'Nvidia MX150 voor laptops is gebaseerd op zelfde gpu als GT 1030-videokaart'

HP heeft de eerste laptop met een Nvidia MX150-gpu aangekondigd, terwijl Nvidia nog geen informatie over die gpu naar buiten heeft gebracht. Volgens verschillende aanwijzingen is de MX150 gebaseerd op de GP108-gpu, net als de GT 1030-budgetvideokaart.

In een changelog van Aida64 Extreme staat dat de nieuwste bèta in staat is om informatie te tonen over de MX150. Daarbij wordt aangegeven dat het om een GP108-gpu gaat. Ook de Duitse website Golem meldt dat de laptopvideokaart gebaseerd is op de gpu van de onlangs aangekondigde GT 1030.

HP presenteerde maandag een nieuwe Envy-laptop, waarvan configuraties verschijnen met de Nvidia MX150. De laptop is een dun en licht 13"-model en waarschijnlijk maakt Nvidia de nieuwe gpu met dat soort laptops in het achterhoofd. De MX150 is vermoedelijk de eerste laptop-gpu op basis van de Pascal-architectuur die in dergelijke kleine laptops gebruikt kan worden. De bestaande GTX 1050 voor laptops en hoger gepositioneerde modellen hebben een hoger verbruik en genereren daardoor meer warmte.

De GP108-300-gpu in de GT 1030-videokaart voor desktops beschikt over 384 cudacores, heeft een 64bits-geheugenbus en wordt gecombineerd met 2GB gddr5. De boostclock is ingesteld op 1468MHz en de tdp bedraagt 30 watt. Mogelijk past Nvidia de specificaties bij de MX150-variant voor laptops iets aan om het verbruik nog omlaag te dringen, maar details daarover zijn nog niet bekendgemaakt.

HP brengt zijn Envy-laptop met MX150-gpu in juli uit in de Benelux. Wat de prijs zal zijn voor het model met de grafische kaart is nog niet bekend. Waarschijnlijk kondigen binnenkort meer fabrikanten laptops aan met de nieuwe Nvidia-gpu.

HP Envy 2017HP Envy 2017HP Envy 2017HP Envy 2017HP Envy 2017HP Envy 2017

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-05-2017 • 12:09

78

Reacties (78)

78
63
39
4
0
19
Wijzig sortering
@Xtuv
De GP108-gpu beschikt over 384 cudacores, heeft een 64bits-geheugenbus en wordt gecombineerd met 2GB gddr5.
In de GT 1030 wordt de GP108-300 gebruikt. Nvidia gebruikt het -300 achtervoegsel altijd voor GPU's die niet volledig ingeschakeld zijn. De kans is dus heel groot dat de GP108 512 CUDA-cores (4 SM's) heeft, waarbij de GPU dan GP108-400 zou heten als ze allemaal werken.
Klopt, ik verduidelijk in de tekst dat die specs om de GT 1030-kaart gaan :)
De gt1040 is dan ook nog niet aangekondigd, en zou perfect in de line-up met een GP108-400.
De gt1030 is echt niet zo slecht als men zou denken.
-GTA V: 70 fps, high preset 1080p
-Overwatch: 68 fps, high 1080p
-Dota: 68fps, 'best looking' 1080p
-CSGO: 160fps, low 1080p

Je gaat er geen Battlefield 1 ultra 60fps mee kunnen spelen, maar deze kaart is vrij potent voor de formfactor waar hij in moet. Gaming ultrabooks zijn een feit! :) _/-\o_

Bron: https://youtu.be/3hn3e6b0mwQ

[Reactie gewijzigd door robin15243 op 22 juli 2024 19:05]

Voeveel meerwaarde heeft dit tegenover een beetje deftige iGPU? Het heeft wel een paar leuke features maar echt veel meer sjeu dan een amd of intel igpu zit er niet in.
Naja, redenen voor mij zijn

- iGPU knaagt lekker aan je werkgeheugen, dat heb ik liever niet
- Nvidia stuurprogramma's zijn wat uitgebreider cq. gebruiksvriendelijker en kan ik wat meer mee wanneer de beeldverhouding niet klopt in het geval ik mijn laptop aan bijvoorbeeld een TV koppel
- Waar een iGPU vaak al moeite heeft met een simpel spelletje zoals Overwatch, had de 930M hier geen moeite mee op lagere instellingen. En ik vind het toch wel leuk als ik dat soort spellen gewoon op mijn laptop kan doen als ik even bij een vriend langs ga.
Bij dat punt over Overwatch gaat het hem vooral om particles. Intel's iGPU's lijken nogal moeite te hebben met rook en vergelijkbare effecten.
Komt omdat met dat soort transparante effecten er meerdere objecten over elkaar heen gerendert worden, dus dan moet de GPU meerdere keren over dezelfde pixels heen. Aangezien Intel GPU's geen eigen geheugen hebben word dat sneller traag dan bij een GPU die dat wel heeft.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Fillrate

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:05]

Oh? Nooit geweten. Niet dat ik veel werkend heb proberen te krijgen op een Intel iGPU, haha. Maar dat zou inderdaad een hoop verklaren!
hevc/h265 decoding, nvidia purevideo met motion temporal deinterlacing, CUDA, enz...
Cuda acceleratie bijvoorbeeld
cuda op 20% van een GTX1080 is niet echt wat je zegt "wow".
Geloof me, ik edit veel videos in native cinema 4k en het maakt echt heel veel uit, ik gebruik een i7 6700 icm een gtx 1060
een 1030 heeft maar een fractie van het vermogen van een 1060. en als je cuda nodig hebt koop je ook geen low end budget materiaal.
klopt, ik zie ook wel een soort futureproofing in de gpu, mijn iGPU van de i7 trekt youtube 8k niet en de 1060 met gemak en de 1030's kunnen het ook.
Ook h.265 video is heel belastend voor een cpu, en dan helpt zo'n1030 enorm.
De GTX1030 is er als goedkope 4K player. Enkel de recentste iGPU's kunnen dat, dus als je daar een 1030 bijprikt kan je goedkoop netlfixen in 4K.
Bijprikken in een laptop? Veel succes daarmee.
Ik denk dat je toch nog wel op grofweg een verdubbeling in grafische kracht moet rekenen t.o.v. Intels beste iGPU's. Processor en videokaart hoeven het geheugen niet meer te delen, dat scheelt flink en GDDR5 is sneller en beter geschikt voor GPU's dan DDR3. Zo'n instap-GPU heeft ook veel meer rekenkracht dan een iGPU. T.o.v. AMD's iGPU's is het een ander verhaal, AMD's beste iGPU's zullen hier ongeveer meer vergelijkbaar zijn, hoewel ook daar het niet langer delen van de bandbreedte effect blijft hebben.
Dat scheelt zo'n factor X2, +100% dus.
Je kan hiermee redelijk games als Dota, CSGO en overwatch spelen.
Voornamelijk het 2GB GDDR5 geheugen geeft meerwaarde.
tja, jammer, met een 64bit geheugenbus zullen de prestaties behoorlijk tegenvallen. 128 bit was nog te doen geweest, maar 64bit, is weinig zinvol met 384 CUDA cores. Dan toch maar ff doorsparen lijkt me als je iest goeds wilt aanschaffen, toch minimaal wel een gtx 1050ti en anders 1060, voor een laptop ruim voldoende. 8)7
Anoniem: 776095 @Pi-Qui23 mei 2017 12:42
....... maar in een laptop beide erg duur. Een laptop met raven ridge zou eventueel een beetje kunnen gamen en kost niet veel meer dan een beetje basis laptop als het goed is. Het is zelfs mogelijk dat er een high-end raven ridge apu komt met een igpu die concurreert met een desktop rx560/1050-1050 ti, alhoewel volgens mijn schattingen je het zult moeten doen met net geen rx460.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 776095 op 22 juli 2024 19:05]

Als ik deze laptop zo zie (ook al staan er nog geen prijzen bij) zal die niet veel goedkoper zijn dan een laptop met een 1050ti gok ik. Dit soort laptop gaat richting de asus zen en dell xps lijnen. Uiteraard is dit voor een ander soort doelgroep maar qua prijs met een ander soort laptop met een 1050ti zal niet heel veel verschillen gok ik.

edit: De HP Envy 13" is in juli beschikbaar vanaf €1099. lees net in het HP artikel deze prijs voor de 13 inch wordt weergegeven. Willekeurig een voorbeeldje van dell bijv met een 1050ti is de dell inspiron 15 7000. Die is rond de 1200-1300

[Reactie gewijzigd door Merkane op 22 juli 2024 19:05]

Anoniem: 776095 @Merkane23 mei 2017 12:53
Denk ik ook. Mx150 vervangt 940mx ed in luxe ultrabooks en 2-in-1's bijvoorbeeld en die kosten aardig wat.
dat zou mooi zijn. Ben ook benieuwd wat Ryzen gaat doen op dat gebied.
Anoniem: 776095 @Pi-Qui23 mei 2017 12:51
Zen is al erg zuinig en laptops behoeven geen hoge kloksnelheden. 3.4-3.5ghz turbo is prima lijkt mij en een losse zen cpu zou in een gaming laptop 3.7-3.8ghz kunnen halen (en hoger in de ultra gaming laptops die overgeklokte alles hebben) kunnen halen denk ik. Ik ben benieuwd.
64 bit is nog niet eens zo'n punt, Pascal gaat aardig efficient om met de beschikbare bandbreedte - dat is niet meer te vergelijken met de 64 bit van bijvoorbeeld een Kepler kaartje. Een GTX 1080 heeft tegenwoordig een 'schamele' 256 bit...

Als je met 128 bit 10% meer performance pakt is het denk ik al veel. Nvidia balanceert die verhouding tussen core en bandbreedte aardig uit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 19:05]

Ik denk dat je met deze videokaart nog best wat simpele e-sports spelletjes kan spelen (zoals DOTA / Heroes of the Storm / League of Legends / Starcraft 2). Ik speel zelf vaak HotS op mijn 2015 Macbook Pro met iGPU en op 1440x900 (met retina scherm netjes 2:1 pixelverhouding) op low details draait het soepel, maar op high al niet meer. Zou mooi zijn als dit soort spelletjes met deze kaart gewoon op 1920x1080 high kunnen draaien.
Waarom niet gewoon GT1030(m)? Is het zo moeilijk om de benaming consistent te houden of MOET men overal weer een speciaal kaartje aan hangen?
Met een X in de naam is je GPU sowieso sneller, toch? ;)
Anoniem: 776095 23 mei 2017 12:15
Raven ridge krijgt even krachtige of krachtigere gpu's waarschijnlijk. Dit heeft een paar maanden nut en dan niet meer.
Dat zal afwachten worden. AMD heeft een serieuze stroomverbruikhandicap. De tegenhanger van de GT1030, de RX550 verbruikt bijna dubbel zo veel en is trager.
Anoniem: 776095 @aval0ne23 mei 2017 12:40
Ja, maar 300w vega is ongeveer gelijk qua prestaties aan 250w nvidia en AMD heeft al ervaring met redelijke igpu's in hun apu's. Zen is veel zuiniger dan bulldozer en komt qua zuinigheid in de buurt van intel, vega is veel zuiniger dan polaris die zuiniger zou zijn dan de huidige igpu's van amd, als die ook gebruikt werd voor igpu's, dus komt het helemaal goed met raven ridge verbruik.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 776095 op 22 juli 2024 19:05]

Ja, maar 300w vega is ongeveer gelijk qua prestaties aan 250w nvidia en AMD heeft al ervaring met redelijke igpu's in hun apu's.
Dat is precies waar het om gaat; AMD verbruikt aardig wat meer power voor dezelfde performance, vergeleken met zowel Intel als nVidia.

Zeker in een kleine laptop (waar je dus maar beperkte accucapaciteit hebt) wil je een zo efficiënt mogelijke APU dan wel CPU/GPU-combinatie. Daarvoor heeft AMD het verbruik nog best tegen.
Het is nog even afwachten wat Vega uiteindelijk gaat doen natuurlijk, er is pas echt iets over te zeggen als de chips beschikbaar zijn. Maar momenteel zijn zowel Intel APU's (CPU met IGP) als Intel CPU's gecombineerd met nVidia GPU's minder hongerig als AMD APU's en dedicated GPU's.
Anoniem: 776095 @Raventhorn23 mei 2017 13:03
Aardig wat? Dat is ook tdp, niet verbruik. Verbruik ligt wat dichter bij elkaar waarschijnlijk en vega is ook ietsjes sneller waarschijnlijk in nieuwe games, waar het sneller moet zijn. Dx11 games zijn meestal niet zo zwaar (mafia 3 en wd2 zijn gewoon nauwelijks geoptimaliseerd voor elektronica in het algemeen) en dx12/vulkan zijn de toekomst.

Vega is dus waarschijnlijk sneller waar het uitmaakt en is dus niet veel minder efficiënt. Mobile vega kennen we nog niet eens en AMD heeft wat trucs voor APU efficiëntie. Accu's worden ook groter en een grote koeler is ook niet nodig. Accuduur zal prima zijn met raven ridge en prestaties waarschijnlijk ook. Misschien minder dan intel/nvidia, maar niet veel minder en een apu laptop is vaak goedkoper dan een met dedicated gpu, zelfs als die dgpu een mx150/940mx is waarschijnlijk.
Zoals hier mooi te zien is, verbruikt de RX480 (Polaris, in dit geval zowel de stock als de Gaming X van MSI) aardig wat meer vergeleken met zijn gelijken, de GTX1060 en GTX1070.
Dat gaat niet om TDP, maar om raw power consumption.

Let wel dat dit gaat om de desktop kaarten. Hierin zijn ook geen APU's of IGP's meegenomen. Het laat echter wel zien dat AMD nog steeds een achterstand heeft qua verbruik vergeleken met performance.
En zelfs als ze het verbruik vast houden terwijl ze de snelheid verhogen, lopen ze achter qua power/performance.

Als zich dat ook vertaald naar Vega, Mobile Vega en de APU's, is het nog steeds efficiënter om een Intel processor met IGP te gebruiken of een nVidia dGPU ipv Mobile Vega. Met hun APU's kunnen ze misschien nog wat redden voor de lichtere devices, waar een dGPU vaak overkill of een grotere honger heeft vergeleken met een APU.
Maar dat is, zoals ik net ook al zei, puur speculatie totdat de chips er zijn.
Anoniem: 776095 @Raventhorn23 mei 2017 15:04
Ik ben het volkomen met je eens, echter blijft tdp via power connectors ons enige recerentiepunt voor verbruik van 1080 ti tov vega en in furmark ed kan een high-end gpu veel dichter bij zijn tdp komen qua gebruik dan in gewone applicaties en we weten alleen wat vega FE en 1080 ti FE maximaal kunnen verbruiken. Het blijft wachten op reviews om werkelijk verbruik van beide in normaal gebruik te vergelijken.

De 1060 heeft ook niet zoveel power nodig, en 1080 (ti) vergelijken met vega is nuttiger omdat een 1080 (ti) toch wat dichter komt bij de 180w/250w tdp en dat kan natuurlijk pas later zeker, maar 250w tdp 1080 ti vs vega 300w tdp als verbruikvergelijking zou aardig moeten kloppen relatief gezien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 776095 op 22 juli 2024 19:05]

Anoniem: 776095 @Enchantress23 mei 2017 13:06
2×8-pins connector frontier vega, maar die heeft dan wel 16gb hm2 en niet 8gb. Rx vega kan best 250w zijn.
Anoniem: 776095 @Enchantress23 mei 2017 13:24
Tdp van 300w is niet een gebruik van 300w, maar 250w tdp kaarten hebben vaak 8+6 pins en 300w tdp 8+8, dus nam ik aan dat vega FE 300w tdp heeft.
Er komen ook vega kaarten met 8+6 pins
Anoniem: 776095 @wouterg0023 mei 2017 13:34
Misschien, maar ook "nova"?
Laat jij eens "iets" zien. Je komt nooit met meer argumenten dan 'lol'.

TDP RX550: https://www.techpowerup.com/gpudb/2947/radeon-rx-550
TDP GT1030: nieuws: Nvidia kondigt GeForce GT 1030-budgetvideokaart aan
Performance: https://www.youtube.com/watch?v=5zS5qQrvnJA

Het is de laatste keer dat ik voor jou dingen opzoek.
Lol
Weer prachtig goed beargumenteerd. Ik geef je alles op een blaadje en nog steeds komt je niet verder dan 'lol'.
*trager DAN

Jeroen, aval0ne komt wel degelijk met een onderbouwd argument. Hij geeft je 3 linkjes: de eerste twee over het stroomverbruik (TDP) van respectievelijk de RX550 en GT1030, het derde linkje is een vergelijking/benchmark tussen beide kaarten. De GT1030 is gewoon sneller dan de RX550, op Hitman na, en GS:GO als je 10-18 FPS verschil op 160-178 FPS noemenswaardig vindt.

"Lol" maar lekker een eind in de rondte, zonder fatsoenlijke argumentatie en onderbouwing neemt niemand je serieus.
TDP is Thermal Design Power, de nominale hitte-afvoer en bepaalt de grenzen waarbinnen koelers ontworpen worden. Meten is weten, dat is altijd een gegeven, maar TDP is wel degelijk een indicatie.

Maar goed, jij wil cijfertjes van reviewers:
De 1030 is er nog niet dus hoe kan je weten dat de 1 beter is als de ander? Wacht op de reviews en geen speculaties!
Hoe heeft Youtuber RandomGaminginHD dan benchmarks geplaatst afgelopen zaterdag?

Waarom negeer je gegeven bronnen? Als je het niet met die bronnen eens bent, kom dan zelf met fatsoenlijke tegenargumenten en bronnen, maar in plaats daarvan klets je er gewoon overheen. In een vorige discussie zat je ook al benchmarks te cherrypicken waarbij de Fury ongeveer op 1070 niveau zit, maar enkel op 1440p en bij een x-aantal games. Benchmarks op andere resoluties en met andere games waarbij de 1070 beter uit de bus kwam, negeerde je volledig en mensen die je op die verschillen in performance wezen, noemde je steevast fanboy.

Als je je in een discussie op tweakers mengt, doe het dan asjeblieft op een volwassen manier, zorg voor bronnen en fatsoenlijke argumenten. Kom je een heel eind en alleen zo leren we hier als Tweakers nog wat van elkaar.

**EDIT

Hier, nog een leuke voor je: een stuk of wat game benchmarks waarbij de RX550 het onderspit delft t.o.v. de GT 1030, behalve (weer) in Hitman.

https://www.youtube.com/watch?v=MzmULUFG6Ak

[Reactie gewijzigd door musje83 op 22 juli 2024 19:05]

Doe niet zo eigenwijs de gt 1030 is nog niet uit!!!!!!!!!
Dus er zijn ook geen reviews van
:D :z

https://www.youtube.com/watch?v=-8cnuFmNMos
https://www.youtube.com/watch?v=czIpG4SAKH0
https://www.youtube.com/watch?v=QyltDBo3m_A
https://www.youtube.com/watch?v=xEfHYxhgo28
https://www.youtube.com/watch?v=M3twJD66Ld0

Moet ik nog even doorgaan?

Enne... wat heeft deze meneer hier in zijn hand, dan? Oh ja, een GT 1030 kaart :O :>
https://youtu.be/tc_Wh3AkcTM?t=6

[Reactie gewijzigd door musje83 op 22 juli 2024 19:05]

Verder DAN je neus lang is

Gast! Obvious troll is obvious... :+ Maar toch...

Er staat overal in stock! Amazon en Newegg zeggen niet dat iets in stock is als je moet pre-orderen, dan staat er 'This item will be released on...(datum)...'

Speciaal voor jou heb ik als reseller even ingelogd bij een van onze distributeurs, Ingram Micro. En ja hoor, hun centrale magazijn (Straubing, Duitsland) heeft gewoon 60 stuks voorradig van de Asus GT 1030 ( 90YV0AT0-M0NA00). Als ik ze bestel, heb ik ze direct na hemelvaart in huis (29/05) en de PNY wordt op 6 juni verwacht.

Voila:
http://imgur.com/a/2nK08

[Reactie gewijzigd door musje83 op 22 juli 2024 19:05]

Ik ben merk agnostisch. In de afgelopen 10 jaar heb ik verschillende combo's AMD/Intel/Radeon/Nvidia gehad. Vorige maand voor het eerst in 6 jaar tijd weer een Nvidia kaart gekocht, dus ik ben bepaald geen fanboy.

Maar President Trump Jeroen, alles fake news noemen, kan iedereen... Feiten weerleg je er in ieder geval niet mee. :>
Zoals ik al dacht, fake news!

Dit is echt lachwekkend, ik heb al wat fanboys meegemaakt maar jij staat in de top 3. ;)
En jij neemt in je eentje de nummer 1 en nummer 2 plek in. Je onderbouwd niets maar bij de onderbouwingen die de anderen aanleveren roep je "fake news". Mocht je het nog niet doorhebben, de meeste mensen nemen Trump ook niet serieus als hij dat roept.

Geef dan gewoon toe dat je te lui/dom/whatever bent om de artikelen waarnaar gelinkt wordt door te nemen.
Gast, wil jij zelf even heel snel terug gaan je hok in met je getroll?
Je krijgt alles op een presenteerblaadje aangeboden en nog stug blijven volhouden en op de man gaan spelen? Tweakers onwaardig en dan ben ik nog heel erg aardig voor je.
Hou er gewoon mee op, je maakt je zelf alleen maar belachelijk.
Lol :+
Ik kan inderdaad niet wachten tot er reviews verschijnen die zullen aantonen dat de RX550 minder verbruikt dan de GT1030. Oh wacht, er zijn al verschillenden passief gekoelde GT1030 kaarten aangekondigd maar nog geen enkele RX550. Waarom zou dat toch zijn?
lol.
Waar krabbel ik al terug? Ik heb het over beiden. Beiden in het voordeel van NVIDIA. Gestaafd met linkjes en reviews. Jij komt met ... lol. Maar ben blij dat je bij deze bevestigt dat de het verbruik van de RX550 veel hoger zal liggen.
Ja echt extreme hoger WoW, overdrijven is ook een vak. :+
Of die beter is weten we niet er zijn voor de zoveelste keer nog geen reviews van. Dat jij nou de eerste de beste enzo knol review aanneemt is jou probleem.
We maken vooruitgang. Je geeft al toe dat het verbruik hoger ligt en dat er reviews bestaan. En je gebruikt geen lol meer. Alle hoop is nog niet verloren.
jeroen079 wacht tot een review van tomshardware komt. Als daarin de GT 1030 hoger scoort, wacht jeroen079 tot er een review van anandtech komt. Als daarin de GT 1030 hoger scoort, wacht jeroen079 tot er een review van Linus Tech. Als daarin de GT 1030 hoger scoort, wacht jeroen079 tot er een review van Tweakers. Als daarin de GT 1030 hoger scoort, gaat jeroen079 die twee games waarbij de RX550 gelijk of iets beter scoort (Hitman!!) cherrypicken omdat dat aantoont dat AMD onverslaanbaar is en Nvidia veel te duur is. En iedereen die het tegendeel beweert of feitelijk aantoont dat bepaalde Nvidia kaarten beter/sneller zijn, is 'de ergste fanboy die hij ooit heeft gezien' , Enzo Knol en Fake News.

Lol.

https://www.youtube.com/watch?v=-8cnuFmNMos
https://www.youtube.com/watch?v=czIpG4SAKH0
https://www.youtube.com/watch?v=QyltDBo3m_A
https://www.youtube.com/watch?v=xEfHYxhgo28
https://www.youtube.com/watch?v=M3twJD66Ld0
Waarom geen geïntegreerde GPU van Intel gebruiken?
Omdat de snellere iGPU van Intel vasthangen aan snellere cpu's. Hier kan je tragere cpu's combineren met een snellere kaart.
Plus het eet je ram :)
Na enkele jaren zijn de nVidia productbenamingen weer een beetje logisch, komen ze met de MX150 een hele andere benaming? Of is dit de eerste van een reeks benamingen voor een volgende nVidia GPU serie?
Anoniem: 355318 23 mei 2017 16:49
De USP van deze kaart is niet de prestaties maar de TDP.
Deze kaart ga je terug zien in de duurdere ultrabooks en convertibles waar beperkte koelingsmogelijkheden zijn.
En ja deze presteert zeker beter dan een IGP.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.