Google verhoogt voor het eerst prijzen G Suite

Google gaat voor het eerst de prijzen van zijn applicatiepakket G Suite verhogen. De prijs van de kantoorsoftware gaat wat de basisversie betreft met 1,20 euro per maand omhoog, terwijl de zakelijke variant met 2,40 euro per maand in prijs stijgt.

De prijsverhoging geldt wereldwijd, maar de bedragen verschillen per land. De huidige pakketten kosten 4 en 8 euro per maand in de Benelux en gaan naar 5,20 euro en 10,40 euro per maand, laat Google weten aan Tweakers. De Amerikaanse versies gaan van 5 naar 6 dollar en van 10 naar 12 dollar in de maand. De prijs voor de Enterprise-versie gaat niet omhoog. Die is 23 euro per maand.

De nieuwe prijzen gelden voor alle nieuw afgesloten abonnementen. Als klanten een jaarcontract hebben, gaan de nieuwe prijzen bij de start van het nieuwe jaar in. Bij flexibele abonnementen gebeurt dat als de prijsverhoging van kracht wordt: op 2 april. Het is voor het eerst dat Google de prijzen van G Suite verhoogt. G Suite bestaat inmiddels tien jaar en vier miljoen bedrijven wereldwijd maken gebruik van de kantoorsoftware van de zoekgigant.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

17-01-2019 • 15:09

119 Linkedin

Reacties (120)

120
119
55
6
0
50
Wijzig sortering
De prijs van een zakelijk G-suite abonnement komt daarmee nagenoeg gelijk aan office 365 Business premium (scheelt 10 cent per maand).
Daar zit dan 1 TB aan OneDrive storage bij (in tegenstelling tot de unlimited van Google Drive, als ik @pven mag geloven).

Een G-suite basis abonnement, is niet direct vergelijkbaar met een Office365 voor thuisgebruikers, maar wel met Office365 Business Essentials, deze kost €4,20 per maand. Hierbij heb je alleen toegang tot webapplicaties en krijg je dus niet de Office Suite installeerbaar op je systeem.

De rest van de vergelijking ga ik niet doen, omdat ik simpelweg geen ervaring heb met de G-suite.

[Reactie gewijzigd door walteij op 17 januari 2019 15:26]

Het verschil tussen gsuite en office365 zit in de volwassenheid. Office365, zeker in combinatie met OneDrive, kent nogal wat issues. Ook realtime collaboration, daar loopt Office365 heel erg achter.

Ik gebruik beiden dagelijks.
Voor mij is het grootste verschil het vinden van e-mail en het label systeem van Google. Ik kan op een paar steekwoorden of delen van content die ik me herinner zoeken en ik heb mijn mail die ik zoek, dat lukt me bij Outlook Web Access NOOIT en is dan ook dagelijks bron van frustratie op de plekken waar ik Office365 moet gebruiken. Mijn eigen klanten migreer ik daarom ook altijd naar G Suite. De labels in een tweede handige functie die ik veel gebruik; zo kun je één mail, door hem te labelen/taggen op meerdere plekken laten terugkomen als dat nodig is (klant context, inkoop, facturen, etc.).
Herkenbaar, echter er zijn voor Outlook aparte programma's waarmee je op Google wijze kunt zoeken (en vinden ;) ). Ook kan je via query's veel meer terug vinden. Waar Outlook nmi Google mee overtreft is de indeling wanneer er veel op en neer gemaild wordt, binnen Google is het dan een complete puinhoop, in Outlook of andere mailprogramma's behoudt ik het overzicht.
Pingpong emails zijn niet leuk.

Voor sec korte tekst, dan geef ik de voorkeur aan zoiets als Whatsapp.

Pingpong acties als gevolg van document aanpassingen, daar probeer ik mensen op Google docs te krijgen. 5x dezelfde komma, 3 verschillende aanpassingen terugbrengen naar één... Dank je wel, tijd is veel zinneger met andere onzin te verspelen.
herkenbaar probleem, ik heb als ict' er ergens stage gelopen waar ze office 365 gebruiken in combinatie met onedrive en gebruikers hadden soms wat problemen met syncen en het online samenwerken in onedrive is echt bagger. bij google veel beter.

mijn voorkeur gaat liever naar google omgeving (prive en zakelijk omdat ik google fijne vind werken dan microsoft omgeving.
Daar is OneDrive ook niet voor bedoeld. Voor samenwerken gebruik je SharePoint icm Microsoft Teams
SharePoint word ik toch echt niet blij van, altijd gezeik mee in elke organisatie die ik binnen stap (mijn ervaring, zegt natuurlijk niet heel veel). Teams nog niet mee gewerkt, een organisatie gaat daarnaartoe migreren over een paar maand, ik ben benieuwd.
Wij gebruiken nu sinds een klein jaar een deel van de functionaliteit van Sharepoint en we gaan steeds verder in het gebruik van Teams en O365 als een geheel. Het zijn leuk verkopende features die ze aanbieden zoals samenwerken e.d. maar ik als ICT'r vind het echt verschrikkelijk.

Sharepoint is verschrikkelijk traag, ik wil juist niet de auto-save functie daarop hebben want ik wil ten allen tijde het document kunnen sluiten zonder de wijzigingen te maken. Dat is niet eens mogelijk in de webversie. Met name de enorme traagheid is iets dat zoveel tijd kost dat ik in dezelfde tijd minimaal 5 documenten vanaf de netwerk locaties kan opzoeken en openen.

Teams is echt een verschrikkelijke applicatie waar veel mis mee is. Het is traag, het gebruikt veel teveel geheugen, het werkt regelmatig niet door bugs en storingen. Zodra je meer dan een pagina terug scrolt in een chat moet ie al eeuwen laden om die tekst naar voren te halen. Wanneer je vervolgens weer naar het einde scrolt (twee A4'tjes verder) precies hetzelfde voor de tekst die hij vlak daarvoor nog getoond heeft, weer wachten. Notificaties werken slecht tot niet (zijn iets verbeterd). Missende functionaliteiten t.o.v. Skype for Business (Teams moet het op termijn vervangen wordt gezegd). Documenten openen standaard in een web-schil in Teams terwijl je die juist in je desktop applicatie wilt openen. Dat laatste kan, maar werkt allemaal traag, niet, of veroorzaakt crashes. Voor downloads van files uit Teams moet je een minuut wachten en heb je niet eens de keuze waar je ze op wilt slaan, er wordt zelfs geen melding gemaakt waar dit gebeurd (gelukkig nog wel de logica %userprofile%\Downloads).

En dan de support van Microsoft, die is echt om te huilen zo slecht :'(

Ik kan het niet vergelijken met de G-suite, die heb ik nooit gebruikt, maar wat Sharepoint en Teams betreft wordt je er zeker niet vrolijk van. Ik wens je vast sterkte met de overstap :)
De support van Google is ook niet zo fantastisch. Ik heb een basis GSuite, de ene keer dat ik ze dan nodig had... eer je voorbij de initiele helpdesk geraakt ben je al snel een hele poos verder.

Uiteindelijk wel een engineer aan de lijn gekregen en het probleem uitgeklaard.
Heel herkenbaar, maar dan met MS :|
Absoluut niet mijn ervaring. Juist zeer snelle response en veel kennis.
In februari gaan we dit ervaren. Mijn ervaring met SharePoint tot nu toe is niet bijster; check in/out is voor de meer speciale mensen onder ons.

Overigens ik ben wel iemand die als eerste de overstap destijds maakte van wordstar naar wordperfect naar word (zelfde geld voor spreadsheet en database).

Mijn keuze is op dit moment veel sterker gedreven door realtime samenwerking, geen omkijken naar wel of niet iets gesynced/gesaved, geen gelazer met het hernoemen of herorganiseren van files (zeker niet als spring gebruikt wordt), waar ik wil/ongeacht of ik het al tig keer heb openstaan (zet fijn als je het zelfde document op 2 of meer verschillende plaatsen kunt bewerken)... Dan door een grote hoeveelheid features die ik niet/nauwelijks gebruik. Sterker nog ik ben productiever geworden omdat er minder te spelen valt om het wat "mooier" te maken.
waarom hebben de deze mogelijkheid dan? met meerdere mensen in een document samen te werken en zo ?
"Sharepoint is the most dreaded development platform for the second year in a row"

https://insights.stackove...aded-and-wanted-platforms
Ik vind het persoonlijk jammer dat Google de betere mailclient en online samenwerking biedt, maar Microsoft naar mijn mening veruit de beste office applicaties (met name Excel).
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar Google spreadsheet. The arrayformula en query zijn giga fijne functies. Daarnaast door ik het nodige met scripting en buiten dat JavaScript makkelijk is dan VBA, als je oplossingen maakt over meerdere documenten (zij het links en/of met scripting) Google spreadsheet werkt veel betrouwbaarder. Bv geen last dat een document item staat, hernoemd of verplaatst wordt.

En je kunt met meerdere mensen realtime werken.

Ik heb bv diverse keren en simpele tabel gemaakt waar mensen die veel verstand van relaties leggen hadden door middel van Xs en waarden (2.5d tabel) via script werd omgezet naar oa harde PHP die ontwikkelaars in hun code kon stoppen. De kwaliteit ging naar 100% foutloos en doorlooptijd van 2 dagen naar minder dan 1 uur. Dit terwijl iedereen zwart geografisch verspreidt zat en ook meerdere organisaties betrokken bij waren.
(in tegenstelling tot de unlimited van Google Drive, als ik @pven mag geloven).
Voor de Business-variant geldt officieel dat bij 1 - 4 gebruikers elke gebruiker 1TB aan storage krijgt. Pas bij 5 of meer gebruikers krijgt elke gebruiker onbeperkte opslag.
In de praktijk blijkt (uit persoonlijke ervaring en wat ik bij anderen heb gezien) dat de 1TB grens niet heel strikt wordt gecontroleerd.

Edit:
"Unlimited cloud storage (or 1TB per user if fewer than 5 users)"
bron: G Suite Pricing Plans

[Reactie gewijzigd door Wouter-KNET op 17 januari 2019 15:38]

Unlimited bestaat natuurlijk niet echt, vanaf 150TB beginnen ze te throttlen. De grens moet ergens liggen natuurlijk :) en een doorsnee gebruiker kan er wel even mee verder. Kwam ik een tijd geleden toevallig tegen op LinusTechTips.
Op mijn werk gebruiken wij 365 Business. Prive gebruik ik G-Suite. En ik moet zeggen dat ik liever G-suite prefereer. Ook vind ik het google ecosysteem heel erg fijn werken. Zelfs op mijn iPhone. Inclusief met Google Cloud Platform staat die ook meteen gekoppeld aan je G-suite account. Google Docs werkt prima voor wat ik doe. en zou ik persoonlijk niet een losse applicatie daar voor willen hebben (zoals Word e.d.)
Ik tegenovergestelde. Ik moest heel even werken met GSuite, maar gelukkig zijn we snel daar weer van afgestapt. Office 365 heeft ook erg uitgebreid aanbod aan applicaties voor zakelijk (naast de standaard office apps).
Vind persoonlijk GSuite veel te basic, in praktisch elk opzicht. Minimalistisch is leuk, maar niet als het een beperking is.
Ik ben volledig overgestapt personal google naar o365. Had ik tig jaren geleden al moeten doen. Zo ontzettend veel beter, neem bv de gmail email webclient tov outlook online. Zoveel slechter.

[Reactie gewijzigd door TweakerVincent op 17 januari 2019 20:51]

Bij mij is dat juist andersom. Een van de redenen om niet naar Office 365 te willen overstappen, is vanwege de online Outlook client die, in tegenstelling tot de horizontale tabel weergave van Google, alle berichten verticaal opsplitst en daarmee een hoop ruimte per bericht op mijn scherm inneemt. Met andere woorden, ik vind de visuals van Google Suite, en dan met name Gmail, maar ook zaken zoals de admin-console, beter.
Je kan ook in de online versie Outlook het leesvenster uitzetten, waardoor je de horizontale tabelweergave krijgt zoals in Gmail.
Waarom is de online client belangrijk als ik vragen mag? Persoonlijke/werk pc: Outlook applicatie. Mobile: Outlook app (of een andere). Wanneer heb je de online client ooit nodig?
Zelfs m'n gmail zit gewoon in m'n Outlook applicatie, haat web clients.
Op mijn werk werken we met beiden en ik kan wel zeggen dat de oplossing van Google het interessantste is. In onze groep werkten enkele ondernemingen al jaren met Outlook en die zijn overgegaan tot 365. De jongere ondernemingen in de groep zijn gestart met Gsuite.

Het grote voordeel van Gsuite is dat er achteraf minder frustratie is en minder support nodig is. Als er een computer van een 365-collega stuk gaat, moet elke keer alles opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd worden door onze externe IT-ondersteuner. Dat is niet gratis.

Daar komt dan nog bij dat die software niet foolproof is. Als een collega dom is en iets misdoet in Gsuite, kun je dat altijd nog in orde brengen. Bij 365 niet. Onlangs was de pc van een 365-collega stuk. Nadat de externe partij Oulook opnieuw had ingesteld, klaagde die collega omdat ze niet al haar mappen met e-mails terugvond. Uiteindelijk bleek dat die collega belangrijke e-mails in lokale mappen bewaarde (dus niet online) die niet werden gebackuppped. Men had dat nochtans uitgelegd aan alle 365-collega's dat men lokaal geen mails mocht bewaren...

365 is uit mijn ervaring de beste keuze als je IT-ondersteuning aan KMO's op uurbasis verkoopt... :+
Interessant. Al onze emails staan in de cloud met 365, niets is lokaal opgeslagen. Ook al het werk in Word, Excel etc is in de cloud opgeslagen. Lijkt erop dat ze bij jullie in het bedrijf die opties moeten bekijken.

Verder hangt het er vanaf wat je moet doen op werk, ik zou mijn werk niet kunnen doen met de GSuite, het is veel te beperkt in opties.
Kan best zijn dat dit mogelijk is maar het gaat me er om dat 365 standaard niet zo is (of dat IT-dienstverleners de optie hebben om lokale mailmappen aan te zetten).
Je zegt nu dat je de Gmail webclient beter vindt dan Outlook online, toch?

De spamfilters van Google zijn in elk geval wel beter.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 426269 op 17 januari 2019 19:02]

Grappig hoe de ervaring kunnen verschillen, ik moet altijd een traantje wegpinken als ik ergens gedetacheerd word en ze gebruiken O365, vergeleken met Gmail vind ik die zelf verschrikkelijk slecht. Alleen de zoek functie is al om te janken.

Zo heeft iedereen toch z'n eigen smaak blijkt maar weer. :)
Wat voor ons de voornaamste reden was om O365 te nemen is EAS / MAPI blijft zeker in zakelijke omgevingen toch het superieure protocol imho.
Ook even op inhaken: Op kantoor zitten we ook met G Suite. En eerlijk - best een verademing, komend van bijna uitsluitend Microsoft-omgevingen.

Files/documenten/spreadsheets/presentaties - de hele santeboetiek zit in Google Drive, met anderen delen gaat lekker (terwijl ik in die Microsoft omgevingen als sysadmin gewoon constant ticketjes binnen kreeg omdat mensen mappen niet meer inkonden of geen toegang hadden tot files enz enz. Vaak genoeg voorgehad dat de permissies wel juist werden aangegeven, maar ik ze toch even moest weghalen en terugzetten en ineens kon de gebruiker er weer bij). Ook de Google Calender is gewoon stukken beter imo dan die in Outlook (2013 - laatste versie die ik professioneel gebruikte) en veel betere (in mijn ervaring) integratie met je mail.

Enige nadeel is dat zo'n paar documentjes in je browser(Chrome) openhebben, en helemaal spreadsheets als ze ietwat formaat beginnen krijgen een fameuze aanslag zijn op je geheugen van je laptop/werkstation.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 17 januari 2019 22:25]

Same here, na jaren Office 365 overgestapt op g suite... Echt een enorme verademing en in 1 klap van al die ellende af met de desktop apps (sync issues, layout ruzies, changes die door je strot worden gedrukt met nieuwe interfaces).. De online varianten van Microsoft lopen echt enorm achter met wat Google doet.

Ze hebben echter wel een grote achterstand met marketing. Microsoft is enorm agressief met on-premise prijsverhoging om organisaties te forceren naar Office 365. In Nederland kent gewoon niemand echt Google als zakelijk product.
Het momentum begint te groeien... Als G Suite deployer merk ik dat wel. Ook het Google sales team groeit met de jaren in kracht en resultaat.
Helemaal mee eens. Organisaties beginnen zich ook langzaam te beseffen dat de stap naar de cloud een goed moment is om hun IT strategie te heroverwegen. Alleen al om de licentie ellende van MS te vermijden is er al een reden om over te stappen..
Anoniem: 426269
@dycell18 januari 2019 11:26
"... changes die door je strot worden gedrukt met nieuwe interfaces ..."

Nou, die was er bij G Suite ook onlangs. Het werd er niet mooier en overzichtelijker op, en nog erger, merkbaar trager. Eerst startte het hier instant op, na de verandering duurt het nu altijd een paar seconden.

Maar goed, voorlopig heb ik nog niets anders gezien dat ik beter vind werken dan G Suite. :)
Daar heb je inderdaad wel een punt maar ze gaan nu ook material design doorvoeren in Docs, Sheets, etc.
Echter gelukkig niet zo extreem als de gmail veranderingen.
Office365 Business Essentials is ook € 4,20 per gebruiker per maand en bij Google kun je geloof ik zoveel gebruikers als je wilt als ik het niet mis heb.
Anoniem: 426269
@RoelRoel17 januari 2019 19:02
Nee, bij G Suite is het per gebruiker.
Zo lang mijn Google Drive unlimited blijft, is die 10,40 euro nog steeds erg goedkoop. :)
Als ik dit lees op de site van Google is het 1TB als je minder dan 5 gebruikers hebt. Bij meer dan 5 gebruikers is het inderdaad unlimited.
https://gsuite.google.com/intl/nl/pricing.html
Dat is inderdaad wat er staat. In de praktijk heb ik met 1 user al jaren onbeperkt (ik zit rond de 6 TB). Op https://www.reddit.com/r/DataHoarder/ zie ik dat anderen dat ook zo ervaren.
Als je de oude "free" versie had en je upgrade naar Business krijg je ook unlimited. Dat heb ik toch op mijn account.
Ik heb nog een Google Apps Free account en heb dit account even geüpgraded naar een GSuite Basic Proefperiode om te kijken of ik dan in aanmerking kom voor GSuite Business met onbeperkte opslagruimte, maar het lijkt er niet op.

Hoewel €4,00 of €5,20 per gebruiker best in verhouding staat tot wat andere bedrijven vragen (Office365 begint bij €4.20/gebruiker/maand), vind ik het behoorlijk prijzig. Een server met bijbehorende IMAP client huren is dan veel aantrekkelijker.

[Reactie gewijzigd door iApp op 17 januari 2019 15:46]

Je moet niet 1 server huren, want als die neergaat heb je geen mail meer. Je hebt er dus direct meerdere nodig, met een omringende infrastructuur en meerdere personen die weten waarmee ze bezig zijn. Zit je direct al een heel stuk hoger op gebied van onkosten.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe belangrijk die mail nog is. Veel bedrijven waar de communicatie toch al via web (tickets), Facebook, ... gaat. Daarnaast is SMTP nog redelijk robuust en zal die mail een uurtje later nog wel is aangeboden worden.

Daarnaast heeft Office 365 vorig jaar meer downtime en storingen gehad dan de gemiddelde VPS...
Daarnaast heeft Office 365 vorig jaar meer downtime en storingen gehad dan de gemiddelde VPS...
Dat is wel even een claim die je daar doet.

Zeker voor een dienst als Office 365 waarbij storingen vaak slechts beperkt zijn tot een zeer beperkt aantal gebruikers (door de opzet).
Klopt. Ligt in de lijn van klagen over de prijs van een Mercedes, omdat je zelf heel goedkoop een skelter kan maken...
Anoniem: 426269
@iApp17 januari 2019 19:13
Volgens mij had je die upgrade niet moeten doen, tenniste, als je nog terug zou willen naar Free. Want dat kan nu niet meer, ik ben bang dat de boel gewoon op zwart gaat nu, als je na je gratis proefperiode van een maand niet je betalingsinfo invult.
Ik heb zonder problemen mijn abonnement kunnen opzeggen en daarmee kunnen downgraden naar Free. :)
Anoniem: 426269
@iApp17 januari 2019 19:52
Okee, gelukkig. Goed om te weten. :)
Ik heb ook de free versie (gewoon voor het gezin) maar ik kan nergens zien wat nou de verschillen zijn tussen free en de betaalde versie(s) en of free op een bepaald moment toch niet meer free is. Enige waarom ik destijds die heb gedaan is om te kunnen mailen met mn eigen domain-naam ipv "@gmail.com"
Sorry, ik had wat specifieker moeten zijn. Dit is enkel als je upgrade naar business. Ik kan het echter niet meteen terug vinden in de documentatie, maar ik kan bijvoorbeeld wel een screenshot laten zien van mijn “plan” en Storage. Mogelijks geld die regel niet meer.
Ik heb er nu ongeveer 2TB op staan. Ik probeer terug te vinden of ik ergens een limiet zie, maar die kan ik niet vinden. Voor het beeld: ik ben de enige gebruiker van mijn domein. (Vanavond zoek ik verder.)
Waarbij native Google docs niet meetellen. Dit is anders bij OneDrive
Let well bij Microsoft trekt alles, ook native word een spreadsheets. Bij Google worden alle native bestanden niet meegerekend.
Ik heb 1 gebruiker en er ondertussen 33TB op staan. Nog nooit problemen mee gehad :)
Als ik nu mijn abonnement aanpas naar een jaar abonnement, gelden dan nog de oude prijzen voor het hele komende jaar?
"Als klanten een jaarcontract hebben, gaan de nieuwe prijzen bij de start van het nieuwe jaar in"
uit de tekst. Dus ik zou zeggen , Ja!
In de link staat: 'Starting on April 2, 2019'
De prijsverhogingen gaan op 2 april in, dus lijkt me wel.
Ja. De prijzen gaan pas in bij je volgende jaarcontract in.

Ik denk dat veel bedrijven hetgene zullen doen wat jij zal doen, wat voor Google weer een mooie vastigheid is aan inkomen uit deze service. De verhoging lijkt niet schokkend, maar is toch wel 30%voor de Benelux prijzen! Waar in Amerika het maar met 20% omhoog gaat. Gezien de koers betalen zij omgerekennd alsnog ietsje meer dan wij:
Benelux: €5,20 US: €5.26
Benelux: €10.40 US: €10.53
Ik probeerde net mijn abonnement te veranderen van flexibel naar een jaar. Maar helaas vallen Nederland en Belgie net buiten de boot. Althans Nederlandse en Belgische bedrijven. Ik zag de optie betaalmethode wijzigen in ieder geval er niet staan. En de contactpersoon van G-suite kon mij ook niet verder helpen. dus we moeten het maar slikken ben ik bang. |:(
Yep, ik heb hier vanmiddag ook naar zitten kijken maar de optie om naar jaarabbo te gaan is niet zichtbaar.
Enig idee of er iets verandert aan mijn gratis Google apps abonement. Tot nu heb ik het altijd nog gratis kunnen voortzetten.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 17 januari 2019 16:25]

Idem hier. Ik gebruik het al een lange tijd voor thuisgebruik (4 gebruikers) in combinatie met een zeer goedkope domain host (€4 betalen, DNS wijzigen en geen zorgen meer). Moesten ze dit afschaffen zal er niets anders opzitten dan over te gaan naar de domain host voor een oplossing. Meer dan €50 / gebruiker betalen voor eenvoudig huis/tuin en keuken gebruik is misschien beetje teveel van het goede.
Voor de familieleden die dit nu gebruiken zou dit wel een grote wijziging zijn, nu kunnen ze genieten van de Google interface (en bijhorende diensten zoals agenda enz) en moet ik mij geen zorgen maken om de mogelijk slechte beschikbaarheid van mijn mogelijke webhost.

Het feit dat mijn gratis licentie maar 10 gebruikers ofzo toelaat is niet bepaald een beperkende factor. Daarnaast krijgen we ook ads te zien (maar een ramp is dit nu ook weer niet).
Waar krijg jij adds te zien, in mail? Ik heb namelijk nog nooit een reclame gezien, met uitzondering van periodiek een specifiek aanbod van google om naar een betaald account over te stappen.
De standaard Gmail ads. Also je dus naar label "promotions" gaat staat daar standaard eentje van Google die geen mail is.
Ik vermoed dat als je geen gratis gebruiker bent dat deze ads er niet zijn.
in combinatie met een zeer goedkope domain host (€4 betalen, DNS wijzigen en geen zorgen meer).
€4 per per jaar? Als dat klopt, bij welke provider zit je dan? Dat is echt een koopje.
Ik heb overigens 3 Gratis Google abonnementen, al sinds 2006 (per abonnement kan ik 50 gebruikers aanmaken). Ik hoop echt dat deze gratis blijft :)
Misschien heeft hij alleen de domein registratie en MX records die naar Google verwijzen en verder geen website die gehost wordt.
dan nog is €4 Euro (per jaar?) erg goedkoop voor alleen een domeinnaam.Ik ging er ook niet vanuit dat er hosting achter zat.
Als je niet teveel eist, je domein naar een Google site linken is niet verkeerd.
Domein (een .EU) recent verhuist naar Vimexx voor 3.98€ exclusief BTW (dus 4.80€ ofzo).
MX records gewijzigd en ben weer voor een jaartje tevreden. Heb er ook nog basis webhosting bijgenomen om kleine projectjes van mezelf op te hosten (totaal was 12€ incl BTW). Uptime garantie en snelheid van de hosting zelf maken mij weinig uit zolang het geen ramp is (enige gebruiker ben ikzelf).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 17 januari 2019 18:01]

Haha ik wilde net dezelfde voorstellen, Vimexx dus en die is echt wel goedkoop idd
Nuja, een koopje. Namecheap doet geregeld promoties voor domeinen, zo zit ik aan mijn derde jaar .xyz domein en in totaal heeft me dat 0.98 + 0.98 + 7 dollar gekost. (respectievelijk voor elk jaar). Kom ik uit op zo'n 3 dollar gemiddeld, per jaar :D

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 17 januari 2019 22:53]

Je hebt een gratis gsuite? Het verschil tussen gsuite en niet gsuite is dat bij de betaalvariant uitsluitend jij eigenaar bent van alle documenten/files, Google heeft dan geen recht.
En bij de betaalde kun je je eigen domains koppelen en zo gmail gebruiken met je eigen domeinnamen.
Oude gebruikers kunnen met de gratis G Suite ook domeinen koppelen. Heb zelf meerdere domeinen gekoppeld aan mijn gratis G Suite.

Net even gekeken, deze noemen ze; Google Apps Free Subscription

Verder staat erbij;
Upgrade your G Suite subscription to get:
- 24/7 support
- Additional storage and more.
- First 14 days free
Op de gratis versie is het nog altijd 15gig per account zie ik...
heb wel onlangs gemerkt dat meet.google.com nu wel werkt met gratis accounts :-)
Een 30% prijsverhoging begint nu toch wel flink aan te tikken... Zeker nadat de kwaliteit van de webinterface voor email toch flink achteruit is gegaan sinds de laatste verplichte update.

Office 365 Business Essentials kost €4,20/maand, daar zit ook gewoon 1TB in de OneDrive for Business.
Office 365 Business Premium kost €10,50/maand, daar krijg je ook nog eens Office 2016/2019 bij.
Bij beide krijg je ook 1TB Sharepoint opslag.

Ik gebruik nu nog G Suite Business voor €8/maand, maar heb al zitten te overwegen om weg te gaan. Het enige issue waar ik nog tegen aanliep was de backup (Cloudally), welke een heelstuk duurder wordt als je Office 365 gaat gebruiken. Echter heeft Synology tegenwoordig ook backup opties voor Office 365.
Ook de consumentenkant is nu goedkoper, ik betaal 60 euro per jaar voor Office365 (office, OneDrive, dat zut), wat straks (al is het maar marginaal) goedkoper is dan die 5,20 per maand.

Edit, volgens mij is de normale jaarprijs 69 euro, dus scheelt nog 50cent in de maand.
"Een 30% prijsverhoging begint nu toch wel flink aan te tikken... Zeker nadat de kwaliteit van de webinterface voor email toch flink achteruit is gegaan sinds de laatste verplichte update."

Pffff, verschrikkelijk he! Voelt als 10 jaar terug in de tijd, toen je ook handmatig de pagina moest refreshen om nieuwe e-mails te zien... En dan hebben we het maar niet over het feit dat het enorm veel trager is geworden.

Onlangs ben ik ook al overgestapt van Chrome naar Firefox, doordat de integratie van meerdere Google accounts + inlog in de browser niet goed werkt. Gaat zo niet de goede kant op.
Anoniem: 426269
@jroz200117 januari 2019 19:10
Inderdaad, veel langzamer nu. En lelijker en minder fijn ook nog, mijn inziens.

Probeer anders Brave browser. Is hetzelfde als Chrome, maar dan zonder ads en automatisch inloggen. Ik ben meteen dezelfde dag nog overgestapt toen Chrome automatisch ging inloggen.
De laatste tijd begin ik mij te ergeren aan wat google dingen.
- Bug (langer dan maand aanwezig) in Gmail desktop versie, met het nieuwe UI design werkt de "reply-to" email header niet. (https://productforums.goo...#!topic/gmail/aVlo3QqT7MY)
- Google Now cards, rare vormgeving met heel veel spacing voor headers... (https://www.androidpolice...ubbles-lots-wasted-space/)

Prima dat ze prijzen verhogen, maar luister dan ook eens naar je betalende klanten..
Mee eens. Maar als je dagelijks werkt met zowel gsuite als office365 en ook nog eens met meerdere collega's...gsuite levert aanzienlijk minder problemen en bugs op.

Ik geloof 2 weken geleden kon ik maandag 15 minuten lang niet saven naar OneDrive vanwege onderhoud. Links tussen documenten werken soms wel, sinds niet. Excel lokt alles als de spreadsheet daarin geopend wordt. Track changes is niet zichtbaar in web. En zo ben ik nog wel meer dingen.

Office op gewone schijf/netwerk single user gebruik is heel volwassen. Heeft veel meer mogelijkheden dan gsuite. Zodra je cloud gaat, realtime collaboration, en/of wat scripting gebruiken (zeker tussen documenten) dan is gsuite your friend.
Inderdaad, voor mij was persoonlijk het feit dat de zoekfunctie daadwerkelijk functioneert al een reden om volledig over te stappen.. Het zijn ook gewoon de kleine zaken die het beter maken.. Mijn oude Word documenten staan bijvoorbeeld vol met spellingsfouten die Docs direct laat zien terwijl ze jarenlang niet in Word naar voren kwamen...
hear hear!! En wacht dacht je van Family groups voor G Suite accounts? https://productforums.goo.../i_5921MRX9w/EIFsqdaFDAAJ
Ik snap die prijsverhogingen niet, Netflix verhoogt zijn prijzen, maar heeft een enorme toename van het aantal abonnees, Google verhoogt zijn prijzen, maar heeft enorm veel nieuwe abonnees, je zou juist denken dat de prijzen naar beneden zouden moeten gaan omdat de kosten veel lager worden in verhouding met het aantal abonnees...
Ik hoop dat je bekend met het woord inflatie, dat is een van de mogelijke redenen om de prijs te verhogen.

Kan de kosten van het bedrijf niet inzien, maar meer gebruikers wil niet zeggen dat de prijzen omlaag zouden gaan.
Niet specifiek deze prijsverhoging maar meestal is de inflatiecorrectie vele malen hoger dan de daadwerkelijke inflatie :+
Inflatie is niets in verhouding tot de verhoging, dus dat is slechts voor een zéér klein stukje te verklaren...
Een product als drive is gebonden aan opslag en dataverkeerskosten. Laat deze dingen nou altijd dalende zijn, ook al doen we als of inflatie niet bestaat.
De prijs van iets, is wat het voor de koper waard is.

De kost van iets is enkel van belang voor de producent (liefst langer dan verkoopprijs :D).
Beetje een erg logische redenering, ik ben blij dat er genoeg gratis alternatieven zijn en ben blij dat ik mezelf niet afhankelijk heb gemaakt van G-suite of Office 365
Ze verdienen meer he, als zxe en meer mensen hebben en hogere prijs.

Je moet eerst je doelgroep binden met lage rijzen en dat ze afhankelijk worden, daarna kan je beginnen met uitbuiten.
Bedrijven bepalen hun prijs in de eerste plaats op basis van de concurrentie in hun markt met als doel de winst te maximaliseren. Is het bedrijf bv. actief in een markt met een voldoende grote speler die de laagste prijzen garandeert, dan maak je je prijzen net iets duurder dan die van die speler en volg je zo goed mogelijk de prijsverhogingen van die 'laagsteprijsspeler'. Zo verdienen alle bedrijven meer.
2 April, lijkt erg erop dat 1 April niet als datum gekozen is om het niet als een grapje te laten lijken.
balen voor die gasten van /r/datahoarder/ die >800TB (!!!) hebben geupload..

//edit: er waren eerst berichten/geruchten dat per TB betaald moest gaan worden..

[Reactie gewijzigd door Ynst2003 op 17 januari 2019 15:46]

Hoezo balen? Ik zie nog geen limiet erop en gaat maar met paar euro omhoog. Nog steeds een koopje, vooral met zoveel data.
G Suite bestaat inmiddels tien jaar en vier miljoen bedrijven wereldwijd maken gebruik van de kantoorsoftware van de zoekgigant
Zoekgigant ? Verander dat maar naar 's werelds grootste advertentie bedrijf. 84% van hun omzet komt uit de ad markt.

Er zijn dus ook 4 miljoen IT managers die het gewoon niet snappen. Je data opslaan bij een advertentie bedrijf... Dat doe je gewoon uit principe niet...
Anoniem: 44530
@MRE-Inc17 januari 2019 17:52
klopt niet, er zijn geen ads in gsuite
Behalve dat je dan met je g-suite-account ook weer snel andere services gebruikt zoals play(store) en youtube...

Ik gebruik alweer een tijdje gsuite naar volle tevredenheid, maar overweeg toch naar protonmail te gaan omdat dat veiliger enzo voelt dan al je data bij google.
Wel als ze de beste office suite op de markt leveren. Voor mijn part bouwen ze bubbelbaden ernaast. Verder is er een heldere policy over dataeigendom en privacy, zoals elke cloud aanbieder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee