Geen enkele fabrikant kondigde een laptop met AMD-cpu aan tijdens IFA

Ondanks de aankondiging van een groot aantal laptops tijdens de afgelopen IFA-beurs in Berlijn, bevatte geen enkele van die laptops een AMD Ryzen Mobile-chip. Fabrikanten geven verschillende verklaringen.

AMD zelf wilde niet reageren op vragen van Computerbase over het uitblijven van aankondigingen van laptops met AMD-cpu's. Ook Acer reageerde niet. Die fabrikant presenteerde overigens wel een laptop met Intel Kaby Lake-G-chip met Radeon Vega-gpu. Lenovo wijst erop dat laptopaankondigingen vaak samenvallen met nieuwe chipintroducties; Intel kondigde zijn mobiele Whiskey Lake- en Amber Lake-platforms aan, maar AMD had geen nieuwe Ryzen Mobile-chips, hoewel er wel nieuwe mobiele apu's op komst lijken. Asus wijst op zijn bestaande laptops met AMD-chips en ook Dell doet dat, met de toevoeging dat er in de komende maanden nieuwe exemplaren bijkomen.

Computerbase maakt een verwijzing naar het GeForce Partner Program. Notebookcheck claimde eerder dit jaar dat dit programma verantwoordelijk is voor het lage aantal laptops met Kaby Lake-G-chips met Radeon-gpu. Dit programma eiste naar verluidt onder andere dat partners hun gamingmerken exclusief aan Nvidia moesten koppelen. In mei stopte Nvidia met dit programma.

Bij reviews van de HP Envy x360 en de Acer Swift 3 constateerde Tweakers dat de mobiele Ryzen 5 vlot is. De laptops lieten wel op accuduur te wensen over. Er is geen vergelijking gemaakt met dezelfde laptops met Intel-cpu om te kunnen zeggen in hoeverre de cpu hierbij van invloed is, maar uit resultaten van andere sites lijkt op te maken dat de Ryzen minder zuinig is.

Update: laatste alinea genuanceerd.

Acer Swift 3 SF315

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-09-2018 • 20:46

83

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

AMD had laatst een side met hun doel om in 25x20 goal:
https://www.anandtech.com...-progress-in-a-generation

Daar zie je een 2018 ravens ridge die veel efficiënter zou zijn. Wellicht zijn dat de laptops die er aan zitten te komen. Bestaande hardware maar wel verder geoptimaliseerd om dat verbruik beter onder controle te krijgen. Want daar zat nu de krux de desktop parts wijken qua verbruik niet veel af. Maar je ziet dat intel laptops beter geoptimaliseerd zijn. Wellicht wordt die stap nu voor AMD laptops gemaakt. Maar die zitten mogelijk nog onder een NDA en dan mag niemand er iets over zeggen.
"Bij reviews van de HP Envy x360 en de Acer Swift 3 constateerde Tweakers dat de mobiele Ryzen 5 vlot is, maar op accuduur te wensen overlaat."

Grappig hoe zoiets een eigen leven gaat leiden. Bij zowel de tests van de HP Envy als de Acer Swift was dit de conclusie van tweakers, waarbij uit de reacties al snel bleek dat dit voorbarig was. Zo bleek bijvoorbeeld dat de HP Envvy x360 met Intel processor net zo slecht scoorde, en dat het dus meer aan het ontwerp van HP lag dan aan de Ryzen.
Dus nu wordt in een derde artikel weer iets geroepen op basis van mogelijk onterechte conclusies uit twee eerdere artikelen. En zo creëer je dus langzaamaan het verhaal dat de Ryzen slecht is in laptops. Lijkt me niet helemaal netjes, of ligt dat aan mij?
Zo bleek bijvoorbeeld dat de HP Envvy x360 met Intel processor net zo slecht scoorde, en dat het dus meer aan het ontwerp van HP lag dan aan de Ryzen.
Onderbouw dit dan ook even met feiten, in plaats van te roepen dat het niet klopt. Naast de reviews van Tweakers zijn er vergelijkbare reviews te vinden die onze bevindingen bevestigen. De stelling in dit artikel is dan ook prima te onderbouwen:

HP Envy X360 15
Notebookcheck: Ryzen 5: 398 minuten, Intel i7-8550U: 511 minuten
Hardware.Info: Ryzen 5: 357 minuten, Intel i5-8250U: 526 minuten

Acer Swift 3
Hardware.Info: Ryzen 5 (15"): 298 minuten, Intel i5-8250U (14"): 553 minuten
Notebookcheck: Ryzen 5 (15"): 310 minuten, i5-8250U (15"): 511 minuten

Niet genoemd in dit artikel, maar een derde Ryzen-laptop die we getest hebben waarbij de accuduur tegenviel ten opzichte van Intel-alternatieven is de Lenovo 720S-13ARR. Ook daarvan kun je de accuduur van Intel-versies met AMD-varianten vergelijken en tot dezelfde conclusie komen.

Het afdoen met: dat ligt aan de fabrikant, is echt te makkelijk. Ryzen-laptops doen het aantoonbaar minder goed wat betreft accuduur in vergelijking met Intel-varianten. Dat is geen hetze van ons tegen AMD, het is ronduit jammer, want meer concurrentie is voor iedereen beter, maar het is duidelijk een zwak punt van de huidige Ryzen Mobile-cpu's en iets waar je als consument rekening mee moet houden.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 27 juli 2024 00:26]

Het is best logisch dat die accutijden zo verschillen. De Ryzen 5 2500u laptop heeft 55.8 Wh en de i7-8550U 79.2 Wh.
Als je ze "echt" gaat vergelijken; 79,2/55,8*398 = 565 minuten.
Dus het klopt dat de Ryzen laptop minder lang mee gaat, maar hij is wel zuiniger dan de i7-8550U in dit geval.

Alleen kan je het niet goed vergelijken, cpu's zijn tegenwoordig te configureren. Fabrikanten kunnen zelf het TDP kiezen van een cpu, ook voor desktop computers. Daarom zie je ook een enorm verschil tussen beide i7-7700HQ systemen.
Het hoeft dus niet aan een AMD of Intel cpu te liggen, maar het ligt vaak aan de fabrikanten die een bepaalt TDP kiezen die vaak afhankelijk is van hun koeling.
Bij de vergelijking van de X360 op Notebookcheck is er inderdaad een verschil in capaciteit, heb ik overheen gekeken. Goed gespot, maar je haalt er nu één resultaat uit, terwijl bij de andere tests die ik noem er geen verschil is in accucapaciteit.

Bij de resultaten van Acer Swift 3 gaat het om modellen met dezelfde accucapaciteit, zowel de AMD- als Intel-versies. Datzelfde geldt voor de resultaten van de HP Envy X360 op HWI.

Hier nog een "echte" vergelijkingen, met gelijke accucapaciteit:

Lenovo 720S
Notebookcheck: Ryzen 5: 198 minuten, Intel 608 minuten

cc @MrFax ....
Maar dat is toch ook precies @Sp3ci3s8472 zijn punt? Het is dus best mogelijk dat een laptop met amd cpu zuiniger is dan met een intel variant, Het hoeft echter niet.

Wanneer dergelijke conclusies getrokken worden zou het ook nuttig zijn uit te zoeken waardoor deze verschillen komen. Daarop is nu dus blijkbaar in het geheel geen zicht.
Je zou bijna denken dat ze dit expres gedaan hebben om tot conclusies als @Xtuv te komen.
Precies, perfecte uitleg.
Give this man an Oscar...
Puike uitleg!
Als je in de prijslijst een AMD Ryzen laptop kiest en je kijkt bij alternatieven, dan krijg je alleen maar Intel laptop's te zien. Hoe komt het dat de AMD alternatieven niet in beeld komen?
Dat is simpelweg een algoritme, zie ook het bijschrift: "Dit zijn populaire modellen met een vergelijkbare prijs en specificaties." De populariteit is het aantal kliks in de Pricewatch. Ofwel, de AMD-modellen worden minder bekeken. Dat is ook niet zo gek, want het aanbod is heel klein. Er staan maar 39 Ryzen-laptops in de Pricewatch. Alleen al met de Intel Core i5-8250U zijn er 355 verschillende modellen.
Dank voor de uitleg. Ik heb echter als filter AMD Ryzen ingesteld. Dan verwacht ik ook AMD Alternatieven.
Waarom is deze reactie gefixeerd door een moderator? Staat toch geen opruiende of racistische tekst in of zo? Is Tweakers het niet eens met Backspin...
Uh juist, dat zou ik ook wel willen weten inderdaad.
Zo gaat het toch altijd als AMD wat uitbrengt word je een beetje moe van.
Tweakers trekt wel vaker voorbarige, onvoldoende gefundeerde conclusies. Gek genoeg zie ik nooit rectificaties of aangepaste reviews. Dus ligt niet aan jou, nee.
Tja, de laptop cputjes van AMD zijn ook weinig indrukwekkend. De GPU's zoals in de Kaby Lake G zijn wel heel leuk. Wat mij betreft mogen er dus veel meer apparaten bij komen met Kaby Lake G en ik zie die samenwerking dan ook als de toekomst voor snellere laptops/ultrabooks.
Weinig indrukwekkend? Ik heb iets anders ervaren kort geleden.

Ik heb sinds kort een laptop met een Ryzen 2500U. Wat een pret om mee te werken is dat, voor een relatief zachte prijs ook. Met 4c/8t verslindt hij zo'n beetje al het werk dat ik er tegenaan gooi en wat licht gamen is ook geen enkel probleem. Granted, ik kom van een laptop met een i7 2760qm, dus die was sowieso aan een upgrade toe. Maar de performance/prijs verhouding die je met AMD Ryzen krijgt is gewoon beter. Ik was voor een laptop met Full HD IPS scherm, een Ryzen 2500U met Vega 8 Graphics, 16GB aan RAM, een 128GB SSD en 1TB HDD, 650 Euro kwijt. Iets soortgelijks kon ik bij Intel gewoon niet vinden voor die prijs. Dat vind ik best indrukwekkend.
even voor eigen interesse ook, welke laptop is dat? Absoluut niet duur!
Het gaat om de HP 15-db0955nd.
Leuk ding voor de prijs :)

[Reactie gewijzigd door Aardedraadje op 27 juli 2024 00:26]

Mooie specs, maar je doet wel wat concessies op de casing (goedkoop kunststof en dat verrekte uitklapbare LAN-poortje…)
Dat kunststof valt best wel mee. Het is een laptop. Geen slagijzer. En ja dat lan poortje. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ding gebruikt heb sinds de aanschaf.
En daarmee is het dis ideaal (voor jou) dat die uitklapbaar is :)
Een heel aantrekkelijke laptop! Helaas veracht ik HP om hun v$#%&*@ pijltjestoetsen. Echt zonde want HP laptops vind ik naar mijn mening heel mooi.
Wow dat is zeker een leuk ding voor z'n prijs, kan je nog mee gamen ook.
Kan nergens vinden of het toetsenbord verlicht is, kan jij dat beantwoorden?
Geen verlicht toetsenbord helaas.
@Tweakwondo Misschien ook iets voor jou?

https://tweakers.net/pric...15-41-r87d/specificaties/
Een ryzen 2700u met iets betere CPU en GPU 256Gb ssd voor de zelfde prijs.

Alleen wel Acer :/

[Reactie gewijzigd door Th0rsten op 27 juli 2024 00:26]

Ik denk dat het verschil in snelheid van de cpu wel eens erg kan meevallen tussen de oude en nieuwe.
Zie dit voor een indicatie: http://hwbench.com/cpus/a...u-vs-intel-core-i7-2760qm

Ik heb zelf een i7 3610qm in de laptop en ik heb ook een HP 820 G3 met u6200. De 3610qm laat hem alle hoeken van het veld zien, op het gewicht van de laptop na natuurlijk. Ik had voorheen een dual core er in zitten (i5 3340) en die was al pratisch even snel in mijn testen.

De laatste generaties zijn steeds zuiniger geworden, echt sneller werden ze niet. Tegenwoordig is het 15W, de oude waren 35W-55W. Om zuinig te zijn en een plattere laptop te krijgen werd ingeleverd op koeling en wordt vaak terug geschaald in snelheid. Ik hou de oude nog wel even...
Dit lijkt een trend van de afgelopen jaren.
Ik heb nog een ThinkPad W530 modellen liggen, i7-3940QM. Een monster van een CPU. Het is zeer lastig om iets te vinden dat sneller is waar je je niet blauw voor betaald.
/ThinkPad fanboy
Ook ik heb er iets anders mee ervaren. Ik heb namelijk een wat minder voorkomende 14'' chassis laptop in de prijsklasse van 600-700 euro kunnen vinden met een Ryzen 5-2500U, Radeon Vega 8 graphics 8GB RAM en een 256GB SSD, met een 360 graden draaifunctie en goede bouwkwaliteit, dit is de Lenovo Yoga 530-ARR bij Coolblue voor 670 euro.

Je vind niks vergelijkbaars van Intel voor de prijs, wat vergelijkbaar is begint bij ruim 900 euro, daar krijg je dus een i5-8250U + MX150 voor wat beter is, maar zeker niet prijsverschil waardig beter.
Goed om ook de positieve ervaringen te lezen. Ook ik aas al een tijdje op een laptop met een Ryzen APU. Ik overweeg een laptop met een 2700U processor. Veel db werk met multithreaded software. Gamen doe ik niet en ook benieuwd naar photoshoppen op zo'n laptop.
Vind het wel jammer dat ze alleen met 128 of 256 GB SSD worden uitgeleverd ipv een 1 TB versie. NEt iets meer ruimte voor de photo's en de db's.

Geen aankondingen geweest.Is dat de reden van de pricedrops voor AMD laptop's?
Ik zit nog op een 3630QM en hij vlamt met virtuele machines met Server 2012 R2, Server 2016, Fedora en Ubuntu Server.

Zou jouw Ryzen 2500U laptop sneller zijn dan de mijne.
Voor laptops verbaasd het me niets, maar voor een all in one zou een AMD 2200G of 2400G een leuke optie zijn.
Intel Kaby Lake-G-chip met Radeon Vega-gpu is veel betere optie.
Ik hoor wel geruchten dat de opvolger voor de 2200G en 2400G in de maak is .
Liever zou ik in de nieuwe generatie willen zien dat het net zou zou zijn als de Intel CPU een APU komt met 2-4 GB HBM onboard voor het video gedeelte. prestaties zouden dan naar een nieuw nivo gaan en budget Videokaarten een ding van het verleden maken Dag nvida 1030 -1050 (Ti) series . Daar zal echt wel markt voor zijn .,
Dat zou ik zelf ook wel erg waarderen, maar ik denk dat het qua prijs en ruimte nog erg lastig zal zijn. Op de Kaby Lake G-chips zitten de gpu en cpu niet op dezelfde package, en als je dan ook nog het hbm meerekend wordt het denk ik te krap voor de huidige cpu's (vast wel mogelijk later, maar voor nu nog niet).

Daarnaast is hbm nog steeds erg duur. Al een beetje een verouderd artikeltje, maar geeft een goed idee: https://www.gamersnexus.n...xpose-exclusive-gn-report
Naast de hbm die voor 4GB al zo'n 65$ zou kosten moet je ook nog een interposer erbij gooien van ongeveeer 25$. Dan ga je al uit van bijna honderd dollar extra kosten, exclusief de extra vega cores die je er dan nog op zou willen plakken om het hbm niet te verspillen en de ontwikkelingskosten van zo'n gpu+cpu combo op een AM4 socket proberen te plakken.

Ik ben het helemaal met je eens, dat er zeker een markt is voor aan APU met sterke onboard graphics. Alleen denk ik helaas dat we die niet binnenkort gaan zien. :'(
Beter absoluut, maar de 2200G of 2400G zijn inverhouding spot goedkoop ;).
Een goede APU van AMD zou voor mij inderdaad een instant buy zijn.
Tja, de laptop cputjes van AMD zijn ook weinig indrukwekkend.
Intel heeft gewoon veel meer ervaring met mobiele cpu's. Daarnaast is Intel energie zuiniger op mobiele cpu's, en dat is anno 2018 voor Ultrabooks toch echt wel belangrijk.
Niet echt, de U CPU’s van AMD zijn op het moment zuiniger vandaar dat het ook raar is waarom er geen laptops/all in one’s zijn met AMD CPU’s.
Wat is dat nou weer voor onzin, alle Ryzen laptops leggen het finaal af in reviews op zowel accuduur als performance. Misschien dat ze op papier het leuk doen, maar in de praktijk doen de mobiele i7/i9 het stukken beter.
Zoals al eerder were aangegeven ligt dat aan de rest van de laptop. Een te krappe accu bijvoorbeeld. Niet gelijk de schuld geven aan de cpu.
Ligt niet altijd aan een CPU. ;)
De bouw bij een laptop is ook van cruciaal belang, slechte bouw/kwaliteit is meer hitte, slechtere performance, minder accu duur enz.

Ik kan een zuinige Intel CPU ook slecht uit de test laten komen als ik er iets slechts omheen bouw.
De HP Envy X360 bestaat in een uitvoering met een Intel i5-8250u en een AMD Ryzen 5 2500U en hier werden ze naast elkaar getest. Conclusie: Op CPU-gebied is het stuivertje wisselen tussen beide, op GPU-gebied is de Ryzen duidelijk superieur. En wat de batterijduur betreft is Intel nipt beter.
Het is alleen jammer dat de ryzen 2500u het op een na topmodel van AMD is, terwijl er bij Intel nog een hele i7 serie bestaat die het op alle vlakken net iets beter doet dan de i5jes op 15w. Dus zodra je boven de midrange/budget laptops uitkomt is AMD geen speler meer. De gpu in die ryzen is wel wat sneller, maar nog lang niet snel genoeg om leuke dingen mee te doen. Kaby lake g lost beide op. Snelle gpu, met snelle cpu, waarbij je ook geen 15w cpu meer hoeft te gebruiken omdat de power management netjes voor het hele package is. Eigenlijk de uitwerking zoals AMD em in gedachten had ooit. Blijkbaar is AMD dat nog niet gelukt, terwijl Intel het nu doet met kaby lake g.
Ervaring heeft er echt niks mee te maken.

AMD heeft al zijn geld in de Zen architectuur gestoken om met de servermarkt het grote geld binnen te halen met de Epyc CPU's.

Ze hebben niet zoveel geld als Intel om tegelijk een zuinige variant voor laptops te ontwikkelen.

Had AMD genoeg geld in kas hadden ze echt wel iets gemaakt wat net zo zuinig is of zelfs zuiniger dan Intel.

Want als je dan praat over ervaring heeft Intel ook meer ervaring met desktop CPU's dus zou AMD nu niet moeten voorlopen maar doen dat toch met Ryzen ondanks de "ervaring" van Intel.
Aangezien Intel nu serieus werk maakt (gaat maken) van hun eigen GPU zal deze samenwerking met AMD geen lang leven hebben.
Nou dat vraag ik mij af. Er gaan al heel lang geruchten over hun eigen GPU, maar veel is daar in de praktijk niet van te zien. Zeker een AMD bijbenen kost wat moeite. Kaby Lake G doet het ook héél goed en heeft zeer volwassen drivers. Ook komt er een nieuwe generatie 'Kaby Lake G', dus ze gaan er nog even mee door. Voordat Intel klaar is om die AMD GPU zelf te vervangen in zo'n package zijn we nog wel wat jaartjes verder.
Als je bedenkt dat intel 2/3 van de gpu markt in handen heeft doen ze het nog niet zo slecht...
AMD en NVIDIA mogen strijden om de snelste GPU.... intel loopt met de rest heen...

https://wccftech.com/jpr-...m-amd-and-nvidia-in-q218/
De AMD A4-nogwat doet het anders prima in mijn laptop. Ja krachtpatser is het niet maar voor de huis-tuin-keuken taken meer dan prima :+
Zelfs al zouden ze weinig indrukwekkend zijn dan nog als je kijkt naar het ongelooflijk grote verscheidenheid aan laptops die fabrikanten ieder jaar uitpoepen en waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet dan is het toch een kleine moeite om een paar AMD laptops te maken?

Als je bij een willekeurig merk als Acer 500 euro voor een laptop wilt besteden krijg je al tig keuzes, dan kunnen ze toch ook makkelijk wat AMD modelletjes maken? Zo moeilijk is dat allemaal niet.

En iedere CPU heeft zijn eigen sterke punten.

Bovendien is er voor laptops Raven Ridge wat de perfecte laptop CPU is, fabrikanten zijn gewoon dom bezig.
Ze zullen dan een aangepast mainboard moeten ontwerpen, met een andere socket en een wat aangepaste CPU VRM. Het lijkt er een beetje op dat dit al een te hoge drempel is, althans in de beleving van de fabrikanten. Zou je een paar AMD modellen uitbrengen dan moeten die de kosten van dit mainboard ontwerp dragen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 27 juli 2024 00:26]

Er worden een ziljoen moederborden jaarlijks de markt op gegooid.

Dat zal echt het probleem niet zijn.

Er is iets anders aan de hand, en het is heel vreemd.
Je vermoedt bindende voorwaarden vanuit Intel? Dat merk is daarvoor al eens op de vingers getikt (reuters). Intel zal toch geen tweede poging wagen?
Ik zeg niet dat ze dat weer doen maar je kan met dit soort bedrijven niks uitsluiten.

Kijk naar hoe Facebook jarenlang kritiek krijgt maar nog steeds doorgaat met privacy schendingen.

Intel gebruikt misschien een maas in de wet, ze geven misschien geen kortingen maar bieden misschien een totaalpakket aan samen met hun SSD's en chipsets wat Intel aantrekkelijker maakt voor de laptopfabrikanten.
Intel gebruikt misschien een maas in de wet, ze geven misschien geen kortingen maar bieden misschien een totaalpakket aan samen met hun SSD's en chipsets wat Intel aantrekkelijker maakt voor de laptopfabrikanten.
Aan zoiets dacht ik ook. Een ander, maar dan wat indirecter kunstje.

Er wordt altijd gezegd, geschiedenis herhaalt zich niet, maar geschiedenis is niet zonder zijn patronen. In deze grafiek van passmark zie je het aandeel van de testsystemen die hun database passeren. Nu gaat dit om gebouwde systemen. Je zou dus kunnen zeggen dat naar het verleden wordt gekeken (verkopen vonden eerder plaats). De data is dus te relativeren, wat ook enthousiast gebeurt :) Maar blijf naar de datering boven de grafieken kijken. Indicatief kunnen we haar wel noemen. Merk ook het nekje in de grafiek op in 2006.

Als we nu gaan terugrekenen. Reuters meldt in 2014 dat Intel de boete moet gaan betalen. De boete is opgelegd in 2009 (reuters) (door onze Neelie!) over het jaar 2008. In de link wordt een analist gequoted die stelde dat
“The ruling is hugely important. AMD has been out there for the last five or six years screaming that Intel has been keeping them from getting free access to markets,” said Insight 64 analyst Nathan Brookwood.
Dit is in 2009 gezegd. Terugrekenend komen we uit in ongeveer 2003 dat het gedrag van Intel begon. Als de opmerking van de analist steek houdt. Kijken we nog een keer naar de grafiek, dan zien we dat in 2003 de daling voor Intel net begon in te zetten.

Allemaal erg speculatief natuurlijk, maar wel reden voor alertheid. We zitten nu weer op zo'n 2004 punt.
Er komen wel laptops met ARM chips uit, Qualcomm en Samsung zijn AMD links aan het passeren op laptop SoC’s. ChromeOS draaide al op ARM, Windows inmiddels ook en macOS kan niet lang meer duren.

Verstandig dat AMD zich ook richt op juist het hogere (en lucratievere) segment van serverchips, waar x86 de RISC concurrentie (Power en SPARC) inmiddels vrijwel volledig heeft verslagen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 juli 2024 00:26]

"Er komen wel laptops met ARM chips uit, Qualcomm en Samsung zijn AMD links aan het passeren op laptop SoC’s"

Dat zijn ARM-laptops van 1000 euro, die de snelheid hebben van een Celeron-laptop (van 300 euro).
Maar wel een lange accuduur, 4G, en een betere gpu dan een 300-euro laptop. Blijkbaar zit daar toch een goede markt in.
We zullen moeten afwachten of daar een goede markt in zit ... dat zullen de verkopen moeten aantonen. En je het kan afleiden aan de opvolgmodellen.
Ach, een collega van mij zou nog een drol kopen voor €1000 als er maar een klokhuis in steekt.....
oftewel, er is een markt voor alles.
ARM is helaas zeker zo ver nog niet, zo is zelfs de n3450 nog sneller bij sommige taken.
Wellicht heeft het ermee te maken dat Intel als een bijna totaalleverancier van onderdelen kan optreden. AMD kan een CPU, GPU en chipset leveren, maar Intel gooit daar o.a. netwerk en opslag bij, om maar een paar van de overige Intel-producten te noemen. Die gasten maken nu eenmaal veel, ook chips die je in een AMD laptop terug zou kunnen zien. Voor een desktop PC zijn de onderdelen vrij gemakkelijk uit te wisselen, maar als je als laptop-OEM toch al alles op één printplaat gaat gooien en een groot deel al bij Intel wegkomt, is de CPU ook maar een extra onderdeel en het zal mij niets verbazen als fabrikanten dan nog "doorsparen" voor de kwamtumkorting. De consument interesseert het echt niks of een laptop AMD of Intel powered is. Die koopt een Apple, Dell, of een HP die gewoon moet werken. Alles bij één leverancier, of een extra leverancier voor één onderdeel wat de eindgebruiker niks interesseert?

Nee, AMD heeft het goed bekeken door de servermarkt te pakken en op laptopgebied met Intel het bed in te duiken. De laptops valt voor AMD gewoon onvoldoende te winnen, gok ik. Tel daarbij op dat AMD wellicht helemaal geen resources heeft om Intel ook nog eens op het laptopfront te bevechten en de rekensom hoeft niet verder meer afgemaakt te worden. Over een paar jaar kan het anders zijn, maar nu mag Intel hier nog even profiteren.
Denk dat AMD bij compacte casual gaming laptops nog wel wat marktaandeel kan winnen. Ik heb het idee dat best wat mensen een compacte laptop (misschien zelfs 2-1) willen waar ze enkele uurtjes per week een spelletje op kunnen spelen (Fortnite oid). Dan is die amd ravenridge wel een uitkomst gezien intel hd dan te traag is en echte compacte gaming laptops te duur zijn. Alleen de laptops met een mx150 zijn dan een concurrent maar die zijn vaak ook ietsjes duurder.
Maarja je hebt denk ik wel gelijk dat het voor OEMs makkelijker is om voor Intel's oplossing/pakket te kiezen.
Helemaal mee eens. De 2200G en 2400G zouden perfecte chips zijn voor goedkopere gaming laptops. Maar dan is Kaby Lake G een nog betere keuze en laat daar nou wel (veel te weinig) keuze in zijn. En dan kom je weer bij het punt van "zoveel mogelijk bij dezelfde leverancier". Dat maakt het voor de gehele supply chain een stuk gemakkelijker en als je daar je kosten kan besparen, hoeft dat niet uit de marge van je product te komen.
Hopelijk is het de stilte voor de storm. Ik heb momenteel een Intel/Nvidia combi, maar ik ben toe aan een upgrade. Hierbij zou ik graag een APU willen van AMD, al is het alleen al omdat Intel sinds Ryzen opeens wel van alles kan. De prestaties moeten echter wel rond een 1060/1070 zitten anders wordt het toch nog een losse CPU en GPU (van AMD uiteraard). Ja, ik ben wel een beetje AMD fanboy :p
Nou 1060 a 1070 performance op een apu kan je op je buik schrijven. Dat is gewoon nooit haalbaar. Qua prijs niet wn qua cooling zeer zeker niet.
De Xbox X heeft een AMD APU die qua gpu zich prima kan meten met een 1060.

Als AMD z'n Vega gpu zou kunnen combineren met een Ryzen 5 CPU met 4 kernen.

Dan ben je er al.
Lijkt me prima mogelijk.
Toch wel een vreemd artikel als je weet dat net vandaag ook bekend werd dat het marktaandeel van AMD net gegroeid is ten aanzien van Intel. bron
AMD is the winner of 3Q18 PC-SIGnals! Most data points for AMD were constructive, including better desktop share (+1.5% QOQ), better laptop share (+1.7% QOQ), and higher aftermarket GPU share (+4% QOQ)," analyst Christopher Rolland said in a note to clients Monday. AMD is "gaining share in both desktops and laptops as Ryzen ramp continues."
Tja leuk maar co.pleet niet relevante cijfers. Nvidia heeft in aanloop naar de nieuwe serie kaarten minder verkocht. Geen verassing daar en intel heeft ook nieuwe series bekendgemaakt. Het is dan ook net een kwartaal dat alleen voor amd goed valt. Laten we even lekker wachten met conclusies todat die series in de verkoop zijn.
Vraag me af of Nvidia daadwerkelijk gestopt is met GPP, misschien is het achter de schermen wel gewoon doorgegaan.

Ik heb een vermoede dat er weer een grote boete aan zit te komen net als 10 jaar geleden.
Jammer, ongeacht wie beter is moet er competitie blijven. Anders gaan de prijzen van Intel weer omhoog. Hopelijk heeft de volgende generatie AMD cpu'tjes wat leukere opties voor klanten en fabrikanten.
Ik wil gewoon een ryzen laptop met een degelijk scherm - Intel komt er bij mij niet meer in - wat er ook moge gebeuren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.