Door Friso Weijers

Redacteur

Eerste blik op Apples Vision Pro-headset

Tweakers op WWDC, met ook de nieuwe Mac Pro en Air

06-06-2023 • 15:11

306

Multipage-opmaak

Inleiding

Als Apple een ‘one more thing’ in zijn presentatie stopt, weet je dat er iets bijzonders wordt aangekondigd. De verwachtingen rondom Apples World Wide Developers Conference 2023 waren al maanden hooggespannen. Tien jaar na 'can’t innovate anymore, my ass', de beroemde uitspraak die toenmalig marketingtopman Phil Schiller deed op WWDC 2013, zou Apple zijn gewaagdste product in meer dan een decennium laten zien: de Vision Pro. Tweakers was erbij tijdens de onthulling en in dit artikel vertellen we wat we nu weten over de nieuwe hardware die Apple aankondigde.

Je hebt het ongetwijfeld elders al gelezen, maar de Vision Pro is Apples nieuwe virtualrealitybril, hoewel Apple het zelf vooral als een augmenterealityproduct presenteert. Apple ziet de bril zelf niet als een nieuw soort display of een leuk accessoire; de Vision Pro moet een nieuw platform worden voor productiviteit en ontspanning. Vergelijkbaar met wat de iPhone ooit deed voor de smartphone als productcategorie, moet de Vision Pro augmented reality naar een hoger plan brengen.

Apple Vision Pro

In de rest van de industrie is niet VR of AR, maar AI nu hét grote buzzword. Google kwam op zijn eigen ontwikkelaarsconferentie I/O vorige maand pas in het tweede uur toe aan hardware, na demo’s van AI-gegenereerde muziek, mailtjes die zichzelf schrijven en fotobewerking met een druk op de knop.
Apples nieuwe focus op augmented reality is niet alleen gewaagd gezien de stemming elders. Een jaar of tien geleden verwachtten pioniers als Oculus en Google binnen de kortste keren tientallen miljoenen headsets te verkopen. Die verwachtingen bleven grotendeels uit, zonder echte killerfeature en met de technische tekortkomingen waarvan de producten toen nog meer dan nu last hadden. Een korte opleving in het coronatijdperk daargelaten lijkt die situatie niet fundamenteel veranderd. Facebooks VR-divisie verloor in het eerste kwartaal van 2023 al meer dan 4 miljard dollar. Volgens analist Ming-Chi Kuo heeft Sony zijn productie voor de PSVR2-headset met twintig procent naar beneden bijgesteld, terwijl de Chinese headsetmaker Pico vorig jaar meer dan veertig procent minder verkocht dan verwacht. De analist concludeert dan ook dat de Apple-aankondiging de laatste kans is om investeerders ervan te overtuigen dat een AR-headset het nieuwe consumentenproduct van de toekomst is.

Naast de Vision Pro was er nog veel meer hardwarenieuws op wat Apple-topman Tim Cook aankondigde als de ‘beste WWDC ooit’. Gelet op de hoeveelheid nieuws kon hij daar weleens gelijk in hebben; al in het eerste kwartier passeerden een 15”-variant van de MacBook Air, een update voor de Mac Studio met M2-processor en een nieuwe Mac Pro de revue, waarmee na drie jaar alle Macs over zijn op Apple Silicon.

Apple Vision Pro

De Vision Pro is ontworpen op zijn Apples, met een behuizing van aluminium en glimmend glas. Het gedeelte met de hardware lijkt ongeveer even dik als een MacBook, maar het gevlochten textiel dat de ruimte rondom je gezicht en de bril afsluit, loopt een stuk verder door. Daarmee steekt hij vanaf de voorkant van je hoofd toch nog een aardig stuk uit. Twee uitsteeksels aan de zijkanten bevatten de ingebouwde luidsprekers, waarvan de klank automatisch moet worden afgestemd op de ruimte om het geluidsbeeld te verbeteren. De hoofdband aan de achterkant bevat een 3d-structuur voor het comfort. Dat deel is afneembaar met de oranje lipjes binnen in de hoofdband.

Apple Vision Pro

Het 3d-oledscherm op de buitenkant van het vizier is het opvallendste designkenmerk van de Vision Pro. Voor dat Eyesight-schermpje, zoals Apple het noemt, zit net als bij de 3d-schermen van Dimenco een lenticulaire lenslaag. Door de 3d-eigenschappen kan het scherm de ogen van de drager laten zien aan mensen in de omgeving, op zo’n manier dat het moet lijken alsof je de drager aankijkt. Als de drager de omgeving niet kan zien, kan de bril dat ook aangeven; het scherm geeft dan alleen een kleurverloop weer, zoals op de foto’s hieronder wordt gedemonstreerd. Dat lijkt een slimme manier om je niet helemaal af te sluiten voor je omgeving, wat met andere VR-brillen wel gebeurt. Ik ben benieuwd hoe goed Apples oplossing in de praktijk werkt. Het externe scherm leek in de verduisterde demoruimte van Apple niet heel helder, terwijl het glazen oppervlak van de bril de omgeving erg reflecteert.

Gemengde werkelijkheid

De Apple Vision Pro is erop gemaakt dat de drager de omgeving ook goed kan blijven zien; het is een mixedrealitybril, waarbij virtuele content op een realistische manier wordt geprojecteerd over digitale beelden van de echte wereld. In tegenstelling tot bij echte AR-brillen, zoals de Microsoft Hololens, kun je de omgeving niet in het echt zien; je kijkt naar het beeld dat door camera's voor op de headset wordt geregistreerd. Met een combinatie van cameraatjes en sensors als een lidarscanner wordt een passthroughbeeld gegenereerd, dankzij een speciale R1-processor met een zo laag mogelijke latency. Je kunt de zichtbaarheid van de omgeving verminderen met de draaiknop aan de rechterbovenkant van de bril; via de knop op de linkerkant kun je een 3d-foto of video van de omgeving vastleggen.

Apple Vision ProApple Vision Pro

Om de wereld, en virtuele objecten, realistisch weer te kunnen geven, heeft de Vision Pro geavanceerde displays aan boord. Het zijn twee oledpaneeltjes, voor ieder oog een, met ongeveer 11,5 miljoen pixels per schermpje, meer dan de 8 miljoen van een 4k-beeld. Zelfs een luxe consumentenheadset als de HTC Vive Pro 2 komt niet verder dan ongeveer 6 miljoen pixels per oog. Het oledscherm moet in principe een perfect contrast bieden, waarbij Apple ook hdr-ondersteuning belooft, wat veel andere VR-brillen niet bieden. In de geruchtenmolen werd eerder gesproken over een piekhelderheid van liefst 5000cd/m², waarover Apple in zijn presentatie geen uitspraak deed. We zouden overigens niet verwachten dat de bril echt feller kan dan vrijwel iedere hdr-televisie. Je bekijkt het schermpje immers niet direct, maar door een lens. De pancakelenzen met drie elementen, compacter dan de in VR-headsets meer gebruikte fresnellenzen, bieden volgens Apple superieure scherpte van hoek tot hoek. Een nadeel van dit lenstype is dat er relatief veel licht verloren gaat.

Apple Vision ProApple Vision Pro

Waar Apple niet over sprak in zijn presentatie, is de beeldhoek die de Vision Pro kan bieden. Bij gangbare AR-headsets is die niet zo groot als het gebied dat je ogen in het echt kunnen zien. Iets anders dat onbenoemd bleef, maar ook belangrijk voor het comfort, is het gewicht. Naar verluidt was dat een van de aandachtspunten bij de ontwikkeling, maar of hij echt minder dan 300 gram weegt, zoals voor de keynote werd beweerd in het geruchtencircuit, is afwachten. Een dergelijk laag gewicht zou de Vision Pro een voordeel geven boven andere VR-brillen, die soms meer dan een halve kilo zwaar zijn. Simpele AR-brillen, zoals de Glasses, die Apple naar het schijnt eigenlijk had willen maken, zijn in elk geval nog een stuk lichter. De doorzichtige Lenovo Glasses T1 en TCL NXTWear G, die we bijvoorbeeld afgelopen jaar op IFA bekeken, wegen maar 30 of 40 gram.

Apple Vision Pro - Accu

Apple heeft een beetje gesjoemeld om het gewicht van zijn bril omlaag te krijgen door de accu onder te brengen in een apart kastje ter grootte van een kleine powerbank. De behuizing is gemaakt van aluminium en heeft een gevlochten kabel naar de headset, met een connector in de vorm van een Apple Watch-oplader bij de linkerslaap op de bril. Handig is dat de aparte accu nog een USB-C-poort heeft, waarmee het apparaat opgeladen kan worden of tijdens gebruik continu van stroom voorzien kan worden. Dat laatste is geen overbodige luxe; standalone is de gebruiksduur niet heel lang: zo’n twee uur, volgens Apple.

VisionOS

Net als sommige andere moderne VR-brillen is de Vision Pro niet alleen een display, maar zit er een complete computer in. Die is gebaseerd op een Apple M2-soc, waarbij de genoemde R1-chip specifiek voor de aansturing van de displays dient. De M2 is op papier beduidend krachtiger dan de Qualcomm XR2 in concurrerende brillen. Hoewel de M2 in bijvoorbeeld een MacBook Air passief gekoeld wordt, heeft Apple bij de Vision Pro geopteerd voor actieve koeling. Net als de PlayStation VR2 kan de Vision Pro foveated rendering gebruiken om de werklast te verminderen. Doordat de Vision Pro weet waar de gebruiker naar kijkt, kan hij andere delen van het beeld minder scherp renderen.

Op de Vision Pro draait visionOS, een besturingssysteem waarvan de interface lijkt op die van macOS en iOS, en dat onderhuids ook veel overeenkomsten heeft. Je bedient het systeem niet met controllers, zoals bij andere AR-brillen, maar met een interessante combinatie van oogtracking, handtracking en stemherkenning. Dat kon weleens een gouden combinatie zijn. Er zijn genoeg VR/AR-headsets die je handen herkennen, maar op zichzelf is dat beperkt doordat je niets kunt selecteren zonder grote armgebaren te maken. Met de Vision Pro zou je, zoals veelvuldig werd gedemonstreerd, je handen gewoon comfortabel kunnen laten liggen, waarbij je met je ogen door opties scrolt en een vingerbeweging volstaat voor een selectie. Fijn is dat je alsnog een toetsenbord, muis en zelfs controllers kunt gebruiken met de Vision Pro als je dat handiger vindt.

Apple Vision Pro

In de presentatie werd gesproken over een scala aan gebruiksmogelijkheden, maar Apple lijkt zijn bril vooral op de individuele consument te richten. In de eerste plaats moet de Vision Pro dienen als vervanging voor een bureau vol beeldschermen. Je kunt apps als Safari en de Microsoft Office-suite weergeven als virtuele, zwevende vensters. De Vision Pro laat je videobellen via FaceTime, waarbij de headset eerst een scan maakt van je gezicht en de tegenpartij vervolgens een digitale reconstructie van je gezicht voorschotelt, waarbij de ingebouwde camera's je mimiek volgen. Op de Vision Pro kun je ook foto’s bekijken; 3d-opnamen die je maakt met de bril, worden uiteraard ook zo getoond en panorama’s van je telefoon worden in het volledige blikveld getoond. De Vision Pro is uiteraard ook een manier om naar films en series te kijken, waarbij je zelf de grootte van het scherm kunt kiezen en de ruimte eromheen kunt dimmen.

Opvallend is dat Apple het weinig had over gaming, misschien wel het belangrijkste gebruiksdoel voor de meeste andere VR- en AR-headsets, hoewel werd aangestipt dat er bij de beschikbaarheid van de bril honderd Apple Arcade-titels speelbaar moeten zijn. Apple toonde verder enkele leuke ideeën, zoals een virtueel planetarium of een 3d-dj-interface. Disney-ceo Bob Iger liet in de presentatie een schitterend demofilmpje zien waarbij je bijvoorbeeld door de wereld van de Mandalorian kunt lopen, maar kondigde concreet alleen de komst van de standaard Disney+-app naar visionOS aan.

Het is kortom niet gek dat de Vision Pro op WWDC werd aangekondigd, want ontwikkelaars moeten de komende maanden en jaren aan de slag om van Apples nieuwe platform een succes te maken. Unieke ervaringen die je alleen op een AR-bril kunt zien, kunnen de torenhoge prijs van 3499 Amerikaanse dollar misschien wat draaglijker maken, hoewel de fabrikant optimistisch beweert dat de bril ook nu al een goede deal is, omdat hij een televisie, surroundsysteem en desktopopstelling zou kunnen vervangen. Daarbij duurt het ook nog lang voordat de Vision Pro in de winkels ligt. Pas begin volgend jaar ligt hij in de Verenigde Staten in de schappen; wanneer en voor welke prijs we hem in België en Nederland kunnen proberen, is nog geheel onbekend.

Nieuwe Macs

Naar de Vision Pro ging op WWDC alle aandacht uit, waarmee je bijna zou vergeten dat er nog een andere mijlpaal werd bereikt: het einde van Intel-Macs. Drie jaar nadat Apple begon met zijn eigen processors in pc’s, is nu de Mac Pro over op Apple Silicon.

M2 Mac Studio

Apple introduceerde de Mac Studio vorig voorjaar als een soort ‘Mac semipro’. Hij had wel de vele snelle aansluitingen, waaronder Thunderbolt en 10Gbit-ethernet, maar niet de uitgebreide repareerbaarheid of upgradebaarheid van de Pro met zijn grote kast. Ook de soft- en firmware-implementatie verhinderde de gebruiker om upgrades uit te voeren.

Apple Mac Studio met M2Apple Mac Studio met M2

Met de nieuwe Mac Studio van 2023 worden die nadelen niet verholpen, maar het systeem krijgt wel een specbump van de eerste generatie Apple M1-socs naar de courante M2-processors. Je kunt kiezen voor een versie met M2 Max en net als bij de oude Mac Studio introduceert Apple bij de nieuwe Studio weer een Ultra-versie van de M2-chip. Vergelijkbaar met de M1 Ultra, worden twee M2 Max-processors gecombineerd via een UltraFusion-interconnect. Dat levert een processor op met in totaal 24 cpu-cores (16 krachtige en 8 zuinige) en 60 of 76 gpu-cores.

De vanafprijzen van de nieuwe Mac Studio zijn hoger dan bij het model van vorig jaar, maar niet zoveel hoger dan bij sommige andere M2-Macs ten opzichte van hun voorgangers. De Mac Studio met M2 Max heeft een vanafprijs die 100 euro hoger ligt, en bij de goedkoopste Studio met M2 Ultra gaat er 220 euro bovenop. Geheugen- en opslagupgrades zijn zoals voorgaande jaren aan de prijs, waardoor de allerduurste variant op meer dan 10.000 euro uitkomt.

Mac Pro met Apple Silicon

Net als de Mac Studio ziet de nieuwe Mac Pro er goeddeels hetzelfde uit als voorheen, afgezien van het dubbele aantal Thunderbolt-poorten (8). Alle nieuwe aansluitingen bevinden zich achterop; bovenaan naast de powerknop zitten er nog steeds twee. De computerkast heeft nog steeds hetzelfde ‘kaasraspontwerp’, met de eveneens opvallende glimmende hendels aan de bovenkant en voetjes of wieltjes die het geheel van de tafel tillen. Behalve als torenmodel is de Mac Pro er weer als rackmountbehuizing, zonder de uitstekende hendels. Ook van binnen lijkt de nieuwe Mac Pro identiek aan de oude, met opnieuw drie ventilators aan de voorzijde en een strak vormgegeven, zwart moederbord dat er ten opzichte van de meeste pc-kasten andersom inzit.

Apple Mac Pro met M2 UltraApple Mac Pro met M2 UltraApple Mac Pro met M2 UltraApple Mac Pro met M2 Ultra

De grote kast heeft de nodige loze ruimte, want losse ram-sloten heeft de nieuwe Mac Pro niet meer. Bij Apples eigen chips zit al het geheugen ingebakken op de processor. Wel beschikt de nieuwe pc over zes PCIe 4.0-expansieslots. Vanuit de cpu zijn 24 lanes beschikbaar, die door middel van een switch op het moederbord worden verdeeld over de sloten. Alleen de onderste twee beschikken over de volledige zestien lanes. Het bovenste slot is standaard al gevuld met een uitbreidingskaart met beeldaansluitingen, zoals te zien is op de afbeeldingen. Het kaartje daarboven met de zes Thunderbolt-poorten is niet via PCIe verbonden, maar via een propriëtaire connector.

De extra PCIe-slots kunnen volgens Apple worden gebruikt voor bijvoorbeeld extra netwerkkaarten of kaarten met SDI-aansluitingen voor camera’s. Voor alle kaarten bij elkaar is 300W extra vermogen beschikbaar. Wie had gedacht net als in de Intel-voorganger een aparte videokaart te kunnen insteken, vist achter het net. Die worden ook in de nieuwe Mac Pro niet ondersteund, net als bij alle computers op basis van Apple-chips; die hebben immers een krachtige igpu. In tegenstelling tot veel andere Macs op basis van Apple Silicon belooft de opslag gelukkig wel gemakkelijk uitbreidbaar te zijn via de PCIe-sloten.

Alle Mac Pro’s zijn uitgerust met de nieuwe M2 Ultra-cpu. Nederlandse prijzen beginnen vanaf 8399 euro voor een torenmodel met 64GB ram, 1TB opslag en de traagste gpu. Het duurste model heeft 192GB ram en een 8TB-ssd in een rackmountkast, en kost 14.619 euro.

Update 6-6, 20.25 uur: Extra informatie over de PCIe-aansluitingen toegevoegd.

MacBook Air 15”

Met de MacBook Air 13” met M2-processor gaf Apple zijn dunste laptop vorige zomer een make-over. De behuizing was ronder en liet zich daarmee fijner vasthouden, en had een fijne magnetische laadaansluiting, een verbeterde 1080p-webcam en het hogere scherm met de herkenbare notch. Het systeem werd bovendien passief gekoeld.

De MacBook Air 15” biedt precies datzelfde, maar dan in een groter formaat. Het 15,3”-paneel zit wat formaat betreft tussen de MacBook Pro 14” en 16”, hoewel de beeldscherpte identiek is aan die van de MacBook Air 13”. De display heeft ook geen miniledbacklight of hdr-ondersteuning, wel een relatief hoge helderheid van 500cd/m² en ondersteuning voor de Display P3-kleurruimte. Al die specificaties waren ook al van toepassing op de MacBook Air 13”.

Apple MacBook Pro 15"

De 15”-Air beschikt over dezelfde M2-processor en dezelfde aansluitingen, tweemaal Thunderbolt 4, MagSafe en een 3,5mm-poort. Evenals bij de kleinere Air is er maar één externe display mogelijk. De MacBook Air 15” heeft wel twee extra luidsprekers voor een totaal van zes, vergelijkbaar met de MacBook Pro. Met 1,15cm is de behuizing bijna even dun als die van de 13”-MacBook Air en met 1,5kg is de laptop nog lichter dan de 14" MacBook Pro. Apple geeft voor zijn laptops geen accucapaciteit op, maar ik verwacht dat de MacBook Air 15” ongeveer dezelfde werktijd zal halen als zijn kleinere broer. Met een vanafprijs van 1599 euro is de 15”-MacBook Air 300 euro duurder dan de MacBook Air 13”.

Lees meer

Reacties (306)

306
295
108
7
0
129

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben wel benieuwd hoe goed de pass-through AR functie is. Ik heb de 6000 dollar kostende Varjo XR-3 geprobeerd. Bij die bril zie je ook geen pixels en heeft op zich hele goede pass through. Maar alsnog merkte ik dat het een beeld van de werkelijkheid is. De Quest Pro valt sowieso in het niet, want die pass through telt haast als "legally blind".

Daarnaast hebben ze bij Apple lekker goed afgekeken in de industrie. Magic Leap 1 had al mooie concepten, oa om TV te kijken op grote schermen. Ik vond die bril erg fijn (heb die een maandje thuis gehad). Erg consumer friendly en een voorproefje van wat we nu kunnen verwachten. Die hadden ook al een NBA demo metvideo en een 3D veld..

Dan de interactie. Dat hebben ze weer leuk afgekeken van MRTK3 op de HoloLens2 (eye gaze). Al werkt het hoogstwaarschijnlijk weer veel beter bij Apple dan op de Hololens 2.

Maar ja, geen andere speler heeft al die mooie concepten goed bij elkaar gebracht en in 1 product gepropt, en Apple kan dat dan weer wel.

Ik maak me echter wel "zorgen" over de pure VR functionaliteit. Ze gaan uit van Screens, volumetric screens en shared spaces. Zelfs in shared spaces kunnen apps niet in hun eentje runnen, maar runnen ze naast andere apps.

Dus krijgt de vision pro bril wel een fully immersive VR mode!?

Daarnaast zal OpenXR WebXR ook wel weer niet ondersteund worden wat toch wel diep en diep triest is van Apple. Want je kunt erg mooie experiences maken met OpenXR (voorbeeldje van Niantic), buiten een AppStore om. Maar ja, geld verdienen aan je ecosystem is uiteraard belangrijker.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 juli 2024 18:23]

Ik werk bij een wetenschappelijk onderzoeksinstituut waarbij we ook naar de Varjo XR-3 kijken om aan te schaffen voor experimenten. Gezien je bij de Varjo ook nog jaarlijkse licentiekosten hebt van rond de 1.5k euro of een permanente licentie moet aanschaffen van rond de 9k euro, is deze Apple bril nog relatief goedkoop. Ik ben benieuwd hoe de gebruikservaring en developmentervaring is vergeleken met de XR-3. Hopelijk zal het niet al teveel extra gedoe zijn voor een doorsnee Windows + Unity gebruiker maar ik ben daar niet zo zeker van.
Er zijn deze week twee drie sessies op WWDC over hoe je met Unity apps kunt maken voor die bril. Komt denk ik wel goed, want zonder Unity zijn ze nergens met hun hele AppStore. Iets van 70% van de mobiele games is daarmee gemaakt.

https://developer.apple.com/wwdc23/sessions/?q=Unity

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 juli 2024 18:23]

Grote vraag die bovengemiddeld speelt in de doelgroep: hoe gaat dit werken met brildragers?
Is gisteren uitgelegd: brildragers kunnen een set magnetische Zeiss lenzen erbij kopen. Zie https://tweakers.net/i/jM...LY3pxmMc.jpg?f=user_large

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 23 juli 2024 18:23]

Ik ben benieuwd wat dat grapje me zou kosten... Een keer uitproberen is in ieder geval geen optie dan.
Je kan het ongetwijfeld straks in de apple store uitproberen met glas op sterkte.
En hebben die precies mijn sterkte inclusief cilinder? Daar zit te veel variatie in, dat gaat nooit gebeuren.
Zo ingewikkekd is dat toch niet. Gewoon je brilrecept opgeven bij de bestelling.

Online opticiens kunnen immers een hele bril ook binnen een dag of wat leveren voor de gangbare sterktes.
Ja, maar @Pathogen heeft een punt: de Apple store gaat nooit jouw exacte lens op voorraad hebben in de winkel, dus je kunt als brildrager geen goede indruk krijgen van hoe zo''n VR bril werk, totdat je er een gekocht hebt en lenzen op jouw sterkte er bijbesteld hebt. Dat is toch een beetje als een auto kopen zonder proefrit.
Voor testen in een Apple Store zal een setje lenzen zonder cylinders toch prima zijn voor een eerste indruk.

Online je brilsterkte bestellen is al helemaal geen probleem.
Online je auto bestellen zonder proefrit is dat inmiddels ook. :P
De 'lenzen' plak je met een magneet op de headset. Ik neem aan dat ze straks gewoon een doosje met assortiment lenzen op sterkte hebben staan die je kan gebruiken om de bril te testen.
Voor de ‘andere’ VR brillen heb je opzetlenzen op sterkte voor 60 euro. Dus denk dat die ook wel voor de Vision Pro gaan produceren.
En verder; als je 3500 euro uit kan geven, denk ik dat de kosten van die Zeiss lensjes niet een probleem gaan zijn.
Wat ik dan weer een nadeel vind. Dat betekent namelijk dat ik mijn bril moet afzetten als ik de Vision draag. Waar moet ik die dan laten? Veel mensen onderschatten dat! Bij de kapper heb je je bril uiteraard ook niet op. Maar als mijn kapper klaar is, pakt hij altijd mijn bril en probeert 'm bij mij op te zetten. Ik vind dat ERG oncomfortabel. Een bril opzetten is een persoonlijke handeling, dat moet precies op de goede manier. En zou die kapper zich realiseren dat, als hij per ongeluk mijn bril laat vallen, ik dagenlang niet kan functioneren? Werken, autorijden, tv-kijken, eigenlijk alleen nog maar kan lezen? Ik heb multifocale glazen, het kost twee weken om die opnieuw in te meten en te produceren.

Blijf van mijn bril af. En Apple: laat mijn bril op mijn eigen neus. Ik hoef geen inzetglazen, zelfs niet als ze van Zeiss zijn...

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 23 juli 2024 18:23]

Tsja, ze gaan dat apparaat niet lomper maken omdat er een paar mensen niet bereid zijn hun bril af te zetten. Dan ben je dus niet de doelgroep, zodat het product voor de mensen die wel de doelgroep zijn - i.e., mensen die hun bril in een koker stoppen of lenzen dragen - nog beter kan zijn.
Snap ik wel hoor. Was ook meer een beetje een rant, maar toch wel met een soort van waarheid erin. De mensheid is er na 600 jaar brildragen nog steeds niet in geslaagd om brildragers zich volledig inclusief te laten voelen. Ik werd laatst nog in de trein uitgemaakt voor brillenjood. En toen ik per ongeluk iemand afsneed op de fiets vond diegene het ook nodig om iets over de bril te zeggen. Het blijft een dingetje, anderen accepteren zoals ze zijn...
Zou het niet mogelijk moeten zijn om software correctie toe te passen?

Nu heb ik geen bril nodig om te lezen. Persoonlijk vind ik het een voordeel om zonder bril mijn ipad te gebruiken. Daarom pak ik vaak de ipad in plaats van de tv.

Inzet glazen zijn echt irritant, 2 extra oppervlakken om schoon te maken.
Neen, softwarematig kan dat niet.
Velen laten zich misleiden door de grootte van de bril, denkend dat je dus op zeer korte afstand naar die schermen kijkt, wat brildragers dus ook kunnen zonder bril. Punt is echter dat er lenzen tussen ogen en schermen zitten die de optische afstand veel groter maken. Zou anders immers niet comfortabel kijken zijn. Dat wil ook zeggen dat brildragers dus een wazig beeld zullen zien.
De enige manier om dit te fixen is dus de correctie die een bril introduceert repliceren door losse lenzen die equivalent zijn met de brilglazen.
Voordeeltje is dat alles op dezelfde brandpuntsafstand ligt, tenminste, dat neem ik aan, waardoor je geen varifocale magnetische lenzen nodig hebt om 'dichtbij en veraf' scherp te zien. Enkelvoudig is dan genoeg.
Klopt, die optische afstand is constant/vast. Dus je hebt unifocale glazen nodig. Ook met andere VR brillen wil je eigenlijk de VR bril niet gaan gebruiken met een multifocale bril.
Maar er is meer als unifocaal/multifocaal, en waarschijnlijk nog veel belangrijker. Veel mensen met een bril hebben vroeger of later ook nog een astigmatische afwijking met een cylinder. Dat is verder niet vreselijk complex of duur in een bril, maar niet iets wat je op voorraad kunt leggen zoals een + of - unifocale sterkte omdat er zowel een sterkte als hoek component in zit die voor iedereen anders is.

Als ik geen cylinder in mijn bril zou hebben, dan zou ik binnen no-time een knetterende koppijn hebben. En geloof me, dat gaat sneller als dat je een film kunt kijken. En het blijft ook nog even lekker doorgaan op het moment dat je je goede bril opzet, dus het is niet zo dat het dan gelijk weg is.
Ja, boze mensen zeggen boze dingen over alles. Dat heeft weinig met brillendragers te maken. Als je geen bril had gedragen had de boze persoon wel iets anders gezegd.

Om terug te komen op het onderwerp, Apple heeft het apparaat aangepast op mensen die optische ondersteuning nodig hebben. Dat het niet jouw smaak is, is prima, net zoals lenzen misschien niet jouw smaak zijn, maar voor andere mensen geweldig. Uiteindelijk heb je één product en moet je daar héél veel mensen mee bedienen, en dat vraagt per definitie om consessies.
Het aantal mensen dat een bril draagt is niet bepaald klein!
In Nederland heeft (volgens het CBS) ruim 60% een bril of contactlenzen nodig. Slechts 12% draagt contactlenzen en van de brildragers heeft 54% de bril altijd op. Wie de bril continu op heeft, zet de bril ook niet graag af, omdat het risico op krassen dan groot is. Als je altijd een bril op hebt, ben je ook niet geneigd om ook altijd een brillenkoker mee te nemen. De reactie van @PhilipsFan is eigenlijk meer de standaard reactie van brildragers.

Ik vind het gewoon dom dat er nog steeds weinig rekening wordt gehouden met brildragers. Bij de Vision Pro kan je Zeiss lenzen bijkopen, maar zowel Apple als Zeis zijn merken van de hoge prijzen. Bovendien zijn lenzen vaak zo persoonlijk dat ze door een specialist aangemeten moeten worden. Wie als brildrager een Vision Pro wil, mag dus extra diep in de buidel tasten.

Het gaat misschien wat ver, maar het niet rekening houden met brildragers lijkt sterk op discriminatie.
Apple is speciaal een samenwerking met Zeiss aangegaan om inzetglazen te produceren voor dit nieuwe product en jij zegt dat ze geen rekening houden met brildragers en noemt het zelfs discriminatie?

Waar gaan we toch heen met deze zwakke maatschappij.
Apple heeft wel een samenwerking met Zeiss en brildragers kunnen via die weg een extra hulpmiddel bestellen. Dat is wat anders dan rekening houden met, maar erkennen dat er brildragers zijn.
Een navraag bij een opticien leert dat je als brildrager rekening moet houden met een extra kostenpost van €300 tot €700. Dit is dus geen gelijke behandeling van brildragers en niet brildragers. Daarmee is het dus een vorm van discriminatie.

Als Apple bij de Vision Pro een bon voor een paar gratis Zeiss lenzen bijvoegt hebben we het natuurlijk nergens over. Technisch moet het overigens niet heel lastig zijn om het beeld op een bril te richten ipv direct op het oog. De hardware is in elk geval krachtig genoeg.
Volgens mij hebben ze in hun design prima rekening gehouden met brildragers door het passend maken van die inzetglazen. Zonder had de bril wellicht nog wat platter kunnen zijn.

En wat er dan dus geen gelijke behandeling aan is? Beide kunnen hem prima gebruiken. Als jij gehandicapt bent en dus niet goed kunt zien zonder een bril heeft Apple het zelfs mogelijk gemaakt dat je de bril wel kunt gebruiken. Wat geweldig van Apple dat ze aan onze gehandicapte medemens denken zeg!
Als Apple bij de Vision Pro een bon voor een paar gratis Zeiss lenzen bijvoegt hebben we het natuurlijk nergens over.
Je bent gewoon sneu bezig. Het is discrimineren totdat je weer iets gratis krijgt. Nogmaals, wat krijgen we toch een zwakke maatschappij.
De 4k schermpjes bepalen de afstand tot de ogen. De voorzetlenzen hebben daar nauwelijks invloed op.
Je mag brildragers gehandicapten noemen, maar je hebt het over ruim de helft van de bevolking!

Ik wil helemaal geen AR bril en zelf heb ik ook geen inzet lenzen nodig. Gratis doet er voor mij niet toe. Een kleine bijdrage kan ik ook nog wel begrijpen, maar een extra kostenpost van € 300,- tot € 500,- is mij te veel. Daarnaast willen echte brildragers hun bril helemaal niet afzetten.
Ik vindt het een verkeerde keuze van Apple door de Vision Pro niet geschikt te maken voor gebruik met een eigen bril. Verder is het een mooi, goed doordacht ding.

Ik ben voorvechter voor een andere patiënten groep en daar zijn echt aangepaste hulpmiddelen voor nodig. Kost allemaal (veel) geld, maar daar hebben we de WMO voor. Dit is gewoon iets waarvoor een extra hulpmiddel helemaal niet nodig zou moeten zijn. Desnoods brengen ze naast de Vision Pro een extra model uit wat wel geschikt is om met een bril te gebruiken. Dat het kan is duidelijk, want er zijn al AR en VR brillen op de markt die je zonder probleem over je eigen bril kunt zetten.
Je mag brildragers gehandicapten noemen, maar je hebt het over ruim de helft van de bevolking!
Als je een hulpmiddel nodig hebt om normaal te functioneren ben je inderdaad gehandicapt..
Gratis doet er voor mij niet toe
Als Apple bij de Vision Pro een bon voor een paar gratis Zeiss lenzen bijvoegt hebben we het natuurlijk nergens over.
Je spreekt jezelf nogal tegen.. Dat een extra product extra geld kost lijkt me simpelweg logisch. Dat is nou eenmaal het nadeel van gehandicapt zijn. Dit heeft echter niets met discriminatie te maken.

Dat is ook heel mijn punt. Je noemt het discriminatie dat Apple de bril niet gratis voor brildragers bruikbaar maakt. Dat vind ik lachwekkend.

Dat er andere brillen zijn die het wel doen, prima. Staat hier compleet los van. Apple heeft een keuze gemaakt om het zo op te lossen. Apple wil namelijk geld verdienen aan die lenzen. Hé, Apple is een commercieel bedrijf.
Apple heeft een keuze gemaakt om het zo op te lossen. Apple wil namelijk geld verdienen aan die lenzen. Hé, Apple is een commercieel bedrijf.
Juist met deze keuze heb ik moeite. Ze willen veel geld verdienen over de rug van een hele grote groep gebruikers die het product niet zonder extra investering kunnen gebruiken. Zoals Apple gewoon is, zorgen ze er ook nog eens voor dat er maar één aanbieder van die lenzen is.

Gratis hoeft niet per sé, Een kleine meerprijs is nog acceptabel, maar we praten hier over een duur product wat je (als brildrager) pas kunt gebruiken als je ruim 10% extra betaald.
Mooi dat we het eens zijn dat het geen discriminatie is, maar gewoon een commercieel bedrijf. Die willen/moeten inderdaad geld verdienen "over de rug" van klanten.

Als je het te duur vind, koop je het niet. Ligt helemaal niemand wakker van. Maar stop alsjeblieft met alles maar discriminatie te noemen.
Geld verdienen over de rug van een groep "gehandicapten" vind ik nog steeds een vorm van discriminatie.
Volgens de definitie van het woord Discriminatie (https://www.vandale.nl/gr...s/betekenis/discriminatie, https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie) is dat ook zo.

Brildragers worden niet gelijk behandeld als niet brildragers. Het is ook geen kleine groep waarvan je zou kunnen zeggen dat je daar geen rekening mee kunt houden.

Ik zeg overigens niet dat dit een strafbare vorm van discriminatie is.
Je mag natuurlijk vinden wat je wil, maar een bril verkopen is precies hetzelfde. Dat is ook geld verdienen over de rug van gehandicapten.

Dat is echter geen discriminatie.

Deze lenzen zijn simpelweg benodigd om de Apple bril te kunnen gebruiken voor degene die een aandoening heeft. Een normale bril is nodig om normaal te kunnen zien voor degene die een aandoening heeft.
Iemand die (hulp)middelen verkoopt verdient zijn geld inderdaad over de rug van zijn klanten. Dat is voor een opticien of audicien niet anders dan een supermarkt of computerleverancier.

Het punt is dat je als "gehandicapte" al hebt geinvesteerd in een (medisch noodzakelijk) hulpmiddel, en dat Apple ervoor heeft gekozen om het gebruik daarvan te blokkeren, en tegen meerprijs een alternatief te bieden dat hetzelfde doet. Apple "discrimineert" daarmee een grote groep gebruikers die meer geld neer moeten leggen voor dezelfde ervaring als iemand zonder die handicap.

Hoewel ik de technische (en waarschijnlijk ook esthetische) afweging kan begrijpen vind ik dat toch wel een bijzondere keuze gezien het grote aantal brildragenden, tenzij ze het gewoon als een extensie van hun verdienmodel zien.
Discriminatie???, je maakt gewoon extra kosten die worden doorberekend. Het is onrealistisch te denken dat als je extra hulpmiddelen nodig hebt vanwege een handicap dat alles dan net zo duur blijft. Dat is geen discriminatie,dat is een logisch gevolg van. Discriminatie zou het pas zijn als er niks is om hem te gebruiken . Dus dat er geen rekening mee wordt gehouden.
Je hebt het over duur. Volgens mij is dat een aanname!!! Kan je me anders even de link naar de prijzen geven??? Logisch dat ze alleen geschikt daarvoor zijn je koopt ze toch voor dat apparaat 8)7 en 1 leveranciers klopt het is een niche product niemand anders heeft dit nog.

[Reactie gewijzigd door masgreece op 23 juli 2024 18:23]

Mijn eerste reactie was om te denken dat brildragers vooral in een wat oudere categorie zou liggen en dat dit misschien niet exact de doelgroep van Apple is.
Door jou berichtje even wat verder gaan zoeken en daaruit blijkt dat ook onder de jongeren al veel bril (en lens) dragers zitten.
(ook in de VS zijn veel brildagers)
Dank voor jouw bericht!
Buiten dat ze van zeiss waarschijnlijk richting de 500-700 euro extra zullen kosten.
Ben ik het eens.

Een VR bril waar je (gezien het GROOT aantal brildragers) nog eens EXTRA kosten moet gaan maken om ze te kunnen gebruiken is doomed to failure.

Als een VR of in dit geval een AR bril, niet "over" de bestaande bril gedragen kan worden, is dat al meteen (van mijn brildragende ogen uit) een groot nadeel voor de adoption rate van dit stukje hardware.
Honderden euro's extra, en dat is een periodiek terugkerende uitgave, want de sterkte van je glazen verandert voortdurend. Jammer dat Apple hier geen rekening mee houdt. 6 op de 10 mensen dragen een bril (of contactlenzen) en gezien de ontwikkeling van myopie gaat dat aantal alleen maar toenemen...
Als je bijziend bent heb je vermoedelijk geen last van AR/VR projecties omdat de projectie zich 2meter ver bevind.

Daarnaast kan je contactlenzen dragen als uw bril niet zou passen.
Ik heb bij VR Optician net opzetlenzen voor de Quest 2 gekocht, 60 euro en ook gewoon Zeiss glaswerk.
Ik draag zelf ook een bril en kan mij totaal niet vinden in je reactie. Probeer een beetje positiever te denken :-)

- Vertel vriendelijk aan je kapper dat je je bril liever zelf even opzet.
- Indien financieel mogelijk, koop voor je gemoedsrust een tweede / derde bril voor reserve. Dat hoeft natuurlijk niet direct een dure multifocale bril te zijn.
- Je zet met slapen en douchen toch ook je bril af? Niet omdat het moet, maar omdat het comfortabeler is.
- Ik maak op uit je reactie dat je graag de Vision bril wil aanschaffen? Deel je feedback dan met Apple dat je ook graag de mogelijkheid wil hebben om het apparaat met bril te gebruiken. Wie weet doen ze wat met je feedback.

Misschien is versie 4 van de vision wel even groot als je huidige bril en draag je zo'n apparaat gewoon altijd. Wie zou het zeggen.
Ik draag zelf ook een bril en kan mij totaal niet vinden in je reactie. Probeer een beetje positiever te denken :-)

- Vertel vriendelijk aan je kapper dat je je bril liever zelf even opzet.
Ja, dat, maar hij heeft m vaak al in handen voordat ik doorheb dat het alweer zover is :)
- Indien financieel mogelijk, koop voor je gemoedsrust een tweede / derde bril voor reserve. Dat hoeft natuurlijk niet direct een dure multifocale bril te zijn.
Dat is hopeloos, daar kom je nog wel achter als je zelf aan mutlifocale glazen toe bent. Ik bewaar natuurlijk mijn oude brillen wel, maar die kan ik echt niet meer dragen na een paar jaar. Binnen 5 minuten knallende koppijn. Dat geldt ook voor alle goedkope brillen, dat werkt niet. Het enige dat werkt is een tweede identieke bril. Dat is nog niet eens zo'n gek idee, ware het niet dat die ongeveer de helft kost van de hier besproken VR-set en dat vind ik dan een beetje zonde van het geld voor iets dat je per definitie nooit gebruikt...
- Je zet met slapen en douchen toch ook je bril af? Niet omdat het moet, maar omdat het comfortabeler is.
Maar dat is een gecontroleerde omgeving waar ik vaste plekken heb voor de bril, plus dat stoppen met douchen en slapen een redelijk vastomlijnde handeling is. Een VR-bril zet je vaak even snel af omdat er iets tussendoor komt en daarna wil je snel weer verder, geen handige situatie en een groot risico op vallende brillen...
- Ik maak op uit je reactie dat je graag de Vision bril wil aanschaffen? Deel je feedback dan met Apple dat je ook graag de mogelijkheid wil hebben om het apparaat met bril te gebruiken. Wie weet doen ze wat met je feedback.
Dat ben ik inderdaad van plan (wordt waarschijnlijk wel dan het 2e model, als de prijs wat gezakt is) en dat is een verrekt goed idee :)
Misschien is versie 4 van de vision wel even groot als je huidige bril en draag je zo'n apparaat gewoon altijd. Wie zou het zeggen.
Ik hoop het...

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 23 juli 2024 18:23]

Reserve bril, misschien niet multifocaal? 60-100 bij de Hans Anders. Of iets duurder een computerbril? Een brildrager met maar 1 bril is een beetje hetzelfde als een enterprise organisatie zonder backup toch?
Nee hoor, mijn backup is duct tape. En anders nog een paar setjes lenzen die ik klote vind zitten maar wel werken
Totaal mee eens hoor. Dat is echt een dingetje.
Inzetglazen zijn veel beter, de Vision blijft dan lekker compact en licht.
Je eigen bril steek je toch zo weg of je gebruikt een brilkoordje.
Ik ben brildragende VR gebruiker (hoge sterkte, cylinder, multifocaal enz.) en neem van mij aan dat voorzetlenzen mijlen comfortabeler zijn dan bril-in-bril dragen! Zeker omdat vaak de glazen beslaan en een vuiltje op een lens dan erg stoort. Varifocus is niet van belang omdat het scherm altijd even ver weg staat, zelfs als het een 3D beeld voorstelt. Het is zeker niet onmogelijk dat je bril wel in de Apple VR bril past, maar de enige reden om het eventueel niet te doen zijn de kosten, of omdat het bij gebruik door meerdere mensen een constant gewissel van lenzen betekent. Bij de kosten van de Apple bril kunnen die lenzen er ook nog wel bij en het tweede punt is met een magnetische voorzetlens ook al vrij pijnloos.
Het kapper argument begrijp ik hier niet: ik ken het probleem, maar hier zet je zelf de bril af en VR bril op en als je klaar bent weer omgekeerd.
Een saunaatje zou bij jouw wel eens wonnderen kunnen verrichten.
Niet vergeten je bril af te zetten dan... Coatings hebben het nog wel eens moeilijk in de sauna!
Wat een discriminatie dat de sauna producenten geen rekening houden met brildragers :+

@WillySis
Dit is toch voor een normale sterveling niet te betalen, ik vraag me serieus af op een paar hippe bedrijven of ontwikkelaars wie dit apparaat zal kopen....
Dit is toch voor een normale sterveling niet te betalen, ik vraag me serieus af op een paar hippe bedrijven of ontwikkelaars wie dit apparaat zal kopen....
Ik vind dit altijd een beetje een kul argument.
Simpelweg niet alles in de wereld is voor “een normale sterveling” daarin is een dure VR/AR bril met een bepaalde usecase geen uitzondering.

Voelt een beetje alsof Renault rijders bij de aankondiging van een nieuwe Bentley dan even moeten roepen “Ja weer een nieuwe Bentley die niet voor Jan modaal is”.
Stel je zit in de IT en je bent ZZP’er:

Verrekenen BTW:
3500 incl. Btw is 607 Btw welke je niet hoeft af te dragen ivm verrekening met eigen facturen.

Kleinschaligheids investerings aftrek subsidie die je van je winst mag aftrekken (investering > 2691 euro)

(2892 - 607) * 0.28 = 809
809 * 49,5 = 400 minder inkomsten belasting

Geen inkomsten belasting ivm uitgaven ( kosten gaan van de winst af):
2892 * 0.495 = 1431

Onder de streep kost hij dus 3500 - 607 - 400 - 1431 = 1093 voor als je bijvoorbeeld zzp’er bent in de IT

Dan is dit bedrag niet erg hoog als je hem professioneel gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 23 juli 2024 18:23]

Dollar prijzen zijn bijna altijd zonder btw, omdat ze daar prijzen zonder btw hanteren. Dus rekenen met 3500 incl btw klopt niet.
En met invoerheffing e.d. zal het wel nog meer worden.
Ik mis alleen de usecase voor een ZZPer een beetje. En ja als de belasting mee laat financieren is het een stuk minder, waarom is dat relevant voor het product? Ik krijg hem misschien van de Kerstman, dan is het gratis.

[Reactie gewijzigd door Pepperoni op 23 juli 2024 18:23]

Wat ik hiermee aangeef is dat voor PRO(fessionals) waar dit product voor bedoeld is goed betaaldbaar is.

Ik als it’er zou het nog een best interesante optie vinden als vervanging voor mijn scherm bijvoorbeeld. Als je in de markt bent voor het maken van software voor dit apparaat vallen de kosten ook mee.
Usecase? Voor de gemiddelde IT beheerder wellicht niet, maar er zullen zat devs zijn die dit naast hun stapeltje iPhones en iPads zakelijk kunnen aanschaffen.

Wat dacht je van zo'n beetje elke game met de Unity engine die geport kan worden naar deze AR/VR bril? Dat moet je natuurlijk wel kunnen testen.
Dank! Zo zie je hoe oneerlijk de belasting van IT zzp'ers is in vergelijking met werknemer IT'ers. Want wees eerlijk voor beide is het gewoon een leuk speeltje. Alsof je bij de klant met zo'n bril gaat zitten. Denk het niet.
Zit niet veel verschil tussen hoor, dezelfde KIA is ook beschikbaar voor werkgevers. Uiteindelijk betaald het bedrijf het in beide gevallen. En voor werknemers telt dat ze het apparaat zelf niet aanschaffen dus het kost ze op dat moment 0,- want de werkgever schaft hem aan.

Ik zie dus niet in hoe dit oneerlijk is.
De prijs in Nederland zal eerder €4500 worden incl btw.
[...]

Voelt een beetje alsof Renault rijders bij de aankondiging van een nieuwe Bentley dan even moeten roepen “Ja weer een nieuwe Bentley die niet voor Jan modaal is”.
Je slaat de spijker op zijn kop, want dat is het wel gewoon.
De normale sterveling kan echt niet per direct 4400 uitgeven (inclusief btw +--) mensen kunnen al niet snel een goede luxere auto kopen, laat staan een bril wat dus erg beperkt is.
niet echt want ze laten hier gewone mensen zien die gewoon surft. Alsof men bij bentley reclae maakt met een doorsnee persoon die boodschappen gaat doen.
Bentley rijders rijden ook op een normale weg ;)
En doen ook boodschappen bij de AH, Dirks en Jumbo. Of eten bentley rijders niet 😛

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 23 juli 2024 18:23]

Die bestellen alles bij PicNic en flitsbezorgers. Naar de supermarkt gaan is voor plebs.
Ik zal het even doorgeven aan de Bentley en Rolls rijders bij de AH Blaricum ;)
Echter zie ik weinig bentleys bij de colruyt staan ;-)
[...]
De normale sterveling kan echt niet per direct 4400 uitgeven (inclusief btw +--) mensen kunnen al niet snel een goede luxere auto kopen, laat staan een bril wat dus erg beperkt is.
Vind ik nogal flauwekul. Zie op straat massa's e-bikes (rond de 2000 euro en meer), auto's van 20k en hoger en bij mensen in huiskamers voor duizenden euro's design meubels, sieraden, camera's, hifi, TV, smart devices en meer. Horeca zit vol (met een gezin ook 100 euro+ per etentje). Mijn buffer is ook een stuk hoger dan 5k euro dus ik zou het per direct uit kunnen geven (niet dat het een goed idee zou zijn)
Ik denk dat een groot deel van de bevolking prima in staat zou zijn dit te betalen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet hebben, maar als je die tot norm verheft is bijna ieder luxe artikel te duur...
Is het ook,

Merendeels hebben het ook nog eens op Kredit dus dan behoor je al sowieso tot de low income groep. Want anders zou je het niet doen.
Je kan moeilijk verwachten dat het voor de minima / lage inkomens betaalbaar moet zijn. Het is en blijft een luxe product. Dat is bijvoorbeeld een Oculus Rift, iPad, HTC Vive ook.

Als je het niet kan betalen c.q. Het is niet verantwoord tov het inkomen dan is het feitelijk dus ook niet voor de betreffende persoon bedoeld. Ik kan geen Rolex betalen ( kan het wel maar met mijn inkomen is het niet verantwoord ), moet ik dan nu klagen dat een Rolex belachelijk duur is? Nee, het is een luxe product.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 23 juli 2024 18:23]

Precies, en ik hoor ook elke X jaar het argument bij iPhones.

Zelfs de eerste iPhone van +/- €400 was 'overdreven duur'
Toen was €800 'veel'
Daarna €1000 'absurd'
En €1200 'al helemaal!'

En toch geeft het Apple elk jaar enorme winsten. :)
400 euro voor een GPU “echt de max” noemen en een jaar later trots op tweakers lopen te flexen met je 4090…
Ach, dit waait ook wel weer over net zoals de 3D-bril en 3D-televisie.
denk dat het in de game-wereld sowieso wel een blijvertje is, VR en AR dan... zijn nu al genoeg toepassingen voor. En de techniek wordt steeds goedkoper, denk dat apple hier gewoon te veel wil en te hoog inzet (en misschien wel moet, ivm de concurrentie)
Ik zie dit meer als een product voor de hipster bedrijfjes die het zogenaamd willen gebruik om producten te ontwikkelen. ;)
die zullen het zeker aanschaffen idd, om een beetje mee te showen hoe cool ze zijn... :X
Het is op zich best goed te doen. Maar niet als je ook al een macbook pro hebt, de laatste iPhone, oordopjes, merkkleding, Tesla voor de deur, abonnementen bij elke streaming dienst, 3x per week thuisbezorgd enz enz....

Zelfs menig student zie je met macbooks rondlopen, nu niet bepaald de goedkoopste laptops. En natuurlijk de iPhone erbij, de oortjes, een Fjallraven rugzakje met dopper in het zijvak enz. Goed, daar wordt meestal voor geleend, maar dan is ook weer de vraag of dat een verstandig gebruik van je lening is. (Ook ik was student, heb een studieschuld, en heb meerdere baantjes gehad naast mn studie.... )

Nee, niet "elke sterveling" in Nederland zal dit kunnen kopen, maar kom op zeg. Als je ziet hoeveel honderden/duizenden mensen aan andere gatgets uitgeven dan is ook dit ding echt geen probleem voor de mensen die hem echt willen. (en nu al die andere meuk al gekocht hebben...) Kwestie van prioriteren/budgeteren of (horrified gasp!) sparen.

Dit uiteraard onder de aanname dat je precies weet wat je vaste lasten zijn, een inkomen hebt dat groter is dan je vaste lasten, en je dus extra ruimte over houdt om (na 10% van je inkomen sparen voor buffer) als expendable income in te zetten.
Ik snap niet waarom jij een -1 krijgt voor een normale goede reactie. Tweakers is een beetje triest aan het worden
Vast iemand die onzeker over zichzelf is en status haalt uit $merkmeuk.

Tsja, je kunt niet alles hebben he. En als je je gaat meten met "The Jonses" en mee moet doen in de wapenwedloop van de dure leasebak, steeds groter huis, kookeiland, buitenkeuken (die je nooit gebruikt, maar je hebt wel een leren schort!) dan is het moeilijk om ook deze mooie duikbril te kunnen kopen.
Het is inderdaad duur op het eerste gezicht, maar vergelijk het met een opvouwbare telefoon van €2500 en voor professioneel gebruik is het gewoon goed te doen, zeker als je er echt een Apple desktop mee zou kunnen vervangen - wat ik overigens betwijfel, maar OK. Een auto van over een ton is lastiger te betalen.
ja en nee, net als 3 jaar geleden met hololens zal het voorlopig nog een heel gespecialiseerd product blijven, dat langszaam zijn plaats moet vinden.

dat het niet voor de massa is evident
Daarbij betaal je ook de early adopterprijs als je het nu zou kopen.
heb je weer dat 'early adopter'.. van wat? dit ding doet werkelijk niets nieuws? als je dit nodig hebt, het is er al?!
""According to Mark Rabkin, vice president of the VR division, the previous Quest headsets (i.e. Quest, Quest 2, and Quest Pro) have sold nearly 20 million units combined.1 mrt 2023
En dat is alleen nog Meta (ok waarschijnlijk wel de meeste in volume)
Nog even en de zorg gaat ook zo redeneren en tel je niet meer mee. Ik dacht echter dat de technologie ons allen dichter bij elkaar zou brengen, echter blijkt dat de mens niet in staat is om zo te redeneren en niet buiten de lijnen kan denken van wat als normaal opgedrongen is. Gelukkig zal AI grotendeels toch voor de rijken zijn en zal de rest slaafs technologie moeten volgen ... survival of the richest ...
Er zullen altijd dingen zijn die zo duur zijn dat het voor de enkeling is. Het is wat mij betreft helemaal niet erg dat mensen de grenzen opzoeken van wat überhaupt mogelijk is, ook al kan dat (nog) niet voor het brede publiek beschikbaar komen. Het is vaak juist ook een stap op weg naar betaalbaarheid. De eerste mobieltjes waren ook extreem duur en extreem onhandig, maar dankzij rijke zakenmannen konden bedrijven verder investeren en zijn mobieltjes nu ook voor mensen in de tweede en derde wereld betaalbaar.

Overigens zijn wij in Nederland alsnog extreem rijk en zijn dingen voor ons betaalbaar die anderen zich niet kunnen veroorloven. Dus als werkelijk alleen technologie mag die iedereen kan betalen, dan moeten wij ook heel veel dingen opgeven.
Maar de zorg redeneert al zo? Philips nieuwe MRI scans zijn alleen voor de rijke westelijke landen toegankelijk. Een familielid heeft voor haar ogen een baby zien overlijden in Afrika, voornamelijk omdat er geen toegang was tot simpele apparatuur zoals een medische bewakingsmonitor. Apparaten die wij hier in Nederland als cruciale en goedkope basisapparatuur zien. Niemand kijkt hier nog op van zo'n monitor om hartslag en andere vitals bij te houden, maar daar is het een luxe.

Private bedrijven richten zich gewoon op de markt waar de meeste winst te behalen valt, en 99% van de tijd vallen wij als rijke Nederlanders in deze doelgroep. Vooral als het om speelgoed van Apple gaat vind ik het echt niet erg als wij er een keertje wel buiten vallen.

[Reactie gewijzigd door markdm op 23 juli 2024 18:23]

Precies, Apple is geen Renault
Bedoeld voor: "early adaptors" en ontwikkelaars.

- 1e generatie (moet nog veel uitkristalliseren)
- Goedkoper model is al in "the works"
- Eigen OS
- Dit is een AR / VR headset (veel bestaande headsets zijn alleen AR of VR)
- 14 camera's (ook infrarood)
- 2 x M2 SOC's (Standalone)
- 1 x R1 chip (voor I/ O => veel sensors aanboord)
- Paar duizend patenten
- 2 x 4K micro LED schermen
- Zeer hoge PPI en helderheid op deze schermen (meer dan bij 4K TV's)
- Besturing met ogen (eye-tracking) en handen of stem.
- Je kunt foto's, panorama's, film bekijken en gamen op "grote" schermen.
- Wel "duur" (wat betaal je voor een 4K TV > 50"?)
- Veel Iphone en Ipad apps werken ook.
- Heeft veel nieuwe technologie aanboord.
- Isolatie?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 23 juli 2024 18:23]

- Dit is een AR / VR headset (veel bestaande headsets zijn alleen AR of VR)
Het is een VR headset. Noem me een purist, maar een AR headset is iets als een Hololens, waarbij je extra informatie bovenop de echte wereld geprojecteerd krijgt, niet VR waarbij de echte wereld op je scherm via cameras getoond wordt. Wat overigens veel ietwat recente VR headsets kunnen. En nee ik wil niet stellen dat ze het even goed kunnen als deze Apple headset, enkel dat als we dat AR gaan noemen, zo de meeste recente VR headsets dus AR headsets zijn.
Laten we het dan virtuele AR noemen. Want Apple liet daadwerkelijk AR demo’s zien waarbij de buitenwereld eigenlijk gewoon aan de binnenkant getoond wordt via de camera’s.

Denk dat hier bewust voor gekozen is omdat transparante schermen nog niet met deze resolutie te maken zijn.
Dat zou best goed mogelijk zijn, maar het is wel een heel anders iets, op het scherm of in het echt. En nee, voldoende hoge resolutie schermen lossen dat niet op, je blijft vergence-accomodation conflict hebben. En omdat ik dat ineens bedenk, hier wat ik ermee bedoel: https://gathering.tweaker...message/75562442#75562442
*één M2 Soc.
-n.m.-

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23 juli 2024 18:23]

Daar staat toch ook 'two pieces in total'? M2+R1?
ok je hebt gelijk, Apple heeft in het verleden meer ondersteunde2e CPU's gebruikt, bv de T2.
behalve de hoge specs (met name het scherm en de processor dan) zie ik niet veel nieuws hoor.... de rest is er allemaal al...
Hoeveel camera's hebben de concurrenten in hun head-set, en AR / VR bril, veel concurrenten hebben alleen een AR of VR bril.

Door de veel camera's heeft Apple superieure eye-tracking (besturing) , alle concurrenten hebben dat niet. (Apple is de eerste met dat)

En besturen van deze headset, ogen, handen en stem.
zelfs de playstation vr heeft eye tracking... gestures /bediening met de handen heeft meta ook al lang. Meer camera's, tja.. dit ding heeft werkelijk niks écht nieuws. Het zal zeker allemaal beter zijn (superieur is een rare term voor iets dat je nog nooit zelf werkend hebt gezien, maar dat terzijde), maar het is evolutie en geen revolutie. En voor deze prijs is evolutie eigenlijk ook maar beperkt... je krijgt gewoon beter spul omdat je de hoofdprijs betaald. Dit is een ferrari kopen en dan zeggen dat hij veel sneller is dan een dacia, no shit sherlock.Je kunt er nog steeds mee van a naar b en in de dacia passen ook je boodschappen nog beter.

Als deze features straks voor minder dan de helft vd prijs in alle headsets zit van de markt, dan is het eigenlijk pas evolutie.. en dan is de invloed van apple daarop maar beperkt geweest, want werkelijk alles was al uitgevonden. Ik zeg daarmee niet dat het een slecht ding is, het is ongetwijfeld het beste wat je nu kunt krijgen, maar de toepassingen zijn (nog) beperkt, en je krijgt veel meer voor je euro's bij menig concurrent.
MKBHD heeft een halfuur mogen spelen met Apple Vision Pro, en deze Vision Pro heeft een resolutie en PPI die zo hoog zijn dat de concurrenten niet eens in buurt komen. Wat gaan de concurrenten kosten met deze schermen?

Hij vond de eye-tracking "sick"

En je kunt handbediening op je schoot doen.

https://www.youtube.com/watch?v=OFvXuyITwBI

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 23 juli 2024 18:23]

Muah, wat ga je ermee doen. Erg nuttig lijkt mij dit niet.
1e generatie, bedoeld voor early adaptors en ontwikkelaars, wat aan functies en mogelijkheden overblijft moet nog uitkristalliseren. En wat veel mensen vergeten; Dit is de 1e Headset die AR en VR COMBINEERT. En er gaat ook een consumenten versie komen. (dit is de Pro versie)

En los van de prijs, de gebruikte technologie blijft indrukwekkend.

Deze video geeft verdere uitleg: (oa over eye-tracking => Sick)

https://www.youtube.com/watch?v=l5qU2Yrq_mc&t=613s

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 23 juli 2024 18:23]

"Dit is de 1e Headset die AR en VR COMBINEERT." ... not a fact
Ok, welke headset doet dat ook?

Geen link, dus ik geloof je statement totaal niet.

Dit is een link:

https://www.techfuturae.com/vr/headsets/merge/ar-goggles/

Dit is AR VR headset van Merge (< $60) die Iphone's of Android's moet gebruiken, dus geen stamndalone. Dit is letterlijk een ander beest. Je bent volledig onjuist => Fact.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 23 juli 2024 18:23]

Sorry hoor, maar heb jij geen werkend internet ofso? Of aan het trollen?

Dit ding gebruikt gewoon passthrough hoor.. (fact) Dat is al vaker gedaan.(fact).
AR is alleen bij hololens een beetje van de grond gekomen, maar zat ook in de bril van google ..

Als bril 'gecombineerd':
voorbeeld 1: https://www.meta.com/nl/quest/quest-pro/
"Met de passthrough mixed reality met hoge resolutie kunnen jij en je collega's dit, en meer."

En de quest3 gaat dit (gelukkig) een stuk beter doen..
https://www.meta.com/nl/quest/quest-3/
Sorry inderdaad, als voormalige ASML'er heb ik geen flauw idee over hoe dat "internet" eigenlijk werkt. Bedankt!

Hey, "expert", kijk naar de specificaties van Apple AR VR headset die zijn beter elke dan headsets die nu op de markt zijn. En Quest 3 dit najaar op de markt, blijkbaar ben jij de ENIGE Nederlander die Apple Vision Pro en de Quest 3 (zelfs voordat ie uit is) heeft geprobeerd, en NOGMAALS jij baseert je uitlatingen op een product wat nog niet eens uit is.

https://www.youtube.com/watch?v=BKQeoIj7nMk

De CPU in Apple's headset (M2) doet het veel beter dan de Snapdragon XR2 CPU in de Quest 3.

https://gadgetversus.com/...n-xr2-5g-vs-apple-m2-max/
Je kunt ook gewoon toegeven dat je er inderdaad feitelijk naast zit en enkel de specs vele malen beter zijn (de prijs ook vele malen hoger). Ik zeg nergens dat de apple niet BETER is, ik zeg dat het feitelijk niets NIEUWS is. Met links als bewijs op jouw verzoek. Daarna herhaal je alleen dat de specs beter zijn...lekker sterk. Maar heb een fijne dag verder ! :+

[Reactie gewijzigd door Rmaxx op 23 juli 2024 18:23]

Jouw gebrek aan kennis is van een level wat ik nooit eerder heb meegemaakt, en je baseert feiten op een product wat nog niet eens uit is.
Apple is sinds 2017 hier mee bezig, hebben zelfs een aparte chips hiervoor ontwikkelt, alleen onderdelen van deze headset kosten $1500. Een nieuwe chip ontwikkelen en maken kost ook veel geld. (ASML verhaal weer)

D & K aanhanger?
ok.. troll dus :) " je baseert feiten op een product wat nog niet eens uit is." = reflectie much? 8)7
Hololens (echt AR) is al lang uit, Quest (pro) (Passthrough) is al lang uit. Beide heb ik al op mijn hoofd gehad, Hololens (v1) al jaaaaren geleden, al voor 2017. Maar klets maar lekker verder hoor :*)
Hier heb je nog een linkje om je kennis wat op te halen : https://mixed-news.com/en...es-for-quest-2-quest-pro/ :+ :+
Sorry, de Quest Pro lijkt ook een zeer capabel apparaat, maar Apple heeft een aantal nieuwe technologieën gebruikt (zoals Lidar) die nog weinig andere headsets hebben, en de eye-tracking op de Apple Vision Pro is "sick".

Vlgs MKBHD
De concurrentie heeft inderdaad maar 4-8 camera’s, maar die richten zich dan ook op een prijs rond de 1000 euro - dat je voor 3-4x zoveel geld een beter product kan neerzetten is geen enorme verassing. Als Apple dit nu voor 1600 euro had gedaan was het indrukwekkend geweest.
Dit is een juiste instelling. Ze willen gewoon kijken wat het doet en de niet pro versie is al in de maak.
- Wel "duur" (wat betaal je voor een 4K TV > 50"?)
Ik heb drie jaar terug 1200 euro voor mijn 55 inch LG 4k oled tv betaald. Dat is een stuk goedkoper als wat zo'n kleine brill kost. Ik zou dus ooit zoveel voor over hebben.
Laten we er nu vanuit gaan dat als dit zo’n 5-10 jaar op de markt is, net als die oled tv 3 jaar terug, de prijs ook 5-10x lager is, net als de oled tv?!?
Dan zou ik 'm niet kopen omdat ik brillen niet fijn vind.
Nou ja als je redenen zoekt om hem niet te kopen kan ik ook nog wel de privacy issues noemen. Maar goed, voor veel andere mensen is de situatie vast anders en die kopen em wellicht dus wel…
Allemaal waar, maar met die 4K TV kan je gezellig met een aantal kijken.
Gamen, gewoon aanzetten en wat anders doen.
Neemt niet weg dat dit er goed uitziet. Dat mag dan ook wel, als je Apple heet.
Eerst maar eens een jaartje geduld voor dit op de markt komt, niet des Apples.
Dan zal die bril wel tegen de 5k worden hier incl inflatie :P
Alvast van pre order geld cashen misschien
Apple.com bekeken maar voorlopig niet, speculatie dus :P Kon hem niet bestellen en/of preorderen.
2 x 4K micro LED schermen
Micro-OLED om precies te zijn
Tja, de eerste hardeschijven waren ook voor weinig mensen betaalbaar. Ondanks dat dit soort headsets al een tijdje in vele vormen en maten bestaan is het allemaal nog hele nieuwe technologie, dus onwijs duur. Ik hoop juist op genoeg aanschaf van hippe bedrijfjes en ontwikkelaars om te zorgen dat versie 2 of 3 wel betaalbaarder worden.

En alten wel wel wezen, als er iemand met zo'n prijskaar weg kan komen dan is apple het wel. De fanbase is gewend aan hoge bedragen en op het eerste oog ziet de Vision Pro er ook echt gelikt uit. Een stuk gelikter dan de headsets die we tot nu toe gezien hebben imho.
Het is geen hele nieuwe technologie. Het is een combinatie van veel dingen die al heel volwassen zijn. De M1 is het resultaat van decennia ontwikkeling op het gebied van mobiele chipsets. Die is niet ineens volgend jaar 10 keer zo klein of de helft van de prijs.

OLED schermen zitten al jaren op smartphones. Dat is ook niet nieuw. Zelfs VR headsets zijn niet nieuw want Oculus Rift kwam 10 jaar geleden al uit, en zoveel zijn ze niet verandert in die tijd.

Ik denk dat dit product minstens 20 jaar te vroeg is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 18:23]

Ten tijde van de iPhone was er ook niets echt nieuw. Maar toch was de combinatie en de uitwerking dermate goed dat het de hele markt op de kop gezet heeft. Er waren toen ook mensen die moesten lachen om de prijs van een iPhone en het gebrek van een fysiek toetsenbord. Apple bleek helemaal in de roos geschoten te hebben en de technologie zo verfijnd te hebben dat het een fantastisch apparaat was.

Nu vind ik het grote verschil tussen de iPhone en deze VR-bril dat iedereen indertijd al rond liep met een mobiel. Op een gadgetfreak na heeft vrijwel niemand een VR-bril, dus dat maakt een snelle adoptie een stuk lastiger. Ook de hoge prijs helpt niet mee.

Ik zie het nu nog niet als vervanging voor de desktop, maar voor alle plekken buiten mijn bureau waar ik toch een scherm wil hebben (bijv. OV of hangen op de bank) vind ik het best een uitkomst. Daarbij moet het hele ecosysteem nog op gang komen. Gaming lijkt me echt leuk met zo'n bril, maar er zijn ook vast nog toepassingen waar we nu nog helemaal niet aan denken.

Dit is wel echt een first-gen product. Lompe accu, korte accuduur, hoge prijs, zwaar, ... Maar dat zijn allemaal zaken die in de loop van de tijd natuurlijk verbeterd worden. Ik zie mijzelf best met zo'n bril rondlopen als het een wat meer volwassen product is.
De eerste iPhone was extreem beperkt als je het nog eens terugkijkt, je kon er buitenshuis niet eens mee op internet. Daarmee vergeleken is de Vision Pro al een heel bruikbaar product - al zie je dat vooral de specifieke content nog moet komen.
Zeker wel, de iPhone ondersteunde gewoon het Edge protocol waarmee je tergend langzaam op internet kon.
Als je over 10 jaar naar deze bril kijkt zal je het waarschijnlijk ook een heel beperkt apparaat vinden (mocht het product aanslaan).
Hoewel destijds ook niet nieuw was het capacitieve scherm van de eerste iPhone het grote voordeel t.o.v. andere telefoons zonder fysiek toetsenbord. De uitwerking was (en is nog steeds m.i.) behoorlijk ruk, niet kunnen bepalen waar je iconen staan op je scherm is na 16 iteraties iOS nog steeds droevig.
capacitief scherm was ervoor ook al gedaan.

Apple zoals altijd kan heel goed bestaande tech bij elkaar brengen en intiegreren in hun eco systeem.
Dat schrijf ik toch ook? "Hoewel destijds ook niet nieuw"
Voor de release van de iPhone liep ik inderdaad ook al rond met een telefoon in de broekzak, maar dit was wel een goedkoop simpel ding omdat in mijn beleving de smartphones van dat moment gewoon slecht werkten, dankzij Apple was ik bereid om veel geld neer te leggen voor een telefoon. Een VR/AR bril lijkt ons voor thuis ook geweldig en daadwillen we best voor betalen. Maar van wat er nu in de winkel ligt daar worden wij nog niet echt blij van. Als we blij worden van deze bril dan boeit die paar duizend ons ook niet zoveel.
'ons', 'we': dit wordt een persoonlijk product, als je met z'n 2-en bent heb je er allebei eentje nodig.

Wat Apple hier goed aanpakt: De huidige VR-brillen zijn vooral gericht op gaming. Dat is spectaculair en leuk, maar heeft een groot nadeel: je bent volledig afgesloten van je omgeving. De bril lost wel op dat je de plantenbakken niet omver loopt door aan te geven wanneer je buiten het gebied komt, maar andere interactie met je omgeving is totaal onmogelijk en veroorzaakt oncomfortabele situaties. Vorige zomer speelde ik Half Life Alyx, maar omdat het erg warm was had ik de achterdeur open staan. Het begon buiten te regenen, maar als je de VR bril draagt kun je dat dus niet zien en vraag je je af of het nu echt regent of dat het een onderdeel van het spel is. Of er komt iemand binnen en die roept hoi, maar je kunt degene niet zien. Ik vind de huidige VR eigenlijk alleen maar te verdragen in een volkomen leeg huis met alle deuren op slot, zodat je niet door de buitenwereld wordt gestoord.

Apple doet dat veel beter, door de echte en VR-wereld met elkaar te blenden. Apple is ook de enige fabrikant die dat kan. Voorbeeldje: ik zit een VR-spel te doen en er komt een berichtje binnen. Ik wil dat natuurlijk graag even snel lezen, maar niet daarvoor de hele bril afzetten (en mogelijk alle geschakelde software laten instorten: Half Life Alyx draait op SteamVR, SteamVR draait tegen Oculus Link, en Oculus Link praat via Wifi tegen de bril. Als er 1 schakeltje in die ketting hikt, dan kun je opnieuw beginnen met alles opzetten). Apple zou het zelfs zo kunnen maken dat ik gewoon als normaal op m'n horloge kijk, en dat in VR dan een virtueel horloge wordt geprojecteerd met daarop het bericht.

Ik zie hier wel mogelijkheden. Zeker als dat gebruik van applicaties echt goed werkt. Elke developer heeft altijd een chronisch gebrek aan schermruimte. Mijn 2 monitoren geven lang niet alles weer wat ik tegelijk wil kunnen zien, je bent in de praktijk de hele tijd tussen windows aan het schakelen. Als je in een VR-wereld die Windows gewoon naast elkaar kunt zetten en alleen je hoofd hoeft te draaien (en vervolgens de tekst goed leesbaar is), dan zie ik hier ook wel mogelijkheden voor ICT'ers. Hell, je kunt dan je hele werkruimte meenemen de trein in ofzo...

Maar zolang het platform nog beperkt is, is 3500 dollar wel een pak geld...
Je noemt nu wel een paar dingen op die mijn Quest2 ook gewoon kan. Oke niet allemaal zo fancy als bij dit ding.
'ons', 'we': dit wordt een persoonlijk product, als je met z'n 2-en bent heb je er allebei eentje nodig.
Ligt eraan hoe je hem gebruikt.

De vrouw is developer en werkt vanuit huis voor een bedrijf 1600km verderop, dus die gebruikt hem overdag voor meetings en wat al niet meer.

Ik en mijn zoontje hebben geen professionele usercase maar het lijkt ons wel geweldig om er lekker mee te spelen en dat doet de familie dan af en toe.

Daarnaast als iemand een film wil kijken en de rest wil een andere film zien dan pak je lekker die bril en heb je een stuk betere ervaring dan staren naar een iPad.

Gaan we hier ooit 3 van die dingen aanschaffen om gezamenlijk in dezelfde game rond te rennen, nee daar hebben we helemaal geen behoefte aan. Maar we zijn wel benieuwd hoe dat uit gaat pakken in de praktijk want een stel van onze vrienden gaan deze ook aanschaffen dus samen met wat vrienden ergens rondrennen gaat wel gebeuren.
Er komt iemand binnen: "Hoi",
- Dubbeltab op je bril, camera's aan- :
"Hoi, wacht ik maak ff dit level af."
-Dubbeltab- ... en je gaat lekker verder met waar je mee bezig bent...

Niet bestaand probleem denk ik dan...
En dat blenden, dat is geen idee van apple, dat bestaat ook al.. ze doen het vast 'beter'/'mooier', vooral door de cpu power, maar 'de manier waarom', dat hebben de concurrenten zo gekopieerd lijkt me. Ik hoop dat Apple iig dankzij hun app/dev-basis nog een paar hele vette use-cases kan ontwikkelen. Óf toch iets met gaming kan gaan doen. Dan kan puur de kwaliteit van het scherm wel een verschil gaan maken (op korte termijn dan).
Ik denk dat niet, ik denk wel dat het 10j nodig zal hebben om de massa te bereiken. ik verwacht dan ook maar om de 2-3j een nieuwe variant om eerlijk te zijn. Misschien dat we over 10j een versie voor een modaal burger krijgen.
de nieuwe vr brillen zijn ook alweer tien jaar op de markt, en velen hebben het geprobeerd, maar toch wil het maar niet doorbreken.
In mijn beleving ligt er nog steeds geen volwassen product in de winkel.
In mijn beleving kan dat ook niet op dit moment. Ik wil iets wat mij niet buitensluit van de wereld. En nee interne camera’s zijn niet goed genoeg. Als dit nou de form factor had van een gewone bril oké. Maar zelfs een zonnebril binnen vind ik al onbeschoft en asociaal.
De form factor van een gewone bril gaat wegens de stand der techniek de komende jaren nog niets worden, daarvoor moet alles echt enorm veel kleiner worden.
Eens hoor. Maar dat is wat het voor mij aantrekkelijk maakt. Ik hoef niets te dragen wat mij zo uit mijn omgeving haalt.
De Quest 2 is meer verkocht dan de Xbox series X. Doorbreken zijn we al lang voorbij.
alleen wordt die xbox wel veel meer gebruikt, een groot deel van die vr sets wordt de eerste week veel gebruikt, en beland dan op de plank.
Er zit een MicroLED scherm in de Apple Vision Pro en geen OLED scherm.

edit: @Xm0ur3r , dank voor de correctie. Hij zijn inderdaad micro-OLED schermen. Ik denk dat ik gisteren dan een review heb gelezen met een typo in de aankondiging. Maar waarom dan Apple weer zo'n naam moet gebruiken is ook weer een raadsel. Het is of een OLED of een MicroLED.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 23 juli 2024 18:23]

Er zit een MicroLED scherm in de Apple Vision Pro en geen OLED scherm.
Hm gek dat ik dan op meerdere plekken in het artikel lees:
Het zijn twee oledpaneeltjes, voor ieder oog een, met ongeveer 11,5 miljoen pixels per schermpje, meer dan de 8 miljoen van een 4k-beeld. ... Het oledscherm moet in principe een perfect contrast bieden, waarbij Apple ook hdr-ondersteuning belooft, wat veel andere VR-brillen niet bieden.
Maar Apple zegt zelf dat het micro-OLED schermpjes zijn. Ik snap waar je gedachte vandaan komt:
The custom micro‑OLED display system features 23 million pixels, delivering stunning resolution and colors
denk dat dit gewoon apple is die speciaal wil doen qua terminilogie denk "retina"
Micro oled is gewoon een scherm techniek die oa door Sony, Samsung, etc ook Micro oled wordt genoemd. Is dus gewoon een algemene standaard.
Nee joh, nieuwe tech.

OLEDs op een siliconen wafer, ontzettend klein.

https://www.sony-semicon....ts/microdisplay/oled.html
Ik herinner mij dat ik voor een 52MB externe SCSI HD ruim 1300 gulden moest betalen.
Het is ook wss niet voor de gewonen sterveling.

Devs kopen het en maken apps, early adopters generen wat hype, apple brengt 2 jaar latere een wat goedkopere set uit en boom, de gewone sterveling is binnen.
Maar in de preview filmpjes/advententies laten ze het vooral gebruiken door een gewonen sterveling. Met de foto's maken en terugkijken, films kijken etc.
Krijg zo een beetje gemengde boodschappen voor wie het nou is
Neen in hun filmpje zijn het mensen die meetings hebben, designers zijn etc die nu ook kunnen werken terwijl ze bij hun gezien zitten of een film/vergadering kunnen genieten terwijl ze in het buitenland zonder een desk nodig te hebben.
Zag ze anders ook lekker een film kijken op de bank :+
De Disney preview is natuurlijk voor al die designers ;)
Gezellig met je gezin met een vr/ar bril op. Leuker bestaat niet
Met deze VR behoud je enigzins de sociale connectie in je omgeving. En zien anderen je ogen op het buiten scherm. Dus je hoeft niet helemaal geisoleert van de sociale omgeving te zijn. En dat is ook dure feature met buiten display.
Nou ja, dat zal moeten blijken. Apple heeft daarover nagedacht door je ogen te projecteren aan de buitenkant, dus ik ben wel benieuwd of dat een beetje werkt. Het is de achilleshiel van het product denk ik. Als het niet werkt, dan gaat niemand zo'n ding dragen, zeker niet als je met anderen in een ruimte zit.
Als je kijkt naar de geschiedenis dan zijn producten die op de markt gebracht zijn qua brillen geen succes gebleken, waarom nu wel?

Denk aan:
  • 3D-Brillen
  • Google Glass
  • VR-Brillen (Virtuaboy, Hololens, Oculus Rift, HTC Vive, etc)
Uiteindelijk wil men niet iets op hun hoofd en toch blijven bedrijven investeren in wearable.
  • Je gaat transpireren, het apparaat wordt nat en plakkerig. Niet hygiënisch.
  • Je zonder je af van anderen.
  • Batterijduur is eveneens een probleem
  • Gebrek aan interessante apps
  • Ook het gewicht wordt vaak beargumenteerd.
Gaming is best groot/populair op de Quest reeks, afgaande op de populariteit onder de jeugd. Denk dat daar de meeste issues ook wegvallen. Denk dat de PSVR daar ook nog wel een beetje kan groeien. Denk ook dat MS hier de boot weer mist met de Xbox, helaas.
klinkt als een waardeloze toepassing, maar bedankt voor de aanvulling hahaha
Maar ff serieus, werken kunnen die mensen al, en hoe handig kun je 'werken met alleen maar gestures? De hele dag met zon ding op op je toetsenbord kloppen lijkt me ook verschrikkelijk.. en je zit dan nog steeds aan je desk ,alleen moet je opletten dat je je kabel losmaakt voordat je koffie gaat halen...
Voor iedereen die veel thuis is (thuiswerken), klein woont (grote stad) en/of houdt van super coole gadgets en geld heeft (dubbele inkomens). Lijkt mij geen niche.
om wat te doen?
Gewone stervelingen denken misschien wel anders en kopen geen Apple producten.
Fijn dat ik, en met mij vele anderen, een speciale sterveling ben dan. :)
Niets speciaals aan jou denk ik. Gewoon iemand die niet verder kijkt dan het Apple logo. Dit is 4 jaar geleden al op de markt gebracht door Microsoft. Leuke marketing van Apple, meer is het niet
Oh jeetje wat ben je een zuur persoon. Ik neem aan dat je de HoloLens bedoelt? Dat is inmiddels al 7 jaar geleden en dat komt niet in de buurt van wat dit device kan. Maar goed, aan je toon is al te merken dat er geen gesprek met je te voeren valt, dus laat ik het hierbij.
nah hololens was toen iig nog wel echt nieuw. en is zakelijk best verkocht. maar zoals een quest nu werkt komt toch wel in de buurt, en de quest 3 straks zeker. Dus ik snap (helemaal los van het merk) wel de opmerking dat dit niet echt innovatie danwel uniek is...
Bij Apple's eerdere producten was het lang niet altijd innovatie of iets unieks.
Bij de iPad had MS dat al eerder gedaan/gemaakt, maar kreeg het niet goed voor elkaar.
De iPhone bevatte veel mogelijkheden die afzonderlijk al werkten.

Wat Apple erg goed gedaan heeft is die verschillende features bij elkaar gebracht, verbeterd, goed design gegeven en onberispelijk goed heeft laten samen werken.
ja , maar dat voordeel hebben ze hier nog niet.. iphone was ipod+bellen (was ook wel te voorspellen toen), de app hebben ze vervolgens heel goed gedaan. De ipad had dat app voordeel op zijn beurt weer..
maar dat missen ze hier wel. althans ik heb nog geen toepassing gezien waarvan ik denk , ok dat is wat bruikbaars. Ipad heeft overigens altijd goed verkocht, maar de tijd van de tablets is ook wel grotendeels voorbij geloof ik...
Ach met de Apple Watch hadden ze ook niet veel nuttige usecsses toen ie uit kwam toch loopt de halve wereld er nu mee… we gaan het zien.
True, maar die prijs is wel concurrerend met vergelijkbare producten.
Ja? Ik weet het niet meer zo, maar was de eerste watch ook niet best duur?
van 350$ destijds...
Hmmm. Klinkt als een minder groot gat ja… nou ja we gaan het zien hè.
Yep, precies wat ik dacht. De Hololens was hetzelfde concept. Alleen is dit wat luxer uitgewerkt, met sensoren die je handen volgen, betere schermen.

Verhip, het wordt nog steeds verkocht:
https://www.microsoft.com/nl-nl/hololens/buy

Maar ja, beter goed gejat.......

[Reactie gewijzigd door Centurion183 op 23 juli 2024 18:23]

ik snap de term 'early adopters' niet helemaal in deze context. Het is niet echt iets nieuws toch? VR en AR bestaan al langer.. Het is hooguit duurdere techniek, hogere resolutie, ander platform.. Ik snap de zweem van 'er is weer wat nieuws' die eromheen hangt niet.... of mis ik iets?
Mja. Oculus enzo proberen de prijs naar beneden te krijgen zodat mensen het kunnen betalen. Apple had iets van fsck that, het moet beter, maakt niet uit wat het kost. Tja. Als je het oculus team een budget van 3500 dollar had gegeven hadden ze vast iets vergelijkbaars gemaakt - dus in die zin is het niet uniek. We gaan zien of Apple gelijk heeft en beter de beperkende factor was, niet de lagere prijs.
Is ook zeker niet bedoeld voor de gemiddelde consument maar als dat ding écht zo goed zou zijn kan je meerdere apparaten weg doen tv en surroundsound systeem geloof ik dat ze als voorbeeld gaven maar ook (als Apple gebruiker) je ipad of macbook weg doen zou een optie kunnen zijn. Dan is 4k niet eens zo schokkend meer. Uiteraard zullen het er maar weinig zijn die dit doen maar "ze zullen er zijn"...

Het voordeel is dat de App store apps out of the box werken en het dus alleen maar "beter" kan worden kwa app mogelijkheden.

Ik zie me in de nabije toekomst wel zitten met een kleiner vergelijkbaar apparaat op m'n gezicht en op die manier een film kijken. Scheelt weer een 85" zwart vlak op m'n muur... ;D
Zwart vlak op de muur... Gewoon de muur helemaal zwart verven of in ieder geval rondom de TV. Zie het als een art-choice :+
Beetje off-topic, maar precies hoe ik het ook heb opgelost 😂
Dat is een goed idee, ik denk alleen dat dan m’n syncbox / ambilight .. hue (ff geen idee hoe het nou heet) niet zo mooi uitkomt.
Had je tegenwoordig niet en TV die de kleur / muur achter het scherm niet laat zien op het scherm?
Niet echt handig om je tv 24/7 aan te laten staan tough :+
meerdere apparaten wegdoen betwijfel ik echt, zelfs al het allemaal perfect werkt zoals afgebleed dan nog hangt dat met haken en ogen aan elkaar.
Nou ja veel mensen hebben geen desktop meer, alleen een laptop. En er zijn er ook tegenwoordig die ook geen laptop hebben maar alleen een tablet thuis.
Bepaalde automerken, modebedrijven en horlogemerken kunnen gewone stervelingen ook niet betalen. Of ze kunnen het wel kopen maar besteden het liever aan andere dingen, zet het als spaargeld op zij of gaan op vakantie.

Ik ga die Vision-pro niet kopen, ik koop trouwens ook geen Omega horloge, BMW en Gucci tas. En dan is die auto heel wat duurder en die heb ik niet omdat ik die net als die Vision niet nodig heb.
Dit is de eerste versie van een product waar een wel echt absurde hoeveelheid techniek in zit, dus die prijs is niet echt gek.

Bedenk je ook, laptops haal je nu voor een paar honderd euro maar vroeger (begin jaren '90) toen die dingen nog niet zo doorontwikkeld waren, waren ze rustig €5000 voor een basismodel en alleen weggelegd voor bedrijven en mensen met veel te veel geld.

Dus dat komt vanzelf.
Waarom niet? Genoeg dingen die veel duurder zijn en verkocht worden.

Als de waarde die het product kan brengen groot genoeg is dan zijn er vast (veel) mensen bereid om dit bedrag voor te betalen.

Iets rationeler: stel de headset vervangt uiteindelijk een laptop, tv en tablet, dan is het bedrag opeens prima te verantwoorden. Ofja, dan moet je niet ook nog een partner en kinderen hebben die een eigen unit willen 😋
Je hebt van die mensen die leggen 2k+ neer voor een opvouwbare telefoon! Dan kan je beter een simpeler toestel nemen en voor dit gaan :P
Het gaat er niet om wat het kost, het gaat om wat het netto oplevert.
Ja ik kan me best voorstellen dat dit voor architectenbureau's / makelaars, om maar eens een voorbeeld aan te halen, heel interessant kan zijn. Ik zie wel een probleem met de hygiëne. De gestoffeerde banden van de head-set worden na verloop wel erg goor denk ik. Dat maakt de professionele toepassing van de head-set misschien best wel onhandig. Ik ga er vanuit dat dit toch een device is wat je wilt delen met collega's anders wordt een erg dure grap. Zal ook wel een dingetje gaan worden bij toekomstige 2de handse verkoop. Als het allemaal meer was geplastificeerd, wat natuurlijk minder comfortabel is, was het wel makkelijker te reinigen en te delen onder verschillende mensen.
Ik denk dat de target audience 10% van de wereld bevolking is die teveel geld heeft, en daarboven op professionals, chirurgen, designers ed. voor die groep is 3500 niet veel geld. Daarnaast zal hier en daar een enthausiasteling ook wel een bril kopen. Maar skin of my nose. tenzij ik een usecase heb waar het zinnig is zal het me worst wezen.
Apple positioneert het als werkpaard, niet als speelgoed. Dat mag wat kosten.
En dit is de pro-lijn. Ongetwijfeld komt er over 2 jaar een vision 2 pro €3500 met beter functies en een simpelere vision 2 voor misschien wel €2000-2500.
Als we over een paar jaar zelfrijdende autos hebben dan heb je misschien wel een paar duizend euro over voor wat bruikbare tijd onderweg.
dit is een 1e versie... dus niet bepaald bedoelt voor normale stervelingen... ik verwacht net als bright, volgend jaar een betaalbare versie.
Nee natuurlijk geen losse ramsloten, stel je voor dat je zelf ram gaat kopen wat zowiezo ook stervensduur is voor apple machines. Dus nu hebben ze vast de keuze voor jullie gemaakt.
Dat is echt jammer. Uitbreiding mogelijkheid intent beperken is niet in lijn met “repareerbaar” of milieu overwegingen. Niet netjes van Apple.
Ik denk eerlijk gezegd dat een M-Serie met RAM op het moederbord stukken minder snel is dan met RAM op de SoC.
Sterker nog ik denk dat een M serie MacPro met een 125 GB ram op de SoC en swap op een SSD sneller is dan een MacPro met vier keer zoveel RAM op het moederbord ipv op de SoC
Paar dingen die mij opvallen bij de Apple Vision Pro Headset in deze review
Naar verluidt was dat een van de aandachtspunten bij de ontwikkeling, maar of hij echt minder dan 300 gram weegt, zoals voor de keynote werd beweerd in het geruchtencircuit, is afwachten. Een dergelijk laag gewicht zou de Vision Pro een voordeel geven boven andere VR-brillen, die soms meer dan een halve kilo zwaar zijn.
MKBHD gaf juist aan in zijn review dat hij de headset toch vrij zwaar vond aanvoelen. Juist door het gebruik van metaal en glas in de headset. Zelfs met het verplaatsen van de accu naar extern batterypack was de headset niet zo comfortabel dat hij verwacht dat je hem graag echt heel lang op gaat houden.

Tweede wat me opvalt is dat je geen controllers hebt. Zeker voor gaming is dit wel een gemist. Alleen met je handen ga je toch echt verschillende input middelen missen. En ook het gevoel van iets vasthouden bij bv spellen. Uit vind ik de hele tijd je handen gebruiken om acties te doen echt niet altijd even fijn dan een goede controller.
Wat betreft de controllers, je kunt toch gewoon je huidige controllers blijven gebruiken terwijl je de vision gebruikt? Dat is het mooie aan AR :)
Nee want dan kan de headset je hand niet helemaal zien. En de motion controllers van bijv. een quest worden natuurlijk niet herkend.

Een Xbox/PS controller schijnt wel te kunnen maar dan heb je geen volledige interactie, kan je geen dingen oppakken en schieten met bijvoorbeeld een wapen (controller) in je hand.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 18:23]

Dat weet je helemaal niet. Er is al aangekondigd dat XBox controllers ondersteund gaan worden. Waarom zouden ze dan niet conventionele VR-controllers gaan ondersteunen, zodat je ook kunt schieten etc? Mits dat nodig is natuurlijk, het zou ook wel kunnen dat de Vision Pro de handbewegingen zo goed kan herkennen dat een controller helemaal niet nodig is.
Omdat die controllers eigen protocollen hebben (proprietair)

Misschien die van de index dan maar die vereisen weer lighthouse tracking. Maar die van de Quest gaan hem niet worden.

Je vinger is niet altijd zichtbaar vanaf de headset zeker niet als je met beide handen een pistool vasthoudt in VR.
Nee, klopt, maar toch denk ik dat hier wel een oplossing voor komt. Die zal waarschijnlijk niet bestaan uit het kunnen hergebruiken van controllers die bij een andere bril horen, want die zijn Apple waarschijnlijk niet goed genoeg. Maar goed, je kunt je Quest controllers ook niet bij een Steam bril gebruiken.
Ik heb het over VR games spelen, niet over een Xbox spel of zo op een groot scherm in de VR omgeving spelen. Dus spellen als Half Life: Alyx. Ik neem aan dat er ook full screen games komen (al heeft Apple dat nog niet laten zien), anders zou ik het al helemaal niet de prijs waard vinden.
Precies. Technisch kan hij het zeker aangezien het gewoon een VR is met passthrough cameras voor de AR. Die hoef je niet te gebruiken. Anders dan bij een hololens die optisch passthrough is een een veel te kleine actieve FOV heeft voor VR.

Maar ik zie geen enkele indicatie dat ze dit willen gaan ondersteunen. Raar want ik weet zeker dat er hele hordes sim fans zijn die staan te trappelen voor een headset met deze resolutie.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 18:23]

Tweede wat me opvalt is dat je geen controllers hebt. Zeker voor gaming is dit wel een gemist. Alleen met je handen ga je toch echt verschillende input middelen missen. En ook het gevoel van iets vasthouden bij bv spellen.
Ik denk dat dit apparaat niet echt bedoeld is voor gaming, gezien de prijsstelling ;)
Er worden aardig wat voorbeelden gegeven op de Apple site van mensen die thuis op de bank content aan het kijken zijn. Dat matched al helemaal niet met de prijsstelling. Dan zou je verwachten dat je naast een film kijken ook zeker VR/AR games kunt verwachten.
Er zijn zat mensen die high end audio en televisie kopen , er een hele kamer voor maken en er gerust zo minimaal
een 12000 euro aan uitgeven en dat om alleen films te kijken.
Een stevige gaming PC met een high-end VR set is echt VEEL duurder dan dit (geloof me, ik heb namelijk zo'n combo)... (Al heeft zo'n gaming PC natuurlijk fors meer GPU kracht dus het is niet helemaal een eerlijke vergelijking)

Ik gebruik een aantal Apple producten in het dagelijks leven maar ik ben absoluut geen Apple fan. Dit is eigenlijk het eerste Apple product waar ik best wel enthousiast over ben. Het zou tof zijn als je Half-Life Alyx draadloos op dit ding zou kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 23 juli 2024 18:23]

Het zou tof zijn als je Half-Life Alyx draadloos op dit ding zou kunnen spelen.
Wel niet langer dan twee uur. Apple denkt aan je gezondheid :+
De Vision Pro is een AR bril én een VR bril toch? Hij streamt de beelden van de camera's direct naar de displays voor de ogen - waardoor hij zowel "op de wereld" kand projecteren als een "andere" wereld kan projecteren. Bijvoorbeeld de Surface bril was halfdoorzichtig, en kon niet compleet VR doen - alleen AR.
Het is inderdaad pass-through AR, dus eigenlijk een VR bril die dan via cameras de buitenwereld als video kan weergeven.
quest pro kan dat ook... 2 ook, alleen zw en erg lage resolutie... q3 straks beter dan de pro (dat was niet geweldig, maar het idee was er dus al lang, niks nieuws)
Wat ik altijd zo leuk vind aan nieuwe zaken is dat sommige altijd roepen ja wat moet ik ermee. Of het feit dat er nog geen goede app, de killer app ervoor bestaat.

Wel…toen de eerste iPhone werd uitgebracht had ik ook geen flauw benul dat ik daarmee enkele jaren later een deelauto en een deelfiets mee kon ontgrendelen. Dat ik daarnaast mijn thuisverlichting samen met mijn audio installatie kan aanpassen zodat mijn hond het ook altijd aangenaam heeft.

Kortom dit is inderdaad een eerste dure generatie van een compleet nieuw product en jij en ik kan ermee aan de slag om ideeën en doelen voor dit apparaat te bedenken. Net zoals het met de iPhone is gegaan.
Daarom kan het nog wel een gimmick zijn. Kijk naar de 3d tv, iedereen wou dat ding (wat ik toen ook al niet begreep) en nu zijn ze niet of amper nog te vinden.
Wel...toen de eerste iPhone werd uitgebracht bestond de appstore nog niet. Die is pas gekomen bij de tweede generatie (de iPhone 3G) ;)
De kracht van Apple zit hem mijns inziens in de combinatie van hun eco-systeem, het OS dat gebruikt wordt door de Vision Pro en de kracht van de app-market voor dit diverse soorten devices die zij beheersen. Verder is het geen VR en ook geen 'traditionele AR' systeem maar een nieuw computersysteem (wat ze mooi een Spatial Computer noemen).

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 23 juli 2024 18:23]

Je bedoelt de vendor lock in? Weet niet of ik dat als kracht zou omschrijven...
Wat we er ook van vinden, hun ecosysteem is wel de kracht van Apple. Dat is niet alleen maar marketing want het werkt gewoon goed. En ja het is vendor lock in, maar dat is wat hen, zeker in de VS, veel klanten oplevert. Als iedereen om je heen herkenbare (en dure) Apple producten gebruikt en je buiten de boot valt als je geen iMessage gebruikt of een iPhone hebt dan gaan veel mensen er toch ook voor. Dat is de tweede grote kracht van Apple, ja dat is minder evident buiten de VS maar het is wat ze groot maakt.
Ik ben blij dat VR hiermee een nieuwe impuls krijgt al zie ik de meerwaarde van deze Vision niet zo echt t.o.v. bestaande brillen. Dat scherm aan de buitenkant kan me gestolen worden en de andere functies zijn al vaker toegepast in eerdere VR/mixed AR producten. We zullen zien
Echt jammer dat die vision pro daar maar op een lullig houdertje staat en jullie hem niet even op mogen. Dan heeft het niet zoveel meerwaarde :'( Dan reis je helemaal af naar San Francisco en mag je er nog niet eens mee spelen :'(

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 18:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.