Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP voorziet nieuwe Envy x360 15-convertibles van AMD-processors

HP heeft nieuwe laptops en convertibles aangekondigd voor de Envy-lijn. De Envy 13- en 17-laptops krijgen een Intel-processor; de x360 13-convertible krijgt een AMD-processor. De x360 15-convertible wordt verkrijgbaar in uitvoeringen met een AMD- of Intel-processor.

De HP Envy x360 13-convertible krijgt een AMD Ryzen 7-apu met een maximale kloksnelheid van 4GHz en AMD Radeon Vega 10-graphics. Vermoedelijk gaat het hier om de Ryzen 7 3700U die ook in de vernieuwde x360 15 zit. Het 13"-scherm is een lcd-paneel en afhankelijk van de uitvoering heeft het een full-hd- of ultra-hd-resolutie. De computer heeft een dikte van 14,7mm en weegt 1,3kg. Verder krijgt het apparaat ssd-opslag en een knop om de webcam te kunnen afsluiten. Alle Envy-apparaten krijgen die webcam-'kill switch' en worden vanaf april verwacht. De x360 13 kost omgerekend met btw vanaf 746 euro.

De x360 15 kan worden gekocht met een AMD Ryzen 7 3700U of een Ryzen 5 3500U. Deze convertible komt ook uit met Intel-processors, dan is er keuze uit een i5-8265U of een i7-8565U. Alle x360 15-convertibles komen met 8GB aan ram. De grafische kracht komt bij de Intel-laptops standaard van een Intel Graphics 620-chip. Er komt ook een versie met een Nvidia GeForce MX250-kaart met 4GB gddr5-geheugen.

De x360 15 wordt geleverd met een 15"-scherm. Consumenten kunnen kiezen tussen een oled- en een lcd-paneel met een full-hd- of 4k-resolutie. Alle Envy-apparaten met een Intel-cpu krijgen een zilverkleurige behuizing; de laptops of convertibles met AMD-apu worden in het zwart geleverd. De x360 15 met AMD-processor kost omgerekend met btw minstens 853 euro; voor de Intel-variant moet minimaal 927 euro worden neergeteld.

De HP Envy x360 15

HP heeft ook twee Envy-laptops aangekondigd. Consumenten kunnen kiezen tussen een 13"- of 17"-variant. Allebei krijgen ze een Intel i7-8565U mee, met een maximale kloksnelheid van 4,6GHz. De grafische kracht komt van een MX250; bij de 13"-versie heeft die 2GB aan gddr5-geheugen aan boord. De grotere broer krijgt twee keer zoveel grafisch geheugen. Beide laptops krijgen lcd-panelen met full-hd-resolutie, al kan de 13"-variant ook met een 4k-scherm worden geleverd.

De HP Envy 17

De Envy 13-laptop is net zo dik als de x360 13 en weegt 1,18kg. De Envy 17 is iets dikker met zo'n 22,5mm. Ook is deze laptop iets zwaarder met 2,9kg. Laatstgenoemde krijgt een optisch schijfstation, een harde schijf met maximaal 1TB opslag en een pcie-ssd met maximaal 512GB opslag. Beide laptops krijgen een minimumprijs van 959 euro, omgerekend inclusief btw.

De HP Envy 13

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

20-03-2019 • 12:58

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Huh, dit is toch exact hoe de huidige Envy x360 modellen zijn?
De 13" versie krijg je met AMD Ryzen APU (beschikbaarheid Ryzen 3 of 5 of 7 is afhankelijk van de regio), bij de 15" inch kan je kiezen tussen Intel of AMD. Wat is er precies nieuw?

Tenzij ze bedoelen dat hier de nieuwere Zen+ Ryzen in zitten, dus Ryzen 7, 3700. Maar dat zie ik niet staan ook niet op de HP website.

Ik wacht zelf op de concurrerende Lenovo Yoga 13", dus bijvoorbeld de 730. Heb de x360 13 en de 730 in mijn handen gehad, de 730 is gewoon veel mooier qua design. De 530 ondersteund helaas geen USB-C alternate mode (display out en laptop opladen).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 20 maart 2019 13:20]

Pff vermoeiend zo een reactie.
Op de foto's is dit model 100% identiek aan het huidige model, inclusief mega touchpad. In werkelijkheid is het touchpad in de hoogte juist heel smal. Zo smal heb ik het nergens gezien.
En scherpe randen voel je. Beide observaties maakte ik niet online, maar toen ik het model wilde kopen (vanaf gezien om deze 2 punten en omdat Ryzen 3000 series eraan komt).

Wat ik probeer te bereiken? Een normale vraag stellen wat exact nieuw is aan deze modellen want de omschrijving en foto's zijn 100% identiek. Dat staat letterlijk in mijn reactie. Terug naar school? Je doet net alsof ik aan het trollen ben terwijl ik een doodnormale terechte vraag stel.

Ik vermoed dat het gaat om een revisie van de APU. Van 2000 serie naar 3000 serie maar die informatie ontbreekt ook op de HP website.

Edit: @Magyku30 een heel terechte vraag dus.
@Hayte kan je het artikel aanpassen? De enige vernieuwing wordt nu niet genoemd. Zie: https://www.anandtech.com...en-mobile-3000series-apus

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 20 maart 2019 14:53]

Aangepast! Bedankt voor je feedback :) Wij moesten ook even zoeken op de site van HP, maar de specs zijn gevonden.
De Lenovo Yoga 730 serie heeft last van screen flickering en zou ik dus nooit kopen.
Ik neem aan dat dat onder garantie gefixed wordt?
De Lenovo heeft een veel prettiger trackpad, die van de HP is veel te smal en de HP heeft onprettig scherpe randen. Dat zijn zaken waar niks aan gedaan kan worden onder garantie.
Let op, naar verluid (zie anandtech) krijgen deze modellen allemaal single channel, niet upgradebaar geheugen

Vooral voor zon mooie AMD APU is single channel ddr4 2400 een behoorlijk bottleneck.
Dat zal natuurlijk wel afhangen van de workload. Ik weet dat bijv. Gamersnexus wat tests gedaan heeft m.b.t. gaming met de 2400G waar het inderdaad voor een redelijk verschil zorgde. Ik heb echter zelf wat tests uitgevoerd van zakelijke workloads die je eerder verwacht te zien op laptops als deze en daar was het verschil eigenlijk vrij minimaal.
Klopt, geheugenbandbreedte is vooral voor gaming purposes een ding bij APUs (overigens net zo goed bij intel IGPs, alleen die zijn doorgaans zo langzaam dat meer geheugenbandbreedte een veel beperkter effect heeft)
Die bezel aan de onderkant :'(
Ik heb een oudere Spectre x360, met dezelfde brede bezel aan de onderkant en hierdoor komt het scherm wat hoger te zitten. Ik moet eerlijk bekennen dat dit best fijn is tijdens het dagelijkse gebruik. Bovendien is de bezel precies even breed als de speaker-grill boven het toetsenbord wat er in mijn optiek helemaal niet zo verkeerd uitziet (op de donkere variant dan).
Het zou veel mooier zijn om een 3:2 scherm te hebben voor productiviteit of in iedergeval een 16:10.
Ik heb de HP x360 en ik moet zeggen dat ik het wel een beetje jammer vind dat ze niet een andere scherm verhouding hebben gebruikt, zeker in tablet mode, het is toch veel verspilde ruimte waar een groter scherm had kunnen zitten, het is al niet een al te groot scherm omdat het een 13 inch laptop is dus alle extra beetjes zijn welkom als je het mij vraagt.
Sterker nog, die speaker lijkt de oorzaak van de bezel. Door de speaker is de behuizing best diep.Die diepte komt alleen niet ten goede van een diepere touchpad. Elk voordeel heeft dus zijn nadeel. Wel ben ik het met andere mensen eens dat een iets grotere verticale resolutie wel heel mooi zou zijn. De verticale resolutie zou een mooie kans zijn geweest voor deze serie laptops, ze hadden wat mij betreft dan echt selling point gehad.

Het zou wat meer variatie in het laptop aanbod hebben gegeven. Persoonlijk verwacht ik dat de mensen de iets hogere prijs voor die grotere resolutie graag zouden betalen, als een laptopbouwer het zou bieden.

Edit: taal

[Reactie gewijzigd door teacup op 21 maart 2019 06:21]

Hoe kom je daarbij? De ENVY's hebben naar mijn weten altijd een aluminium behuizing gehad, net zoals de Spectre lijn.
Inderdaad, bij mijn Envy x360 is alles volledig van metaal
Edit: Whoops, verkeerde model. Het nieuws gaat over de Envy x360 en de link hieronder over de Spectre x360:

Iets dat je niet in de specs terugziet is dat het trackpad van de Spectre behoorlijk slecht lijkt te werken volgens Linus Tech Tips: https://www.youtube.com/watch?v=0hXqHH7rZqo

[Reactie gewijzigd door Eomer op 20 maart 2019 16:30]

Ik heb er nu voor 2 maanden zelf een en ik het het gevoel dat Linus nogal erg overdrijft, ik heb letterlijk nooit geen last gehad van de touchpad dead zones, alleen wanneer ik het opzettelijk doe door heel erg dichtbij de rand van de touchscreen te klikken kan ik het reproduceren.

Ook gebruik ik het touchpad eigenlijk praktisch nooit, alleen voor dingen die iets meer precisie gebruik ik het touchpad, anders gebruik ik het touchscreen.

Al met al denk ik dat er niks mis is met de hp envy (niet het zelfde als de specter die Linus heeft gereviewd) ik denk dat de touchpad misschien meer een kwestie van wennen is.
Die video gaat over de Spectre x360 terwijl we het hier over the Envy x360 hebben.

Het is wel vrij aannemelijk dat ze features delen maar toch wel even belangrijk om op te merken.
Van de meeste reviewers is Linus wel de meest negatieve, zijn meeste negatieve punten vind ik geen issues.
Aan/uit knop zit op perfecte locatie, makkelijk te vinden en je kan hem niet per ongeluk indrukken, vingerafdruk lezer zit ook goed
Schermranden, blij dat camera boven zit en beneden maakt het niet uit sinds ik het scherm ook liever wat hoger heb al had het wel een 16 10 scherm mogen zijn.

Ik vind die van Lisa toch een betere review geven
https://www.youtube.com/watch?v=ft6XcNKhkuw

Ik heb zelf net een week de Spectre 15inch FHD 150mx versie. De trackpad is zeker niet de beste maar dat ligt aan de gebruikte drivers, weliswaar omslachtig maar die is wel te vervangen met precision drivers ipv synaptics. Maar zo slecht vind ik hem nou ook weer niet als Linus het voorstelt, werkt gewoon goed genoeg. En het touch scherm werkt zeer goed.
Het enige wat ik mis is betere fancontrol, De 13 inch heeft een stille functie en de 15 niet, gelukkig werkt de 15inch meestal wel gewoon stil, maar had gewoon graag wat meer invloed er op willen hebben, hopelijk voegen ze dat via een update nog toe.

Over de AMD deze schijnen wat warmer te worden dan de intel versies, ook zijn ze tot nu toe niet al te best met driver updates, dat is tenminste wat ik las over het vorig jaar model van Spectre met Vega GPU al was dat een intel/vega combinatie. Neem dan wel aan dat AMD/vega wel beter ondersteuning hebben.

[Reactie gewijzigd door verbeek75 op 20 maart 2019 17:52]

Vraag me af of ze nog steed single channel (1 reepje geheugen) gebruiken voor de AMD versies, zou jammer zijn?!
Volgens anandtech wel, en als ik de discussie op reddit mag geloven is die 8gb ook nog gesoldeerd, en zonder 2e slot dus niet uitbreidbaar.
Jammer, dan zal de performance weer tegenvallen
Afhankelijk van workload uiteraard, in mijn ervaring werken zakelijke workloads en lichte consumenten workloads (internet, office, netflix) (waar dit soort machines voornamelijk voor bedoeld zijn redelijk goed zelfs wanneer het geheugen single channel is.

Games en synthetische benchmarks hebben vaak meer issues, daar koop je echter in de regel dit soort laptops niet voor.
Bedrijfsmatig gezien is AMD de veiligste keus.
De recente en nog steeds doorgaande trein van beveiligings lekken in Intel Processors, die of niet gepatched worden, of wel gepatched worden met mogelijk snelheidsverlies tot gevolg.

Verder het feit dat Intel al generaties aan toe geen noemenswaardige vooruitgang heeft geboekt in IPC land en de grootste jump was de core aantal verhogen. Gewoon al jaren lang CPU's rehashen.

Tja, zou op dit moment ook meer vertrouwen in AMD's nieuwe generatie(s) hebben als bedrijf zijnde, zowel qua veiligheid, snelheid en toekomstige producten :P

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 20 maart 2019 13:33]

Ik had de neiging om te reageren en "alle fabrikanten hebben issues met security breaches". Maar op 1maart jl. Is er een nieuwe breach bij. Hier wat onderzoeksinfo over de Spoiler exploit die blijkbaar alleen Intel raakt (en nee, dus niet ARM en AMD).

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 maart 2019 21:33]

In welk opzicht? Warmte? Stroomverbruik? Backdoors?
Zou je dat niet toelichten, i.p.v. alleen maar een stelling deponeren?
Aan je avatar te zien is dit niet een geheel onpartijdige afweging
leg uit. tot in detail please ;)
Persoonlijk vindt ik de AMD zwarte varianten mooier.

Daarnaast hoeveel kost de 4K OLED versies. Lijken me toffe specs. Maar goed op zo'n scherm en zo dicht bij?
De 15 ziet er heel mooi uit, en dat hij een AMD heeft is voor mij een waardig koopargument! :D
Snap nooit dat laptops geen 1440 resolutie hebben. 1080 is te weinig en 4k trekt de batterij weer leeg. Verschil tussen 1440 en 4k zie je toch niet op deze grootte. Vast voor gekozen omdat de gemiddelde consument minder bekend is met 1440 dan 4k.
Geen ethernet alleen wifi?