Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acer voorziet Nitro 5-gamelaptop van Ryzen Mobile-processor en RX 560-gpu

Acer brengt in april een nieuwe versie van zijn Nitro 5-gamelaptop uit, die is voorzien van een Ryzen Mobile-processor en een Radeon RX 560-videokaart. De 15,6"-laptop met full-hd-scherm gaat 1099 euro kosten.

Welke Ryzen Mobile-processors Acer in de Nitro 5 stopt, is nog niet duidelijk. AMD heeft op dit moment alleen de zuinige Ryzen Mobile 2700U en 2500U uitgebracht met een tdp van maximaal 25 watt. Deze chips zijn voornamelijk bedoeld voor dunne laptops. Volgens geruchten komen er ook een Ryzen Mobile 3 2200G en Ryzen Mobile 5 2400G, die een tdp van 65 watt zouden hebben. Mogelijk gebruikt Acer een van die chips in de nieuwe Nitro 5.

De vorige generatie van de Nitro 5 was voorzien van een combinatie van Intel-cpu met Nvidia-gpu, of een AMD FX-, A12 of A10-apu met een RX 550-videokaart. In de Pricewatch zijn de AMD-varianten nooit verschenen. De nieuwe Nitro 5 met Ryzen Mobile en de RX 560 moet wel uitkomen in de Benelux. Volgens Acer is de laptop vanaf april te koop met een prijs vanaf 1099 euro.

Acer levert de Nitro 5 met een ssd van maximaal 512GB en met ddr4-geheugen tot 32GB. De exacte specificaties zullen volgens de fabrikant per regio verschillen. Details over de afmetingen en het gewicht heeft Acer nog niet bekendgemaakt.

Door

Nieuwsredacteur

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
AMD begint nu al wat vaker voor te komen in laptops, maar ik vind (persoonlijk) dat nvidia hun layout van het driver menu (voor dingen om te opnemen en te update of games te optimaliseren.) toch echt wel duidelijker en makkelijker is. Hopelijk past AMD dit wat aan en dan ga ik toch misschien eens overschakelen.
Grappig, de GUI van de driver van AMD is net veel beter dan die van NVidia. Ik ben juist overgestapt van een HD7950 naar een 1070Ti maar man, dat configuratiescherm van NVidia ziet er nog altijd hetzelfde uit als 10 jaar geleden. De GUI heeft dringend een update nodig. Bij AMD ziet het er veel gelikter uit en je hebt ook veel meer instellingen zoals bijv. overklokmogelijkheden(Wattman). Nvidia's configuratiescherm wil ook regelmatig niet openen en dat probleem bestaat al heel lang.

Geforce Experience ziet er wel goed uit maar je hebt er een account voor nodig en het is een belasting voor je systeem. Ik heb het direct gedeinstalleerd.
Grappig, de GUI van de driver van AMD is net veel beter dan die van NVidia. Ik ben juist overgestapt van een HD7950 naar een 1070Ti maar man, dat configuratiescherm van NVidia ziet er nog altijd hetzelfde uit als 10 jaar geleden. De GUI heeft dringend een update nodig. Bij AMD ziet het er veel gelikter uit en je hebt ook veel meer instellingen zoals bijv. overklokmogelijkheden(Wattman). Nvidia's configuratiescherm wil ook regelmatig niet openen en dat probleem bestaat al heel lang.

Geforce Experience ziet er wel goed uit maar je hebt er een account voor nodig en het is een belasting voor je systeem. Ik heb het direct gedeinstalleerd.
Helemaal mee eens Nvidia's driver GUI is echt een draak, het ziet er zo 2005 uit en waar ik vooral van baal is de lange opstarttijd.

GFE ziet er inderdaad goed uit en vooral voor opnames erg handig.
De opstarttijd van het configuratiescherm is met de laatste drivers ook sterk verbeterd. Vroeger duurde het enorm lang voordat het configuratiescherm opende.
GFE vind ik ook een draak. De oh zo handige automatische settings bijvoorbeeld zijn eerder een last dan een lust, en de rest gebruik ik niet. OK als je Shadowplay of streaming voor je SHIELD nodig hebt, dan zit je eraan vast, maar anders... avoid like the plague. Inloggen voor je GPU updates, gratis telemetry in je strot geduwd, te gek voor woorden en ik hoop nog steeds dat Nv die brainfart weer in gaat slikken.

Over het NVCP: die opstarttijd is er omdat je hardware wordt gecontroleerd voordat je 't opstart. Er zit altijd een vertraging in ongeacht OS of hoe snel je PC is. Je ziet hetzelfde bij het toepassen van settings.

Wat ik belangrijker vind dan een gelikt jasje is dat het gewoon werkt, en NVCP heeft voor mij na meer dan 10 jaar nog steeds altijd vlekkeloos zijn werk gedaan. Alle functionaliteit zit erin en is goed geordend. Ik zie geen enkele reden dat daar een andere GUI overheen moet. ZEKER NIET als het op GFE moet gaan lijken.

Enne... over Adrenalin en overlays - overlays zijn een recept voor problemen en conflicten, ook gebeurt het nog wel eens dat je keybind conflictjes krijgt en onbedoeld steeds de overlay opent. Of je daar nou zo'n fan van moet zijn... Bedenk ook even dat er steeds meer van komen. Steam, je driver, misschien dan nog een 2e DRM layer zoals Uplay die ook iets toevoegt. Allemaal niet bevorderlijk. Je kan ook gewoon ALT+TAB gebruiken ;)

Less is more, zeggen ze weleens. Als het om gaming gaat is dat 100% waar. Hoe minder er op de achtergrond draait, des te beter de ervaring.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 januari 2018 14:53]

Die overlay kan je, net als bij Steam/Uplay/..., Gewoon uitzetten hoor.
Gewoon Delete klikken om een shortcut in te geven en je hebt er geen meer.

[Reactie gewijzigd door Fantasma op 7 januari 2018 19:20]

Ik heb niets gezegd over de opstarttijd van het NVCP, dat is met de laatste drivers sterk verbeterd want vroeger duurde het eeuwen voordat het opende. Toch iets wat Nvidia dan verbeterd heeft. Ben het er niet mee eens dat NVCP goed werkt. Als je bijv. het contrast en de helderheid aanpast in het configuratiescherm en je start je pc opnieuw op dan worden die instellingen niet onthouden en moet je terug naar het CP om het opnieuw in te stellen. En soms is het Nvidia-pictogram helemaal niet terug te vinden in het systeemvak en het contextmenu van het bureaublad en het enige wat je dan nog kan doen is afmelden en weer aanmelden. Met de laatste drivers is dit wel verbeterd maar soms komt het nog voor.
Over het NVCP: die opstarttijd is er omdat je hardware wordt gecontroleerd voordat je 't opstart. Er zit altijd een vertraging in ongeacht OS of hoe snel je PC is. Je ziet hetzelfde bij het toepassen van settings.
Waarom kan het bij AMD dan wel een stuk rapper en bij Nvidia niet. AMD controleert toch ook eerst de hardware voordat het settings menu opent?

En over de GUI: Nvidia mag wel eens mee evolueren met de tijd en het in een moderner jasje steken. Het ziet er zeer ouderwets uit en steekt af tegen de moderne GUI van Windows 10.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 8 januari 2018 02:24]

Belasting? die paar kloktikken die het mee pakt? GE staat constant onderaan qua belasting in de Task manager. Je account hoef je maar 1 keer in te voeren.

Dat config panel niet opent ligt volgens mij toch echt meer aan je PC. Bij tientallen PC's met tientallen Geforce kaarten nooit meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Rin op 7 januari 2018 13:16]

Ja haha, ligt echt niet aan mijn pc want mijn Asus laptop G74SX met 560M heeft juist hetzelfde probleem. De ene keer wordt het Nvidia-pictogram in het systeemvak getoond en de andere keer weer niet. Als je het dan via rechtermuisklik op bureaublad doet(wat op dat moment nog de enige mogelijkheid is om het Nvidia-configuratiescherm te openen) staat het er soms ook niet. Het enige wat je dan nog kan doen is afmelden en weer aanmelden. Gelukkig heb ik een ssd want moest je dit met een HDD doen dan mocht je serieus lang wachten zoals op mijn laptop waar geen ssd inzit. Moet zeggen dat dit met de laatste Nvidia-drivers wel verbeterd is maar soms komt het nog voor.
Bij de laatste drivers worden deze nie tin het systeem vak getoond maar zitten onder je rechter muisknop menu op het bureau blad.

Dat je het op 2 van je eigen laotops hebt, zou heel goed kunnen betekenen dat je het foutief geinstalleerd hebt op beide. BIjvoorbeeld al een lange tijd drivers update maar de oude niet daadwerkelijk verwijderd etc.
Tiens, bij mij staat het Nvidia-pictogram hier wel degelijk in het systeemvak te prijken en dit met de laatste driverversie. Je moet het natuurlijk aanvinken in de taakbalkinstellingen. ;)

Ik heb geen twee laptops maar een laptop en een desktop. Die laptop heb ik al lang en op mijn desktop ben ik recent overgeschakeld van een HD7950 naar een 1070Ti en daar heb ik het probleem nu ook dat de knop van het configuratiescherm niet altijd aanwezig is.

Ik doe altijd een clean install van mijn drivers, zowel van AMD en van Nvidia, dus daar zal het ook niet aan liggen. Ik heb nu ook DDU gedraaid omdat ik ben overgestapt van AMD naar Nvidia op mijn desktop en al de AMD bestanden wou wegkrijgen en ik moet zeggen dat games nu stukken rapper opstarten. Ik heb DDU nu ook gedraaid om alles van de Nvidia driver weg te krijgen en de driver terug clean geinstalleerd en voorlopig blijft het Nvidia-pictogram zichtbaar in het systeemvak en in het contextmenu van het bureaublad. We zullen zien hoe het evolueert.
Sinds een lange tijd heeft AMD een andere GUI gekregen. In de vorige driver update (Radeon Software Adrenalin Edition) is er zelfs een overlay mogelijkheid toegevoegd, wanneer je in games etc zit.

Voorbeeld van de nieuwe overlay:
https://gaming.radeon.com...017/12/Radeon-Overlay.png
Oh vertel?
Ik kan hem hier gewoon uitschakelen hoor. ;)
Het grootste voordeel van Nvidia is Optimus. Ik kan op mijn Alienware 13 met GTX1060 de meeste games op high of ultra spelen met 60+ FPS, maar zonder adapter en met een beetje surfen/excel/youtube haalt hij tussen de 6~10 uur op een acculading.Voor een gaminglaptop bijzonder indrukwekkend.

Ik weet niet of AMD dezelfde truukjes kan uithalen.
Ik heb een RX 480 en het valt me op via HWMonitor dat mijn clock snelheden (graphics en memory) flink wordt gedownclockt wanneer de GPU niet veel in gebruik is, dus ik neem aan dat ze daar wel het een en ander voor hebben toegevoegd. Er is ook de mogelijkheid om AMD Chill aan te zetten tijdens het gamen, zodat hij minder stroom verbruikt.
AMD heeft Enduro als tegenhanger van optimus, al zijn AMD GPU's in laptops sowieso flink ondermaats, vreten veel, presteren minder. Op dit moment is hun beste GPU dat zij aanbeiden een RX580, is vergelijkbaar met een 1060. Alleen vreet de RX580 net zoveel als een laptop 1070.
Je bedoeld geforce experience ? Dat is een draak van een programma lol..
Inderdaad, kun je ook Nvidia drivers installeren zonder GeForce experience erbij? Ik liep daar laatst tegenaan met een vriend van mij.
Ja, dat kan je uitvinken bij de custom install ;)
Klopt, maar helaas als je automatisch gaat updaten bij een nieuwe driver, installeert die toch weer GFE zonder dat je daar over kunt beslissen. Dus je moet dan altijd handmatig downloaden en installeren.
Dat is sowieso aan te raden, en ik zou ook altijd 1 of 2 Game Ready drivers achter lopen op de realiteit, dan heb je over het algemeen nooit gezeik. Meteen automatisch updaten is vrijwel een garantie voor vroeg of laat een rollback moeten doen omdat het toch niet zo'n briljante driver was. Zie bijv. laatst nog met 388.13 en 388.31.

Negen van de tien updates heb je helemaal niet nodig. Alleen kort na een nieuwe generatie kaarten is het slim op up to date te blijven, daarna, alleen als je problemen tegenkomt of een Game Ready driver specifiek problemen oplost voor een game die je speelt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 7 januari 2018 14:48]

Los downloaden is de enige andere optie helaas.
Ze kunnen hier vandaan gehaald worden:
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx
Yep, custom install doen en dan uitvinken, of gewoon uninstallen mocht je het al geinstalleerd hebben.
Recent is dit flink verbeterd.
Heb je al gewerkt met Raden software? Dat alleen al was voor mij een erg belangrijke reden om een RX480 te verkiezen boven een GTX1060. Jammer dat RX VEGA haast niet leverbaar is, want voor dat ding loop ik best wel warm.
Part of the hype, ze moeten iets om mensen over te halen AMD te kopen :P

Fancy GUI bv. ;^)
Ik neem veel echt veel liever een AMD driver and programma dan Nvidia, AMD's nieuwe software is heel sterk en duidelijk. Geforce is nog steeds vast in 90ties and Experience wel daar kan men heel veel vuile worden over uiten....
De drivers/software van AMD is n van de belangrijkste punten waarom ik AMD boven NVIDIA verkies. ;)
Ik heb beide, deze van nvidia zijn duidelijk beter. Amd drivers hebben zelfs eens ervoor gezorgd dat ik stellaris niet meer kon spelen, al de rest wel... Nog nooit zo iets gehad met nvidia (r9 fury, vega 64, nvidia 1080ti)
Een 560 om te gamen is toch maar echt net aan. Als je een beetje framerates wilt zul je toch wel meer willen. Vraag me af of deze dan ook een RX 580 upgrade krijgt. Beetje jammer dat altijd alleen de vanaf prijs wordt vermeld, maar nooit de hoogst mogelijke prijs, dus de top configuratie.
Omdat de verdere prijzen niet bekend zijn.
Tweakers.nl kan niet gaan gokken wat dan de prijzen gaan worden voor andere modellen.

En dan zijn het ook nog eens adviesprijzen...

[Reactie gewijzigd door jqv op 6 januari 2018 22:51]

Ze hoeven ook niet te gokken, maar ze kunnen het wel vragen. Als je iedere keer als techsite consequent een dergelijke vraag stelt komt er vanzelf een fabrikant die die informatie ook geeft. Gewoon maar accepteren dat ze dat niet doen is te makkelijk. Een journalist dient vragen te stellen, niet alleen persberichten overtikken.
De modellen worden ook altijd geadverteerd als 'vanaf ...' , zou je daarbij de prijs van het topmodel ook noemen schrikt dat al gauw klanten af.
Als aankondiging is dit niet echt overbodige luxe vind ik. Dat je dat als bedrijf zelf doet prima maar toch niet als tech site.
Daar heb je wel gelijk in alleen laat men wel altijd het topmodel zien, zelfde als met autos.
Wat mij betreft laat de prijs zien van het model dat je laat zien.
Goed punt dit vind ik vaak ook ontbreken.
Het is ook een laptop van nabij de 1000 euro, zelfde prijs ongeveer als een laptop met een gtx 1050 en ongeveer dezelfde prestaties.
een amd RX560M is toch wel het minimum voor gaming. een GT1030 equivalent dat hoort er in.
die ryzen vind ik geslaagd :D
1030 is niet iets wat je wil om te gamen, dan kun je beter de 460 hebben. Als ik het niet mis heb ligt dat rond de prestaties van een 1050. Net iets minder, maar op 1080p zou het nog zeker wel voldoende izjn voor een laptop.

Ondanks dat je dan een semi leuk systeem hebt vind ik 't wel wat duur. Maar hoe veel betaal je voor een PC met deze hardware (en waarbij je toch een scherm en toetsenbord meegeleverd krijgt ;-)).
RX 560M? het is gewoon een RX 560 en die presteert rond de GTX 1050. ;)
https://www.techspot.com/...force-gtx-1050/page8.html

[Reactie gewijzigd door Enchantress op 7 januari 2018 00:32]

Gaaf dat ze eindelijk ryzen laptops uitbrengen. Maar dit lijkt me erg duur voor de gegeven specs? Trouwens als ze toch voor een 65watt chip gaan kunnen ze toch beter de al bestaande ryzen 1700 gebruiken...

Edit: https://youtu.be/ZWHjm1J5ufg een link voor een voor zo ver als we bovenstaand te zien krijgen een veel beter gespecte laptop en slechts 200 euro duurder.

[Reactie gewijzigd door M. Smid op 6 januari 2018 21:22]

Je vergeet denk ik dat hier vega cu's bij zitten. Die zijn in de 25 watt versies erg laag geklokt
Nee, dat heeft er niks mee te maken. Als ze voor de 25watt variant gaan is het een slechtere deal, als ze voor een nieuwe mobile versie gaan die ook 65 watt gebruikt kunnen ze beter de 1700 gebruiken er zit een dedicated gpu in dus on board is dan overbodig. Kan op power save misschien een voordeel bieden.
In dat geval zou dat inderdaad een veel beter idee zijn. Zelf denk ik echte dus niet dat het de 65 watt versie gaat zijn. Ik denk juist dat dat versies gaan zijn met eventueel zelfs nog meer CU's waardoor het geheel sowieso al heel dicht bij de presetaties van een 560 zouden moeten kunnen komen. Ik ben echter wel benieuwd of AMD hier weer een interessante crossfire oplossing in gaat bouwen, zoals ze eerder ook al wel in laptops hebben gedaan. Gezien het feit wat ze ook al met infinity fabric etc aan het bereiken zijn zou het mij niet verbazen als er in de toekomst een samenwerking van verschillende gpus met verschillende tech toch mogelijk gaat zijn. Hoe lijkt me nog wel moeilijk voor te stellen.
Mijn amiga 500 had een monitor van 15 inch, anno 2018 ga je toch geen laptop kopen met een 15 inch scherm om te gamen?
Had je Amiga ook een resolutie van 1920x1080?
Scherm diameter zegt niets over de resolutie van een scherm.
Als je je laptop nog in een tas wilt meenemen met gemak of in je handbaggage op het vliegtuig is 15inch toch wel een beetje de max. En ja ik game op een 15inch laptop. Weinig mis mee.
nee, je neemt een kleiner scherm en hangt je laptop aan een 55" scherm :D
Dit is goed nieuws. Moet er niet aan denken een intel processor te kopen nu.
Waarom niet? Patch dr overheen en klaar.
Alleen in de zakelijke- en/of servermarkt zou ik nu mn handen niet branden aan Intel. Thuis zal het me worst wezen.
Dat gebeurd niet 1 2 3 he die patch. Dus er is wel degelijk een groot probleem, ook voor de consument.
Zodra er massaal (uitvoerbare) exploits komen wel ja. Tot die tijd zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Windows en Linux hebben al patches gekregen voor de spectre bug. De reden dat deze bug nu pas bekend is gemaakt is om te zorgen dat de patches klaar waren.

Windows is gepatched via een update op 5 Januari. Linux 4.14 is gepatched, 4.4LTS en 4.9LTS patches zijn nog niet klaar.
is het een rx560 met 896 shaders of 1024 shaders?
'zwak' > lees jezelf in en zoek eens de echte prestaties op van deze cpu&gpu. Je hebt geen idee waar je over praat.
Wat een goed onderbouwde bash reactie!
Goed gedaan zeg!

Probeer je soms een record "negatief karma" te behalen?

Ontopic: Leuk toch dat er eindelijk weer wat concurrentie lijkt te komen, en volgens de data die nu bekent is is de RX560m nog zo slecht nog niet - ben erg benieuwd!
Niet de trollen voederen.
Mensen met een bepaalde (hoge) minscore permabannen.
Anti-troll maatregel.
te zien aan hoe vaak ik gedownmod ben...mag je blijkbaar op tweakers niet je mening geven over iemand...terwijl het zooooooo overduidelijk is hoe die person reageert.

als ik zo'n reactie als de mijne zou zien na een post zoals die ander,, zou ik zeggen...offtopic......ongewenst zeker niet gezien ik van mening ben dat mensen wel vaker mogen uitspreken tegen dat soort figuren,

ge-edit voor meer acceptabele verwoording.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 7 januari 2018 11:25]

totaal offtopic:

boeit me niets -> typt een lange tekst neer over het feit dat het je niets doet. Ik hoef het niet verder aan te vullen denk ik.

Los daarvan heeft die score waarschijnlijk te maken met hoe en wat je zegt. Misschien verwachten mensen een bepaald niveau van een post, en die van jouw zit in hetzelfde vaarwater als hetgeen waar je op reageerde.
true.....ik liet mezelf een beetje gaan en gaf iets te expliciet mijn mening....excuses daarvoor.

posts zijn inmiddels ook aangepast
Offtopic: Maar jouw reactie wordt dus gedown vote omdat je iemand persoonlijk aanvalt?
Ik zou je post nog eens goed lezen. Het verbaasd mij namelijk niks...
En dan je 2de post, die is negatief en doet vooroordelen tegenover je medetweakers.

Ontopic: blij dat AMD ook mee gaat spelen in de laptop markt.

[Reactie gewijzigd door atmozfearsnl op 7 januari 2018 10:22]

daar heb je inderdaad wel gelijk in, ik heb mijn post aangepast zodat het acceptable is :)