Apple kondigt 10,5"-iPad Air aan en geeft iPad mini een update met A12-soc

Apple kondigt nieuwe versies van de iPad Air en iPad mini aan. De iPad Air van 2019 heeft een 10,5"-scherm. Apple levert de iPad mini voortaan met de A12 Bionic-soc en de tablet ondersteunt de Pencil. Beide komen in versies met 64GB en 256GB.

Apple iPad Air 2019
iPad Air 2019

De nieuwe iPad Air heeft 10,5"-scherm waar de eerste en tweede generatie van de iPad Air-tablets en de iPad van 2018 9,7"-schermen hadden. De resolutie bedraagt nu 2224x1668 pixels tegenover 2048x1536 pixels voor de iPad Air 2. De nieuwe Air heeft daarmee een scherm met hetzelfde formaat en dezelfde resolutie als de iPad Pro 10.5 van 2017.

Ook de behuizing van de nieuwe iPad Air komt overeen met die van de iPad Pro 10.5. Dat betekent ook dat het nieuwe model nog een Lightning-aansluiting gebruikt in plaats van usb-c en ook zijn de 3,5mm-koptelefoonaansluiting en Touch ID-sensor nog aanwezig. De tablet beschikt over Apples actuele processor: de A12 Bionic, die ook in de nieuwste generatie iPhones zit. De iPad Air 2019 is compatibel met de Apple Pencil van de eerste generatie en met Apples Smart Keyboard. De Pencil moet nog via de Lightning-poort geladen worden, de Pencil van de tweede generatie ondersteunt draadloos laden.

Er zit een achtmegapixelcamera aan de achterkant en de camera aan de voorzijde is een Facetime HD-model, maar deze heeft voortaan een zevenmegapixelresolutie. Apple rekent 569 euro voor de goedkoopste iPad Air met 64GB en 739 euro voor de 256GB-variant. Voor de 4g-versies zijn die prijzen achtereenvolgens 709 euro voor het 64GB-model en 879 euro voor de versie van 256GB.

iPad Air 2019

Ook de iPad mini heeft een update gehad. Deze compacte 7,9"-tablet beschikt voortaan ook over de A12 Bionic-soc en hij kan eveneens overweg met de Apple Pencil van de eerste generatie. Dit betekent dat alle courante iPads nu Pencil-ondersteuning hebben. Aan de achterkant zit een achtmegapixelcamera en aan de voorzijde een zevenmegapixelmodel. De aansluitingen zijn gelijk aan die van de nieuwe iPad Air. Het scherm behoudt de resolutie van 2048x1536 pixels, maar de maximale helderheid is nu 500cd/m² en de True Tone-techniek voor het aanpassen van de witbalans aan het omgevingslicht is toegevoegd. Dat geldt ook voor het scherm van de nieuwe iPad Air.

Opvallend is dat Apple er voor de opvolger van de mini uit 2015 voor gekozen heeft om geen 128GB-model uit te brengen. De keuze is voor een 64GB-iPad mini van 459 euro of een 256GB-variant voor 629 euro. In combinatie met 4g zijn die bedragen respectievelijk 599 euro en 769 euro.

iPad mini 2019

iPad Air 2019 iPad 2018 iPad Air 2 (2014) iPad mini 2019 iPad mini 4 2015
Scherm 10,5", 2224x1668 9,7", 2048x1536 9,7", 2048x1536 7,9", 2048x1536 7,9", 2048x1536
Soc A12 Bionic A10 A8X A12 Bionic A8
Opslag 64GB/256GB 32GB/128GB 16GB/32GB
64GB/128GB
64GB/256GB 16GB/32GB
64GB/128GB
Cameraresolutie achter/voor
(in megapixel)
8 / 7 8 / 1,2 8 / 2,1 8 / 7 8 / 1,2
Prijs 64GB: 569 euro
met 4g: 709 euro
256GB: 739 euro
met 4g: 879 euro
Vanaf 359 euro Vanaf 439 euro 64GB: 459 euro
met 4g: 599 euro
256GB: 629 euro
met 4g: 769 euro
Vanaf 399 euro

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-03-2019 • 14:35

255

Submitter: robcoenen

Reacties (255)

255
229
135
6
0
60
Wijzig sortering
Het valt me wel op dat bij de introductie van verbeterde iPads de reacties over het algemeen erg zuur zijn hier. Terwijl het aanbod van iPads breder en beter is dan ooit, van goedkoop tot extreem uitgebreid en het toch veruit het meest populaire merk voor tablets is met een sterke klanttevredenheid.

Klagen over het aanbod van iPhones of MacBooks: OK, ik kan er me iets bij voorstellen. Maar de klachten die ik hier voorbij zie komen lijkt meer op klagen omdat het kan dan dat er nou echt inhoudelijk een probleem is met de producten die vandaag zijn geïntroduceerd. Tenslotte als de Air te duur voor je is koop je toch gewoon de basis iPad? Of je geeft nóg meer geld uit voor een nóg betere als je echt betere specs nodig hebt?
Vooral de prijs van de iPad mini is veel te hoog geworden.
De introductieprijs van de iPad Mini 2 was al tegen de 400 euro. Voor 16GB. iPad Mini 3: idem. iPad Mini 4: ook. Deze modellen zijn ook nog goedkoper geworden nadat ze ouder werden. Nu krijg je een 64GB variant met een sterk verbeterd scherm, pencil support en zeer sterke processor. De 64GB variant van de Mini 4 was 500 euro.
Het is natuurlijk vreemd dat de iPad 2018 met 128GB minder kost dan de Mini 64GB terwijl de eerst genoemde een groter scherm heeft. Is de A12 nou echt de meerprijs waard?
De iPad Mini was voorheen de kleinere broer van de goedkopere iPad, nu is het qua specs meer een middenmoter geworden. Toegegeven, voor mij is de line-up ook een beetje een zooitje geworden, er zit wel logica in maar de positionering is niet helemaal te volgen. Volgens mij is het voor de meeste mensen met een klein budget geen ramp een grotere iPad voor minder geld te krijgen.

Alsof Apple de opvolger van de iPhone SE ineens met een OLED scherm een A12 en alle andere toeters en bellen uit brengt van de XS die qua prijs rond of boven de iPhone XR zit. Leuke specificaties maar de mensen die gewoon een goedkope kleine iPhone zochten wel raar.
Toch ben ik wel blij met de nieuwe iPad mini. Deze komt hier in huis ergens dit jaar. De specs zijn wat ik zoek, maar dat kost automatisch ook wat meer geld. Alleen de keuze in geheugen snap ik niet bij de mini.
Anoniem: 583079 @Starr0w18 maart 2019 19:51
De mini is in elk geval goedkoper dan een “vergelijkbare” iPhone :) .

Met welke tablet vergelijk je, als je zegt dat de mini veel te duur is? Volgens mij vind je niets met vergelijkbare hardware en verwachte nuttige levensduur.
Die maatregel kun je uitzetten, heb ik ook gedaan op mijn iPhone. Voor menig gebruiker zal dit prettiger zijn, want langere levensduur. Ik heb vaak een laadtouwtje bij de hand, dus niet nodig.

En je vergist je als je denkt dat elke andere tablet zo snel is, en dat alles een perfecte rom heeft. Als je bvb. Lineage op je Samsung knalt, kun je vaarwel zeggen tegen je batterijduur. Die loopt gewoon leeg terwijl je device niks ligt te doen.
Toch ff reageer op jouw +2

.... Terwijl het aanbod van iPads breder en beter is dan ooit, van goedkoop tot extreem uitgebreid en het toch veruit het meest populaire merk voor tablets is met een sterke klanttevredenheid.

Het is juist anders om, denk ik.
Voorbeeld:
Klant: Waarom is een Mini duurder dan deze iPad 2018.
Apple: Deze is "sneller" dan iPad 2018. Klant (denkt): iPad 2018 is groter en heel stuk goedkoper... 8)7 = kopen. (opslag is niet altijd relevant bij aankoop).

Klant: Wat is het verschil met een iPad en air.
Apple: Deze is beter, grote en lichter dan vorige iPad. Klant (denkt): €200 verschil ik zie geen verschil, weeg hetzelfde. Ze zijn gek geworden met hun prijs . |:(
Ben het met je eens hoor, voor de gemiddelde consument is het wel verwarrend. Als je ze individueel bekijkt zijn het allemaal prima tablets voor het geld, maar de consument snapt die van de positionering onderling niks meer.
Het is naar mijn idee juist een goede zaak dat Apple een tussenmodel heeft uitgebracht voor de 2018 iPad en de iPad Pro.

Door de 2017 iPad Pro eigenlijk te voorzien van een refresh en hem een revisie te geven in de vorm van een iPad Air, komt de prijs van het toestel juist meer in de buurt van de release prijs van de eerste iPad Pro.

Jammer idd dat er geen A12X inzit gezien er altijd X-series chips kwam in de iPad Air-lijn. Voor de mensen die voorkeur hebben bij touch-ID is deze nieuwe iPad Air een fantastische tussenstap.

Wat de nieuwe iPad Mini betreft begrijp ik de teleurstelling van iedereen.
De iPad Mini stond altijd bekend als de goedkoopste iPad op de markt. Dit was het ook een lange tijd, totdat de normale iPad uitgebracht werd in 2017.

Het was idd fijner geweest als de nieuwe iPad Mini de titel terugnam van de goedkoopste iPad, maar de iPad Mini heeft nu een A12 processor, Apple Pencil support en dubbele opslag vergeleken met de 2018 iPad.

Jammer idd van de prijs, maar het is logisch dat Apple hem duurder maakt dan de 2018 iPad.
Een alternatief was geweest om de 2018 iPad ook van een A12 cpu te voorzien en deze iPad en iPad Mini te verkopen voor een maximum van 10 euro prijsverschil ivm verschil in formaat.
Of je wacht op de volgende generaties voor standaard extra opslag. Mijn mini 4 kan nog wel twee jaar extra mee en het andere aanbod vind ik de gevraagde centen niet waard. Ik sluit niet uit dat in die tijd ook bijvoorbeeld Microsoft, HP of Lenovo met een interessant aanbod voorbij komt maar zo niet dan wacht ik. Apple lijkt meer een meer een bedrijf van binnenharken geworden en het lijkt me verstandig dat ik dit niet blijf faciliteren. Anderen kunnen daar anders over denken en met de eigen portefeuille eigen statements maken.
Daarom is die A12 chip ook zo veel sneller dan de concurrentie. Dat komt heus niet voort uit innovatie.

Er is steeds meer variatie in iPad land met basismodellen die echt behoorlijk betaalbaar zijn (en toch degelijk). Het is dus zeker niet allemaal dezelfde te dure crap, maar eigenlijk het tegenovergestelde.

Ik ben Apple absoluut niet moe.
We?
En wat noem jij dan innovatief? Apple heeft de snelste soc, top scherm en prima OS en komt waarschijnlijk als eerste met een AR bril die ook voor consumenten interessant kan zijn (daar is je innovatie!)
En wat voor innovatie eis je dan van een tablet? OLED zodat het scherm kan inbranden? Meer camera’s die niemand gebruikt? Opvouwbaar zodat je hem in je broekzak van de slaapkamer naar het toilet kan vervoeren? Een volledig desktop OS wat het product alleen maar compliceert?

Een iPad is wat het is, niemand zit te wachten op een revolutie van het ding. De consument wil vooral een goede prijs/performance ratio, en ik denk dat deze Air en Mini daar prima in voorzien. Veel Pro features voor een prijs die acceptabel is. Met vier lijnen iPads en 5 formaten is er nu voor ieder wat wils en zijn allen verschillend genoeg om bestaansrecht te hebben.
Er is geen enkele fabrikant die meer innoveert. Dus je bent gewoon de-hele-consumer-electronics-markt moe.
Dat doe je ook jezelf aan hoor. Als het je niet aangaat omdat je er geen gebruik van maakt, wat doen die 174 reacties hier dan?
Wat wel echt compleet belachelijk blijft, en Apple is hier niet de enige in, de meerprijzen voor extra geheugen of 4g.

Ik lees 170 euro om je 64gb chip te vervangen voor een 256gb chip. En dat terwijl het letterlijk tientjeswerk is voor de fabrikant.

Zelfde voor 4g functionaliteit. Ik lees hier dat je daar 140 euro voor neer moet tellen. En dat terwijl er complete telefoons met 4g voor minder te koop zijn. Er zal vast onderzoek naar gedaan zijn, kan zo snel niks vinden, maar ik kan mij niet voorstellen dat het de fabrikant meer dan 2 tientjes kost.

Het is in mijn ogen niet meer zo erg als dat het geweest is (16gb standaard leveren, en 110 euro vragen voor 64gb), maar alsnog, pure geldklopperij, van ondermeer Apple.

Edit:

Ik blijf het ongelooflijk bijzonder vinden dat ik reacties krijg die dit beleid verdedigen. En wat heel bijzonder is: een hoop reacties over 170 euro voor 192gb extra rom, 0 reacties over 140 euro voor een 4G antenne en simkaart slot.
En natuurlijk de mensen die de behoefte hebben om Apple te verdedigen, door het af te zetten tegen andere fabrikanten met android. Dat slaat nergens op, daar gaat mijn comment niet over, ik heb het over deze praktijken, en zeg maar liefst tweemaal dat Apple hier niet de enige in is. Zo bijzonder.

Wees aub kritisch. Dit is belachelijk veel geld voor wat extra opslaggeheugen, of een simkaart slot. De winstmarges op de upgrades zijn veel groter dan de winstmarge op de tablet an sich. Ook al koop je het, en vind je het het geld waard (waar je helemaal vrij in staat) wees wel gewoon realistisch over de prijs die je betaald. Ik ga als ik 6 euro voor een halve liter bier betaal op een festival ook niet verdedigen dat er veel meer kosten zijn dan alleen het bier, als iemand zegt, goh duur pils maat. Ja het is te duur, maar ik vind het het geld waard op het moment.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 22 juli 2024 15:48]

De vraag is niet wat het Apple kost, maar wat het de koper waard is.
De andere doen dat inderdaad ook, maar bij die andere kan er in ieder geval nog een micro SD kaart in. Hier wordt je eigenlijk "gedwongen" omdat je lastig je storage van te voren kan inschatten, dus de meest logische reactie van de meeste mensen is: "Ik kan misschien beter voor de grotere opslag kiezen, want later kan dat niet meer."
Een Micro SD kaart is een stuk langzamer dan het interne geheugen. En voor de rest doen ze aan Decoy Pricing.
https://smart-online-marketing.nl/conversie/decoy-effect/

Ik bedoel dus eigenlijk voor de apps, dat een Micro SD kaart langzamer en voor het opnemen voor video kan het ook langzaam zijn. dat jij het niet merkt, maakt niet uit.

Daarnaast hebben de nieuwe iPads een beter scherm met DCI-P3 en True Tone, NanoSIM + eSIM en support voor een Apple pencil.

En volgens reacties van een andere news site, hebben ze allemaal een gelamineerd scherm.
GekkePrutser Ars Scholae Palatinae et Subscriptor
reply
3 hours ago
Will these have antiglare coating and laminated screens? The lack of these was really holding the affordable 2018 iPad back :( And on an iPad the screen is the most important aspect of the device.

Edit: I was just posting this at the same time as ynotsam who answered my question. Glad they finally have this! I have an iPad 2018 and an iPad Air 2 for testing at work and I'd never have considered the iPad 2018 personally, the screen is so much worse in terms of glare.
https://arstechnica.com/g...ents=1&sort=high#comments

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 15:48]

Mijn ~90GB muziek speelt er ontzettend snel van af. :P Voor dat soort "simpele" data maakt het niks uit. En ook voor foto's is het prima. Toch fijn dat je op die manier 128GB extra hebt.
Mijn ~90GB muziek speelt er ontzettend snel van af. :P
Bizar hoe dit vandaag al klinkt als "ik heb nog wat programma's op floppy disk of diskette staan". Muziek sla je toch niet meer op je hard drive? Data bevindt zich steeds meer in de cloud dus waarom zou je extra geheugen of een SD kaart willen?
Maak je geen zorgen hoor, ik maak ook nog gebruik van Spotify, SoundCloud, Mixcloud en YouTube (Music). :)
Ik luister nogal eens muziek. ;)

Maar verder: omdat ik dat wil. Heerlijk die keuze. Je gaat mij toch niet vertellen dat je met een 64GB iPhone loopt, als "purist" zijnde? :P
Eh ik heb een iPhone X met 64 GB met nog 17 GB vrij ondanks dat ik toegang heb tot 300 GB foto’s en videos, meer dan 100 GB aan bestanden, 90 GB muziek en alle video die ik opneem in 4K wordt opgenomen. De 64 GB komt simpelweg niet vol door de goede integratie met de Cloud.
maar dan ben je afhankelijk van het internet. Als je geen internet verbindingen hebt krijg je lage kwaliteit miniatuur in je fotos app te zien.

Beetje offtopic: Samsung doet het ook
Als je geen internet hebt wordt het inderdaad lastig, maar daar heb ik binnen Nederland zelden last van; in de praktijk nooit + een unlimited bundel maakt dat ik nooit hinder ondervindt van mijn Cloud based opzet.
Ja dat kan inderdaad ook. Zo is er voor iedereen wat. :)
Nou..... Als je zoals ik veel in de lucht of in het buitenland bent..... (buiten Europa). Dan is het verdomd handig dat je je files gewoon op je cheap ass meer dan snel genoeg SD kaartje hebt en niet in de cloud..... Want dan kan je er niet meer bij.

[Reactie gewijzigd door JUST_me op 22 juli 2024 15:48]

Anoniem: 623295 @monojack19 maart 2019 02:42
- Data in eigen beheer (geen nare verrassing ala "oeps deal met Spotify is over, vanaf nu hier niet langer berschikbaar").
- Goedkoper.
- Altijd beschikbaar.
- Niet gelimiteerd tot Spotify, Apple Music, Google Play Music, etc. selectie.
- Sneller om lokaal af te spelen dan te streamen indien niet lokaal staat.
- etc.

Meer dan genoeg redenen.
Ik heb een SD kaart in mijn MacBook Air zitten waar mijn muziek collectie opstaat. Lang niet alle muziek die ik heb kun je via Apple Music of Spotify beluisteren.
Ik heb mijn reactie aangepast...
Ik bedoel dus eigenlijk voor de apps, dat een Micro SD kaart langzamer en voor het opnemen voor video kan het ook langzaam zijn. dat jij het niet merkt, maakt niet uit.
Ik snap niet waarom ik naar beneden wordt gehaald.

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 15:48]

Daar heb je absoluut gelijk in en dat kan ik dan ook afraden. Apps en video moeten op het interne geheugen, maar daar heb ik ook 128GB, dus dat komt goed! :)
4K (60FPS) video mag ik niet eens op de SD kaart opslaan, dat is geblokkeerd. Maar bijvoorbeeld foto's gaan prima, maar burst shots kunnen weer niet op de SD kaart en ook dat is logisch
Want??? Ik neem 4K 100 mbs video zonder problemen op met mijn DJI drone. En die gaat toch echt op de SD. En mijn systeem camera loopt ook niet te piepen als ik Burst foto's maak en ze op de SD op wil slaan..... Dus ik snap je logica niet.
Because computer says No! Of in dit geval mijn Samsung telefoon. :P
Ze worden altijd op de telefoon opgeslagen en daarna kan je ze handmatig naar de SD kaart zetten mocht je daar behoefte aan hebben.
Ik lees 170 euro om je 64gb chip te vervangen voor een 256gb chip. En dat terwijl het letterlijk tientjeswerk is voor de fabrikant.
Ja en nee, ik vind het ook niet weinig geld, maar het begint minder erg te worden dan vroeger. Echter zit je met de extra kosten qua meerdere producten dragen. De goedkoopste is de meest populaire en vergeet ook niet wat Apple al verdient op alleen de hardware... Echter is dat prijsverschil van €170 mij de upgrade van 64GB naar 256GB meer dan waard. Ik gebruik het als mobiele bibliotheek (voornamelijk pdfs met handleidingen) en ik wil nog wel eens tegen m'n 128GB aantikken, zeker als ik aan een nieuw project begin en nieuwe handleidingen nodig heb.
Je kan toch simpel een cloud abbo erbij nemen. Ik vind storage helemaal niet belangrijk dus ik hoef helemaal niet meer.

Dus wat dat betreft vind ik de prijs ook niet zo belangrijk.
Je ziet het verkeerd, apple probeert vooral producten bij mensen met ook mindet geld te krijgen. De varianten met minder geheugen worden dus goedkoper verkocht, zodat deze toegankelijker zijn.

Eigenlijk is apple best tof ❤️
Wat een onzin. Ik heb al 4 jaar de 16 gb iPad mini 2 en heb de nieuwste iOS er op staan, plus nog wat afleveringen van een serie en wat apps. Met Android tablets boeit dat inderdaad niet omdat je toch geen updates krijgt (spreek uit ervaring over mijn Asus memopad HD).
Dat is bewust. Apple wil graag dat jij de 256GB variant koopt, want die is 'maar' 170 euro duurder.
Zelfde als iets wat in de aanbieding 99 cent kost. Dat is toch net even wat minder dan 1 euro.
Ze zullen wel met het excuus komen dat ze té veel royalties moeten betalen :+
Je kunt je afvragen wat de winst is op het instapmodel... Grote kans dat het extra geheugen het grootste aandeel heeft in het verdienmodel.
Ander verschil: De mini 2 had met 4g ook meteen GPS erbij. (Ik heb het nu voor de mini 5 niet opgezocht.)
Gelukkig leven we niet in een monopolie dus die geldklopperij kun je prima omzeilen. Ook kun je prima een tweedehands iPad kopen want die dingen blijven langer goed dan de meeste andere electronica, wat weer wat te zeggen geeft over de hoge prijs ;)
Wat wil dan?.... een Apple product voor Action prijs.. tja dat zal nooit gebeuren!
Kijk eens verder dan alleen de aanschafprijs.
Het is in tegenstelling tot Android devices geen simpel UFS geheugen maar PCI Express NVME geheugen.

En bij Android fabrikanten word de onderscheid gemaakt in andere functionaliteit wat misschien een paar euro kost en dan verkocht word in een duurder model.

Apple brengt alleen onderscheid in opslag omdat daarmee makkelijker een overzichtelijk productlijn te maken is.
Apple is zo verwarrend bezig de laatste tijd, je hebt nu de iPad, iPad Air, iPad Mini en iPad Pro.
De iPad Mini is nog steeds hetzeflde als de eerste generatie (2012). Apple had de iPad Air weggedaan, maar komt dus nu weer terug qua naamgeving maar dan met het uiterlijk van een iPad Pro 2017.

Waarom noemen ze deze iPad Air niet gewoon iPad? En waarom zorgen ze niet voor een iets beter design voor de iPad Mini. We zijn nu 7 jaar na de lancering. De creativiteit is echt een beetje weg.

[Reactie gewijzigd door MartijnMartijn op 22 juli 2024 15:48]

Ik begrijp dat ook niet zo goed. Ik vond Apple vroeger altijd heel duidelijk. Maar nu is het met iPads, Macs en zelfs iPhones erg lastig geworden.
Sowieso zijn al die cijfers onbelangrijk, tenzij je er mee door gaat. Je volgt nu je iPad Air 2 op met een iPad Air? 8)7

En we hebben nu 7.9, 9.7, 10.5, 11 en 12.9". En voor de iPad Pro ook nog in twee verschillende behuizingen... oftewel: succes met het kopen van hoesjes en sleeves.

[Reactie gewijzigd door iAR op 22 juli 2024 15:48]

En we hebben nu 7.9, 9.7, 10.5, 11 en 12.9". En voor de iPad Pro ook nog in twee verschillende behuizingen... oftewel: succes met het kopen van hoesjes en sleeves.

Vergeet iPhone niet: 4.7, 5.5, 5.8, 6.1, 6.5"

[Reactie gewijzigd door icegodd op 22 juli 2024 15:48]

Voor de volledigheid, dit is alles wat je nu kunt kopen:
4.7 inch: iPhone 7 / 8
5.5 inch: iPhone 7 Plus / 8 Plus
5.8 inch: iPhone XR
6.1 inch: iPhone XS
6.5 inch: iPhone XS Max
Volgens mij is de XR 6.1 en de XS 5.8
En dan natuurlijk ook nog verschillende resoluties en x2 en x3 scaling!
Apple is weer full-circle. Apple van nu lijkt weer op Apple voordat Jobs terug kwam om het te redden van Sculley.
Anoniem: 562971 @matty___18 maart 2019 15:02
Steve draait zich om in zijn graf als hij van de stylus pen hoort...
Onzin, zijn punt was dat wanneer een product met een stylus moet worden gebruikt, de ontwikkeling heeft gefaald. De Apple Pencil is simpelweg optioneel voor een specifieke groep gebruikers.
Inderdaad! In 2007 moesten eigenlijk vrijwel alle mobieltjes en PDA met een stylus (of zelfs alleen met knoppen) worden bediend. Puur omdat het scherm resistief was en de interface super klein was (lage resolutie maar toch veel knopjes er op willen krijgen). Dát is waar Steve Jobs zo fel tegen was, niet tegen een optionele pen om creatief mee te kunnen zijn.
Opzich vind ik het idee om fatsoenlijk te kunnen teken op een grote ipad niet eens zo verkeerd.
Nee dat geloof ik niet.
Ik denk dat ze die toen ie nog leefde wel aan het ontwikkelen waren met zijn goedkeuring voor het ontwikkelen, misschien niet voor het releasen.
Steve's critiek op de stylus was als het als enige input gebruikt werd. Dus dat je voor alles altijd een stylus moet hebben. Dat de stylus er nu bij komt als betere interface voor te tekenen had Steve ook niet erg gevonden.
Dat had zich eerder op gewonder over ongelamineerde schermen en bedroevende kwaliteit toetsenborden van de MacBook Pro. Maar Steve is al even out of control dus is het aan consumenten om consequent eigen statements te maken en bevraaglijke kwaliteit te laten staan.
"When you see a stylus, you know they fckd up!" - Steve Jobs
"Why would you need a stylus, when we all already have a stylus: our finger."
Aldus Steve Jobs.

[Reactie gewijzigd door Knetterkaars op 22 juli 2024 15:48]

Dat was in de tijd dat je de Palm en andere telefoons had die je met een styles moest bedienen.
Dat is inderdaad raar. Maar tekenen /schilderen doen we ook niet met onze handen, daar gebruiken we iets voor omdat je dan dunnere lijnen kunt maken als ooit met je vingers kan. Daarom is de styles die Apple heeft prima voor een doelgroep. Die pen is al in ontwikkeling met zijn goedkeuring nog.
Dan heeft de ontwikkeling ervan minstens 8 jaar geduurd. Misschien is dat gangbaar hoor, geen idee. Volgens mij kan je met digitale techniek een pen, fijnschrijver of kaligrafeerpen best met een (of twee) vinger(s) imiteren. Het zijn mensen die niet meebewegen, want "schrijven en tekenen doe je met een pen".
Jobs was (o.a.) tegen, omdat die stylussen vroeg of laat altijd kwijtraakten.
Ten eerste waren de schermpjes+styli die ten tijde van die uitspraak beschikbaar waren, niet zo geavanceerd als nu.

Ten tweede had hij het toen over het bedienen van een telefoontje met een scherm van 3,5".

Ten derde is Jobs al 8 jaar dood, en dus niet meer zo heel erg betrokken bij wat Apple doet. De wereld draait verder, mensen veranderen, techniek verandert ook. Wat maakt het uit wat hij vroeger zei?
Het maakt nog steeds uit omdat wat je aanhaalt alleen maar over techniek gaat. Je zegt: vroeger was de techniek nog niet zover als tegenwoordig. Dat de techniek tegenwoordig zo ver gekomen is, is mede te danken aan Jobs die bestaande techniek zo wist aan te passen dat het aan gebruikersgemak ging bijdragen. En dat leidde tot vraag.

Die werkwijze is heel wat anders dan wat Apple nu doet: zes specificatie-varianten van eenzelfde product aanbieden "omdat dat is wat de mensen willen". Ze richten zich hiermee rampzaligerwijs op het vervullen van slechts de technische marktwensen (wat andere partijen in feite nu ook aan het doen zijn), in plaats van iets nieuws te bedenken en daardoor vraag te creëren.. Rampzalig, want zes varianten dragen gewoon niet bij aan dat gebruikersgemak, een van de pilaren waarom Apple een hogere prijs mag/mocht vragen.

[Reactie gewijzigd door Knetterkaars op 22 juli 2024 15:48]

Steve draait zich om in zijn graf daar draait Steve zich nou van om.
Die man spint continu om zijn as door de hoeveelheid keren dat die term al misbruikt is.
Ik hoorde dat elon musk hem wil inhuren voor the boring company zo vaak als hij ondergronds ronddraait.
Exact dat. Kan eigenlijk ook niet anders bij uitblijven van echte nieuwe producten. Marges worden groter, je probeert zelf zo veel mogelijk gebruikers aan te spreken, maar inderdaad, je smeert de boter te dun ben ik bang.
Ik hoop het oprecht.
Jammer voor alle apple fans maar goed voor de techwereld.
Anoniem: 583079 @lazershark18 maart 2019 19:59
In wat lijkt het Apple van begin de jaren ‘90 nog op het Apple van nu? Al eens gekeken wat het verschil in omzet is?
Producten op de markt brengen in meerdere prijsklasse’s en voor meerdere doelgroepen is op een bepaald moment onvermijdelijk als je verder wil groeien. Anderzijds zie je dat Apple zeer rationeel blijft in het ontwikkelen van nieuwe producten: heel veel dezelfde componenten komen terug in andere producten, ze blijven daarmee zeer belangrijke schaalvoordelen genereren.
Maar een betere, duidelijker line-up zou helpen. Hier krijgen mensen keuzestress van, dat gaat uiteindelijk niet goed komen. Ze hebben het helemaal niet nodig, dit gezwalk in aanduidingen.

Ze maken uitstekend spul (al moet je van hun filosofie houden), maar de grote visie lijkt verdwenen. Alle fans ten spijt.
Anoniem: 583079 @lazershark18 maart 2019 20:58
De Apple II, waarvan tussen 77 en 88 diverse modellen zijn geweest? Ik begrijp je analogie niet. Was je toen al geboren?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 15:48]

Het is toegeven aan mensen die zeuren dat ze meer keuze willen, maar als je dan toegeeft aan dat gezeur gaan ze weer zeuren dat het onduidelijk is allemaal.

Steve was zo iemand die niet 100% het "de klant is koning" aanhing, maar meer de mening had dat hij wist wat de klant eigenlijk wilde. Noem het arrogant, maar vaak was dat ook zo.
Apple zijn geschiedenis gaat zich herhalen. In de jaren 80 hadden ze ook wildgroei aan apparaten en zag je ook door het bomen het bos niet meer
Maar het is nog lang niet zo erg als bij andere merken.
bij andere merken wil je juist veel keuze. Bij Apple wil je duidelijkheid en dat geven ze nu juist niet.
Apple zag dat de mensen naar de concurrentie stapten omdat zij bepaalde groottes niet hadden en bracht., onder het mom "liever eigen markt kannibaliseren dan dat ze naar de concurrent lopen" een iPad mini uit.

Zolang het goed verkoopt zullen ze het produceren. Daarom is de 17" macbook pro ter ziele (verkocht maar 2% van alle Apple PC verkopen)
Als ze die goedkopere nou gewoon ook een naam hadden gegeven was het misschien wat makkelijker uit elkaar te houden. Vind het niet heel verwarrend, alleen die "iPad" past niet in het rijtje thuis.
Eigenlijk is het gewoon heel simpel. De iPad is de basis, de iPad mini is de kleine iPad, de iPad air biedt meer specs in het jasje van de normale iPad en de Pro biedt maximale performance in een daarop afgestemd design en is voorzien van de laatste innovaties.
Zeggen ze in het bericht niet juist dat de air het jasje van de pro krijgt?

Zo duidelijk is het dus :Y)
De oude Pro had zo goed als het jasje van de iPad air 2.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 juli 2024 15:48]

Ach zo verwarrend vind ik het nu ook weer niet, ik kan de iPad mini prima gebruiken. Het is een gebruiks voorwerp en dat hoeft voor mij niet iedere keer een design statement te zijn.
Handzaam, snel en pencil ondersteuning. Ideaal.
Hoe ironisch. Juist doordat het niet telkens een ander design krijgt is het een design statement;)
Idd zo kun je het ook zien
Met je eens dat de naamgeving zeer verwarrend is.

Ik denk dat het goed/beter/best gepositioneerd wordt:
- iPad/iPad Air/iPad Pro
en dan de Mini is als een outlier voor mensen die kleinere vormfactor willen.
Tsja nu heb je dus de iPad Air 3 en de iPad Mini 5 er bij.

Ik vind het wel jammer dat het prijsverschil tussen een instap model iPad 2018 (rond de 300 euro) en de iPad Mini 5 (rond de 450) zo fors is. Een goedkoper instapmodel in een kleiner formaat zou volgens mij geheid een bestseller zijn.
De nieuwe nieuwe iPads een beter scherm met DCI-P3 en True Tone, NanoSIM + eSIM en support voor een Apple pencil.

En volgens reacties van een andere news site, hebben ze allemaal een gelamineerd scherm.

Dus als iemand een "beter" scherm wil met pencil support neemt men de nieuwe iPad Air. En wil je nog iets beters? dan neem je de iPad Pro 10,5".
Ben het hiermee volledig eens:
Voeg gewoon een nummer toe iPad 1...etc dan weet je tenminste wat wat is
-en waarom niet compatibel met Apple Pencil 2e generatie?
al die mini verschillen
Apple pencil is enkel draadloos op te laden. Deze ipad heeft die functie niet.
Hoe zo verwarrend? Je hebt dat bij Auto's toch ook. Iets meer dan afgestompt door het leven gaan en iets uitzoeken mag ook wel hoor.

Nu is het voor ieder wat wils.
Helaas de mijne zit er nog niet bij. iPad 17" met Thunderstroke, aardlek schakelaar, 8mm optische hoofdtelefoon aansluiting en oplaadbaar tijdens schudden en d.m.v ingebouwde zonnepaneel.
Hoe zo verwarrend? Je hebt dat bij Auto's toch ook. Iets meer dan afgestompt door het leven gaan en iets uitzoeken mag ook wel hoor.
BMW 1, 2 , 3, Air, 4, 5, fire, 7 en 8.

Is dat logisch?
Er was ook de 6 serie. de 1500, 1500-02, 1502 1602 2000 en 2002. 3000, 3.0 SL 3.0CSi En dan de Elektro versies.
Wel grappig, ik wilde eigenlijk een BMW lijstje maken, maar was offtopic en misschien te verwarrend. ;P :P }>
Deze zijn dus al bekend voor het Apple event?
Was ook wel een beetje te verwachten. Het verdien model van Apple verschuift steeds meer van hardware naar diensten. Tijdens het event op 25 maart kan daar dus alle aandacht naar uit gaan.
Dus er komt geen nieuwe ipod touch ?
Anoniem: 365396 @Gondrez18 maart 2019 15:26
Eh, logische conclusie?

Niet vandaag. Misschien later?
Geen nieuwe hardware op het evenement. Dat evenement draait om diensten. Het zou gaan om een streamingdienst, creditcard en een abonnementdienst voor tijdschriften.
Wacht, is dit niet gewoon de iPad Pro 2017 met een iets andere SoC erin?
Dat is exact wat dit is inderdaad.

Inclusief de dingen die die destijds een "Pro" maakten, namelijk de pogopin connector voor het toetsenbord en pen mogelijkheid, dus de marketing is best verwarrend. Behalve de 120Hz idd. Maar dat is ook vooral een functie van de GPU en dus de SoC.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:48]

Nee, geen 120Hz ProMotion-scherm.
En minder speakers, een beduidend mindere rear camera en hoogstwaarschijnlijk 2-3GB RAM i.p.v. 4GB.
Mist naast t 120hz scherm ook de tweede speaker.
Ik ben even het spoor bijster: even groot scherm als de Pro en ook pencil ondersteuning.
Wat is de meerwaarde van de 'Pro' dan nog?
Je moet je blijkbaar eerst flink 'inlezen' voordat je overgaat tot de overstap op een nieuwe i-Pad......
Wat is de meerwaarde van de 'Pro' dan nog?
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1263791;779305/

A12 vs A12X en een iets groter scherm lijken de grootste verschillen.
Betere speakers, 120Hz?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 juli 2024 15:48]

  • Snellere processor (A12x vs A12)
  • 120Hz display, FaceID ipv touchID (dus het nieuwe design - of oude, want het lijkt op het design van de iphone 5),
  • pencil gen. 2 die je draadloos kan opladen aan de zijkant.
  • Betere rear camera (hoewel ik me afvraag wie dat gebruikt, misschien voor AR purposes?).
  • (Waarschijnlijk) meer RAM, ik verwacht dat de iPad Air 2GB heeft zoals de budget iPad of hoogstens 3GB, terwijl de Pro modellen 4GB hebben en het 1TB model heeft 6GB ram.
* Mogelijkheid tot groter scherm
* USB-C
RAM is idd 2GB voor de nieuwe Air modellen

Daarbij is het ook nog afwachten hoe goed de Pencil werkt op de nieuwe Air en Mini. Wellicht hebben ze toch zulke goede schermen als de Pro's. waardoor je net iets meer lag hebt.
Anoniem: 1076733 @Selmer18 maart 2019 19:16
En veel mooier design, dat lekker flex is
Buiten het grotere scherm had de Pro toch ook helemaal geen meerwaarde?
Oh, de iPad Air is weer "terug"?

Ergens vind ik dit een beetje een rare keuze. Hun line-up wordt op deze manier weer een stukje minder simpel, en het was al niet zo makkelijk bij te houden met al die verschillende schermdiagonalen, processors, wel/geen touch/face-ID, lightning or usb-c aansluiting en opslagruimte.

edit: Oh en daarnaast kunnen deze nieuwe iPads niet de nieuwe generatie Apple Pencil gebruiken, alleen gen.1.

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 22 juli 2024 15:48]

Nee, eigenlijk is de iPad Pro 10.5 terug.

Dit is gewoon een rehash van het oude iPad Pro ontwerp met een modernere SoC. De "gewone" iPad 2018 is een rehash van het iPad Air 1 ontwerp.

Edit: Helaas hebben niet alle Pro functies de overstap gemaakt, zoals de 120 Hz refresh rate. Op zich best jammer want zoveel goedkoper dan die 2017 iPad Pro is hij nou ook weer niet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 15:48]

Eehm ik dacht dat de reguliere ipad een update zou krijgen... maar nu opeens uit het niets is er weer een ipad air??? maar dat is eigenlijk een soort Ipad Pro SE, want exact dezelfde behuizing, alleen inhoud iets anders.

En prijs van die ipad mini gaat nergens meer over. Was voorheen toch iets van 350? De mini is dus duurder dan de reguliere ipad van 2018?

Ik snap er niks meer van.
Van die verschillende pro versies snapte ik het al niet meer, maar nu begint het inderdaad een rotzooitje te worden.
Mooie iPad! Prijs is helaas niet zo scherp gesprijsd als ik hoopte.
$499, in NL 470 euro, Tja...

Maar wat is het verschil tussen iPad pro 2017 en deze? Alleen maar gebrek aan: 4 speakers en 120hz?
En deze iPad heeft alleen de voordeel dat ie snellere prossesor heeft?
Dus de oude iPad is msschien een betere keus? Of wordt ie nog kort ondersteunt (2022?) En deze 2024?

Ik zit nog met de iPad 4 uit 2012.
Dollarprijzen zijn ex BTW. 470 euro met 21% BTW. Reken maar uit ;)
Ik vind van de iPad 2018 dat het glazen scherm nogal ver van de iconen afzit. Voor je gevoel een paar milimeter boven je ‘desktop’. Als de 2019 dat minder heeft, zoals mijn iPad pro 9,7 dan koop ik hem meteen. Fijn dat hij weer TouchID i.p.v. FaceID krijgt.
Dat klopt. De nieuwe iPad Air en mini hebben beiden 'n volledig gelamineerd beeldscherm met anti-reflectieve coating, P3 kleurbereik en True Tone. Dus 'n aanzienlijk verbeterd beeldscherm; ze missen alleen de ProMotion (120 fps) techniek van de iPad Pro's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.