Foto's tonen passief gekoelde Nvidia GT 1030-videokaarten

Er zijn nieuwe foto's online verschenen van GT 1030-videokaarten. Dit keer zijn onder andere passief gekoelde modellen van MSI en Gigabyte te zien. Nvidia heeft de budget-gpu officieel nog niet aangekondigd, maar een release lijkt nabij.

In de database van geruchtensite VideoCardz zijn foto's en specificaties verschenen van de Gigabyte GeForce GT 1030 2GB Silent LP en de MSI GeForce GT 1030 2GB LP Passive. De passief gekoelde kaartjes zouden 35 watt verbruiken en volgens de website worden ze nog in het tweede kwartaal van dit jaar op de markt gebracht. Het tweede kwartaal eindigt eind juni.

Beide kaartjes hebben 2GB vram, een 64bits-geheugenbus en een geheugenbandbreedte van 56GB/s. De budgetvideokaarten zouden gebaseerd zijn op de GP108-300-gpu van Nvidia, met 384 cudacores, 24 tmu's en 8 rops.

VideoCardz heeft ook foto's online gezet van GT 1030-kaarten van Gigabyte en MSI die met een actieve koeler zijn uitgerust. Begin mei verscheen er al een foto van een KFA-videokaart op basis van de Nvidia GT 1030.

Nvidia GT 1030-videokaartenNvidia GT 1030-videokaarten
Nvidia GT 1030-videokaartenNvidia GT 1030-videokaartenNvidia GT 1030-videokaarten
Videokaart GT 1030 GTX 1050
Gpu GP108 GP107
Cudacores 384 640
Geheugen 2GB gddr5 2GB gddr5
Geheugenbus 64bit 128bit
Tdp 35W 75W

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-05-2017 • 16:53

59

Reacties (59)

59
58
45
2
0
10
Wijzig sortering
Zoals ik al eens eerder heb gemeld: de gt1030 heeft nvidia (vdpau) purevideo featureset H en kan zelfs 8k hevc/h265 decoden, zelfs in 12bit kleurdiepte.

https://en.wikipedia.org/...ing_a_PureVideo_SIP_block

Kan niet wachten! Schitterende "upgrade" voor de htpc gebruiker. En door de goede linux drivers zal de kaart waarschijnlijk prima met libreelec gaan werken...
Zoals ik hierboven al gezegd, Nvidia wil af van VDPAU-support in Linux. Het is nog te vroeg om te zeggen welke koers we als Kodi/LibreELEC hierna gaan nemen.
Hopelijk krijgen deze kaarten HDMI 2.0(a/b), dat zou het perfect maken voor HTPC gebruik. Vooralsnog is dat het grote probleem van de Intel HD GPU die HDMI output via het moederbord; er zijn er maar weinig die 4K 60Hz kunnen helaas.
Wat ik mij dan afvraag bij deze budget kaarten, hoe verhouden ze zich ten opzichte van bijvoorbeeld een GTX560 of een GTX470?

Kan je oudere spellen uit, zeg 2010, op high setting spelen?

Zie bijvoorbeeld ook https://tweakers.net/nieu...introduceren-gtx-560.html[

[Reactie gewijzigd door duk3n op 22 juli 2024 21:17]

nee, ik denk het niet daar 2GB VRAM vaak de flessehals is, maar medium settings zouden geen probleem moeten zijn

Sorry, ik las je opmerking niet goed. Oudere spellen ja, nieuwere spellen nee

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 22 juli 2024 21:17]

nee, ik denk het niet daar 2GB VRAM vaak de flessehals is, maar medium settings zouden geen probleem moeten zijn

Sorry, ik las je opmerking niet goed. Oudere spellen ja, nieuwere spellen nee
De oude videokaarten uit 2010 hadden ook maar 1Gb of 1,5Gb geheugen.
probeer bf3 uit 2011 maar eens op high te spelen dan op een 1030. ik ben zeer benieuwd...
Anoniem: 87301 @sygys11 mei 2017 08:59
Hij had het dan ook over spellen uit 2010 ;)
Bij de buren is de GTX 1050 getest:https://nl.hardware.info/...review-goedkoopste-pascal
In de benchmarks zijn ook wat oudere kaarten meegenomen, kijk en vergelijk :) https://nl.hardware.info/...re-strike--extreme--ultra
Anoniem: 426269 @kobus7111 mei 2017 03:11
Op Tweakers ook: reviews: Nvidia Geforce GTX 1050 (Ti): gamen voor weinig

En in de laatste zin zie je staan dat de normale 1050 (dus zonder Ti) met zijn 2GB al vaak tekort komt in games. Dan vraag ik me dus wat voor een bestaanrecht een 1030 met 2GB dan heeft?

Voor HTPC hoef je het niet te doen. Een Intel Graphics 620 speelt ook 4k @ 60Hz af, een pricewatch: ASRock J3455-ITX van 90 euro met HDMI 2.0 ook, een Android tv box van een paar tientjes van Ali Express ook.
Niet iedereen heeft de budgetten voor de nieuwste games, of de 1050. De 1030 is een budgetkaart voor oude games, met inderdaad ook 4K functionaliteit. Voor een nieuwe PC is dat inderdaad niet relevant, maar het kan een zinnige upgrade zijn om 4K op een oude PC mogelijk te maken.
Deze kaarten zijn niet gemaakt om op te gamen maar vooral bedoeld om 4K af te kunnen spelen op oude systemen en HTPC's. Je gaat niet gamen op een budget kaart van rond de 55 EUR met passieve koeling. Daar is hij niet voor bedoeld. En hij is niet met de 470 te vergelijken, dat is net een Golfje vergelijken met een pantservoertuig.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 22 juli 2024 21:17]

Tja zelfs daar vind ik deze kaart niet geschikt voor.. Zie hier waarom.
De GT1030 zal daar wel binnenkort aan toegevoegd worden. Het zou raar zijn als die al in het lijstje stond terwijl de kaart nog niet eens officieel is aangekondigd. Bovendien is dit meer een issue met Netflix en zijn draconische DRM voor 4K dan echt een issue vanuit Nvidia.
Hou je nog wel een dingetje met:
'Het systeem moet dan wel over een GTX 1050 of krachtiger kaart van de GTX 10xx-generatie met minimaal 3GB videogeheugen beschikken.'

nieuws: Nvidia maakt kijken van uhd-streams Netflix mogelijk met GTX 10-kaarten

Lijkt mij heeeel lomp als het minimaal 3GB zou moeten hebben, kodi spelertjes met Mali GPU's en Netflix UHD support lijken dan opeens wel heel bijzonder.

EDIT: De Chromecast Ultra kan het ook en die heeft echt niet dezelfde GPU muscle ook al is het een dedicated chippie.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 22 juli 2024 21:17]

kleine embedded oplossingen / soc's zijn qua video decoding en processing absoluut niet te vergelijken met de schitterende weergave van nvidia purevideo hd. Na veel en nog meer devices geprobeerd te hebben, oa. amlogic soc, raspberry, ati gpu, intel graphics, kom ik toch telkens weer op nvidia uit. Het mooie temporal spatial deinterlacing van purevideo is wat mij betreft het mooiste wat in omloop is.

Te weten: enkel een videostream decoden is allang niet meer wat een goede gpu doet; daar komt véél meer bij kijken.
Een GT kaart zou je niet moeten vergelijken met een GTX kaart. GT = goedkoop GTX=betere koop
Voor dit soort dingen kijk ik vaak naar de benchmarks van PassMark (zie http://www.passmark.com/index.html onder het kopje Benchmarks). Dit zijn natuurlijk synthetische benchmarks, en zeggen natuurlijk niet alles over in-game performance, maar zijn wel een makkelijke manier om CPUs/GPUs/HDDs noem maar op over verschillende generaties te vergelijken, want bij de meeste reviews wordt vaak slechts met de voorlaatste generatie vergeleken.

Een comparison van de 3 GPUs die jij noemt laat zien dat een GTX 1050 ruim over de GTX 560 en GTX 470 heen gaat http://www.videocardbench...p%5B%5D=71&cmp%5B%5D=3596
Hoe de GT 1030 gaat uitpakken weten we natuurlijk nog niet (ik gok dat die net onder de GTX 560 gaat belanden), maar ik zou zeggen, hou die site ff in de gaten.
Dat je dit soort kaarten ''GT'' durft te noemen. Mensen komen van een ijskoude kermis thuis, zeker mensen die denken in de winkel een goede gaming kaart te scoren komen bedrogen uit!
De newbs.....

Tsja, 56gbps den 384 cuda etc.. heel leuk als je pacman speel of een potje kaarten in 3d.
en HTCP heb je kaby lake voor nodig als het om netflix gaat in 4K

[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 21:17]

Je hebt geen intel CPU nodig, er zijn GPU's welke ook 4K netflix ondersteunen.
De getoonde 10 reeks bijvoorbeeld :
http://www.pcworld.com/ar...eries-graphics-cards.html

Welja, als je >3GB VRAM hebt tenminste :P

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 22 juli 2024 21:17]

Dat is nog niet rond hoor die ondersteuning op geforce 10 kaarten. Nog maar de vraag of ze DRM3 krijgen

[Reactie gewijzigd door A87 op 22 juli 2024 21:17]

Hoe moet nVidia het anders noemen? Momenteel brengen ze alleen nog maar GT en GTX kaarten uit (voor consumenten), waarbij de laatste de extreme versie is (bedoeld voor gaming).
gt is niet het probleem. Als het een gtx kaart was zou het wel misleiding zijn.
met mijin 920mx in mijn laptop speel ik toch ook games met 60fps met redelijke settings? Ja, het is dan misschien geen gta of call of duty. Games als Palladins (900p, high, 60+FPS) League of Legends (1080P. ultra, 60+FPS) deze kaarten zijn bedoeld voor een heel ander sort games als de games waar jij van uit gaat. Gamen kun je er wel mee dus. En dan ook nog te bedenken dat deze 2 a 3x zo snel zullen zijn als de GPU in mijn laptop.
Zonde dat er geen (Mini) DisplayPort op zit...

Edit: Ik kijk inderdaad scheef :P.
  • GIGABYTE GT 1030 2GB LP: HDMI + DVI-D
  • GIGABYTE GT 1030 2GB Silent LP: HDMI + DVI-D
  • KFA2 GT 1030 2GB EXOC White: HDMI + DVI-D
  • MSI GT 1030 2GB AERO OC: HDMI + DVI-D
  • MSI GT 1030 2GB LP Passive OC: DP + HDMI
  • MSI GT 1030 2GB LP OC: DP + HDMI

[Reactie gewijzigd door Balance op 22 juli 2024 21:17]

Die van MSI lijkt DP te hebben.

Dus volgens mij:
MSI: HDMI + DP/HDMI + DVI-D.
GYGABYTE: HDMI + DVI-D.
(Gebaseerd op basis van de afbeeldingen).

[Reactie gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22 juli 2024 21:17]

Zo op het oog lijkt de GT 1030 van MSI (zowel passief als actief gekoeld) een HDMI en een DisplayPort te hebben. Maar gezien de hoek waarin de foto's genomen staan is dat lastig te beoordelen. De rechter poort lijkt groter te zijn dan de linker dus het doet mij vermoeden dat links de HDMI en rechts de DP is. Maar ik kan het mis hebben.
Hoe zou dit presteren als je er 4 in SLI zet?
Volgens mij kan dat niet met deze low-end kaarten.
Geen idee, maar dan kun je vast een eitje op je case bakken :9
Op 4x 35 Watt? Anyway, SLI valt voor mij in de categorie als ik eens geld en tijd over heb, maar dan zou ik mijn PC ook in een aquarium vol olie willen hangen, stijgt de warmt vanzelf op.
Wordt 4-way SLI eigenlijk nog ondersteund door nvidia? Dacht dat ze daar af wilde stappen zodat ze minder werk hadden aan de drivers.
De GT 1030 lijkt een mooie opvolger van mijn GT 730 passief gekoeld en low profile. In mijn HP dc7900 SFF opgvolgd door de Elite 8200 SFF bleek het wattage van de videokaart nogal een probleem voor de 240 W voeding met crashes tot gevolg.
Dat is zeker een mooie oplossing voor de DC7900, weet je toevallig hoeveel watt je maximaal uit het pci x16 slot halen kunt?
Volgens de specificaties van PCI-e sig 75watt.
Een PCIe slot ondersteunt maximaal 75W. Je kunt hier meer uit trekken, maar niet veel. Dit gebeurde met de RX 480.
Het heeft twee PCIe x16-slots: x16 en x4 electrisch, zie Technical Reference Guide
Power
8-pin (left) and 6-pin (right) power connectors used on PCI Express cards

All PCI express cards may consume up to 3 A at +3.3 V (9.9 W). The amount of +12 V and total power they may consume depends on the type of card:[14]:35–36[15]

×1 cards are limited to 0.5 A at +12V (6 W) and 10 W combined.
×4 and wider cards are limited to 2.1 A at +12V (25 W) and 25 W combined.
A full-sized ×1 card may draw up to the 25 W limits after initialization and software configuration as a "high power device".
A full-sized ×16 graphics card[13] may draw up to 5.5 A at +12V (66 W) and 75 W combined after initialization and software configuration as a "high power device".
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Power
Ik heb echter op fora begrepen dat je een kaart moet hebben met een maximum verbruik van 25 Watt. De GT 730 is 25-49 Watt maximaal: http://www.geforce.com/ha...rce-gt-730/specifications

Met de pricewatch: Asus GeForce GT 730 2GB LP zit ik daar mooi in en heb dan het maximale aan prestaties in die kleine behuizing. Die 75 Watt kan niet kloppen.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 22 juli 2024 21:17]

oke, thanks voor de reactive. Dan ga ik er van uit dat de GT 1030 er niet in werkt? aangezien die rond de 35w moet zitten. Ik ga namelijk zo'n ding halen van mijn school, omdat ze nieuwe pc's krijgen. Waarschijnlijk een leuk project voor in de zomer vakantie.
Ik zou het proberen in een x4-slot na het bekijken van de specs t.z.t.
oke, thanks. Ik hoor graag of t werkt of niet :)
Hoe verhoudt zich de 1030 tot de GPU Intel HD Graphics 630 van een Kaby Lake processor ?
't Hangt er een beetje van af wat je van plan bent. Als je alleen maar officetaken gaat uitvoeren kun je die 1030 er gewoon uit laten. Als HTPC-bak word je "gedwongen" om Windows te installeren, want Nvidia stopt met VDPAU-ondersteuning in Linux (LibreELEC etc). Voor HTPC in Linux is de Intel de beter-ondersteunde videochip.

Voor de rest... Gamesondersteuning zal niet het doel van deze kaart zijn.
Waar heb je gelezen dat NVIDIA gaat stoppen met VDPAU onder Linux?
Er zijn inderdaad wel andere soortgelijke (maar eisen nog altijd dezelfde functieset op de chip) decoders onder de naam van cuvid in spelers als MPV.
Deze gebruiken dan CUDA, maar gaan niet opeens een h265 video kunnen decoden als het niet in de featureset van je kaart zit.
Van meerdere Kodi/LibreELEC-developers die het kunnen weten. Een online link kan ik niet zo snel vinden. En van de alternatieven lopen ze nog niet echt warm. We zullen zien hoe lang de huidige driverset het uit gaan houden.
Prijs? €50,=? zou me niet verbazen overigens
Ongeveer 80 euro volgens de geruchten.
Mooi htpc kaartje dit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.