Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bèta iOS 12.2 hint op 'spoedige' introductie van draadloze AirPower-oplader

In bètaversie 6 van iOS 12.2 zijn sporen gevonden die wellicht wijzen op een aanstaande introductie van de AirPower. De draadloze oplaadplaat van Apple laat al anderhalf jaar op zich wachten en werd zelfs meer dan eens doodverklaard. Wellicht komt het gadget er dus alsnog.

9to5Mac ontdekte in de jongste bètaversie van iOS 12.2 voor het eerst concrete ondersteuning voor de AirPower. Zo zit in het besturingssysteem onder meer specifieke code die verantwoordelijk is voor de herkenning van verschillende toestellen. De AirPower kan tot drie apparaten tegelijk draadloos opladen, waarbij het toestel met het grootste scherm de accustatus van alle gadgets op de laadplaat weergeeft. Ook zijn er coderegels gevonden die betrekking hebben op de 3d-animatie die op het scherm wordt getoond als het opladen begint.

Volgens 9to5Mac kunnen deze sporen in iOS 12.2 erop wijzen dat de AirPower nu echt een keer het levenslicht gaat zien. Apple houdt op 25 maart een persevenement dat waarschijnlijk grotendeels in het teken van de nieuwe streamingdienst van het bedrijf zal staan. Het valt echter niet helemaal uit te sluiten dat Apple daar ook de AirPower boven de doopvont houdt. Eerder deze week introduceerde de fabrikant al een vernieuwde iPad Air en iPad mini, en krachtigere iMacs.

Apple ondervond na de preview van de AirPower in 2017 verschillende problemen bij de productie van het toestel. Zo bleek de mat te heet te worden, waardoor apparaten niet zo snel kunnen opladen en accu's van apparaten ook opwarmden, waardoor ze sneller slijten. Verder lukte het niet goed om de hardware en software van compatibele iPhones, AirPods en Apple Watches te laten samenwerken.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

20-03-2019 • 12:43

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Ha! Grappig. Ik ben degene die dit oorspronkelijk heeft ontdekt in de Apple Internals, waarna ik dit aan Gui Rambo (9to5mac) gemeld had ter controle/verificatie dat dit 'nieuw' was, met dit artikel als gevolg. Nooit verwacht dat dit ook op Tweakers terrecht zou komen!

Iets wat echter niet helemaal klopt, is dat dit betekent dat AirPower er 'spoedig' aan komt. Het suggereert het inderdaad wel (en persoonlijk verwacht ik dat ook), maar dit kan natuurlijk ook voorbereidend werk zijn vanaf Apple's kant. Het enige wat we nu met zekerheid weten is dat het project niet geschrapt is (zoals eerder gespeculeerd).

1. Referenties naar de AirPower 'charging mat' zelf.
De reden waarom we zeker weten dat dit niet gerelateerd is aan een generic QI Charging Mat: AirPower is de enige(?) QI-based charger die via software o.a. de charging status en het batterijpercentage van devices doorgeeft. Omdat een generieke QI-charger geen data kan communiceren EN de iPhones al langer QI-charging ondersteunen, kan het bijna niet anders dat matID refereert naar een AirPower charging mat id.

2. Referenties naar individuele 'Wireless Charging Devices'.
Deze afbeelding bevestigd vrijwel wat ik hierboven ook al schreef. Echter is dit een 'Class' (herbruikbare programmalogica) die o.a. de 'power source' (denk Airpods in een Airpods charging case, die dan weer op de mat ligt) en verschillende batterij-status indicatoren heeft.

3. Wireless Charging AirPods (zoals in het artikel van 9to5mac).
Een meer specifiekere variant van het 'Wireless Charging Device' hierboven. Dit is echter specifieker voor de AirPods. Soortgelijke 'classes' zijn aanwezig voor de iPhone en Apple Watch.

[Reactie gewijzigd door ClaudioDekker op 20 maart 2019 14:05]

Zouden de devices niet onderling m.b.v. Bluetooth de laadstatus aan elkaar doorgeven?
Niet helemaal. Zo ver als ik kan zien lijkt de communicatie wel over Bluetooth te gaan, maar in een gecentraliseerde manier: De devices zelf communiceren met de mat, en de mat weer met de iPhone. De iPhone werkt dus als een 'display' voor de mat (zoals ook in de AirPower preview te zien is).

An sich ook logisch, want:
- De informatie is niet echt interessant of relevant voor alle apparaten.
- Je hebt de informatie alleen nodig als je het ook ergens kunt weergeven (in dit geval op een iPhone).
- Het is sneller: De mat heeft alle informatie al. Je hoeft dus niet de status van alle apparaten individueel op te vragen op het moment dat je de telefoon neer legt.

[Reactie gewijzigd door ClaudioDekker op 20 maart 2019 14:17]

Het enige wat we nu met zekerheid weten is dat het project niet geschrapt is (zoals eerder gespeculeerd).
Dat weet je niet met zekerheid, omdat Apple misschien de moeite niet genomen heeft de code op te poetsen na het schrappen v/h project.
Zou het niet raar zijn dat die code dan eerder niet terug was te vinden? :P Waarom zouden ze het opeens toevoegen aan een beta? Apple staat er niet bepaald om bekend heel lui te zijn.
Begrijp ik dit nu goed en betekent dit dat het device en de QI mat met elkaar communiceren?
Ik had gedacht dat de devices die erop geladen worden onderling met elkaar hun laadstatus doorgeven.

Aangezien dit momenteel ook al behoorlijk goed geregeld is, zie bvb als je de AirPod case opent dichtbij je iPhone met de AirPods er nog in. Dan krijg je al een mooie animatie met het batterijpercentage.
Ik zou vermoeden dat die exacte onderlinge communicatie (ivm laadstatus) met Bluetooth heel wat makkelijker te implementeren is (daar het grotendeels al bestaat) dan dit via de mat te communiceren.

Misschien ook daarom dat die mat vertraging heeft? Idk...

[Reactie gewijzigd door efari op 20 maart 2019 13:45]

ik vermoed dat deze rechtstreeks zal communiceren met het laadmechanisme in het toestel, waardoor je dus ook de batterijstatus kan zien indien je toestel afstaat
Werken Apple devices met bestaande draadloze opladers van andere fabrikanten?
Ik dacht alleen de Apple Watch niét, de rest wel.
Er zijn een beperkt aantal qi-laders die de watch accepteert zie: https://www.iphonefaq.org/archives/976295
Leuk feitje: De Apple Watch kan gewoon QI-chargen, maar 'vertikt' dit op het moment dat er geen magnetische pull aanwezig is vanaf de charger. Waarschijnlijk een safety-feature, maar alsnog.

Je kunt dit testen (als je 't aandurft) door een klein magneetje bij de charger te houden, en 'm dan vervolgens snel op een QI-charger te leggen. Hij begint dan heel eventjes op te laden.
Alternatief kan je ook hier klikken om iemand anders daar mee te zien spelen
Jazeker, alle draadloze Qi opladers werken.
Ja, ze gebruiken de QI-standaard.
Met een oplader van IKEA zoals deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00442574/ werkt het prima. Enige nadeel is dat je hem wel goed op de + moet leggen, anders laad hij trager/niet
Ja, is Qi-compatible.
De Watch sluit wel heel nauw, weet niet zeker gelijk is t.o.v. de iPhone.
Soms wel, soms niet (bron, engelse tekst iets naar beneden scrollen).


De interface met status van de lading heb ikzelf nog niet gezien.

[Reactie gewijzigd door JVos90 op 20 maart 2019 12:58]

Hmm... in het artikel staat "De AirPower kan tot drie apparaten tegelijk draadloos opladen", maar de afbeelding toont 4 batterijstatusindicatoren met een bliksem-icoontje ernaast. Dat wekt de indruk dat er meer dan 3 apparaten tegelijk aan het laden zijn.
De Airpods die in de case zitten worden opgeladen door de case zelf. Er zijn inderdaad 4 (of zelfs 5) device's aan het laden maar 3 direct via de AirPower.

[Reactie gewijzigd door Sinus_rhythm op 20 maart 2019 12:57]

De AirPods worden indirect opgeladen door de charging case.
De AirPods laden tegelijk met de case op als ze erin zitten.
Is het niet zo dat de charging case van de airpods oplaadt via de airpower en dat de airpods opladen via de charging case?
Ben toch bang dat dit ding behoorlijk inefficiënt gaat worden. Draadloos laden is al inefficiënt natuurlijk, maar met tig coils door elkaar heen kan het toch enkel nog erger worden? Op zich niet erg voor de apparaten, maar wel voor het stroomverbruik lijkt me.
Ja want die 5 kilowatt per jaar dat een telefoon aan energie verbruikt wordt nu misschien 7.5 kilowatt, oftewel bijna 2 euro per jaar :)

Alle beetjes helpen maar hier rekening mee houden slaat echt nergens op, 1 scheet minder laten en je kan zonder schuldgevoel over co2 je telefoon 5 jaar opladen :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 maart 2019 14:34]

Maar het blijft zonde en extra sluipverbruik, en het gaat niet eens om één apparaat maar om meerdere. Stel dit ding heeft 30W nodig om 3 apparaten te voorzien van stroom. Maar vanwege de efficiënte laden ze niet met 7.5, 5W en 5W maar bijvoorbeeld slechts 4, 3 en 3. Dan ben je zowat dubbel de tijd kwijt die nodig is om op te laden per device als ze er allemaal opliggen, en al die tijd vreet ie wel 30W om het veld te creëeren. Terwijl je normaal gesproken als je ze los van elkaar laadt, zelfs tegelijk, je misschien maar 15W nodig hebt én voor kortere tijd omdat ze sneller laden dankzij hogere efficiëntie.

Het blijft misschien marginaal op jaarbasis zelfs als je elke dag alles oplaadt, maar het blijft zonde. Zeker omdat als je al die “kleine beetjes” gaat optellen je vaak op tig kWh per jaar uitkomt die bespaard had kunnen worden. Daar ben ik zelf overigens ook heel slecht in hoor, heb een aardig sluipverbruik waar ik te lazy voor ben om het te verminderen; al leveren de zonnepanelen dat hier netjes op.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 maart 2019 15:02]

Ja het kan ook wel oplopen, zeker bij dit device, mijn opmerking ging wat meer in op draadloze laders in het algemeen. Je hebt ook wel gelijk, in basis is het verspilling.

Ik heb ook meer zonnepanelen opbrengst dan dat ik verbruik, dus qua kosten is het nog minder erg dan dat je 23 cent per kw betaald.
Er gaan zelfs al gwruchten dat airpower donderdag komt. Vandaag zou de iPod komen en vrijdag nieuwe oplaad case voor Airpods...

https://www.onemorething....d-touch-airpods-airpower/
Ik vind het wel wat hebben die "we releasen elke dag iets"-manier :D
Ik zat daar gisteren toevallig ook aan te denken; is weer eens wat anders dan meerdere dingen op één avond. Het sneeuwt in dat geval een beetje onder in het geheel...
Maar dan is de 'magie' van "oh, one more thing" wel weg :)
Dit ding kan niet snel genoeg komen. Scheelt een rits aan kabels meenemen naar de hotels voor zowel iPhone, Airpods en iWatch. Met name die fixed kabel van de iWatch vind ik altijd erg irritant aangezien ik thuis een all-in-one oplossing heb met geïntegreerde kabels.
De nieuwe AirPods met draadloze case zijn nu uit

https://www.apple.com/nl/airpods/
Ik mag toch hopen dat het scherm wel uitgaat bij het laden!! Ik wordt s nachts al wakker van mijn Android als het ledje groen wordt! En een apparaat wat draadloos laadt kan je natuurlijk niet face down neerleggen...
Op de website van Apple staat al een nieuwe Airpods pagina online, met nieuwe wireless charging case en vernieuwde chip

https://www.apple.com/nl/airpods/
Maar voor draadloos laden moet er nog steeds een adapter in het stopcontact zitten iets waar ik niet van hou dus ik beperk dit zoveel mogelijk met name snachts.
Bij mijn pc en mac maak ik gebruik van master en slave contactdozen om zoveel mogelijk rand apparatuur automatisch uit te schakelen.
Het laden snachts vind ik zoiezo trikkie ivm brandgevaar.
Je kan uiteraard voor dat je gaat slapen draadloos laden, en als die vol is de stekker eruit doen.
Ik doe zelf ook alles uit als ik ga slapen verlengsnoer enzo, niet voor brand gevaar vind volstrekte onzin dat alles moet laden/stanby blijft staan.

Het zijn allemaal kleine beetjes extra stroom die niet nodig is, kan je wel zeggen och die paar euro.
Ja tel dat eens bij elkaar op elk jaar is het een boel, net als je och spotify is maar een 10tje en netflix is maar een 10tje per maand.
Idd maar waarom draadloos dit apparaat heeft ook nog een snoer.
Zelf een x die kan draadloos laden maar dat kabeltje is echt 5 sec werk.
Voor mij dus een nutteloos ding.