Apple nodigt journalisten die over VR schrijven uit voor WWDC

Apple heeft diverse journalisten die doorgaans schrijven over VR uitgenodigd voor zijn ontwikkelaarskeynote op Worldwide Developers Conference. Geruchten gaan al maanden dat Apple daar een VR- en MR-headset aankondigt.

Onder meer Norman Chan en UploadVR kregen een uitnodiging voor de keynote, terwijl die er normaal niet bij zijn. De uitnodigingen van de VR-experts zijn voeding voor geruchten dat Apple inderdaad zijn VR-headset op WWDC zou willen presenteren. Geruchten over de headset gaan al heel lang en er zijn veel details naar buiten gekomen.

Gebruikers kunnen volgens eerdere informatie de accu verwisselen om meer gebruikstijd te krijgen. Om gebruikers minder te isoleren, heeft de VR-headset een scherm aan de buitenkant die de gezichtsuitdrukking van de gebruiker weergeeft. Het gaat om een scherm met lage verversingssnelheid om de accu te sparen.

Die gezichtsherkenning werkt met een camera per oog. Die camera's werken ook met de software voor 'foveated rendering', een techniek waarbij vooral waar de gebruiker naar kijkt scherp is. Dat scherpe beeld moet komen van twee micro-oled-schermen met een 4k-resolutie van Sony. Motoren stellen de lenzen precies af op de pupilafstand van gebruikers, terwijl er ook lenzen moeten komen voor brildragers. Gebruikers hebben een gezichtsveld van 120 graden, iets meer dan bij de Meta Quest 2 en Pro.

In de VR-headset zitten tot twaalf camera's en sensors om de gebruiker in de gaten te houden, waaronder een sensor voor de benen van een gebruiker. Ook zitten er LiDAR-scanners is om de omgeving in kaart te brengen. Die camera's zijn grotendeels verborgen om het design niet te verstoren.

De headset is gemaakt van aluminium, glas en koolstofvezel om de headset zo licht mogelijk te maken. Wel zit er een Digital Crown op de headset, net als op de Apple Watch en Airpods Max. Die maakt het mogelijk om te wisselen tussen VR en camerabeeld van de echte wereld. Bluetooth-headsets werken niet met de VR-headset en ook een 3,5mm-jack voor audio is er niet. De VR-headset is alleen bruikbaar met recente AirPods om zo audio met een lage latency mogelijk te maken.

De software is vooral gericht op videovergaderen en niet op gaming, zo claimt The Information. Daarvoor zitten er in de software avatars met gezichtsuitdrukkingen. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld modellen van bijvoorbeeld stedenbouw op een tafel te tonen. Ook is het mogelijk iOS-apps in 2D in de software te draaien.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-05-2023 • 07:28

99

Reacties (99)

99
98
53
1
0
38
Wijzig sortering
En toch denk ik niet dat dit een markt wordt. De mens is te nuchter om met een bril op zich te moeten/willen begeven in een andere wereld. En al helemaal als je avatars gaat gebruiken tijdens vergaderen. Ik denk dat via een webcam vergaderen toch de voorkeur blijft houden ondanks dat je met AR je projecten op tafel kan projecteren.
Erg kortzichtig. Je zult een veel rijkere ervaring en interactie met elkaar kunnen hebben als je niet allemaal als een miniatuur op een plat scherm wordt weergegeven, maar virtueel ruimtelijk bij elkaar kunt zijn en in die virtuele ruimte zowel 2d als 3d projecties kunt tonen. Met daarbij mogelijk voor het eerst de mogelijkheid van digitaal oogcontact obv eye tracking en eventuele gesture tracking.
Video meeting via webcam zal over een tijdje aanvoelen als video opname met de eerst smartphones die video konden opnemen,

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Ik vraag me af voor welk soort vergaderingen dit bedoeld is. Ik ga ervan uit dat mensen het persoonlijk contact altijd nog het fijnst vinden bij live aanwezigheid van iedereen. Dan heb je geen VR nodig.
Bij afwezigheid van iedereen, bijv. thuiswerken, heb je eigenlijk ook geen VR nodig, want je ziet ieders gezicht al van dichtbij. Dan zou je meer winst kunnen halen aan camera's met eyetracking in je computer en softwarematig ervoor zorgden dat je het gevoel geeft dat de ander je aankijkt (en niet net naast je, zoals nu vaak gebeurt).
Wanneer sommigen wel en sommigen niet aanwezig zijn, zou VR wat toe kunnen voegen, maar het nadeel is dan dat alle (live) aanwezigen zich moeten richten naar de enkele afwezigen. "Wat een gedoe, kom gewoon naar kantoor" zou dan een oplossing zijn. Niet altijd natuurlijk, zeker niet bij internationaal werkende bedrijven. Maar is deze bril dan een oplossing? Als de wel aanwezigen bij elkaar zitten, zou iedereen toch zo'n bril op moeten zetten om de afwezigen te zien. Ik neem aan dat de bril dan 'mixed reality' weergeeft als er 1 of enkele van de vergadertijgers afwezig zijn? Want naar een avatar kijken als de echte persoon 2 meter van je vandaan zit met zo'n headset op, dat wordt 'm niet. Een beeldschermpje dat de gezichtsuitdrukking weergeeft gaat dan niet helpen. Als je mixed reality goed wil doen, zou voor de live aanwezigen de headset digitaal weggepoetst moeten worden, zodat je elkaar 'normaal' ziet en alleen de afwezigen digitaal worden toegevoegd.

Kortom: er zijn zat toepassingen voor een VR headset, maar strikt voor vergaderen zie ik het niet veel gebruikt gaan worden. Dan zou een betere oplossing zijn de afwezigen via VR te 'scannen' en holografisch weer te geven. Toekomstmuziek. Wel zie ik incidenteel gebruik wanneer het handig is: presentatie van 3d ontwerpen e.d. Maar niet voor de gewone babbelvergadering.

Wel zie ik allerlei mogelijkheden die nu ook gebruikt worden, bijv. augmented reality voor monteurs e.d. Of in lessen op school. Maar altijd voor een specifiek doel, iets laten zien wat anders niet kan.
Stel het je zo voor. Als iedereen zo’n device heeft, waarom zou je dan als er afstand is nog slechts via een webcam meeten? We leven niet in een of/of wereld.
Omdat zo’n bril niet kan realiseren wat een webcam doet. Er is nog steeds niemand die mij uitlegt hoe zo’n bril een vooruitgang moet zijn in het offside vergaderen. Ja, het is wellicht ‘supervet’ om je project te projecteren dmv AR in het midden van de virtuele tafel, dus ok, maar men heeft het over ‘een betere ervaring om bij elkaar te zitten’ dan via een webcam. Nou, schiet mij maar lek, maar ik zie het niet. En al helemaal niet als men met avatars gaat werken. Komop zeg, over professionaliteit gesproken zakelijk gezien ;(
Dan ben je getroffen door een falen van verbeeldingskracht.
https://youtu.be/So8GdQD0Qyc

Wat is er mis met dergelijke avatars in een zakelijke setting? En hoezo zou dat geen verbetering zijn tov een webcam?
Iets wat je in een webcam meeting echt mist zijn non-verbale signalen; lichaamshouding, oogcontact tussen mensen onderling. Dat voeg je weer toe als je met elkaar ondanks de afstand plaatsneemt in een virtuele ruimte.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Ik denk dat een webcam beter de non-verbale communicatie overbrengt dan een VR-set.

Ik zie VR tot nu toe alleen echt zin hebben bij het demonstreren van concepten en prototypes, bij trainingen en simluaties.
sorry, late reactie, maar die video is geen avatar, en niet realtime. Dit soort details ga je niet krijgen met de bril van Apple. Of, in Zuckerberg's woorden uit deze video: 'Now, these are awesome, but they also take a really long time generate. So we're working on something that's a lot quicker for people to use."
Met andere woorden: je hebt nou wel een cool fimpje gezien, maar dat is niet wat je krijgt.
Wat je dan mist, en wel hebt met een webcam, zijn juist die nonverbale signalen die microexpressies in het gezicht geven, die soms maar 1/25e van een seconde duren. Dat gaan avatars de komende 15 jaar echt nog niet halen.
En hoe erg is het om eenmalig een paar uurtjes, of korter, te wachten op dergelijke kwaliteit avatars?
https://youtu.be/2mnonWbzOiQ

Het is makkelijk alles te downplayen. ‘Kan niet is nog nooit iemand rijk van geworden’.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Als iedereen zo’n device heeft
Maar dan ga je er van uit dat iedereen zo'n device heeft..
Ik denk dat AR/MR/VR best z'n plek heeft in de samenleving, maar dit gaat m.i. nooit gebeuren.

Dat werd natuurlijk ook over computers en smartphones gezegd, dus misschien moeten we over 15 jaar nog eens praten :+
Ik denk dat de presentatie 5 juni licht gaat schijnen of we dat gesprek over 5 of over 15 jaar nog eens moeten hebben;) Ik zie zoveel mogelijkheden wanneer instant lifelike avatars, facial expression capturing, body motion capturing worden samengebracht in virtuele omgevingen waarin je niet hoeft te denken in fysieke beperkingen, zowel in het houden van een presentatie, het samen doorlopen van een nieuw te bouwen gebouw (daarin keuzes maken en live de bouwtekeningen updaten), het samen kijken naar een film op bioscoop grootte scherm, een model van een auto bekijken of in een virtuele personal workspace werken ter grootte van een bedrijfshal met schermen zoveel, groot en waar je maar wilt, applicatie vensters ruimtelijk te ordenen in 360 graden om je heen ipv op een 2d scherm etc.

Ik hoop dat deze headset een flinke duit in het zakje doet wat dat betreft en dat we het eerder over 5 jaar hebben dan 15 jaar.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Niet iedereen hoeft zo'n ding te hebben - daar zijn ze ook veel te duur voor!
Maar b.v. een internationale organisatie kan zijn werknemers met die dingen uitrusten, plus b.v. projectpartners voor de duur van het project. Een intercontinentale zakenreis kost al veel meer dan zo'n ding... I.t.t. een webmeeting kom je elkaar tegen in dezelfde VR ruimte, kan babbelen met anderen in de pauzes etc. dat lijkt me echt beter dan een webmeeting, en ik verwacht dat als iemand dat fatsoenlijk voor elkaar kan krijgen het Apple is, zeker nu Meta overtuigend heeft laten zien hoe het vooral niet moet!
Ik probeer vergaderen in VR een beetje van de grond te krijgen maar heb nog geen goede manier gevonden hiervoor.
Ik gebruik VR al sinds 2017 en ben absoluut voorstander ervan. Het verrijkt digitaal samenwerken enorm. Ik speel vaak Demeo (bordspel) en het is net of je bij elkaar in de kamer zit.

Maar hoe ga je collega's hierin meenemen? Zeker nu er geen Teams integratie is. Meta had dit groots aangekondigd vorig jaar maar ik zie er nog niets van. Ik heb een keertje via Spatial mn eigen pc overgenomen en toen een Teams vergadering gejoined. Dat was leuk maar meer spelerij dan echt nuttig zo. Veel te omslachtig ook om echt te gebruiken. Ik mis echt Teams (en andere Microsoft apps) voor Quest en zo lang dat er niet is gaat dit niet vliegen.
Niemand wil vergaderen met zo'n bril behalve de mensen die niet snappen wat het punt is van een efficiënte vergadering.

En nee, deze gaat de non verbale communicatie niet beter overbrengen dan een simpele webcam.

Heb je niet door dat jij de gene bent die heel veel aannames doet en heel erg aan het pushen bent. Maar je argumenten zijn allemaal erg zwak.
Tot over 5 jaar 🤡
Tot over vijf jaar? Dit product wordt nu op de markt gezet. Ik denk dat jij niet heel goed begrijpt hoe marktwerking werkt.
Ik heb het over adoptatie, dat is wat anders dan marktwerking.
Ken je de ‘hypecycle’ en ‘the law of diffusion of innovation’?

https://medium.com/@seanc...-chapter-7-8-1b8f2a2555ba

Apple lanceert over het algemeen “crossing the chasm” producten. Dat is het moment dat een technologie voorbij de hype is en technologische ontwikkelingen zover raken dat een product mogelijk wordt dat voor de massa geschikt is.
Binnen 5 jaar na lancering heeft dit product echt wel de ruimte om groot te worden. Zich door te ontwikkelen en mogelijk lager geprijsde modellen te introduceren. Al verwacht ik nooit een prijs onder $ 1499,- aangezien het de potentie heeft MacBooks in hun geheel te vervangen.
Pas dán kun je meer zeggen over welke veranderingen het te weeg gaat brengen / heeft gebracht. NU kun je niet beweren dat van alles nooit mogelijk gaat zijn, nooit zal gebeuren terwijl de technologie zich wel in die richting ontwikkelt.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Je overhyped Apple. Zo briljant zijn ze namelijk ook weer niet. Genoeg issues met hun hardware en services.

Daarnaast ben ik pragmatisch en als ik met een klik in een groepscall zit met mijn webcam, waarom zou ik dan in hemelsnaam dat met een VR set willen doen die je eerst moet aansluiten, waar je gezichtsuitdrukkingen mist, waarbij je je koffie niet meer kan zien, waarbij het warm en zwaar is. Oh, en vergeet ook even niet de mensen voor wie deze technologie niet werkt (ze kunnen het niet zien). Die sluit je dan meteen buiten hiermee.

Nee, als ik een baas krijg die dit gaat verplichten, dan zoek ik wel een andere baan. Het is ook een belachelijk dure investering voor een werkgever waar hij geen profijt van gaat hebben. Het lost geen enkel probleem op en het maakt iets simpels alleen maar omslachtiger.
Mijn reactie kwam na jouw aantijging dat ik marktwerking niet zou begrijpen, echter gebruikte je zelf de verkeerde term voor wat je probeerde te duiden. Mijn uiteenzetting heeft niets te maken met “overhyped”; zowel de iPhone, iPad als Apple Watch waren apparaten die op het juiste moment kwamen met een UX die de productcategorie interessant maakte voor de massa. Nogmaals, we’ll see wat deze headset gaat brengen.

En gezichtsuitdrukkingen missen?

https://youtu.be/w52CziLgnAc

Tijd om drogredenaties en dogma’s los te laten. Die groepscall met 1 klik? Vanuit je Spatial computing werkomgeving ben je net zo eenvoudig met 1 click in een groepsmeeting. Straks heb je geen laptop of computer meer nodig.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Oh, naar ik ben nog steeds van mening dat als het nu op de markt komt voor deze prijs, het weinig gaat doen. Het is gewoon een duur en onpraktisch ding wat geen enkel voordeel bied op dit moment.

Ik doe ook aan VR maar no way dat ik voor mijn werk zo'n bril ga gebruiken. Dat is gewoon zwaar vermoeiend. Mijn ogen staan redelijk dicht bij elkaar dat ik nooit perfecte scherpte krijg dus na een uur ben ik klaar.
VR Chat bestaat al jaren. Blijft een niche ding. Meta's Horizon Worlds zie ik ook niet breed omarmt worden.

Het is niet dat het nutteloos is, dit is gewoon geen goede toepassing van VR.
Dat Meta het niet van de grond krijgt met hun aanbod betekent niet dat het geen toepassing gaat kennen. Lees je reactie over 5 jaar eens terug ;) We kunnen ons simpelweg nog geen voorstelling maken van een wereld waarin dit soort vr/ar toepassingen algemeen goed zijn geworden. Net zoals we met de komst van de iPhone nog geen voorstelling konden maken van de effecten die social media zouden gaan hebben als gevolg van de altijd beschikbare internetverbinding met audio/video via de smartphone. Bellen is voor velen vervangen door appen, het leven deelt men via social media met iedereen etc.
Je opmerking doet me vooral denken aan het filmpje uit de jaren ‘90 waarin ieder denkt geen mobiel nodig te hebben; ik heb thuis een telefoon, stuur maar een brief.

https://youtu.be/TNwhIHqM60g

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Omdat nog niemand een goede toepassing beschreven heeft die ten eerste veel toevoegd, en ten tweede haalbaar is met technologie in de nabije toekomst.

Videovergaderen in VR is een stap terug. Je moet zo'n headset op je kop, en je ziet in tegenstelling tot videobellen geen gezichtsuitdrukkingen. Daarnaast voegt het niks vatbaars toe.
Apple moet echt met andere ideëen komen wil dit een mainstream succes worden.

Het echte voordeel van VR is immersie, en dat is eigenlijk alleen een voordeel bij entertainment.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 09:59]

Aannames, aannames, aannames. Typisch kokerdenkgedrag.
Zo’n headset kan juist uitgerust worden met technologie die gezichtsuitdrukkingen vastlegt en weergeeft op virtuele avatars.

https://youtu.be/So8GdQD0Qyc

Er is genoeg ruimte voor verbetering tov de webcam.
Iets wat je in een webcam meeting echt mist zijn non-verbale signalen; lichaamshouding, oogcontact tussen mensen onderling. Dat voeg je weer toe als je met elkaar ondanks de afstand plaatsneemt in een virtuele ruimte.
Het draait om wat je kunt vastleggen en hoe je dit reproduceert in de virtuele omgeving. Een webcam is echt niet de heilige graal van communicatie.
Heb je 'm weer, de magische technologische oplossing. We stoppen iedereen in een motion capture pak en gaan een gezicht opnemen dat onder een VR bril zit :+

Dit is zo typisch. Onuitvoerbare ideeën bedenken en iedereen die erop wijst dat het een slecht idee is is een "kokerdenker", want iedere poep of scheet uit Silicon Valley word de volgende iPhone.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 09:59]

Tip. Kijk een keer verder dan je neus lang is en tada; een gezicht dat geanimeerd wordt door capturing via een VR bril.

Korte capture:

https://m.youtube.com/wat...pp=ygULbWV0YSBhdmF0YXI%3D

Facial motion capture via VR bril
https://youtu.be/w52CziLgnAc

Hand tracking via VR bril
https://youtu.be/sv6T-tg6RL4

I could go on.
Bouw maar eens een digitale beursstand via een video call.
Ik kan je vertellen dat dat in VR, met collega's, een stuk beter werkt dan met één collega die SketchUp/Blender via hun scherm deelt.
Het heeft zeker toepassingen. Maar voor een normale vergadering zie ik er de meerwaarde niet van in. Met alle ideeën die ik heb gehoord voor toepassingen heb ik in ieder geval niet het idee dat de halve wereldbevolking straks in de rij staat om zo'n ding te halen. Dan moet Apple wel iets heel bijzonders hebben verzonnen.
Het is een prima toepassing van VR, wellicht geen grootschalige, maar dat lijkt me iets anders.
Videovergaderen is natuurlijk heel breed. Met de webcam zijn eigenlijk enkelaar heel saaie vergadersessies mogelijk met weinig interactie.

Soms voel je de nood om iemand face to face te zien omdat je dan informatie capteert zoals lichaamshouding, handbewegingen etc. In dit gat lijken ze te springen.

Ook opleidingen waar je virtueel rond een object loopt en de werking leert kennen of een brainstorm sessie zijn heel lastig met een gewone webcam/laptopscherm.

Dit is natuurlijk een dure dev headset en geen final product. Ooit zullen er wel betaalbare versies komen.

Stellen dat dit niets gaat worden en dat een simpele webcam op een scherm over 20jaar nog steeds dé manier is om virtueel te connecteren lijkt me wel heel kortzichtig.

Binnen 20jaar zet jij uw werkbril op en communiceer je virtueel in een AR omgeving. Niet enkel voor videovergaderen maar het is ook uw monitor, uw headset, uw camera etc.

De nood voor een laptop lijkt me dan tot nul herleid.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 23 juli 2024 09:59]

Wacht even hoor, maar wat is er verschillend aan elkaar face to face zien tussen een webcam en een bril als deze? Naar mijn idee zie je op een webcam veel meer expressies van de ander dan via een vr bril.

Ik snap het gewoon niet. Moet de bril je nou doen denken dat je samen in een ruimte zit te vergaderen? Hoe gaat die bril dan jouw gehele lijf en zijn interacties projecteren dan? Bij een webcam zie ik heel makkelijk je gelaatsuitdrukkingen of bewegingen.

Misschien word ik wel oud en vind ik dat dit te geforceerd ok gevonden moet worden voor toekomstige communicatie. Lekker ons zelf nog meer afstompen van de ‘realiteit’. Dat zal de mens echt goed doen, denk je niet?
Dat je een joekel van een "bril" op hebt, zal niet helpen elkaars gelaatsuitdrukkingen te zien...

Ik krijg vaak genoeg commentaar als ik mijn mening toon met mijn gezicht. Is ook heel handig als anderen aan het ouwehoeren zijn, kom ik er toch tussen zonder een handje op te steken :P Met zo'n bril moeten we misschien allemaal aan een avatar? Weet je zeker dat je de andere niet echt ziet.
Ik zag van de week deze van MKBHD voorbij komen over project starline van Google: https://youtu.be/J1oEWiUsKgU

Dit zie ik eerlijk gezegd meer voor me voor online meetings dan een VR bril.
Als dit de lichaamstaal en 'wezenlijke interactie' zou kunnen tonen, boren ze ongetwijfeld een nieuwe grote (bedrijfs)markt aan. Al denk ik dat het nog niet zo ver staat en dat dit ook het intern gemompel 'te vroeg Tim' bij Apple verklaart.
Ik denk dat je de mogelijke impact en verslavingsfactor schromelijk onderschat. Als je het ziet als een natuurlijke evolutie van de smartphone, maar dan eentje waarbij het beeld bijna continu beschikbaar is, misschien dat je het dan wel "ziet"?

Sommige mensen leven ondertussen met hun smartphone vastgekleefd aan hun hand, dit is gewoon het volgende level en er gaat een tech speler de eerste willen zijn om dit te kunnen claimen.
Ik ben ook één van de sceptici.

Maar ik zie wel degelijk wat voordelen:
- onbeperkt schermruimte. Je kunt 'virtueel' net zoveel 4K schermen neerzetten als je maar wilt
- nieuwe interactievormen. Je kunt ergens 'omheen kijken' in 3D, of direct met je handen manipuleren
- immersive gaming. Niet alleen de spellen van vandaag, maar ook nieuwe actievere dingen (roeien/fietsen 'door de natuur' in je eigen woonkamer)
- andersoortige meetings: een combinatie van de drie bovenstaande dingen. Dat je samen aan een whiteboard kunt zitten

Mijn gok is dat VR helemaal niets vervangt, maar een toevoeging wordt die we af-en-toe gebruiken. Dat we in de toekomst 40% "op kantoor" zitten, 40% "thuis achter normaal scherm" en 20% "thuis virtueel".
Ook niet elk beroep: er zijn beroepen waar de iPad (Pro) enorm veel waarde heeft, maar in mijn werk niet.
of routeplanner als je onderweg bent (mist niet te zwaar)...
De mens is te nuchter om met een bril op zich te moeten/willen begeven in een andere wereld.
3D tv is geflopt omdat men niet met een bril op tv wilde kijken had ik begrepen. Het dragen van een bril staat men tegen.
En toch denk ik niet dat dit een markt wordt.
Laat ik het je sterker vertellen, het is al een markt.

Die markt is zeker nog niet zo groot als smartphones, maar headsets en VR software kunnen dit al, én worden hier al voor gebruikt.
"En toch denk ik niet dat dit een markt wordt. De mens is te nuchter om voor een computer te zitten en door een schermpje te kijken. En al helemaal als je als je emojis reacties kan sturen. Ik denk dat in levende lijve vergaderen toch de voorkeur blijft houden ondanks dat je met webcam op afstand kan vergaderen"

;)
Het 'bril' concept werkt gewoon niet. Niemand gaat 2 uur vergaderen met zo'n zware bril op zijn gezicht.

Dat is nog wat anders dan gewoon zonder bril achter de computer zitten. In de bioscoop vind ik het ook maar irritant die 3D brillen en die zijn nog een stuk lichter.
Ik ben het er mee eens dat de huidige producten nog niet goed genoeg zijn, maar het pad naar betere producten is ook zeer duidelijk. Vandaar dat men enthusiast is. Er is een bepaalde threshold waarbij het almaar verbeterende gemak en nut van grotere waarde worden dan het almaar afnemende discomfort bij langer gebruik.
Ga je nu mijn tekst aanpassen en daarop reageren? |:(
Ik hoopte je even te laten zien hoe je dat soort argumenten wel vaker hoort en soms wordt iets inderdaad niet geaccepteerd, zie 3D Tv, wat wellicht eerder lag aan het gebrek aan films, maar met andere zaken met een PC werken, filmpjes kijken op je mobieltje wordt het normaal.
3D is ook gefaald door het brilletje en het feit dat het eigenlijk weinig spectaculair was op een TV. In de bios heb je nog dat pop-out effect.

Maar als je 2 uur achter de computer zit is dat wel vol te houden maar met een VR bril op is het een ander verhaal.
2 uur met VR bril? Been there done that, totdat de batterij leeg is maar inderdaad VR gaming is inspannender dan Flatscreen gaming... maar dat pleit wat mij betreft juist voor VR. Kijk: op je toetsen rammen om een paar zombies om te brengen is natuurlijk leuk, maar echt helden lopen tussen de zombies door en gaan de strijd aan! Er zitten nadelen genoeg aan, de hardware is eigenlijk nog niet in staat je volledig in een omgeving te brengen, en kamers zijn meestal te klein en er staan meubels e.d. in weg, de games zijn vaak niet van een diepte van een AAA game, maar het potentiaal is er!
Anoniem: 334725 @Yzord24 mei 2023 13:55
VR is al established en gaat best veel geld in. Momenteel zijn er wat problemen wat betreft Meta en slechte business praktijken(waar Apple lekker bij aanschuift vermoed ik), maar in het algemeen is het een groeiende markt. Helaas zijn er niet echt "perfecte" headsets, wat de adoptie natuurlijk niet goed doet.
Jullie hebben zeker het VR Brillen logo naast mijn naam niet zien staan? Ik weet dondersgoed hoe VR momenteel in de markt staat. En op basis van mijn ervaringen concludeer ik gewoon dat ik denk (let op, denk) dat er gewoon geen grote markt voor is. Tuurlijk zullen er een paar zijn die lekker hip willen doen, maar vooralsnog zal het de komende jaren echt geen hype gaan worden. Dan was het allang al gebeurd.
Ha, het tweede grote nieuwsbericht over VR vandaag <3

Het momentum neemt weer toe gelukkig. Ik denk dat Apple de beweging wel weer nieuw leven in blaast, en de meer dan een half miljoen verkopen van Sony in een korte periode ook.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 09:59]

Twee keer VR, maar zo te lezen wel twee heel verschillende doeleinden.

Het gaat langzaam met de VR ontwikkeling inderdaad, helaas.
Hoezo langzaam, het is nog (voor deze nieuwe startups PCVR en console VR) vrij nieuw. Kijk terug naar hoe gaming is ontstaan (ik game al sinds begin jaren 80) en je ziet dat er tegenwoordig vaak te veel wonderen verwacht worden.

Voor mij is VR juist een mooie nieuwe techniek, daar waar TV gaming behoorlijk stagneert, steeds iets betere graphics en natuurlijk verbeteren de achtergrond processen maar dan heb je het wel gehad.
Ik ga juichen het moment dat de VR hypetrain niet op gang komt en hard ontspoort.

Heel leuk en aardig zo'n VR bril. Echter het is nog al een ding. Zolang je niet VR kunt gebruiken met een "simpele" bril zonder dat je er extra hardware voor nodig hebt. Zullen veel mensen er tegen opzien.

Buiten dat zie ik een groot probleem met VR in het geheel. Als VR eindelijk aanslaat wilt natuurlijk een Apple of wie dan ook dat je maximaal gebruik maakt van dat ding aka het liefst de hele dag zo'n bril op je gezicht.
Wat heel leuk klinkt voor sommige maar voor mij als een grote nachtmerrie. Er zijn al extreem veel problemen met mensen die soort van afgesloten leven omdat ze enkel naar hun telefoon kijken. Dit probleem zal alleen maar erger worden met VR want je krijgt namelijk nog minder mee van wat er om je heen gebeurd.

Nu kun je zeggen je zet toch niet een VR bril op in gezelschap. Dat zou ik ook zeggen over oortjes, ik zie steeds vaker in gezelschap mensen gewoon nog een oortje of iets in hebben. Zodra het eenmaal gewoon is dat je een VR bril hebt en draagt, zie ik het wel gebeuren dat het ook in gezelschap gebeurd(of het dan nog gezelschap is, dat is een andere vraag).

Waardoor wij nog meer in onze eigen gekweekte bubbel gaan leven, doordat alles wat wij zien door zo'n bril aangepast kan en hoog waarschijnlijk zal worden op jou gedrag. Waardoor die bubbel alleen maar sterker zal worden.
Ik heb een VR bril en een "simpele" bril. Bril over bril is oncomfortabel, daarvoor zijn de opzetlenzen uitgevonden. Ik wissel dan gewoon tussen VRbril en bril.
Ik bedoel als een simpele bril voor VR niet als gewone bril.

Zolang een VR bril echt een ding is als in formaat en gewicht, zal die bij de massa hopelijk niet aanslaan. Zodra dat ding een simpele bril is dus niet veel groter als een gewone bril die je makkelijk opzet zal die veel makkelijker aanslaan.
Dat is een argument dat ik vaker hoor en voor AR applicaties, zeker voor "buiten" rondlopen met zo'n ding op je neus, ben ik het ermee eens. Voor VR applicaties is dat niet nodig. Of je over een aantal jaren mensen met VR bril op tegenkomt in de trein... ik zou het 10-20 jaar geleden ook niet voor mogelijk hebben gehouden hoeveel mensen volledig afgesloten van de buitenwereld met een mobieltje en earphones in de trein zouden zitten.
Daarentegen zie ik VR als een geweldige manier van spelen in een aparte kamer, en daarvoor hoeft hij niet dunner te worden. Krachtiger komt er volgens mij ook niet snel van, ik denk dat een PC/console nodig is om de nodige spierballen te leveren voor een goed VR beeld... en daarmee zie ik nog even niemand in de trein ziten - totdat b.v. de Steam consoles sterker worden.
Ik kijk vooral uit naar wat Apple kan toevoegen op vlak van rekenkracht: Qualcomm heeft duidelijk nul komma nul interesse in een echt nieuwe chip uitbrengen, dus sinds de Quest 2 met de Snapdragon XR2 is er eigenlijk niets meer veranderd.

Apple daarentegen (en dat zeg ik als alles behalve een Apple fan) levert wel jaar na jaar erg goede chips.
Klopt ja maar er komt eindelijk een XR2 gen2 voor de Quest 3. Waarschijnlijk ergens de komende 4 maanden ongeveer. Hopelijk geeft die een flinke verbetering.

Wat Apple gaat leveren gaat voor mij sowieso niet werken vanwege de prijs, helaas.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 09:59]

Iedereen die denkt dat dit wellicht leuk kan zijn voor onder de kerstboom.. men verwacht een adviesprijs a $3000. Dus niet teleurgesteld zijn straks 😂
"De software is vooral gericht op videovergaderen en niet op gaming, zo claimt The Information."

Denk dat deze regel al veel zegt over de prijs.
Maar op kantoor werken we al met Teams en cams, dus bij ons zal het niet erbij komen.
Eerder de high-tech kantoren die de toekomst willen showen.
Dat is het beetje dezelfde redenatie als we hebben al een 15inch 800 x 600 kleuren CRT dus een ander beeldscherm hebben we nooit meer nodig.
Het duurde een goede tijd voor platte schermen aan een CRT monitor konden tippen kwa beeldkwaliteit. In resolutie, refresh rate, contrast, helderheid, kijkhoek...

Een plat LCD scherm had soms een use case als er daadwerkelijk niet genoeg ruimte was voor een CRT, maar het was vooral erg duur voor iets dat er gewoon fancy uitzag vooral.

Zeg nooit nooit, maar het kan lang duren voor deze brillen echt gemeengoed worden. Dan nog verwacht ik dat het in deze ski-bril form-factor mogelijk nooit gemeengoed zal worden voor bijv. vergaderingen. Misschien als het echt nauwelijks meer is dan een reguliere bril met een transparant display ooit. Heel veel mensen kan een avatar in een digitale meeting echt verdommen, dat is geinig voor de eerste twee keer misschien (zal het vast wel ok doen in focus groepen daardoor). Genoeg mensen vinden het al schijt irritant dat er met Covid zo'n push kwam om digitale meetings opeens met de camera aan te doen, omdat een kleine groep dat zo graag wilt.

Voor de meeste videovergaderingen zou een 15inch 800 x 600 kleuren CRT prima voldoen trouwens :P
Langer dan men denkt zelfs.

De digitale lcd/oled schermen zijn pas eigenlijk sinds enkele jaren beter in resolutie, latency en refreshrate.
Crt was gewoon tot 2k resoluties beschikbaar met refreshrates van 200. Latency was 0.
Naja, het was vaak kiezen.

Latency was erg laag met VGA (of component), maar minder met HDMI (of andere digitale manieren). Maar de analoge kabels hadden hun beperkingen in refreshrate/resolutie.

Resolutie en refreshrate waren inwisselbaar tot een zekere hoogte. Je moest dus resolutie opgeven voor een hogere refreshrate, zowel als beperking van je analoge input signaal, als ook een beperking van het scherm zelf. Het was dus vaak kiezen voor of 2K@<200Hz, of voor 200Hz@<2K. Dit kon je wel prima aanpassen aan de hand van je usecase. Hoge refreshrate voor je competitive shooter was dus prima te doen.
Het lastige van VR is natuurlijk dat je zo'n headset op moet, terwijl je met een scherm voor je ook prima kunt vergaderen.
Dat ligt er nog wel aan hoe comfortabel die headset zit. Op termijn kan die headset mogelijk ook kleiner worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit concept.

https://www.macrumors.com...rcus-kane-headset-design/

Dat oogt al heel anders dan een Quest, Hololens of Vive.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Maar dan hoef je straks niet meer op vakantie te gaan, je kunt ook in VR op het strand liggen! Dat bespaart dan weer. (Ik weet wel hoe ik dure producten thuis kan verkopen)
Ben benieuwd, al had ik eerder verwacht/gehoopt dat Apple met een goede AR/MR bril zou komen, eentje die Google Glass uit het water zou blazen. Dat is m.i. het grote missende component om de fysieke wereld met de digitale wereld te verbinden, bijvoorbeeld om een waardevolle metaverse mogelijk te maken.
Metaverse schmetaverse 🤡 Dat is een toekomstperspectief dat ooit tot wasdom zal komen, geen productdoel ansich. Het wordt een headset aangezien de technologie die nodig is voor de user experience die zij voor ogen hebben niet te realiseren is in slechts een bril. Dat is echt toekomstmuziek en Apple gaat niet de slag om spatial computing aan zich voorbij laten gaan puur en alleen omdat ze het perse enkel en eerst als bril willen lanceren.
Ik zie weldegelijk productdoelen. Een tijdje geleden was er een launch van een nieuw horloge, een fysiek horloge dat in de metaverse (spatial) werd gelanceerd. Het werd puur als eventing tool gebruikt. Mensen die het horloge kochten kregen een limited edition skin in de metaverse, voor hun character. Hier zie ik op dit moment geen waarde in.

Waar ik wel waarde in zie, is als je dat horloge kon kopen in de echte wereld en dan met mixed reality een andere skin erop kan projecteren, die alleen mensen met zo'n mixed reality bril kunnen zien. Pas dan wordt er echt iets unieks gerealiseerd. Ik zie wel een grote markt voor dit soort producten.
Volgens mij bedoelen we beide iets anders met ‘productdoel’. Ik stel dat her “metaverse” concept een automatisch gevolg is van de ontwikkelingen die gaande zijn. Of de “metaverse” ooit als 1 interconnected web gaat ontstaan is echter geen gegeven; net zoals je nu tig verschillende social/content platforms ziet die links naar elkaars content niet “rich” weergeven.
Apple zal de waarde van zijn product niet toetsen aan een “metaverse”, ik heb ze daar nog nooit over gehoord en ik acht de kans klein dat ze die term ooit in de mond zullen nemen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 09:59]

Ik snap de vraag niet zo naar een allerdaagse bril met AR/MR. Laatste 10 jaar krijgt iedereen al zoveel prikkels binnen enkel en alleen door het gebruik van een mobiel. Dan nog zo'n bril ook erbij met constante prikkels. Don't sign me up please.
Ik snap de vraag niet zo naar een allerdaagse bril met AR/MR. Laatste 10 jaar krijgt iedereen al zoveel prikkels binnen enkel en alleen door het gebruik van een mobiel. Dan nog zo'n bril ook erbij met constante prikkels. Don't sign me up please.
Maar waarom zou dat meer prikkels geven dan met elkaar om tafel zetten om te vergaderen (daar gaat het hier over)? Dergelijke brillen geven juist een vereenvoudigt beeld van de werkelijkheid, die honderden malen meer details bevat.
"De software is vooral gericht op videovergaderen en niet op gaming, zo claimt The Information. Daarvoor zitten er in de software avatars met gezichtsuitdrukkingen." -> zeer professioneel 8)7 8)7

Dus in plaats van een gewone videoconference te doen met onze CEO zie ik dan een dansende avatar?

[Reactie gewijzigd door sykoclaine op 23 juli 2024 09:59]

Ach, het is precies wat MSFT zojuist heeft (her)aangekondigd op Build, en dat is niet zo'n hele gekke ervaring vond ik. Teams heeft nu avatars in public preview, en zoek eens op Microsoft Mesh, dat is basically een metaverse achtige oplossing daarin met avatars. Kan mij voorstellen dat het ergens waarde kan hebben (zeker in een post-COVID wereld).
Teams is idd al even erg ... effe een vergadering doen met avatars, waar zijn we toch mee bezig?
Dus in plaats van een gewone videoconference te doen met onze CEO zie ik dan een dansende avatar?

Soort Mark Zuckerberg metaverse versie?
4k per oog,
Ok dat is wel echt een flinke resolutie.
Ik was aan het echte begin wel geinteresseerd, maar de headsets zijn nogal blijven hangen en werden steeds duurder.

Wieweet kan apple hier verassen en een echt kwaliteits product neerzetten.

Zal wxhter wel aan de prijs zijn (nee niet apple tax, 2x een 4k micro oled scherm 12 camera’s etc) das nie misselijk.
Zal wxhter wel aan de prijs zijn (nee niet apple tax, 2x een 4k micro oled scherm 12 camera’s etc) das nie misselijk.
Kan allebei natuurlijk: het apparaat zelf zal duur zijn, maar dat betekent niet dat de Apple-taks (met ks in het Nederlands ;)) er niet op zit. :)
Geruchten spreken van rond de $3000,- In Europa met BTW ga je dan al snel richting de €3700,-
Ja naja goed als het echt goed is en er applicaties voor zijn kan ik bedrijven er wel voor zien gaan, die betalen meer voor andere dingen. Dus oan best

Persoonlijk gok ik dat dit migelijk een eerste “developer” versie is ook?
Dat een consument vriendleijkere variant later komt?
Mijn aanname, but correct me if I'm wrong: VR is in een succesvolle staat toch altijd hand in hand samen met gaming... en daar staat Apple nou niet echt om bekend. Dus het wordt een stand-alone device waar je net als met Android stand-alone apps op kunt zetten (iOS) met een grafische chip die het bij lange na niet haalt bij PCVR... maar unlike een VR bril zoals de Quest 2 die ook stand-alone kan zijn kun je deze niet aansluiten op een Pc...
Wat die chips betreft.. Apple heeft juist een geweldige voorsprong qua mobiele chips. In kan op m’n M2 Max Unreal Engine met Nanite + Lumen draaien waarmee je miljarden polygonen kan renderen met real time hoge kwaliteits belichting. Als ze die chip in die VR headset zetten zijn ze mijlen vooruit ten op zichtte alle andere mobiele headsets, en grofweg op hetzelfde niveau als PS5. Maar dan in een draagbaar systeem.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 juli 2024 09:59]

Als stand-alone apparaat zie ik zeker wel voordelen, maar de PCVR functionaliteit (waar ook bijna alle content is) zal er niet zijn en daar vergeleek ik mee.

That said, ik ga als kleine games (en VR) ontwikkelaar hier echt wel mee aan de slag en voel de hype ook wel, maar ben bang dat het een niche apparaatje gaat worden binnenin een markt die al aardig niche is...

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 23 juli 2024 09:59]

In de afgelopen jaren dat er geruchten over de bril uitkwamen is meermaals het gerucht voorbij gekomen dat Apple ook een behoorlijke focus op gaming had. Phill Shiller zelf schijnt een sim racing enthousiast te zijn en gepushed te hebben voor gaming op de headset. Sure, het is allemaal gerucht, maar dat Apple helemaal niet bekend staat om gaming is niet per sé waar. Hun omzet uit gaming gaat al jaren met de top mee dankzij mobile gaming.

Zie https://www.uploadvr.com/...-strong-gaming-component/.
Ja, ik ben zelf ook (kleine) gamesontwikkelaar voor o.a. iOS (de allereerste game die m'n bedrijfje maakte was een iOS-only game) dus ik betrapte me er zelf al op dat het niet helemaal klopt, maar voor VR dacht ik meer richting high-end. Toegegeven; ik ben die M2 Max bijvoorbeeld vergeten... dit kan nog best leuk worden!
Enorm flauw om hier aan de hand van een van de willekeurige geruchten zoveel details over de headset op te sommen waarvan helemaal niet zeker is of ze kloppen. We moeten allemaal afwachten wat het wordt.
Is it 1984 again?!
Dit klinkt mij toch echt veel te cheesy voor de nuchtere medemens om daadwerkelijk aan te slaan. Het is grappig en gimmicky, en het idee is ook niet verkeerd. Maar in de huidige vorm zie ik VR niet aan slaan bij het grote publiek.

VR moet zich echt verder door ontwikkelen en afstappen van die lompe brillen over je hoofd.

[Reactie gewijzigd door Bpow op 23 juli 2024 09:59]

VR moet zich echt verder door ontwikkelen en afstappen van die lompe brillen over je hoofd.
Dat hebben VR-ontwikkelaars zelf ook door hoor. Wees gerust. ;)

De inmiddels bekende details over de headset van Apple hebben het juist over een veel compacter apparaat, met een gewicht van nog geen 150 gram. Iedereen in de VR-community heeft door dat om echt VR aan te laten slaan, moet het comfort omhoog en dat betekent inderdaad een veel kleiner apparaat.

Bigscreen (bekend van één van de meest gebruikte VR-apps) heeft ook een gooi gedaan naar een compacte bril en vooralsnog vinden heel veel mensen die voorheen een Valve Index hadden het een beter apparaat: https://www.bigscreenvr.com/.

Klein en compact is wat de komende jaren de scepter zal zwaaien in VR land.
VR moet zich echt verder door ontwikkelen en afstappen van die lompe brillen over je hoofd.
Er zijn nu al modellen van 137 gram die verre van lomp zijn. BigScreen bijvoorbeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.