Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Linux 5.1 rc1 is vrijgegeven

De eerste releasecandidate van Linux Kernel 5.1 is verschenen. De update betreft voor een groot deel driverwijzigingen. Standaard is nu Intel Fastboot geactiveerd bij gebruik van Intel Skylake en latere processors.

Het verschijnen van Linux Kernel 5.1 rc1 is aangekondigd door Linus Torvalds. Hij spreekt van een doorsnee release wat omvang betreft en zo'n zestig procent wordt ingenomen door drivers. Hij noemt met name de driverondersteuning voor de Goya-accelerator van Habana Labs om deeplearningberekeningen te versnellen. Torvalds verwacht meer ondersteuning op dit gebied te zien.

Nieuw is verder dat Intel Fastboot de default is bij systemen met Intel Skylake-processors of latere modellen voor soepelere bootprocedures. Ook is er ondersteuning voor hdcp 2.2 en zijn er wat wijzigingen met betrekking tot de Spectre-kwetsbaarheden doorgevoerd.

Ten slotte is er ondersteuning voor het ARM-deel van de Bitmain-soc, maar nog niet voor de risc-v-core, en is er ondersteuning voor de ARM-processors Socionext Milbeaut, NXP i.MX8QuadXPlus en enkele Renesas-modellen, somt Phoronix op.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

18-03-2019 • 13:47

33 Linkedin Google+

Reacties (33)

Wijzig sortering
Hopelijk komt de 5.1 kernel in Ubuntu Disco dingo midden april
Hopelijk komt de 5.1 kernel in Ubuntu Disco dingo midden april
Lijkt me niet. Disco is allang de feature freeze voorbij (zie Release schedule) en de Kernel Freeze zal geen hele nieuwe kernelversie importeren lijkt me. Bovendien is de kans dat 5.1 final is op 1 april ook vrij klein.
Als je kernel 5.1 wilt draaien, maar je wilt niet zelf rommelen, installeer Manjaro. Daar zal 'ie binnenkort wel aangeboden worden. Qua gebruikersvriendelijkheid is Manjaro de *buntu's inmiddels wel voorbij gestreefd (commandolijn heb je eigenlijk nooit nodig, tenzij je dat zelf wilt), het is afgeleid van het "moeilijke" Arch, maar vanwege hun interpretatie toch zeer makkelijk te gebruiken en te beheren. Manjaro (en dus daarmee ook zijn stamvader Arch) zit al op kernel 5.0.1-1. Eén klikje en een wachtwoord invoeren, en hij wordt geïnstalleerd.

Easy does it....

[Reactie gewijzigd door Qalo op 18 maart 2019 18:10]

Ik hoor inderdaad goede verhalen over Manjaro, misschien toch eens proberen.

Zelf blijf ik graag de LTS versies van Ubuntu gebruiken maar zorg ik wel altijd dat ik de Hardware Enablement stack installeer zodra deze beschikbaar komt. Daarmee krijg je dan de kernel en X11 uit nieuwere releases.

Wat betreft gebruiksvriendelijke Linux distro's voor de desktop is er ook nog Solus, die altijd erg goed bij zijn met de aangeboden software en dus ook met recente kernel releases.

Zo zijn er vele wegen naar Rome.
Wilde laatst switchen naar Manjaro. Installatie afgerond, mooi. Dus ik start mijn laptop op en klik manjaro aan in grub... Niks. Vond ik erg jammer. Als ik het installeer in virtualbox bovenop ubuntu heb ik nergens last van. Snap er geen bal van. Kan ik wel gaan lopen troubleshooten, maarja iets met downtime. Dus ubuntu teruggezet

Heb manjaro daarvoor wel altijd in virtual machines gebruikt om het uit te testen en de i3 edition beviel me best wel.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 18 maart 2019 21:58]

Dat is dan waarschijnlijk omdat de grub installatie van je voorgaande distro gebruikt wordt en een update nodig heeft met nieuwe entries.
Verder heb ik ook betere ervaringen met rEFInd als bootloader die je eenvoudig kan kiezen bij installatie door gebruik te maken van de Manjaro-Architect.
De installatie vond plaats op een geformatteerde drive (net vervangen). Het systeem bevatte verder geen drives. Misschien helpt die info?
Mijn EFI draait in legacy mode en het gaat om een pricewatch: HP ZBook Studio G4 Y6K15ET

Ik zal eens gaan kijken naar architect.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 20 maart 2019 17:46]

Dat ben ik niet met je eens, manjaro is gebaseerd op Arch linux (rolling release). In het jaar dat ik manjaro gedraaid heb gingen er geregeld zaken goed mis (die voor novice gebruikers niet eenvoudig op te lossen zijn). Ubuntu is debian based en dat zie je terug in de stabiliteit, al heb ik op ubuntu ook aardig wat tweaks en fixes los moeten laten, maar goed die maken er wel een heel leuk OS van.
Tja, dat is apart, want ik ervaar tot nu toe nog helemaal geen issues. Ik heb Manjaro voor het eerst in oktober 2017 geïnstalleerd op mijn werk-PC, en inmiddels staat Manjaro op vijf verschillende computers geprakt. Alles draait tot nu toe als een zonnetje en zonder enige issues.

Heb je toevallig AUR aan staan? Want daarvan is bekend dat het mogelijk issues kan opleveren. Daar wordt ook voor gewaarschuwd als je die aanzet in Pamac. Er staat letterlijk, en ik citeer:
"AUR is een pakketbron die beheerd wordt door de gemeenschap. Dit kan leiden tot risico's en problemen. Alle AUR-gebruikers dienen bekend te zijn met het bouwproces."
Bij mij staat AUR standaard uit, omdat ik mijn computers ook voor mijn werk nodig heb en het me niet kan permitteren dat er iets mis gaat.

[Reactie gewijzigd door Qalo op 24 maart 2019 00:41]

Het ligt alweer wat in het verleden, maar het waren issues als,
pc start niet meer op na updates, er waren wel updates maar bv rechtsboven werden die niet altijd weergegeven, het updaten zelf gaf met regelmaat foutmeldingen, die dan niet meer weggingen (AUR uit).

Allemaal zaken waar ik met ubuntu geen last van heb.

Ik vond het wel jammer toen, want de feel van het os was verder goed, al vind ik dat ook van ubuntu, waar ik geen last heb van al het bovenvermelde.

Ik draaide de gnome versie van manjaro, wellicht draai jij een andere desktop gui?
Ik draai de Xfce-smaak van Manjaro. In tegenstelling tot GNOME 2 ben ik geen fan van GNOME 3 (om heel veel redenen). Bovendien draait GNOME ook niet echt lekker op oude(re) en/of zwakke(re) computers omdat het teveel resources inneemt. En ik vind GNOME niet mooi. Ik krijg er een soort "Fisher Price gevoel" bij als ik het zie. Alles is zo groot en lomp. Probeer GNOME maar eens te draaien op een beeldscherm met een lagere resolutie (1366x768 bijvoorbeeld). Knoppen, werkbalken, letters.... mega groot en totaal niet subtiel. En dus verlies van je feitelijke dynamische werkruimte. Dat geldt trouwens voor alle programma's die op GTK3 gebouwd zijn.

Maar wat ik schrijf is persoonlijke voorkeur hoor. Anderen vinden GNOME weer geweldig. En dat kan uiteraard. Gelukkig mogen we kiezen.. ;)
Nou ja, persoonlijk zou ik Manjaro nou niet echt aanraden als je iets stabiels wil hebben draaien. Dan zou ik nog eerder voor Antergos kiezen. Enkele voorbeelden waarom je misschien toch liever niet Manjaro kiest:

Manjaro raadt gebruikers aan om hun systeem datum terug te zetten i.v.m. verlopen SSL certificaten (en past het artikel na de tijd aan omdat het toch niet zo'n strakke actie bleek):
Origineel:
https://web.archive.org/w...o/expired_SSL_certificate

Aangepast:
https://web.archive.org/w...0/expired_SSL_certificate

Het update systeem is een in elkaar gehackt feestje:
https://gitlab.manjaro.or.../manjaro-update-system.sh

Ze geven richting de gebruikers aan dat ze manueel packages moeten downgraden zodat gebruikers geen gebroken systeem hebben (In de stable release).
https://www.reddit.com/r/...quires_users_to_manually/

[Reactie gewijzigd door Archcry op 19 maart 2019 08:44]

Zie mijn post van 24 maart 2019 om 00:40 uur. Geen issues dus. Zolang je niet de hele boel overhoop haalt, allerlei repo's aanzet (AUR bijvoorbeeld) en de duvel-en-zijn-oude-moer erop installeert zul je niet snel problemen ondervinden. Ik spreek uit ervaring, want het draait op vijf verschillende machines (van verschillende merken en dus hardware), en op alle vijf de computers draait het prima en zonder enige issues. Sterker nog: ik heb Manjaro gistermiddag op iemand anders laptop geïnstalleerd, maar ook hier geen enkel probleem. Niet bij het installeren, en ook niet bij het updaten.

Met Antergos heb ik juist problemen ervaren. Meteen na de installatie begon ik allerlei foutmeldingen te krijgen, nog voordat ik ook maar één handeling had verricht. Antergos lag er dan ook al snel af. Al biedt de eerlijkheid mij te zeggen dat dit alweer een tijd geleden is. Ik meen in 2016.

Komt nog eens bij dat ik absoluut géén liefhebber ben van GNOME. Veel te zwaar, veel te lomp, neemt mij teveel resources in beslag en ik vind GNOME ook niet mooi. Op kleinere schermen neemt het véél te veel ruimte in. Ik heb GNOME verschillende keren geprobeerd, maar ik kan er niet aan wennen.

[Reactie gewijzigd door Qalo op 24 maart 2019 00:54]

Na rc1 volgen er nog minimaal 6 release candidates, steeds met 1 week ertussen. De release is dan begin mei.

De Kernel Freeze voor Ubuntu Disco Dingo is op 4 april, die wordt dus gereleased met Linux 5.0

[Reactie gewijzigd door Eärendil op 18 maart 2019 16:05]

En waarom zou je dat zo graag willen?

Enige dat interessant klinkt voor de massa lijkt me de iets betere Spectre-patches?
Ik zit op het skylake platform (betere boottijden) met 5.1
Maar het is idd geen drama met wat het nu is.

[edit] Spectre is belangrijker ja (al heeft het moederbord de nieuwste intel microcode middels bios update)

[Reactie gewijzigd door starthemel.nl op 19 maart 2019 10:29]

Aw nog steeds geen wireguard in de kernel
Ze zijn al even bezig met Wireguard. Dat heeft ook niet zoveel haast, want je kan iets natuurlijk ook in user-space draaien in combinatie met een TUN/TAP interface. Door de gevoeligheid en het doel van de code verwacht ik dat ze dit niet zo snel toe gaan voegen, laat staan dat het standaard ingeschakeld zal zijn.
Liever natuurlijk dat er eerst code en security audits gedaan worden. Dat kan natuurlijk eventjes duren. Ik weet wel dat de audits al aan de gang zijn.
De kernel, genaamd linux bevat veel uitgebreide drivers, in tegenstelling tot de NT-kernel van windows.
Daarintegen biedt de NT-kernel wel een uniform gestandaardiseerd driver-framework (WDM). Op Windows kan je dus makkelijk drivers toevoegen, tewijl bij Linux dit eigenlijk samen met de kernel zou moeten zijn gecompileerd. Waarom heeft linux nog geen driver framework? Al die driver ontwikkelingen zouden dan appart kunnen.

http://xmodulo.com/linux-vs-windows-device-driver-model.html

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 18 maart 2019 14:25]

zou linux dan net zo'n driver-hell worden als windows is? Nee dank je. Heb veel liever een systeem wat gewoon werkt zonder dat je eerst allerlei cd-rommetjes of vage downloads moet installeren.
Altijd het DLL argument. Want Linux werkt niet met libraries? Doorgaans in een bepaalde map?

En de libraries zijn geen hell op Linux? :) Oh oeps iets ander versie nummer, compilation failed of de oh zo leuke "Laten we libs op verschillende distros een net iets andere naam geven". Debian en Ubuntu zijn hier goed in, en dat is bijna dezelfde distro. Mag je zelf hardlinks gaan maken, de code/config van je applicatie in duiken of kloten om toch de juiste lib te installeren.

Allemaal vage downloads of allemaal vage "oh net niet deze" libs geapt-get.

Beide systemen zijn niet geweldig en hebben hun eigen voor- en nadelen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 maart 2019 15:25]

Eigenlijk is Snap hetzelfde idee als Windows software. Daar worden bepaalde versies van libraries meegeleverd, die door de software developer bijgehouden moet worden. Net zo'n hell als Windows dus. Echt een goede oplossing bestaat niet, je moet je software altijd updaten om met nieuwe libraries te laten werken. Om deze reden bestaan er distros als Debian.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 18 maart 2019 15:41]

.

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 19 maart 2019 02:47]

Een oem pc van hp bijvoorbeeld komt kant en klaar met drivers en de vervelende bijbehorende software.. Misschien is dat iets voor je? ;)
Linux devs vinden een standaard interface te beperkend en willen vrijheid.
Op Windows kan je dus makkelijk drivers toevoegen, tewijl bij Linux dit eigenlijk samen met de kernel zou moeten zijn gecompileerd.
Je hoeft met Linux niet de driver te compileren met de kernel. Enkel de headers zijn nodig. Systemen als DKMS automatiseren en vergemakkelijken dit compileren ook aanzienlijk, en maken het transparant wanneer het geïntegreerd wordt in package managers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 maart 2019 14:54]

Performance en kwaliteit. Een driver model levert zaken op de als de Nvidia hell (binary only drivers enzo). Met het bundelen kun je voor zorgen dat bij een aanpassing aan de kernel (bijv. performance of security) je alle drivers triviaal kunt controleren en aanpassen. Als dat via allerlei losse repositories/leveranciers loopt gebeurt dat niet meer en krijg je veel sneller bitrot.
Een general framework heeft altijd nadelen qua performance vs een specifiek geschreven stukje code tegen bv. kernel
code.

Als je naar Windows kijkt zie je vooral layer upon layer upon layer in bijna elk aspect van het OS, wat resulteerd in hoge compatibiliteit maar lage performance en een high latency OS.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 18 maart 2019 17:37]

Mua, dat is niet helemaal waar. De Linux kernel heeft een stabiele ABI waar je als driver bakker tegenaan kan bouwen tot je een ons weegt. Dit komt, in mijn ogen, neer op een "uniform gestandaardiseerd driver-framework" ;-)
Waarom heeft linux nog geen driver framework? Al die driver ontwikkelingen zouden dan appart kunnen.
Maar Linux heeft een driver framework, UIO:
https://www.kernel.org/do...driver-api/uio-howto.html
En blijkbaar al een hele tijd (al weet ik het pas sinds daarnet :P )
Drivers in userspace, naast filesystems in userspace (via fuse).

Anyway, blijkbaar zijn er redenen voor hardware leveranciers om toch de moeite te nemen om hun drivers in de kernel opgenomen te krijgen.
Hmmm. Ik heb liever een release op 2 april. :P
Nah, serieus, als je de kernel wilt hebben dan installeer je die nu al. Kun je ook meteen doorgeven waar je tegenaan loopt (debugging) en help je meteen jezelf en alle andere Linux gebruikers (en liefhebbers) sneller een beter systeem te krijgen.
Wil je geen alpha*, beta* of rc* ... dan zal je toch echt op de officiële release zelf moeten wachten.

Zelf heb ik tot nu toe 5.0 rc gebruikt (in mint 19.* cinnamon en mandriva kde) en geen kernel gerichte problemen tegengekomen. Morgen of vanavond upgraden naar 5.1 rc. :O
O-) (afhankelijk van hoe de upgrade van windows 10 naar versie 18358.1 gaat) }:O
Ben benieuwd.

Cowabunga

[Reactie gewijzigd door Vondreth op 18 maart 2019 17:53]