Apple maakt iOS 13 beschikbaar

Apple heeft donderdag iOS 13 beschikbaar gemaakt. Bezitters van recente iPhones kunnen de nieuwe versie van het besturingssysteem binnenhalen. Het OS bevat onder andere een donkere modus, die werkt in de standaardapps.

Wie een iPhone bezit die ondersteuning heeft voor iOS 13 kan de software vanaf donderdagavond binnenhalen en installeren. Dat zijn alle recente iPhone-modellen tot aan de 6s-modellen en de SE, maar de de iPhone 5s, iPhone 6 en iPhone 6 Plus vallen dit keer buiten de boot.

De dertiende versie van iOS bevat onder andere een donkere modus. In de instellingen is deze te activeren, waarna het OS Apples eigen apps donker weergeeft. Apps van derde partijen moeten ondersteuning inbouwen.

iOS 13 op iPhone XS: donkere modusiOS 13 op iPhone XS: donkere modusiOS 13 op iPhone XS: donkere modusiOS 13 op iPhone XS: donkere modus

Het OS markeert ook de komst van Sign in with Apple, waarmee gebruikers op apps en sites van derden met hun Apple ID kunnen inloggen. Apple belooft gebruikers niet te tracken en een e-mailrelaysysteem moet ervoor zorgen dat het e-mailadres van gebruikers privé blijft.

Verder ondersteunt het toetsenbord typen door te vegen en is er woordvoorspelling in het Nederlands. Meer over iOS 13 is te lezen in de preview iOS 13: de duistere kant van Apple. De nu uitgebrachte versie is gelijk aan de Golden Master die het bedrijf 10 september vrijgaf. Vanaf 24 juni was er een publieke bèta.

De 13.1-versie van iOS, die bugfixes en functies die 13.0 niet gehaald hebben bevat, verschijnt 24 september samen met iPadOS, meldt The Verge op basis van informatie van Apple. Aanvankelijk stond de releasedatum op 30 september.

iOS 3: toetsenbordiOS 13: volumeiOS 13: Deel-menu

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-09-2019 • 19:35

337

Reacties (337)

337
305
141
15
0
107
Wijzig sortering
Ik heb gemerkt dat spellingscontrole (en auto-correct) nu werkt met een Nederlands toetsenbord en een Engels toetsenbord. Voorheen moest je van van toetsenbord wisselen om spellingscontrole te krijgen voor een andere taal, maar nu corrigeert hij beide talen tegelijk.

Dit klinkt in principe fijner, aangezien je niet meer hoeft te wisselen van toetsenbord, maar in de praktijk zorgt het er eigenlijk voor dat het corrigeren veel minder accuraat is. Volgens mij is het ook niet mogelijk om terug te gaan naar hoe het eerst was, waar de spellingscontrole voor Nederlands en Engels apart gedaan werd.

[Reactie gewijzigd door Switchfoot221 op 22 juli 2024 15:03]

SwiftKey doet dit ook al jaren, maar dan wel goed. Je kan dan ook woorden verwijderen uit de voorspellingen enz. Misschien dat eens proberen.
Ben sinds kort van Android naar iOS even overgestapt, maar viel direct op dat je bij Swiftkey op iOS maar 2 talen tegelijk kan.. Best jammer aangezien ik altijd tussen Engels/Nederlands/Duits wissel in mijn gesprekken.
Dat doe ik nu al jaren en als je maar vaak genoeg duitse woorden tikt, pakt hij dit ook op. Maar inderdaad, het is jammer dat er slechts 2 talen tegelijk actief kunnen zijn. Zou het liefst een kleine switch willen waarmee je snel tussen talen kan schakelen.
Eens kijken naar GBoard? Die kan dat volgens mij wel.
Nog een irritante toetsenbordwijziging: als je in een invulveld voor een emailadres zit staat niet meer automatisch de @ en de . in het toetsenbord, je moet daarvoor eerst weer op de (!#1) knop drukken.
Het wordt helemaal irritant als mensen punten in hun emailadres gebruiken.
Mijn emailadres heb ik gewoon achter een text replacement shortcut zitten. Scheelt een hoop getyp elke keer.
Worden die ook gesynced naar andere iOS apparaten?
Anoniem: 1248326 @Pyrone8920 september 2019 05:53
Zelfs naar een iPad of een Mac maar ik gebruik al jaren geen Mac / PC meer dus zou niet weten of dat laatste goed werkt.
Worden die ook gesynced naar andere iOS apparaten?
Zeker, zelfs naar je Mac.
Nice, ook maar eens proberen
Heb jij ook wel eens tekstvakken waar dat niet werkt? Ik vind dat soms zo irritant.
Anoniem: 1174190 @IThom20 september 2019 00:12
Op de iPhone 8 Plus is de emoji button nog steeds niet gescheiden. Dit is wel erg vervelend, gezien ik er naar uitkeek om de taalknop en emoji knop los van elkaar te hebben.
Op de X serie wel, daar wordt extra ruimte onder het toetsenbord gebruikt.
Wat overigens zeer irritant is.
Na 2 jaar met iPhone X en de emoji knop linksonderin te hebben gehad is het weer enorm wennen om de knop terug in het toetsenbord te hebben.
Ik heb een iPhone 11 Pro en de emoji knop staat nog steeds linksonderin een groot grijs vlak met daarin verder niets. Dat is bij jou dus weg?
Ik denk dat dit komt omdat ik ook het engelse keyboard heb.
https://imgur.com/a/15QOQqV
Idem voor de iphone11.
Een van de weinige dingen die prettiger werken dan op de 7+
Vind je? Ik was heel sceptisch over X en hoger, kwam van mijn 7 af, maar vind toch echt alles beter.
Ja vind ze zeer vergelijkbaar. (Had de plus) het ontbreken van 3D touch en home-knop zijn de grootste verschillen.

Daarnaast heeft de foto app wel wat leuke extras.
3D touch merkte ik ook op, echter is dat wel achteraf semi terug gekomen met long press. Maar goed, is wennen, ik heb er intussen wel vrede mee. Home knop mis ik juist totaal niet, was in het begin onwennig, maar er zijn gelijk een aantal features bijgekomen die de iPhone 7 of 8 niet heeft, dat je over die 'home'-balk kunt vegen om tussen apps te wisselen, dat is toch echt wel heel goed werkend.
O ja, dat werkt idd erg goed.
Inderdaad. Echt een tegenvaller.
Ik heb een aantal contacten waarmee ik Engels spreek. Ik hoopte nu eindelijk Engels als 2e toetsenbord permanent te kunnen gebruiken. Helaas!
Nu dus maar weer gewoon 2 ‘talen’ Nederlands en Emoji. Engels typen is weer opletten op foute correcties...
Is dat zo? Heb je niet toevallig een invulveld waarbij het voor iOS niet duidelijk is dat er een emailadres gevraagd wordt? Ik zie het in iOS12 ook vaker dat de @ niet in het toetsen getoond wordt ondanks dat er een emailadres gevraagd wordt.
Het lijkt mij dat als het ergens zou moeten werken, dat wel bij de AppleID login zou zijn...
Da's waar. misschien een bug? In andere velden werkt het wel goed (net even gecheckt).
Maar een ç of een ² kunnen ze nog steeds niet in het Nederlandse toetsenbord steken na al die jaren ... 8)7

Dat switchen of voorprogrammeren van speciale tekens is nu toch wel vervelend gezien er ruimte is om het standaard in te bouwen.
Ik kan anders gewoon een ç typen imker het Nederlands toetsenbord hoor: https://imgur.com/gallery/i1m5UD7
Wat dacht je van de ć, die gebruik ik regelmatig, moest altijd switchen naar het Engelse toetsenbord. Nu pakt hij deze letter nog steeds niet, maar door auto correct met tekst erboven kan je nu het woord selecteren, dit scheelt al een hoop frustratie
In swiftkey is die heel simpel: even lang duwen op de C.
Als je langer op de c toets drukt krijg je wel die optie.
Nee dat klopt niet bij het Nederlandsche toetsenbord, alleen bij het Engels jammer genoeg. Vaak genoeg geprobeerd en nu weer zonder succes. ;(

Overigens wel de ç

[Reactie gewijzigd door smirri op 22 juli 2024 15:03]

Was dat ook zo met de Google Gboard? Daar gaat dat namelijk al jaren zo.
Was dat ook zo met de Google Gboard? Daar gaat dat namelijk al jaren zo.
Ik denk dat je vraag beter te beantwoorden is als je duidelijk maakt wat je met dat bedoeld.
Zelf vind ik de manier waarop GBoard werkt, bij mij met drie talen, best goed. Wellicht heeft GBoard bij mij nooit Engelse woorden geleerd zoals @MiesvanderLippe suggereert, waardoor GBoard vrij goed kan inschatten wanneer ik in welke taal type.
Voorlopig blijf ik nog even Gboard aanhouden i.v.m. veeg/swipe toetsenbord. Ik hoop zo snel mogelijk over te kunnen stappen naar Apple's eigen swipe keyboard (QuickPath) die nu in iOS13 en iPadOS zitten alleen het is maar weer de vraag wanneer de Nederlandse taal ondersteund gaat worden. Bij de launch zijn alleen onderstaande talen ondersteund:
English
Simplified Chinese
Spanish
German
French
Italian
Portuguese
Voor mij werkt die detectie ook heel matig. Vooral ook omdat dat ding allemaal Nederlandse woorden geleerd heeft in het Engels toetsenbord. Misschien dat het beter werkt als je de toetsenbord data verwijdert?
Ik vind dit soms irritant werken. Als je bijvoorbeeld begint met "Hey" dan springt de spellingscontrole niet meer op Nederlands, ook als je daarna Nederlandse woorden hebt getypt.
En eindelijk 'onbekende' bellers blokkeren ....
Scheelt 75% van de irritante verkopers / marketingzooi

* van de week nog een sms van KPN .... Wij konden u niet bereiken, let op, we bellen anoniem.
Tja, dan krijg je mij inderdaad niet te pakken, en zeker niet als je tussen 16:00 en 21:00 probeert

Ik heb niets besteld, ik heb nergens om gevraagd, dus als je een mededeling hebt, mail je me maar p het bekende adres, OF je belt met een 'zichtbaar' nummer, wat ik kan terugbrengen naar de dienst
En hoe stel je dit in.
Alvast bedankt
Bij instellingen - telefoon
Oooh dat is super, bedankt voor de tip!
Goed om te weten dat je dan niet alleen anonieme bellers blokkeert maar ook bellers die wél een telefoonnummer meesturen. Die gesprekken worden alleen doorgegeven als Siri dat nummer kan vinden in een recente mail of recent gesprek.
Wel iets om voor op te passen.
Dat is dan weer een toepassing die alleen Apple kan verzinnen :|
Hoe lastig kan het zijn,
geen nummer -> blokkeer
Wel nummer -> gewoon doorgaan.
Ik had graag de optie gehad. Ook voor zichtbare nummers vind ik de blokkade prettig.
En dat kon dus vreemd genoeg al wel.
Ik ben er alleen niet achter of het ook met wildcards werkt, wat ik met Android wel deed.
Er was een tijdje dat er veel buitenlandse nummers kwamen, die gingen dan gewoon op landnummer* in de block
En...? Wat? Ik denk dat je iets anders bedoelt. En nee in iOS werkt t niet met wildcards.
Nummers blokkeren, dat kon al
Alleen moest het nummer vooraf bekend zijn
Helaas gebruik ik mijn werk telefoon ook prive en ziekenhuizen bellen anoniem. Maar wel een makkelijke functie!
Ons ziekenhuis belt gewoon met een eigen nummer.
Maar ja kan aangeven om 2x binnen 3 minuten te bellen, dan gaat het vaak wel 'door'

Mijn familie weet van mijn onregelmatige diensten, en weet ook dat als ik niet opneem ik op bed kan liggen.
Zou het belangrijk genoeg zijn, EN ze staan toevallig niet in de filter met toegang, kunnen ze gelijk een 2e keer proberen, dan gaat de telefoon gewoon over
Maar helaas is er geen onderscheidt gemaakt tussen onbekend nummer en onderdrukt nummer. Ik wil wel potentiele nieuwe klanten hebben, maar geen bedrijven die anoniem bellen. Helaas is daar geen optie voor. Jammer.
In principe kunnen er nog beveiligingsupdates komen als er belangrijke problemen worden ontdekt. Het toestel blijft dus veilig te gebruiken.
De 5s is een toestel uit 2013, er zijn dus 6 jaar upgrades geweest, dat is behoorlijk (2 à 3 maal) langer dan wat concurrenten bieden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 15:03]

Is dat zo?
Hoevaak heeft Apple dat gedaan?
Anoniem: 583079 @lenwar20 september 2019 10:54
Heu??? Apple levert ongeveer 5-6 jaar updates na lancering en daarna nog sporadisch high priority fixes.
De 5c van mijn vrouw met iOS10 bvb kreeg enkele maanden geleden nog zo’n update.
Dat was voor gps. Geen beveiliging oid.
Apple levert geregeld iOS-updates en één keer per jaar verhogen ze het nummer in de naamgeving. Voor dat moment bewaren ze een aantal van de wat grotere ontwikkelingen, da's een marketingkeuze.

Wat vind je hier zo moeilijk aan?
Ik snap hun versienummering ook wel, maar het zou fijn zijn als ze oudere versies van iOS beveiligingsupdates blijven geven, net zoals zij dit doen met MacOS (Op dit moment leveren zij updates voor 3 versies van MacOS)
Anoniem: 583079 @lenwar20 september 2019 11:38
Sowieso is de vergelijking met Google volledig scheefgetrokken, daar de veruit de meeste apparaten draaien op OS versies die meerdere jaren oud zijn.
https://developer.android.com/about/dashboards

Een minderheid van de apparaten draait het 1 jaar oude 9.0 en het nieuwe 10.0 is uit en bijna nog niet in gebruik.
Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage, maar wat is er volgens jou niet waar aan mijn reactie? (ik word graag gecorrigeerd als ik iets fout heb)
volgens mij klopt jouw redenatie.. helaas.
Heb niet eerder gezien dat ze nog een 12.x.x versie uitbrengen naast een nieuwe iOS-versie..
Is onlangs nog gebeurd ivm gps fix.
Zo kreeg de ipad 2 variant met gps nog een update en die draai 9.xx, dacht dat de iphone 4s die ook kreeg (zelfde hardeware zoals ipad2)
Dat was inderdaad onderstaande update
https://support.apple.com/en-us/HT210239
Deze update is slechts gemaakt om issues met locatie datum en tijd te voorkomen. Dit omdat er iets gewijzigd was in het GPS protocol. Apple heeft nog nooit security patch gemaakt voor een oude major release van iOS.

De kans dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren is dan ook zeer klein.

Overigens stopt Apple nooit support op een device omdat het te oud is maar enkel omdat de hardware specificaties niet meer voldoen om het nieuwe os goed te kunnen laten functioneren. Zo is bij de introductie van iOS 13 de support van alle devices met 1GB of minder gestopt.

[Reactie gewijzigd door pacificocean op 22 juli 2024 15:03]

Er zijn wel degelijk soms (sporadisch) beveiligingsupdates voor oudere versies.
zou kunnen maar dan gaat het wel om grote lekken in de beveiliging. Standaard support is al een gepasseerd station..
volgens mij klopt jouw redenatie.. helaas.
Inclusief de onzin over 3,5 jaar support (moet 6 zijn) en het weggooien van een goed werkende telefoon? Nee, zijn redenatie klopt voor geen meter!
Heb niet eerder gezien dat ze nog een 12.x.x versie uitbrengen naast een nieuwe iOS-versie..
Dat is met iOS 12 nog niet gebeurd. Natuurlijk... van iOS 12 was tot gisteren de actuele iOS versie. Met eerdere versies is het wel eens gebeurd.
Zijn redenatie klopt niet aangezien de telefoon 6 jaar oud is. Dat hij hem 3,5 jaar geleden gekocht heeft is een ander verhaal. Probeer überhaupt maar eens een Android te vinden met 3.5 jaar ondersteuning, laat staan 6 jaar. Update beleid van Apple is perfect en oudere telefoons worden ook nog eens sneller.
Nee, dat is m.i. geen "ander verhaal".Wat mij betreft gaat de klop lopen zodra Apple het apparaat niet meer nieuw verkoopt (of levert aan derden om nieuw te verkopen). Dan is het gewoon 3,5 jaar. Je kan er over soebatten of dat lang of kort is natuurlijk, maar ik vind het dicht bij de grens van acceptabel. Wat mij betreft zouden fabrikanten oude modellen minstens 3 jaar moeten ondersteunen met beveiligingsupdates. Daar voldoet Apple hier dus ruimschoots aan, ook gezien het feit dat het ophouden met het ondersteunen van nieuwe OS versies niet direct betekent dat er geen beveiligingsissues meer gefixed zullen worden.

Uiteraard heb je op een toestel dat je op introductiedatum koopt langer support.
IOS13 is een major release die na 3.5j/6j (of dat lang of kort is ga ik niet over) niet meer ondersteund wordt op de SE. Dit wil niet zeggen dat er niet nog 12.4.2 (oid) in de toekomst uit komt als er security issues zijn.

Dus geen nieuwe major wil niet direct betekenen einde security updates.
Dat zeg ik toch? Ik reageerde alleen op de opmerking dat he zou moeten tellen vanaf de introductiedatum. Dat vind ik onzin.

En de SE is nu juist nog wel ondersteund met iOS 13. De 6 niet meer.
Beveiligingsupdates worden ook na 2-3 jaar gepusht op Android. Alleen geen OS upgrade na 2-3 jaar.
*naar sommige telefoons met Android. Daarnaast zijn er zeker geen telefoons uit 2013 die nog officiële ondersteuning krijgen. Het wordt al moeilijk om er een uit 2015 te vinden.
Fairphone 2 ;). Ik denk dat de Fairphone 1 geen ondersteuning meer heeft uit 2013. Verwacht ik iig.

Dat gaat nu met de Fairphone 3 ook wel minder worden verwacht ik.
Dit is zeker waar. Dit ligt echter niet aan de maker van het besturingssysteem. Google heeft deze maand voor 5 versies van Android een beveiligingsupdate uitgebracht. Dat je niks krijgt ligt aan de telefoonboer. Onder aan de streep heb je daar natuurlijk niks mee te maken, want in de praktijk krijg je ze niet.

Echter zou Apple sieren als zij hun mobiele besturingssystemen langer dan slechts één jaar zouden ondersteunen. Zij hebben het voordeel dat zij zowel de hardware als de software leveren. Voor heel veel mensen voldoen de iPhone 5s en iPhone 6 (en als zijstraat de iPad 2) nog prima voor bepaalde doeleinden.

N.B. Apple doet dit wel met MacOS. Daar leveren ze wel updates voor oudere versies.
De Samsung Galaxy S8 krijgt al geen update meer naar Android 10. Schande.

https://www.tomsguide.com...xy-phones-android-10-list
6 jaar geleden geïntroduceerd toestel.
Beetje piepen om het piepen dit.
Dat vind ik niet. Het toestel is 3,5 jaar oud. Hij had het toestel nieuw gekocht.

Het siert Apple hoe lang zij haar telefoons blijven ondersteunen. 100% kudo's. Echter zou het fijn zijn als zij hun mobiele besturingssystemen ook wat langer blijven ondersteunen. iOS 12 kwam in september 2018 uit. Nu stoppen zij met die ondersteuning. De houdbaarheid van hun besturingssysteem is dus blijkbaar maar 1 jaar.

Apple kan er prima voor kiezen om meerdere versies van iOS regelmatig van beveiligingsupdates te voorzien.
Google doet dit ook. Zij hebben deze maand 5 versies, waarvan 3 major releases, van Android heeft gepatcht. De oudste versie van die komt uit december 2016. En dan even los van of de telefoonboeren die updates doorvoeren, maar Google levert ze wel in elk geval. Je kan overigens op een Android toestel, afhankelijk van je telefoon en kunde ook een ander besturingssysteem zetten van een derde partij.)

(Apple levert overigens wel beveiligingsupdates voor meerdere versies MacOS.)

Doordat Apple er voor kiest om geen beveilingsupdates voor hun mobiele besturingssysteem van meer dan een jaar oud te leveren, zorgen zij er dus actief voor dat toestellen die het nog prima doen, 'onveilig worden' en dus eigenlijk niet meer gebruikt zouden moeten worden als een smartphone.
Ik vind dat je de verschillende Androidversies op de honderden verschillende toestellen in verschillende kwaliteiten van vele fabrikanten, niet moet vergelijken met iOS – dat alleen draait op de toestellen van één fabrikant.

Er is geen reden of nut voor Apple om oudere versies te blijven ondersteunen. Zolang je iPhone aan de criteria voldoet (op dit moment dus tot 6 jaar), is 'gewoon' de updates installeren de garantie dat je nieuwste en op papier de meest veilige versie hebt. M.a.w.: waarom zou je aan bijv. iOS 11 vasthouden en daar updates voor blijven verlangen, terwijl je 'gewoon' iOS 12 of 13 kunt installeren en blijven updaten?

Ik snap je redenering vanuit Androidgebruik, maar voor iOS is een logischer manier bedacht (omdat dat vanuit Apple's positie nu eenmaal kan en het meest overzichtelijk is).

Er zijn nu iOS-devices in gebruik waarvoor versie 9 het maximum is en andere die t/m 12 kunnen meedoen. En nog steeds krijgen die, als er echt een groot probleem opduikt, een security patch. Maar geen feature updates meer, want er wordt qua ondersteunde hardware natuurlijk steeds een nieuwe streep getrokken.
Dan spreken we over telefoons van 7 jaar oud tegenwoordig; Zelfs TV's worden vandaag de dag sneller vervangen.
Simpel gezegd: het besturingssysteem wordt wel degelijk ondersteund en dat jarenlang. Het krijgt alleen ieder jaar een nieuwe naam.
Op een 4 jaar oude iPhone kun je nu iOS 13 installeren en krijg je nog minimaal een jaar alle updates. Leg mij 'ns uit waarom je dan een oudere versie zou willen hebben van een besturingssysteem dat inmiddels verder is doorontwikkeld?
Maar Apple brengt wel updates uit voor oudere versies van MacOS, dus waarom niet ook van iOS.

Ze hebben dit jaar nog patches uitgebracht voor MacOS 10.12, 10.13 en 10.14. De Macbook Pro uit 2008 van mijn vrouw ontvangt geen nieuwe major releases meer, maar dus nog wel beveiligingsupdates.

Er kunnen verschillende redenen zijn om niet te willen updaten naar een nieuwe hoofdversie.
- Omdat het niet kan (net zoals nu van 12 naar 13 op de iPhone 5s en 6)
- Omdat je apparaat trager wordt (de 5s was zelfs wat sneller geworden na de update naar 12, maar over het algemeen worden ze wat trager. (is ook logisch overigens))
- Omdat je niet van nieuwe dingen houdt (je houdt graag wat je kent)
- Omdat je zeker wil weten dat je apps het blijven doen (loopt meestal los met iOS, maar het kan in iemand z'n hoofd zitten)

Maar wat mij betreft moet dat niet uitmaken. Ik blijf erbij dat het Apple zou sieren dat ze beveiligingsupdates blijven uitbrengen voor vorige versies van het besturingssysteem, net zoals ze dat met MacOS doen, en net zoals Google dat dus wel doet.
je vraagt onredelijke dingen. De bedoeling is net dat je je toestel langer kan gebruiken met iOS. Updates maken oudere toestellen sneller. Dat jij schrik hebt dat je apps niet meer gaan werken daar hoeft Apple echt geen rekening mee te houden want de meerderheid van iOS gebruikers gaat er net wel van uit dat ze zullen blijven werken.

Bij macOS kunnen ze niet verzekeren dat al je software zal blijven werken omdat het niet altijd via de app store komt. En daar heb je dus wel soms belangrijke legacy software die achterblijft op de nieuwste versie.

Bij iOS heeft Apple de regie strakker in handen daarom kan het daar zorgen dat het gros van de gebruikers de laatste nieuwe en veiligste "versie" op hun toestel hebben.
De verschillen tussen MacOS-versies zijn t.o.v. iOS veel groter, dus daarin heeft de gebruiker òf een keuze òf een hardwarebeperking.

iOS is voor iedereen gelijk, omdat de hardware compatible blijft (want slechts door-evolueert). Bij MacOS is er variatie in 32- of 64- bits, in HTFS+ of APFS en in eisen die aan randapparatuur worden gesteld. Uitgangspunt voor het blijven supporten heeft vermoedelijk ook te maken met de langere te verwachten levensduur van Macs in verhouding tot iOS-apparaten.
De iPhone wordt meerdere jaren ondersteund. Bij iOS is de adoptiegraad na een paar maanden al rond de 90%. Dat komt omdat iedereen tegelijkertijd dezelfde upgrade krijgt. Het grootste deel iOS gebruikers zit dus direct op de "veiligste" versie. Ik weet niet hoe het tegenwoordig bij Android zit maar als er al 10% van de gebruikers op de laatste nieuwe versie zit na 1 jaar dan mag het een wonder heten. Google moet dus wel oudere versies ondersteunen omdat het grootste gedeelte van de Android gebruikers op een oudere versie zitten
Apple kan er prima voor kiezen om meerdere versies van iOS regelmatig van beveiligingsupdates te voorzien.
Dit doen ze ook wel, voorbeelden:
IOS9 uitgekomen op 16 september 2015, opgevolgd door IOS10 op 13 september 2016, heeft recent op 22 juli 2019 nog een update gekregen die IOS12 ook kreeg.

IOS6 uitgekomen op 19 september 2012, opgevolgd door IOS7 op 18 september 2013, kreeg op 21 februari 2014 nog zijn laatste beveiligings-update.
Dit zijn echter wel de uitzonderingen.
IOS9 uitgekomen op 16 september 2015, opgevolgd door IOS10 op 13 september 2016, heeft recent op 22 juli 2019 nog een update gekregen die IOS12 ook kreeg.
Dit betrof de GPS update, en niet gelijk een beveiligingsupdate voor alle gaten in bijvoorbeeld Safari.

Zie alle CVEs met een waarde van 9 of hoger. De eerste 14 zijn voor alle versies van iOS ouder dan 10.x https://www.cvedetails.co...f556e23cd3e89524de0707325

Wat ik ook in elk geval zeg. Het zou Apple sieren als ze oudere versies van iOS ook nog een tijdje blijven ondersteunen, net zoals ze dit doet met MacOS.
Anoniem: 530086 @lenwar22 september 2019 10:45
Ik kan ook een galaxy s7 of s8 nieuw kopen en dan heb ik vanaf de aankoop al geen updates meer. Apple is zeer coulant met zijn update beleid vergeleken met Android. Je kan ongeveer 3x zo lang met een telefoon doen.
Dat zou het perfecte moment zijn geweest voor een SE, die als ik me goed herinner een vanaf-prijs had van onder €500.

(en het is wel piepen. Zes jaar ondersteuning is keurig en zelfs langer dan eerdere (of Android) toestellen. Dat kun je incalculeren wanneer je een relatief 'ouder' model aanschaft)
Nog 1 keer dan. Het gaat mij niet om geld, ieder heeft z'n eigen situatie.
Ik probeer je uit te leggen dat 6 jaar support al best bijzonder is en dat dat niet aangepast wordt aan iemands aanschafmoment. En zoals anderen hier zeggen, je 5S hoeft echt nog niet de kliko in. Op dit moment is hij veilig en op serieuze gevaren volgt normaal gesproken wel een patch.
Up to date blijven kost nu eenmaal geld, voor niks komt de zon op. Feit blijft wel dat Apple het extreem goed doet met 5 a 6 jaar. Ook jouw 3.5 jaar is ver boven gemiddeld.
Begin 2016 lag de prijs van de 5s rond de 400 euro (volgens de pricewatch), volgens mij is voor dat geld 3.5 jaar updates erg goed.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 22 juli 2024 15:03]

Dan is het nu tijd om een (refurbished) iPhone 7 of 8 te kopen. Dan geniet je weer van 3-4 jaar aan updates tegen een “lage” prijs, of de iPhone 11 te kopen voor 800€ om zo’n 6 jaar updates te krijgen.

Overigens werkt 12.4.1 prima, en geen reden om je telefoon weg te gooien, daar kan je nog prima 1-2 jaar mee verder zonder problemen.

Overigens had je bij veel Android überhaupt amper of nooit een update gekregen;-)
U had ook 3 jaar eerder de telefoon kunnen kopen, was het nu 6 jaar.
Hoe je het ook went of keert.
Bij aanschaf WIST je dat het een ouder model was, en moet het ook duidelijk zijn geweest dat de support korter van duur geweest zou zijn.
Het update beleid van Apple is al jaren 6 jaar vanaf het uitbrengen van de telefoon.
Dus dat je nu loopt te klagen dat jouw telefoon geen updates meer krijgt is onzinnig.
Daarbij, je telefoon doet het nog steeds, alleen krijgt hij niet de nieuwste functies.
Het is keihard piepen om op Tweakers te liggen zeuren dat een 6 jaar oude iPhone niet meer ondersteund wordt: Zelfs al beschouw jij hem als nieuw dan nog is het piepen want je vindt amper telefoons die meer dan 3 jaar ondersteund worden. Je hebt die telefoon toen zelfs goedkoop gekocht en dan nu liggen huilen dat het een dure telefoon is? Je iPhone stopt trouwens ook niet met werken, je iPhone zal nog vele jaren blijven werken.
Zoals wat dan precies?
Dat je iOS 13 nu niet krijg betekent niet dat je helemaal niets meer krijgt. Nodige beveiligingsupdates krijg je op iOS 12 ook nog en het blijft ook nog jaren werken. Je krijgt alleen geen nieuwe features meer.
Je telefoon werkt nog steeds, je krijgt alleen niet de nieuwste features meer. 3,5 jaar is meer support dan elke andere telefoon die er is, dus bij een andere aankoop had je 1-2 jaar geleden al hiermee gezeten. Je kunt nu upgraden naar een tweedehands iPhone 7 voor 200-300 euro, dan ben je tot en met 2022 klaar.
6 jaar.... 6 jaar, probeer eens een ander besturingsysteem te vinden wat 6 jaar ondersteuning heeft.
1 jaar. iOS 12 komt uit september 2018. De ondersteuning is bij deze gestaakt. Want Apple levert alleen beveiligingsupdates voor de laatste versie van hun besturingssysteem.
Google levert 3 jaar ondersteuning op Android. Zo is in september 2019 nog een update uitgekomen voor Android 7.1.1 (uit december 2016)

Apple heeft wel 6 jaar ondersteuning voor de hardware gegeven in het geval van de iPhone 5s. Op de iPhone 6 5 jaar. De hardware ondesteuning is dan ook natuurlijk heel goed. De besturingssysteemondersteuning is dan weer wat summier.
1 jaar. iOS 12 komt uit september 2018. De ondersteuning is bij deze gestaakt.
Elke iOS versie heeft een jaar volledige ondersteuning, dan komt de nieuwe versie uit, en dan is de ondersteuning beperkt tot het fixen van grote fouten.

Maar daar gaat het hier niet om. De iPhone 5s werd geleverd met iOS 7. 5 jaar later kreeg deze nog een update naar iOS 12. Pas 6 jaar later krijgt deze telefoon geen update meer.
Want Apple levert alleen beveiligingsupdates voor de laatste versie van hun besturingssysteem.
Eerst zei je 1 jaar, nu 2...
Google levert 3 jaar ondersteuning op Android. Zo is in september 2019 nog een update uitgekomen voor Android 7.1.1 (uit december 2016)
Dat heeft te maken met de noodzaak ervan. De meeste merken doen zeer beperkt of niet aan Android upgrades, dus ben je aangewezen op beveiligingsupdates van de oude Android versies.
Apple heeft wel 6 jaar ondersteuning voor de hardware gegeven in het geval van de iPhone 5s. Op de iPhone 6 5 jaar. De hardware ondesteuning is dan ook natuurlijk heel goed. De besturingssysteemondersteuning is dan weer wat summier.
Maar die is, in tegenstelling tot bij Android, ook niet veel minder nodig. Echt grote gaten worden wel gedicht. Dit jaar was er nog een patch voor iOS 9.
dan is de ondersteuning beperkt tot het fixen van grote fouten.
Die GPS fix was inderdaad één van de uitzonderingen, omdat anders de GPS het niet meer deed. Netjes dat ze het deden, maar dit is zeker niet gebruikelijk.
Dat heeft te maken met de noodzaak ervan.
De reden heeft er niks mee te maken. Voor heel veel mensen voldoet de (oude) hardware nog prima, alleen hebben zij nu "in eens" een apparaat dat het internet op gaat (in de praktijk) dat niet meer veilig is. Ik vind dat zeer kwalijk.
Echt grote gaten worden wel gedicht. Dit jaar was er nog een patch voor iOS 9.
Zoals hierboven al benoemd was dit een GPS fix.


Apple patched inderdaad heel sporadisch oudere versies van iOS, maar zeker niet altijd bij 'ernstige fouten'.
Zier hier een overzichtje van securityfouten in Safari met een score van 9 of hoger. Ik zie er vluchtig veertien met de opmerking 'ouder dan iOS 10.3'. En dan is dit alleen nog maar Safari.

https://www.cvedetails.co...f556e23cd3e89524de0707325

En nogmaals: De hardwareondersteuning is prima, maar het zou Apple sieren als ze bijvoorbeeld ook nog een paar jaar lang beveiligingsupdates uitbrengen voor oudere versies. Dit doen ze wel met MacOS. Dus waarom niet voor iOS. (De 17" Macbook Pro van mijn vrouw uit 2008 ontvangt nu ook nog beveiligingsupdates op de vorige versie van MacOS. De laatste MacOS wordt niet meer ondersteund)
En nogmaals: De hardwareondersteuning is prima, maar het zou Apple sieren als ze bijvoorbeeld ook nog een paar jaar lang beveiligingsupdates uitbrengen voor oudere versies.
Waarom?

In dit voorbeeld van msteentjes heeft hij geen iOS 7 gekocht, maar een iPhone 5s.

Of iOS 7 een jaar of langer ondersteund wordt is niet belangrijk.

Dat een iPhone 5s een lange periode van 6 jaar met het nieuwste iOS ondersteund wordt, dat is belangrijk!
Dit doen ze wel met MacOS. Dus waarom niet voor iOS. (De 17" Macbook Pro van mijn vrouw uit 2008 ontvangt nu ook nog beveiligingsupdates op de vorige versie van MacOS.
Dat zou leuk zijn, inderdaad. Leuk, meer niet. M'n iPhone is niet te vergelijken met m'n iMac. Software ondersteuning is daar wat kritischer.
Ik constateer dat je vastbesloten bent het niet te willen begrijpen. Het zij zo.
Anoniem: 530086 @lenwar23 september 2019 09:42
Besturingsondersteuning summier? Ze geven 3 keer zo lang ondersteuning dan de concurrent. Eerder excellent te noemen.
Je krijgt een 0, maar je reageert inhoudelijk op zijn vraag. Alle Windows versies hebben ongeveer vijf à zes jaar basisondersteuning. en de beveiligingsupdates ongeveer 10 jaar.

https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Dit gaat dan wel om 'Computersoftware' en en niet een mobiel besturingssysteem.
Dat is totaal niet relevant hier. Telefoons zijn redelijk dichtgetimmerde devices, enkele uitzonderingen daargelaten ben je afhankelijk van de leverancier van de hardware wat je op zo'n device kunt installeren.

Een pc is een open apparaat. Misschien lukt het je nog om Windows XP op een nieuwe pc te installeren, of Windows 10 op een antieke PC, maar dat is geen garantie tot succes. Je bent tijden bezig de juiste drivers te zoeken en installeren, en dan nog loopt het waarschijnlijk niet optimaal. Leuk, maar niet iets wat de gemiddelde consument doet of kan.

Vervolgens is software weer een totaal ander verhaal dan besturingssystemen. Gevalletje appels met kokosnoten vergelijken.
Ok, Windows 8.1 dan. Ik vind de Surface RT anders niet zo open.
Surface RT zit redelijk inde hoek van de devices, er draait een ARM versie van Windows op, niet de generieke Intel versie. De Surface is ook niet het prototype open hardware...
De telefoon release was sept 2013 datum betekent Dus 6 jaar ondersteuning
Sorry hoor maar je moet kijken naar de releasedatum en niet de aanschafdatum. Een 5s is gewoon erg oud. Ook al gaan ze technisch gezien niet gauw kapot, main updates stoppen gewoon een keer.
Jouw toestel is misschien 3,5 jaar oud. Voor Apple is het toestel 6 jaar oud. Daar zit nog al wat verschil in.

In het geval van Apple gaat iOS vooral om ‘feature’ updates. Zij zullen vast technische redenen hebben waarom deze niet op de 5s kan, met een vleugje ‘geplande veroudering’. Zelfs dan staat 6 jaar lang software ondersteuning niet mis.

Voor het (letterlijk) het zelfde geld had je een Nexus 5, of Galaxy s4 kunnen kopen in 2013. Kun je nagaan?! Bij Samsung en Google zijn de telefoons obsolete na 2 jaar. Laat staan de software...
Voor jou kort toestel is al 6 jaar op de markt te koop, zelfs 3,5 jaar geleden was de 5s al erg oud.
Je had toen al 3 opvolgers 6,6s en de 7 3 jaar geleden, beetje research doen voor je iets koopt.
Als je een Android had gekocht in dat jaar had je veel vaker nieuwere telefoon moeten hebben, alle toestellen uit 2013 krijgen al geen updates meer.

Tevens kan je gewoon met je 5s door gaan, betekent niet dat die niet meer doet of onveilig is.
Ik ken nog iemand die alles met een iPhone 5 zelfs doet, alle apps doen voor hem nog.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 15:03]

Houdt dit in dat de 5s geen beveiligingsupdates meer krijgt?
Nee, dit houdt in dat dat de 5s geen nieuwe iOS versies met nieuwe functionaliteit meer krijgt. Grote lekken worden nog gepatcht indien nodig.
dan kan ik dus mijn 3,5 jaar oude telefoon in de vuilnisbak gooien.
En als je 'm gisteren had gekocht, dan had je je nieuwe telefoon zeker weggegooid?!?!?! Deze telefoon is 6 jaar geleden uitgebracht.

Dat een telefoon het na 3,5 jaar nog steeds doet is normaal bij Apple, maar niet een vanzelfsprekendheid.

Dat een telefoon na 3,5 jaar nog steeds het meest recente OS kan draaien is uniek voor Apple, dat doet niemand Apple na!

Maar deze telefoon is geen 3,5 jaar oud, hij is 6 jaar oud. Apple heeft deze telefoon 6 jaar lang ondersteund, wat uniek is voor telefoons.

Ik hou je niet tegen als je een goed werkende telefoon in de kliko mikt. Maar waarom zou je dat doen? De apps die erop staan blijven gewoon werken!

Ter vergelijking: ik heb een antieke iPad 3, die ik nog dagelijks gebruik, en waarvan de apps nog steeds worden bijgewerkt.
Is wel kort die ondersteuning dan voor zo'n in verhouding dure telefoon.
Zie mijn verhaal hierboven. Je mag niet klagen! Bij premium Android telefoons zoals de Samsung S-serie krijg je nog geen 2 jaar support voor nieuwe OS versies. Bij budget Android telefoons krijg je helemaal geen support.
Je telefoon stopt er niet na vandaag mee. Meeste apps bieden nog ondersteuning voor 2-3 major versies. Whatsapp vraagt minimaal iOS 8, en van de top 10 free en top 10 paid apps is er maar 1 die iOS 12 wil.

Denk dat je nog wel even vooruit kan.
Da's mooi, dan mag ik een nieuwe van m'n baas.
Qua trolreactie kan dit tellen.
Jou iPhone 5s is 6 jaar oud...

Oeps, dit is natuurlijk al vaker gezegd, beter lezen <-

[Reactie gewijzigd door Bensjero op 22 juli 2024 15:03]

Aan het downloaden.... ik ben benieuwd. De iPadOS beta draai ik al een tijd naar volle tevredenheid maar de iOS bèta’s heb ik overgeslagen. Dark mode en swipe ftw!
Swipe keyboard is niet voor het Nederlands spijtig genoeg. Raar dat dit niet expliciet in het artikel vermeld wordt. Of zou dit specifiek voor het azerty toetsenbord een beperking zijn?
Anoniem: 1256296 @LordPan19 september 2019 22:18
Ik heb dus ontdekt dat als je je toetsenbord naar bv. engels zet je wel swipe toetsenbord kan gebruiken, en jawel! met Nederlands woordenboek raar maar waar!
Probeer jij het woord 'moet' maar eens te swipen.
Hij kiest liever Engelse woorden dan Nederlandse, en dat is met swipen niet ideaal.
Enig idee wanneer ze dit beschikbaar zullen stellen voor Nederlands? Ik mag er toch vanuit gaan dat dat niet maanden kan gaan duren..
Quicktype(woordvoorspelling) zat er voor het eerst in in iOS8. Bij iOS 13 is het eindelijk beschikbaar voor het Nederlands.
Maanden lijkt mij dan ook vrij optimistish. :P
De "nieuwe" spellingcontrole uit iOS 11 is ook met iOS 13 pas beschikbaar in het Nederlands. Bij Apple duurt het helaas jaren voordat sommige features, die taal of regio gebonden zijn, uitkomen voor de Nederlandse markt. Een van de redenen dat ik altijd SwiftKey gebruikt heb op iOS.
Waarom niet? Er zijn wel meer features die voor Nederlands er nog steeds niet zijn. Neem bij voorbeeld het wvoorspellen van woorden (ken even de officiele naam niet) wat in het engelse en duitse toetsenbord al jaren werkt en nederlands nog steeds niet.
Kan zomaar zijn dat het een feature is dat niet of pas over hele lange tijd naar het Nederlandse keyboard komt (of volgende week, kan ook natuurlijk)
Woordvoorspelling voor NL is er dus juist nu wel ;)

En Siri sprak al langer Nederlands dan Google en Cortana... en Alexa en Bixby kennen het sowieso niet.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 13:23]

Ik zit het inderdaad net te lezen. Ok, van ios8 tot ios13 moeten wachten. Dus alles voor ios 18 is voor het swipe keyboard in het Nederlands meegenomen.
Lijkt me niet, want i.t.t. wat sommigen denken wordt azerty ook buiten België (en dus buiten het Vlaams) gebruikt.
AZERTY is toch eigenlijk een Frans toetsenbord? QWERTY zit toch op het Nederlandse en het Engelse toetsenbord?
Net zo dat QWERTZ op het Duits toetsenbord staat?
Of zit ik er nu geheel naast?
Ja. AZERTY staat óók op Belgische toetsenborden, dus ook in Vlaanderen. En daarnaast inderdaad in Frankrijk en sommige andere Franstalige gebieden (bijv. in delen van Canada).
Er bestaat een Franse en een Belgische variant van azerty: https://nl.wikipedia.org/wiki/AZERTY
Het werkt prima als je het Engelse toetsenbord installeert en Nederlands als eerste taal. Zelfs met je iPhone in het Engels werkt het prima, deze reactie is er mee “geswiped”.
Vraag me af of die dark mode op iOS wel iets voorstelt, heb het nu met Android 10 maar merk nauwelijks verschil omdat de meeste apps het toch niet ondersteunen en de meeste websites ook niet.
In iOS hebben apps die gewoon de normale UI toolkit gebruiken en zich aan de regels van de store houden automatisch ondersteuning voor dark mode, hetzelfde als in macOS.
Nou, zo zou het in theorie zijn. In de praktijk moet de app nog steeds met de nieuwe SDK gebuild worden. Daarbij horende problemen (ze zijn er helaas altijd weer) moeten dan ook nog even opgelost worden. Natuurlijk, deze voorbereidingen konden al getroffen worden met de beta-builds van de SDK, maar nu de officiele versie gereleased is kan het pas écht beginnen.

Daarnaast hebben vele apps toch het gebruik van de huisstijl van het merk wat ze representeren, en het daarbij behorende kleurgebruik. En die (huis)stijl moet natuurlijk ook gereed gemaakt worden voor darkmode.

Dus, 'automatisch' is wat kort door de bocht als je het mij vraagt.
Ik vraag me af of tweakers nu ook darkmode gaat toepassen. De website MacRumors.com ziet namelijk of je iPhone in darkmodus is of niet en past daarop het thema aan.

Het zou mooi zijn als het web ook overgaat op darkmode. Is veel chiller om ‘s avonds in bed te browsen.
's Avonds in bed hoor je andere dingen te doen :Y)

Uiteraard zou het mooi zijn als het web zich aanpast aan de voorkeuren voor de gebruiker, maar ook dat zal niet in een paar weken gebeurt zijn. Is daarvoor al een uniforme API beschikbaar eigenlijk? Ik vraag het me af.

En Tweakers + darkmode, volgens mij is dat sowieso al een heel lang gekoesterde wens... :+ Nog ver voor de darkmode hype waar we nu in zitten.
Is daarvoor al een uniforme API beschikbaar eigenlijk? Ik vraag het me af.
Een API zou ik het niet willen noemen, maar er is wél ondersteuning in CSS in de veelgebruikte browsers.
Tweakers.net weigert al lange tijd om een dark mode te implementeren dus ik zou er niet vanuit gaan, tenzij een management pipo nu met iOS13/Android10 ineens wel het belang van dark mode in gaat zien, zie bijvoorbeeld dit topic: Feature Tweakers.net Nachtmodus.

Of dit topic als je zelf met CSS aan de slag wilt gaan: [verzamel] CSS-styles; 'Hoe ziet jouw T.net eruit?' Op deze manier maak ik zelf al een tijdje gebruik van een dark mode voor tweakers.net bij een gebrek aan een officiele mode :X Het is niet perfect maar een stuk aangenamer dan het standaard wit, voorbeeld: https://tweakers.net/ext/f/41Jx7evouDD1cBjLwF5ZN2c7/full.png.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 15:03]

Gewoon ‘s avonds dark web gebruiken 😎
De Apple-eigen apps ondersteunen het sowieso en ik heb een aantal changelogs van apps langs zien komen de afgelopen weken die zeggen dat Dark Mode ook ondersteund wordt.

Ik vind Dark Mode de beste uitvinding sinds gesneden brood... echt heerlijk. En gewoon in te stellen dat ie overdag 'light' doet en vanaf zonsondergang 'dark' ...

In macOS verandert de achtergrond ook dynamisch mee trouwens: als je de woestijn-wallapper hebt zie je letterlijk de zon ondergaan en het donker worden.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:03]

Zie je de zon onder gaan of zijn er 2 varianten: licht en donker? Ik weet dat Google destijds wallpapers had waarbij de stand van de zon werd bepaald door je batterijniveau en dergelijke, maar ik kan me niet herinneren dat die wallpapers van apple zo dynamisch waren.
Het gaat met gradaties. Je ziet de zon niet echt, maar het effect ervan wel :) (schaduwen worden langer en plaatje krijgt een avond-tint, totdat het nacht is)

https://www.youtube.com/watch?v=HFphX4dpAHk

Dit is het, maar dan een timelapse.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:03]

Niiiiice! mooi gedaan :) ik kijk alle presentatie maar heb alleen dag- en nacht-plaatjes gezien, niks er tussenin.
Het zijn in totaal 16 verschillende foto's die op verschillende tijdstippen op dezelfde plek zijn genomen. De gemaakte foto die het dichtst bij de huidige tijd zit wordt dan in principe gekozen. Het klinkt als heel wat, maar het is slechts een slideshow van 16 foto's. Je ziet dus niets 'bewegen'.

Dat gezegd hebbende, het zijn mooie kiekjes die ze geschoten hebben op die berg.

Hierrrrr heb je ze alle 16

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 22 juli 2024 15:03]

Ja, die wallpapers zijn extreem dynamisch. 16 afbeeldingen met altitude en azimuth zodat men precies weet waar de zon was tijdens het nemen van iedere foto. Hiermee wordt de juiste wallpaper geselecteerd op jouw locate, tijd en datum (zomer/winter) en lichtsterkte.

Zie voor een uitgebreide uitleg:
https://itnext.io/macos-m...wallpapers-ii-f8b1e55c82f
Zowel op het systeem als de browser kun je dit afdwingen, resp. via Ontwikkelaarsopties en chrome://flags
Ik moet zeggen dat ik hem niet heel geslaagd vind, maar ook niet verkeerd.
Werkt echt wel fijn, vooral die automatische modus, op basis van zonsop- en ondergang. En de apps ondersteunen het na verloop van tijd wel, dat soort dingen worden vaak snel opgepakt door ontwikkelaars.
Dat is weer het verschil tussen Android en Apple. Je zult zien dat de ontwikkelaars het op Apple wel gaan toepassen.
Ik snap die hele hype omtrent Dark mode niet. Ik vind het helemaal niet mooi.
Eigenlijk is het andersom. De lichte interface was een hype. Vroeger, in het pre-GUI-tijdperk had je altijd een donker scherm met lichte letters. Toen bestond al het idee dat dat prettiger voor de ogen was. Door de opkomst van VGA en GUI's vond men dat men maximaal met kleuren en effecten moest spelen waardoor alles licht werd. Nu keert men gewoon weer terug naar minder poespas: donkere achtergrond met lichte letters.
Nee lezen gaat gewoon beter vanaf een witte achtergrond, bij een zwarte achtergrond krijg je al snel een soort ghosting van de tekst op je netvlies.
Dat blijkt nogal persoonlijk te zijn en hangt ook af van het contrast tussen donkere achtergrond en lichte letters. In sommige dark themes knallen de witte letters van het scherm af en dan krijg je die ghosting.
Anoniem: 420148 @Kvibe19 september 2019 23:14
Het is ook niet voor "mooi", het is zodat je zonder licht om je heen geen verblindende bak licht in je gezicht krijgt.
oh ok jah ik gebruikte gewoon nightshift. werkte prima voor mij.
Daarvoor heb je al tijden helderheid, die ik op handmatig zet en altijd aanpas aan moment van dag/licht (want auto-modus bakt er ook niet altijd iets van). Effectiever ook dan kleurenschema aanpassen. Daarbij vind ik wit op zwart lezen verschrikkelijk. Levert schaduwen op mn eigen retina op.
Ik vind het heerlijk zo donker alles, eindelijk geen knal felle schermen meer in me gezicht.
misschien had je de brightness te hoog staan?
Automatisch dus meestal staat die toch wel aardig donker, maar ik vind donkere kleuren veel rustiger over komen.
Ik vond youtube in dark mode ook niet mooi, maar wel prettiger kijken. Nu ben ik er aan gewend, en vind ik youtube in white mode er ouderwets uit zien.
Hmmm op m'n iPad Pro 2018 krijg ik alleen 12.4.1 aangeboden. Moet je eerst daar naar updaten eer je 13 mag installeren?
Anoniem: 457607 @satoer19 september 2019 20:20
Je kunt beginnen met het artikel lezen. iPadOS 13 wordt pas later vrijgegeven.
En toch snap ik de verwarring: mijn (en zijn) iPad draait nu iOS 12.4.1. IPadOS is wel aangekondigd, maar er is niet echt aangekondigd dat bij de volgende release de iPads over zullen gaan op iPadOS (tenzij ik dat gemist heb natuurlijk).
Ik ben benieuwd naar die update, eigenlijk :)
iPadOS is eigenlijk gewoon iOS, maar dan onder een nieuwe naam voor iPad's om te benadrukken dat er meer mogelijkheden bestaan op een iPad. Ik snap daarom ook wel de verwarring, maar door te zeggen dat alle iPads "over zullen gaan" naar iPadOS maak je het wel heel groot. Het is gewoon een naamswijziging, er bestonden al langer extra functies op de iPad tegenover de iPhone.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 22 juli 2024 15:03]

Het is geen naamswijziging, het is een fork. Het is een daadwerkelijk afzonderlijk OS.
@DigitalExcorcist ziet dat toch anders: hij zegt dat het een ander OS is. :)
Maar ik had eigenlijk wel hetzelfde idee als jij: dat het vooral een naamswijziging is (voorlopig, door de naamswijziging hebben ze natuurlijk de mogelijkheid gecreëerd om op iOS en iPadOS verschillende dingen te gaan doen).
Hmmm op m'n iPad Pro 2018 krijg ik alleen 12.4.1 aangeboden. Moet je eerst daar naar updaten eer je 13 mag installeren?
Nee, dat klopt gewoon. iPadOS is een ander OS en volgt later deze maand. Je kan je wel 'gewoon' voor de beta aanmelden .. zit je gelijk op 13.1 beta 4 of zo. Die werken trouwens ook heerlijk hoor.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 15:03]

Iemand anders hun OCD getriggered dat de iPhone dan niet ook iPhoneOS heet maar nog steeds iOS?
Nog vier dagen wachten voor iPadOS.
Zo benieuwd naar de woord voorspelling.
Installeren maar en hopen dat het wat is.
Ik vind het zelf prima werken. Heeft lang geduurd, maar eindelijk is het er dan. Wat wel jammer is: het swypen werkt alleen bij het Engelstalig keyboard, niet bij de Nederlandstalige versie. Dat is dan weer erg jammer.
Wel jammer, maar ik denk dat de meeste mensen het Engelse keyboard toch vaker gebruiken.
Ja, dat deed ik tot voor 13.0 dus ook, maar met de woordvoorspelling switch ik toch wel geregeld. Dat is wel een erg prettige functie om het nog sneller te maken.
Leven we in de VS of UK? Denk het dus niet.
Uhm, wat heeft dat er mee te maken? :O
Ik denk dat je gewoon maar iets zegt.
Mocht je het "swipen" in het Nederlands wel willen. SwiftKey kan dit al tijden op de iPhone. Gewoon te installeren via de App Store.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 22 juli 2024 15:03]

Het werkt ook met Nederlandse woorden, dus geen extra toetsenbordje nodig.
Het enige is dat SwitfKey dan alles wat je op je toetsenbord invoert doorgestuurd krijgt, ik ben daar persoonlijk niet zo happig op :)
Nee. Stop eens met onzin verspreiden
https://support.swiftkey....SwiftKey-do-with-my-data-
Ik bedoelde ook het toetsenbord van Apple zelf. Gebruik nooit een toetsenbord van een externe partij, juist om de reden die je aandroeg. Apple vertrouw ik zeker want die willen mijn gegevens niet om door te verkopen.
Waar staat die optie dan? Bij mij op iOS 13 staat het "veeg om te typen" alleen bij Engels.
Engels toetsenbord kiezen, kun je ook Nederlandse woorden mee schrijven.
Nou, bij mij voor geen meter. Hij blijft lekker Engelse woorden invullen. Ik blijf dus nog een tijdje hangen op mijn verouderde, en inmiddels niet meer in de app store te krijgen, Swype keyboard. Deze blijft, voor mij, nog steeds heer en meester.
Je hebt gelijk. Hmm, dan hebben ze dat eruit gehaald want in de eerste beta werkte het perfect. Helaas geef ik niet veel om swipen dus kom hier nu achter.

Overigens vond ik Googles keyboard veel fijner werken dan die van Swipe maar dat terzijde
Overigens vond ik Googles keyboard veel fijner werken dan die van Swipe maar dat terzijde
mja, dat zal een kwestie van gewenning zijn. Sinds mijn eerste Galaxy S gebruik ik Swype van het bedrijf Swype). Toen ik van Samsung overging op iPhone heb ik Apple vervloekt (tot de dag van vandaag) dat er geen swipe optie is. Dus heb ik toen de het Swype keyboard uit de appstore gekocht en geïnstalleerd. Die werkt tot op de dag van vandaag gelukkig nog steeds erg goed. Helaas is Nuance gestopt met toetsenbordjes.
Toch hoop ik dat Apple snel native ook vegen voor NL gaat ondersteunen want verder is het standaard keyboard best prettig.
Ik vind dit ook eigenlijk niet kunnen van zo'n groot bedrijf. Ik kan me niet voorstellen dat het zo ingewikkeld is. SwiftKey kan dit al heel lang én ondersteund ook al tijden Fries als taal!
Apple is heel summier met dit soort lokale updates.
Dit dus. Soms vraag ik me weleens af of ze zich bij dit soort dingen er gewoon gemakkelijk vanaf willen maken.
Werkt echt fijn! Wel even wennen, want meer dan regelmatig maakt hij van een letterbrij toch de juiste woorden. :)
Nou het staat er op en woord voorspelling lijkt te werken halleluja.
Jammer dat iOS 13 nog niet via iTunes (v. 12.9.5.5) binnen te halen is... Ik probeer al ruim een uur te updaten om mijn iPhone 7 netjes terug te zetten naar de fabrieksinstellingen zoals ik bij elke major update doe, maar tevergeefs..
Dan download je toch gewoon even zelf de ipsw file van Apple en gooi je deze erop met shift + restore.
Helaas ging dat hier mis (foutcode 14?) en moet er nu 70GB van iCloud worden gedownload... Ai.. :'(
Zelfde verhaal hier... is al dik 3 uur bezig ondanks dat ik een 1gbit downlink heb.
Precies zo heb ik het ook gedaan.
Hier gewoon beschikbaar via iTunes
Zo Tweakers, wordt het ondertussen dan niet eens tijd om darkmode ook te gaan implementeren op de site?

Nu eigenlijk alle mobiele platformen de dark mode ondersteunen is het voor zo'n tech site als Tweakers toch vreemd dat dit er nog niet is, los van de custom CSS mogelijkheid.

Verder merk ik vanaf de start na de update dat het allemaal wel een stuk soepeler werkt allemaal, animatie en overgangen zijn nog wat vlotter.
al zoveel over geschreven, er zijn zat manieren om dark te krijgen.
Sorry hoor, maar het is gewoon een slap excuus. Ik snap dat een refactor van de Tweakers CSS niet leuk is, maar door zo'n zure appel moet je af en toe heen bijten. Zo lang vasthouden aan dat je geen app heb omdat de mobiele site zo goed is, en dan die niet moderniseren.
Ik vind de mobiele website hartstikke modern. Er zijn weinig websites die zo feature complete en prettig werken als Tweakers, in vergelijking met de desktop site. Daarnaast zou een app weinig meer kunnen dat het ontwikkelen van een app waardevol maakt.

Dat gezegd hebbende, ik ben ook enorm fan van donkere modus op al mijn apparaten, maar ik vind het absoluut niet onder het kopje 'niet moderniseren' vallen. Het komt wanneer het komt en het kan zelfs een moderne keuze zijn om dit niet te doen.
Indeed. Gelukkig ondersteunen zowel Android als iOS het nu. Automatische darkmode zou wel heel erg prettig zijn.
Ook aan het downloaden....helaas nog geen watchos6 beschikbaar 😢
Ik zie watchOS bij de release downloads staan op de Apple developer site. Denk dat je die gaat binnenkrijgen als je iOS 13 hebt geïnstalleerd. (watchOS 6 heeft iOS 13 nodig).
Idd! Net iOS 13 geïnstalleerd en hij is gelijk zichtbaar! Gaan we die ook maar eens installeren!

Update iOS 13 ging moeiteloos! 🙏
Can confirm. Ik heb iOS 13 nu draaien en WatchOS 6 staat klaar voor installatie.
Nou vraag ik me af. Een paar dagen terug was er nog een waarschuwing over een ernstige kwetsbaarheid die in 13.1 verholpen zou zijn. Zou dan 13.1 lang op zich laten wachten? of zou bij nader inzien die kwetsbaarheid niet zo ernstig zijn.

Edit: toch iets beter lezen, net niet gezien. 13.1 komt dus de 24e al uit.

[Reactie gewijzigd door blazez op 22 juli 2024 15:03]

13.1 komt volgende week waarschijnlijk al.
13.1 komt 30 september. Tegelijk met iPadOS.
Is vervroegd naar 24 september!
Ook geïnstalleerd, kreeg binnen Facebook meteen een melding dat die app Bluetooth probeerde te benaderen en of je dat wil toestaan. Privacy/antitracking weer wat verbeterd lijkt het, keurig.

Verder lijkt alles op de iPhone X Net wat vloeiender, snappier te zijn. Happy camper.
Er is artikel op ICulture zal zo effe opzoeken, dat Facebook ios13 eigenlijk niet leuk vind.
Ze vertellen daar dat je eigenlijk
Moet accepteren Bluetooth enzo, want anders werkt hun app minder goed voor hun 😝
Had er al eea over gelezen inderdaad, al kreeg ik dezelfde melding bij de Telegraaf-app net ook al, gok dat dit niet de laatste keer was dat ik de melding te zien krijg :)
Klopt Telegraaf gaf bij mij al tijdens de beta test, hij wou toegang tot bluetooth ik zat echt te kijken huh hoezo dat nou weer.

https://www.iculture.nl/n...uwt-locatiedeling-ios-13/

Tevens gebruik ik geen Facebook app maar de app Friendly, deze is maar 50MB groot en kan alles(En misschien wel meer dan Facebook App).
Ook makkelijk foto's en filmpjes downloaden van facebook, je kan combineren met twitter & Instagram mocht je dit hebben en nog steeds meer 50MB groot :P.
Daarbij helemaal in het donker ingesteld de app, nieuw overzicht op Meest recent in plaats van Facebook idee wat leuk is, optie aangezet verberg mensen die je misschien kent, verhalen/Stories verbergen .

Je kan eigenlijk helemaal los gaan er is een gratis versie die eigenlijk alles al doet, heb uiteindelijk de betaalde variant gekocht.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 15:03]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.