Bloomberg: Apple wil van iPhone-lockscreen een smartdisplay maken in iOS 17

De iOS 17-update krijgt volgens Mark Gurman van Bloomberg de optie van het vergrendelscherm een 'smartdisplay' te maken. Dat houdt in dat onder meer kalendergebeurtenissen en notificaties meteen zichtbaar worden, zonder eerst de telefoon te hoeven ontgrendelen.

Gurman schrijft op basis van gesprekken met ingewijden dat er voor het iOS 17-besturingssysteem een interface komt waarmee 'informatie zoals kalenderafspraken, het weer en notificaties in de stijl van een smarthomedisplay weergegeven wordt'. Dit gebeurt enkel als het scherm vergrendeld is en in de horizontale stand staat. Dit zou bedoeld zijn om de telefoon bruikbaarder te maken als deze op een bureau of nachtkastje ligt. De achtergrond wordt donker, terwijl de letters feller zijn voor betere leesbaarheid.

Gurman vergelijkt het met de display van de Google Nest Hub, de Amazon Fire-tablets en het Android 10-lockscreen. Al zegt hij dat laatstgenoemde 'meer basic' is dan die van iOS 17. Apple werkt volgens Gurman ook aan 'een soortgelijke interface' voor de iPad, al verwacht de Bloomberg-journalist dat die pas na de iPhone-update verschijnt. IOS 17 wordt tijdens de WWDC-ontwikkelaarsconferentie op 5 juni aangekondigd.

Google Nest Hub
Volgens Gurman is het iOS 17-lockscreen mogelijk vergelijkbaar met de Google Nest Hub

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

24-05-2023 • 21:00

67

Reacties (67)

67
66
29
3
0
36
Wijzig sortering
Gelukkig is het een optie. Als ik mijn scherm uitschakel, wil ik ook gewoon dat het uit is en niet dat het tijdens de nachten de accu meer leegtrekt dan nodig omdat het scherm aan blijft staan. Daarnaast speelt ook nog mee dat ik er niet aan moet denken dat iedereen je agenda-items en notificaties zou kunnen lezen wanneer je je telefoon verliest.
Gelukkig is het een optie. Als ik mijn scherm uitschakel, wil ik ook gewoon dat het uit is en niet dat het tijdens de nachten de accu meer leegtrekt dan nodig omdat het scherm aan blijft staan. Daarnaast speelt ook nog mee dat ik er niet aan moet denken dat iedereen je agenda-items en notificaties zou kunnen lezen wanneer je je telefoon verliest.
Alle twee deze voorwaarden zijn eigenlijk geen issue op dit moment. Het scherm gaat in de nacht gewoon uit via de slaap modus die door de wekker aan gaat (of als je geen wekker gebruikt dan kan dat ook manueel) en notificaties zijn sinds de FaceiD toestellen niet meer te lezen als FaceID zijn eigenaar niet herkend.
Ik vind die slaap-modus echt een bijzonder iets. Van wat ik er van begrijp zet je een schema op, en de modus gaat op basis daarvan aan/uit. Maar het is mij tot op heden niet gelukt dit handmatig aan te zetten.

'S nachts gebruik ik Sleep Cycle om mijn slaap te timen/tracken, en die zet het scherm gelukkig ook uit, met een fade in nadat ik de tracker / wekker (handmatig) heb aangezet.
Ik vind die slaap-modus echt een bijzonder iets. Van wat ik er van begrijp zet je een schema op, en de modus gaat op basis daarvan aan/uit. Maar het is mij tot op heden niet gelukt dit handmatig aan te zetten.
Hoe bedoel je dat laatste? Want het is een focus, dus handmatig uitzetten kan via het bedieningspaneel.

De slaapfocus niet in laten schakelen kan overigens ook, dat zit onder “volledig schema
...Huh? Dat zou wel enorm logisch zijn inderdaad, maar die staat bij mij niet in de rij van focussen. Ik zie enkel de volgende:

- Do Not Disturb
- Personal
- Work
- Calm
- Driving

Maar warempel, als ik op + tap zie ik een aantal verschillende focusses, waaronder Sleep. Ik had verwacht dat zo'n systeem-gebonden focus echt geïntegreerd zou zitten in de defaults, en niet verborgen als een 'custom' focus.

Maar dank, in elk geval, die wist ik zo snel niet.
Bij mij was de iphone zelf de vragende partij om dit in te stellen. Wel jaren geleden al, misschien hebben ze die functionaliteit er uit gehaald waarbij de gebruiker om input gevraagd wordt omtrent slaapfocus.
Open het Control Centre eens, en houd de knop Focus (het maantje) in.
Bij Android kan je je telefoon op zn "gezicht" leggen om de always on uit te laten gaan. Tevens kan je alle notificaties op prive zetten zodat je de inhoud niet ziet. En je kan dit ook instellen op wel tonen wanneer verbonden met specifieke wifi. Hopelijk krijgt iOS deze opties ook.
Met uitzondering van de aangepaste instellingen bij verbinding met specifieke WiFi heeft iOS die functies ook.

Notificaties worden pas leesbaar als FaceID je heeft herkend en always on display gaat uit als de nabijheidssensor iets detecteert (broekzak, tas, of dus een tafel oid).
bij verbinding met specifieke WiFi heeft iOS die functies ook.
Met een paar simpele regels is dat in te stellen via Apple Shortcuts app.
Deze opties heeft iOS al.

Je kunt zelfs per app kiezen welke notificaties leesbaar of vergrendeld moeten zijn. Zo is NOS prima om te tonen maar agenda bijvoorbeeld niet.
Ios kun je al op zijn gezicht leggen dan gaat het scherm ook al uit
ja precies, geen prettige gedachte. Ik heb ook regelmatig streng confidentiële meetings en wil ook geen teams /whatsapp /sms'jes als leesbare notificaties. Ding ligt normaal ook niet naast mijn bed, maar mijn ouderwetse wekker is stuk :D
Dat was ook de reden dat Steve Jobs (RIP) geen widgets en andere privacy gevoelige meldingen op het home screen wilde hebben. Alleen apps, en de indicators in de bovenste balk. Hebben ze best lang volgehouden en was één van de grote verschillen met Android.
En tot op de dag van vandaag kan je nog altijd kiezen om geen info te tonen (op je lockscreen of bij de widgets) zolang je telefoon vergrendeld is. En ook Siri etc kan je gewoon niet toelaten tijdens "vergrendelde" modus.
Inderdaad. En je kunt er ook nog voor kiezen om bij bv Whatsapp wel een melding te geven dat er een bericht binnenkomt, zonder verder enige inhoud weer te geven.

Dat gaan ze echt wel goed regelen.
Grote fout van Steve.
Kiezen is het sleutelwoord.
Privacy gevoelige meldingen? Functie niet gebruiken. Zo simpel is het.

Veel v/h geneuzel van Jobs was onzin verpakken in een mooi jasje en velen trappen er nog steeds in.
Veel functies weglaten = simpel OS = minder onderhoud = meer winst
Verwijderd @LurkZ25 mei 2023 07:54
Je vergeet meer gebruiksgemak. Je door bergen schermen en een wirwar van opties worstelen om je taak te volbrengen is misschien iets dat een Tweaker leuk vindt, maar de gemiddelde 'gebruiker' zal het worst zijn.
Nou, ik vind dat als tweaker ook maar beperkt leuk, hoor, vooral op telefoons. Als het een beetje goed is ingedeeld, prima, maar niet die wirwar zoals op Android en tot op zekere hoogte op iOS (maar wel een stuk minder dan op Android).
ik heb mijn iPhone zelfs zo ingesteld dat als er notificaties komen en het scherm is gelocked dat je dan niet kan zien wat de inhoudt van die notificatie is. Pas als mijn gezicht wordt herkend (faceID) dan pas kan je zien wat de inhoud is.

bijna niemand die het doet op deze manier maar ik wil zoals iemand hierboven al aangaf niet dat iemand mijn mail/signal of agenda items gedeeltelijk kan lezen.
Hoop dat het uit te zetten is. Vind het altijd fijn om mijn kids te zien alvorens ik mijn telefoon unlock... vooral op het werk geeft dat even perspectief.
Hoop dat het uit te zetten is.
Staat in de eerste zin
Ah, pardon. Je hebt helemaal gelijk.
Windows Phone had het 10 jaar terug al. Stukje bij beetje zie je de handigheidjes terugkomen in iOS en vooral Android. Snap nog steeds niet waarom het nooit aangeslagen is bij het grote publiek.
Langzaam vaak, animaties ter verhulling van deze langzaamheid. Gebrek aan fatsoenlijke apps over de hele linie. Tegels die in de regels nutteloos bleken. Hoeveel informatie was zeer beperkt.

Tevens kon je maar weinig doen qua achtergrond. Ergens bij versie 10 kon je een eigen achtergrond kiezen.

Gebrekkige lokale services en diensten vergeleken bij de VS. De aan o.a. City lens. Camera vaak traag.

Al met al drie keer niks. Zelf kwam ik van een htc titan 1&2, de 1040 en de 920/930.

De hele ervaring is altijd brak geweest. En nooit goed genoeg.
Omdat je bij Windows phone het volume van verschillende types niet los van elkaar kon regelen. Volume van muziek op uit, betekende ook een wekker die je niet hoorde 8)7 (iets wat bij iOS pas sinds kort een beetje te regelen is)
Wat voor impact heeft zo’n feature op de levensduur van zo’n apparaat? Het apparaat staat tot slot wel continue actief en ik neem aan dat het ook continue stroom nodig heeft?
Bij de meeste mensen staat het toestel überhaupt altijd aan ivm updates, notificaties en gesprekken laden. Een scherm aan vraagt altijd wel meer, maar over de lange periode valt dat wel mee als je vaak de telefoon ontgrendelt en naar apps zoekt, als je het in één oogopslag kan zien.

Met andere woorden: het verbruik en efficiëntie ligt aan de gebruiker.
Natuurlijk heeft dat continu stroom nodig, dat heeft always on zelfs met beperkte informatie.
iPad lockscreen snap ik, iPhone niet. Lijkt me op een mobiel die je vaak gebruikt minder handig. Om nog maar te zwijgen over burn-in (ja ook iPhone's doen dat) en stroomgebruik.
Niet alle iPhone hebben een OLED; dus je opmerking over burn-in is niet in alle gevallen valide.
Tegen die tijd zijn een groot aantal van de modellen zonder OLED nagenoeg afgeschreven.
2022 iPhone SE heeft ook LCD scherm; ik mag niet hopen dat je in 1 jaar een telefoon afschrijft.
Dat is dan 1 model… met een minischerm. Lijkt me niet perse nuttig voor deze functie.
De iPhone 14 Pro reeks heeft al always-on display, dus of daar nu een notificatie, klok en widget staat met een wallpaper, of veel meer informatie, het risico op burn-in is hetzelfde.
Idd, mijn iphone x heeft al een oled scherm en terwijl ik zijn voorganger ‘s nachts als klokje gebruikte durf ik dat met een oled scherm niet te doen.
Er zijn clock-apps waarbij de tijd om de paar seconden een paar pixels opschuift.
Lijkt me een fijn idee, oude iPad nieuw leven inblazen aan de muur hangen
Oude ipad en ios 17, ligt eraan hoe oud de ipad is.
Ws zal de oudste ondersteunde generatie van de iPad de zesde generatie zijn (2018).
Ws gaat het alleen werken met AOD devices. Dus vanaf de iPhone14.
14 pro dan, gewone 14 heeft dat niet.
Mijn moeder haar Motorola Droid had een dock waar hij in electrische klok / multimedia speler modus ging. Volgens mij ook met agenda en dat soort dingen.

Grappig om dat zo weer terug te zien.
Het is eigenlijk van de gekke dat er verwacht word dat je 24 uur per dag bereikbaar bent, dat maakt mensen alleen maar onrustig. Dus bij mij gaat de smartphone gewoon helemaal uit en in de la als ik naar bed ga. Pas als ik goed wakker ben en het krantje gelezen heb en een kop koffie heb gedronken gaat de smartphone weer aan.

Denk dat het goed zou zijn als meer mensen dit eens zouden gaan doen om weer eens echt tot rust te kunnen komen. Voor mij blijft in elk geval een smartphone nog steeds puur en alleen een hulpmiddel en niet een 1ste levensbehoefte.
Helemaal door flexibele werken(en thuis werken), mensen ook meetings later plannen of bellen nog.
Ik werk gewoon nog steeds van 8 tot half 5, en wordt laatste tijden gerust eens na 5 uur gebeld(en dan raar vinden dat niet meer opneem).

Ik heb wel eens om half 8 gebeld in de ochtend, en krijg je te horen weet je wel hoe vroeg het is, of ja nu ben ik met de kids bezig die moeten naar school ik begin pas rond 9 uur.

Ik zet mijn mobiel niet uit maar hij gaat om 22:00 op niet storen, dit gaat tot en met 8:00 in de ochtend.
Dan zo ingesteld apps ook geen notificaties geven, ook geen icoontje bij de apps dat er een nieuw bericht is enzo.
Dus als ik mijn telefoon om half 8 zou pakken en kijken, dan staat er geen notificaties geen bolletje of cijfertje bij whatsapp ofzo dat er wat nieuws is net of er nog niks nieuws is.

Sowieso heb ik al een enorme hekel aan notificaties, heb van meeste apps uit staan ook in whatsapp groeps berichten melden volledig uit.
Ik krijg dus ook geen meldingen als @ getagd wordt, alleen met een privé bericht van andere apps krijg eigenlijk geen notificaties(ook niet van mail of iets).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juli 2024 22:20]

Helemaal door flexibele werken(en thuis werken), mensen ook meetings later plannen of bellen nog.
Op zich heb ik verder niets tegen een 24 uurs economie maar men kan en mag van niemand verwachten dan ook daarvoor 24 uur per dag bereikbaar te zijn. Iedereen heeft gewoon een tijd nodig om weer tot rust te komen en kan daardoor ook veel effectiever werken binnen de gezette uren.
Ik zet mijn mobiel niet uit maar hij gaat om 22:00 op niet storen, dit gaat tot en met 8:00 in de ochtend.
Nee bij mij is het echt uit en ik ook geen mobiel op mijn nachtkastje wil hebben liggen, plus om eerlijk te zijn, het is mij ook te veel gedoe om alles dan op non-actief te zetten. Mij kennende vergeet ik dan ook dat ik ergens iets op stil gezet heb, wat mij ook wel al eens bij Whatsapp gebeurd is.
Sowieso heb ik al een enorme hekel aan notificaties, heb van meeste apps uit staan ook in whatsapp groeps berichten melden volledig uit.
Dat kan ik voor 200% met je delen en ik daar ook knetter gek van word van al die notificaties, zowel op de smartphone als ook op de pc/laptop. Ook als je dan bekijkt waarvoor je dan notificaties krijgt dan denk ik bij mijzelf van tjongejonge. Updates van dit, bericht hier, bla bla bla, dus ook websites die vragen om berichten te sturen krijgen meteen een dikke nee.
iPhone kun je zodanig instellen dat er alleen nog maar telefoontjes een berichtje door komen van bijvoorbeeld familie of kinderen en de rest zie je dan de volgende dag wel.
Die 24-uur economie brengt wel wat gemak, maar ook de lasten en net als jij ben ik daar geen grote fan van, maar ik word liever wel wakker gebeld bij iets ernstigs.
Ook onder android :) vanaf 8u 's avonds geen notificatie-geluiden meer en vanaf 11 trilt 'ie ook niet meer, behalve een aantal "gesterde" contacten, gaat ook om 10u 's morgens weer uit, bevalt mij super.
Ik wist niet dat dat kon, waar kan ik dat instellen? Bvd.
Ik kom er in mn settings via Notifications > Do not Disturb (Galaxy XCover 4s)
Ik heb inderdaad dan niet storen ingesteld, maar heb wel wat contacten die er doorheen mogen.
Zoals inderdaad mijn ouders en zusje, maar daar blijft verder ook bij.

Zoals je zegt idd met iets ernstigs ben je toch liever wel bereikbaar.
De niet storen op de iPhone is dacht ik dit jaar aangepast, of vorig jaar en hebben het omgedraaid.
Eerst moest je toevoegen wat je niet wou, nu is het omgedraaid.

Nu moet je toevoegen wat je wel mag storen, of wie bijv bepaalde contactpersonen alleen(Zeg je ouders of gezin ofzo bijv).
Dus standaard staat alles uit, vergeten kan je het ook niet je stelt een tijds schema in, ik heb dan alleen van zondag tot donderdag gedaan(Aangezien dag erna moet werken).
Je kan ook instellen verberg meldingsbadges(Dus die die cijfers of kleurtje bij een app), en Dim toegangsscherm is een optie maakt het scherm iets donkerder nog.
De niet storen op de iPhone is dacht ik dit jaar aangepast
Geen idee hoe het zit bij een iPhone want ik gebruik een Samsung S20 plus Android smartphone.
Dus standaard staat alles uit, vergeten kan je het ook niet je stelt een tijds schema in, ik heb dan alleen van zondag tot donderdag gedaan(Aangezien dag erna moet werken).
Qua tijdsschema wisselt dat bij mij nog wel eens dus ik kan geen vast schema aanhouden en zal het dan altijd handmatig moeten doen. Maar ik heb daarnaast trouwens ook nog vaste telefoon dus in geval van nood kunnen ze mij altijd ook daarop bereiken.
en als er nachts iets gebeurd ? iemand wil je bereiken ? ouders / kinderen / meldkamer.

ik werk met focus profielen, geeft je echt veel meer rust, geen werk gerelateerde meldingen thuis of buiten werktijd ( tenzij ik thuis werkt en zelf kiest voor het werk profiel)
maar ook andersom, op het werk geen snapchat of instagram berichten.
en als er nachts iets gebeurd ? iemand wil je bereiken ? ouders / kinderen / meldkamer.
Mijn ouders leven niet meer en ik heb geen kinderen dus daarvoor hoef ik dan ook niet bereikbaar te zijn. Maar ik slaap al niet bij de gedachte dat er misschien iemand kan bellen, dus vanuit die stress zet ik op bepaalde tijden mijn smartphone gewoon uit. Misschien egoistisch gedacht maar ja, een mens moet toch ook rust kunnen krijgen.
Het zal wel weer aan mij liggen, maar ik gebruik schermvergrendeling om te voorkómen dat een dief of vinder van mijn smartphones mijn identiteit al te eenvoudig kan kapen.

(Het is trouwens een heel gedoe om alle instellingen te doorzoeken naar settings die je moet wijzigen om alle meldingen en berichten op een locked screen uit te zetten).

Hangt er bij voorstanders van functionaliteit op een vergrendeld scherm ook een touwtje uit de brievenbus in hun voordeur?
(Het is trouwens een heel gedoe om alle instellingen te doorzoeken naar settings die je moet wijzigen om alle meldingen en berichten op een locked screen uit te zetten).
Op toestellen met FaceID is dat geen “gedoe”, de setting die ervoor zorgt dat alle notificaties privé blijven terwijl het toestel vergrendeld is staat bij default aan.

Los van dat is de setting zelf ook niet lastig te vinden overigens maar zit gewoon in het FaceID menu (instellingen > FaceID), het is verder een enkele instelling geen “setting” als in meervoud.
Door Donstil:
Op toestellen met FaceID is dat geen “gedoe”, de setting die ervoor zorgt dat alle notificaties privé blijven terwijl het toestel vergrendeld is staat bij default aan.

Los van dat is de setting zelf ook niet lastig te vinden overigens maar zit gewoon in het FaceID menu (instellingen > FaceID), het is verder een enkele instelling geen “setting” als in meervoud.
Op mijn iPhone (SE2, iOS 16.5) zie ik onder "Touch ID en vergrendeling" een hele reeks knoppen onder "TOEGANG BIJ VERGRENDELING", waaronder "Widgets op toegangsscherm" (maar dat is niet de enige). Als ik mij niet vergis stonden de meeste, zo niet alle, op "Aan".

In het hoofdmenu, onder "Meldingen", heb ik "Toon voorvertoning" op "Indien ontgrendeld" ingesteld. Maar daarmee ben je er niet, daaronder volgt een hele reeks apps waarbij je dat per app moet wijzigen. En voor elke app die je installeert zul je dit vaak ook moeten doen.

En dit werkt niet eens voor alle apps: ik heb wat geëxperimenteerd met de app "Opdrachten" (Engels: shortcuts); opdrachten onder "Automatisering" (in elk geval op basis van locatie) veroorzaken altijd een melding op het vergrendelde scherm - die je niet uit kunt zetten.

Ik zou willen dat ik alles op lock screen kon uitzetten, inclusief de camera.

Hoe meer er toegankelijk is, hoe groter het aanvalsoppervlak voor een dief (m.i. leerzame video van The Wall Street Journal - hoewel hierin alleen een pincode afkijken volstaat).

Ik heb trouwens ook een Pixel 6 Pro, onder Android is het vergelijkbaar veel gedoe.
In het hoofdmenu, onder "Meldingen", heb ik "Toon voorvertoning" op "Indien ontgrendeld" ingesteld. Maar daarmee ben je er niet, daaronder volgt een hele reeks apps waarbij je dat per app moet wijzigen. En voor elke app die je installeert zul je dit vaak ook moeten doen.
Nee hoor dat klopt niet. Als je “Toon voorvertoning" op "Indien ontgrendeld" zet wordt de inhoud van alle notificaties verborgen. Tenzij je daar zelf een aanpassing op wilt, dat doe je per app in het menu daaronder.

Zie screenshot, de setting “Indien ontgrendeld (standaard)” komt omdat dit de default setting is.
Op mijn iPhone (SE2, iOS 16.5) zie ik onder "Touch ID en vergrendeling" een hele reeks knoppen onder "TOEGANG BIJ VERGRENDELING", waaronder "Widgets op toegangsscherm" (maar dat is niet de enige). Als ik mij niet vergis stonden de meeste, zo niet alle, op "Aan".
Dit staat los van de notificaties maar gaat om de interactie met het lockscreen. Daarin kan je een andere selectie maken.

Advies is om daar bijvoorbeeld het bedieningspaneel uit te zetten, zodat het toestel zonder unlock niet op de vliegtuigstand gezet kan worden.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 22:20]

Bij mij staat er het telefoonnummer van mijn partner op die ik verzoek op te bellen om te melden dat mijn toestel gevonden is, en zij heeft datzelfde gedaan.
Door FONfanatic:
Bij mij staat er het telefoonnummer van mijn partner op die ik verzoek op te bellen om te melden dat mijn toestel gevonden is, en zij heeft datzelfde gedaan.
Goed idee, dat ga ik met mijn vriendin bespreken!
Het bleek ook een goed idee tiles aan te schaffen. Ze vond er van de week een verloren mapje mee terug dat iemand vond die door zo'n zelfde tile via Bluetooth gewaarschuwd was dat ze langs een verloren tile fietste. Gelukkig bestaan er nog eerlijke vinders.
Zal leuk zijn als het gecombineerd wordt met een MagSafe-dock (met speaker ingebouwd via bluetooth). Plaats je de telefoon op de dock wordt hij automatisch een "smartdisplay", doe je dat niet gaat het scherm gewoon uit.
Dat kan je ongetwijfeld met een Shortcut instellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.