AMD belooft dat Ryzen Mobile meer updates voor grafische drivers krijgt

AMD gaat samenwerken met oems om het aantal updates van de grafische drivers van Ryzen Mobile-systemen te verhogen. Vanaf 2019 moeten dergelijke systemen op zijn minst twee keer per jaar een driverupdate krijgen.

AMD waarschuwt wel dat de release van driverupdates uiteindelijk aan de oem is, de fabrikant van systemen met Ryzen Mobile-chips. "We willen het als een doel stellen voor ons en onze oem-partners", meldt AMD in een bericht op Reddit.

De fabrikanten zijn verantwoordelijk voor de verspreiding van de komende updates, benadrukt AMD verder. Het bedrijf claimt niet zelf generieke grafische drivers voor apu's en notebook-gpu's te kunnen publiceren, omdat deze gericht zijn op specifieke oem-platforms. Concurrenten Intel en Nvidia doen dit wel, zo tekenen gebruikers op Reddit aan. Veel van hen geven aan best generieke drivers op eigen risico te willen installeren.

AMD reageert met de mededeling op klachten van gebruikers van Ryzen Mobile-processors dat ze geen of slechts zeer sporadisch driverupdates ontvangen. Zo 'viert' een gebruiker dat het meer dan een jaar geleden is dat zijn HP-laptop op basis van AMD's Raven Ridge een update voor de grafische drivers kreeg.

Ryzen mobile

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-11-2018 • 15:34

51

Reacties (51)

Sorteer op:

Weergave:

Dit is bij lange na niet goed genoeg AMD. :N
Dit is de kans voor AMD om eindelijk weer terug te keren in de OEM laptopmarkt, zich daar echt te nestelen en eindelijk eens een concurrent vormen voor Intel. De laptop OEM markt is met afstand het grootste volume voor x86-64 CPU's. AMD biedt een prachtig product mainstream aan in de vorm van Raven Ridge, en dan laten ze na om het sterkste deel van Raven Ridge, de betere GPU, goed te ondersteunen.

Ondertussen vallen zo ongeveer alle puzzelstukjes perfect voor AMD. Intel heeft haar 10nm productieproces grondig verpest waardoor ze hun tientallen jaren aan productievoorsprong zijn verloren. AMD heeft een competatieve CPU architectuur neergezet die de komende jaren alleen maar beter zal worden, terwijl Intel is gestagneerd. Verder kampt Intel nu ook nog eens met productieproblemen voor hun 14nm chips, waardoor er tekorten ontstaan, juist bij die laptop OEM's.

Alles valt op haar plaats, en dan schiet AMD zichzelf volledig in de voet omdat ze geen aparte drivers voor de Raven Ridge GPU leveren. Dat kan je dus niet doen, want de mensen die nu een Raven Ridge laptop kopen, zullen er op deze manier in teleurgesteld raken als ze problemen hebben. Hoe moet je die mensen de volgende keer overtuigen dan ze een AMD APU moeten hebben als de eerste keer dat ze het een kans gaven, niet goed was? Werkelijk het is zo ongelofelijk dom van een bedrijf dat de afgelopen twee jaar werkelijk alles op het CPU front, uitstekend heeft gedaan. Natuurlijk is het ook weer de RTG, de achilleshiel van AMD, waardoor de problemen ontstaan. De Radeon Techologies Group moet die drivers ontwikkelen, en in plaats van dat ze maandelijks met wat nieuws komen, brengen ze eens in de zoveel maanden eens een update en verwachten ze dat de OEM's het wel verspreiden. :F
Dit is bij lange na niet goed genoeg AMD. :N
Dit is de kans voor AMD om eindelijk weer terug te keren in de OEM laptopmarkt, zich daar echt te nestelen en eindelijk eens een concurrent vormen voor Intel. De laptop OEM markt is met afstand het grootste volume voor x86-64 CPU's. AMD biedt een prachtig product mainstream aan in de vorm van Raven Ridge, en dan laten ze na om het sterkste deel van Raven Ridge, de betere GPU, goed te ondersteunen.

Ondertussen vallen zo ongeveer alle puzzelstukjes perfect voor AMD. Intel heeft haar 10nm productieproces grondig verpest waardoor ze hun tientallen jaren aan productievoorsprong zijn verloren. AMD heeft een competatieve CPU architectuur neergezet die de komende jaren alleen maar beter zal worden, terwijl Intel is gestagneerd. Verder kampt Intel nu ook nog eens met productieproblemen voor hun 14nm chips, waardoor er tekorten ontstaan, juist bij die laptop OEM's.

Alles valt op haar plaats, en dan schiet AMD zichzelf volledig in de voet omdat ze geen aparte drivers voor de Raven Ridge GPU leveren. Dat kan je dus niet doen, want de mensen die nu een Raven Ridge laptop kopen, zullen er op deze manier in teleurgesteld raken als ze problemen hebben. Hoe moet je die mensen de volgende keer overtuigen dan ze een AMD APU moeten hebben als de eerste keer dat ze het een kans gaven, niet goed was? Werkelijk het is zo ongelofelijk dom van een bedrijf dat de afgelopen twee jaar werkelijk alles op het CPU front, uitstekend heeft gedaan. Natuurlijk is het ook weer de RTG, de achilleshiel van AMD, waardoor de problemen ontstaan. De Radeon Techologies Group moet die drivers ontwikkelen, en in plaats van dat ze maandelijks met wat nieuws komen, brengen ze eens in de zoveel maanden eens een update en verwachten ze dat de OEM's het wel verspreiden. :F
Ryzen is het bewijs dat AMD het hele Radeon nooit nodig heeft gehad. Vanaf het moment dat AMD overging tot de aankoop van Ati is alles mis gegaan. Van miljarden afschrijvingen, tot uiteindelijk halvering van de R&D per jaar. De apu's die zijn uitgekomen waren afgrijselijk voor de ASP (average selling price). Wie weet valt het kwartje ooit en maakt AMD de Radeon tak weer lekker zelfstandig. Die IGP techniek kunnen ze prima in licentie nemen en Radeon zelf zal ongetwijfeld ook een stuk concurerender worden, dat waren ze immers voor 2007 ook.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 22:41]

Het lijkt soms een beetje alsof AMD maar het geld heeft om 1 tak tegelijk te laten ontwikkelen. Radeon was heel lang sterk, maar toen was het op CPU gebied een drama en zag je daar bijna geen innovatie. En nu zie je dat de CPU tak goed concurrerend geworden is, maar dat de GPU tak een beetje op zn gat lijkt te liggen. Misschien zijn ze gewoon niet sterk genoeg om twee van dat soort complexe producten tegelijk te kunnen doorontwikkelen.
Het lijkt soms een beetje alsof AMD maar het geld heeft om 1 tak tegelijk te laten ontwikkelen. Radeon was heel lang sterk, maar toen was het op CPU gebied een drama en zag je daar bijna geen innovatie. En nu zie je dat de CPU tak goed concurrerend geworden is, maar dat de GPU tak een beetje op zn gat lijkt te liggen. Misschien zijn ze gewoon niet sterk genoeg om twee van dat soort complexe producten tegelijk te kunnen doorontwikkelen.
Mijns inziens is het anders gegaan. AMD bestaat al bijna net zo lang als Intel, een jaar of 40, en die zijn eigenlijk financieel zelden succesvol geweest. Dat was bij Ati heel anders. Die maakte premium videokaarten voor premium prijzen en natuurlijk had ook dat bedrijf ups en downs maar daar stroom het geld regelmatig met honderden miljoenen tegelijk binnen.

Vervolgens moet je beseffen dat die technologie bedrijven een hele lange adem moeten hebben. Ik geloof dat AMD nu al bezig is aan 4 Zen iteraties tegelijk bezig is. Het zit er dus dik in dat Ati nog van alles op de planken had liggen en dat AMD eigenlijk deze projecten alleen maar af hoefde te ronden.

Op een gegeven moment zag je tekenen dat het geld bij Radeon op was. Ik zag dat vooral aan de vele soorten architecturen die naast elkaar in leven werden gehouden. Er was blijkbaar geen geld/mankracht om een volledige line-up te lanceren op basis van de nieuwste GCN iteratie. Dit werd zo extreem dat het iets van 3-4 verschillende GCN iteraties naast elkaar in de winkel lagen. Dat was dan de basis waarop ik heb voorspeld dat AMD gedurende de levensduur van Pascal geen 1080 Ti tegenhanger zou introduceren en dus effectief high-end zou laten varen. Dat was mei 2016 en helaas heb ik gelijk gekregen. Nu 2.5 jaar later is Turning er en is het AMD Radeon nooit gelukt om op dat niveau mee te doen.

Het is verder niet zo dat AMD niets kan, maar het bedrijf heeft een hele andere insteek dan Ati destijds had. Stel je geeft AMD een nieuwe technologie waardoor ze GTX 2080 goedkoop kunnen leveren. AMD gaat die techniek dan voor $199 in de winkel leggen . Ati, Intel en Nvidia gaan dat absoluut niet doen. Die gaan schaven aan de chip tot de prestatie stijging wat minder extreem is en verkopen hem dan bij wijze van spreken voor $399. Daarmee maakt AMD zich sympathiek bij consumenten, alleen op de lange termijn is dat voor een technologie bedrijf dat gewoon heel veel geld nodig heeft niet houdbaar. Ze schieten zichzelf in de voet. Polaris is daar het laatste voorbeeld van. Die had ook zeker $50 duurder kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 22:41]

Zonder GPU's en de verkoop van console chips wat heel ryzen er nooit geweest.

dat alles mis ging na de aankoop van ATI is BS, intel's monopoly misbruik was al veel langer aan de gang en dat is ALTIJD AMD's echte probleem geweest.
dat alles mis ging na de aankoop van ATI is BS, intel's monopoly misbruik was al veel langer aan de gang en dat is ALTIJD AMD's echte probleem geweest.
Je legt een verband dat er niet is. Het Intel OEM korting verhaal speelt inderdaad al ruim vóór de overname van Ati. De grootste stijging van de Intel 'rebates' vonden in 2005 plaats toen Athlon 64 beter was dan Prescott. Echter nu het punt waardoor jouw redenatie niet op gaat: Ondanks die context is AMD in staat geweest om in 2006 5.4 miljard neer te leggen voor de overname van Ati.

Die overname verdedigen is redelijk absurd. De graphics tak bracht bijna geen winst en enorme bedragen werden afgeschreven:
"Although goodwill and intangibles are just accounting plugs, with another $880.0 million of ATI-related write-downs, we believe AMD has effectively written off $3.0 billion (over 50.0%) of the $5.6 billion ATI purchase price in about 18 months," Piccioni said.
Met andere woorden, AMD heeft zelf aangegeven 3 miljard van de 5.4 miljard over de balk te hebben gesmeten. Dat is voor AMD, dat destijds rond de 5 miljard omzet deed, een extreem hoog bedrag wat ze echt niet konden missen. AMD is immers zelden winstgevend geweest de afgelopen 25 jaar.

Zeker wanneer je kijkt naar het R&D budget heeft dit enorme consequenties gehad. Voor de overname van Ati deed AMD op zijn hoogte punt 1100 miljoen aan R&D, dat werd na de overname 1171 en 1184 miljoen. Daarna is het gezamenlijk R&D budget afgebouwd naar het dieptepunt van 947 miljoen in 2015. Overigens ging het R&D budget tijdens de piek van Intel Oem streken dus doodleuk omhoog. Wat opnieuw aantoont dat dit eerder een uitdaging dan een bedreiging was.

Om dit even te duiden. Waar Nvidia en Ati vóór de overname door AMD nog ongeveer hetzelfde R&D budget hadden heeft Nvidia zijn budget met 600% laten stijgen; van 127.26M per kwartaal in de zomer van 2006 tot de huidige 600+ miljoen in het afgelopen kwartaal. AMD haalt niet eens het niveau van 10 jaar geleden.

TLDR: Had AMD die 5.4 miljard beter besteed dan waren ze ongetwijfeld een stuk competitiever gebleven en hadden ze letterlijk 10 jaar lang elk jaar 500 miljoen meer in de CPU R&D kunnen pompen.
Zonder GPU's en de verkoop van console chips wat heel ryzen er nooit geweest.
Onzin de succesvolle Ryzen en EPYC modellen hebben niet eens een IGP aan boord. Tegelijkertijd is AMD hiermee in staat om ineens desktop cpu's van meer dan $300 dollar te slijten met een volume dat hoger ligt dan de afgelopen 10 jaar het geval was bij de APU's die <$150 opbrachten.

De overname van Ati is zowel voor de gpu als cpu tak niet het succes geweest waar op werd gehoopt. Er was te weinig geld om er een gecombineerd succes van te maken en daardoor hebben beide takken een achterstand opgelopen. AMD ontkent overigens ook helemaal niet dat ze te weinig aandacht aan bijvoorbeeld pc gaming hebben besteed.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 22:41]

Intel heef veel meer geflikt hier een overzicht (mijn oren waren aan het klapperen)
https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k
Elke bedrijf kan een fout maken. AMD heeft te veel betaald voor ATI, zonder twijfel.

Maar intel heeft veel en veel duurdere fouten gemaakt, meerdere, en heeft er totaal geen last van gehad.

AMD zat echter in een positie waarin ze zich nooit ook maar 1 fout kunnen veroorloven.

En die positie waarin AMD verkeerde was 100% de schuld van intel's monopoly misbruik. Alleen het feit al dat door intel's monopoly misbruik AMD maar 1 fab ter beschikken had terwijl ze al jaren probeerde een 2de te bouwen voordat athlon64 lancheerde is meer dan genoeg. met die 2de fab had AMD (en de gehele PC markt) er TOTAAL anders voor gestaan financieel, en was te veel betalen voor ATI nooit een issue geweest. die 3 miljard verdeeld over de afgelopen zeg 10 jaar valt compleet in het niet bij de omzet en winst die AMD is misgelopen door intel's monopoly misbruik.
Onzin de succesvolle Ryzen en EPYC modellen hebben niet eens een IGP aan boord.
nee, ik bedoelde omdat AMD er dan niet meer was geweest.

Alleen een beetje extra budget ging AMD niet redden. met maar 1 fab operationeel (ja na athlon64 kwam fab36 online, maar fab30 moest meteen worden omgebouwd van 200mm naar 300mm wafers) kon AMD nieuwe nodes niet meer veroorloven, was het afstoten nog steeds nodig geweest en had AMD jaren lang als nog geen 22nm class process gehad. een periode die ze niet hadden overleeft zonder de verkoop van GPU's en consoles.

Daar heeft AMD ook zelf aangegeven veel geleerde te hebben over de hechte band tussen foundry en klant, van ATI, wat het afstoten van global foundries überhaupt mogelijk heeft gemaakt, en daarmee het overleven van AMD.

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 juli 2024 22:41]

Edit: verkeerd geplaatst

[Reactie gewijzigd door ErVeHaa op 22 juli 2024 22:41]

Mee eens 2x per jaar is een No go. Zorg gewoon dat het GPU gedeelte van de APU mee kunnen gaan met de normale drivers die voor de Radeon kaarten gebruikt. Dat andere drivers minder vaak van updates voorzien worden is minder erg. Maar als er nieuwe games uit komen zijn optimalisaties wel zo handig.
Voor een APU kan je niet zomaar een driver uitbrengen voor "slechts het GPU-gedeelte", lijkt mij. Desalnietemin, dit bericht zal wel naar aanleiding van het HW unboxed artikel zijn, en gelijk hebben ze.

Er is al sinds de introductie (meer dan een jaar geleden) geen update gekomen.
Dat is niet de beste manier om klanten te winnen.

Sowieso zullen de mensen die die dingen gekocht hebben AMD-enthousiasten zijn, want ze staan niet echt in de schijnwerpers.
"Oh, gebruikt veel te veel power/batterij!!!"

Maar dan nog, de software-divisie heeft hier aardig gefaald. :N
dat is het dus, AMD heeft de OEM's gewoon 4 keer jaar een nieuwe update gegeven tegelijk met de desktop APU. Het zijn die OEM's die compleet gefaald hebben om er iets mee te doen,

die 2 jaarlijke update is dus AMD die OEM's pushed om van die 4 updates er te minste 2 te gebruiken.

verder lijkt het ook zo te zijn dat AMD wel met mobile drivers op hun eigen site komt. maar dan heb je dus wel niet een optimale powermanagement. (net als dat dat nu ook is de mobile drivers van nvidia bijvoorbeeld overigens)
Ik weet niet of dat zo is. En dan nog koppel dan de game profiles of zo los dat je die in ieder geval kan updaten. Dus een Deel van de videodriver modulair gaan maken om dit probleem te omzeilen. Anders kan AMD nooit groot gaan worden want dan heeft een losse GPU in een laptop weer een extra voordeel namelijk betere driver support. Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Ik heb zelf geen PC met AMD APU dus kan het ook niet testen of ik net als met bv FireGL kaarten toch de Radeon drivers aan de praat kan krijgen. Dat laatste werkt vaak wel als je een beetje moeite doet.

.
Mee eens 2x per jaar is een No go. Zorg gewoon dat het GPU gedeelte van de APU mee kunnen gaan met de normale drivers die voor de Radeon kaarten gebruikt. Dat andere drivers minder vaak van updates voorzien worden is minder erg. Maar als er nieuwe games uit komen zijn optimalisaties wel zo handig.
Die 2x per jaar is niet eens het probleem. Het probleem is dat AMD de OEMs gaat aansporen maar niet verplichten updates aan te bieden. Met zo'n vrijwillige constructie zou ik daar niet te veel van verwachten. Zojuist eens een update check gedaan met de HP assistant op een laptop die ik dit jaar heb gekocht. Daar wordt je niet vrolijk van. De Intel HD driver uit de 23.x reeks terwijl 25.x al bestaat. In geval van Intel kun je dan alsnog zelf die driver installeren. Die slagen er blijkbaar wel in om een algemene driver in elkaar te zetten die voor alle OEM systemen werkt...
Exact. Uit de Reddit post:
so releasing generic APU graphics drivers across all AMD Ryzen mobile processor-based mobile systems could result in less-than-ideal user experiences.
de huidige situatie is niet ideaal. Mijn HP zit nog op 17.7. Deze versie heeft problemen met Vulkan. Laatst via een omweg nieuwe drivers geïnstalleerd die een leuke performance boost laten zien. Helaas af en toe met een BSOD bij opstarten.
We are committing to work with our OEMs to increase the release frequency of AMD Ryzen Mobile processor graphics drivers.
“committing” ze zetten zich in. Zie geen garantie dat OEM partijen hieraan meewerken.
Because the release is ultimately up to the OEMs, this may vary from platform to platform, but we want to put out a clear goal for us and our OEM partners
Het probleem blijft dus. OEM fabrikanten moeten de driver uitgeven. Die zijn volgens mij voornaam bezig met hardware verkopen.

De grote concurrenten hebben het naar mijn idee beter voor elkaar door in ieder geval een generieke driver op hun eigen site beschikbaar te hebben. Ik ga in iedergeval goed achter mijn oren krabben voor ik weer een laptop koop met AMD hardware
Je spreekt als een tweaker. Die natuurlijk veel invloed hebben op (niets) minder wetende consumenten.

Die hebben niets met updates van drivers, maar willen een vlotte laptop die altijd werkt. Al zouden ze daar wel een beetje kennis van moeten hebben vanwege performance, maar vooral de veiligheid.

Als tweaker ben ik het absoluut met je eens. Dit is de kans om de tweakers onder ons te pakken te krijgen. En zoals ik al in zin 1 aangaf, wij zijn de vraagbaak voor mensen die voor een x-bedrag het beste willen hebben voor hun geld. Vandaag nog mogen ervaren met een collega die black-friday wil benutten.
Maar zijn dat de mensen die een raven ridge laptop kopen? Waarschijnlijk niet... Dat zijn toch gamers, en die willen toch een update als de nieuwste games niet lekker lopen.
Er zijn genoeg mensen die een mooie laptop kopen van 900 a 1000 euro met een 1050ti die geen spel spelen.
Ze kopen omdat het snel is en in de prijsklasse valt.
En het is op zich zo simpel om iedere 6 weken een driverupdate uit te brengen met minimale aanpassingen.
Maar dan ben je wel positief in het nieuws.
Verder kampt Intel nu ook nog eens met productieproblemen voor hun 14nm chips, waardoor er tekorten ontstaan
Ik geloof niet dat Intel productieproblemen heeft voor hun 14nm chips, de tekorten ontstaan vooral omdat ze niet genoeg capaciteit hebben omdat ze zoveel problemen hebben om hun 10 nm proces op orde te krijgen. Veel van de productlijnen die voor 10 nm stonden gepland zijn naar hun bewezen 14 nm proces verplaatst, waardoor daar simpelweg bottlenecks in zijn ontstaan die tot tekorten leiden.

Verder mee eens dat AMD er goed aan zou doen om juist nu een heel serieuze push te maken om hun huidige productlijnen maximaal te ondersteunen, al is het maar om hun huidige sterke positie ten opzichte van Intel te gebruiken om hun imago wat te verbeteren. Met Zen 2 en EPYC op TSMC 7 nm kunnen ze het Intel dan echt lastig gaan maken.
8)7 Capaciteitsproblemen ja. O-)
Volgensmij zijn het maken van de drivers geen probleem. Volgensmij werken de 2200g en 2400g met dezelfde drivers. Op Linux werken de reguliere drivers gewoon up to date als ik het juist heb. Het is meer aan de grote bedrijven als HP om dit op de juiste manier te doen.
Vanaf 2019 moeten dergelijke systemen op zijn minst twee keer per jaar een driverupdate krijgen.

AMD waarschuwt wel dat de release van driverupdates uiteindelijk aan de oem is, de fabrikant van systemen met Ryzen Mobile-chips.
Dus helemaal nietszeggend, gezien het vrijblijvend is! En 2x per half jaar is nog steeds bagger.

En de generieke drivers van AMD willen misschien niet installeren, omdat de oem het hardware id heeft veranderd. Dan kan je het alsnog via een omweg doen.
De workaround is dan om in de device manager handmatig de driver te updaten en dan 'browse my computer for driver software' te selecteren, dan de optie 'let me pick from a list of available drivers on my computer' waar je weer 'have a disk' kan selecteren om vervolgens handmatig naar de drivers te browsen. Dit moest ik ook op een acer intel laptop doen, omdat acer ook drivers van meer dan een jaar oud had. Natuurlijk worden deze drivers niet officieel ondersteund door de oem, dus het zou misschien nog probleempjes op kunnen leveren.
Ik zie dit positifief in. AMD erkent dat er een probleem is en reageert op de kritiek. Dat vind ik een mooie (eerste!) stap.

Ik heb een systeem met een Ryzen 2500U en de drivers zijn stokoud. Als AMD dit waar kan maken, zou dat erg mooi zijn.

Ubuntu 18.10 draait er overigens fantastisch op dus vendor-specific drivers zijn wellicht niet eens nodig in alle gevallen. Hopelijk dat AMD bijvoorbeeld generic drivers beschikbaar kan stellen. Dat doen ze nu nog niet, maar zou al een hoop verbetering brengen voor (gok ik) de meeste systemen.

[Reactie gewijzigd door Aardedraadje op 22 juli 2024 22:41]

Behalve dan dat er weinig gaat veranderen.

AMD leverde schijnbaar al eens in de drie maanden updates aan de OEMs, dat die vervolgens daar niks mee doen is de oorzaak van het feit dat de drivers op je laptop stokoud zijn. Dan kan AMD nu allerlei BS verzinnen over wat ze aan OEMs gaan leveren, maar zolang HP/Acer/etc het geen reet kan schelen, blijft de eindgebruiker de dupe.

AMD moet hier 1 van 2 dingen doen:
1) er voor zorgen dat drivers direct van AMD.com te downloaden en gebruiken zijn op alle RR laptops
2) OEM contractueel forceren om verplicht driver updates te verwerken en aan te bieden

Zonder 1 van die 2 opties blijf je als gebruiker de gebeten hond, en zijn voor mij RR laptops een no-go, hoezeer ik ook een AMD fan ben.
AMD moet hier 1 van 2 dingen doen:
1) er voor zorgen dat drivers direct van AMD.com te downloaden en gebruiken zijn op alle RR laptops
2) OEM contractueel forceren om verplicht driver updates te verwerken en aan te bieden
En als HP en Acer dan zeggen: Leuk dat je dat wilt AMD, maar dat gaan we dus niet doen.
Moet AMD dan maar stoppen met het leveren van chips aan die bedrijven?

Dat is ook geen optie.

Het is duidelijk dat AMD niet blij is met deze situatie, maar ze zijn ook met hun handen gebonden.
Ipv klagen tegen AMD zouden mensen moeten klagen tegen HP en Acer etc.
Er valt wel degelijk bij AMD te klagen, drivers van de concurent worden gewoon via Windows update binnengehaald en geüpdate tevens kan je gewoon drivers van de intel site halen. AMD had vanaf begin af aan ook dat model moeten volgen en niet afhankelijk willen zijn van OEMs.

Gewoon een kwestie van de OEMs opleggen dat ze geen device ids mogen aanpassen en wat technische specs aanleveren waar de overive hardware aan moet voldoen.
Waar ben ik kortzichtig? Er kan bij beide partijen geklaagd worden, maar laten we eerlijk zijn, we weten allemaal dat we van OEMs maar weinig hoeven te verwachten mbt software updates (zie ook de smartphones).

AMD had dit ook kunnen weten en het dus anders kunnen doen. Helaas komen ze daar nu pas achter en laten we hopen dat ze dit in de toekomst beter aanpakken.

We kunnen wel stellen dat AMD netjes driver updates heeft gemaakt maar door een brakke constructie heeft niemand die ooit ontvangen. De schuld daarvan ligt inderdaad bij de OEMs. Maar AMD heeft het de OEMs wel makkelijk gemaakt om de mobiele APUs slecht in het nieuws te laten komen
Je ziet werkelijk niet dat er een verschil is wanneer je marktleider bent en eisen stelt aan OEMs... Of wanneer je vreselijk klein bent en ontzettend veel moeite moet doen om uberhaupt binnen te komen bij OEMs en dan eisen stelt?

Dat is kortzichtig!
En dan wel zoals jij het bijna noemt als start-up vragen aan een grote OEM om maar even zelf voor driver updates te zorgen... en dan ook nog denken dat ze daar wel naar luisteren..

Dan kan je veel beter aangeven, als jullie eindproduct aan deze eisen voldoet dan kunnen wij voor driver updates zorgen waardoor het een beter product zal zijn.
Waarom is het dan voor intel en nvidia geen probleem om dit te doen? Dus nee, ik denk dat het probleem hier toch echt bij AMD ligt.
Wel weer de zoveelste barst in het broze imago van AMD Cpu's m.b.t gaming.
Natuurlijk worden deze drivers niet officieel ondersteund door de oem, dus het zou misschien nog probleempjes op kunnen leveren.
Dit merkte ik wel bij het installeren van Intel generieke drivers. Ik kreeg bluescreens bij het opnieuw opstarten van mijn laptop. Wat veranderen in de energie settings deed loste het probleem op. Bij Vega APU's zijn vergelijkbare problemen bekend. Kwestie van goed diagnoses stellen bij mogelijke problemen.

Weet iemand hoe het gesteld qua drivers bij game-laptops?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 22:41]

Dit dus, de oem's drivers zijn eventueel aangepast aan het TDP, de generieke drivers kunnen daar overheen gaan met crashes tot gevolg. Waar heb je dat precies gedaan?
De laptop waar ik de generieke intel drivers heb geinstalleerd deed het eigenlijk verder goed, alleen inderdaad heel af en toe was ie opnieuw opgestart merkte ik soms op als ik hem weer uit de slaapmodus wilde halen. Dus misschien moet ik daar ook even naar kijken.
Volgens mij waren het enkele wifi bespaar instellingen die voor problemen zorgde. Deze had ik uitgezet. Maar zeker weten ik doe ik het niet meer.
Nog steeds waardeloos. Alles wat een recente AMD videokaart heeft moet gewoon maandelijks een nieuwe driver krijgen. 1 bestand voor alles. Vanaf de AMD website.

Groot minpunt voor AMD. Ik overweeg over te stappen.
Intel graphics drivers hebben exact hetzelfde probleem, en zijn an sich al veel slechter. Het issue is hier met APU systemen die updates krijgen via de vendor, dit moet gewoon via de APU vendor als je het mij vraagt.
verschil is ook dat Intel igpus doorgaans zodanig zwak zijn dat je toch niet gaat proberen er moderne games op te spelen, dan zijn verouderde drivers ook geen punt.

die AMD APUs daarintegen zijn capabel genoeg om WEL baat te hebben bij up to date drivers
Verouderde GPU drivers zijn wel degelijk een punt. Vulnerabilities zijn aanwezig in GPU's, en moeten ook patches krijgen.
Dit was toch reeds bekend bij je aankoop? Dit nieuws zou in theorie een positieve verandering teweeg moeten brengen, juist om jou bij het AMD-kamp te houden, toch?
Het gaat niet om videokaarten maar om de IGP's in de mobile Ryzen CPU's. Ben het verder wel met je eens dat AMD de fout in is gegaan bij het toestaan van dit soort fragmentatie bij de introductie van een nieuw platform. Dit is iets wat Intel met hun Mobile HD Graphics veel beter in de hand heeft.

Laten we afwachten hoe dit uitpakt. AMD is naar mijn mening de goede weg ingeslagen. Ze erkennen nu da dit minder handig is, dus ik verwact wel dat er wat aan gedaan wordt.
Over te stappen op wat ? Nvidia drivers waren een aantal jaar geleden ook steeds te downloaden via het merk van je laptop. ( misschien is het nu anders... )

Snap trouwens niet dat ze bij laptops geen uniforme drivers kunnen ontwikkelen, waarschijnlijk te veel vrijheden in het design ?
Ik snap de commotie niet helemaal.. Ze werken toch prima, en vegen de iGPU concurrentie van tafel. Als ik naar mezelf kijk, update ik mijn 1080ti ook maar als ik er aan denk (om de pak m beet 6-8 maanden?)
Ik heb op mijn HP laptop meer dan jaar oude drivers en kan prima gamen, browsen, werken zonder problemen. Dat schijnt echter niet op alle systemen zo te zijn, en het uitblijven van updates door fragmentatie van drivers door OEM-aanpassingen is dan erg vervelend.
Een update draaien die op specifieke games gefocust is scheelt best wel. Je schiet jezelf redelijk in de voet als je niet update. Overigens herinnert je Control Panel of GFE je eraan dat er een update is.
Als je het HW unboxed artikel leest (waar dit dit volgens mij vandaan komt), of de video op Jijbuis kijkt, valt dat toch vies tegen. Alle problemen die er sinds launch inzaten, zitten er dus nog steeds in. Een jaar lang geen bugfixes is een probleem.
Dat is iets anders dan een jar geen p[erformance verbeteringen, die de videokaartnen wel krijgen, zo om de twee a drie weken.
Tja dit is wel echt een issue. Mijn ruim drie jaar oude workstation met Quadro K1100M (Kepler!) krijgt nog maandelijks updates voor bijvoorbeeld ondersteuning voor OpenGL 4.6, Vulkan 1.1 en CUDA 10.0. Het is natuurlijk een oude architectuur en niet alle features werken harware-versneld, maar de ondersteuning is er.

Voor ongeveer alle gebruikers zijn regelmatige en stabiele updates van groot belang. Zakelijke en professionele gebruikers willen een stabiel platform waar alle API's ondersteund worden, en gamers willen de laatste optimalisaties hebben. TensorFlow gaat bijvoorbeeld binnenkort over op CUDA 10.0, en dan moet die gewoon geupdate zijn.

Hoop volgend jaar mijn mobiele workstation door iets met een mooie 7nm Zen2 + Navi APU te gaan vervangen, maar dan moeten maandelijkse driver-updates gewoon een ding zijn. Een keer per half jaar is écht te langzaam.
Het is wel jammer dat AMD niet wat meer driver-updates geeft:

Ik geef hier mijn mening en ik respecteer dat ook van anderen.

-Optimalisatie voor de accuduur kan voor mensen die onderweg op de laptop werken van belang zijn. Waar geen oplaadpunt aanwezig is.

-De optimalisatie van progamma's kan ook belangrijk zijn. Voor zowel professioneel, als een gamer als de gemiddelde gebruiker. Als een progamma steeds beter presteert is dat ook een pluspunt. AMD staat bij de PC erom bekent om "goede wijn (FineWine)" te hebben. Dit houdt in dat een GPU na driver updates veel beter en beter presteert. Jammer dat dit niet zo is op de laptop.

-Bugs kunnen ook een reden zijn waarom mensen niet voor een AMD laptop kiezen. Als het een kwart tot een half jaar duurt om een probleem te fixen dan kan dat een catastrofe zijn voor degene die de laptop gebruikt. Een bedrijf gaat geen half jaar wachten. Een student kan niet een half jaar wachten tot een probleem opgelost is.

-Veiligheid is ook tegenwoordig een zeer maatschappelijk relevant onderwerp. (Ik zeg niet dat AMD onveilig is en het hoeft niet waar te zijn dat AMD op dit gebied onveilig is.) Na de Meltdown en Spectre veiligheidsgaten zijn tegenwoordig mensen oplettender voor veiligheid. Als een gat pas na een half jaar wordt gedicht dan zullen mensen misschien niet voor de AMD laptop kiezen.
Heeft de markt nu nog altijd niet door dat je software niet via de hardware fabrikant moet laten gaan? Hetzelfde liedje bij Android, Google geeft een update en de fabrikanten moet het releasen, gevolg is dat updates niet consistent & veel te laat uitrollen, als ze al uitgerold worden en na een jaar of 2 kan je het vergeten dat de fabrikant er uberhaupt nog naar omkijkt. Idem dito met Windows phone 8 updates, daar moesten de providers de update nakijken en releasen, zelfde miserie.

Enkel bij producten waar dik betaald word voor support (enterprise) doen fabrikanten moeite om die op peil te houden maar voor consumenten, vergeet het maar. Waarom een driver update voor laptops persé via de fabrikant moeten lopen, ik heb het nooit begrepen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.