Door Jelle Stuip

Redacteur

HP Envy 13 Review

Jaloers op zijn voorganger

01-08-2018 • 06:00

63

HP Envy 13

Samengevat

De nieuwe Envy 13 is dunner dan zijn voorganger, maar HP heeft met behulp van een klepje nog altijd usb-a-aansluitingen gemonteerd, het type dat nog steeds het meest wordt gebruikt. Helaas is de nieuwe Envy op veel punten net wat minder goed dan zijn voorganger. De prestaties, accuduur en beeldkwaliteit zijn net wat minder dan bij de Envy 13 die in 2017 uitkwam. Dat maakt de nieuwe Envy niet meteen een slechte laptop, maar van een nieuw model verwachten we geen achteruitgang. De prijs is wel wat lager geworden, terwijl het toetsenbord ondanks de dunnere behuizing nog wel prettig tikt.

Getest

HP Envy 13-ah0100nd

Prijs bij publicatie: € 900,-

Bekijk product

In de wereld van de ultrabooks verschijnen nieuwe modellen vaak op het moment dat de onderliggende hardware wordt vernieuwd. Een nieuw schermtype of processor is een goed argument om iets nieuws op de markt te brengen, maar wat als je het al driekwart jaar met dezelfde hardware moet stellen? Autofabrikanten geven in zo'n geval hun model een 'facelift' en dat is precies wat HP met zijn nieuwe Envy 13 ook heeft gedaan.

Met die facelift gaat de Envy 13 mee in de stijl van andere nieuwe HP-laptops, wat te zien is aan de kenmerkende ruitjes waaruit de grille boven het toetsenbord bestaat en die ook terug te vinden zijn bij de uitstroomopening van de koeling, tussen de scharnieren in. De strakke lijnen die de vorige Envy 13 kenmerkten, zijn nog wat strakker gemaakt en volgens goed gebruik bij laptopfabrikanten is ook dit model weer een stukje dunner geworden.

HP Envy 13-ah0100nd

HP Envy 13-ah0100ndIn een notendop is dat de buitenkant van de Envy 13 en die bevalt goed. Hij is volledig van metaal gemaakt en voelt behoorlijk degelijk aan. Net als bij het pre-faceliftmodel draait de laptop iets omhoog als je het scherm openklapt, waarbij de laptop vervolgens op de onderste schermrand rust. Het scharnier geeft gelukkig een stevige indruk, maar toch kan de constructie tot gevolg hebben dat het scherm iets heen en weer beweegt als je stevig aan het typen bent. Zit je in een ruimte met weinig omgevingslicht, dan zal het niet storend zijn, maar is dat er wel, dan zorgt het spiegelende scherm ervoor dat je iedere aanslag als bewegende reflectie terugziet.

Toetsenbord, touchpad en aansluitingen

Ondanks de dunnere behuizing is de prettige aanslag van de toetsen niet veranderd ten op zichte van de vorige Envy en dat is mooi, want er verschijnen steeds meer laptops waarbij typcomfort wordt opgeofferd voor minder dikte. Dat wil niet zeggen dat de Envy-toetsen veel travel hebben, want dat hebben ze zeker niet, maar voor ultrabookbegrippen is het heel behoorlijk. Bovendien geven de toetsen een prettige, duidelijke, feedback.

HP Envy 13-ah0100nd

De touchpad is breed, maar niet bijzonder hoog, gezien de beperkte ruimte op de behuizing. Opvallend genoeg is niet gekozen voor een Precision Touchpad, maar voor een van Synaptics met eigen bijbehorende software. Het glazen oppervlak zorgt ervoor dat de touchpad prima reageert en de software is zo geconfigureerd dat alle Windows 10-bewegingen netjes worden uitgevoerd.

HP Envy 13-ah0100ndHP Envy 13-ah0100nd

De zijkant van de behuizing tot slot, herbergt de aansluitingen en daarbij heeft HP de opvallende keuze gemaakt voor usb-a-poorten, terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is. Steeds meer fabrikanten kiezen daarom voor de kleinere usb-c-aansluitingen, maar bij HP heeft men ongetwijfeld gezien dat usb-a nog veel meer wordt gebruikt. De usb-poorten links en rechts werken daarom met een soort klepje dat het ontwerp niet verstoort, maar toch in een volledige usb-aansluiting voorziet. Usb-c is er ook en hoewel er geen usb-c-lader wordt bijgeleverd, kun je via usb-c wel opladen met vijf, vijftien en twintig volt. De usb-c-aansluiting kun je ook gebruiken om externe schermen op aan te sluiten, want een hdmi-aansluiting ontbreekt. Een kaartlezer is wel van de partij, maar dat is helaas een micro- en geen reguliere sd-lezer.

Voor de vingerafdrukscanner heeft HP een usb-c-aansluiting opgeofferd, maar die positionering aan de zijkant leidt tot een vrij klein oppervlak. Het is een elegante manier om de scanner weg te werken, maar je vingerafdruk wordt daardoor niet zo snel herkend als bij vingerafdrukscanners met een groter oppervlak, zoals we die bij andere fabrikanten vaak zien.

Benchmarks en hardware

Bij dunne laptops als de Envy 13 zijn de koeling en de energielimieten van de processor vaak bepalend voor de prestaties van de laptop. De Core i5-8250U kan namelijk afhankelijk van zijn configuratie heel verschillend presteren. Om te zien hoe die prestaties uitvallen, draaien we onze gebruikelijke benchmarks, als Cinebench, Photoshop en Lightroom.

  • Cinebench Multi
  • Cinebench Single
  • Photoshop CC
  • Lightroom
  • 3DMark Cloud Gate
  • 3DMark Cloudgate - Graphics
  • 3DMark Cloudgate - Physics
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
689
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
617
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
579
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
552
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
549
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
527
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
508
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
502
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
387
Cinebench R15 - Single
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
157
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
143
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
142
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
140
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
140
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
137
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
130
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
129
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
116
Photoshop CC - Gpu accelerated
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m2s
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
1m4s
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
1m5s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
1m7s
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
1m8s
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
1m8s
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
1m10s
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
1m24s
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
1m29s
Lightroom - Exporteren
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
1m
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m1s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
1m2s
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
1m6s
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
1m7s
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
1m10s
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
1m13s
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
1m23s
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
1m29s
3DMark Cloud Gate
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
9.656
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
9.484
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
9.189
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
9.075
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
8.552
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
8.213
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
7.748
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
7.718
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
6.751
3DMark Cloudgate - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
12.936
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
10.170
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
9.968
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
9.893
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
9.708
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
9.404
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
8.750
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
8.491
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
7.979
3DMark Cloudgate - Physics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
7.673
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
7.217
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
7.039
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
6.038
HP Envy 13-ad112nd Ci5-8250U
5.934
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
5.691
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
5.463
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
5.116
Lenovo Yoga 520-14IKBR Ci5-8250U
4.388

Het is enigszins teleurstellend dat de nieuwe Envy in die drie benchmarks langzamer is dan zijn voorganger. Wellicht is het omdat de laptop dunner is geworden dat HP de energielimieten wat conservatief heeft afgesteld, want de processor tikt in alle benchmarks een maximaal verbruik van vijftien watt aan. Veel concurrerende laptops met dezelfde processor gaan daar overheen, wat tot hogere prestaties leidt. De Envy is dan ook niet echt problematisch langzaam te noemen, zoals de Yoga 520 bijvoorbeeld, maar haalt ook niet het onderste uit de i5-processor. Opvallend genoeg is de nieuwe laptop in 3DMark wel weer sneller.

  • Blender RyzenGraphic na 0/30 min.
  • Verschil Blender Ryzengraphic
Blender RyzenGraphic na 0/30 min.
Laptop Videochip Cpu/soc Minimum- / Gemiddelde j in seconden (lager is beter)
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
57s 1m10s
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
1m2s 1m16s
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m12s 1m17s
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
1m14s 1m18s
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
1m17s 1m24s
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
1m24s 1m32s
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
1m18s 1m39s
Verschil Blender Ryzengraphic
Laptop Videochip Cpu/soc Minimum- / Gemiddelde tijd in % (lager is beter)
Lenovo Yoga 530-14IKB GF MX130 Ci5-8250U
5,4
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
6,9
Acer Spin 5 SP513 Ci5-8250U
9,1
HP Envy 13-ah0100nd Ci5-8250U
9,5
Asus Zenbook UX430UA Ci5-8250U
23,0
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
23,0
Acer Swift 5 SF514 Ci5-8250U
26,9

Dat de cpu niet de snelste is blijkt uit de throttling-test, waarin we een half uur lang dezelfde afbeelding renderen met Blender, om vervolgens de langste en de kortste tijd op te schrijven. De kortste tijd van 84 seconden laat zien dat de nog niet opgewarmde laptop al niet erg snel is ten opzichte van menig concurrent, wat te maken heeft met het conservatief afgestelde energielimiet. Na verloop van tijd begint de Envy door warmteontwikkeling zichzelf terug te klokken, maar dat verschil is procentueel gezien niet schrikbarend.

Accuduur en beeldkwaliteit

Snelheid zal niet voor iedereen de belangrijkste factor zijn bij de keuze voor een ultrabook. Dingen als een goed scherm en een lange accuduur wegen voor sommigen zwaarder. De accu van de nieuwe Envy is een fractie kleiner geworden, maar dat verschil mag geen naam hebben. Bovendien had de vorige Envy 13 een prima accuduur, dus we verwachten dat de nieuwe dat evenaart. Helaas is dat niet zo; in de browsetest halen we 9 uur en 38 minuten. Dat zit nog in de foutmarge van de accutest, maar tijdens video kijken wordt de accuduur aanmerkelijk slechter.

  • Browsen
  • Video
  • Schermhelderheid
  • Contrast
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
12u25m
Asus Zenbook UX430UA 50Wh
10u8m
HP Envy 13-ad112nd 53,6Wh
10u2m
HP Envy 13-ah0100nd 53,2Wh
9u38m
Lenovo Yoga 530-14IKB 45Wh
9u10m
Acer Spin 5 SP513 53Wh
8u51m
Acer Swift 5 SF514 36Wh
7u56m
Dell Inspiron 13 7370 38Wh
7u
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
12u25m
HP Envy 13-ad112nd 53,6Wh
11u10m
Acer Spin 5 SP513 53Wh
10u54m
Lenovo Yoga 530-14IKB 45Wh
9u15m
Acer Swift 5 SF514 36Wh
9u10m
Asus Zenbook UX430UA 50Wh
9u6m
HP Envy 13-ah0100nd 53,2Wh
7u17m
Dell Inspiron 13 7370 38Wh
6u24m
Schermhelderheid
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
450
Asus Zenbook UX430UA 50Wh
350
Dell Inspiron 13 7370 38Wh
336
Acer Spin 5 SP513 53Wh
299
HP Envy 13-ad112nd 53,6Wh
298
HP Envy 13-ah0100nd 53,2Wh
262
Acer Swift 5 SF514 36Wh
239
Contrast (max. helderheid)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
1507:1
Acer Swift 5 SF514 36Wh
1397:1
Dell Inspiron 13 7370 38Wh
1345:1
Asus Zenbook UX430UA 50Wh
1277:1
Acer Spin 5 SP513 53Wh
1274:1
HP Envy 13-ad112nd 53,6Wh
1131:1
HP Envy 13-ah0100nd 53,2Wh
988:1

Tot slot hebben we het scherm doorgemeten met onze SpectraCal C6-colorimeter en CalMAN 5-software.
Daaruit komen ook lagere resultaten dan bij de vorige Envy 13. In plaats van een paneel van BOE heeft onze nieuwe Envy een LG-paneel en dat heeft een wat lagere maximale helderheid en een lager contrast.

Conclusie

'Net even minder' lijkt de trend te zijn in de testresultaten van HP's nieuwe Envy 13-laptop. De cpu is net wat minder snel, het scherm heeft een net wat minder hoog contrast en een minder hoge helderheid, en de accuduur is ook net wat minder lang.

Positieve punten zijn er ook, want de behuizing is net wat minder dik, terwijl HP zich er niet toe heeft laten verleiden om alleen usb-c te monteren, maar lekker praktisch voor usb-a heeft gekozen. Ook heeft het toetsenbord nog dezelfde fijne aanslag, terwijl de behuizing minder ruimte biedt. Een klein pluspuntje is dat je de laptop nu ook via usb-c kunt opladen, wat ons bij de vorige versie nog niet lukte.

Het laatste punt dat minder is geworden, is de prijs. De vorige Envy 13 met i5-processor, 256GB opslag en 8GB geheugen kostte duizend euro, terwijl het nieuwe model op het moment van schrijven te koop is voor negenhonderd euro. Voor dat geld zijn er een heleboel laptops met vergelijkbare specificaties te vinden en de nieuwe Envy kan zich het beste onderscheiden door zijn compacte behuizing met usb-a. Op punten als prestaties zijn er genoeg concurrenten die het beter doen, waaronder de oude Envy 13. De nieuwe had die moeten doen vergeten en het is maar de vraag of honderd euro korting daarvoor genoeg is.

  • Core i5-8250U (getest)
  • Core i7-8550U
  • Core i5-8250U + MX150

Reacties (63)

63
62
39
1
0
11
Wijzig sortering
Waarom is er wederom niet getest op throttling? Het lijkt er namelijk op dat deze laptop daar behoorlijk wat last van heeft...
Heb de grafiek voor je toegevoegd. De throttling valt wel mee, de lage prestaties komen gewoon door de conservatief afgestelde energielimieten. (al zou je dat ook een vorm van throttling kunnen noemen)
Er is geen sprake van throttling:
"..HP de energielimieten wat conservatief heeft afgesteld..".
Out of the box is de CPU al lager ingesteld om niet te hoeven throttlen
Mag ik het vertalen op een negatieve manier.

We weten dat ons design kut is dus lossen we het op door de CPU gewoon trager te maken.

Of is dit te sceptisch. Als je dit doet moet je dat in mijn ogen wel duidelijk erbij zetten 900 euro is nog steeds veel geld.

En als je naar de specs gaat kijken dan kom je daar dus niet aan. Het is een beetje (overdreven) als een ferari kopen en de motor blijkt op 80 een speedlimiter te hebben.
Volgens mij heeft bij de envy serie altijd meer de focus gelegen op design/functionaliteit dan de harde prestaties. Het is geen mobiel workstation. Schijnbaar is het in dit geval een hele bewuste keuze geweest. Ze hadden er ook een CPU met een lager tdp in kunnen plaatsen maar dan zou je nog meer inleveren.
Dan heb je wel eerlijke prestaties naar de specs. Lijkt mij ten opzichte van een klant wel eerlijker.
Specs op basis van het cpu type bedoel je?
Het lage tdp staat gewoon in de specs vermeld waardoor de prestaties daar een eerlijke weergave van zijn.

Op de specpagina van intel staat netjes aangegeven dat het TDP te configureren is door fabrikanten tussen de 10 en 25 watt.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 22 juli 2024 14:14]

Ja en? en jij denkt serieus dat er ook maar één normale consument is die weet wat dat inhoud.

Er zijn rechtspraken geweest dat je je geld terugkrijgt voor een telefoon bij een abonnement waarbij iedereen met 0.5 hersencel kon weten dat de kosten voor de telefoon gewoon in het abonnementsgeld zat.

Maar iets wat de meeste mensen al niks zegt vind je gewoon normaal.

Als ik ga kijken naar de specs op een populaire webshop:
https://www.coolblue.nl/p...32#product_specifications

Aan staat daar niks van TDP. Alleen de processor, meer kan je in mijn ogen niet verwachten.
Er staat wel bij wat het type cpu is en vanuit dat type kan je verwachten dat er afhankelijk van de configuratie verschil is qua prestatie. Ik neem aan dat wanneer cpu snelheid zo belangrijk voor iemand is diegene reviews / benchmarks bekijkt en dan komt dit gauw zat boven drijven.

Hoe is het de fout van HP dat ze een cpu die daarvoor gemaakt en ontworpen is zo configureren? Cpu type x staat niet gelijk aan y prestaties. Cpu type x staat gelijk aan prestaties die liggen tussen bijvoorbeeld v en y.
Ik neem aan dat mensen denken 3400 mhz dat is snel genoeg met 4 cores.
En zelfs als ze verder kijken. Hoe moeten ze weten hoe snel deze precies is?

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 22 juli 2024 14:14]

Een i5-2500 van vele jaren terug had ook 4 cores en zelfs 3.6 GHz kloksnelheid. Toch is die een heel stuk trager. Dat is sws appels met peren vergelijken.

Cpu's kan je zonder heel veel kennis van zaken onmogelijk op basis van specs vergelijken. Daarom zijn er juist benchmarks.
Benchmarks van de CPU met zijn normale (lees: maximale) TDP bereik ja.

Hoe je het wendt of keert, je koopt een duurdere CPU die vervolgens niet op volle kracht kan lopen. Dan had je ook een goedkopere CPU kunnen pakken. Intel verneukt je gewoon met die instelbare TDP's en dat doet bijvoorbeeld Nvidia ook met een (GPU) MX150.

Of het nu gaat throttlen door een verbruikslimiet of door temps maakt vrij weinig uit voor de eindgebruiker.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 14:14]

TDP in een laptop is an sich ook niet heel interessant voor de eind klant. TDP is de benodigde koel capaciteit in watts onder een bepaalde workload op een bepaalde snelheid. TDP is niet het verbruik. Zelfs al weet je het TDP, dan weet je nog steeds niet of de fabrikant een koelsysteem heeft ingebouwd dat afdoende is om die waarde (en meer, tijdens het boosten) te koelen. En zelf ga je ook niet sleutelen aan het koelsysteem van je laptop in veruit de meeste gevallen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 14:14]

het zou wel netjes zijn als HP goed en duidelijk aan zou geven hoeveel Watt de CPU langdurig mag trekken maximaal.

Autofabrikanten hebben ook vaak exact dezelfde motor, met dezelfde inhoud, maar door software gethrottled. Dan krijg je BV 75PK of als je 2000 euro extra betaald krijg je 125PK (met ook wat betere koeling bij wijze van spreken). Ook al is het motortype exact gelijk.

De fabrikant noemt in de specs lijst echter wel gewoon dat het de 1.6 liter motor is met XX PK. Als HP dat laatste niet specificeert (en duidelijk communiceert) zijn ze in mijn ogen niet netjes bezig.
Dat niet perse, HP heeft de Cpu afgesteld op een conservatieve 15w tdp limiet, juist zodat er niet teveel warmte ontwikkeling is waardoor de snelheid nog verder teruggaat. Die energielimiet (die uiteraard de beperkende factor is) maakt m wel langzamer dan zn meeste concurrenten.
Blij dat er USB-A er op zit. USB-C is leuk maar er zijn gewoon te weinig apperaten met USB-C. Bovendien vind ik het fijn dat universele standaarden gewoon universele standaarden blijven. Met USB-A is niks mis en we gaan toch ook niet alle hollandse stopcontacter vervangen door Britse stopcontacten :+
Met zo'n instelling hadden we nog als jagers-verzamelaars in grotten geleefd. USB-C biedt wel degelijk voordelen waarvan de belangrijkste (voor mij) gebruiksgemak is.
*kuch*
nieuws: Google: sommige usb-c-kabels van derden zijn gevaarlijk bij opladen l...
nieuws: Anker haalt in VS gevaarlijke usb-c-kabels terug
http://www.belkin.com/us/...USB-C/USB-C-counterfeits/

Ik ben het ermee eens, over een jaar of 2 is usb-c waarschijnlijk de betere keuze. Nu niet. Ik heb nog steeds geen enkel stuk randapparatuur met USB-C trouwens. En dat terwijl ik als IT'er mezelf regelmatig verwen met nieuwe gadgets :)

Maar... het grootste punt voor mij is van die links hierboven; ze willen graag alles in een stekker stoppen, ook het laden. Maar door een 'verkeerde' kabel te gebruiken kan je zo je hardware slopen. Dan zijn we het doel dus weer voorbij geschoten en zijn er nieuwe problemen geintroduceerd waar ik überhaupt niet over wil na hoeven denken. Hier had over nagedacht moeten worden bij het ontwikkelen van de interface. Er zou altijd iets van een handshake of controle moeten plaatsvinden, waardoor je niet je dure ultrabook kunt slopen door 'ergens' een USB-C kabel te lenen om te laden. Want dat is toch wat ze willen? Je telefoon of laptop is leeg, en iedereen gebruikt dezelfde kabel, dus je neemt er gewoon ergens een...
En dan nog het punt dat veel hardware is uitgerust met slechts 1 USB-C, dus laden betekent dat je meteen weer een hub met een charge-passthrough moet hebben als je nog andere randapparatuur wil gebruiken. Dat zal zich in de toekomst wel oplossen met meerdere usb-c poorten in een ultrabook, maar het merendeel (voor zover ik gezien heb) heeft dat nu nog niet.

Nee, voorlopig ben ik nog lang niet over.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 22 juli 2024 14:14]

Leg maar eens uit wat al die voordelen dan zijn. :)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 22 juli 2024 14:14]

Omkeerbare stekkers. Ondersteuning voor een groter legio aan protocollen en veel grotere bandbreedte.

Volgensmij vraag je nu naar iets wat je al weet. De afgelopen 2 jaar zijn wekelijks discussies over usb c en de voordelen ervan
Natuurlijk, maar ik laat het mensen zelf opnoemen gezien veel mensen USB 3.1 en USB-C volledig door elkaar halen. Om even advocaat van de duivel te spelen:
Omkeerbare stekkers
luiheidsgemak, noem ik geen voordeel.
Ondersteuning voor een groter legio aan protocollen
Welke protocollen? Heb je het over de modes? Ja dat is zeker een voordeel en het is ook zeker fijn dat we steeds meer naar het 1 plug for all design toegaan. Persoonlijk zie ik USB-A liever als 2e standaard omdat USB-A gewoon veel stabieler is. Let wel op als je in alternate mode gaat (ThunderBolt of Displayport bijvoorbeeld) je in princiepen geen gebruik meer maakt van het USB protocol. Dus zit je in Thunderbolt mode heb je geen power delivery bijvoorbeeld.
veel grotere bandbreedte
Leg maar eens uit hoe een plug er voor zorgt dat je meer data door je kabel kan pompen (ik kijk dan alleen naar USB 3.1 zelf, niet naar alternate Thunderbolt) In USB A zijn er genoeg pinnen om 10 GB/S doorheen te pompen en als het nodig is kan er in de USB-A plug ook nog extra pinnen aangelegd worden voor data/ESD.

Het is niet dat ik tegen USB-C ben. In tegendeel het is enorm fijn. Maar niet ten koste van de USB-A standaard die gewoon veel sterker en stabieler is.
Het grote voordeel van usb c vind ik de flexibiliteit. Ik kan het gebruiken als oplaadpoort, of om mijn externe harde schijf aan te verbinden, of voor mijn monitor, of voor mijn dock. Makkelijker om de oplaadkabel aan de rechterkant van de laptop te doen ipv de linkerkant? Geen probleem als er aan beide kanten eem usb poort zit. Moet ik 4 externe harde schijven tegelijk aansluiten op mijn laptop? Ook geen probleem want even de oplaadkabel eruit en ik heb voldoende poorten daarvoor.

Dat ik voor sommige randapparatuur dan een dongle nodig heb om aan te sluiten: in het dagelijks gebruik vind ik dat echt geen moeite.

[Reactie gewijzigd door Takezo op 22 juli 2024 14:14]

Klopt niet, ik sluit een USB-c stekker aan op mijn laptop, daarover stuur ik met DP mijn scherm aan, krijgt mijn laptop over dezelfde kabel stroom via PD (zodat ie oplaadt). Tevens heeft mijn scherm een ingebouwde USB3 hub, waardoor keyboard, muis en netwerk ook automatisch werken, met 1 kabel.

Dat kan dus niet met de oude aansltuing.

En verder kan ik de stekker omdraaien, en met dezelfde kabel ook mijn telefoon opladen.

<on topic>
Wel jammer dat ze er geen usb-c oplader bij doen, als de laptop het wel ondersteunt.


<edit
@JT pricewatch: Samsung C34H890WJU Zwart

[Reactie gewijzigd door borft op 22 juli 2024 14:14]

offtopic:
Wat voor scherm is dat?
De omkeerbare stekkers zijn wel degelijk handig. Gewoon prikken en klaar. Bij USB-A moet je altijd 3 keer prikken volgens de urban legends. :) (de eerste keer had je hem goed, maar wilde hij toch niet, waardoor je hem toch omdraaide)

In mijn ogen is het grootste voorbeel, dat USB-C de USB-PD norm aankan. Dit zorgt ervoor dat je 100W aan stroom door de poort heen kan zetten. Zo kan je dus je laptop opladen over dezelfde kabel waar je je monitor mee aanstuurt (want USB-C kan ook Displayport (8k op 60hz) en HDMI 2.0a signalen vervoeren over dezelfde kabel)

Je hebt uiteraard gelijk dat je 'ook' nog altijd USB-A poorten nodig hebt voor al je bestaande devices.
Backwards Compatibility anyone? Een groot voordeel van een USB-A aansluiting.
Dat is usb c ook indirect. Met een korte dongel (wat prima is voor je oude muis en tobo) kan je al je legacy apparaten aansluiten.

Usb a is over zijn levensduur heen en verdergaan met een nieuwe standaard brengt altijd verzet. Was je ook zo gepassioneerd toen seriële en parallelle poorten verdwenen?
Onzin. Er kunnen nog genoeg pinnen in een USB-A stekker en ook deze kunnen 10GB/s er doorheen pompen. De reden dat USB-C bestaat is omdat ze smartphones ook willen laten meedoen met de one plug solution.

USB-A is gewoon veel stabieler en heeft een beter gebruiksgemak dan C. En jan met de gewone pet wil gebruikersgemak en geen 100 dongels.
snap niet veel van je argumenten. Ik zie niet in waarom de stekker stabieler is. En als je pinnen toevoegt, verlies je de backwards compatibility. Als je 2 verschillende type A stekkers hebt, snapt Jan met de Pet er ook niet veel meer van, dus gebruiersgemak lijkt me dan ook ver te zoeken.

Met deze instelling zouden we nog steeds alle printers met paralelle kabels aansluiten, en netwerken verbinden met BNC kabels.

Beste oplossingen IMHO zijn zoals HP hier doet, of bv Lenovo op laptops. Een combinatie van legacy porten en nieuwere porten.

[edit]
een stekker/aansluiting lijkt me redelijk veel met hardware te maken hebben. De mogelijkheid tot opladen / power delivery lijkt me ook redelijk veel met hardware te maken te hebben. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik snap ook niet wat er beter/stabieler/sterker aan de oude stekkers is, behalve dat ze lomp groot zijn, en niet op mobiele apparaten passen, niet omkeerbaar zijn, etc...

[Reactie gewijzigd door borft op 22 juli 2024 14:14]

En als je pinnen toevoegt, verlies je de backwards compatibility.
Nee. De Een USB3A poort heeft 9 pinnen, en is volledig downcompatible met USB2A en USB1A, die beiden 4 pinnen hebben. Daarom kun je je (USB1.1) muis probleemloos op je USB3A poort aansluiten.

Je USB3 stick kan ook in een USB2A poort, alleen worden er dan maar 4 pinnen gebruikt.
Het punt wat ik probeerde te maken is dat ze van 4 naar 9 zijn gegaan. Dus waarom kunnen ze niet van 9 naar 20 (ik noem maar wat) EN bc houden?
Waarom haal je de hele tijd hardwarematige poorten er bij terwijl we het over een stekker van een softwarematig protcol hebben? Dat is appels met peren vergelijken.

En natuurlijk kan je pinnen toevoegen. Dat is met USB 2.0 > USB 3.0 met die 6 pinnen boven in de stekker. Waarom zouden dat er geen 12 kunnen zijn?

En wat ik verder probeer te zeggen is dat form wint over function. Als mensen plug A fijner vinden en beter versprijd is dan hyper moderne plug B dan kiezen mensen voor A. Daarom is Firewire geatorven en gebruiken we geen Britse stopcontacten (beide supieur tov de gebruikte standaarden)

Beide is idd gewoon het besten.
Gebruiksgemak van USB-A? Ik snap trouwens sowieso die fixatie op USB aansluitingen niet zo. Wanneer gebruik je die dingen nog? Externe opslag doe je op een NAS of in een cloud opslag, foto's van je camera stuur je via WIFI, muis sluit je aan via bluetooth, etc.

Ik weet geeneens of de 3 USB aansluiting op mijn laptop het nog doen door al het stof dat ze de afgelopen 4 jaar hebben verzameld.
mwah, bekabeld netwerk is veel sneller en betrouwbaarder dan wifi, externe monitor (of meerdere) is wel zo fijn als je er de hele dag po werkt. En waarom iets draadloos met een batterij gebruiken als het ook met een kabel kan?

Ik zie die fixatie op alles draadloos maken niet zo, zeker als de mobiliteit niets toevoegt!
Typische Tweakers-reactie ;)

Ik gebruik Lan, VGA, USB muis en ext hdd via kabel. En o ja, mijn camera's natuurlijk ook. En telefoon. En m'n mp3-speler gaat ook al niet draadloos... Zo zie je maar.
Tuurlijk, met dongles los je heel veel op. Maar anno 2018 heb ik nog steeds meer aan een standaard A ipv. C aansluiting als ik zo naar mijn hardware kijk. Over 2 of 3 jaar geef ik je waarschijnlijk gelijk.
Er is geen gebruiksgemak als je geen USB-C apparaten hebt.
Kip-ei-discussies zijn zinloos.
Zo blijf je een beetje in de vicieuze cirkel natuurlijk. Zolang nieuwe pc’s/laptops usb a hebben zullen fabrikanten usb a accessoires blijven maken ;)

Ps, het Engelse stopcontact is een stukje veiliger dan die van ons ;) (dit komt door hoe het snoer intern vast zit. Bij los rukken van het snoer zal altijd eerst de fase, dan de nul en als laatste de aarde eruit gaan. Tevens zal de aardpin als laatste contact verliezen bij verwijderen uit het stopcontact en maakt deze als eerste contact bij plaatsen)

Edit: pps. Zijn het wel “Hollandse” stopcontacten? Een groot deel van Europa gebruikt deze stopcontacten en ik twijfel of dat komt door ons of omdat wij gewoon met een ander land (zoals Duitsland) mee hebben gedaan?

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 22 juli 2024 14:14]

The Schuko system originated in Germany. It is believed to date from 1925 and is attributed to Albert Büttner, a Bavarian manufacturer of electrical accessories.
Is Duits inderdaad :)
Daarnaast is de versie met de pin uit het stopcontact voor aarde volgens mij een nog iets veiligere manier.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 22 juli 2024 14:14]

Dan kijk je naar het standaard kabeltje dat bij een product wordt geleverd. Dat kan kan je zelf vervangen met een usb c kabeltje.

Alleen bij producten ala externe harde schijven zul je dan niet van de snelheidswinst van usb c profiteren, daar is dan inderdaad een op usb c toegesneden versie van nodig.

[Reactie gewijzigd door Takezo op 22 juli 2024 14:14]

Met USB-A is niks mis en we gaan toch ook niet alle hollandse stopcontacter vervangen door Britse stopcontacten :+
En wat is het probleem?

Ze zitten er beide op. Het is niet zo dat jouw huidige hardware plots niet meer past. Die gaan enkel in overgang verdwijnen. De huidige hardware werkt nog met USB-A. Maar als je iets nieuws nodig heb, ga je er wel over nadenken om iets met USB-C te nemen, want jouw laptop ondersteunt het eindelijk. Dus dit toestel is ideaal voor de huidige noden (jouw huidige hardware) maar kan ook overweg met toekomstige hardware (de hardware die je nieuw gaat kopen in de toekomst).

USB-A kan niet omgekeerd gebruikt worden, wat bij USB-C wel mogelijk is. Verder heb je tegenwoordig USB-C op je smartphone en op je laptop, maar op je smartphone zit geen USB-A. Overgang van verschillende kabels naar 1 universele, dat is toch positief?

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 22 juli 2024 14:14]

..we gaan toch ook niet alle hollandse stopcontacter vervangen door Britse stopcontacten :+
Gelukkig maar, nu kan ik de stekkers omdraaien als me dat beter uitkomt.
Slechter dan zijn voorganger. Wordt dit de nieuwe trend?
Ja, als ik zo kijk naar mijn 1ste 'laptop' ( http://www.computinghisto...005/Ericsson-Portable-PC/ ). Die had tenminste een printer onboard :).
Nieuw(er) is inderdaad helaas niet altijd beter in een consumptie maatschappij...
Vind het nog altijd gekkenwerk dat de 8th-gen ULV Core i5's en Core i7's zo snel zijn! De gemiddelde 8th-gen ULV core i5 en core i7 zijn al gauw iets sneller dan wat ik nog in mijn oude laptop (Asus N53SV) heb, welk een Core i7-2670QM heeft. De geteste HP Envy scoort op CPU gebied constant wat mijn laptop met de oude 'volwaardige' core i7 scoort. Vind het maar knap gezien het stroomverbruik dat al gauw een factor 3 lager ligt.

Vind deze Envy eigenlijk een tegenvaller. Dat komt niet door het mooie chassis, maar door het scherm dat simpelweg niet fel genoeg kan. Ik vind het onacceptabel voor de prijs aangezien ook de prestaties ondermaats zijn. Het enige waar ik nog naar benieuwd ben zijn de speakers van het apparaat. Een machine als de Envy lijkt me noujuist een leuke Netflix machine namelijk. Dun, compact en genoeg accuduur.
Deze Envy bezorgt me een dilemma. Ik was namelijk in de markt voor de vorige Envy en was van plan om deze te halen. Maar nu is er een nieuwe variant die op bepaalde vlakken minder is, maar op andere dan weer wat beter. First world problems i guess...
Bolletje Moderator Harde Waren 1 augustus 2018 12:26
Ik heb de voorganger, ook met i5, 8GB en 256GB ssd, nu ongeveer een half jaar in gebruik en ben er zeer tevreden. Snel, lange accuduur en ook behoudt hij goed zo'n accucapaciteit als die in slaapstand is. Wat ik wel mis is dat je met usb-c kan opladen, wat met deze nieuwe versie dan wel kan.

Vanaf het begin vond ik de maximale schermhelderheid wel matig. Ik was een Surface Pro 4 gewend, waarvan het scherm een stuk feller kan. Als dit model een nog lagere maximale schermhelderheid heeft is dat echt een groot minpunt.
Hier een zeer tevreden gebruiker van de vorige Envy. Was ook blij dat er twee USB-A aansluitingen op zaten en twee USB-C. Vind het wel een vreemde keuze dat de nieuwe Envy maar 1 USB-C poort heeft en twee USB-A poorten. Zou dat persoonlijk met oog op de toekomst andersom doen.
Verder vind ik het ontwerp van de oude net wat strakker (alleen de pasltic onderkant is wel jammer) en als ik de specs naast elkaar zet lijkt de oude net wat kleiner te zijn. Vingerafdrukscanner is natuurlijk wel weer handig, al had ik hem wel liever op een ander plaats gezien en niet ten kosten van een usb-c poort, en opladen via USB-C mis ik ook wel eigenlijk..
Mooi! Toch ga ik bij Xiaomi shoppen.
Hoe zit het met after-sales support van Xiaomi in Nederland?
Mooi! Toch ga ik bij Apple shoppen.
De vorige heb ik tijdens de BTW-dagen voor €830 kunnen aanraden aan familie. Zeer goeie laptop! En eigenlijk dus alleen maar leuk om te melden dat de opvolger ook goed is, maar stiekem minder goed is :)
Dat aanraden zou ik gratis doen, maar het is een mooie prijs voor het apparaat.

Droevig dat nieuwer niet beter is en al helemaal niet met de huidige trend van roodkokende processors in te kleine behuizingen.
Mooie woordgrap in de titel

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.