'Volgende iOS-versie krijgt minder vernieuwingen door komst Apples VR-headset'

Komende versies van iOS en macOS krijgen wellicht minder grote vernieuwingen dan eerder gepland, meldt Mark Gurman van Bloomberg. Dat hangt volgens hem samen met de komst van Apples onaankondigde VR-headset. Die zou volgens bronnen deze lente onthuld worden.

Gurman spreekt over de verschillende keren dat de komst van headset is uitgesteld en dat de laatste keer eind vorig jaar was. Apple had de bedoeling om de headset nog deze maand te introduceren en later dit jaar met de leveringen te beginnen, maar het bedrijf mikt nu op een onthulling in de lente, in ieder geval voorafgaand aan de Worldwide Developers Conference die in juni plaatsvindt. Dat meldt Gurman op basis van niet nader benoemde bronnen.

De headset zou al gedeeld zijn met een klein aantal softwareontwikkelaars voor testdoeleinden, zodat er al applicaties gebouwd kunnen worden. Het apparaat zou draaien op een OS dat intern bij Apple bekend zou staan als Borealis, wat officieel naar buiten toe xrOS moet gaan heten. De vermoedelijke officiële naam zou Reality Pro worden en de leveringen zouden in de loop van de herfst beginnen.

Om de introductie en leveringen nog in het huidige jaar te kunnen realiseren, zou Apple geld en mankracht hebben weggehaald bij andere hardware- en softwareafdelingen. Dat heeft gevolgen voor die andere projecten, die in sommige gevallen al te maken hadden met vertragingen, bezuinigingen en de gevolgen van de economische neergang.

Volgens Gurman heeft dit gevolgen voor onder meer iOS 17 en iPadOS 17, maar of en hoeveel minder geplande vernieuwingen deze volgende versies zullen krijgen, en om wat voor features het precies zou gaan, is niet duidelijk.

Verder zou een nieuwe high-end-versie van de Mac Pro geannuleerd zijn. Apple zou alleen een versie met de M2 Ultra uitbrengen, waarmee het een twijfelachtige aankoop zou worden ten opzichte van de Mac Studio en de nieuwe Mac Pro zou er ook identiek uitzien in vergelijking met de versie uit 2019. Gebruikers zullen zelf niet het werkgeheugen kunnen upgraden, omdat dit gekoppeld is aan de M2 Ultra-chip.

Voor wat de iPad betreft zijn er volgens Gurman ook geen grote updates te verwachten in 2023. De komst van oledschermen is pas in de eerste helft van 2024 te verwachten. Ook op het vlak van de Apple Watch is er op hardwarevlak weinig te verwachten voor dit jaar en er zouden geen plannen zijn om in 2023 een nieuwe Apple TV uit te brengen.

Door Joris Jansen

Redacteur

09-01-2023 • 07:58

121

Submitter: robcoenen

Reacties (121)

121
120
40
3
0
67
Wijzig sortering
Apple is heel goed in het uitvogelen van nieuwe UI paradigms, denk aan iOS waar ze jaren geleden gelijk raak schoten, maar ook tvOS en watchOS zijn nog steeds heel herkenbaar na jaren aan vooruitgang. Heel benieuwd hoe xrOS eruit gaat zien en of het zo anders is dan de huidige heersende orde.
Apple is heel goed in het uitvogelen van nieuwe UI paradigms
Ehm... Is dat zo? Ik ben niet zo onder de indruk (ook toen niet) van een set icoontjes op een scherm. Volgens mij hadden ze weinig functionaliteit dus ook weinig nodig en hebben ze daar iets basaals omheen gebouwd waar ze nog steeds op verder borduren. Alle aanpassingen en verbeteringen van iOS ervaar ik als rommelig en erop geplakt. Naast natuurlijk een ietwat ander design dat ze later nog een beetje platgeslagen hebben zoals de concurrentie toen ook deed.

Zelfs Windows Mobile 2002 zag er hetzelfde uit qua apps overzicht. Het scrollen ging alleen naar beneden in plaats van opzij, nou, wat een verandering! Dat het OS gemaakt was voor een pennetje en daardoor ook zo'n startmenu had is natuurlijk wel anders, maar Apple heeft dus alleen het app overzicht gepakt en was er klaar mee. Tja, ik zie het indrukwekkende er niet van in. PalmOS en andere besturingssystemen deden ook iets vergelijkbaars.
Toen de eerste iPhone werd gereleased waren er slechts resistieve touchscreens, dingen als pull-to-refresh, toetsenbord enz waren destijds, geloof het of niet, het toppunt van UI design. Jaren later zijn dat soort elementen zo standaard dat het raar lijkt dat men er niet eerder aan heeft gedacht.

Apple watch met de crown is ook heel slim bedacht, zodra je namelijk het scherm moet aanraken voor bediening bedek je namelijk het scherm grotendeels met je vinger, de crown zorgt voor een bedieningsmogelijkheid waar je niet het scherm blokkeerd. De UI componenten van iOS zijn op een andere manier gerealiseerd in watchOS, same voor tvOS. Zelfde design style maar andere uitvoering, daardoor heel herkenbaar en vanuit een software engineer perspectief is het mogelijk om deel van je UI code her te gebruiken voor een ander platform. Goud
Jaren later zijn dat soort elementen zo standaard dat het raar lijkt dat men er niet eerder aan heeft gedacht.
Ik zie dat toch anders. Vroegere devices waren specifiek met resistitive schermen vanwege pen input die daadwerkelijk goed werkte omdat ze veelal op de zakelijke markt gericht waren. Apple bood dat soort features niet en sprak ook die markt helemaal niet aan. Dat is een beetje alsof je een gezinsauto maakt en die laat concurreren met een vrachtwagen. De twee apparaten benaderen een compleet andere doelgroep, maar men legt ze wel veel te makkelijk naast elkaar.

Dat generieke verhaal kwam pas vele jaren later en echt niet alleen bij Apple. Microsoft was er toen ook rond dezelfde tijd mee bezig op laptops, tablets, telefoons en hun Xbox. Ook dat komt niet bij Apple vandaan.

Apple kijkt goed naar interessante ontwikkelingen in de markt en probeert ze versimpeld te leveren aan hun gebruikers die grotendeels atechnisch zijn, maar ze zijn over het algemeen niet de innovator.
Zeker waar. Apple is niet de uitvinder van de smartphone, niet van het aanraakscherm, niet van Wifi, niet van Bluetooth, niet van GPS, niet van de smartphone-camera, niet van G5, niet van draadloos opladen, niet van widgets etc. Apple weet er wel goed geld aan te verdienen.
Ik gebruik zowel Android als iOS, maar qua interface heeft Android toch echt mijn voorkeur. Apple daarentegen werkt weer robuuster. Het is een werkpaard wat niet gauw af laat weten.
Niet van de technologie, maar als je kijkt vanaf de eerste versie, hebben ze echt wel veel credit wat betreft het samenwerken van al die tech. Als je oud genoeg bent om dat allemaal van dichtbij te hebben gezien, dan was dat (voor de consument) zeker waar.
Je vergeet precies hoeveel beperkingen de eerste iphone(s) hadden de eerste levensjaren?
Ik vond er zelfs nik innovatiefs aan, je betaalde ig x meer voor het toestel en je kreeg betere hardware daar volg ik in, maar kwa software was het in het begin echt wel zielig.

Nu trouwens naar mijn mening nog steeds, hoeveel jaren staren iphone gebruikers ondertussen naar dezelfde UI? Op zo goed als hetzelfde toestel?


PS ik bedoel zaken zoals je schermachtergrond niet kunnen veranderen
Voor de iPhone had ik een HTC Touch. Die zou zogenaamd een antwoord zijn (enigzins) die ook goed zou werken. Wat een drama, alleen al het touchscreen was een wereld van verschil. Dat ik met de HTC touch meer kon is zeker zo, deed ik dat dan ook? Nauwelijks. De basis zat gewoon niet goed in elkaar en die potentie zat meteen in de iPhone. Dat het even duurde om uitgrebreid nuttig te worden vond ik totaal geen punt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 juli 2024 06:11]

Ik heb exact hetzelfde gehad, mijn vader een iphone. Vanaf de 8.1 update viel de htc heel goed mee, zeker in vergelijking met de mogelijkheden die er op de iphone toen nog steeds niet waren :-)

htx was lichter, fijner, betere bouwkwaliteit, sneller! :)
Really, dan heb ik toch een andere versie gehad. De mijne was plastic en niet super degelijk oid. Maar grappig dat velen hetzelfde pad hebben gelopen. :)
Misschien komt het omdat ik toen een rotverwend 16jarig ventje was dat mijn ervaring ander is :-)
de opvolger was hier trouwens de htc sapphire :-D
Ik had in 2003, 4 jaar voor de introductie van de eerste iPhone in de VS, een Motorola A780.
Naar mijn idee is het Motavista Linux wat Motorola destijds gebruikte het grote voorbeeld geweest voor zowel Android als iOS.
Het toestel kon worden gebruikt met Stylus en vingers. Het had GPS en navigatie (Copilot) en de manier waarop apps en meldingen werden getoond is ook ongeveer hetzelfde als de beginperiode van iOS en Android.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_A780
Ik denk eerder dat Palm en de eigen Newton meer erop leken in de basis.
Daarom was de Jailbreak scene een heel ding destijds... Tegenwoordig heb je het eigenlijk niet meer nodig.

CarPlay mag wat vrijer imho - zeker als je stilstaat - dat is gewoon te zien aan sensoren in de auto. Maar als je de leeftijd van tussen de 30-40 hebt dan heb je genoeg tech voorbij zien komen dat het echt vroeger een big thing was. Wie kon het tot slot bedenken dat je 3 devices in 1 kon doen.

De eerste iphone koste een godsvermogen en buiten een museumstuk doet het ding nu eigenlijk niets hier thuis. Hier in huis draait praktisch alles op Apples tech - puur omdat if it works it works. GAF telt hier ook mee.
Geloof me, ik ben er oud genoeg voor.
De truc is natuurlijk wel de juiste implementatie en integratie in het OS.

Apple brandt er z'n vingers niet aan wanneer er nog geen duidelijke usecase voor te gevonden is. Wanneer ze er oprecht achter lijken te staan, dan zetten ze ook direct volop in op een nieuwe feature. Neem het draadloos opladen bijvoorbeeld. Ze integreren, maar innoveren ook (bijna/meestal) direct. Ze hebben draadloos opladen, in een eigen iteratie van het concept, omgetoverd naar opladen met een MagSafe oplossing.

Apple maakt bijvoorbeeld ook van een beperking een feature. Zie de notch bovenaan het scherm. Dat zie ik ook weer terug bij de MacBook Pro M1.

Innovatie kan vaak simpel zijn. Implementatie vaak erg moeilijk. De truc is om beide te combineren.

Natuurlijk zijn er features die weinig kans van slagen hebben. Echter blijven er ook een heleboel plakken. En met reden! :)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 27 juli 2024 06:11]

Ik zie de technische en functionele vooruitgang als een continu proces wat zich bij alle tech-fabrikanten afspeelt waarvan Aplle er één is. Waar "Apple" staat, kunnen we ook "Sony", "Google" of "ARM" lezen. Zonder draadloos opladen bestaat er geen MagSafe. Anderen hadden draadloos opladen al lang succesvol geïmplementeerd voordat Apple er mee kwam. Apple heeft het weer een stapje verder gebracht. Binnenkort komt een verbeterde variant op MagSafe ook voor Android beschikbaar.
De wereld begon niet bij Apple en eindigt er (gelukkig) niet.
Precies. Het stop absoluut niet bij Apple. Daar mogen we erg blij om zijn.

Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat Apple een feature meestal pas implementeert wanneer de feature als volwaardig wordt beschouwd. Zo zie ik dat innovatieve ideeën vaak eerst "uitgeprobeerd" worden in het Android kamp. Een goed voorbeeld: buigbare schermen. Apple is er achter de schermen waarschijnlijk al lekker mee aan het stoeien, maar zal het nog niet implementeren wanneer de technologie nog niet klaar is voor de markt. Het beschadigen van een dergelijk display is momenteel nog te voor de hand liggend. De early adopters in het Android kamp zie je daar eerder mee pronken. Wat overigens prima is. Dat helpt om te innoveren.

Wanneer er een nieuwe feature door iemand anders verzonnen is, zal Apple vaak eerst kijken of het iets voor hen is, en zo ja, hoe kunnen zij het eigen maken. Dat laatste maakt het spreekwoord "Beter goed gejat dan slecht bedacht" een ding voor een bedrijf als Apple.
Apple is het bedrijf dat de capacitieve smartphone op het juiste moment heeft uitgebracht, en een trouwe, loyale userbase (iPod) heeft kunnen gebruiken en aanspreken met de iPhone.
Zozo. Ze hebben zowaar iets zelf uitgevonden.
Weet niet of ze echt de allereerste waren met deze PDA maar hoe dan ook er is een verschil tussen innovatie en inventie. Apple is net als Blizzard goed in innovatie (Blizzard in gaming). Pak een goed bestaand concept en werk dat tot in de puntjes uit, time to market en dan harken. Het is knap, en je kunt hier veel geld mee verdienen. Maar je zult ook missers maken. Het is iets anders dan uitvinden. Al doet Apple wel degelijk R&D, vragen ze patenten aan. En het is ook weer iets anders dan wat China doet met copypasta. Die hebben zich ook veel minder aan de wet te houden, lekker makkelijk.

Btw als je nog iets moois wilt zien van Apple, verdiep je dan eens in de Hypercard.
Apple mag dan rijk zijn, maar Google heeft meer impact op de wereld. Ik heb toevallig een Apple telefoon van het werk, maar dat had evengoed een Samsung kunnen zijn. Ik kan me echter geen leven zonder Google meer voorstellen. Apple is vervangbaar, Google niet.

Natuurlijk was Apple niet de eerste met een smartphone en een PDA. Bedrijven als HTC en Asus hebben de weg voorbereid.
Vroegere devices waren specifiek met resistitive schermen vanwege pen input die daadwerkelijk goed werkte omdat ze veelal op de zakelijke markt gericht waren. Apple bood dat soort features niet en sprak ook die markt helemaal niet aan.
Tussen '92 en '98 wel: de Apple Newton. Resistief met stylus input.
Heb je daadwerkelijk met Windows Mobile gewerkt destijds? Ik ging van de Palm (die ik al prettiger vond werken) naar Windows Mobile (want er was niet zoveel anders) en vond het toen al verschrikkelijk. Jaren mee "gewerkt" en toen de iPhone werd aangekondigd pakte dat apparaat meteen iedere irritatie die ik had in 1x aan. Het was echt indrukwekkend voor die tijd. Ik ging zelfs zover om een iPod Touch te halen, omdat de eerste iPhone niet in NL uit kwam. Puur om het UI eens te beleven en ik was meteen fan. Pas nu heb ik een Android, omdat het nu redelijk overeenkomt allemaal, maar dat heb ik vanwege mijn vroegere ervaring niet zomaar gedaan.
Misschien kleur je de geschiedenis nu wel een beetje. Ik kan mij de eerste iphones ook goed herinneren, maar dat waren feature phones met een touchscreen. Apps konden er nog lang niet op, exchange kon niet, het toen bekende MMS kon niet, de browser werkte erg beperkt als 'ie al werkte en copy paste? Nah, dat bestond nog láng niet. En zo verder. Het was echt een basaal, kaal product dat in de loop der jaren wel volwassener is geworden, maar in het begin echt niets spannends was. Ik vond de hype dus ook een beetje onterecht. Ik gebruikte Windows Mobile toen vooral zakelijk en toen had je al MDM, Exchange en veel andere productiviteitsfeatures die Apple pas vele jaren daarna introduceerde. Het was vooral een leuk product voor mensen die iets spannends zochten, maar weinig ervaring en/of kennis hadden met wat een PDA toen was. Het was daar ook helemaal geen concurrent voor.

Ja, de interface was relatief smooth en simpel, leuk, maar de hype kwam vooral omdat het een iets geavanceerder gevoel gaf bij mensen die daarvoor helemaal niets deden met smartphone achtige apparaten. Zakelijk duurde het heel wat jaren voordat ze interessant werden. Ik denk dat het proberen te gebruiken van Windows Mobile voor de consumentenmarkt niet helemaal paste en dat dat een groter issue was en daardoor voor de gebruikers die dit soort devices nog niet kende juist een probleem was.
Ik kan mij de eerste iphones ook goed herinneren, maar dat waren feature phones met een touchscreen.
De allereerste iPhone, die nooit in Nederland is uitgebracht, met iOS 1 (toen nog 'iPhone OS') kan je wellicht zo classificeren, de rest niet.
Apps konden er nog lang niet op
De App Store kwam met iOS 2, tegelijk met de iPhone 3G (juli 2008). Dat is welgeteld een jaar na de iPhone 2G. Tenzij je een iPhone uit Amerika importeerde in het allereerste jaar, heb je dus altijd toegang daartoe gehad.
het toen bekende MMS kon niet, exchange kon niet, [...] en copy paste
MMS en copy-paste kwamen met iOS 3, tegelijk met de iPhone 3GS (juni 2009). Een jaar na de eerste iPhone-release in Nederland. En ActivePush van Exchange kon ook al met iOS 3.0. (En als je geen push hoefde kon je ook met iOS 2 gewoon je mail ontvangen en versturen.)

Die "vele jaren daarna" zijn er dus hóógstens 2. Maar functioneel 1 voor een Nederlandse gebruiker.

Wat je ook van Apple vindt (ik vind het in ieder geval geen sympathiek bedrijf) de iPhone was een baanbrekend product wat betreft (effectiviteit van) inputmethode en user interface. En het idee dat de Windows Phone een geavanceerder product was, was misschien enkel op papier zo voor de eerste jaren na de komst van de iPhone. Maar in de praktijk werkte het matig en was het ongebruiksvriendelijk (iets dat ook voor zakelijke klanten van belang is, getuige het zakelijke succes van alle smartphones daarna).
Zakelijk kan ik me dat prima voorstellen ja, maar dat is dus het verschil met mijn ervaring, ik was gewoon consument. En wat je zegt is precies wat ik bedoel "maar de hype kwam vooral omdat het een iets geavanceerder gevoel gaf bij mensen die daarvoor helemaal niets deden met smartphone achtige apparaten". Inderdaad, dat was het verschil, de reden waarom mensen dat gingen doen was omdat het zoveel prettiger werkte dan wat dan ook ervoor. Ik weet nog dat men conference calls demonstreerde, dat kon nu iedere gewone gebruiker wat zeker niet zo simpel was destijds. Etc.
Ik heb precies dezelfde ervaring. Ik volgde de (te dure) Newton een tijdje en toen de Compa1 iPaq kwam, heb ik deze. aangeschaft. Later nog een variant gehad als onderdeel van TomTom navigatie systeem. Hier kon ook een Wifi kaart in. Maar het was traag en slecht bedienbaar. Met de iPhone / iPod touch werd het pas bruikbaar.

Ik ben via vele Samsungs (S4, S6, S8, S9, S20) nu weer terug bij iPhone (ivm Muziek App Garageband). Het ziet. er het zelfde uit, maar werk toch op vele vlakken toch wat beter.
Ik heb een Palm Vx, Tungsten gehad, daarna via het werk een Dell PDA kunnen kopen, waar ik vooral de navigatie van gebruikte. Laatste gewone telefoon was een Nokia N95. Collega had een originele iPhone gewonnen, die gejailbreakt was om met NL operators te kunnen gebruiken. Natuurlijk was dat na een update weg. Mocht er een weekend mee spelen en het probleem oplossen (opnieuw jailbreaken). Collega vond de iPhone niet bijzonder en dus nam ik hem over voor een zacht prijsje. Na een paar weken teruggeschakeld naar de N95, maar dat voelde ineens zo ouderwets aan, ondanks dat deze op verschillende fronten beter was, zeker qua camera. Sindsdien alleen iPhones gehad, omdat ik het mij goed bevalt. Alle vrienden hebben Android en per saldo doen Android en iOS niet veel voor elkaar onder qua OS.
Wow, we hebben dezelfde route gelopen qua telefoons. Ook ik heb een ipod touch gehaald omdat het zo fijn was om te gebruiken. Overigens was mijn eerste iPhone was pas een 4s. Sindsdien alleen maar een iPhone en zakelijk af en toe Android, afhankelijk van de werkgever.
Ehm... Is dat zo? Ik ben niet zo onder de indruk (ook toen niet) van een set icoontjes op een scherm.
Nu minimaliseer je iOS als "een set icoontjes op een scherm"...

Wow, wat een inzicht! 8)7

De iPhone (met iOS) stonden model voor alles wat er sindsdien aan mobiele devices en OS-en is uitgebracht!

De iPhone heeft met z'n toetsenbordloze ontwerp de standaard gezet!

Palm heeft in de jaren 90 van de vorige eeuw de mobiele standaard gezet (en heeft ook schuin naar de Newton gekeken). Palm OS was jarenlang nummer 1, Psion, Windows CE, de eerste Androids, het was allemaal niks, pas bij iOS werd Palm OS van de troon gestoten.

Wat "een set icoontjes op een scherm" allemaal niet teweeg kunnen brengen!
De eerste iphone was daadwerkelijk gewoon een scherm met icoontjes, alle features die mensen waarderen aan die telefoons kwamen véél later.

Palm was vele malen kleiner dan Windows Mobile en Nokia Symbian toen de eerste iphone uitkwam.
Knijpen om te zoomen kreeg een hoorbare “wow” bij de presentatie van iPhone 1. Het scrollen dat 1:1 overeenkomt met de beweging van je vinger, en bovendien doorscrollt nadat je het materiaal “los laat”, om vervolgens tegen de rand te stoten alsof de rand een kussen is. Allemaal essentiële en fantastische interface-features die we nu zo voor vanzelfsprekend achten dat ze onzichtbaar zijn geworden. In die zin heb je gelijk, dat dit niet de features zijn die de ‘gewone mens’ bewust waardeert, maar dat maakt de uitvinding van deze hele interface niet minder indrukwekkend.
Allemaal essentiële en fantastische interface-features die we nu zo voor vanzelfsprekend achten dat ze onzichtbaar zijn geworden.
Android, het OS dat op meer 90% van de smartphones staat heeft dat effect niet. Was een patent van Apple.

Verder zie ik weinig indrukwekkends, maar ik denk dat dat ook komt omdat ik nogal veel bezig was met die materie in die tijd. Heel veel bestond namelijk gewoon al, het was alleen niet zo gecombineerd want niemand had daar oog voor de 'normale' consument.
De eerste iphone was daadwerkelijk gewoon een scherm met icoontjes, alle features die mensen waarderen aan die telefoons kwamen véél later.
De iPhone gewoon een scherm met icoontjes noemen is ongeveer hetzelfde zeggen als dat de James Webb telescoop niet meer is dan gewoon een spiegeltelescoop van Newton ( uitgevonden in1668) op een groot uitgevoerde vuurpijl (uitgevonden ca 1000, China).
Hoezo, dat is toch gewoon een variant erop? Ik denk dat men die eerste iphone echt finaal overschat. Maarja, het is ook zo lang geleden hè.
Nu is de iPhone 1 inmiddels in elk geval volkomen achterhaald. En dat is niet alleen dankzij Apple zelf.
Klinkt een beetje alsof je voor lief neemt hoe het nu is, en vergeten bent hoe het in het begin was.

Weet je nog dat er tablets waren vóór de ipad? Wat een draken van dingen waren dat.. de ipad was toch echt het voorbeeld dat anderen daarna ook navolgden.
Apple kennende zal er vast erg gelikt uit zien, maar beperkt in tweakbaarheid.
Gelukkig heeft 95% of meer van de Apple gebruikers totaal geen behoefte aan tweaken, maar aan een device wat gewoon werkt.
Heb je een bron voor die 95%?
Natuurlijk niet. Maar kijk naar verkoopcijfers, dan weet je genoeg.
Wat is het verband tussen verkoopcijfers en de behoefte aan Tweaken? Dat zie ik even niet.
Kant-en-klaar-PCs zijn 90% van de markt. Zelfbouw 10%.

Knutselvriendlijke telefoons zonder gelockte bootloader zijn misschien maar 20% van de markt.

Blijkbaar hebben de meeste klanten geen behoefte aan tweaken, anders kochten zij niet de producten waar niet mee getweakt kan worden.
Er wordt kwistig met cijfers gegooid, maar ik vraag me af waar die vandaan komen.
En ik vraag me af of het zoveel anders is bij niet-Apple-gebruikers.
Een goede bron was de cijfers van AMD vs. Intel. Zelfbouw-PCs gebruikten ongeveer 90% AMD (zie hardware-shops), terwijl het marktaandeel van AMD in totaal maar 15% ofzo was (Gartner). Blijkbaar worden er maar erg weinig PCs op die websites gemaakt.

Apple-gebruikers willen per definitie niet knutselen aangezien dat vrijwel onmogelijk is. Maar de non-Apple-gebruikers hebben ook maar weinig knutselaars; ik zie niemand om mij heen met zelfs maar een key-remapper of een YouTube Vanced.
Apple-gebruikers willen per definitie niet knutselen aangezien dat vrijwel onmogelijk is.
Als iets niet kan, wil niet zeggen dat ze het niet willen.
Voor de rest ben ik het wel met je eens.
Ik bedoel het andersom: iemand die knutselen wil, zal geen Apple-Hardware kopen.
Ah ok. Dat weet ik niet. Ik kan me ook voorstellen dat de voorkeur uitgaat naar Apple, en je het niet kunnen Tweaken voor lief neemt.
Ja okee, dat kan ook ja. Ik ken één zo'n persoon die stabiliteit wilt en dus Apple neemt, maar dan nogal moet aankloppen om zoiets als een adblocker aan het lopen te krijgen.
Waarschijnlijk zelfs nog meer, anyway hier random survey op het vage idee van gewoon werken, 93% wants 'ease of use' https://morningconsult.co...urability-camera-quality/.

Als je ergens gewerkt hebt in een positie waar je een goede sample van de populatie tegenkomt dan realiseer je je wel dat alle tweakers die jij kent samen in dezelfde (kleine) bubbel wonen en dat de 'buitenwereld' er heel anders in staat.
Alles is natuurlijk relatief. In dit geval is het misschien een kleinere groep, maar als we het bijv. over Windows hadden, dan zou 7% ineens een niet te verwaarlozen groep zijn.

En tja, of die 93% in dit geval zo relevant is weet ik ook niet, want het is niet alsof Apple stilzit. iOS en iPadOS krijgen constant nieuwe functies en werkwijzen, dus blijkbaar luisteren ze toch ook naar die 7%.
Mensen die een Samsung telefoon kopen willen overwegend graag Tweaken? Is dat het idee? Is er eigenlijk wel onderscheid te maken tussen de Tweak-bereidheid van de mainstream Apple- en Samsung-gebruikers?
Goeie, ik denk dat het afhangt van je definitie voor tweaker. Ik denk dat als je dat al legt bij custom app icoontjes installeren dan misschien wel. Ik zelf zou zeggen van niet.
Ik weet het antwoord ook niet, maar ik ken wel veel Samsung- (of algemeen: Android-)gebruikers die nooit Tweaken. Zij missen misschien de kennis om het te doen, of zijn misschien sowieso tevreden met de werking van hun telefoon.
Het niet willen tweaken lijkt met geen typisch Apple-ding. Het enige onderscheid is dat het op Apple ook echt niet kan.
Om eerlijk te zijn, “tweaken” is een generieke argument want vaak in discussies aan worden gehaald.. maar mensen uiteindelijk niet vaak doen. Het gaat meer om de “optie” om te tweaken. Nice to have, maar in praktijk weinig wordt gedaan door gross van gebruikers. De meerderheid zit toch voornamelijk in populaire apps waarin het verschil tussen android of apple vrijwel niet eens uit maakt. Wat veranderen meeste mensen? De foto op de achtergrond of lock screen? Lettertype/grootte? Wat voor OS er ook gebruikt wordt, meerderheid wilt gewoon dat het werkt.

[Reactie gewijzigd door Sunny op 27 juli 2024 06:11]

Mee eens. Veel gebruikers gaan niet veel verder dan een app starten.
Want iOS 16 was zo’n enorme verbetering met zoveel functionaliteit.. oh wacht.

Jammer dat deze headset iOS in de weg staat.
Je ziet dat Apple steeds meer functionaliteit over het jaar spreid in versies Major.1, Major.2 en Major.3. Ze kondigen deze dan wel aan op WWDC, maar rollen die later uit. Op zich een prima aanpak, omdat de updates toch gratis zijn en ze zo meer ruimte hebben om het goed te testen.
Eerdere versies, met name van 7-13 voelde vaak gehaast met veel bugs bij de release, dat is de afgelopen 2 jaar echt wel een stuk minder.

Daarnaast is er niet heel veel meer dat het gros (>95%) van de gebruikers nog echt mist aan het OS. De meeste nieuwe functionaliteit komt toch via apps.
Minder bugs??
iOS 16 heeft 4 updates gehad in de 1ste 6 weken om bugs te verhelpen.

Ik draai zelf mee in de beta's van iPadOS en zaken die ik en meerdere anderen aanmelden in de beta's zitten vervolgens gewoon in de releases. Sommige bugs zijn daarmee al maanden bekend en toch wordt het gereleased.
Vind juist de afgelopen iOS releases dat het gehaast lijkt te zijn en er meer functie brekende bugs in zitten dan in de jaren ervoor.
Als je geen bugs wilt, waarom draai je dan bèta's?
Omdat ik weet dat er in beta's bugs kunnen zitten. Ik zit oa in beta's om te zorgen dat het in de uiteindelijk versie niet meer zit.

Ik reageer op iemand die meldt dat er in de uiteindelijke versies minder bugs zaten in de laatste ios versies, maar dat is domweg niet zo. Apple komt echter sneller met updates, maar dat brengt het aantal bugs niet terug bij een nieuwe release. Ze worden alleen sneller opgelost dan vroeger (of gewoon niet, als je naar de beta's kijkt)
Betaalt Apple je ervoor of is dat vrijwillig?
De Watch Serie 8, iPad Pro en iPhone 14 tonen ook nauwelijks ontwikkeling ten opzichte van de voorganger. Zeker omdat hier in Europa de prijzen gestegen zijn was deze voorganger een beter deal, zeker met outlet prijzen.
Datzelfde kun je denk ik over iedere iOS versie zeggen. Het staat bij Apple nooit echt vol van de innovatie en nieuwe features bij hun apparaten zitten meestal in losse apps, zoals de camera of hardware. Op softwarevlak vind ik ze altijd al erg zwak. Zowel bugs met releases als het algehele gebrek aan innovatie. iOS kan al jaren een flinke overhaul gebruiken vanwege wat rare onveilige designbeslissingen uit het verleden en macOS voelt en ziet er voor mij toch wel erg bejaard en onhandig uit. Er zijn genoeg moderne interface innovaties die het OS flink vooruit zouden kunnen helpen. Het window management op z'n minst. Naast brakke software als lost finder.
Hetzelfde geldt ook voor Android. Nauwelijks verbeteringen of (grote) stappen vooruit.

Ook hier zie je iedere jaar steeds minder redenen om over te stappen naar de volgende generatie OS.
Misschien dat je kunt stellen dat smartphone OS'en volwassen worden.

Ik denk dat je op een gegeven moment ook wel een beetje uitgeïnnoveerd bent. Producten zijn op een gegeven moment uitontwikkeld. Dat is niet slecht, maar innoveren / aanpassen puur om te veranderen is niet perse goed. Dat zie je bij ieder productsoort ontstaan, op een gegeven moment is de rek en 'innovatie' er wel uit. Het is ook niet zo dat iedere zoveel jaar auto even compleet geredesigned worden pedalen even anders geplaatst worden ... gaspedaal links, of het stuur rechts achterin,.. puur omdat het kan. Het grootste verschil zijn vaak puur de looks.
En toch zie je andere fabrikanten met nieuwe ontwikkelingen komen, dual screen, screen op de voor en achterkant, een touch sensitive pen, fingerprint reader onder het scherm en zo kunnen weg nog wel even doorgaan. Allemaal ontwikkelingen waar Apple achteraan hobbelt. Misschien zitten we niet op alles te wachten maar waar Apple vroeger een marktleider was, innovatief met de touchscreen bijvoorbeeld is het onderhand een lui bedrijf. Dat hun CPU/GPU ongekend is zal niemand ontkennen maar juist qua user-experience is Apple toch wel heel saai onderhand.

Zou het niet geweldig zijn als Apple net zoals Samsung een experimentele lijn uitbracht? Een lijn waar ze wel spelen met verschillende scherm afmetingen, ratio's, verversingssnelheden, waar ze wel de grens opzochten wat mogelijk is met scherm techniek? Het zou ook mooi zijn voor marktontwikkelingen waar Apple de competitie aangaat met anderen. Ik geloof direct dat Apple miljarden spendeert in R&D maar uiteindelijk zien wij daar toch wel heel weinig van.
Allemaal ontwikkelingen waar Apple achteraan hobbelt.
Ja? Apple doet geen dual screen. Apple doet geen scherm op de achterkant. Ik snap niet zo precies wat je bedoelt met "touch sensitive pen", die mis ik niet op een telefoon. Fingerprint reader achter het scherm < geen fingerprint reader nodig.

Als je "zo nog wel even door kan gaan" zou ik dat doen, want je hebt niets genoemd waar apple "achteraan hobbelt".

Dat ze "saai" zijn is juist goed in my opinion. Ik zit niet te wachten op een update die opeens alles anders doet. Ik ben van iPhone 6s naar 12 pro gegaan en heb dezelfde telefoon, maar dan beter. Ik hoef me niet vast te houden aan een ouder model omdat de nieuwere zo anders is. Ook enorm goed voor bijvoorbeeld m'n ouders - die waren destijds zo gewend aan hun android dat ze een nieuwere vréselijk vonden. Nu zitten ze allemaal op iOS, geen gezeik meer, ook niet in de toekomst (jaren van nu) als ze aan een nieuwe toe zijn.
Als jij van een 6s naar een 12 pro bent gegaan dan heb jij echt niet dezelfde telefoon hoor. FaceID, nieuwe swipe moves, scherm etc. zijn hetgeen wat het innoveerder heeft gemaakt tegenover een 6s lol.
Waar hij op doelt, is dat de user experience nagenoeg hetzelfde is gebleven. Geen grote veranderingen.

Bijv. achtergrond aanpassen, is het zelfde gebleven. Een telefoontje doen, is ook gelijk gebleven etc.

De UI word netjes opgefrist in loop van der tijd, maar niet zo extreem dat mensen hun weg niet meer weten in het OS.
Het onderdeel om je achtergrond aan te passen is nu weer een slecht voorbeeld :) Ik vind het verschrikkelijk hoe dat er nu uitziet en werkt. Ik kan de standaard achtergronden niet meer gebruiken, weggegooid omdat Apple het niet nodig vond. Ik ben niet echt te spreken over de laatste iOS upgrade.
Die ontwikkelingen die je noemt als dual screen, screen op de voor en achterkant etc etc zijn vooral gimmicks. Niet perse omdat het écht fijn werkt, maar vooral omdat ze daarmee kunnen laten zien dat ze innoveren en 'hip' blijven.
Dat zeiden ze van klaptelefoons ook destijds, maar die werden uiteindelijk toch razend populair, met name de Razr met zijn schermpje aan de binnen- én buitenzijde.
Ik ken vier mensen met klaptelefoon (3x fold, 1x flip) en die zijn er tevreden mee en vinden het inderdaad echt fijn werken. Alleen de flip-gebruiker vind de batterijduur slecht.
Apple heeft voor FaceID gekozen in plaats van vingerafdruk scanners onder het scherm. Ik had een vingerafdruk scanners onder het scherm op m'n S20. Leuk, maar de nieuwigheid is er snel van af. Face ID op m'n iPad en iPhone werkt veel natuurlijker. Swipe en go. Dat heeft niets met achteraan hobbelen te maken, maar kiezen voor de best passende technologie.

En zoveel mogelijk schermen op een toestel plakken is niet echt innovatief. Vouwbare schermen wel. Maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Dat Apple schermen in de iPhone Pro heeft die variëren tussen 1 en 120 Hz is je misschien ontgaan? Daarnaast is het inbouwen van techniek om de techniek ipv het nut meer iets voor Samsung.
W.b.t. auto's: behalve Renault dan, die met de huidige Twingo de motor ineens weer ouderwets achterin gelegd heeft. ;)
Whataboutism noemen ze dat toch?

En ik vind het onterecht. Android heeft juist gigantische stappen gezet op het gebied van veiligheid en privacy. Daar is onderhuids bijzonder veel aan aangepast. Ook is Android makkelijker bij te werken en dat is met iedere release nog beter. Dat is de reden dat Samsung e.a. nu redelijk makkelijk 5 jaar support kunnen leveren, zelfs op relatieve budgettoestellen.

Maar een veel groter verschil zit 'm bij Android en iOS in de apps. De mailclient iMessage, Safari, Carplay, dialer en veel andere features die men als apps ziet op iOS vereisen stuk voor stuk een nieuwe OS versie en kunnen nooit individueel bijgewerkt worden. Bij Android is dat het tegenovergestelde. Daar worden Gmail, Message, Chrome, Android auto, dialer en veel andere apps continu bijgewerkt via de play store. Als je die changes bij de changes in de Android releases optelt kom je tot een gigantische lijst aan verbeteringen die continu doorgevoerd worden. Bij Apple is er een klein handjevol verbeteringen per iOS release, daar horen alle apps van Apple ook bij, en dat is het dan wel. Rondom iOS 12, 13 en 14 was het lijstje bugfixes om issues in voorgaande releases op te lossen soms nog groter dan het aantal verbeteringen. Ook zijn er sinds iOS 9 of 10 al de nodige veiligheidsproblemen bekend met iOS in de architectuur en Apple pakt die niet op. Behalve dan dat Safari en iMessage sinds een tijdje eindelijk in een soort sandbox draaien, maar ook dat is, vergeleken met de verbeteringen die Google op dat vlak heeft doorgevoerd, maar een druppel op een gloeiende plaat. Naast dat Google ondertussen met Fuchsia bezig is (al zullen ze dat wel een keer cancellen, Google kennende).

Het is al bijna vier jaar zo dat verschillende soorten vulnerabilities bij Android meer waard zijn dan voor iOS, omdat ze voor Android beduidend moeilijker zijn.

Ik snap dat development geld kost en met de manier waarop iOS is opgebouwd wijzigingen nou eenmaal niet altijd even makkelijk zijn, maar de keuze om bijna niets te doen vind ik ook wel weer een ander uiterste.
De laatste paar jaar waren updates aan beide kanten wat incrementeel. Als je om de 5-10 jaar zou overstappen van het één naar het ander, wordt veel duidelijker zichtbaar waar de verbeteringen of verschillen in zitten, of hoe iets evolueert. En er valt op beide kampen genoeg aan te merken.
Android heeft juist gigantische stappen gezet op het gebied van veiligheid en privacy. Daar is onderhuids bijzonder veel aan aangepast. Ook is Android makkelijker bij te werken en dat is met iedere release nog beter.
Soort van gedeeltelijk mee eens. Je hebt nu meer inzicht en meer mogelijkheden/instellingen, maar de standaard is nog steeds dat je al die instellingen na iedere install en iedere update opnieuw moet nalopen om te zien welke permissies weer zijn opengezet of teruggezet. Althans, dat is wat ik op m'n Samsung ervaar. Dat is een verbetering tov een paar jaar geleden maar nog steeds een wereld van verschil met iOS. Android is in de basis nog steeds een middel van Google om meer/betere advertenties te kunnen verkopen, en helaas schuift iOS nu ook steeds meer die hoek in voor Apple.
Dat is de reden dat Samsung e.a. nu redelijk makkelijk 5 jaar support kunnen leveren, zelfs op relatieve budgettoestellen.
Maar op lang niet alle toestellen die ze uitbrengen, als ze er ieder jaar 30 blijven uitbrengen moeten ze namelijk 150 modellen gelijktijdig ondersteunen. Maar goed, blijkbaar is er wel een markt voor al die modellen.
Maar een veel groter verschil zit 'm bij Android en iOS in de apps. De mailclient iMessage, Safari, Carplay, dialer en veel andere features die men als apps ziet op iOS vereisen stuk voor stuk een nieuwe OS versie en kunnen nooit individueel bijgewerkt worden. Bij Android is dat het tegenovergestelde. Daar worden Gmail, Message, Chrome, Android auto, dialer en veel andere apps continu bijgewerkt via de play store. Als je die changes bij de changes in de Android releases optelt kom je tot een gigantische lijst aan verbeteringen die continu doorgevoerd worden.
Ja, ook waar, grens tussen apps of bloatware is soms wat vaag in iOS. Samsung (bijvoorbeeld) geeft me echter bijna dezelfde ervaring inmiddels met die (net niet) verplichte extra login (samsung account) en voor elke standaard Google-app een eigen variant die hetzelfde doet erbij, wat extreem verwarrend werkt en een drama qua permissies oplevert.

Elk OS heeft eigen sterkere en zwakkere punten, en iedereen heeft persoonlijke voorkeuren. Allemaal prima, perfect voor iedereen wordt 't toch nooit :)
kuch grapheneos kuch
je mist het belangrijkste foss project vd laatste jaren
Want iOS 16 was zo’n enorme verbetering met zoveel functionaliteit.. oh wacht.
Ach, ja... Slechts 16 pagina's aan verbeteringen.... :O

Jammer dat deze headset iOS in de weg staat.
Dit zijn geruchten en je moet niet alles wat je leest op internet als feit beschouwen...
Wat wil je eigenlijk voor functionaliteit in de os die er nog niet is? Ik kan meer customization bedenken maar verder niets.
Ik hoop dat dit een boost heeft aan de grafische kwaliteiten van de M3.

Ik zou graag een Mac zien die gebruikt kan worden voor games, maar dan moet eerst de video 'kaart' een paar tandjes hoger zonder dat dit veel stroom verbruikt.
Het probleem ligt hem volgens mij helemaal niet bij de (grafische) rekenkracht, maar vooral bij de software. Metal (3) is gewoon nog niet breed gebruikt en ik vermoed dat de switch naar ARM de stap om ook te ontwikkelen voor MacOS niet verkleind.

De M1 series (veel verschil tussen pro en max) zit qua gaming performance in sommige games tussen een 3060 en 3080 (uit mijn hoofd). De hardware is niet het probleem, maar de doelgroep die serieuze spellen speelt op een Mac is relatief klein. Apple's zelf focust met Arcade ook volledig op mobiele games en niet het bieden van een concurrent tov Microsoft's gamepass.

Apple heeft gamers niet heel serieus genomen, dus als Apple marktaandeel wilt afsnoepen van Sony, Nintendo en Microsoft moeten ze echt met iets nieuws komen.

Edit: Persoonlijk denk ik niet dat Apple veel behoefte heeft om te concurreren met de volle gaming-store markt (zoals Steam, GoG, Epic Games, etc), want daar zit het geld. Kijk naar wat Epic games allemaal weg geeft om hun launcher relevant te maken. Dit is anders dan iOS, waar Apple zelf altijd een deel van de marge krijgt. Het zal niet anders zijn met hun VR platform.

[Reactie gewijzigd door brammetje1994 op 27 juli 2024 06:11]

Precies daarom vind ik het ook zo jammer dat Apple GamePass op AppleTV tegen heeft gehouden. Daar had ik graag op gegamed door de combinatie van goede software en hardware.
Grappig filmpje natuurlijk, maarre dit had geen enkele moeite voor Apple gekost.
Apple zou of directe ondersteuning voor Vulkan moeten inpatchen in de M-serie drivers, of een enorme sloot geld en officiële support geven aan MoltenVK. Zou al een enorme sprong opleveren. Al vraag ik me af hoeveel ze er aan inkomsten mee opschieten aangezien verreweg de meeste gamers dan gewoon Steam zullen installeren en alles via Proton draaien..
Apple is ook gewoon zakelijk realistisch: Je kan niet overal je speerpunt van maken. Er zijn bedrijven met hele diepe zakken zoals Sony en Microsoft die keihard vechten om de nummer 1 te zijn op dit vlak. Dan is het voor Apple gewoon niet slim om daar heel veel energie in te steken, als ze veel makkelijker en meer geld kunnen verdienen met een andere markt. Je kunt nog steeds prima een spelletje spelen, alleen niet mee met de top firstpersonshooters etc. De gemiddelde gamer is een vrouw van 40 die candy crush speelt, dat vergeten we hier op tweakers wel eens.
Ik zeg ook niet dat het slecht is dat Apple deze keuze maakt, maar ik reageerde op de opmerking dat het aan de hardware zou liggen. Ik denk dat het inderdaad een bewuste keuze is en jij zegt eigenlijk precies hetzelfde als wat ik zei.
Inderdaad. Het was anderzijds wel leuk geweest als Apple wat meer moeite had gedaan de laatste 20 jaar, om drivers van videokaarten etc wat meer te optimaliseren, want de hardware kan vaak wel wat meer, bewijzen andere platforms. Maar ja, het is wat het is.
De M1 series (veel verschil tussen pro en max) zit qua gaming performance in sommige games tussen een 3060 en 3080 (uit mijn hoofd).
Dit is altijd een heel gevaarlijke en vervelende verwarring met Apple SoCs. Men vergelijkt altijd met de mobile varianten, ik zou dat ook zo benoemen. De M1 Max concurreert in sommige synthetische benchmarks met een 3060/3070 Mobile variant, wat dus een GTX3050/3060 op de desktop is. Maar dat zijn synthetische benchmarks waarbij je mensen toevallig altijd die éne benchmark ziet belichten waar Apple het relatief goed doet én het zijn mobile GPU's waarvan we bij Nvidia nieteens weten hoeveel watt ze mogen gebruiken. En om die performance te leveren moet ook de M1 Ultra vrij hard werken.

De desktop variant van de M1 Ultra schopt 't namelijk ook al tot 200W+ verbruik om te concurreren. Zelfs Apple fansites beginnen er gaten in te schieten. Volgens mij is er veel te veel misleidende informatie, deels van Apple, deels van enthousiastelingen en deels van fans die informatie zo rooskleurig mogelijk interpreteren. Dat maakt de Apple hardware zeker niet ineens slecht, maar ook zeker niet perfect.
Volgens mij zaten ze meer in de richting van een 1070/1080, niet een 3060/3080.

En zelfs dan nog;
M1 heeft 2.6 tflops
1080Ti heeft 11.3 tflops
Volgens mij had Dave2D een review gedaan in vergelijking met andere laptops. Ik was ook verbaasd over de rekenkracht.
De gewone M1 komt nog niet eens in de buurt van de 3060mobile, alleen de Max is daar in de buurt of soms zelfs beter, maaar alleen in benchmarks, niet in echte games. Maargoed, toch wel knap voor relatief jonge eigen chip dat die al zo goed kan presteren.
Maar deze mixed reality headset van Apple is sowieso niet bedoelt voor gaming en zeker niet mainstream, met de hoogstwaarschijnlijk 3000+ euro pricetag.
Ik vind het "goed genoeg" eigenlijk. Ik speel verschillende RPG's, Divinity Original Sin, Baldur's Gate 3 en Pathfinder Wrath of the Righteous. Eerlijk is eerlijk de framerates houden niet over en de settings moeten soms wat naar beneden (is ook even puzzelen welke settings het meeste effect hebben) maar het werkt goed genoeg en het scrolt stottervrij en zonder screen tearing. Ik heb nog geen fatsoenlijk werkende fps counter gevonden om het te meten, maar ik verwacht uit ervaring dat het wel rond de 50-60 ligt.

Ik speel op een 14" en een 16" macbook pro met M1 pro 10/16 core. Daarnaast soms op een extern scherm 3440x1440.

Het kan dus al wel, software optimalisatie is ook echt wel nog een dingetje denk ik en voor de veeleisende games en gamers ja, mogen er een paar tandjes bij. Voor de casual stuff is het goed mogelijk in elk geval.
Komende versies van iOS en macOS krijgen wellicht minder grote vernieuwingen dan eerder gepland, meldt Mark Gurman van Bloomberg. Dat hangt volgens hem samen met de komst van Apples onaankondigde VR-headset. Die zou volgens bronnen deze lente onthuld worden.
Wat is het verband tussen beide dingen (headset en iOS)?

Als Apple een klein bedrijfje zou zijn dan zou ik de kop wel kunnen begrijpen; alle resources zijn op de headset gezet.
Apple kan onmogelijk dat excuus gebruiken; dus waarschijnlijk speelt er meer.
Eerlijk gezegd denk ik dat ze wat moeite hebben om de transitie te maken van Intel naar M-processors.

Ze wouden binnen 2 jaar helemaal om zijn van Intel naar M-processors, maar nu is het voor eerst sinds 2003 (?) dat er geen Mac gelaunched is in het 4e kwartaal. Welke de laatste duw had moeten geven.

Ik dat mede dankzij dit, alle begint op te schuiven. Dus ook iOS, wellicht zelfs hun RealityHeadset.
Ik hoop het zo 🤞Kan niet wachten om te zien hoe zij mixed reality, spatial computing gaan implementeren. Paradigma shift incoming.
Kijk naar de iPhone, iPad, Apple Watch. De basis gebruikerservaring is gezet met de eerste versie van die producten, alles daarna is iteratief. Wat geen punt is als je vertrekpunt goed is.
Ik vraag me af in hoeverre en dan in welke vorm skeuomorphisme een rol gaat spelen in de interface of dat we ons pas achteraf zullen realiseren dat eea skeuomorphisch was op het moment de massa gewend is aan een mixed reality OS.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 juli 2024 06:11]

Laten we het hopen. Al is het nu wel een andere tijd. Het inflatiebeest loopt al tijdje los, woningmarkt is onbereikbaar, energieprijzen, studieschulden.... Ben benieuwd waar ze het geld vandaan halen? Of zijn Apple gebruiker de grootste HODLers?
Als ik een inschatting maak obv de techniek die in de bril gaat volgens geruchten en een eventuele start met Pro in de productnaam kan het zijn dat er eerst op de zakelijke markt, Pro users gemikt wordt.
Als de bril een goed alternatief biedt voor meetings en rijke gedeelde visualisaties/ design meetings mogelijk maakt kan ik me voorstellen dat ze er best een miljoen kunnen slijten aan highend klanten tegen een “hoge prijs”. In het kader van beter samenwerken, innovatie en reistijd/ -kosten besparen is de investering dan prima te verantwoorden. Met geruchten over eyetracking hoop ik op de eerste keer dat we digitaal oogcontact kunnen maken; de mutual gaze overstijgen van een webcam meeting. Ik zweer dat als ze dat voor elkaar krijgen dat dit product keihard gaat knallen. Communicatie tussen mensen is immers ook waardoor het internet bij de mainstream aansloeg.
Als ze het introduceren als een pro product voor een pro prijs zie ik dan binnen enkele iteraties een kans op een trickledown effect waarmee ze ook de mainstream gaan bereiken als de huidige “recessie” wat afkoelt.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 juli 2024 06:11]

Bestaan er überhaupt apple gebruikers in een pro markt?
Buiten wat reclame bureaus en wat content creators zie ik nergens apple produkten.
Je argument snijdt geen hout. Kijk voor de lol eens naar de waarde van de advertising business, de creatieve sector in muziek, film etc.
Daarnaast gaat het er niet om wat er NU gebruikt wordt wanneer je het hebt over een paradigma shift. De nieuwe usecase van het apparaat kan reden genoeg zijn om er in te investeren naast bestaande workflows. History will repeat. XR, spatial computing heeft de toekomst en Apple zal waarschijnlijk de partij zijn die het naar de mainstream weet te brengen. De techdemo’s en toepassingen zijn er al wel, maar alles is op dit moment niche.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 juli 2024 06:11]

Ik ben me bewust vd waarde van die markten - wat klein bier is in vergelijking met bv pharma/petro/automotive/semi/agro/engineering. En daar zie je nergens apple, ook niet in de business units die bezig zijn met design (eg CAD/CAM/CAE).

Wat ik wel zie, is veelvuldig gebruik van Hololens. die hebben de pro market eigenlijk al ingenomen, integratie met Teams en de office stack is daar een leuke.

[Reactie gewijzigd door bramv101 op 27 juli 2024 06:11]

We gaan het zien. De XR markt is nog amper in de early adopter fase. Apple werkt over het algemeen democratiserend doordat ze nieuwe techniek voor een breed publiek bruikbaar maken.
Ik ben ook benieuwd. Het kan nog best lastig zijn qua start, als er weinig apps/content is.

Je kan nog zo’n mooie bril en os hebben, zonder applicaties die daar iets mee doen wat uitstijgt boven wat we al hebben, voegt het weinig toe.
Ze hoeven slechts enkele usecases zeer goed uit te werken om de vraag aan te wakkeren. De belofte van een platform zal vervolgens de interesse en het vertrouwen wekken bij ontwikkelaars om ermee te experimenteren en apps te ontwikkelen. Daarbij zal alle bestaande ARkit content instant bruikbaar zijn. Én er zijn nu dus al externe partijen aan de slag met een SDK. Ik zou niet zo inzitten over applicaties…
En dan is er nog VR porn voor de redding 🛟 🤡

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 juli 2024 06:11]

Ik hoop het, want ik hou wel van virtual reality, maar het gaat nou eenmaal vaker mis dan dat het een succes is met nieuwe technieken. Ik had bijvoorbeeld wel verwacht dat mensen massaal aan het beeldbellen (zoals PTT / KPN het ooit noemde) zouden slaan, zodra het technisch gezien kon en een beetje betaalbaar werd. In werkelijkheid is het nooit zo populair geworden als gewoon bellen, zelfs niet nu het in feite een gratis optie is op elke smartphone en ondanks dat de beeldkwaliteit niets meer te wensen meer over laat.
Beeldbellen is te intiem danwel cognitief belastend gebleken. Zelfs bellen wordt minder nu men altijd en overal instant kan “appen”. De mogelijkheid om niet persé realtime gestoord te worden wint het blijkbaar van de rijkdom van beeldbellen.
Met je brakke kop kun je immers prima appen, maar bellen wordt minder en in je pyama beeldbellen is ook niet wat men wil. Daarbij is de live preview van jezelf voor velen erg confronterend, doordat dit er meestal minder uitziet dan het moment dat men ‘s ochtends voor de spiegel stond. Al kwam het enkel door de techniek, men vindt het niet prettig.
De innovatie rek is er ook uit, daarom zal apple icm met andere factoren in aandeel ook flink gaan zakken.
Prima. Zolang ze maar eindelijk eens een alternatieve maps toepassing als default toelaten. Hoe irritant is het dat ik elke keer de adressen van mijn afspraken loopt te kopiëren en plakken uit mijn agenda naar Waze omdat Apple heeft bepaald dat adreslinkjes alleen in Apple kaarten mogen worden geopend.
Tja dit was te verwachten, ik heb zelf een iPad Air 2019 maar in de afgelopen iOS updates is hier echt niks bijzonders toegevoegd maar ik mis zelf ook niks.. Android en iOS zijn gewoon af. Smartwatches zijn inmiddels ook vrij mainstream geworden en daarbij is de techniek/hardware eindelijk ver genoeg voor echt goeie vr. Zelf heb ik de quest 2 en de eerste keer dat ik die opzette had ik echt een wow gevoel. Das lang geleden dat ik dat gevoeld heb. Ik kijk dus ook erg uit naar wat Apple ervan kan maken, ik hoop vooral op een lichtere en kleiner device. We gaan nu echt enorme stappen maken op het gebied van en AR en vr. Alle grote spelers zijn er nu mee bezig, Sony, meta, Apple, Microsoft. De komende jaren staat de techniek enorme stappen maken.
Vernieuwingen zoals in de koptekst vermeld wordt moet je niet verwachten bij Apple.
Vernieuwingen zijn te vinden maar bij andere grotere spelers op de markt of kleine techbedrijven, die Apple dan weer opkoopt uit die grote zak met geld die Apple heeft gekregen van al die believers die meer geld neerleggen voor een product dat met "simpele" elektronica onderdelen in mekaar is gezet door mensen die vaak onder erbarmelijk omstandigheden voor een appeltje en een eitje worden uitbetaald.
Daar in tegen zijn er wel vaak wel verbeteringen van bestaande producten bij Apple te vinden die met een groot poeha worden gepresenteerd (vaak met mooie grote termen) en out of the box wel vaker beter werken dan het origineel van de eerdere andere fabrikanten/ontwerpers.
(Ik zal wel weer gemind worden, maar feitelijk is dit bovenstaande wel waar)

[Reactie gewijzigd door mongkut op 27 juli 2024 06:11]

Was enorm benieuwd naar waar "x" van xrOS staat voor, na uitzoek werkje:
xrOS = extended reality Operating System

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 27 juli 2024 06:11]

Voor de grap even xros ge-googled, ik vind dan zaken waar Apple niet echt mee geassocieerd wilt worden. Ik denk dat xros daarom wel eens wat anders kan gaan worden
Had verwacht dat het zou staan voor Cross Reality OS, we gaan het meemaken!
XR wordt ook al lange tijd gebruikt als aanduiding voor miXed Reality. Dus dat kan ook nog.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.