Apple geeft iMac cpu- en gpu-upgrade

Apple heeft een kleine upgrade doorgevoerd bij zijn iMacs. Voortaan levert het bedrijf de systemen met krachtigere Intel-processors en optioneel met AMD Pro Vega-gpu's. Onder andere is de Core i9-9900K nu een optie. Het ontwerp van de 21,5"- en 27"-iMacs is identiek gebleven.

Niet alle iMacs hebben een processorupgrade gekregen; de instap-iMac met Core i5-dualcore op 2,3GHz en geïntegreerde Intel-gpu blijft ongewijzigd. Apple levert alle overige modellen voortaan met een Intel-processor van de achtste en negende in plaats van zevende generatie. Zo krijgt de 21,5"-iMac met 4k-scherm voortaan standaard een Core i3-quadcore op 3,6GHz, de Intel Core i3-8100, in plaats van een Core i5-quadcore op 3GHz. Ook biedt Apple de optie om het 21,5"-systeem met hexacores uit te rusten, zoals de Intel Core i5-8500.

Apple levert de 27"-iMac voortaan standaard met de i5-8500- of i5-8600-hexacores van Intel. De krachtigste optie bij de duurdere modellen is nu de Core i9-9900K, een processor met acht cores op 3,6GHz met boost naar 5GHz.

Wat gpu betreft maakt Apple voortaan melding van de X-varianten van de Radeon Pro 500-gpu's, maar hierbij gaat het voornamelijk om rebrands. Wel nieuw is de mogelijkheid om de Radeon Pro Vega 20 te nemen bij de 21,5"-iMac en de Radeon Pro Vega 48 bij de 27"-computer. Verder gebruikt Apple voortaan ddr4 op 2666 in plaats van 2400MHz.

Voor het overige zijn er geen wijzigingen in de bijgewerkte iMac-line-up en de prijzen zijn ook gelijk gebleven.

21,5" iMac 2019 21,5" iMac 2017 27" iMac 2019 27" iMac 2017
Processor Core i5, 2 cores, 2,3GHz
Core i3, 4 cores,
3,6GH
Core i5, 6 cores,
3GHz
Core i7, 6 cores, 3,2GHz
Core i5, 2 cores, 2,3GHz
Core i5, 4 cores,
3GHz
Core i5, 4 cores, 3,4GHz
Core i7, 4 cores, 3,6GHz
Core i5, 6 cores,
3GHz
Core i5, 6 cores, 3,1GHz
Core i5, 6 cores, 3,7GHz
Core i9, 8 cores, 3,6GHz
Core i5, 4 cores, 3,4GHz
Core i5, 4 cores, 3,5GHz
Core i5, 4 cores, 3,8GHz
Core i7, 4 cores, 4,2GHz
Gpu Intel Iris Plus Graphics 640
Radeon Pro 555X, 2GB
Radeon Pro 560X, 4GB
Radeon Pro Vega 20, 4GB
Intel Iris Plus Graphics 640
Radeon Pro 555, 2GB
Radeon Pro 560, 4GB
Radeon Pro 570X, 4GB
Radeon Pro 575X, 4GB
Radeon Pro 580X, 8GB
Radeon Pro Vega 48, 8GB
Radeon Pro 570, 4GB
Radeon Pro 575, 4GB
Radeon Pro 580, 8GB
Ddr4 8 GB 2133MHz
8 GB 2666MHz (32GB max)
8 GB 2133MHz
8 GB 2400MHz (32GB max)
8 GB 2666MHz (64GB max) 8 GB 2400MHz (64GB max)
Prijs Vanaf 1297,91 euro Vanaf 1297,91 euro Vanaf 2099 euro Vanaf 2097,91 euro

Apple iMac

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-03-2019 • 14:44

185

Submitter: robcoenen

Reacties (185)

185
169
84
10
0
52
Wijzig sortering
Hier alle specs overzichtelijk op een rijtje:
https://www.apple.com/imac/specs/

Ongelofelijk dat het bedrijf anno 2019 nog iMac's verkoopt die standaard zijn uitgerust met 5400rpm harde schijven. Ik vind het een hele bijzondere keuze als je kijkt naar de prijs, snelheid, geluidsproductie en betrouwbaarheid van SSD's.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 juli 2024 02:46]

Nog opmerkelijker is dat je voor 256GB SSD opslag 200 dollar af mag tikken. Voor dat geld heb je een losse SSD van 1TB. Zelfde met werkgeheugen. 16GB 3000MHz DDR4 kost je 90 euro (of 2400MHz als het SODIMM moet zijn) terwijl het bij Apple 200 euro kost.

Nog leuker wordt het als je naar de duurdere modellen kijkt. 1TB SSD opslag? 700 dollar graag! 32GB werkgeheugen? 600 dollar. Dat slaat toch echt nergens op? :+

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 23 juli 2024 02:46]

Anoniem: 457607 @SomerenV19 maart 2019 15:10
Het is alweer een maand of 2 geleden, maar ik heb het toen serieus overwogen, een iMac. Ik kwam meen ik voor een 1TB SSD uit bij een meerprijs van iets van 900 euro.

En dat was de afknapper. 5 jaar geleden al duwde ik 1TB SSD in mijn PC voor minder dan 300 euro. En geen rommel, een Samsung. 1TB is niet eens absurd ruim tegenwoordig.

Ik heb er doorgaans geen problemen mee om wat meer te betalen voor beter spul. Maar dit is gewoon astronomisch veel meer betalen voor een commodity component. Het is meer betalen om het meer betalen, niet meer betalen om iets beters te krijgen.

Een price rape dus. Zelfs met een ruim budget wil Apple blijkbaar niet dat ik het aan ze uitgeef. Prima.
Een 1tb 'normale' SSD is ongeveer €120 in de pricewatch nu.

Een iMac gebruikt echter een zeer snelle NVME SSD, maar die zijn nog steeds stukken goedkoper dan wat Apple ervoor vraagt. Als je kijkt naar de Samsung 970 Pro 1TB staat deze nu in de pricewatch voor €335, wat een stuk minder is dan de €960 van Apple.

Apple wilt simpelweg gewoon doen alsof er een lage entry prijs is, maar niemand moet in 2019 nog iets kopen met als primaire opslag een HDD.
Anoniem: 457607 @Frikandel19 maart 2019 16:06
Eens. Ik kan deels leven met een algemene Apple-tax op een apparaat: zo van, kijk eens wat een design, en natuurlijk MacOS. Prima.

Een component upgrade zou echter geen Apple tax moeten hebben. Het component is niets beter dan de losse aanschaf er van. Zoals je aan aangaf, zelfs de snelle variant gaat 3 keer over de kop.

Er is geen onderbouwing, zelfs niet een halfzachte. Hetzelfde geld voor een Macbook Pro. Ik heb het budget om er een aan te schaffen maar kan met name de upgrades niet verkroppen.

Ik vind dat bijzonder. Ik heb 3000-3500 fucking euro in de zak, en blijkbaar behoor ik alsnog niet tot de doelgroep. Wie dan wel, vraag je je af.
Wie dan wel, vraag je je af.
Mensen die er niet over nadenken wat je nou eigenlijk krijgt voor je geld. Jij doet dat wel, en voelt je dus terecht "belazerd".
Ach ja. Mensen kijken ook naar gratis apps als een goeie deal, totdat je 's 3 seconde verder denkt en snapt dat het businessmodel dus wat anders in elkaar zit. Niks is "gratis".
Zo krijg je er ook een "gratis" OS bij, waar ook geld in gestoken wordt en vrij lekker werkt.
Als je dan uiteindelijk een product hebt waar je wellicht wat meer voor betaald maar in z'n geheel niet zo'n slechte deal is (OS, design, fijne trackpad, TB, mooi scherm e.d.) dan heb ik 't er blijkbaar voor over.
Dat ik die meerprijs voor uitbreidingen te hoog vind, dat wel, dat mag best iets er tussenin zitten. Wat ik vaak deels nog wel goed kan maken door er zelf wat RAM bij te prikken (kan ook niet altijd meer). Maar aangezien er geen alternatief is wat me hetzelfde of beter biedt is het maar zo. Dat zegt net zoveel over anderen als over Apple. Waarom blijkt het dan toch zo moeilijk, zelfs voor mega bedrijven die het proberen, om daarmee te concurreren?

Dus "belazerd" is relatief. Zorg dan maar voor een alternatief wat hetzelfde of beter biedt voor minder. En dat blijkt dan toch een behoorlijk opgave. Al blijft dat ook voor een deel persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik was er op een gegeven moment klaar mee om zo op de centen te letten en weer voor de zoveelste keer met een net niet product te zitten. En wil je dat wel (MS book bijv) dan kom je ook alweer snel op die premium prijzen uit.

Ik weet in ieder geval wel "precies" waar ik voor betaal en dat ik daar inderdaad een premium prijs voor betaal, ook zeker met voordelen die ik anders niet heb, en dus voel ik me niet belazerd. Ik wist namelijk heel duidelijk waar ik voor betaalde en dat was een bewuste keuze.

En dat een ander daar heel anders over denkt (zo was ik zelf voorheen ook) snap ik heel goed. Prima om zelf die keuze(s) te maken zonder belazerd te worden/voelen.
Ik doe vele jaren met zo'n product, dan kan ik er maar beter blij van worden om 't te gebruiken met minder weerstand. Dat is me ook wat waard. Dat gepiel en getweak gaat ook een x vervelen.
En als er een alternatief komt wat me hetzelfde kan bieden voor minder zal ik 't zeker niet laten. Zo zijn er zat zaken waar je op kunt bezuinigen zonder op in te leveren. Maar met MS producten o.a. ben ik zelf wel een beetje klaar en betaal dus graag wat meer voor, met name, OSX.

Dus lang verhaal kort: 'ik'.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 02:46]

Precies dit. Er is geen alternatief wat me voor hetzelfde geld exact hetzelfde kan bieden qua hardware, formfactor en functionaliteit.

Ja ik ben wat vaker aan het stoeien met externe storage, maar cloudabo is dan weer behoorlijk goedkoop. En met een iMac is een externe schijf sws al niet zo’n probleem. Ding staat toch vast op het bureau en een mooie thunderbolt schijf kost minder dan die SSD upgrade naar 1tb.

Vergeet niet dat je met macOS ook direct een heel adequaat office pakket erbij krijgt en nog een aantal andere functionaliteiten die je onder windows moet kopen en onder linux zelf maar moet regelen.

Die HDD’s is jammer maar die moet je idd gewoon niet kopen.
Onder Linux zelf maar moet regelen? De grootste distro's hebben gewoon Libre Office. En die doet echt niet zoveel onder voor Word.
Default meegeleverd ja? Netjes. Ik vind het altijd wel vet dat het eigenlijk de enige suite is die op alle drie de platforms werkt. Het kan dus prima.
Sinds er TB3 op de meeste machines zit maak ik me bij Apple desktops totáál niet meer druk om de Apple SSD tax. Zorg dat je een 128GB SSD hebt om vanaf te booten en hang er gewoon een externe Samsung aan van de MediaMarkt. True, ze zijn trager. Maar gewoon snel genoeg voor de meeste dingen waarvoor je vroeger een interne zou nemen.
Dat klinkt goed, maar helaas blijft de iMac hangen op maar 2 usb c/tb3 poortjes. Dat hadden er minimaal 4 moeten zijn.
De huidige iMac mini (2018) heeft gewoon 4 Thunderbolt USB-C-aansluitingen en 2 USB-A-aansluitingen.

De 2014 had 4x USB 3.0 en 2 Thunderbolt.

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/

De enige upgrade die nog te doen is van 21,5" dual core naar de 8)7 quadcore: voor €200 extra krijg je een quad ipv dual, een 4k p3 scherm vs 1080p srgb en een 2GB ATI vs onboard Intel.

Maar ja, dan heb je nog steeds geen ssd en die ATI is ook pruts en dan zit je al op € 1.500,-. 8)7
Tja de Mac Mini is echt gewoon dé desktop Mac van dit moment. Persoonlijk zou ik niks anders kopen. Twee is wat karig aangezien ik ook een audio interface zou willen en een tweede externe SSD, dat gaat niet.
Hoezo is dat erg? TB heeft daisychaining dus als je externe schijf twee poorten heeft kun je er gewoon 6 TB apparaten aanknopen. Ik heb zelf nu 6 tb hdd’s aan 1 poort hangen. Totale capaciteit ligt daarmee op 30TB op 1 poort. En nog snel ook.
Je HOEFT ook geen (i)MAC te kopen.
Dmv een 'Hackingtosh' heb ik dezelfde specs als een 2500€(vanaf) 15"MBP voor een luttele 1000€.
Op een detail na, werkt alles perfect.
Op zich is een hackintosh een leuk idee voor de hobbyist, maar updates uit moeten zetten en elke keer moeten uitzoeken (en bidden) dat je systeem na een upgrade nog werkt is voor een professional geen optie. Er zijn genoeg writeups te vinden over hackintosh vs dure iMac of Mac mini maar over het algemeen levert Apple behoorlijk wat waar voor je geld mits je een beetje aan het begin van de lifecycle koopt.

Probeer maar eens een mini-ITX bord te vinden met Nvme/m.2, Wifi, Bluetooth 5.0 en Thunderbolt 3, optioneel te configureren met 64GB RAM en 10Gb netwerk. Die is er dus niet, er staat er 1 die in de buurt komt op pricewatch, de Asus ROG strix Z390-I voor € 229 maar die moet het doen met USB3.1 (10Gb/s versus de 40Gb/s van Thunderbolt 3). En wil je per se die 10Gb netwerkkaart erin moet je al uitwijken naar een grotere behuizing.

De configuratie die dan in de buurt komt is de helft goedkoper maar support mag je zelf doen inclusief het pielen om het aan de praat te krijgen en te houden.

Hetzelfde geldt voor een iMac van 27". Voor een vergelijkbaar scherm (500cd/m3) heb je de keus uit die ene LG van dik € 1300 en mag je de rest bij elkaar klikken voor € 800. En dan neem je het "design" van een PC-kast voor lief want dat spul krijg je niet achter je monitor gepropt.

Zoals gezegd: voor de gemiddelde ZZP-er moet dat ding gewoon werken zonder daarbij na te hoeven denken of maar 1 telefoonnummer hoeven te onthouden en naar de winkel te kunnen gaan waar ze je helpen. En het ziet er ook nog eens gelikt uit.

-edit: dat neemt niet weg dat de fusion drive met 5.400 rpm een traag onding is vergeleken met de huidige stand van zaken, daar mag Apple best wat aan doen.

[Reactie gewijzigd door moredruid op 23 juli 2024 02:46]

Als je eisen een mini ITX bord zijn met zulke specs zit je wel redelijk in de exotische configuraties. Een normale SSD schijf is meer dan snel genoeg voor een werkplek en ik moet er niet aan denken om 10GB/s switches in ons netwerk te zetten laat staan dat we er een werkstation mee uitrusten. Zelfs onze VMware replica's hebben dat niet nodig.

Apple weet vaak heel moderne high end specs te gebruiken en dan is die 5400 RPM schijf gewoon een dikke middelvinger naar de consument.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je beter meer kunt betalen voor een echt Apple product dan dat je met een niet ondersteund OS gaat lopen rommelen. Leuk voor de hobby maar zou er zakelijk met een enorme boog omheen lopen.
Hoe bedoel je exotisch? Die mac mini is net zo groot als een itx bordje. Alleen zit daar een voeding al bij in. ZO exotisch is het allemaal niet hoor.
het formaat is niet exotisch. Maar dusdanige high end hardware in dat formaat wel, met name die 10GB/s netwerk poort is in een werkstation/werkplek echt wel exotisch te noemen. Zelfs als je naar gewone tower modellen gaat kijken.
Kun je me laten zien welke laptop hier €1000 is?
categorie: Laptops

Simpel filter gemaakt met;
Vanaf 15"
Vanaf 16GB Ram
Vanaf 500GB opslag
Vanaf 6 Core CPU
Vanaf 200dpi

De goedkoopste is €2160 tegen €2800 voor Apple. Niet €1000 tegenover €2800
Haal je DPI eens weg. ;)
Dan heb je er namelijk 1 voor €1030 en nee ik geef geen €1800 uit voor meer pixels. :)
Ik wel. Iedere keer een nieuwe bril is duurder.
Apple bashen is zo makkelijk, genoeg zaken waar je ze terecht voor op kan aanspreken. Waarom het dan nodig is om de zaken te verdraaien door te overdrijven snap ik dan niet.
De 'goedkoopste' MBP 15 inch kost 2800€ en die komt met een 256 SSD
Voor 512GB en een iets betere GPU betaal je 3300
https://www.apple.com/be-...cbook-pro/15%E2%80%91inch

Je hebt gelijk, ik heb iets meer betaald 1131€ voor 6de gen I7 maar wél een 4K scherm(282 Dpi) en 2 harde schijven !!
pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95703)
Oh en ....
Apple is adding some new configuration options to its iMac Pro today, including a truly absurd 256GB of RAM. It can be added to your computer (which, as a reminder, costs $4,999 to start) for the low, low price of $5,200 8)7 8)7 8)7

https://www.theverge.com/...00-update-configure-build
Hou je er ff rekening mee dat het dan gaat om ECC geheugen.
De goedkoopste 128GB 2.666MHz ECC module op pricewatch is van HP en kost € 2897 per stuk, dus € 5794 voor 256GB. De 2e optie is ook van HP en kost € 9291 per stuk.

Apple rekent € 6240, dat is dan helemaal niet zo'n idiote prijs als je Apples met appels vergelijkt :+
Maar ze gebruiken natuurlijk niet 2 geheugen bankjes van 128GB, maar 4 van 64GB. ( aangezien er 4 slots zijn )
En dan wordt het ineens een heel ander verhaal, namelijk: pricewatch: Samsung M393A8K40B22-CWD

Ik ga er vanuit dat ze Samsung gebruiken, als ze Kingston gebruiken wordt het nog €400 goedkoper dan onderstaand bedrag:

€700x4= €2800
Psst. Die zijn niet leverbaar ;).

De goedkoopste leverbaar zijn overigens nog steeds een stuk goedkoper. Ik vraag me alleen af of Apple ook de consumer grade varianten erin prikt en niet pro/server grade die HP bijvoorbeeld aanbied (1200 p/stuk).
Jazeker. Wordt dan met andere chips gemaakt. Condensatoren die niet overgedminensioneerd zijn bijvoorbeeld. Kan een hoop schelen voor de levensduur. Slechtere vrms enzo. Ecc is functionaliteit. Niet per se op componentniveau beter ofzo.
Ah, ik wist niet dat er 4 slots waren, ik dacht nog steeds 2. Net ff gekeken en het is inderdaad quad channel registered ECC wat ze aanbevelen bij kingston (maar dan max 32Gb sticks, dat zal nog wel bijgewerkt moeten worden). Dat maakt de prijs al minder verdedigbaar.

Aan de andere kant: er zijn kennelijk voldoende professionals of bedrijven die dit geld er voor over hebben.
Ik heb een iMac gekocht en er vervolgens Windows op geinstalleerd. De iMac was destijds de enige all-in-one met 5k scherm en rx580 8GB... ik weet niet of er tegenwoordig iets beters te krijgen is met Windows. Microsoft Studio is nog duurder dan de iMac... Destijds ook Dell XPS AIO overwogen, maar die heeft ook maar max een rx570...
Kan best, ik had het echter over een MBP 15 inch en die kost VANAF € 2.799,00

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 02:46]

Geheugen is makkelijk zelf te vervangen bij iMac
I know, maar het is gewoon krankzinnig hoe Apple misbruik maakt van de onwetendheid van de klanten. Daarbij verwacht ik dat het grootste deel van de iMac-gebruikers het apparaat wil gebruiken zoals het uit de doos komt en er niet aan gaat sleutelen.
Het is geen ontwetendheid perse. Misschien moet je je ook realiseren dat er zat mensen zijn met genoeg geld die het gewoon niet zo uitmaken.
Maar dan moet je eerst betalen voor waardeloos geheugen en dat weggooien, waarna nog meer moet besteden voor bruikbaar geheugen.
Hmm... Ik heb in mijn iMac 32GB erbij gezet van een ander merk (Team Group, wel zelfde kloksnelheden etc.). Ik weet niet of dit schadelijk is, maar hij herkent gewoon 40GB ram? Had ik eigenlijk de originele 8 eruit moeten laten?
Heb je 2 of 4 slots?
Als je 4 slots hebt, wil je de 2x16GB reepjes van TG in dezelfde memory channel bankjes zetten.
Vaak is dat ABAB.

Dus de eerste stick in het eerste bankje, en de tweede stick in het derde bankje.

Zo werken ze in dual channel configuratie en heb je een kleine performance boost.

Die andere 8gb stick kan je er gewoon bij laten zitten.
Het is hun hele verdienmodel, de instap versie is "goedkoop" genoeg voor mensen die graag een iMac willen (om wat voor rede dan ook). Pas als je echt performance nodig hebt in een iMac (stel je doet aan video editten met final cut pro) dan wordt het een heel duur grapje, maar Apple zal die duurdere modellen nog steeds verkopen omdat de mensen die het nodig hebben gewoonweg geen ander systeem kunnen kopen, want ze zitten vast aan MacOS.

En er is natuurlijk altijd nog een groep die gewoon het geld heeft voor deze absurd dure upgrades 8)7
Het slaat idd nergens op, de prijzen die zij vragen t.o.v. min of meer concurrenten, is absurd.
Ik snap dat ze een premium merk willen zijn, maar de prijzen zijn allesbehalve premium.

1TB SSD opslag (bijv. de 850 EVO), kost je €150,- via de PW, als grootafnemer krijg je zeker korting op de inkoop, waardoor de verkoopprijs kan zakken, prima als ze €45,- of €50,- extra rekenen om extra geheugen of opslag te doen, maar als je beide wilt, moet je wss 2 x de kosten voor het plaatsen betalen + aanschafkosten.

Tegenwoordig hebben zelfs budget en low-end laptops een SDD zitten. Gezien dit iMac's zijn, zullen de nodige reparaties ook online gezet worden door iFixit en natuurlijk anti Apple fan Louis Rossman :P

Natuurlijks zijn de macbooks en iMac's meer geschikt voor audio en video bewerking, omdat de latency lager is dan op Windows machines. Maar performance gericht komen ze wel lager uit. Anno 2019 nog dual cores leveren in de 21" behuizing en nog €1300,- er voor vragen is niet meer van deze tijd.
Voor die bedrag heb je al een redelijke gaming laptop.

Ik ben benieuwd hoe het zal zitten met zelf upgrades uitvoeren, zal Apple dit weer moeilijk maken en alles solderen op het mb, of luisteren ze toch naar de community en zorgen ze dat opslag, werkgeheugen en evt. het scherm zelf te vervangen is.

Toch vind ik het raar dat voor de goedkoopste model (de 21" model), dat daar low-end hw inzit vergeleken met de prijs. low-end zou ik verwachten op tussen de €300,- en €400,- + nog het feit dat ze een Core i3 aanbieden...
Wat zal de volgende stap voor Apple zijn, dat zij ook hun eigen CPU's voor laptops en desktops gaan ontwerpen en er nog meer geld voor vragen, gezien het een "premium" merk betreft?
Anoniem: 708439 @3x319 maart 2019 14:50
Tuurlijk begrijp je dat wel een upgrade naar 256Gb SSD kost je 240 euro, deze kost in de winkel +/- 120 en bij Apple inkoop misschien 40.

Apple is een bedrijf wat winst wilt maken en dat is goed te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 708439 op 23 juli 2024 02:46]

Apple wil ook een premium merk zijn. We don't ship junk, zei Steve ooit. Een iMac met een 5400RPM is junk, ding is compleet onbruikbaar en dat is zonde want de rest van de hardware is goed. Gelukkig snel te fixen met een Samsung USB3 SSD, maar dit doe je je (nieuwe, onwetende) klanten niet aan. Het is slecht voor het merk.

In een sterrenrestaurant bieden ze ook geen frikandel aan.
Ook met die dagelijkse taken merk je het verschil tussen een HDD en SSD. Windows draait in principe ook prima op een HDD, maar op een SSD draait het een stuk beter. Punt is dat er geen enkele reden is, behalve wat geld besparen, om voor een 5400RPM HDD te gaan. In 2007 (!!) kocht ik een laptop die als instap een 5400RPM HDD had. Nu 12 jaar later mag je van een premium merk als Apple toch wel verwachten dat ze met iets beters uit de kast komen, instapmodel of niet. Als ik 1000+ euro uit geef aan iets dan verwacht ik wel een beetje fatsoenlijke componenten die mee gaan met de tijd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar laptops tussen de 1000 en 1400 euro, dan zijn er 7 modellen met een 5400RPM HDD, 11 met een 7200RPM HDD en meer dan 400 met een SSD.

Wat Apple flikt hier is gewoon niet goed te praten. Op geen enkele manier.
Het is gewoon verkapt een hogere basisprijs dan de prijs waarmee ze adverteren. In de Apple Store raden ze je echt aan om een SSD te kiezen bij de iMac.
Toch (ik gebruik ook Apple) is het belachelijk. Veel zaken worden heel premium aangeboden, verpakking, gebruikte materialen, draaien van het OS, etc. Dan moet je gewoon (vooral voor die prijzen) geen HDD bieden. Nooit in dit geval. OS op een flinke SSD en extra ruimte op een 7200rpm of hogere schijf.
Helemaal mee eens. Heb m’n vorige MBP gekocht, omdat het ondanks de hoge aanschafwaarde dubbel en dik z’n geld waard was. Intussen wil ik naar een iMac gaan en stel ik het steeds uit door dit soort dingen van Apple. Ik ben nog blij dat ik id MBP nog een SSD kon doen, waardoor het goed draait.

En eerlijk is eerlijk. Dat Apple nog steeds updates geeft voor mn oudr MBP is geweldig. Toch kreeg je vroeger meer waar voor je geld dan nu.
Klopt. Toen ik ging verderstuderen kocht ik een iMac 27 inch. Je weet wel, zo'n halve bol. Daar heb ik mee gedaan van 2002 tot 2010. In 2010 heb ik dan een iMac 27 inch gekocht, en daar heb ik zelf geheugen bijgeprikt en enkele jaren later een SSD laten in stoppen. Dat ding doen het echt nog altijd uitstekend. Alleen mag ik van Apple MacOS niet meer upgraden en zit ik dus vast bij 10.12 (Sierra). Daardoor kan ik Sketch ook niet meer updaten, en binnenkort stopt Adobe CC ook met de support voor 10.12. Ik zal dus binnenkort een nieuwe computer moeten kopen om mijn software te kunnen updaten, ook al doet mijn computer het nog steeds prima.

Als ik een iMac wil kopen met evenveel geheugen als ik nu heb (16 GB) en een even grote SSD (512 GB) en ook nog eens gewoon een keyboard wil mijn cijfertjes (want ook dat krijg je niet meer standaard), kost me dat 2749 euro.

Ok, 2 (of binnenkort dan 3) computers op 17 jaar is niet zo veel kan je zeggen. Van de laptops ben ik trouwens veel minder tevreden. Daar heb ik eerst een iBook gehad (zo'n dikke witte), dan een MacBook (een zwarte), nog een Macbook, dan een MacBook Air die eigenlijk na 2 jaar zo goed als onbruikbaar was en nu weer een nieuwe MacBook Air. Dat is 5 laptops op 15 jaar. Bovendien was die laatste MacBook Air zo ongeveer 40% duurder dan mijn vorige, maar ik mis nu wel het gemak van Magsafe, heb geen lichtje meer aan de oplader (was heel handig), heb een extreem korte kabel, geen USB poorten meer en geen lichtgevend Apple logo. Je krijgt echt steeds minder voor meer geld bij Apple.
Was ook de grootste klacht van de Surface Studio 1 en dat was zelfs nog een 7200 RPM schijf (hybride). Deze is nu gelukkig ook vervangen voor een 1 Tb SSD in de Surface Studio 2. Echt een wereld van verschil.
Anoniem: 84766 @Shaidar19 maart 2019 15:27
Ik heb inderdaad een keer een Fusion Drive gemaakt met een externe Samsung T5 en de interne disk voor iemand, omdat je om de haverklap naar de spinning beach ball zit te kijken. Opstarten duurde 3-5 minuten (beetje veel opstart items) en met via de SSD nog maar 35 sec.

Ik koop het instapmodel niet nee, maar mensen die een iPhone hebben en daar zeer tevreden mee zijn en dan uiteindelijk de beslissing nemen om een iMac te kopen met een zo'n draaischijf, zijn dan behoorlijk teleurgesteld.

Ik werk al sinds een SE met de Mac, ik weet mijn weg wel te vinden. Dit doet me denken aan de LC. En de fusion disks zit nu volgens mij ook nog maar 32GB flash op in plaats van de 128GB dat het origineel was, dus qua kosten maakt het niet uit. Apple wil alleen dat men upgrade zodat ze de +38% marge kunnen pakken. Ik heb daar geen moeite mee, maar doe het niet door een slechte ervaring te bieden aan de onderkant.
SSD is altijd sneller.
Misschien komt het als een verrassing maar er draait meer op een computer dan alleen het OS...
Zelfs een instap systeem met windows dat een fractie kost van deze machines heeft vandaag de dag een SSD aan boord. En ja, het verschil merk je zeker en vast. Je kan traagheid maskeren in een OS, maar je kan het nooit weghalen. Leuk dat je wachticoon zich vlot laat zien zonder enige hapering, maar dat betekend niet dat je software sneller geladen wordt.

Draait het prima? Ja hoor. Draait het vlot? Dat net iets minder.
Heb jij het instapmodel van een BMW wel eens gezien? Daar zit toch ook geen 1.0 motor in? En dat is wel precies de vergelijking hier met een vanaf prijs van €1297.
Bmw heeft zelfs een kleinere motor, 650cc 2 cyclinder die in de i3 zit. ;)
En nig erger: het is zelfs een optionele extra!
De i3 is geen BMW, punt. ;) :+
Wat is het dan wel? O-)
Auto analogieën gaan altijd wel ergens scheef. Een 1.0 motor heeft nog bestaansrecht (zuinig, prima voor boodschappen karretjes, etc), dus er is dan ook een boodschappenkarretje die dat heeft (de i3).
Een 5400rpm hdd niet echt, het enige voordeel in de toepassing van deze iMacs is puur prijs. Een ssd is sneller, zuiniger, stiller, geen bewegende delen etc. De situaties waar een 5400rpm schijf voordelen biedt zijn te specifiek om boeiend te zijn.
En Apple is juist vrij prijzig, dat er dan bezuinigd wordt op een vrij essentieel onderdeel van de machine is dan imo zeker niet goed te praten.
Je gaat toch niet het gebruik van een HDD in een apparaat van over de 2000 euro verdedigen. Waarom zou je. Leuk dat het prima draait voor dagelijkse taakjes, maar dan had je beter een 300 euro laptoppie kunnen aanschaffen.

Bij een duur apparaat horen premium onderdelen, en dat is een ouderwetse trage HDD niet. Het is mij onbekend hoe je hier niet kritisch op kan zijn. Dit is als BMW in een dure premium auto standaard airco levert, en je flink bij laat betalen voor climate control, en dat jij dan zegt, maar heb je die airco wel eens gebruikt, werkt prima. Ja fijn dat het prima werkt, maar climate control werkt beter.
Anoniem: 84766 @Dark_man19 maart 2019 15:52
Corporate vision:
We believe that we are on the face of the earth to make great products and that’s not changing. We are constantly focusing on innovating. We believe in the simple not the complex. We believe that we need to own and control the primary technologies behind the products that we make, and participate only in markets where we can make a significant contribution. We believe in saying no to thousands of projects, so that we can really focus on the few that are truly important and meaningful to us. We believe in deep collaboration and cross-pollination of our groups, which allow us to innovate in a way that others cannot. And frankly, we don’t settle for anything less than excellence in every group in the company, and we have the self-honesty to admit when we’re wrong and the courage to change. And I think regardless of who is in what job those values are so embedded in this company that Apple will do extremely well.
Ik durf te wedden dat niemand in dat Spaceship dat instapmodel gebruikt, omdat het veel te traag is. Als je het zelf al niet wilt gebruiken, dan moet je het ook niet verkopen. Niemand van dat design team zou zo'n iMac kopen voor zijn kind. Verder is de iMac een prachtige machine, maar die draaischijf verknalt echt de hele ervaring.
Kijk daar ga je weer met het standaard argument van een 6 jarige, zoals altijd.

JA MAAR HUN DOEN HET OOK!!!

Dat anderen het ook doen praat niets goed. Dan is het ook slecht bij die fabrikanten.

Waarom reageer ik eigenlijk, @Dark_man is zo'n zielige troll, zou eigenlijk uit de comments gefilterd moeten worden.

Btw:
Wel leuk dat je zelf zegt dat dure laptops met lage resolutie schermen niet kunnen. Je hebt mij er namelijk meerdere malen op aangesproken dat de lage resoluties in de Macbook Airs van de afgelopen +-10 jaar niet slecht zijn.
Lekker consequent jongen.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 02:46]

Je weet wat ik je gisteren vertelde over mijn kat he? ;) Kom anders een keer langs voor een goed gesprek. _O-
Toon eens aan met specs/prijzen van die toestellen?
Oh en de BASISprijs voor een MBP 15 inch is 2300 euries ...
zelf op Linux is de performance niet geweldig met een HDD.

En de prijs van een SSD is tegenwoordig zeker geen probleem op een 1200+ eur machine.

HDD is wel praktisch, maar niet als OS-disk.
Inderdaad vreemd, zeker gezien de meeste 1TB HDD's hier op de Tweakers Pricewatch duurder zijn bijvoorbeeld deze Gigabyte 256 GB PCIe M2 SSD. De meerprijs van 240 Euro is dan ook met geen mogelijkheid te verklaren.
Anoniem: 84766 @RomeSDS19 maart 2019 15:43
Klopt, maar vergelijk ook eens de processen die nu draaien en continue disk I/O doen ten opzichte van 10 jaar geleden.
Ja, mensen klaagde 10 jaar geleden ook niet over Pentium CPU's, maar dat wil niet zeggen dat je er nu nog 1 in je pc wilt.

Hetzelfde geldt voor hardeschijven, als je eenmaal een SSD hebt wil je niet meer terug. En tegenwoordig zijn SSD's vrij betaalbaar geworden, eigenlijk geen reden om een paar tientjes te besparen op alleen maar de hardeschijf.
Eh, da's een beetje een beroerd voorbeeld, de Pentiums zijn gewoon meegelopen met de tijd, de huidige Pentiums zijn gewoon moderne Coffee Lake cpu's :)
10 jaar terug betaalde je voor een 64 gb 120 euro. Tegenwoordig heb je 500GB NVME drive voor dat voor dat geld. Krijg je er ook nog eens 20x meer snelheid tov HDD.

Ik hoorde 10 jaar terug ook niemand klagen over quad core, 1080p, 3G verbinding en 50mbit internet.
Als je eenmaal zit op een SSD dan voelt een HDD aan als een enorme downgrade.
Een "premium" merk als Apple levert geen budgetproducten dus dan kan je wel verwachten dat er top notch hardware in zit. Zeker voor dat geld kan je het niet rechtvaardigen om een HDD als bootschijf in te plaatsen.
100 jaar terug reed men allemaal in de Ford Model T. Ook nu kun je je nog voortbewegen in die auto. Dat betekent niet dat dat prettig is. Zelfde voor HDD vs. SSD. Tuurlijk kan je nog een HDD gebruiken, betekent niet dat het prettig niet. Zeker niet op een computer can €2000 :')
10 jaar geleden waren veel minder mensen bekend met een SSD en waren ze erg prijzig.

Maar ik hoorde inderdaad niemand klagen over een 128gb HDD in 1982, dus waarom zijn we daar in godsnaam vanaf gestapt?
In een sterrenrestaurant bieden ze ook geen frikandel aan.

well hotdogs en frietjes
https://www.wurstdogs.be/
https://www.fritesatelier.com/
Anoniem: 708439 @mrdemc19 maart 2019 15:17
Je zegt /offtopic maar de Kok draagt een Apple Watch dus sluit wel aan op een Apple Artikel.
Maar krijg je hem wel als je er om vraagt en niet voor 13€ ;)
ze willen dat graag maar zijn het niet, dat hebben ze de afgelopen jaren wel laten zien niet.

Toetsenbord Macbook nu, bendgate, accu performance omlaag halen etc.

ze willen het graag maar zijn het dus niet.
Het komt bij andere merken in dezelfde prijsklasse helemaal niet vele malen meer voor bij vergelijkbare producten. Dat zal dan ook de reden zijn dat je daar niks van leest, het is namelijk simpelweg niet waar.

Er zijn een aantal modellen iMacs (bijvoorbeeld 2011, 2012, 2013 - en meer) met een historie van fabricagefouten. Dit waren geen incidenten, er zijn recall programs voor geweest. Ik zal dus de laatste zijn die zal zeggen dat 'ze goede producten willen maken wat ze als enige in deze markt lukt', behalve als je de OSX-markt bedoelt. Dan klopt je verhaal namelijk aangezien Apple dan de enige speler is.

Edit: typo's.

[Reactie gewijzigd door netmeester op 23 juli 2024 02:46]

Hoeveel terugroepacties heeft HP wel niet gehad de afgelopen jaren dan?
Herhaaldelijke recalls op opvolgende types in één productlijn bedoel je? Nog nooit voor zover ik weet.
En dan noem je ook nog een merk op wat ik persoonlijk niet snel zou kiezen omdat ik er persoonlijk slechte ervaringen mee heb.
Ja, dat laatste geldt voor iedereen en alle merken 😜
Da's niet helemaal waar. Ik heb goede ervaringen met Apple bijvoorbeeld.

Ik type dit op een iMac 2011, i7 met 16Gb, en 2x 1TB Samsung SSD.
Het is een model wat na een recall program een verse videokaart heeft gekregen. Hiervoor had ik een iMac 2011 i5 van een mede-Tweaker via vraag en aanbod.

Vroegâh had ik een Mac Mini i7 4c als home-server omdat dat qua hardware en stroomverbruik de enige goeie kandidaat was. Beviel prima, nooit gezeik mee gehad. Ik kon er dan ook vrijwel alles zelf in vervangen (net zoals in de iMac 2011's).

Heb een tijdje terug m'n PowerPC-verzameling de deur uit gedaan.

Kortom: ik heb geen hekel aan een specifiek merk. Er zijn er echter enkele waar ik liever van weg blijf, en Apple gaat die kant op. Ik heb het geluk dat ik zelf nog wat kan repareren indien nodig.
Maar je kunt Apple niet serieus verdedigen met de fratsen die ze de laatste tijd uithalen.
Ik heb bewust eind 2016 een MBP 2012 (pre Retina) gekocht omdat je alles zelf nog kon vervangen. SSD erin, Superdrive eruit, 500 Gb oude HDD erin, 16Gb RAM erin... ideaal.
Dat zegt me eigenlijk genoeg. Ook ik pak een ouder model omdat die naar wens aan te passen is.
Jammer dat die mogelijkheid bij veel nieuwere modellen ingeperkt is.

Het blijft uiterlijk en innerlijk mooie apparatuur, maar ik heb niet het idee dat de consument nog op één staat bij Apple.

Ik draai overigens de meest courante Windows 10-versie, omdat de laatste OSX-versie niet ondersteund wordt. Ook jammer. Blijkbaar langer support van MS dan van Apple op dit ding.
Ach ik heb van 2007 tot eind 2016 op een iMac Early 2006 gewerkt, die ik al tweedehands had. Ding doet het nog steeds en m’n dochter ( 8 ) is er reuze blij mee.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 02:46]

Ik wil je hiervoor niet minnen - ik begrijp het punt wat je wilt maken - maar ik ben het er niet mee eens.
SSD's zijn echt ver gekomen hoor, en dan heb ik het niet eens over de snelheid (wat ikzelf overigens wel belangrijk vind).

Langere levensduur: ligt er nogal aan welke HDD je hiervoor kiest en tegen welke SSD je deze afzet.
Ik ben benieuwd naar de resultaten als je een Seagate Enterprise HDD naast een Samsung Enterprise PM-series SSD zet, mijn geld zet ik op de Samsung.
Je vergeet nog de 1 TB drive die je dan niet krijgt. Die moet je er nog bij optellen
dus +240 + 40 = 280 euro extra
Bij mm koop je deze week een 1TB samsung ssd voor 105 euro ...
Mij viel de 8gb ram op... daar kan je toch niet meer op werken?
Wat denk jij dat mensen met een desktop doen? Voor 90% van de toepassingen is dat ruim voldoende.

Voor de 10% die meer vereist, kun je voor extra geheugen kiezen.

(Waarmee ik overigens niks wil zeggen over de prijzen die je betaalt.)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 02:46]

Mijn ervaring is dat imac veel gebruikt worden voor designers hevig photoshop en als werk pc, veel tab bladen veel gemail adobe pakket etc.. Ik ken niemand die zo'n ding thuis heb staan
Die kopen niet het instapmodel met een dualcore(!)

Dit ding komt meer op mij over als (zwaar overpriced) kantoorPC voor bedrijven met geld over, advocatenkantoren oid..
Als u games ontwikkelt of video's edit, zal dat mogelijk een probleem zijn.
Voor enkel wat tekstverwerking , werkt dat prima.
Alles hangt dus af van de gehanteerde definitie voor werken.
Ja was niet van plan er 1 te kopen voor dat geld heb je de pc die bij mij thuis staat. En die heeft 3 dubbel de specs
Een peperdure mac kopen om op te gaan tekstverwerken klinkt als enorme geldverspilling...
De meeste lopen rond met een iPhone van +800eurie om er enkel mee te bellen.
het kan met de fiets, maar 't kan ook met de auto.

Een Huawei P20 of IphoneX om er daarna gewoon mee te bellen of SMSen... beetje Facebook. Oh ja een selfie maar dan blurry omdat ze geen vaste hand hebben.

Overkill is tegenwoordig standard. SUV (fake stad's 4x4) waarom?

Status-symbolen... Overconsumptie wordt sterk gepromoot, 't is goed voor de economie...
Op Windows niet nee maar macOS gaat wél efficiënt met geheugen om.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 juli 2024 02:46]

Is niet wat ik herriner toen ik er achter werkte :P maar good try
Jij denkt serieus dat Windows efficienter met geheugen omgaat dan Unix? Nice try... :)
Dat zeg ik niet, ik heb 32gb ram intern, maar wat ik herriner is dat apple ook echt wel gezeik gaf met 8gb ram
Lukt hier prima op een iMac 27" late 2012, FusionDrive met i7. Tevens ook op een 2017 MacbookPro.

Ben php-developer trouwens, php-storm, mysql, webservertje etc.
Het wordt ietwat vervelender als het spontaan hip wordt om dingen met Docker te gaan doen, dan loop je al snel tegen beperkingen aan.
Dus een tweede OS draaien inclusief applicaties wordt lastig voor het RAM geheugen dat ruim genoeg is om een OS te draaien inclusief applicaties.
verwijderd ;-)

[Reactie gewijzigd door Daan_ op 23 juli 2024 02:46]

Deze vind ik ook zeer verwonderlijk. Ze vragen de hoofdprijs voor een premium systeem en dan krijg je bij een deel van de modellen een achterhaalde optie die je elders enkel bij budgetsystemen nog tegenkomt.
De enige reden dat ze dat doen is om upgrades aantrekkelijker te maken. Ja, je kunt zelf een en ander vervangen, maar ik verwacht niet dat veel iMac-gebruikers dat doen. Gezien de prijzen die Apple hanteert voor bepaalde upgrades is dat bijna gratis geld voor ze.
Dat begrijp ik en dat is lang een succesvol model geweest voor ze. Maar naar mijn idee is het gat met de concurrentie inmiddels te groot. Overigens valt er zelf vrij weinig meer te upgraden; ze solderen steeds meer vast op het mainboard.
Anoniem: 498327 @3x319 maart 2019 15:06
En dan is het ook nog eens dat de 5400 toeren schijven van Apple een van de slechtst presterende onderdelen zijn qua levensduur. Na 4-5 jaar zijn ze op. Ik heb er heel wat kunnen afvoeren. Gelukkig allemaal modellen waar ze zelf te vervangen waren door een snellere of SSD (veel eerdere upgrades naar een WD black 7200 toeren draaien nog prima). Zelf upgraden bij nieuwe iMacs is er helaas niet bij.
Jawel hoor, de 2017 was juist de meest upgradebare iMac sinds jaren. CPU in een socket, geheugen gesocket, SATA mogelijkheid. Zelfs de PCIe SSD kan er uit maar is wel een speciaal Apple model.

Je moet wel met een pizzasnijder aan de slag maar in elk geval heb je door het gelamineerde scherm geen last meer van stof tussen scherm en topglas.
Je moet wel met een pizzasnijder aan de slag maar in elk geval heb je door het gelamineerde scherm geen last meer van stof tussen scherm en topglas.
En de garantie is weg...
Dat kunnen ze nooit in alle gevallen volhouden, maar ik verwacht wel dat je beter rechtsbijstand hebt voordat je hieraan begint inderdaad.
Meest upgradebaar... maar wel het ding met een pizzasnijder open moeten maken?

Nice..
Helemaal mee eens. Op zijn minst had dat de hybride disk moeten zijn. (Alhoewel ik meer fan ben van dedicated SSD)
Verbaast me eigenlijk niks bij Apple. Was groot fan van het bedrijf, maar grote veranderingen in de Mac serie hebben we niet gezien. Lijkt alsof het ze niet veel kan schelen. iMac design ook al aantal jaar hetzelfde met zulke enorme bezels, lijkt me niet lastig deze kleiner te lkrijgen.
Commentaar wat ik elders plaatste:
Can't somebody just torch that warehouse where Apple stores all of those 5400 RPM drives they still want to get rid of? For the good of humanity?
Ik weet ook niet wat ik anders nog kan zeggen 8)7
Wat dacht je van die waardeloze koel oplossing waarbij de CPU thermal throttled zodra je Safari opent
Zo gek is het niet. Voor ons wel ja, maar als je kijkt naar de doorsnee prosumer/high-end/dure markt zie je dat eigenlijke elke fabrikant dat nog gewoon doet. Gelukkig is dat bij de laptops wel anders.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 02:46]

doorsnee prosumer/high-end/dure markt zie je dat eigenlijke elke fabrikant dat nog gewoon doet
Kun je dit ook onderbouwen met links etc? Een of andere gare Acer laptop van €330 komt zelfs "gewoon" met een 128GB SSD. pricewatch: Acer Extensa EX2519-C6PL

Je kunt toch geen premium producten uitleveren zonder SSD in 2019, kom op zeg.
Ik heb het niet over laptops, maar over vergelijkbare constructies. Ik geef ook specifiek aan dat het bij laptops anders.
Het is net zo goed een PC, en ik vind het juist eerder raar dat een desktop ( die over het algemeen toch intensievere taken doet dan een laptop ) een HDD krijgt, dan een laptop.
Dat komt door dat ze bij een laptop minder ruimte en energie hebben. De meeste fabrikanten stellen spul samen om praktische redenen, niet om dat het altijd de beste keuze is. Zo had je vroeger heel vaak dat laptops scharnieren hadden die van plastic waren of metal en dan in plastic vastgezet; je ziet hem al aankomen: dat spul breekt gewoon af. Maar doen ze dat nog veel deden was dat vooral om dat dat de beste prijs/ruimte/constructie methode was die beschikbaar was voor het prijssegment. Niet om dat het technisch de beste keuze is. (net als kabels door een scharnier vs. langs vs. als FFC)

Ter referentie:

pricewatch: HP Z240 Tower Workstation J9C16ET
pricewatch: Dell Precision 3630-FW7V2 MT
pricewatch: MSI Infinite 8RC 444EU (lijkt me heel gek dit?)
pricewatch: Lenovo ThinkStation P520 30BE0074GE

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 23 juli 2024 02:46]

Ze lijken ook wat kleine wijzigingen doorgevoerd te hebben bij de iMac Pro: die is nu ook leverbaar met Vega 64X GPU. Oh en 256GB RAM is volgens mij ook nieuw :)

Edit: Zie ook https://www.macrumors.com...-ram-radeon-pro-vega-64x/

[Reactie gewijzigd door theblindman op 23 juli 2024 02:46]

Anoniem: 343919 19 maart 2019 15:46
Ik ga Apple's prijzen echt helemaal niet goed praten. Is erg duur. Maar ik vind wel dat men de vergelijkingenwel recht moeten trekken. Vaak wordt er gezegd dat een SSD maar 100 euro kost. Maar wordt daarmee ook meegenomen dat in de iMacs Pcie SSD's worden gebruikt die tot 3GB/s kunnen gaan? Dat is denk ik ook de meerprijs waard. Dat het nodig is voor de gemiddelde gebruiker is een ander verhaal. Maar ik denk dat dat wel duurder is dan een gemiddelde SSD via SATA.
Exact, maar helaas denk niet iedereen in Enterprise maar in Consument.

Ik heb hier mijn baas voor gewaarschuwd toen hij helemaal wild werd van de prijzen van Huawei servers. Toen vervolgens bleek dat de inkoop van HDD's bij Huawei op een heel ander niveau zit als bij HP en Dell, en hij bakken met geld kwijt was aan nazorg krabbelde hij pas terug.

Ook Apple heeft een heel andere selectieproces als de meeste fabrikanten. Nu wil ik niet zeggen dat die SSD van 100 euro slecht is, maar Apple koopt die niet blind in. Daar zitten heel wat randvoorwaarden en eisen aan.

Of de marge die erop zit te veel is mag ieder zelf bepalen maar het is niet "simpel een SSD van 100 euro"

Kijk bijvoorbeeld naar een speedtest en wellicht krab je je achter je oren...

https://ssd.userbenchmark...G-PCIe-251GB/2977vsm25442

(plaatje op die site van een insteekkaart is niet kloppend. maar dat is enkel het plaatje.. de specs kloppen wel)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 23 juli 2024 02:46]

waarom geen snelle nvme als de samsung 970 die blijken nog sneller te zijn
Waarom geen Intel Octane?

Omdat het niet nodig is. Waarschijnlijk passen de snelheden van alle componenten binnen een Apple product precies bij elkaar. Het heeft geen zin om een "beter" component te plaatsen als het niet gebruikt word. Zo kun je 128Gb mem op je Z390 moederbord stoppen, want dat is meer.... maar word niet gebruikt.

Uiteraard zal de hele machine nog sneller kunnen en dan zal ergens een Octane ook wel weer nodig zijn, maar dan gaat de totale kosten omhoog.

Het is een samenspel van specs. Enkel naar een SSD wijzen en zeggen dat er snellere zijn.. heeft geen zin.

Daarnaast zijn de meeste Pro Apple gebruikers niet zo geinteresseerd of iets NVME of Fusion heet. Ze hebben een Apple en die doet 100% zijn werk. En als ze een nieuwe kopen kunnen ze 20% meer doen. Who cares wat er dan in zit? Als je zakelijk nadenkt is dat niet zo belangrijk. Al stoppen ze er elfjes in die onder maanlicht je CPU kietelen zodat hij zich de volgende dag beter voelt.... zolang je 20% meer werk verzet in de zelfde tijd.. is de aankoop af te wegen en evt te verantwoorden.
Wat een slechte vergelijking. Gebruik dan deze link:
https://ssd.userbenchmark...CIe-251GB/m497261vsm25442

Een Samsung 970 Pro 1TB kost je zo'n €300-350.

Of als je de 970 Evo Plus pakt van €200-250:
https://ssd.userbenchmark...CIe-251GB/m693540vsm25442

Dus ik denk zelf dat Apple op een ssd upgrade naar 1tb van zo'n €900 euro iets van €700 winst pakt.
Oke top, maar dan zitten we in een ander gesprek. Jij zegt dat Apple niet de laatste nieuwe methode heeft gebruikt, die ongeveer even duur is.

Daar is wat voor te zeggen. Ik zou ook liever willen dat Apple bleeding edge is. Maar ze zijn daar wat rustiger in soms. Anderzijds lopen ze naar mijn mening nog steeds soms voor, maar in het geval van HDD's niet.

Maar ik weet de strategie niet. Apple doet het natuurlijk sowieso al anders met hen hele Fusion concept. Dus het is lastig vergelijken. De roadmap van Fusion en van Intel naast elkaar leggen is niet handig om te doen denk ik. Dat NVME nu sneller is wil niet zeggen dat het als framework gaat gelden voor de komende 20 jaar. Ik zie Fusion daar meer potentie hebben.

Zie ook de stap van Intel naar Cache Octane. Intel doet daar eigenlijk exact wat Apple al jaren deed. Een SSD samen laten werken met een traditionele HDD voor toepassingen die daar nut bij hebben. Intel ziet ook wel in dat dit goedkoper kan zijn.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 23 juli 2024 02:46]

Ik vind dit verschil tegenvallen, die 4K snelheden moeten een stuk hoger kunnen liggen. Ik heb nu zo mijn twijfels welke ik beter vind in taken zoals het edditen van video's
De meeste SSD's zijn toch allang NVMe? Er komen nauwelijks meer SATA M.2 SSD's uit.
Die kosten nog steeds geen 200 € terwijl Apple er 960 € extra voor vraagt. Daarnaast heb je de keuze tussen een Lada (trage HDD) en een Bugatti (supersnelle SSD). Waar is de middenweg, het is tenslotte bedoeld als mainstream desktop.

Het is allemaal marketing, bijna niemand koopt het basismodel net zoals bijna niemand een "betere" auto koopt zonder opties :)

Apple heeft de $$$ en doet gewoon waar ze zijn in hebben. Kan ze geen ongelijk geven.
9900k?
Hoe zit dat eigenlijk bij Apple, kan je die processor overclocken?
Is dat zinvol/ doet het systeem dan niet lastig?
Anoniem: 776095 @ferragosto19 maart 2019 15:03
Overklokken kan je denk ik niet. Sowieso is het moeilijk op OSX, maar waarschijnlijk zit er überhaupt geen z390 bord oid in, eerder iets als b350 of h370.
Ook al was het mogelijk dan nog gaat dat niet echt lekker koelen in een iMac.
Heeft weinig zin om dat de koeling er niet voor geschikt is. Je zou het wel kunnen doen als je het moederbord er uit haalt en extern koelt. Maar dan kan je net zo goed een standaard PC moederbord nemen.
Bijzondere (duurdere) keuze indd.

Stel je vraag eens bij een Apple
Store? Ben benieuwd wat ze daar zullen zeggen..

Waarschijnlijk bekt een K processor lekkerder?
21,5" iMac 2019 - Core i3, 4 cores,3,6GH
Terwijl 21,5" iMac 2017 - Core i5, 4 cores, 3GHz gebruikte....
Ben ik de enige dat ik niet snap waarom Apple Core i3 heeft gebruikt???
Of heeft tweakers.net verkeerd gelezen of begrepen???

Update: tweakers.net heeft zeker niet verkeerd begrepen, ik zie het op apple website terug.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 23 juli 2024 02:46]

De oude i5 (4 cores) en nieuwe i3 (ook 4 cores) zijn qua prestaties vergelijkbaar. Je kunt het er over hebben of dat fair is, maar het verklaart het in ieder geval wel :)
i3 is nu 4 core en i5 is nu 6 core ;)
Nu nog makkelijk geheugen en harde schijf erbij kunnen prikken en klaar.
Ik wil ook geen nieuwe Mac mini kopen omdat je geen harde schijf intern erbij kan prikken want wat heb je aan meer geheugen en maar 256 GB opslag? Ik koop en mac mini omdat ik het formaat top vind maar voor meer opslag moet ik nog extern iets erbij prikken. Echt heel jammer.
Ook voor deze iMac, vervangen van de harde schijf of geheugen blijft hangen op een droom want de versies zonder de fusion drive hebben ook niet het voordeel van de PCI-e aansluiting voor een snelle SSD. Daarnaast kom je niet binnen 2 min of redelijk tijdsbestek erbij, echt heel jammer.
Wat is er mis met een harde schijf die je onder je bureau hangt? Of een NAS? USB/Thunderbolt genoeg.
Eén iMac met alleen stroomkabel vind ik strakker op een leeg bureau dan nog zo'n USB kabel erbij.
Gestel dat je interne HDD stuk is, althans bad blocks etc dan is het zo'n struikelblok aan je been dat je alsnog die iMac open moet maken.
Is het nou zo moeilijk om een lasercutter voor aluminium te pakken, scharnier or whatever, moer en schroef en hoppa klepje erin?
Geheugen is oersimpel bij te prikken: https://support.apple.com/nl-nl/HT201191#27inch2017 . Dus dat is alvast een upgrade die je zelf kan doen.
Geen Bluetooth 5.0 zoals bij de Macbook Pro's, nog steeds maar 2 keer USB-C (vergeleken met 4 bij de iMac Pro), geen 10Gb Ethernet optie zoals bij de Mac Mini en geen i7 optie meer. Ben blij dat ik vorig jaar niet gewacht heb tot deze update met aanschaffen van een iMac. Het topmodel i5 3,7GHz (waarschijnlijk i5-9600FK) presteert single-core hetzelfde als de i7 4,2GHz van de vorige generatie, je krijgt alleen twee cores extra maar je moet hyperthreading weer missen. Apple en Intel maken er samen een rommel van, zal blij zijn als ze straks eigen chips gaan gebruiken in Macs.

[Reactie gewijzigd door pBook op 23 juli 2024 02:46]

Anoniem: 776095 19 maart 2019 14:59
Vergeleken met een imac pro is een 27" imac met vega op zich een prima deal. Zijn gewone imacs niet ook makkelijker te upgraden? Zou wel chill zijn voor de tweaker apple fan! Zal denk nooit meer aan macs denken, windows red ik me tegenwoordig best aardig mee, zeker met al mijn gamepies, maar misschien ooit een leuk refurbished modelletje voor dat retrogevoel? Alles erop en eraan voor een euro of 1250 kan over een jaar of 5-6 wel denk ik! 😂
Hopelijk zitten de CPU's nog steeds gesocket zoals bij het 2017 model! Daar kon je echt bijna alles aan upgraden.

Nadeel was alleen dat je hem open moest snijden met een pizzasnijder :P. Maar het kon tenminste.
Het design begint wel een beetje op haar laatste benen te lopen en die harde schijf voelt ook wel redelijk antiek. Het zou mooi zijn als je in elk geval kostenloos kun differentiëren tussen 1000GB Fusion Drive of 256 GB SSD.

Ik vind de Mac mini een veel aantrekkelijkere propositie.
Mac Mini heeft geen (goede) GPU, dat maakt hem voor mij persoonlijk al niet aantrekkelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.