Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP kondigt Envy-laptops met Intel- en AMD-processors en ZBooks voor creators aan

HP heeft nieuwe modellen in zijn Envy-laptopserie aangekondigd, waaronder de Envy 13 en 15. Van beide modellen verschijnt ook een convertible uitvoering. In de zakelijke ZBook-reeks kondigde HP de Studio en Create aan, die een RTX 2080S of Quadro RTX 5000 als gpu hebben.

De nieuwe HP Envy 15 vertoont aan de buitenkant gelijkenissen met de Envy 17, die begin april door HP werd geïntroduceerd. Van binnen is de Envy 15 echter niet van een Ice Lake-, maar van een Coffee Lake H-processor voorzien. In de snelste variant levert HP de Envy 15 met een Core i9-processor, een RTX 2060 Max Q-videokaart en 32GB werkgeheugen. De koeling van die hardware gaat met behulp van een vapor chamber, zoals wel vaker bij dunne laptops met niet al te zuinige hardware het geval is.

De laptop kan worden voorzien van twee ssd's, die in raid 0 worden geplaatst, met een totale capaciteit van maximaal 2TB. De Envy 15 krijgt 'maximaal' een oledscherm met een resolutie van 3840x2160 pixels. Welke andere schermopties er zijn, is nog niet duidelijk, maar het ligt voor de hand dat er ook een goedkoper model met full-hd-lcd beschikbaar komt. De goedkoopste Envy 15 zal 1350 Amerikaanse dollar kosten en zal daar vanaf juni verkrijgbaar zijn.

De Envy 15 x360 is het convertible broertje van de Envy 15 en wordt van zuinigere hardware voorzien. Er komt een optie voor de AMD Ryzen 4000- of Intel Ice Lake-processor. In de VS komen er in ieder geval varianten beschikbaar met Core i5-1035G1- en i7-1065G7-processors, 8 tot 12GB werkgeheugen en ssd's van 256 tot 512GB. Het scherm in die versies heeft een ips-paneel met full-hd-resolutie, maar er komen ook varianten met een 4k-oledscherm. De AMD-versies zijn er met Ryzen 5 4500U- en Ryzen 7 4700U-processors, en worden van 8GB ddr4-3200 in dualchannel voorzien. Alle uitvoeringen krijgen een Intel Wi-Fi 6 AX200 of AX201-netwerkkaart. De goedkoopste Intel-variant komt begin mei in de VS beschikbaar en zal 850 dollar kosten, terwijl de AMD-uitvoering vanaf 700 dollar te krijgen zal zijn.

De nieuwe Envy 13 is ten opzichte van zijn voorganger een stuk compacter, door een smallere rand onder het scherm. Net als bij de andere nieuwe Envy-modellen zit de vingerafdrukscanner tussen de rechter-alt-toets en de pijltjestoetsen. De laptop wordt voorzien van een Intel Ice Lake-processor en zal in ieder geval in een variant met full-hd-scherm te krijgen zijn. De accuduur bij gemengd gebruik bedraagt volgens HP 15 uur en 15 minuten. De goedkoopste versie in de VS zal 1000 dollar kosten en vanaf begin mei beschikbaar zijn.

De Envy 13 x360, de convertible versie van de Envy 13, wordt in de VS in ieder geval geleverd met een Ryzen 7 4700U-processor, een full-hd-scherm, 8GB ddr4-3200 en een 512GB-ssd. De kaart voor draadloze netwerken is opvallend genoeg een Realtek-exemplaar, dat maximaal wifi 5 ondersteunt. HP voorspelt een 'lange' accuduur, maar noemt bij dit model geen cijfers. De Envy 13 x360 komt ook begin mei beschikbaar in de VS en zal dan 700 dollar kosten.

Tot slot brengt het bedrijf twee varianten in de zakelijke ZBook-series uit: de ZBook Studio en de ZBook Create. De Studio kan van een Intel Xeon-processor en maximaal een Nvidia Quadro RTX5000-videokaart voorzien worden, terwijl de Create met maximaal een i9-processor en een Nvidia RTX 2080 Super-videokaart wordt geleverd. Net als bij de Envy 15 is de ZBook voorzien van een vapor chamber om gpu en cpu te koelen. Beide modellen kunnen worden voorzien van een HP Dreamcolor-scherm, dat een breed kleurbereik heeft en in de meegeleverde software ingesteld kan worden op srgb-, dci p3- of Adobe rgb-modus. HP geeft op dit moment nog geen verdere specificaties van het scherm, maar de accuduur van de ZBook in combinatie met dat paneel zou op 17,5 uur uitkomen. Opvallend is dat HP graag Apple MacBook-gebruikers naar de ZBook wil laten overstappen, en voor diegenen het toetsenbord heeft aangepast en de ctrl-toets naast de spatiebalk heeft geplaatst, op de plek waar bij Apple-laptops de command-toets zit. De ZBooks komen in augustus beschikbaar voor een nog onbekende prijs.

Voor alle geïntroduceerde laptops geldt dat nog niet bekend is welke configuraties HP in Nederland en België zal leveren en tegen welke prijzen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jelle Stuip

Redacteur

16-04-2020 • 14:00

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Opties die mij opvallen op de ZBooks:
  • 4TB NVMe SSD
  • DisplayHDR 500 OLED-scherm
  • Geen Ryzen 4000-processor :'(
Press release: HP Helps Bring Creativity to Life with Breakthrough Devices

Productpagina'sVideo's

[Reactie gewijzigd door Balance op 16 april 2020 15:00]

Ze hebben grote stappen gemaakt. Gebruikt nog altijd een G3 en die bevalt zo goed dat ik hun nieuwigheden eigenlijk niet heb gevolgd. Maar dit ziet er toch érg goed uit..Nu nog een bank overvallen.
Check ook het gewicht. 1,9Kg met een Intel Core i9, 4K HDR500 OLED, RTX 2080S. Best netjes.
Had in de Zbook series liever een AMD 4000 series processor zien zitten. Juist met deze machines worden taken uitgevoerd (ik denk o.a. aan rendering) waarbij de multicore prestaties van de AMD processoren goed tot hun recht komen. In dat geval had ik overwogen om te upgraden, maar deze modellen bieden maar heel weinig nieuws ten opzichte van mijn huidige Zbook.
Krijg je dat wel gekoeld? Die Zbooks zitten al krap in de koelcapaciteit, ik denk dat je dan iets dikkere modellen met grotere fans nodig hebt.
AMD chips zijn juist prima te koelen. Zie de video van Linus over de 4900HS: https://youtu.be/ZYqG31V4qtA hun top of the line cpu doet het prima in een redelijk kleine behuizing, zeker vergeleken met intel.

[Reactie gewijzigd door Gamerstijn op 16 april 2020 15:19]

Maar die laptop die ze in die video laten zien is aanmerkelijk dikker dan deze Zbooks.
Klopt, al heeft (voor zover ik weet) de 4900HS een tdp van 35 watt en de 4700u (chip in deze HP laptops) maar een tdp van 15, lijkt mij prima te koelen in zo'n behuizing.
Zit hier te typen op een Zbook G5 met een Xeon E-2186m met 45 watt tdp, dus dan zou ik zeggen dat een 4900HS met 35 watt ook geen probleem zou moeten zijn .
Plus dat is intel tdp, gemeten op base clocks als ik me niet vergis tegenover amd die het meet onder boost.
TDP zegt idd bijzonder weinig, ik heb een 65W TDP Intel in 1 van mijn servers met 65W TDP, terwijl het complete systeem nog nooit boven de 50W is uitgekomen. We zullen zien hoe deze Zbooks getest worden versus die Zephyrus, maar ik denk dat als HP een AMD 4x00 erin had kunnen duwen met acceptabele warmte/stroomverbruik, ze dat echt wel gedaan hadden, Intel heeft behoorlijke leveringsproblemen en zijn nog duur ook.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 april 2020 16:45]

Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan "niet kunnen" en meer aan "niet willen". Die Zbooks zijn meer gericht op zakelijke kopers, die vaak heel veel waarde hechte aan een vertrouwd merknaampje.
HP voert al jaren zakelijke laptops met AMD, waarom nu dan niet?
De studio versie is wel wat compacter dan de reguliere zbook. Met meer herrie tot gevolg.
De Asus Zephyrus G14 uit de video van Linus is maar 0,4 mm (17,9 mm Asus, 17,5 mm HP). En de Zephyrus heeft absoluut geen moeite met het koelen van de Ryzen. Dit zou geen probleem moeten zijn.
Daar zit maar maximaal een 2060 in. In de ZBook Create een 8GB 2080 Super (8GB) en de Create een RTX5000 (16GB). Het is misschien ook wel een beetje het één of het ander. :)
Eens, heb nu een Zbook 15 G3, zou best wel weer willen upgraden. Maar zou ook graag dan bijvoorbeeld een AMD 4000 erin willen zien.
Heb hier ook een G3 staan en bevalt prima. Maar deze ziet er toch behoorlijk mooier uit!
Wat er niet in staat is dat dit model 1,9Kg gaat weten en maar 1,7cm dik is. In dat kader geeft het ook een enorme vooruitgang op jouw huidige ZBook qua footprint.
Het kan aan mij liggen maar volgens mij zijn de AMD Ryzen Pro 4000 H processoren nog niet eens aangekondigd door AMD.
Klopt, maar ook niet alle Zbooks worden uitgerust met een Xeon processor. Ik heb een Zbook Studio G5 X360 met een i7 8750h, om maar een voorbeeld te noemen. Een Xeon is voor mijn doeleinden ook niet nodig. Dus een Ryzen 9 4800H (de HS versie is de eerste 6 maanden een Asus exclusive als ik het mij goed herinner) was een mooie optie geweest. Merk namelijk dat ik voor het renderen zelf toch altijd nog wel naar m'n desktop grijp (met Ryzen 9 3900X).

[Reactie gewijzigd door InEtVa op 17 april 2020 10:12]

Ik snap je opmerking niet helemaal. Wat bedoel je met "niet iedere ZBook heeft een Xeon" als we het hebben over het feit dat de Ryzen Pro 4000 H nog niet is aangekondigd? De Pro achter het product staat voor ondersteuning van DASH, lange lifecycle en driver/firmware ondersteuning. Dat hoeft qua Intel variant niet een Xeon te zijn en kan ook al met een i5 met vPro. Ook spreek je jezelf tegen dat jouw i7 voor jouw doeleinden niet nodig is maar toch zou je een Ryzen 9 willen zien. In de ZBook Create en Studio gaan zowel Core processoren tot en met de Core i9-H en de Xeon E3 processoren met 45W TDP in combinatie met een RTX2080S of Quadro RTX5000 in een behuizing van 1,9Kg. Ik ben eigenlijk heel erg onder de indruk.
Noouuuuuuuuu, ik heb ook een zbook, maar je gaat echt niet renderen met je cpu als het even kan en dan is een 2080 of rtx5000 toch wel superieur en de cpu toch minder van belang. Cudacores voor de win zullen wij maar zeggen. Maar het had geen kwaad gekund als er keuze was in amd cpu's maar voor renderen zullen de meesten het niet doen en daarnaast weet ik niet of een tdp van de 16/32 cores amd+gpu wel geschikt is in een zbook. Solidworks bied b.v. rtx support, toch wel een goede toevoeging in mijn optiek om een laptop te hebben die RTX heeft. Het is dus afhankelijk van je workload, maar als jij veel cpu renderen doet heb je geen zbook met quadro of geforce RTX nodig natuurlijk.
Helaas geldt voor bepaalde applicaties nog steeds dat deze voor Intel geoptimaliseerd zijn, denk aan Intel MKL voor Python gebruik bijvoorbeeld.
Op 1 na brengt HP alle laptops uit met Intel processors en soms is er een AMD variant.
Waar is het grote verwachte aanbod van AMD laptops? Dit is toch precies hoe het elk jaar gaat?
Ik denk dat meer AMD-processoren bij HP zullen verschijnen in de Elitebook G7 reeks. Zoals in de voorgaande (G5) jaren (G6). Ik verwacht daar de Ryzen 5/7 4X00U processoren in Elitebooks. Ze hebben het op dit moment alleen de Z books en de Envy (x360) lijn gepresenteerd. Die werden voorheen ook altijd verzadigd met Intel processoren.

Het is overigens wel opmerkelijk dat de Z books niet uitgerust zullen worden met Ryzen 7/9 4X00H(S) processoren. De Z books kunnen het meest profiteren van de efficiënte 8C/16T die Ryzen te bieden heeft.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 16 april 2020 16:31]

Dat zal meerdere redenen hebben, waaronder simpelweg geld. Design wins hebben normaliter een prijskaartje waarbij bijv. Intel of AMD bijdraagt aan de marketing kosten, ontwikkelkosten, support kosten. AMD daar veel minder ruimte voor dan bijvoorbeeld een Intel.

Verder heeft AMD een beperkte productie capaciteit bij TSMC en is het de vraag hoeveel van hun maandelijkse wafers ze inzetten voor laptop sku's. Als AMD die productie nog relatief beperkt gaat houden t.o.v. bijvoorbeeld 7nm chiplets voor Epyc en Ryzen 3000 is het niet onlogisch dat je ook veel minder designwins ziet. Volgens mij zou eind dit jaar zo'n 10 tot 15% van de beschikbare modellen AMD gebaseerd moeten zijn daar AMD het had over 100+ designwins dit jaar. Nu kan Corona daar mogelijk nog wat roet in het eten gooien, maar we zitten ook nog vrij vroeg in het jaar.

Ik denk dat er nog genoeg moois aankomt gebaseerd op AMD cpu's.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 16 april 2020 18:26]

Nog steeds zo veel laptops met een full-hd scherm. Sinds mijn Surface Pro wil ik echt niet meer terug naar een full-hd scherm. Telefoons, televisies, tablets, allemaal hebben ze hogere resoluties dan de meeste laptops. Ik snap niet waarom de 13 inch niet iets meer kan krijgen dan dit matige schermpje.

[Reactie gewijzigd door TheMandroid op 16 april 2020 14:13]

Niet alleen de resolutie, maar ook de 3:2 beeldverhouding van een Surface heeft mijn voorkeur.
Volledig eens. Als PRO zijn er tegen woordig echt heel veel applicaties en interfaces die niet vlotjes meer te bekijken zijn in Full HD. En dan spreken we nog niet over meerder applicaties naast en/of onder elkaar kunnen zetten. 2K of 4K zou anno 2020 toch wel wat meer de standaard mogen worden vind ik.

Zeker nu AMD terug mee kan, zou ik een nieuwe laptop met AMD CPU/GPU en een 2K of 4K scherm op de kop willen tikken. ( een Surface vind ik dan persoonlijk weer zwaar overpriced )
1080P op 15" is al best wel scherp (140> DPI).
Dat is net zo scherp als 4k op 32"
Mijn opmerking ging niet over scherpte, maar over hoeveel je te zien krijgt op een bepaalde resolutie.
Alleen maar zonde van de batterijduur, alles wordt toch te klein bij 4k op een 15 inch scherm. En 2k is praktisch hetzelfde als full hd (2048×1080 vs 1920x1080).
Hangt af van hoe groot het scherm is en de kijkafstand. Op een 13" is 768 nog goed te doen bv, maar als je naar grote 16-17" laptops gaat dan wil je idd wel naar 1080 of hoger.

Probleem van extreem hoge resoluties is dat het stroomverbruik van zowel scherm als gpu mee omhoog gaat, iets wat je bij laptops liever niet hebt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 april 2020 14:53]

2k is wel erg dicht bij full hd...
Mijn externe monitor is een 1440p, dus dat is inderdaad fijn werken. Volgens mij heeft het veel met batterijlevensduur te maken. Een hoge resolutie en hoge helderheid slurpt die accu direct leeg
Ik denk dat dit wel mee valt, als je ziet hoe de Surface Pro, Macbooks, etc. allemaal hoge resoluties weten te behalen, terwijl ze dunner zijn dan de gemiddelde laptop.
Ik denk dat de meeste telefoons gewoon op 1080 zitten, met een enkele uitschieter naar 1440p.
Mensen zitten alleen veel dichter met hun neus op hun telefoon dan op een laptopscherm, dus dat is moeilijk vergelijken.
De ZBooks zijn ook met 4K UHD OLED HDR 500 verkrijgbaar en 4K UHD Dreamcolor schermen.
Gelukkig is er de keuze. Meer pixels betekend ook meer elektronica (video geheugen), en dus meer elektra gebruik. Dus een groter beslag op de accu.

Ooit had ik ook graag zo veel mogelijk pixels en de letter zo klein mogelijk zodat er veel op het scherm past. Tegenwoordig, als 50 plusser halen mijn ogen dat niet meer. Het scherm van mijn (13") laptop staat op 1280 x 720 in plaats van de native 2560 x 1440. Daarom is op 15" full hd (1920x1080) goed genoeg. En als dat er dan voor zorgt dat de accu langer mee gaat, dan is dat mooi meegenomen.
Neem dat je de lettertype en grote van de vormgeving aanpast. 2560x1440 naar 1280x720 resolutie is echt wereld van verschil en raad ik niemand aan.
Precies door de helft, dus alles 2x zo groot maar wel in de juiste verhouding.
Gaat prima dus.
Precies. Nu zijn de pixels uit 2x2 'sub' pixels opgebouwd.
In mijn geval is de 13" laptop gekoppeld aan een 27"scherm. Beide hebben de zelfde native resolutie. Door de laptop resolutie te veranderen is er geen probleem. Het is lastiger voor beide schermen verschillende letters en verschillende vergrotingen in te stellen. Voor het echte werk heb ik het 27" scherm ;)
Opvallend is dat HP graag Apple MacBook-gebruikers naar de ZBook wil laten overstappen, en voor diegenen het toetsenbord heeft aangepast en de ctrl-toets naast de spatiebalk heeft geplaatst, op de plek waar bij Apple-laptops de command-toets zit.
Dat werkt ook maar voor sommige hot-keys, andere command-toets hotkeys werken juist weer via de alt toets in windows. Volgens mij is het vooral een marketing dingetje.
Mooi al dat laptop nieuws. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat ze als specificatie in de pricewatch terecht komen? Dan kunnen we zelf het nieuws handig vergelijken met wat we al hebben. En ook de beide nieuws berichten onderling naast elkaar leggen.
nieuws: HP kondigt Envy-laptops met Intel- en AMD-processors en ZBooks voor c...
nieuws: Lenovo kondigt Legion 5-gamelaptop met AMD Ryzen en RTX 2060 aan voor...
ZIe ik het nou goed dat de webcam toggle (die de webcam physiek afkoppelde) is vervangen door een soft-knop? Jammer.

Ik hoop dat qua RAM ook minstens 16GB beschikbaar komt zoals op de huidige serie.

Is er ergens een link naar het pers-bericht? @PiweD
yes, maar je had 'm ondertussen zelf ws ook al gevonden ;) https://press.ext.hp.com/...breakthrough-devices.html
In het verleden was in het artikel linken naar de bron heel normaal op tweakers en andere websites, begrijp om eerlijk te zijn niet waarom dat nu anders zou moeten zijn, als het nou om een lek ging ofzo misschien wel maar een pers bericht afschermen?

Op zich staat er niets in het persbericht over RAM van de Envy 13 terwijl voor de Envy 15 "tot 32GB" wordt aangegeven dus waarschijnlijk kan de Envy 13 ook op zijn minst tot 16GB zoals de huidige modellen.
Dat is nog steeds heel normaal, maar ik had deze info onder embargo van HP ontvangen. Toen ik het nieuwsbericht tikte was er dus geen bron om naar te linken.
Wat is het nut van een Xeon-CPU in een laptop?
Ondersteuning voor ECC geheugen.

Hoe meer geheugen hoe groter de kans dat er een bitje omvalt. Dat was voor mij een reden om voor een P70 met Xeon te gaan (met 64GB geheugen).

[Reactie gewijzigd door ookhoi op 17 april 2020 10:41]

HP Envy laptops lijken gemaakt om te falen. Na slechts een paar jaar vertonen deze apparaten allerlei soorten problemen, varierende van wifi-problemen tot moederbord power failures.
Die Envy x360 15 inch met Ryzen 5 4500U wordt een leuke bang for buck 2-1 laptop. :)
Snelle cpu, leuke igpu, mooie instapprijs, best aardige pen ondersteuning.