Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

Wat verwacht jij van Apples WWDC? - Mixed reality, iOS en one more thing

05-06-2023 • 08:00

134

titel

Komt die VR-headset er nou eindelijk, of wordt het nou AR of MR? Is dat de 'one more thing' of heeft Apple nog iets anders in petto? En wat wordt er precies anders aan de iPhones? Apple organiseert vanavond zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC en daar doen we natuurlijk uitgebreid verslag van, maar we zijn ook benieuwd wat jullie verwachten: wat denk jij dat Apple allemaal aankondigt?

Headset

Mocku-up: Apple VR-headsetDat Apple werkt aan een eigen headset, is inmiddels al jaren bekend. Maar hoe die headset er in de praktijk uit komt te zien, is al minstens zoveel jaren onduidelijk. Er gaan al lang geruchten dat Apple met een eigen bril komt, maar 2023 lijkt nu het jaar dat het bedrijf die definitief presenteert. Zo nodigde Apple journalisten die over VR schrijven uit voor het evenement. Het is nog niet bekend wat voor bril het wordt; is dat een volledig afsluitbare virtualrealitybril zoals de Oculus Quest, wordt het toch een augmentedrealitybril zoals de Spectacles van Snap of gaat Apple Googles klassieke brillenproject dunnetjes overdoen? Volgens recente geruchten van The Wall Street Journal gaat het om het beste van beide werelden: een mixedrealityheadset. Naast de grote vraag hoe dat apparaat werkt, is ook nog onbekend wat de MR-headset gaat kosten. Bronnen hebben het over bedragen van tussen de 1500 dollar en de 3000 dollar. Wat denk jij? Of misschien belangrijker: wat hoop je?

Nieuwe iOS

Waar we hoe dan ook niet over hoeven te twijfelen, is of er een nieuwe iOS uitkomt. WWDC is het moment van het jaar dat Apple zijn nieuwe mobiele besturingssysteem toont. Dit jaar zijn er al een paar geruchten uitgelekt; zo zou Apple het lockscreen een smartdisplay willen maken, zou er een dagboekapp komen en wordt mogelijk het Dynamic Island uitgebreid. Waarschijnlijk krijgt iOS 17 ook integratie voor de MR-headset, maar hoe dat eruit komt te zien, blijft de vraag.

Er is dit jaar opvallend weinig uitgelekt over de aankomende macOS-update. Dat versie 14 tijdens WWDC wordt aangekondigd, lijkt niet meer dan logisch, maar het is totaal onbekend wat daar nieuw aan is. Tweakers gaat zo snel mogelijk aan de slag met de bèta van het OS.

Google Nest Hub
De widgets in iOS 17 zouden lijken op die van de Google Nest Hub.

MacBooks

Op het gebied van MacBooks lijkt er vooral een interessante nieuwe Air aan te komen. Al een jaar geleden noemde een analistenbureau een 15"-model in een rapportage. Ook nu gaan er geruchten rond dat Apple een 15,5" MacBook Air uitbrengt en dat het die toont tijdens WWDC. Welke chip die zou krijgen, is niet bekend. Mogelijk gaat dat weer om Apples M2, die de MacBook Air uit 2022 ook had.

Nieuwe chips?

Die M2-soc introduceerde Apple vorig jaar tijdens de ontwikkelaarsconferentie. De soc werd naast de MacBook Air ook in de nieuwe MacBook Pro gezet, dus als er inderdaad een nieuwe MacBook Pro wordt aangekondigd is het niet ondenkbaar dat Apple ook dit jaar een nieuwe soc introduceert. Toch is er vooralsnog niets uitgelekt over een mogelijke M3. Er zijn hier en daar wel details over de aankomende chip uitgelekt, zoals het feit dat die twaalf cores krijgt, maar een releasedatum is er nog niet. Het lijkt er dan ook niet op dat we dit jaar een M3 te zien krijgen, maar wie weet... Misschien is dat juist wel de one more thing...

WWDC 2023

Wat verwacht jij van Apples WWDC?

Sommige dingen, zoals de komst van een nieuwe iOS en macOS, kunnen we al voorspellen. Maar wat wordt de one more thing? En welke specs gaat die headsets bevatten? Wij zitten paraat, maar wat denk of hoop jij dat we vanavond te zien krijgen? Laat het weten in de reacties!

Reacties (134)

134
134
41
5
0
84
Wijzig sortering
En op:

https://www.apple.com/apple-events/

En via de “TV” app op alle iDevices, Mac en Apple TV.
Ik dacht dat 10.00am PT pas om 20:00 onze tijd was.
De terugkomst van AirPort WiFi routers (kan altijd hopen).
Ik ben nieuwsgierig, wat maakte dat ding zo goed t.o.v. andere routers dan?
Wat wel mooi was, voordat Apple de functionaliteiten van de beheerapp ging terugbrengen, is dat zowel de basis, als meer geavanceerde functionaliteiten makkelijk in te stellen waren. (Kanaal- en frequentiekeuzes, zendvermogen).

Ook ondersteunde ze heel goed het uitbreiden van een netwerk (roaming SSID), inclusief wireless extending/bridging, terwijl "mesh" nog niet eens als marketingbegrip was bedacht.

Geintegreerde Time Machine en file sharing/NAS, hoewel langzaam, ook voor de tijd, maakten het plaatje rond (alleen op de "time capsule" versie).

De Apple Time Capsule (2013) was destijds een van de eerste 802.11ac routers voor het grote publiek. Ik heb jaren veel plezier gehad van die apparaten. De reden dat ik ze tegenwoordig uit mijn netwerk heb gehaald is dat ik niet meer de dekking nodig heb, intussen een 802.11ax ("Wifi 6") router heb, Time Machine nu op een andere (snelle) manier doe en ze natuurlijk wel stroom stonden te verbruiken.

Als je ze nog hebt, kunnen ze nu nog prima mee, maar als je nieuw gaat aanschaffen is een energiezuinige 802.11ax verstandiger

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juli 2024 04:19]

Misschien even random, maar ik doe mijn Time Machine backups tegenwoordig op een drietal roulerende SD kaarten. Wat je zegt klopt: Time Machine over het netwerk is traag. Dat heeft te maken met verschillende dingen, onder meer dat je via het netwerk niet efficient een delta vergelijking kan maken binnen een bestand.

De performance via een SD kaart gaat zo veel sneller, en dat scheelt ook weer CPU gebruik. Niet omdat de rauwe doorvoer zo veel sneller is, maar omdat netwerk protocollen veel overhead toevoegen.
Maar gebruik je dan 512gb SD kaarten? Waarom niet een ssd?
Omdat qua snelheidswinst een SSD eigenlijk niet zo veel oplevert voor een backup oplossing. De eerste backup is best groot, maar daarna is het incrementeel. Dat is vervelend over een netwerkprotocol (veel bestanden, Time Machine moet bestaande backups uitlezen om te diffen, etc), maar een SD kaart heeft een lokaal (en versleuteld) APFS bestandssysteem, en dat gaat een stuk efficiënter.

Daarnaast hebben SSDs alsnog een USB connectie nodig, maar een SD kun je gewoon inpluggen. microSD kun je ook in een redelijk kleine SD adapter stoppen; die is dan zo klein dat die zelfs in meeste hoezen past, en sommige steken helemaal niet uit dan heb je gewoon meer interne opslag, eigenlijk. En 512GB SSD kaarten zijn tegenwoordig zo betaalbaar dat ik dat de beste oplossing vind.
Apple was een van de eerste die het automatisch beheer van meerder accesspoints eenvoudig beschikbaar maakte voor consumenten.
Nadat Apple daarmee was gestopt duurde het nog een paar jaar voordat andere merken hiermee verder gingen. Inmiddels krijg je het zelfs bij KPN of Ziggo erbij als je wil.

Het was gewoon "vrij goed" met weinig geneuzel en instelbaar met app, niets via web configs prutsen enzo.
Ik heb er hier nog 2 staan en qua stabiliteit is het niet geëvenaard. In de tussentijd een TP-LINK Archer gehad omdat ik dacht dat het tijd voor vernieuwing was maar die ligt inmiddels in de kast te verstoffen. Ook de WiFi punten van T -Mobile zijn retour afzender omdat ze, ondanks WiFi 6, niks toevoegen aan snelheid of stabiliteit. De enige reden waarom ik nu nieuwe access points zou willen is WPA3.
Ja dan noem je ook wat. Ik heb ook altijd ruzie gehad met TP-Link routers. (De Omada-lijn heb ik nog niet gebruikt, dus die hou ik buiten beschouwing.) en die dingen van T-Mobile (ZYXL) zal ook niet bijster goed spul zijn.

Zelf heb ik nu een Fritz!box en Fritz!Repeaters in Mesh-opstelling en dat werkt erg goed. Vervangt ook mijn KPN-modem (box 12) want dat ding was ook verschrikkelijk. Ik geef het je mee, mocht je in de toekomst nog een poging willen wagen en niet gelijk in de pro-sumer apparatuur willen stappen. Maar als je nu nog tevreden bent, lekker laten hangen allemaal.
Thanks, Fritz! is idd ook wel een betrouwbaar merk. Toch maar wat meer uitgeven tegen die tijd :)
Ik ben van Airports Extreme naar Ubuiqiti Unifi gegaan. Dat was het enige wat net zo stabiel was.
Helaas kan ik de AirPorts niet opnemen in mijn mesh network. Daardoor heb ik er nu twee die soort van werkeloos zijn. Wel jammer want het was goede technologie.
Ik heb wel nog 2 AirPorts express aangesloten, maar dan als AirPlay 2 punt en print server.
Dan moet je bij Ubiquiti zijn. Opgericht door ex-Apple medewerker die op de AirPort afdeling werkte (https://9to5mac.com/2020/06/27/ubiquiti/).

Zelfs de verpakking, van Unifi bijvoorbeeld, lijkt erg op de verpakkingen van Apple.

<typo>

[Reactie gewijzigd door Xand3r op 26 juli 2024 04:19]

Ik heb ze hier hangen, maar het is een heel andere categorie dan de AirPorts (heb ik hier ook nog liggen). Je hebt een controller nodig om de boel te beheren: een java-applicatie met een oude versie van MongoDB. Ik heb voor ~€100 zo'n CloudKey gekocht, maar dat ding is erg foutgevoelig, ik heb al een paar keer m'n netwerk moeten recoveren van een backup. Je kunt de controller ook lokaal draaien, maar dan moet je computer aan staan voor beheer. Daarnaast helaas ook de nodige updates gehad die zaken stuk maken. Zeker geen plug-and-play zoals de AirPorts.
Draai de controller op een Synology Nas als docker, en dan is het zeer stabiel. Maar inderdaad, een veel hoger tweaker gehalte dan een Airport.
Ik had twee WiFI AP en een Dream machine Pro; het ding ligt inmiddels te verstoffen omdat de connectie naar buiten om de haverklap eruit vloog. Alles was up to date. Ander merk gekocht en sindsdien totaal geen problemen meer. En dat is jammer want het interface van de Ubiquity vind ik er mooi uitzien en werkt best fijn.
Waarom zou je die nog willen? Het werkte opzich wel prima maar ze zijn hard ingehaald door Mesh routers. Enige extra voordeel dat ik zie waren de Time Machine back ups als je er eentje had met een harde schijf.
Airports gedragen zich aardig als een mesh netwerk. Het heette toen nog niet zo maar de functionaliteit zat er toen al in.
Da’s waar. Je kon met de AirPort utility hun extenden als een mesh netwerk. Ikzelf had een Time Capsule en 2 extended verticale AirPort Extreme. Het werkte naadloos, al vind ik mijn huidige Orbi router en 2 satellieten met wired backhaul het allemaal net wat vlotter doet. Ik zie niet echt in waarom Apple dit soort producten nog zou moeten uitbrengen. Mesh systemen worden al door internet providers aangeboden, soms zonder extra bijbetaling. En backups..dat wilt Apple niets liever dan dat je op hun iCloud doet.
Waarom zou je die nog willen?
Omdat ze goed en stabiel waren!
Het werkte opzich wel prima maar ze zijn hard ingehaald door Mesh routers.
Daar ben ik het niet mee eens. Qua gemak van setup (in een app), auto sensing van instellingen (bridge vs router met NAT, aanmaken nieuw netwerk vs uitbreiden bestaand netwerk, ...), geavanceerde instellingen, netwerk schijf van USB schijf, USB printer als netwerk printer, parent settings, client list, logs, ..., een moderne mesh set heeft niks wat niet ook al op de Airports zat!
Enige extra voordeel dat ik zie waren de Time Machine back ups als je er eentje had met een harde schijf.
Het was al mesh met roaming voordat we mesh met roaming hadden!

Je had geen Time Capsule nodig, ook een Airport Extreme met een USB HDD werkte prima! Niet alleen voor Time Machine backups, maar ook voor bv streaming video naar een Apple TV met Infuse Pro erop.
Ik hoop met je mee. Echt al jaaaren op zoek naar een fatsoenlijk alternatief maar werk er nog steeds mee. Echt al vanalles geprobeerd maar niks werkt zo stabiel als dit (helaas want toch al wel exteem out of date).
Zou ook op mijn wensenlijst staan. Heb jaren allerlei Netgear (nighthawks) etc geprobeerd.
Toch elke keer strubbelingen.
Drie jaar terug paar oude AirPorts genomen. Geïnstalleerd en werkt als een tierelier met ‘mesh’ etc.
Mega bereik in de tuin. Snelheid is voor mij zeker ook goed genoeg!
Die VR bril gaat helemaal niet komen. Daar is helemaal in de wereld geen behoefte aan. Ik zie dat totaal niet gebeuren. Ik zie geen enkele toepassing in mijn (niet zakelijke) omgeving waar een vr bril een oplossing voor is. Technology Push is niet een strategie wat Apple doet. Een iphone was -wel- een logische stap na de windows full slab phone.
VR misschien niet, maar MR wel degleijk. En Apple zou Apple niet zijn als we over 3 jaar zien dat zij het gepresteerd hebben om het zó'n boost te geven dat iedereen daarna op de bandwagon gesprongen is.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 26 juli 2024 04:19]

Nou, dat zou dan wel weer valse toekenning zijn, want het is toch echt Meta en HTC die VR/MR op de kaart gezet hebben en dankzij hun lange adem er voor gezorgd hebben dat de wereld nog interesse bleef houden in VR/MR. En het hypocriete is dan ook nog dat Meta er op aangekeken wordt dat ze een semi gesloten systeem hadden, maar Apple wordt er dan weer om geprezen.
Naja, er is een verschil tussen een markt in leven houden en een markt groot houden. Juist HTC was een grote speler op de smartphone markt voor Apple die markt op zijn kop zette. In het begin was bij verre het grote verschil tussen de eerste iPhone en de rest van de smartphones dat de iPhones veel minder konden en een hele simpele user interface hadden, dat was zo goed als de enige innovatie.

De kans lijkt mij erg groot dat als Apple met een bril komt, dat die helemaal niet zoveel kan doen. HTC en Meta maken mooie apparaten, maar het blijft vooralsnog een niche product. Mogelijk dat Apple iets gevonden heeft om het toegankelijker te maken, bijv. door een goede integratie met hun andere devices (de iPhone die het rekenwerk doet, bediening via watch/iPhone/iPad, geluid via airpods, en je hoeft helemaal niet zo'n dure/zware bril te leveren meer bijv.).
Ja, maar wees eerlijk, als je moet kiezen tussen een Facebook-account óf géén FB-account, kiezen toch flink wat mensen om géén FB-account te maken ;)

Je moet ook het ecosysteem meekrijgen. Tuurlijk, voor de iPod waren er ook MP3-spelers. Voor iTunes waren er wellicht ook wel online muziekwinkels. Vóór de iPhone waren er ook wel (semi-)smartphones. Maar je hebt een miljardenbedrijf nodig om er een succes van te maken.

Meta kan dat, HTC al wat minder. Tuurlijk bestaan er wel VR/MR-brillen maar als je een collectief als iOS-ontwikkelaars mee kan krijgen gaat het in één keer een stuk sneller. En die Metaverse die FB al een tijdje belooft is ook op sterven na dood, niemand die daar nog intrapt mag ik hopen..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 26 juli 2024 04:19]

Nouja, het gaat niet om een facebook account, maar om een meta-account. Wel 2 compleet verschillende zaken. En tja, als je bij een digitale shop spullen wilt kopen zul je een account nodig hebben.
We zullen wel zien wat 't wordt vanavond. Voorlopig nog zoet met Zelda en Diablo.. meestal kijk ik echt wel uit naar die Apple conferenties maar nu heb ik er gewoon geen tijd voor eigenlijk. Zijdelings wellicht..
ik zie dat nog nergens AR/MR doorgebroken is en ook nog niet gaat gebeuren, ik kan proeven dat je een apple voorkeer hebt en als apple de eerste is die het oo grote schaal door laat breken, alle eer naar apple,alleen mircosoft is echt door gebroken en heeft een deal met het Amerikaanse defensie.

maar het grootste probleem is dat het natuurkundig AR/MR door nartuurkundige wetten niet eens is gerealiseerd kan worden zoek maar eens op.doe je research maar eens.

Video-passthrough waar ik denk dat Appel VR naar toe gaat, dit is niet het ECHTE AR/MR want het beeld van de echte wereld wordt met een aantal camera's naar jou op het schermpje voor je ogen met daar op de 2D/3D beelden.dat noem ik een fictieve wereld, want je staat niet echt in de wereld maar je kijkt als het waren naar een hele hoop pixels.
HTC, META, maken ook gebruik van Video-Through pass en dat is vind ik ook nep.
het is een hele hoop marketing en heeft eigenlijk niks te maken met AR/MR ik hoop dat video-through gewoon een tussen stap is naar see-through naar het echte.

see through-AR/MR dat betekent dat je geen camera's nodig hebt om de echte wereld te zien, want je kijkt door de schermen heen naar de echte wereld, met een spiegeltje, lasers etc etc worden er holorgrammen geprojecteerd naar jou ogen, dat lijkt al een stuk meer op wat een echt AR/MR zou moeten zijn.
er zijn nu ook voor ontwikkelde schermen zoals scanning-waveguide display's en die werkt om de natuurkundige problemen heen, het lost de natuurkundig niet op, maar werkt hier om heen.
google glass, microsoft-hololens en magic leap zijn brillen die gebruiken maken van deze techniek.

see-through komt veel dichterbij de echt MR/AR dan Video-through pass, maar ja alle die tech bedrijven zullen allemaal het geld ruiken en zullen Video-passthrough gaan pushen en voor het grote geld gaan!

toch ben ik echt benieuwd met wat apple gaat komen, het grote geld Video-pass through of gaat het naar de (optical)-see through technieken, ik denk dat apple met het eerste gaat komen en dat ze pushen naar video-through pass omdat daar mee hun eigen apple AR-KIT gelijk trekken met smartphone.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 juli 2024 04:19]

Google Glass werkte met 'echte' AR. Dat is echter al wat jaartjes oud en, laten we eerlijk zijn, het is nogal des Googles om niet alles op alles te zetten om het tot een succes te maken (Stadia, en legio andere Google producten zijn daar het bewijs van).

We zullen het zien. Maar als er één bedrijf die iets tot must-have kán maken is het Apple wel. Denk aan smartphones, MP3-spelers, all-in-ones... juist omdát ze het OS en software feilloos op elkaar aan weten te sluiten.

Ja ik heb misschien soms een kleine voorkeur voor Apple - maar objectief gezien is dat gebaseerd op wat ze wél goed kunnen. Marketing en design hebben ze prima op orde. En met hun App Store en developer community heb je dan gelijk een grote te pakken.
het maakt niet zo veel uit of het labeltje "echte AR" er wel of niet op geplakt kan worden. De vraag is, kunnen ze iets op de markt zetten wat de consument interessant genoeg vindt om er 1500 of 3000 aan uit te geven.

Wat je steeds weer ziet is dat mensen bereid zijn om aanzienlijk meer te betalen voor Apple producten. Apple producten worden over het algemeen (subjectief of objectief!) gezien als "beter", en een behoorlijke groep mensen is bereid om daar dik voor te betalen.

Waar Sony, Valve, Meta en noem ze maar op niet weg zouden komen met AR/VR bril van 1500 EU of meer, zou het mij niet verbazen wanneer Apple toch weer miljoenen exemplaren van hun variant verkoopt.
zakelijk gezien heb je natuurlijk gelijk en zal apple de markt van VR en de na gebootste mogelijkheden zoals AR en MR geanalyseerd hebben, apple zal hebben gezien dat er toch een grote markt hier mogelijk zal zijn en dan maakt het niet uit of er ECHT AR-MR gebruikt wordt en dat ze dat ze de marketing machine op volle toeren laten draaien.
voor de consument maakt het misschien ook niet uit, 99.0 procent die een VR brill koopt, weet niet eens is wat video-through pass is en weet niet hoe dit allemaal werkt, de consument ziet alleen AR/MR op de verpakking staan of nog niet eens is en vinden het gewoon mooi dat je nu een soort van hologram ziet bij de HTC, Sony, Meta, etcetc.de consument maakt het ook niet uit wat ze voor geschoteld krijgen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 26 juli 2024 04:19]

Die VR bril gaat er zeker komen, daar is in de wereld wel degelijk behoefte aan. Dat jij in jouw omgeving geen toepassing voor ziet ligt meer aan jou dan. Alleen voor gaming is VR al een heel ding, compleet anders dan gamen op een flatscreen. En op zakelijk gebied is er zeker een markt voor, naast bv architectuur en design. VR brillen worden nu al in de industrie regelmatig gebruikt bij bekijken van ontwerpen van bv auto's etc.
Misschien realiseer je je het niet, maar wat je opnoemt zijn allemaal niche markten:
  • Gaming -- Volgens de Steam Survey van mei 2023 hebben 1,87% van de gamers een VR headset.
  • Architectuur/design -- ik kan hier weinig over vinden op het internet; vooral veel (datumloze) white papers en gesponsorde content over de voordelen. Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar betekent niet dat elke architect daar nu gelijk mee bezig is.
  • Industrie -- iets vergelijkbaars zie ik in voor industriële toepassingen. Veel reclame geleuter, maar weinig echte toepassingen (alleen b.v. deze Jaguar Land Rover virtual cave uit 2010).
Misschien gaat Apple ons allemaal wegblazen met de Reality Pro. En denken we achteraf weer net als bij de iPhone: "hoe hadden ze het kunnen voorspellen?"
Maar voorlopig zie ik alleen maar brillen waar de meeste mensen na een tijdje misselijk van worden en veel in zullen zweten. En dat voor een pittig prijskaartje.
Omdat iets een 'niche' zou zijn maakt het nog niet dat 'de wereld' er geen behoefte aan heeft.
Vr brillen in de design en engineering industrie blijven een gimmic om een kortstondige ervaring te kunnen geven. Nog nergens essentieel ingebed in het primaire process. (I know) Wellicht je je afleiden door marketingplaatjes.
Apple komt zeker uit met een VR/MR bril. Maar ik zie dat ook niet direct een succes worden. Het hele idee van zo'n bril en afgesloten zijn van je omgeving -- da's gewoon moeilijk te verkopen aan de grote meerderheid. En met prijzen van 1500 - 3000 dollar? Zelfs voor business doeleinden zie ik dat geen vlucht nemen. Of zie jij jezelf al met zo'n bril in een online meeting zitten?

Mijn gedachten hierover komen aardig overeen met dit artikel op Forbes: Apple’s VR Headset Is Rumored To Cost $3000, So Good Luck With That
"Maar ik zie dat ook niet direct een succes worden." Dat dacht men ook van de smartphone tot de iPhone werd gelanceerd in 2007. Men dacht dit ook over tablets tot de iPad werd gelanceerd in 2010. Men dacht dit ook over de Airpods in 2016. Toch allemaal succesformules van formaat. De Apple reality Pro is het kindje van Tim Cook en heeft goede kans, gezien de gelekte specs, om succesvol te worden.
Weet ik niet: ik had vroeger veel reizen (>100 reisdagen per jaar!) om met jan en alleman te praten. Maar voor een ontmoeting van 2 uur in China ben ik dan wel minimaal 2 dagen weg, al combineerde ik dan meestal meerdere besprekingen in een reis. Toen kwam COVID19 met zijn reisbeperkingen en tegelijkertijd Teams als alternatief. Veel efficiënter, maar toch nog niet hetzelfde als met mensen in een kamer zitten. Als ik nou eens in een virtuele omgeving die mensen kon ontmoeten i.p.v. Teams o.i.d. en me ook eens met mensen in een conferentie kon afzonderen in de pauze van een conferentie of zo, dan zouden zakenreizen wat mij betreft verleden tijd kunnen worden en die €3000 die dat ding volgens sommige geruchten kennelijk moet kosten verdien ik in een paar maanden terug. Ook een simpele ontmoeting met collega's op een "dinsdagmorgen in de winter" zou je voor de aardigheid op het "strand van Hawaii" kunnen houden.
De wereld is gebouwd door mensen met een verbinding. Dat krijg je niet met een teamscall met china. Daar moet je heen om te begrijpen waar en hoe ze werken, hoe ze leven en wat ze beweegt. Sorry. Vr gaat daar niets in oplossen. Alleen tussen de fysieke ontmoetingen door wel.
Een stukje wel, persoonlijk contact is belangrijk.
Maar voor zakelijk contact hoef ik niet te weten "hoe het met zijn dochter gaat". Ik denk dat met een Teams ontmoeting al veel reizen zijn uit te sparen, dat zie je ook aan de teruggang van veel conferenties. Als dit ding nog beter is wordt de noodzaak weer wat kleiner en hoef je alleen voor de belangrijkste meetings nog de deur uit.
Conferenties zonder persoonlijk contact hebben veel minder waarde anders dan terug kunnen kijken als webinar. Daarmee is de functie van de conferentie: "ontmoeten" tot niet veel meer gereduceerd dan "content". De waarde van de conferentie mijns inziens zit in de persoonlijke verbindingen die je kunt leggen met een groot aantal mensen. Wellicht als niet-beslissingmaker of project-lid is het belang van het 'weten hoe het met zijn dochter gaat' ook niet hoog. Maar diepe relaties (ook met groot zakelijk nut) kun je niet aangaan zonder te ander te begrijpen wat hem of haar beweegt.

Ja je komt heel ver zonder fysieke meetings, en het is fijn dat je niet voor ieder wissewasje de wereld in moet en tijd kwijt bent aan jezelf verplaatsen. Maar dat houdt op als je iets substantieels wilt bereiken.
Maar Apple was ook juist heel goed in het creëren van vraag en hype, dus waarom zouden ze het niet proberen met een MR bril?

In principe is de afzet markt al gecreëerd, genoeg trouwe klanten die alles in het eco systeem kopen, alleen nog een product aankondigen.

Of ze het nu al gaan doen is maar de vraag.
Het zou tof zijn als er een Xbox GamePass app zou komen voor macOS en iOS.
Gamepass draait prima in safari op iPadOS. Wat voegt een app toe volgens jou?
Performance (er is best wel wat overhead, zowel qua clientside mogelijkheden als in het protocol) en features. Ook vind ik het irritant dat die balk om te sluiten altijd onderaan blijft staan.
Dream on. Als ik zie hoe 'moeizaam' (understatement) de samenwerking is met bijv. Epic, dan zal het toelaten van (meer) concurrenten in het eigen ecosysteem niet direct voor de hand liggen.
Met iOS 17 gaan ze ook aankondigen (of er niks van zeggen maar wel releasen) dat side loading mogelijk wordt om aan Europese wetgeving te voldoen. Natuurlijk gaat Apple de Xbox Game Pass app niet aankondigen, maar wees er maar zeker van dat deze wel bestaat.
Nieuwe iPhones met USB-C ipv Lightning zou ideaal zijn.
Maar dat ga je vandaag niet horen. Nieuwe iPhones worden in september aangekondigd. De verwachting is wel dat Apple al zijn devices over gaan zetten op USB-C zoals al op hun MacBooks en sommige iPads.
Ik ben zelf benieuwd naar de headset. Ik gok dat zij groot inzetten op AR/VR gaming en content bekijken (Netflix, Apple TV+) op een megascherm met spatial audio dankzij de AirPods Pro/Max.

[Reactie gewijzigd door Master Chieftec op 26 juli 2024 04:19]

Nieuwe iPhones komen in september uit. Ze worden al voor de zomer aangekondigd.
Nee. iPhones worden in september geïntroduceerd en laatst september/oktober zijn ze verkrijgbaar. Dit is al jaren zo. De zomer begint bij mij in juli, niet in september ;)
ah ja, je hebt gelijk.
Dat was heel vroeger inderdaad zo, maar ik denk inmiddels al zeker 10 jaar niet meer.
Nieuwe iPhones met USB-C komen in september.
Betere ipods pro ook. Versie 1 deed het prima op de fiets (geen windgeruis) a versie 2 is dramatisch slecht wat dat betreft…
Ha, die ervaring had ik met de reguliere airpods ook. gen 2 kon ik op de fiets gewoon mee bellen, met gen 3 kan ik niet eens wandelend een gesprek voeren zonder opmerkingen over de kwaliteit.
Is dit niet een software gerelateerd probleem?
Ik dacht een tijdje geleden te hebben gelezen dat mensen ervaarde dat de kwaliteit met dezelfde AirPods slechter is geworden.
Is dat dan dat de wind langs de siliconen dopjes raast of vanwege de noise cancelling?
Als dat het laatste is: Is noise cancelling wel zo veilig in het verkeer? Ik zou dat toch afraden.
Ik dacht dat Apple softwarematig belangrijke geluiden er nog door laat indien je dat wilt.
Maar uiteindelijk zolang je maar goed uit je doppen kijkt hoef je nergens in gevaar te komen. Dove mensen nemen ook probleemloos deel aan het verkeer.
Doven nemen heel anders deel aan het verkeer dan niet doven. Zie onder andere de informatie op doof.nl
Als je doof bent, heb je een ander referentiekader: je weet niet hoe een naderend voertuig of een voorbijrazende motor klinkt, maar je hebt van jongs af aan geleerd om de verkeersveiligheid op een andere manier waar te nemen en te interpreteren. Het gezichtsvermogen en het waarnemen van trillingen spelen hierbij een belangrijke rol.

Horende personen die een koptelefoon dragen missen essentiële verkeersinformatie die hun primaire zintuigen nodig hebben om gevaar te herkennen en te interpreteren. Dit is bij doven niet het geval; die interpreteren deze situaties zoals ze dat in het dagelijks leven ook doen.
bron: https://www.doof.nl/samen...eiligheid-in-het-verkeer/
Maar als horende kan je dat ook gewoon aanleren, of er gewoon altijd bij stilstaan dat je overal moet op letten.
Het zou een goede zet zijn als de hardware prijzen van upgrade,s eens flink omlaag gaan, zoals : SSD,s / Ram
Want dat dat echt niet meer.
Voelt als oplichting... 8Gb Ram meer 207€ enz
Ik betwijfel het. Het is simpelweg een te bruikbaar systeem om de basisversie met relatief weinig marge te verkopen, maar diegenen die meer willen er vrolijk voor te laten dokken. Als je de totale winstmarge even groot wilt laten blijven zou het alternatief duurdere basisversies zijn, met fatsoenlijker geprijsde upgrades, maar dan haken de kopers van de basisversie misschien af. Hoe onsympathiek ook, ik betwijfel of ik het anders zou doen.
Swiftly developing.
Ik vermoed AI in xcode.
Code new worlds.
Iets in de AR/VR space.
Dat laatste is mijn eerste gedachte ook. New worlds, AR/VR world.
The return of the Newton :)
Zou leuk zijn als ze eindelijk eens Apple Fitness+ uitbrengen in NL. Wat mij betreft nog altijd een gemiste kans van Apple tijdens de pandemie.

Ja, ik weet dat je er via een omweg met apart AppleID geregistreerd uit Amerika omheen kan, maar ik wil niet continue switchen tussen AppleIDs
Terwijl wij hier prima om kunnen gaan met content in de Engelse taal. Inderdaad gemiste kans. Ik denk dat hier genoeg mensen zijn die er een abbo op nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.