Fabrikanten kondigen tien nieuwe Nvidia RTX Studio-laptops aan

Nvidia maakt bekend dat er tien nieuwe laptops verschijnen die het RTX Studio-certificaat krijgen. Het gaat om laptops van HP, Lenovo, Dell en het Amerikaanse Boxx. De laptops zijn voorzien van een GeForce of Quadro RTX-videokaart en Nvidia's Studio Driver.

Lenovo komt met vier modellen: de ThinkPad P53 en P73, en de Y740 15 en Y740 17 Studio Edition. De Y740-modellen krijgen tot aan een RTX 2080-gpu en komen uit in de herfst. De P-modellen hebben maximaal een Quadro RTX 5000 en de P53 is al te koop. De grotere P73 volgt in augustus.

Dell brengt per direct twee Precision-laptops uit die voldoen aan de eisen van Nvidia: de Precision 7540 en 7740, beide te configureren met maximaal een Quadro RTX 5000. Ook HP's ZBook 15 en 17 zijn voorzien van Quadro-gpu's; het grote model kan met de RTX 5000 uitgerust worden.

Het Amerikaanse Boxx komt met GoBoxx SLM-workstationlaptops in 15,6"- en 17,3"-formaat. De kleine variant heeft maximaal een Quadro RTX 3000 en bij de grotere versie is dat maximaal een RTX 4000. Boxx levert zijn laptops niet in Nederland en België.

De tien nieuwe RTX Studio-laptops komen bij de modellen die eind mei zijn aangekondigd en het totaal staat nu op 27 stuks. Op de Computex-beurs kondigde Nvidia de eerste RTX Studio-laptops aan. Dat zijn laptops die aan bepaalde eisen voldoen en daarmee in aanmerking komen voor Nvidia's certificering.

Om in aanmerking te komen voor het RTX Studio-certificaat, moeten laptops een GeForce- of Quadro-videokaart uit de RTX-serie aan boord hebben, voorzien zijn van minimaal een 512GB-ssd, 16GB ram en een Core i7 H-processor of sneller. Acer, Asus, Dell, Gigabyte, HP, MSI en Razer kondigden al laptops aan die daaraan voldoen. Veelal gaat het om aanpassingen van bestaande laptops.

Nvidia kondigde de komst van de nieuwe laptops aan tijdens het Siggraph 209-evenement. Daar maakte de fabrikant ook bekend dat steeds meer softwarepakketten de Nvidia RTX-techniek voor raytracing ondersteunen. Tijdens het evenement werd RTX-ondersteuning aangekondigd voor Adobe Substance Painter, Autodesk Flame, Blender Cycles, Dimension 5 D5 Fusion, Daz 3D Daz Studio, Foundry MODO en Luxion KeyShot.

RTX Studio-laptops

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-07-2019 • 15:47

41

Reacties (41)

41
41
30
1
0
5
Wijzig sortering
Welk model is dat op de foto?
Het lijkt geen DELL iig.
De render zelf heeft zo te zien ook raytracing.. zie de reflectie van het scherm in het toetsenbord. Wel een grappig detail al is het een beetje over the top
Ziet er eerder uit als fotosoup. De reflecties kloppen niet. Maar je hebt gelijk. Ziet er wel gaaf uit.
Volgens mij klopt het wel. Gewoon de gespiegelde taakbalk.
De reflecties kloppen inderdaad, maar het zijn de toetsen die heel rudimentair zijn aangegeven. Ook een touchpad ontbreekt. Het is dus duidelijk een fantasie ontwerp wat niet te veel op een van de genoemde merken mag lijken.
Ik vermoed dat het geen bestaand toestel is, gewoon 'een laptop visual' of 3d Model om erbij te zetten. Denk dat ze er geen specifieke laptop wilde highlighten, want dat zou de andere merken benadelen...

Zo'n vomgeving voor een workstation lijkt me koelingsgewijs ook een drama :-)
Een Nvidia render denk ik, zie ook Nvidia's eigen pagina:
https://www.nvidia.com/en...on/creators/laptops/#shop

Daar staat dit 'model' ook. Kijk je daadwerkelijk naar de gelinkte modellen, mits ik er één over het hoofd gezien heb, staat deze er niet tussen.
Geen model uit die lijst. Sowieso is dit een model met een 15watt chip erin, daar zou ik geen workstation werk op willen doen.

Het doet me denken aan de laptops die Samsung maakte, maar het zal wel een custom render zijn.
Geen idee maar niet een van de modellen die hier boven genoemd worden. Zie hier
Wanneer je een laptop hebt met een thunderbolt 3 40gbps aansluiting heb je voldoende aan een stevige processor met IGP en kun je een externe videokaart aansluiten wanneer je die nodig hebt. Dat scheelt bakken met stroom. Die GPU kun je ook nog updaten als dat nodig is.

Maar om een of andere reden zijn laptops met een stevige cpu en thunderbolt 3 aansluiting stervensduur en veel duurder dan een laptop met een ingebouwde grafische kaart |:(
Maar wie heeft er dan ook zin om permanent zo'n externe gpu behuizing mee te leuren ;) mensen geinteresseerd in de studio-moniker hebben gewoon die dGPU nodig ;)
Dan kun je je eGPU-rekenkracht upgraden, zonder dat je een nieuwe laptop nodig hebt.
In ook dat voorbeeld is de aanschaf van een nieuwe MXM-gpu dan goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe GPU + eGPU-behuizing; tótdat je een tweede keer de externe behuizing had geupgrade met een desktop-gpu met in het geval zónder de eGPU je de volledige portability gewoon behoudt :)
Ach als je de laptop voor je werk gebruikt is ie wel afgeschreven tegen de tijd dat je gaat upgraden en heb je toch de hele tijd het voordeel van portabiliteit gehad.

Als je een laptop als deze overweegt voor de lol heb je gewoon een erg dure hobby (hartstikke leuk maar dit zijn echt zakelijke apparaten) en is het misschien wel een idee een egpu aan te schaffen als je vooral thuis met je hobby bezig bent maar wel een laptop nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 23 juli 2024 10:47]

had er nog niet van gehoord, eGPU. Niet goedkoop (ex GPU)
https://www.laptopmag.com/articles/best-egpus
Die laptops beginnen boven de 2000 ja, dan krijg je de i7 9750h, zwakke dGPU en Thunderbolt. Also je iemand bij de TU's kent kan je daarvandaan een laptop scoren mss. Ik koop zo de laptop thinkpad P1 van Twente voor 1160 euro ipv 2300.
Dan moet je toch student zijn?
Ja, je moet een studentennummer invullen bij bestelling. Weet niet hoe goed ze deze controleren
Ook kunnen studenten er gewoon 2 kopen en vgm 1 doorverkopen.
P53, dat model dat hetzelfde is als de P52 qua batterij behalve dat ze hem niet meer user replacable hebben gemaakt. Niet eens een afweging voor hoeven maken; de functionaliteit is gewoonweg verdwenen. Terwijl juist dat zo mooi was aan ThinkPads... :(
Is waarschijnlijk nog wel user replaceable. Alleen niet meer hot swappable vermoed ik.
Capaciteit is ook kleiner dan die van de P52. Maar het gerucht gaat de ronde dat deze keuze gemaakt is voor een grotere/betere GPU en bijhorende koeling er in te krijgen.

Ik vind het ook een jammere keuze maar bij de T480's of de T490's hadden ze hun dual battery ook al vervangen door 1 interne dus geen onverwachte keuze.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 23 juli 2024 10:47]

Nee, de batterij voor de P53 is een FRU (Field Replaceable Unit). Die mag je dus inderdaad niet zelf vervangen, zonder je garantie te voiden.

Wellicht een handige link voor in de toekomst:
https://support.lenovo.com/nl/en/partslookup

Even uit eerste hand een algemene reactie met betrekking tot het feit dat dergelijke parts vaak FRU zijn:

Vooral laptops moeten met iedere nieuwe lijn sneller, stiller, dunner, lichter en zuiniger. Dit heeft oa als gevolg dat de parts steeds kleiner worden en steeds 'slimmer' in elkaar worden gezet om dit alles te bewerkstelligen. Het gevolg hiervan is dat de gemiddelde gebruiker vaak niet in staat is om zelf een onderdeel te vervangen. Besef jezelf hier wel even bij dat Lenovo dit doet omdat het nodig wordt geacht. Een doosje met een onderdeel opsturen (CRU, Customer Replaceable Unit) is echt stúkken voordeliger dan een engineer onsite sturen, of een machine laten ophalen en terugsturen, incl de manuren in het depot.

Ik snap alleen nooit zo goed waarom tweakers daar soms zo'n probleem van lijken te maken. Je machine heeft garantie en het wordt voor je opgelost door een professional. Op de meeste Thinkpads in het veld zit onsite garantie, dus het wordt, mits de parts voorradig zijn, de volgende werkdag bij je thuis/werl/waar dan ook geregeld. Heb je depot garantie, dan kost het je ca 7 dagen en heb je alles ook gerepareerd retour. Eenmaal buiten de garantie kun je het alsnog (tegen betaling) via het reguliere servicekanaal laten repareren, of je koopt zelf het part en schroeft het er alsnog zelf in. :)

[Reactie gewijzigd door mati1983 op 23 juli 2024 10:47]

Het komt totaal niet in je op dat een gebruiker graag een reserve batterij bij zich draagt en deze wil vervangen on the go? Of dat een batterij die je zelf kunt vervangen nog steeds veel sneller en zonder sores werkt?
Jawel, dat kwam wel totaal in me op. (Je opmerking is vast anders bedoeld dan deze een beetje overkomt) ;)

Het onderweg verwisselen van een batterij is onhandig en gezien de manier waarop een batterij tegenwoordig door bovenstaande redenen vaak is ingebouwd niet altijd mogelijk. Gelukkig is daar vandaag de dag wel een oplossing voor:

https://www.lenovo.com/nl...k-w-Roundtip/p/G0A3140CWW

En verder kan ik je absoluut verzekeren dat verreweg het grootste deel van de eindklanten het zelf vervangen van welk onderdeel aan een laptop dan dan ook, zeer zeker niet als makkelijker, 'veel sneller' of 'zonder sores' ervaart. :) Waar het eenvoudig kan qua model versturen wij vervangende batterijen als CRU (customer replaceable unit), waar het niet eenvoudig kan (interne batterij) gebeurt het middels een FRU (field replaceable unit).
Je lijkt volledig daar aan voor bij te gaan, vandaar. Je kunt het systeem hibernaten (suspend to disk) en vervolgens de batterij vervangen. Op een SSD moet dat niet al te lang duren. Vroeger met mechanische HDDs was het afschuwelijk. Is het ideaal? Nee, zeker niet. Sterker nog, USB-C en powerbanks zijn competitie voor de zelf-vervangbare batterij.

Ik heb bij mijn oude ThinkPad regelmatig de batterij vervangen. 1 kruiskopschroefje, 1 (degelijk) schuifje, en een klepje. Bij mijn huidige telefoon idem. Ook als hij vastloopt, is dat mogelijk. Het vervangen van een batterij is ook iets dat ik bij het speelgoed van mijn kind toch (nog?) regelmatig moet doen. Ik heb ook een speeltje dat ik iedere dag een de USB moet hangen. Heb ik liever een batterij vervangen eens per 3 maanden. Kortom, zo moeilijk is het vervangen van een batterij (met een klepje) niet. Het is iets dat bij het huidige leven hoort. Ter vergelijking: ik kreeg in de brugklas geleerd hoe je een fietsband op moet pompen, en dat is ingewikkelder.
Jij, ik en vele anderen hier vinden dat inderdaad niet moeilijk, al is het vervangen bij de modernere machines vaak al een stuk lastiger dan vroeger. Vandaar ook FRU in plaats van CRU. Echter, de gemiddelde gebruiker denkt daar écht anders over kan ik je uit ervaring en op grond van data verzekeren. Nogmaals, Lenovo (ik dus, als verantwoordelijke voor Lenovo's aftersales in de Benelux) doet het sturen van een dure engineer écht niet voor de lol. O-)
Ik heb geen ThinkPad na 2010 meer gebruikt. Ik kan je vertellen dat het vervangen van de batterij van de ThinkPad die ik had (R61 en T61) dusdanig simpel was, dat het net zo moeilijk is als het vervangen van batterijen in speeltjes van m'n kindje. Sterker nog, ik had zelfs 2 batterijen. Het dock aan de praat krijgen was nog ingewikkelder. Daarbij moet ik wel aanteken dat een laptop ietsje duurder is dan de speeltjes van m'n kindje. Ik kan me goed voorstellen dat iemand daarom het zekere voor het onzekere neemt en de helpdesk belt. Ook ben ik van mening dat je jezelf zwaar overschat als je denkt dat in een in-house IT afdeling dit soort dingen niet kan.

Gezien je werkt voor deze toko deden ze dit voor de lol? Jerie in 'nieuws: Fabrikanten kondigen tien nieuwe Nvidia RTX Studio-laptops ... het is en blijft een groot raadsel.
Ik werk inderdaad voor die 'toko' en met absolute trots! :*)

Je herhaalt jezelf, wat ik niet ga doen. Prima wanneer jij je batterijen zelf vervangt en dat je een 2e batterij had. Natuurlijk is het handig wanneer je zelf je laptop kunt onderhouden. Niets aan gelogen.

Bedrijven kunnen opteren voor een AWSP (authorized warranty service provider), waarna ze zelf met gekwalificeerde mensen alles aan een laptop mogen onderhouden en vervangen. Sterker nog, daar krijgen ze voor betaald. Ben je dat niet, dan gelden de normale terms en conditions en mag je geen FRU parts vervangen, zonder dat dat gevolgen voor je garantie heeft. Dat staat echt helemaal los van hoe goed jij en/of een willekeurige in-house IT afdeling een batterij meent te kunnen vervangen.
Net nu ze 30bits OpenGL support geven voor RTX Geforce en Titan geven, wat heeft het nu nog voor zin om een laptop met een quadro te kopen?
Quadro kaarten zijn bedoeld voor een andere markt dan de consumenten RTX kaarten. De quadro kaarten hebben veel meer fout detectie en correctie. Voor een game maakt het niet uit als er eens een pixel foutief wordt weergeven. In professionele ontwerpen of berekeningen kan dat wel degelijk een verschil maken.
Um, misschien, maar het is alsnog niet normaal dat je GPU een 'pixel fout weergeeft'.

Als je hetzelfde denkt over Non-ECC zit je binnen de kortste keren aan een BSOD of crashende programmas.

Het is een extra zekerheid op z'n best. Als je vind dat dit soort fouten toelaatbaar zijn is je hardware simpelweg instabiel.

Ook worden consumenten geforce kaarten expres geknepen, bv. 8 vs 10 bit per channel weergave. Gewoon pesterij.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 10:47]

Um, misschien, maar het is alsnog niet normaal dat je GPU een 'pixel fout weergeeft'.
Dat is heel normaal. Renderen blijft afhankelijk van precisie, en door afronding kunnen "foute pixels" ontstaan. Quadro's draaien op dubbele precisie veel sneller dan de Geforce kaarten.
Dus als je op heel acuraat wilt renderen, of compute taken wilt uitvoeren is een Quadro een betere keus.
Double precision FP64 bedoel je denk ik, dat is al tijden niet meer de focus in desktop gpu's (game gpu's en quadro's, wat dezelfde gpu's zijn) en daar werd uberhaupt nooit mee gerenderd. Ze draaien er ook niet sneller op..

De OpenGL drivers zijn bijv. meer geschikt voor CAD viewports, neem aan dat je dat bedoelt :)
Idd, jouw gpu hoort zeker op stock-snelheden geen foutieve pixels te weergeven; dat kom je normaliter niet tegen voordat je een kaart flink opklokt... en zelfs dan kom je tegenwoordig eerder full-crashes tegen (engine-side) dan glitches zónder crashes...

Ik kan het zelf tot zover voornamelijk opzettelijk veroorzaken door mijn gpu core op te klokken naar 1080Mhz ipv 1000 (r9-290x) en voltage ca 50-75mV in te perken van standaard; als de boel niet crashet krijg ik dan énorme vertex-glitches; maar dan draait de kaart dus wel een aardig stuk buiten spec!
Ik lees dat je er wel dus de studio drivers voor nodig hebt.. Ik kan me voorstellen dat de meeste gamers die niet installeren?

Verder is de OpenGL viewport snelheid in veel CAD app's een quadro nog wel waard, los van wat andere features.
Toch wel een gemis dat het artikel vergeet te melden dat NVidia nu ook drivers heeft waarmee in 10-bit geedit kan worden in oa adobe premiere en nog een hoop van dat soort programma's. Dus heb je geen Quadro meer nodig.
Die Thinkpads kan je uitbreiden tot 128GB RAM, met 16GB voor dit soort taken kom je niet ver, denk ik ...

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 10:47]

Hoeveel zouden die dan wel niet gaan kosten? 8)7 Laptops met 16 GB RAM zijn nu al zo duur soms.

[Reactie gewijzigd door Robinho96 op 23 juli 2024 10:47]

Hier kan je je uitleven in configuratie. Er is zelfs een Xenon te kiezen 8-)
https://www.lenovo.com/us...hinkPad-P72/p/22WS2WPWP72

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 10:47]

Ja, maar geef dan wel de Nederlandse link. Vanuit NL bestelt het lastig in de US :)

https://www.lenovo.com/nl...hinkPad-P72/p/22WS2WPWP72
waarom doet me dit lijken

op een mac book?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.