bij gelijke performance.
Dit zijn niet de nieuwste Zen2 cores, en een doorsnee laptop draait niet constant onder load.
En hogere performance/Watt kan alsnog heter zijn, als de performance hoger is.
Idle zijn Intels veel zuiniger dan AMD's.
Ik ben benieuwd hoe ze gaan verkopen bij het grote publiek aangezien ze nu geen ultrabook zijn.
Who wants ultra books geef mij maar laptops met poorten. Dan hoef je geen dongels mee te sjouwen.
Iets zoals de nieuwe Vaio SX12 :9~ ? Alleen (nog) niet te koop in Nederland, maar eventueel het importeren waard. In ieder geval een stuk interessanter dan een 13 in één dozijn ultrabookje.

https://www.theverge.com/...-price-specs-release-date

[Reactie gewijzigd door Caayn op 15 augustus 2019 09:27]

Inderdaad, altijd lachen: komen ze apetrots met hun ultra book de vergaderzaal binnen. 5 min later komt er een hoop kabeltjes en adaptertjes op tafel te liggen om de projector aan te sluiten :P
Die dongel hoeft alleen maar mee voor de presentatie, de rest van het jaar niet ;)
Als je anno 2019 nog steeds niet weet hoe (wireless)screen mirroring werkt wel ja :P Dat geklooi met kabels is nergens meer voor nodig (Idem voor Macbook gebruikers).

Ook USB poorten heb je niet nodig. TB/Muis kun je via bluetooth aansluiten en file sharing gaat tegenwoordig via de cloud.

Als je wel nog veel met kabels doet, dan behoor je natuurlijk ook niet tot de doelgroep, lijkt me logisch.

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 augustus 2019 10:28]

Van daar dat iedereen met een een recente macbook een dongel bij heeft...
90% van de wereld gebruikt gewoon USB A vga hdmi.
Ik zelf gebruik compoorten elke dag weer omdat in de industrie dat gewoon De STANDAARD is.
Wat de rest van de wereld doet is toch niet belangrijk voor een Tweaker? Een Chromecast kost 30,- Als zelfs dat nog teveel is voor jullie vergaderruimte? :P

Kom op zeg.. als een bedrijf werknemers kan voorzien van dure Macbooks dan is een kleine investering in fatsoenlijke conference/screenshare software en/of hardware toch niet zo heel gek?

Dat je het nodig hebt op locatie bij klanten, begrijpelijk, maar intern zijn er natuurlijk meerdere opties mogelijk. Ik zou zeggen, communiceer eens met je baas.

Wij hebben hier achter elke TV een NUC hangen, zelden dat iemand überhaupt zijn laptop hoeft aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 augustus 2019 10:49]

Als je je scherm deelt via een Chromecast is de kwaliteit echt bar bar bar slecht. Is de tekst in je Powerpoint presentatie iets te klein? Spijtig. Compleet onleesbaar. Wil je wat code tonen aan collega's? Vergeet het maar.

Verder gaat het vaak ook niet voor de vergaderruimte op je eigen kantoor. Daar heeft IT altijd wel een oplossing voor. Het gaat er eerder om als je naar een klant gaat, en daar sta je dan met je fancy draadloze interfaces terwijl ze enkel een VGA kabel ( of met wat geluk HDMI) kunnen aanbieden. Succes met je sales pitch zonder je presentatie of demo beelden.

Ik koop nog altijd geen laptop zonder HDMI of USB A poorten. Liefst met een ethernet poort als het kan. Call me old-fashioned, maar altijd een dongle moeten meenemen stoort mij meer dan een laptop die 5mm dikker is...

[Reactie gewijzigd door Niosus op 15 augustus 2019 11:12]

Dat zeg ik toch ook al ;)
"Dat je het nodig hebt op locatie bij klanten, begrijpelijk, maar intern zijn er natuurlijk meerdere opties mogelijk. Ik zou zeggen, communiceer eens met je baas."

en eerder:
"Als je wel nog veel met kabels doet, dan behoor je natuurlijk ook niet tot de doelgroep (van ultrabooks), lijkt me logisch."

Intern zijn oplossingen relatief eenvoudig en daar ging het om.. dat je hier bij klanten geen controle over hebt lijkt me logisch en dan is het je eigen afweging of je een dongel of dikkere laptop prefereert. Voor mij persoonlijk is een tablet/ultrabook/smartphone slechts een verlengstuk van mijn workstation.

Chromecast kwaliteit valt overigens te verwijten aan je network performance, niet de hardware van de Chromecast, maar je hebt natuurlijk betere (bedrade) opties dan een Chromecast.

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 augustus 2019 11:27]

Ja, maar je moet ook wel eens bij externen presenteren. En daar heb je met een beetje pech alleen een dsub tot je beschikking.
Als het je niet uitmaakt dat het bedrijf direct aan de buiten Wereld wil hangen prima toch.
Bij ons is veiligheid nummer 1. De gasten WiFi is geconfigureerd dat alle deelnemers geïsoleerd zijn van elkaar en heeft geen toegang tot het bedrijf netwerk . Elke deelnemer krijgt soort van eigen vlan om hackers op het netwerk te weren
En de bedrijfs wifi op het terrein gebruikt een Proprietary non standaard protocol. Ook weer met de zelfde isolatie.
Projectors met vga/hdmi kabeltje.

Slimme bedrijven zorgen dat de veiligheid op orde is.
Het 1 sluit het ander niet uit.. nogmaals, we hebben het over je eigen laptop, niet die van de klant. Dat de klant een HDMI kabel moet inprikken met meerdere dongels is toch niet jouw probleem? Daar liggen de traditionele kabels voor.

Maar jouw eigen device kan toch prima én veilig verbinden met een TV?
Dan moet daarin wel voorzien worden, genoeg werkplekken waar je alleen bedrade spullen hebt liggen en het gekloot rondom batterijen moet ook niet onderschat worden.

Hetzelfde geldt voor screen mirroring, letterlijk overal heb je verloopstukken nodig omdat uiteenlopende laptopmodellen gebruik maken van usb-c, HDMI, mini HDMI, micro HDMI, displayport of mini displayport.

Je beschrijft een ideale wereld die er niet is.
Hetzelfde geldt voor screen mirroring, letterlijk overal heb je verloopstukken nodig omdat uiteenlopende laptopmodellen gebruik maken van usb-c, HDMI, mini HDMI, micro HDMI, displayport of mini displayport.

Je beschrijft een ideale wereld die er niet is.
Een parallelle wereld in de denkende dimensie,
deze sleurt de realistische wereld voortdurend voort om hem erbij te trekken,
wat op zich ontzettend stimulerend werkt ..
Ultrabook als standaard zegt het grote publiek niks. Men denkt dat het simpelweg een dunne lichte laptop is, niet dat het een door Intel ontwikkelde richtlijn is.
Daarom zegt ultrabook juist wel iets bij het grote publiek. Zij denken nu dat dit geen dunne lichte laptop is.
Daarom zegt ultrabook juist wel iets bij het grote publiek. Zij denken nu dat dit geen dunne lichte laptop is.
Ik ben best technisch onderlegd maar definities van ultrabook of dergelijke moet je mij niet vragen. Voor mij ziet dit er uit als een mooie dunne laptop, hoeveel mm een ultrabook mag zijn boeit me daarbij niet. Of deze laptop het label ultrabook mag dragen vraag ik me al helemaal niet af. Ik denk dat de gemiddelde consument zo ook denkt.
Ik ben niet de gemiddelde consument (als IT-er) en wist ook niet dat ultrabook een merknaam van Intel was... Zo jammer is dat dus inderdaad helemaal niet.
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Ik denk dat de naam ZenBook inmiddels ook wel de associaties met dun en licht oproept bij veel mensen. De naam lijkt op ultrabook en de Intel-versies (de officiële ultrabooks) zien er toch hetzelfde (en even dun) uit. Ik zou niet verwachten dat het grote publiek hierbij denkt dat het geen dunne en lichte laptop is.
Blijkbaar heeft de marketing van intel op jou gewerkt, maar uitgezonderd tweakers ken ik niemand die dat kent. Mensen hebben het gewoon over een "dunne laptop", wat er in zit weten ze niet.
(Zo had ik onlangs nog iemand die niet door had dat er in z'n dunne laptop geen harde schijf zat maar wel een ssd. Mensen volgen het duidelijk totaal niet.)
… 'je kunt je ook op het standpunt stellen:
'Er zijn belangrijkere zaken dan het kennen van de preciese inhoud van je laptop.'
Uiteraard vinden de meeste Tweakers dàt juist uitermate boeiend.
Weet jij exact hoe je lichaam in elkaar zit? De werking van het brein?
Just use it. En verzorg het goed zou ik zeggen.
Ik wou met het voorbeeld van de harddisk - ssd juist aangeven dat de meeste mensen niet weten wat het is en het hen dus ook niet interesseert, als het maar werkt. Volledig terecht overigens.
Je gebruikt dagelijks vele zaken waarvan je niet goed weet hoe het werkt.
Bij veel winkels (bijvoorbeeld Coolblue) bestaat geen categorie 'Dunne laptops', wel 'Ultrabooks'.
Al twee weken tekoop??? Coolblue

UM433DA is nog niet te koop overigens.

[Reactie gewijzigd door hood op 15 augustus 2019 08:28]

Sinds gisteren in de Pricewatch zo te zien, had ik nog niet opgemerkt. Voeg ik toe :)
Als je kijkt naar de features op de ASUS site van de ZenBook 14 UM431DA, zie je bij het plaatje bij het Performance kopje, een intel i7 uit het toetsenbord komen i.p.v. een Ryzen. Dit vind ik wel slordig van ze 8)7

Ik heb er overigens wel een melding van gemaakt. Ik ben benieuwd of het verandert wordt.
er komt nu een Ryzen cpu uit :Y)
Waar niet over gerept wordt is de batterijduur... Daar komt AMD helaas nog niet in de buurt van Intel. Hopelijk is dat met de toekomstige Zen2 APUs wel het geval.
zen+ is op dat gebied al veel beter als zen1.
Ik kan niet wachten op USB 4 met thunderbolt ondersteuning. Ryzen (of indien mogelijk Threadripper, heb nogal specifieke workloads die meer cores fijn vinden) met externe GPU zodat ik zonder compromissen kan gamen als ik dat eens wil is mijn ideale scenario.
De UM431DA is 1,6mm dik, heeft een metalen behuizing en weegt 1,4kg.? Zal wel 1,6cm zijn
Dit is ondertussen ook bij de feedback gemeld. Bovenaan elk artikel, onder de titel, staat een linkje feedback. Daar kun je typo's en inhoudelijke fouten in kwijt.

Ik vraag me af waarom deze processoren op 12nm worden gefabriceerd en niet op 7nm? Juist mobiel zal toch kunnen profiteren van een lager energieverbruik, inherent aan een kleinere node?
Omdat AMD kiest voor een desktop + server markt eerst, en daarna pas de laptops.

Gezien hun (performance en kosten) dominate in die markten, en de goede buzz die daar vanaf komt is dat voor AMD ook de juiste strategie.
Amd heeft niet de resources om veel verschillende productlijnen tegelijkertijd te ontwikkelen, en daarnaast heeft het misschien ook qua yields en leveringscontracten voordelen om een ouder, maar bekender process te gebruiken. Alle 7nm parts die ze kunnen kopen gaan nu naar server producten, waar de marges een stuk hoger zijn.
Zelfde reden dat de desktop 3200G en 3400G nog op 12nm zitten? AMD is (nog) niet zo ver met de GPU.
Vgm klopt dit niet helemaal, de cpu en gpu hoeven niet op het zelfde process gemaakt te zijn. En ze hebben al GPU en CPU met 7nm techniek.
Dus als ze niet zover waren met de GPU had nogsteeds de CPU op 7nm gemaakt kunnen worden.
1e generatie Ryzen APU's kwam pas uit bij de 2e generatie Ryzen CPU's. De APU's lopen dus sowieso 1 stap achter op de CPU's. Je zou dus (in mijn ogen logischerwijs) mogen verwachten dat bij de volgende generatie APU's ook die op 7 nm gaan komen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn