Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP voorziet Envy x360 13,3"-convertible van AMD Ryzen-processor

HP komt met een 13,3"-versie van zijn Envy x360-convertible, voorzien van een AMD Ryzen-processor. Eerder bracht de fabrikant al een 15,6"-versie van de Envy x360 met Ryzen Mobile uit. HP maakt ook een nieuwe Envy 13-laptop, met optionele MX150-gpu.

De 13,3"-versie van de HP Envy x360-convertible komt alleen uit met een AMD-processor. HP vermeldt nog niet om welke het precies gaat, maar vermoedelijk is het een van de bestaande Ryzen Mobile-apu's: de 2700U, 2500U of 2300U. Deze apu's zijn voorzien van een geďntegreerde Radeon RX Vega-gpu.

HP heeft al een Envy x360 in 15,6"-formaat met Ryzen Mobile in zijn assortiment. Van die convertible publiceerde Tweakers begin dit jaar een uitgebreide review. Ryzen-processors zijn nog niet veel te vinden in kleine laptops; op dit moment is Lenovo's IdeaPad 720s de enige 13,3"-laptop met AMD-hardware.

Het 13,3"-model van HP's Envy x360 is 15mm dik en weegt 1,3kg. HP kondigt de nieuwe convertible aan samen met een groot aantal andere producten. Het gaat om zowel nieuwe Envy-consumentenlaptops als zakelijke Elite-modellen. Voor consumenten is er onder andere een nieuwe HP Envy 13; de compacte laptop kan nu ook met MX150-gpu geleverd worden.

Vanaf mei verkoopt HP de nieuwe modellen in de Verenigde Staten. Welke modellen naar de Benelux komen en tegen welke prijs, is nog niet bekend.

Door

Nieuwsredacteur

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ik vind het leuk om te zien dat AMD eindelijk weer eens een echte comeback maakt op de CPU markt.
Ze hadden al het vertrouwen van de consument, maar nu zie je ook steeds meer OEMs fatsoenlijke AMD systemen uit brengen.

Intel heeft gewoon wat tegengas nodig in deze markt.
Alleen blijven de prestaties flink achter omdat ze zo ontzettend heet worden. In portables althans.
zoals gewoonlijk steken OEM de AMD designs in goedkope koeling en brakke designs om kosten te drukken....

deze envy is helemaal iets anders en zou ik zeker niet vergelijken met de rommel uit de test van notebookcheck. Alhoewel dat de test van laptopmag heel beperkt is zie je daar perfect wat 2 identieke systemen kunnen. Niet wat andere OEM als ACER en Toshiba doen met hun brakke goedkope consumenten rommel zonder degelijke koeling, bios tuning, gehuegen layout etc.

trouwens, het is intel die opgeeft welke specificaties de OEM moeten voldoen (afmetingen, koeling, materialen) om een laptop te bouwen rondom hun CPU anders krijgen ze die SKU niet. Bij AMD laten ze het open voor OEM om te kiezen. Dat maakt net het verschil.

[Reactie gewijzigd door d3x op 15 mei 2018 08:51]

de 2700U blijft gewoon netjes rond de 40 graden net als zijn Intel tegenhanger
https://www.notebookcheck...ptop-Review.301020.0.html

[Reactie gewijzigd door Crp op 14 mei 2018 20:27]

Lees die review nog even goed door :)
De temperatuur blijft dan wel relatief laag, maar dat doet de performance ook.
In Cinebench R15's, the Swift 3 lags 5-20% behind devices equipped with Intel's Core i7-8550U (depending on the compared system). Even the lower-clocked Core i5-8250U (used in the Dell Inspiron 13 5379) scores better in single- and multi-threaded tests. It should also be noted that the Ryzen 7 version of the Swift 3 performed worse than the Ryzen 5 variant, which may indicate intentional throttling in our particular unit.
Die i5 en i7 zijn ook amper anders. Ze hebben een lagere minimum core speed, maar dat is het wel zo'n beetje. Die 200 euro verschil (systeemconfig van e.g. Lenovo) zou ik lekker op zak houden of uitgeven aan andere upgrades (scherm, SSD, geheugen).
Haha +3 :9

Ik wou eigenlijk posten : ik voorzie koelproblemen, maar jou post somt het wel op.
de Chassis temperatuur is natuurlijk wat anders dan de CPU temperatuur.

Onderstaande komt uit het door jou gelinkte artikel en onderschrijft ricolientje enigzins.
Acer lijkt namelijk om een enigzins redelijke CPU die temperatuur te halen (74C onder load) de CPU conservatief te hebben getuned voor qua prestaties. Dit is opzich niet vreemd en iets dat meer fabrikanten doen om gunstige temperaturen en / of langere batterij duur te halen. Hadden ze de CPU getuned voor hogere prestaties zal deze ook een stuk warmer worden en niet geheel onwaarschijnlijk makkelijk tegen thermal throttling aanlopen.
Stressing the system via synthetic workloads reveals a possible reason behind the disappointing CPU performance we witnessed above. The Ryzen 2700U seems to be tuned very conservatively; in Prime95, the CPU boost intermittently to 3.2 GHz but generally holds back at just under 2.0 GHz. Temperatures on the CPU die are relatively low for a stress test, averaging about 74° C.
Zoals @Zer0 hierboven ook al aangeeft kun je verder in het door jou gelinkte artikel ook lezen dat de prestaties door deze specifieke tuning aardig tegenvallen en zelfs lager zijn dan met een lager gepositioneerde R5 Sku te behalen zijn.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 14 mei 2018 16:42]

Zo goed is die bron ook niet, eventuele thermal throttling op langere termijn wordt daar niet gemeten, alleen wat chassis temperaturen na het uitvoeren van een kort durende workload.
Dat is niet zo, kijk zelf maar tov een heel goed vergelijkbare Intel U:
https://www.laptopmag.com...ile-vs-intel-8th-gen-core

De Ryzen 5 mobile en de Core i5-8250U blijven allebei even koel:
Some AMD-powered laptops that we tested in the past had heat issues, but thankfully, the Envy x360 with Ryzen 5 stayed cool throughout our tests. After the machine streamed a video for 15 minutes, the touchpad measured 73 degrees Fahrenheit, the keyboard hit 77.5 degrees, and the underside rose to only 88 degrees Fahrenheit. All of those marks were well below our 95-degree comfort threshold.

The Core i5 model was just as cool, registering temperatures of 75, 80.5 and 80.5, respectively.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 14 mei 2018 16:44]

Zoals hierboven ook al aangegeven. Dat is geen meting van de CPU temperatuur, en al helemaal niet of de lange termijn prestaties beinvloed worden door (thermal) throttling. Er worden enkel een paar chassis temperatuur waarden gemeten op verschillende posities, en ook nog eens na een vrij korte workload. Als je wil weten of (thermal) throttling (of bewuste downtuning door de fabrikant) een issue is voor de lange termijn performance, dan wil je eigenlijk minimaal een uur of iets in die richting testen, met een zware workload en dan kijken of de prestaties afnemen naar gelang de lengte van de test.
Vertrouwen van de consument wil ik trouwens helaas nog niet direct zeggen. Vertrouwen van consumenten zoals je veelal op bijv. Tweakers.net zal vinden zeker. Daar zijn ze gelukkig flink aan het winnen en terecht ook.

Maar als ik wat verder kijk dan Tweakers naar bijv. de zakelijke markt, maar ook de gemiddelde consument dan zie ik daar helaas nog weinig vraag naar AMD naar voren komen. Zakelijk gezien is de houding nog steeds afwachtend bij veel bedrijven (als de beslissers AMD al overwegen), zelfs na Meltdown en bij consumenten die niet zo ver in de materie zijn als o.a. Tweakers.net bezoekers zie ik nog steeds de standaard zaken als "AMD is toch veel langzamer", "AMD is toch Budget merk?"
Ja ik heb altijd respect voor HP en Dell omdat ze altijd AMD-producten in hun notebooks opnemen itt vele andere notebook-fabrikanten. Ze weigerden ook deel te nemen aan het GPP.
Zijn die "iGPU"s van AMD nu ook krachtiger dan die van Intel?
Ja en niet zo'n klein beetje ook! En dit kunnen we hier zien. https://ixquick-proxy.com...77b69080abc61a76c6274571b
benchmarks van AMD zelf... korrel zout?
Zo, dat is best een verschil! Hebben ze goed gedaan, daar kan je daadwerkelijk gewoon een game op spelen denk ik
AMD's iGPU's zijn al sinds mensenheugenis sneller dan die van Intel. Het was altijd hun USP voor de APU's nota bene. Voor de mens met een krap budget die een quad core met een beetje graphics wilde was het dé uitkomst.

...en dat is het nog steeds. :+

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 14 mei 2018 16:43]

Maar een 8250u met dgpu is op dit moment niet duurder en heeft betere performance toch? Zeker als je batterijduur mee gaat nemen in je oordeel.
Alleen qua processor ja, niet grafisch. De UHD 620 is triest sloom.
Dgpu staat dan ook voor dedicated gpu.

En ik geloof dat een ryzen met fatsoenlijke igp net zoveel verbruikt of zelfs meer dan een 8250u met mx150?
De 8250u blijft echter niet binnen de 15W die Intel opgeeft. Dat gaat meer richting de 30-35W in turbo, dus onderaan de streep zal het vergelijkbaar zijn.
Daarvoor zullen we op de benchmarks moeten wachten denk ik. Maar persoonlijk heb ik dan liever een CPU + zwakke igp + dgpu dan een CPU met zware igp.

Verbruik zal waarschijnlijk, zolang je de gpu niet echt benut, een stuk lager liggen.
Dat is maar net hoe de OEM dit afstelt (bij de AMD Ryzen APU's trouwens exact hetzelfde) zowel de Intel; 8th Gen U Sku's en de AMD Ryzen Mobile APU's hebben een variabel configureerbaar TDP van 10-25W (Intel) en 12-25W (AMD), Zie hier een voorbeeld voor Intel: https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-4_20-GHz en hier een AMD voorbeeld: https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-7-2700u

Daarnaast kan bij zowel AMD als Intel tijdens het boosten het maximaal configureerbare TDP overschreden worden mits geconfigureerd (Dit is ook weer vrij te configureren door de OEMs, bij Intel is dit 0 tot maximaal 100 seconden een boost naar 1,25x maximaal configureerbaar TDP. Maar lang niet alle OEMs gebruiken dit op alle modellen, zo heeft bijv. Levono een model in de Yoga serie (volgens mij de 520, maar pin me er niet op vast) waarbij het standaard TDP op 10W staat en de maximale TDP bij het boosten 15W is, die CPU komt dus nooit boven de 15W uit.

AMD heeft een soortgelijk mechanisme maar de maximale waarden in te stellen door de OEM weet ik daar zo even niet uit het hoofd voor Ryzen Mobile.
3 tot 4 keer zo snel voor de desktop cpu's, 2 tot 3 voor de laptop cpu's uit mijn hoofd.

[Reactie gewijzigd door aminam op 14 mei 2018 15:30]

Driekwart zo snel is langzamer?
Klinkt goed! Heb je hier een bron van?

edit: aminam heeft inmiddels zn reactie gewijzigd.

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 14 mei 2018 16:02]

De 13.3" -versie van de HP Envy x360 convertible komt alleen uit met een AMD-processor.
Raar want er zijn gewoon HP Envy x360 met Intel CPUs.. ze zijn alleen niet in NL te koop..

Edit: waarschijnlijk alleen oude modellen die allang niet meer te koop zijn: https://support.hp.com/ie-en/document/c05318836

Ben wel erg benieuwd hoe deze HP Envy x360 13 inch zich verhoudt tov de nieuwe Lenovo Yoga 730!

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 14 mei 2018 15:21]

Shit waarom woon ik niet in de US of A. Deze nieuwe modellen en de prijs, oi oi oi wat wil ik er graag eentje hebben

De batterijduur voor de 13" 'maar' 11 uur:(

[Reactie gewijzigd door Emin3m op 15 mei 2018 12:58]

Het is inderdaad godgeklaagd dat we zo weinig Ryzen-notebooks zien in de EU.
Ik hoop dat HP ze ook voorziet van dual channel werkgeheugen met op z'n minst DDR4-2400MHz. In tegenstelling tot de verhandicapte Lenovo 720S. Dat laatste heeft ontoereikende koeling (thermal throttling van een jewelste) en hopeloos trage single channel werkgeheugen. Alsof je AMD niet serieus neemt.
De Lenovo 720 heeft ook flinke throttling op de Intel variant. Het is wat dat betreft simpelweg geen goed model.

Wel hoop ik dat deze HP, tegen beter weten in, gewoon fatsoenlijk prestaties uit de Ryzen weet te halen. Dan is dit mijn nieuwe laptop.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8