Gerucht: Apple komt met opvolger iPad mini 4

Apple zou dit voorjaar gaan komen met een opvolger voor de iPad mini 4, zo blijkt uit een nieuw gerucht. De laatste iPad mini is van vier jaar geleden. De specs en features van het apparaat zijn vooralsnog niet bekend.

De iPad mini 5 zou verschijnen naast een nieuwe reguliere iPad met 9,7"-scherm, meldt Digitimes. De Taiwanese krant baseert zich altijd op toeleveranciers. De informatie van de krant is niet altijd betrouwbaar gebleken, maar bij dit soort informatie over schermformaten die toeleveranciers moeten produceren is het vrijwel altijd correct.

Apple bracht tussen 2012 en 2015 elk jaar een iPad mini uit, maar stopte daarmee. In plaats daarvan kwamen er grote iPad Pro-modellen, met schermen van meer dan 12". Het is onbekend wat voor specs, functies en prijs de nieuwe iPad mini zou meekrijgen. Apple verkoopt de verouderde mini 4 nog wel, maar die kost meer en is minder krachtig dan de reguliere iPad van vorig jaar. Er verschenen vorige week al foto's op Twitter van wat een nieuw iPad mini-model zou zijn.

iPad mini 3
Apple iPad mini

Door Arnoud Wokke

Redacteur

17-01-2019 • 14:23

132 Linkedin

Reacties (133)

133
128
90
0
0
17
Wijzig sortering
Het blijft raar om te zien dat Apple producten stug vast laat staan op de oorspronkelijke verkoopprijs, terwijl alternatieven binnen hetzelfde bedrijf goedkoper en beter zijn.
Over het algemeen zou ik het met je akkoord zijn, zeker macs en macbooks, maar ik de iPad heeft toch weinig echte competitie, zeker als je de pro series neemt.
Wat dacht je van de Surface Pro? Prima apparaat voor een mooie prijs.
Heb mijn Surface Pro 5 toen gekocht voor 859 inclusief Type Cover.
i5, 8GB en 128GB SSD met een full blown OS erop.
De Surface Pro is geweldig, maar ik vindt het geen geweldige tablet.
Ik gebruik mijn Surface Pro erg veel als 'laptop vervanger'. Lekker licht, goed scherm en typt eigenlijk ook nog best goed.
Maar thuis op de bank voor wat Netflix, internetten, mail lezen, boeken en stripboeken lezen is mij iPad toch echt onverslaanbaar.
Maar thuis op de bank voor wat Netflix, internetten, mail lezen, boeken en stripboeken lezen is mij iPad toch echt onverslaanbaar.
De iPad mini is inderdaad ideaal voor op de bank maar dat heb ik met een Pro of Surface Pro een stuk minder. Te groot en aardig aan het gewicht voor een langere tijd.
Daarvoor is de Surface Go.
Maar de Surface Go is dan weer € 539,10 op Tweakers. Dan zou ik eerder de normale iPad kopen voor € 410,-. Scheelt je weer geld als je hem alleen op de bank gebruikt en ze hebben allebei 128GB.
Wil je nog meer besparen dan koop je de iPad met 32GB voor € 325,-
Als je genoegen neemt met 32GB kan je ook de 64GB variant van de GO nemen voor 404 euro. Beter gezegd je kan de GO 64GB + 64GB microSD krijgen voor 412 euro wat 3 euro meer is dan een iPad van 128GB of 13 euro meer dan een iPad mini met 128 GB.
Let wel op dat de 64GB unit met eMMC geheugen komt. En niet met een SSD zoals in de 128GB versie van de Go.
Persoonlijk zou ik eerder voor een iPad kiezen met iOs wat makkelijker als tablet te bedienen is dan een 10 inch Go met Windows.
Met de Pro versie van beide vind ik dat dan weer andersom. Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de Surface omdat ik dan beter gebruik kan maken van het full blown OS.
Ik heb lang naar de Go zitten kijken maar ben uit eindelijk toch voor de Pro gegaan. Zeker met die deal was het voor mij een makkelijke keus.
Surface go met een batterijtijd van 4 uur? Nee dank je, mijn iPad2 gaat nog langer mee op de batterij. Ice lake zou hier hopelijk verandering in kunnen brengen, maar 4 uur is eigenlijk gewoon om te schamen.
Vind ik ook, mijn vader heeft de eerste generatie iPad Pro én een surface pro 3 met toetsenbord. Ik had dus gehoopt de iPad over te mogen nemen na de aankoop van de Surface.. niet dus. De surface gebruikt hij ipv zijn laptop thuis, en de iPad nog steeds in de luie zetel.

Ik vermoed wel dat microsoft niet lang zal wachten met de aankondiging van een Surface Pro 'mini'
De iPad is meer een tablet. Zowel qua os als portability. De Surface net andersom: meer computer en minder draagbaar.
Ik vind Windows al 'n hel, maar helemaal met touch. Voor mij niet eens 'n concurrent dus.
maar ik de iPad heeft toch weinig echte competitie, zeker als je de pro series neemt.
Ik doel dan ook op de Pro lijn zoals @Chigurg aangeeft en niet op de normale lijn.
Nogmaals ik ben zelf super blij met de mini 4 en zou daar graag een nieuwe versie van zien.
Het instapmodel surface pro 4 heeft in die tijd mij 899 gekost, daar kwam nog 139 bij voor de typecover. Bij elkaar dus ruim boven de 1000 euro. Dit apparaat had 4gb ram, een m3 en 128gb opslag. De ipad pro een paar maand later gekocht en ik kan je verzekeren dat een surface pro een stuk trager aanvoelt. Het maakt niet eens zozeer uit wat je doet. Misschien is het beter als je een i5 of beter hebt, maar het instapmodel (surface pro 4) vs de ipad pro (1) was voor mij uiteindelijk een makkelijke win voor de ipad. Zeker nu je tegenwoordig op diezelfde ipad een volle versie van affinity kan draaien, wat totaal niet draait op die surface pro 4.

Echter een ipad mini verkopen voor dit bedrag, met deze hardware gaat ook wel weer wat ver. Mijn neefje heeft mijn ipad mini 2 nog, en hij wil graag een nieuwe...maar waarom upgraden naar een apparaat was 3 jaar geleden net zoveel koste als deze nu.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 17 januari 2019 15:24]

Een reden waarom ik voor de i5 koos was de performance. Ik denk dat de m3 niet helemaal opgewassen is tegen de eerste generatie iPad Pro maar dat de i5 dan wel weer net iets beter scoort. Vaak las ik ook dat de m3 het net niet was. En toen de deal op de Surface Pro 5 kwam met type cover was voor mij de keus makkelijk. Dat soort deals zie je helaas niet bij Apple.

https://www.laptopmag.com...surface-pro-4-vs-ipad-pro

In dit artikel wordt de Surface Pro 4 met een i5 tegenover een iPad Pro 12.9 getest.
Het ziet er naar uit dat de performance beter is aan de hand van een benchmark maar ik weet niet wat dit dan zou betekenen voor een app zoals affinity daar heb ik geen ervaring mee.
En laat een full blown os nou net datgene zijn wat de meeste mensen niet willen als ze een tablet willen.
Kan zelf ook niet echt zeggen dat ik windows 10 zo fijn vind als tablet interface, vond windows 8 fijner voor zowel tablet als desktop gebruik
@luke22 heeft het over de alternatieven van dezelfde vendor. Zoals in het artikel staat: de iPad Mini kost tegenwoordig meer dan de reguliere iPad terwijl hij gewoon al achterhinkt qua specs.
Echter haak ik niet in op luke zijn comment.
Een full-blown OS dat amper geschikt is voor touchscreens, amper apps heeft die ervoor gemaakt zijn, met een wirwar aan features en interfaces (Control Panel op een touch screen anyone?) en waarvan de fabrikant om het jaar een andere windrichting kiest...

Geef mij dan toch maar de iPad Pro om productief te zijn.
Het hangt van je gebruik af: wil je een goede tablet en een matige computer of een matige tablet maar een goede computer?;)
Inderdaad is een goede tablet en goede computer in 1 spijtig genoeg niet verkrijgbaar op de markt!
Dan blijf ik maar met mijn oude spul verder doen.
Persoonlijk werk ik sneller met een muis en schakel ik sneller tussen apps op een Surface Pro dan op de iPad Pro.
Dat multitasken is het net niet. Als het nu meer MacOs was geweest zou het een prachtig apparaat geweest zijn. Maar met iOs komt het Pro gedeelte niet helemaal tot zijn recht.
Ik lees deze reacties continue op fora en Windows Central heeft er ook een uitgebreid artikel aan gewijd. Ik gebruik zelf sinds een paar maanden de Surface Go met 128 GB opslag. 90% van de tijd gebruik ik of mijn kinderen het gewoon als tablet. Dit werkt gewoon erg goed. Multitasken en dergelijken zijn gewoon velen malen soepeler dan in een Android of iOS.
Daarnaast heb ik ook de pen en het toestenbord die mij in staat stellen om als het nodig is een mooi verhaal te schrijven of zelfs even nog wat regels code te kloppen in full blown visual studio, al is daar een setup met 2 24" monitoren op het werk natuurlijk wel veel prettiger. Maar als het een keertje nodig is levert het geen problemen op. En configuratie scherm, wat is dat? Ik moet zeggen dat ik het aantal keer dat ik mij daarin heb hoef te wagen op 1 hand kan tellen. De Windows 10 settings beginnen langzamerhand toch wel erg feature complete te raken.
En als er echt een spelletje is wat de kids willen draaien en het staat niet in de Microsoft store hebben we nog altijd BlueStacks wat verbazingwekkend goed draait.

[Reactie gewijzigd door Triogap op 17 januari 2019 22:11]

Dit zou te maken kunnen hebben dat de marge op het nieuwe product hoger is, ik als consument zou dan eerder een nieuwer product kopen met betere specs dan een oud product wat even veel kost. Al zou je ook verwachten om oude voorraad sneller weg te werken dat je de prijs verlaagt.
Het grote voordeel voor de gebruiker is dat, doordat ze niet goedkoper worden of in de uitverkoop gaan, de tweede hands waarde goed blijft. Hierdoor is de TCO van Apple producten erg goed en daar worden gebruikers blij van. Los van het feit dat ze lang meegaan en updates blijven krijgen over een lange periode.
Mijn Ipad mini 2 die heeft nog steeds het nieuwste IOS en is toch al oud. Ook ik zit te wachten op zijn opvolger. :)
Het grote voordeel voor de gebruiker is dat, doordat ze niet goedkoper worden of in de uitverkoop gaan, de tweede hands waarde goed blijft. Hierdoor is de TCO van Apple producten erg goed en daar worden gebruikers blij van.
Kun je mij uitleggen wat de tweedehands waarde te maken heeft met Total Cost of Ownership?

(Edit: mij is ooit geleerd dat restwaarde geen onderdeel uitmaakt van TCO, maar de definities die ik nu kan vinden zeggen van wel. Logisch ook.)

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 17 januari 2019 18:28]

Restwaarde bepaald voor een groot deel de TCO. Vergelijk het met auto lease tarieven, daarin zie je dat afschrijving en daarme de restwaarde een vrij stevige invloed heeft op de leaseprijs. Mercedes en Audi Ijn bijvoorbeeld ondanks de hoge catalogus prijs vrij voordelig als het gaat om het leasetarief.

Een nette gebruikte iPad air of een nette IMac raak ik vaak voor goede prijzen heel snel kwijt via tweakers of marktplaats.
Een woord restwaarde.
Dat komt door dat het model van Apple niet 1-op-1 matcht met wat andere bedrijven doen. Ze hanteren niet dezelfde regels en processen, met alle voor- en nadelen van dien. Tot zo ver heeft hun methode goed geld binnen gebracht, dus er valt wel wat voor te zeggen...
Het blijft raar om te zien dat Apple producten stug vast laat staan op de oorspronkelijke verkoopprijs, terwijl alternatieven binnen hetzelfde bedrijf goedkoper en beter zijn.
Nee hoor, de prijs die je ziet is van 128GB en was eerder €600,-, en er is geen opvolger van de Mini 4, dus ook geen vergelijkbaar alternatief. (iPad 9,7" is vanaf €419,- met 128GB)
Heel simpel: ze hebben het imago van een 'premium' merk (wat dat ook moge betekenen) en die ga je sowieso verliezen als je de prijzen verlaagt. Ken je een 'premium' merk die haar prijzen ooit heeft verlaagd?

Overigens, wat bedoel je met alternatieven binnen hetzelfde bedrijf? Welk bedrijf bedoel je?
Ze hanteren juist een ''betere'' tactiek. Ze positioneren een nieuw model boven het oude model die in de verkoop blijft, waarbij het oude model iets goedkoper wordt en het nieuwe model zelfs duurder (zie bijv Macbook pro 2018, MacBook Air).

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 17 januari 2019 18:01]

Idd net als de SE graag een nieuwe iPad zonder bezels.
Vroeger zag ik de nut van een iPad Mini maar door de XS Max en XR zit er haast geen verschil in.
Ik vind dit al bijna Phablets
Beter is geen feit he?

Jij noemt het beter maar dat is maar de vraag.

Daarnaast gaat dit bericht over de iPad, dat is notabene misschien wel DE Apple product dat juist goedkoper is dan de concurrentie.
Echter, wat is er mis met het design? Persoonlijk vind ik de iPad's de betere tablets qua design en er hoeft weinig aan te veranderen wat mij betreft, het werkt gewoon goed.
Ja, ze zouden dunnere bezels kunnen maken, maar dat gaat dan weer een beetje in tegen de manier van gebruik van een tablet, waarbij de meeste mensen (die ik ken in ieder geval) de randen gebruiken om hun tablet mee te laten rusten in hun handpalm, waarbij de duim op de bezel leunt. Dit heeft, mijns inziens, dus geen toegevoegde waarde. Wat kun je dan nog veranderen? Een tablet met 4 camera's misschien, maar waarom, foto's maken doet niemand actief met een tablet (uitzonderingen daargelaten).
Dunner en lichter, dat zou wel wat kunnen toevoegen, vooral het lichter maken van een tablet.
Volgens mij heb jij de 2018 iPad's nog niet gezien dan...die hebben zo goed als helemaal geen bezel...!
Even mijn iPad erbij gepakt, de 2018 versie, de 128GB zat boven de 400,- en ja ik had liever die 350 uitgegeven maar dan had ik lang niet zoveel opslag ( het bekende verhaaltje ) De bezels zijn fijn als het gaat om vast houden, zijn ze groot? nou nee, weer niet als je t vergelijkt met de iPad Pro. En toen besefte ik, dat het gewoon echt een gimmick is. Ja, het oogt mooi. Ziet er strak uit, maar de prijs werd ook dubbel zo duur. En je zit dus vaker met je vingers op het touch screen...

Dat je dan voor een kleiner apparaat meer geld gaat neertellen vind ik dan weer onlogisch, want de mini lijn blijkt gewoon duurder te zijn dan de normale lijn.
Vergeet niet dat Apple zeer goed een detectie in iOS heeft zitten om -foute- aanrakingen te detecteren. Pak je iPad maar eens en hou hem eens lomp vast. Dan zal je merken dat hij je hand negeert. Dat is een van de redens waarom de dunne bezet bij iPads niks uit maken.
Ik heb een 2017 model inderdaad 😁. De nieuwe heb ik niet in handen gehad en ik heb gemist dat ze amper een bezel hebben.
Ha, ik vind het nieuwe model zeer mooi, maar de prijs...! Zolang de nieuwe iPad Mini ook niet meer dan 1000 Euro kost ben ik al blij...:s
Dunner en lichter liever niet, maar wel betere en grotere batterijen. De meeste mensen (die ik ken) gebruiken hun iPad met een hoes, dus dun of dik (de iPad) maakt dan eigenlijk ook niet zoveel uit.

Goed scherm, snelle processor en ruim bemeten accu, da's prettig. En dat er - mogelijk - eindelijk een nieuwe iPad mini komt, is goed nieuws. De oude doet het nog redelijk, maar om die nou voor hetzelfde geld aan te bieden als enkele jaren geleden is van de gekke.
Mijn iPad Air 2 van al een tijd terug gaat met gemak een halve week mee op de batterij... Voor de batterij hoef je het dus niet perse te doen wat mij betreft maar wat extra stevigheid zou best mogen :)
Dunner en lichter liever niet, maar wel betere en grotere batterijen. De meeste mensen (die ik ken) gebruiken hun iPad met een hoes, dus dun of dik (de iPad) maakt dan eigenlijk ook niet zoveel uit.
Raar argument. Als een iPad dunner is is hij met een hoes ook dunner. Ik vind de iPad erg netjes qua batterijgebruik dus langer is ook niet echt noodzakelijk.
Nieuwe iPads detecteren handpalm. Die kan je dus vasthouden zoals je wil, zelfsgebruiken zoals je schriften gebruikt. Gewoon leunend op het scherm.
Mij gaat het vooral om functionaliteit. En ik zie bij andere merken tablets ook niet echt specifieke designs. Gewoon een groot beeldscherm met een rand. Wat moet het anders ook zijn?
Ik heb al sinds 2014 de Note 10.1 2014 en die heeft een compleet ander design dan de oudere Note 10.1 die ik ook heb. Samsung is wat dat betreft nogal eens gewisseld van ontwerp.
Zie er niet zo veel verschil in, alleen de knop en die speakers. Verder lijkt het uiterlijk toch best hetzelfde.
Nou ja, compleet anders.... en dan nog: waarom zou een ander design beter zijn?
Maar de Note verkoopt dan ook voor geen meter (in vergelijking met een iPhone model) Samsung moet wel steeds van design veranderen want het slaat niet aan.

Sinds ze door de rechter verplicht werden om af te stappen van het iPhone design heeft Samsung niet echt zoveel succes nummers gehad hoor. Natuurlijk verkoopt Samsung veel telefoons maar als je de verkoopcijfers van hun flagship models tegenover de iPhones zet waar ze mee moeten concurreren dan is dat eigenlijk een flop. Dat gaat nog wel over miljoenen toestellen maar ik denk dat het lang geleden is dat Samsung nog eens meer dan 10 miljoen stuks verkocht van een flagschip models. Als je kijkt naar hun voorspellingen zitten ze er altijd enorm naast. Van de Galaxy S9 hadden ze een sales target gezet voor meer dan 40 miljoen stuks en dan lees je dat dat de 9 het minder goed doet dan de 8 die het minder doet dan de 7. Van de 8 zijn er 5 miljoen stuks verkocht wordt geschat. Van de Galaxy S4 werden er naar verluid 80 miljoen verkocht en dat was dus zo'n iPhone design
Laten we dat vooral koesteren. Goed ontwerp is tijdloos.
Eh? De iPad ziet er anders uit. De iPhone X is anders dan de vorige. Maar elk jaar, nee. En waarom zou je ook. Gaat vooral,om functionaliteit.
Niks mis mee ik heb de iPhone 8 bewust gekocht in 2017 omdat ik de 6s ook een fijn toestel vond hoop daarom ook dat Apple met een soort SE model komt over 2 jaar als ik een nieuwe telefoon moet gaan uitzoeken dan heb ik de vertrouwde design weer met nieuwe specs.
Ze hebben natuurlijk wel onlangs een nieuw ontwerp geintroduceerd met de meest recente generatie iPad Pro. Het is nog even afwachten hoe de opvolgers van de huidige iPad en iPad Mini eruit gaan zien.
Maar waarom zou het uiterlijk ook anders moeten? Het bestaande ontwerp werkt gewoon goed, en als daar een keer weer nieuwe hardware in komt is dat prima. Alle tablets lijken wel op elkaar, met een paar kleine dingetjes daar gelaten.
Wat mij meer verbaast is dat Apple jarenlang met hetzelfde design blijft kopen. Het is altijd nieuwere wijn in oude zakken. :/
Maar dat heb ik liever dan oude wijn in nieuwe zakken, want dan word je bedonderd!

Apple's zijn niet voor niets geliefd bij mensen die probleemloos willen computeren / bellen / ...
Dat heb ik nou ook met boeken. Al honderden jaren hetzelfde. Een kaft, en aan de binnenzijde papieren bladzijden. Wat is je punt?
Een nieuwe iPad Mini zou voor mij een instant buy zijn. Ik vond het formaat van m'n oude iPad Mini zó veel fijner dan die van m'n iPad Air 2.

Afwachten tot het Apple event in maart...

[Reactie gewijzigd door Gitarist op 17 januari 2019 14:29]

mee eens...formaat was perfect. Spijt dat ik die verkocht heb. Hopen dat ie snel komt :)
Enige Apple apparaat dat ik in de laatste 15 jaar heb gebruikt. Eigenlijk rete-onhandig voor wat ik ermee doe (Youtube en Netflix) gezien de schermverhouding. Maar het formaat is inderdaad wel heerlijk!
Voor mij idem dito. Ik gebruik mijn huidige iPad Mini 4 vooral thuis op de bank of om op locatie snel informatie op te zoeken op een scherm dat groot genoeg is om ook nog wat te verwerken. Voor onderweg heb ik voldoende aan mijn telefoon en wil ik echt werk gedaan krijgen dan gebruik ik mijn laptop.

Hoewel mijn 3 jaar oude Mini 4 nog redelijk meekomt, is het wel duidelijk dat de cpu niet meer de nieuwste is. Ook begint de batterij wat te verslijten. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe tablet. Android is het voor mij allemaal net niet. Een standaard iPad vind ik niet alleen groot, maar het gebrek aan een gelamineerd scherm is voor mij een duidelijke stap terug. De iPad Pro heb ik nog heel kort overwogen, maar ook die is echt té groot voor mijn gebruik.

Ik dacht dat ik op zoek was in een echte niche, maar ben blij dat er toch een kans is op een iPad Mini 5. Hopelijk zijn de geruchten correct.
Lol ik heb net een 2018 normale ipad besteld, omdat bij de vorige keynote met geen woord gerept werd over een eventuele ipad mini 5 en ik het wachten zat was :D Ik heb nog een Mini 2 die in principe prima dienst doet, maar de volumeknoppen zijn wat versleten waardoor hij continu het volume-icoontje door het beeld gooit. Ook is hij inmiddels echt de snelste niet meer en hebben de nieuwe apparaten mooie dingen als touch ID en misschien de 5 zo zelfs wel face ID?

Ik gebruik hem eigenlijk vooral voor 's avonds youtube/netflix kijken voordat ik ga slapen, en ff snel op de bank iets browsen waarvoor ik meer ruimte wil dan op mn telefoon. Het formaat is voor mij echt perfect dus liever had ik een nieuwe Mini gehad. Oh well, de nieuwe grote maar op marktplaats zetten als de 5 uitkomt dan :)
Besteld? Dan kan ie toch gewoon retour?
Nou om eerlijk te zijn was het onderdeel van ons kerstpakket en konden we tot 14 januari doorgeven wat we wilden hebben (anders een Sonos One of een Android tablet) dus die kan ik niet meer afbestellen.
Dat is niet verkeerd!
sluit ik mij ook helemaal bij aan! ik gebruik mijn mini nog elke dag. perfect om een boekje/magazines te lezen, wat te browsen en soms wat youtube te checken
Voor mij ook. Laatst bij iemand de Ipad 2018 in handen gehad, prachtig ding, mooie resolutie, maar net te zwaar voor mijn comfort. Ik doe het al 4 jaren met een Mini 2, op zich werkt die nog goed, maar als ze al een nieuwe aankondigen weet ik tenminste dat ik straks, als mijne kapot is, een nieuwe kan kopen.
Eens, heb zelf de Ipad mini 3 en zijn formaat is voor mij echt perfect. Je kan hem in één hand houden waarbij je dat met een normale ipad niet kan doen. Ben dan ook zeer blij met dit nieuws. Eens kijken waar ze mee komen en wat de prijs gaat doen. Zou het raar vinden (en vind dat op dit moment ook) dat de prijs van een mini hoger moet zijn dan die van een gewone Ipad.
Voor mij ook. Mijn dochter speelt graag en veel op haar mini. En mijn Pro vindt ze echt te groot. Dus ik zou zeker een nieuwe mini willen aangezien deze wel end-of-life begint te geraken.
Goed zo Apple, en nu weer een iPhone mini.
Weinig kans. Een iphone se2 bijvoorbeeld zal te veel kanabaliseren op de totale iphone verkoop, die al niet zo goed gaat als verleden jaren. Het zou apple wel sieren, zeker sinds Tim Cook laatst zei dat zijn voornaamste streven het tevreden houden van gebruikers is. Als hij die woorden waar wil maken, dan maakt hij een hele klap gebruikers tevreden door een nieuwe iphone se op de markt te zetten, met een prijs in lijn met de vorige, die was bij release 489 euro voor de te karige 16gb versie.
en dan graag zelfde grootte vh toestel met kleinere bezels.
Als ze dat zouden uitbrengen voor pakweg 400 euro met iPhone 8 specs dan heb je echt een killer phone voor veel mensen. Ken in mijn eigen kring alleen al een stuk of 20 mensen die er een spreekwoordelijke moord voor zouden doen aangezien ze de huidige telefoons allemaal te groot vinden... Ken ook genoeg mensen die de SE gekocht hebben als vervanging van hun 5s omdat ze de formfactor het allerbelangrijkste vonden.
Het uitblijven van de SE2 kannibaliseert ook. Ik heb nu een SE en wil per se niet upgraden naar een grotere. Gaat de SE stuk, dan komt er een tweedehands SE - tenminste, zolang er iOS updates verschijnen voor de SE. Zodra dat voorbij is, dan zal de volgende een klein Android toestel worden vrees ik.

De prijs van de SE2 is voor mij van heel wat minder belang dan het formaat. En dat zie ik ook in mijn omgeving: een aantal mensen met een grotere iPhone wil maar wat graag terug naar het SE-formaat. Tamelijk onbegrijpelijk dat Apple met dit formaat is gestopt.
Voor een nieuwe Iphone SE2 is op dat formaat weinig tot geen concurrentie van Android. Als ik straks m'n SE moet inruilen voor een nieuw toestel van Apple wat groter is (moet zijn), is dat er wel. Met de prijzen die Apple nu rekent kan ik daarnaast weer elke 2 jaar een nieuw Android toestel aanschaffen.

Om kort te gaan: ik denk dat Apple banger moet zijn voor overstappers naar Android dan voor kannibaliseren eigen verkoop.
Dit is onzin. Er zijn bv heel veel mensen voor wie dit een instap-telefoon is. Denk aan studenten of jongeren. Die stappen later over naar een groter model. Er zullen inderdaad mensen zijn die anders een groter model hadden gekocht, maar dat zal echt niet het verschil maken.

Apple lijkt uit te zijn op maximalisatie van winst, en dat vind ik een slechte zaak.
De iPad Mini 2 gekocht hier in het jaar dat hij uit kwam, was lekker snel en had toen een retina scherm ten opzichte van de eerste. Dat ding is echt héél veel gebruikt. De 3 en 4 brachten niet zo veel nieuws en de 2 werkte nog prima dus gewoon geskipt. Werd wel wat minder vanaf iOS 11 en met iOS 12 weer ietsje beter. Er mag ondertussen nog eens een nieuwe batterij in. Leuk om te houden voor de jongste, maar ik zou zelf liever als ik nu iets nieuwe ga kopen een grotere kopen met pencil voor de wat creatievere applicaties of om lekker muziek op te maken.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 17 januari 2019 16:04]

De Mini 3 had alleen als extra de fingerprint scanner. De 4 heeft een snellere CPU en meer RAM.
Ik had een Mini 2 sinds de release, inmiddels nu sinds iets minder dan twee maanden aan een iPad Mini 4 met 128GB opslag. Blijven fijne apparaten en ik hoop van deze ook weer heel wat jaren te gaan genieten. Het is mooi dat Apple zelfs nog iOS12 voor de Mini 2 ondersteunt, volgens mij kocht ik 'm met 8 of 9 er op.
Klopt. De 1 ging maar tot iOS 9 net als de iPad 2.
Volgens mij precies andersom, de 4 had alleen de vingerafdrukscanner extra t.o.v. de 3. En beide wel betere specs dan de 2.
Nee, wat ik zei klopt gewoon. Zie ook hier, al vermelden ze geen ram. https://www.tabletsmagazi...-wat-zijn-de-verschillen/
Er zit, op die Twitterfoto's, een koptelefooningang op. Gezien de ontwikkelingen van de iPhones en iPads de afgelopen jaren, vrees ik dat die ook niet op de Mini 5 (of hoe die ook gaat heten) zit.
Dit is een foto van de huidige mini ;)
Uit het artikel:
Er verschenen vorige week al foto's op Twitter van wat een nieuw iPad mini-model zou zijn.
Klopt maar daar staat een link bij ;)
Daar moet je op klikken voor de twitter foto's.

De foto die Tweakers bij dit artikel heeft gezet is een marketing foto van de Mini 4.
Ja, ik heb het ook over die foto's in die Tweet en daar is overduidelijk een koptelefooningang aanwezig.
Zie het nu ook, afwachten dus haha.
Lijkt mij een erg goede zet! Ik ken veel mensen die gewoon graag een kleine tablet gebruiken. Veel zitten nog met de laatste iPad Mini, welke toch wel wat verouderd is. Echter mag IOS voor de iPad wel een mooie opfrisbeurt krijgen voordat ze deze uitbrengen.

Elk jaar een iPad uitbrengen is ook overdreven en is denk ik ook de reden waarom ze uiteindelijk er mee zijn gestopt. Ik gok (geen bron) dat de verkoopaantallen dermate naar beneden gingen omdat een iPad of welke tablet dan ook echt wel meer dan 1 jaar mee gaat (zeker 2).

Echter, aan de hand van deze feiten vrees ik dat Apple dit wilt gaan gebruiken om weer wat geld te verdienen ipv daadwerkelijk een goed product neer te zetten. TE vergelijken met de laatste versie van de iPhone, wat een kleine upgrade is maar alsnog rete duur.

Disclaimer voordat er weer een apple discussie onnodig ontstaat: Ik gebruik zowel Apple als Windows als Google. Ik heb geen overmatige hekel, liefde of voorkeur voor 1 van die 3 wat mijn opmerking kan beinvloeden.
Als Apple daadwerkelijk gewoon blind geld wilde verdienen hadden ze toch wel gewoon de iPad Mini nog steeds elk jaar uitgebracht?

De SOC is toch kant en klaar, die kunnen ze van de iPhone gebruiken.

Desnoods om de 2 jaar, hadden ze alsnog geld kunnen verdienen.

Maar dat ze het niet deden laat zien dat Apple niet zomaar blind dingen op de markt gooit maar een bepaalde filosofie heeft.
Wat bedoel je met iOS voor de iPad? Op de ipad mini's in mijn omgeving draaien gewoon op iOS 12.

Het formaat is perfect voor bijv. monteurs in de buitendienst.
Er is nog een hoop in IOS dat niet lekker werkt voor de iPad. Als jij je control panel opent - waar je je geluid, helderheid, rotation wijzigt - is je hele scherm niet bruikbaar, terwjil het maar een klein gedeelte is van je scherm dat gebruikt wordt.
De Filemanager app is om te huilen. Er zijn zoveel mensen die gewoon een normale file manager willen. Het is verre van volledig.
Er zijn heel veel filmpjes van reviewers te vinden over IOS op de iPad en wat er anders gewenst is, omdat het gewoon voor een groot gedeelte IOS van de iPhone is met een paar extra features, zoals split screen en de dock die verdwijnt.

Met een beetje geluk komt er met ios13 een hele grote design update aan, omdat Apple met IOS 12 vooral gericht heeft op performance, wat ook gelukt is.
Grappig dat je zegt dat het iOS van de iPhone is.

Google heeft juist Android voor de tablets een op een overgeheveld van de smartphones zonder echt iets aan te veranderen.

Apple heeft iOS juist specifiek voor de iPad ontwikkeld, ze waren zelfs eerst met de iPad bezig voordat de iPhone uitkwam.
Apple heeft iOS juist specifiek voor de iPad ontwikkeld, ze waren zelfs eerst met de iPad bezig voordat de iPhone uitkwam.
Heb je daar een bron van? Gezien de iPhone in 2007 uit kwam met IOS en pas in 2010 een iPad. Als ik hier op zoek kan ik ook niet een bron vinden die jouw bevinding bevestigd, dus wellicht heb jij meer informatie?
The history of iPhone began with a request from Apple Inc. CEO Steve Jobs to the company's engineers, asking them to investigate the use of touchscreen devices and tablet computers (which later came to fruition with the iPad).[
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_iPhone

Zoals ik het begrepen heb waren ze bezig met het onderzoeken van een nieuwe PDA achtig iets, tot ze tot de conclusie kwamen "misschien moeten we hier een telefoon van maken". Jobs heeft dit later ook gezegd tijdens een keynote of interview. Die heb ik helaas niet 1-2-3 terug kunnen vinden.
Nou, dit geeft dus niet aan wat @Dark_man zei. Die gaf aan dat IOS specifiek voor de iPad is ontwikkeld. De historie van de iPhone is inderdaad dat ze naar een handheld device/tablet device onderzoek deden, maar dat IOS specifiek daarvoor is ontwikkeld is niet te vinden. Niet in de link die jij aangeeft in iedergeval.
Ah, je hebt gelijk dan heb ik je vraag verkeerd begrepen.
"Jobs later said that Apple had begun developing the iPad before the iPhone. "

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IPad
Klopt, klopt. Echter, het ontwikkelen van de iPad is niet het ontwikkelen van IOS. Dat zijn wel 2 verschillende dingen.
Gezien het bij Apple voornamelijk draait om de software en dat Jobs geen stylus wilde en met multi touch kwam met icoontjes kan je gerust zeggen dat iOS = iPad.
Dat is goed nieuws... er wordt bij ons in de organisatie in de buitendienst gebruik gemaakt van de mini's omdat die handig zijn als men in het veld loopt, er heerste al wat teleurstelling dat er wss geen opvolger voor zou komen. De markt zal niet groot zijn, maar het heeft volgens mij wel een plekje dus een opvolger is best welkom.
Apple verkoopt de verouderde Mini 4 nog wel, maar die kost meer en is minder krachtig dan de reguliere iPad van vorig jaar.
Ja, omdat ze hem alleen nog maar verkochten als 128GB model. Dat maakte hem duur t.o.v andere iPad-modellen met minder opslagcapaciteit.
Hopelijk met bezels vergelijkbaar met de iPad Pro.
Ipad mini is voor mij een instant buy. Beste formaat inziens. Bigger is zeker niet altijd better. Zie ook graag een nieuwe kleine Iphone SE komen met OLED.
Ik zie liever een Windows, Linux of MacOS node komen op hetzelfde formaat die is voorzien van deugdelijk toetsenbord.bluetooth, netwerk en usb 3.x aansluitingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee