Sony leverde in eerste zes weken rond 600.000 PS VR2's

Sony heeft in de eerste zes weken na de release rond 600.000 PS VR2's verkocht. Dat is volgens het bedrijf rond 8 procent meer dan het leverde van zijn PS VR zeven jaar geleden. Het is de eerste keer dat leveringscijfers naar buiten komen.

De PS VR zat na zes weken op meer dan 500.000 leveringen, maar de PS VR2 zit daar dus nog iets boven, claimt Sony. Het bedrijf maakte de cijfers bekend tijdens een presentatie over zijn gamedivisie aan investeerders. De PSVR2 kwam medio februari uit.

Sony zei ook dat het einde van de chiptekorten hebben geleid tot hogere leveringen van de PS5-console in de eerste maanden van dit jaar. Sony leverde toen vijf miljoen consoles, meer dan in alle eerdere jaren gedurende die maanden. De leveringen in de laatste maanden van het jaar liggen vaak wel hoger, omdat dan de feestdagen zijn.

Ook kwam naar voren dat nu voor het eerst het aantal gegamede uren op PS5 hoger ligt dan op PS4. Omdat er nog zoveel PS4's zijn, lag het aantal uren dat klanten aan het gamen waren op de PS4 jarenlang nog hoger.

Sony: leveringen PSVR2
Sony: leveringen PSVR2

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-05-2023 • 07:21

100

Reacties (100)

Sorteer op:

Weergave:

Zullen we dan geruchten niet meer 1 op 1 overnemen? Eind maart werd er aangegeven dat de psvr2 slecht verkocht en slechts 270K in de eerste 5 weken had verkocht. Dat blijkt dus 600K te zijn en hij verkoopt beter dan de psvr1:

nieuws: IDC: Sony verkoopt 270.000 exemplaren PS VR2, prijsverlaging nodig

Al met al zeer netjes deze verkopen. Hopelijk wordt Half-life Alyx vanavond aangekondigd.
Yep, de PSVR community (inclusief mijzelf) was dan ook behoorlijk over de zeik over dat artikel. Cijfers die uit het niks getoverd waren, met een smeuiig tendentieus artikel er omheen. Clickbait tot en met, waar zelfs Tweakers intuinde. Jammer.
In het "More to come" kader staat niks over Alyx. Ik zet m'n verwachtingen laag.
De games die ze vanavond gaan aankondigen staan echt nog niet in dat rapport. Anders zouden ze alles al verklappen voor de show. Zou niet heel handig zijn. Ze gaan vanavond nieuwe games aankondigen die nog niet bekend zijn.
Het is nog vroeg. Je hebt gelijk.
Ik heb een PS5 gekocht, een stuurtje en een VR2, juist omdat ik het leuk vind om demo's te geven aan klanten, vrienden en bekenden. Bij elkaar dus 1600 euro. De key was de enthousiaste reacties op Gran Turismo.

De set kon je alleen direct bij playstation kopen en dus op launch day allemaal gekregen.

Ondanks dat de VR2 set eenvoudig is aan te sluiten, het grafisch zeer solide is gebruik ik de set nauwelijks zelf meer. Een van de dingen die me in de weg zitten is dat ik door het scherm heen kijk en een het lapje stof achter de lens zie, vooral in donkere scenes. Ondanks de scherpte in het midden zijn met name teksten aan de randen slecht te lezen en doen afbreuk aan de beleving. Om de set te delen met anderen (en dat gebeurd dus vaak) is het helemaal niet voor geschikt. De eye-tracking is heel belangrijk voor de scherpte, maar deze leent zich niet bij het wisselen met andere spelers.

In dat opzicht geeft het stuur veel meer beleving in de race games. resident evil is heel leuk als demo, maar veel veel mensen veel te pittig en meerderen mensen voelen zich ook ziek als ze het niet gewend zijn.

Wat me wel positief verbaasd heeft is de Playstation 5. Wow, wat een prachtig beeld en een solide beleving, ik vind het echt een top apparaat. Ik heb een PC met een 2080 Ti, maar daar krijg ik echt niet hetzelfde resulaat uit.

Ik heb ook een Rift en een Oculus Quest 1 en ben grote fan van beat saber. Maar ik wacht nog steeds. De VR2 had ik hogere verwachtingen van, maar is me eigenlijk tegengevallen terwijl de PS5 en stuur juist enorme indruk hebben gemaakt. Ook bijvoorbeeld de haptics van de controller.

Na de release bleef het vooral... stil. Ook dat valt me tegen. Dus ondanks de betaalbaarheid van de VR2 vrees ik dat het zeker geen doorbraak wordt en dat de games dus ook achter zullen blijven.
Na de release bleef het vooral... stil. Ook dat valt me tegen. Dus ondanks de betaalbaarheid van de VR2 vrees ik dat het zeker geen doorbraak wordt en dat de games dus ook achter zullen blijven.
Wel vreemd, aangezien er na release best veel nieuwe games zijn aangekondigd. Dus deze mening deel ik helemaal niet, bij release waren er al een stuk of 40 games beschikbaar. Wat enorm veel is voor een dergelijk apparaat en na release zijn er veel games bij gekomen of aangekondigd, o.a.:

- Pavlov
- Walking dead saints and sinner 1 en 2
- Dark pictures switchback
- the last worker
- Afterlife vr
- Another fisherman's tale
- Humanity
- Rhythm planet.
- Firewall ultra
- Re4
- LOW-FI
- Ghostbusters
- VR skater
etc etc.

En vanavond worden ook genoeg nieuwe games aangekondigd, dus het is zeker niet stil gebleven rondom psvr2. Inmiddels staan er 88 games in de ps store: https://store.playstation...-4575-9e51-09ccc803deeb/1
Dat is een aardig lijstje B-garnituur... Pavlov is op PC eigenlijk alleen maar populair vanwege alle mods. Hoe gaat men dat op de PS5 doen? De rest gaat men niet naar de PSVR lokken.

Begrijp me niet verkeerd, ik had ook graag gewild dat het allemaal wat beter is dan dat het is. Maar dat is het niet, helaas.
B garnituur? Walking dead, RE4, firewall ultra, LOW-FI, humanity, Another fisherman's tale zijn allemaal hoog aangeschreven games. Dat is echt geen B garnituur. Daarnaast zijn er een hoop toffe games al beschikbaar:

- Horizon call of the mountain
- Resident evil 8 village
- Gran turismo 7
- Pistol Whip
- Star wars tales from the galaxy's edge
- No man's sky
- Moss book 1 en 2
- Jurassic world Aftermath


Allemaal games van hoge kwaliteit.
Een beetje vergelijkbare basis als bij de release van een nieuwe console, dus helemaal niet gek. De vraag is alleen wat er in de toekomst allemaal bij gaat komen.
En kijk eens aan, daar komt de PS Showcase van vanavond aan, met een focus op zowel PS5 als PSVR2 games. We zullen het binnen een dikke zeven uur dus wel meer weten zeker? En dan later in de zomer Gamefest om nog een hoop nieuws te breken.

Iedereen die na drie maanden zit te roepen dat het al allemaal verloren moeite is, is toch ook wel echt een zware doemdenker.
Ik hoop met je mee, we gaan het zien.
Grappig hoe het kan verschillen, ik gebruik PSVR2 bijna elke dag en heb te weinig tijd om alles te spelen wat ik wil spelen.

Ik kan per dag niet heel veel tijd besteden, dus misschien werkt dat in mijn voordeel en blijft het daardoor vers, maar nieuwe games blijven aanstromen tot nu toe.Toegegeven, zonder grote marketing inderdaad, games verschijnen zonder ook maar iets van notificatie. Hopelijk komt er vanavond meer en groot nieuws wat dat zal veranderen.

Eye tracking is binnen no time in te stellen, ja het zou beter zijn om met profielen te kunnen werken maar hier wisselen we ook vaker af en het is te doen.
Thanks voor je reactie en goed om te horen, ik ben namelijk wel groot fan van VR.
Heb je anders een paar aanraders die je speelt en wat je er leuk aan vind?

Overigens heb ik al heel veel tijd besteed aan VR en heb ik honderden uren beat saber erop zitten...

Daarnaast is de PS5 meer bedoeld voor demo's dan voor mezelf. Maar vooral dat ik het gaas van stof door de lens heen zie zit mij ook dwars en doet af van de beleving.
Dat stof is inderdaad niet goed, je zou bijna zeggen dat het een faulty device is?

Qua games ligt het een beetje aan wat je leuk vindt natuurlijk, maar het volgende lijstje is wat mij betreft niet mis:

Horizon Call of the Mountain
Gran Turismo 7
Resident Evil Village
Walkabout Minigolf
Red Matter 2
Moss (1 +2)
Demeo
Ragnarock
The Walking Dead Saints & Sinners (1 + 2)
Song in the Smoke Rekindled
The light brigade
Pavlov VR

Er komen ook nog best wat titels aan waar ik erg benieuwd naar ben, waaronder Pixel Ripped 1974, Crossfire: Sierra Squad, Green Hell, Aces of Thunder, Foglands en nog wel wat.

Racing in VR is echt iets wat bij mij gezorgd heeft dat ik niet meer terug wil naar TV, het overzicht / inzicht en de thrill zijn geweldig wat mij betreft. Ook een game als Walkabout Minigolf geeft me gewoon rust als ik lekker even een potje golf speel, je kunt lekker even ontsnappen aan je dagelijkse bezigheden.

Ik vind wel dat er meer demo's moeten verschijnen eigenlijk, het is soms lastig inschatten of een game echt leuk is en via een YouTube filmpje is het echt niet goed te beoordelen.
Super, thanks voor deze lijst! Ik ga eens kijken.

En ik heb alleen nog maar mijn eigen VR set opgehad, dus ik ga ook eens proberen bij iemand anders.

[Reactie gewijzigd door Henrikop op 22 juli 2024 19:34]

Down the Rabbit Hole ziet er ook leuk uit. Zou ik best willen spelen maar ja VR only.
Ben je niet bang dat je oogbal kanker of iets anders ernstigs krijgt als je vr zo vaak gebruikt ?
Zoals je kunt lezen kan ik maar korte sessies spelen dus ik acht de kans net zo groot als dat ik vierkante ogen zou krijgen van te veel gamen op TV.
Vierkante ogen krijg je niet van TV kijken, alhoewel ik niet een goeie bron ala research paper oid kon vinden in de 2 minuten dat ik zocht.

Maar deze artikel is bijvoorbeeld wel interessant: https://www.hopkinsallchi...ew/Vision-Facts-and-Myths

Je kan dus prima lekker lang naar een scherm staren van dichtbij, maar het gevaar is dat je wellicht vergeet te knipperen. Volgens mij resulteert dat niet in dat je later slechter gaat zien maar wel weer wat anders.

Anyways, dit was zo even uit m’n losse pols. Neem het niet gelijk aan als feit, misschien heb ik het mis!
Ik vind dit een totaal oninterressant artikel dat me geen nuttige info geeft.
Ik kan altijd heel slecht tegenzinsnedes als: "an increased risk of brain tumors"
Wat is het basisrisico en wat is het verhoogde risico? Zelfs als ze zeggen dat het risco 10x zo hoog is; het zegt mij niets. Tien keer (bijna) nul is nog steeds (bijna) nul.

Het is een rijtje oneliners van nul en generlei waarde. En als ze er bij het percentage kleurenblindheid bij vrouwen al met 100% naast zitten (ze zeggen 1%, maar het is 0,5%) dan ben ik snel klaar met zo'n 'bron'.
Daar wordt op t moment ook veel onderzoek naar gedaan, naar de lange termijn effect.
Ik weet wel dat ze tegenwoordig luie ogen kunnen behandelen met een VR bril dus wellicht valt het mee, net zoals vroeger: "Niet te dicht bij de TV zitten, want dan gaan je ogen kapot"
We weten ook dat blauw licht in de avond foute boel is
Fair point inderdaad!
"So far, there is no definitive evidence that EMF exposure from VR glasses can cause cancer. However, some studies have found an increased risk of brain tumors in people who use cell phones for long periods of time."

Maar goed, natuurlijk is niet alles duidelijk maar ik denk dat half uur tot een uur op een dag (en dat zelfs niet elke dag) niet echt excessief te noemen is.

[Reactie gewijzigd door knapejor op 22 juli 2024 19:34]

Wat een lariekoek, dan kan je beter geen bluetooth headsets gebruiken om hersenkanker te vermijden
Als je Beat Saber leuk vindt, dan moet je absoluut Synth Riders checken.
Ga ik doen, ziet er idd leuk uit.
Gezien de prijs net zo hoog is als de console zelf, vind ik dit een vrij goed resultaat. Ik had het zelf wat lager ingeschat. Maar de gaming markt (zie ook videokaartprijzen) heeft het zo gemaakt dat 600 euro eigenlijk niets meer is op dat vlak. Ik kan me nog herinneren hoeveel stampij er werd gemaakt toen de prijs van de PS2 in de richting of zelfs over de 1000 gulden zou zijn geweest. Nu kopen we accessoires in die range.
Ik snap de vergelijking met de prijs van de console, maar dat is niet helemaal eerlijk. Als je een PCVR equivalent wil zit je ver boven de 600 euro (zeker wegens OLED). En daar moet je ook een redelijke PC bij hebben die duurder gaat zijn dan een PS5.

Kijkend naar de specs en de rest van het aanbod is het zeker geen overpriced product. Er zitten ook twee controllers bij met haptic feedback. Dat gezegd hebbende is in de huidige economie 600 euro natuurlijk wel een flinke smak geld voor een 'speeltje'. Maar het publiek dat 'm koopt heeft volgens mij niets te klagen. Op reddit zie ik elke dag nieuwe posts voorbij komen van mensen die hem puur voor GT7 kopen, inclusief hele race setups.
Naar de prijs van een pc hoef je niet te kijken. Dit wordt gekocht door mensen die al een PS5 hebben. M'n Pico 4 is een stuk goedkoper. Heeft een nog hogere resolutie. Is draadloos. Kan ik zowel standalone als met mijn pc gebruiken. Is een stuk lichter en fijner te dragen. En kan er alles op spelen en draaien.
Dit wordt gekocht door mensen die al een PS5 hebben.
Ik denk dat het toch iets anders werkt. Natuurlijk koop je deze als je een PS5 hebt. Op een XBOX heb je er niks aan natuurlijk. Maar heb het gevoel dat de insteek van uit Sony net iets anders is.

Op zich is het blijkbaar een prima VR set, en zou deze voor PC gaming ook geen verkeerde koop zijn en kunnen ze potentieel daarmee een grotere afzetmarkt hebben. Maar dat doen ze niet.

Ik denk dat Sony een omgekeerd plan hier mee heeft. Wil je een evenwichtige goede kwaliteit VR ervaring? Koop dan een PS5 want daar is deze bril ook voor geschikt. Denk dat ze misschien maar weinig marge maken op de bril zelf, maar deze bril gebruiken als 'unique selling point' om meer gebruikers naar de PS5 te lokken en daamee net even wat meer marktaandeel te pakken.

En ja, ook bestaande PS5 gebruikers kunnen daar dan mooi op meeliften.
Klopt! Ik heb een PS5 + PSVR2 gekocht omdat dat wellicht de beste optie is om fatsoenlijk te VR gamen tegen een fatsoenlijke prijs. Een vergeleijkbare PC kost net zoveel als de PSVR2+PS5...
Had voor PS4 voor GT7 al Fanatec stuur stand van
+/- 1400 dus voor nog eens PS5 PSVR2 NVME 2TB erbij.
Absoluut. Dit is niet om meer hardware te verkopen, marges daarop zijn meestal niet zo spannend (vaak zelfs tegen verlies). Dit is om meer mensen aan de PlayStation te krijgen en dus afzetmarkt voor software te vergroten, waar de marges wel spannend zijn. Als je kijkt naar de omzet van een spelletje als Beat Saber dan zet het het waarschijnlijk allemaal wat meer in perspectief.
De PSVR2 heeft echter een hogere refreshrate, hogere field of view, eye tracking, OLED, HDR, haptic feedback in de bril. Dus ja, je betaald meer voor de psvr2 omdat er ook meer op zit.
Dat is ook het mooie wanneer mensen met psvr2 gaan vergelijken.
Ze vertellen alleen dingen wat goed uitkomt en de rest vergeten ze.
Buiten dat pico een tiktok dochter onderneming is en met hun giga winst ver onder kosten kan verkopen.
Beetje hoe epic store elke keer gratis spelen weg geeft.
Daar staat tegenover dat de PS5 niet op 120hz renderd. Eyetracking gebruikt wordt om de tekortkomingen van de kracht van de PS5 op te vangen. De FOV is gelijk want ik gebruik een facemask met een hogere FOV. OLED en HDR leuk om te hebben maar voegt veel minder toe dan een hogere resolutie.
Ps5 kan gewoon in 120hz renderen, dat is de beslissing van de ontwikkelaar op hoeveel fps die draait.

Eyetracking wordt niet gebruikt om tekortkomingen op te vangen, het is een techniek om nog meer uit een game te persen. Ook nieuwe pc headsets hebben deze techniek.

Dat jij een facemask gebruikt maakt het nog niet dat de fov van het device zelf hoger is.

Oled en hdr voegt zelfs meer toe dan een hogere resolutie. Hdr heeft veel meer kleuren en oled zorgt voor veel betere zwartwaardes.
Wat een onzin. De PSVR+PS4 had al enkele 120hz games. En eyetracking is juist een voordeel.
PS5 heeft een dertigtal titels die op 120hz kunnen worden gespeeld, waarvan er diverse zijn die in 120hz native te spelen zijn i.c.m. de PSVR2.
Tevens wordt de eye-tracking i.c.m. foveated rendering gebruikt om delen waar je niet naar kijkt in een lagere resolutie te renderen waardoor de prestaties omhoog gaan óf dat de visueel fidelity groter is t.o.v. de rest op de plek waar je kijkt.
Dit is goed terug te zien op het 'social screen' (kopie van je rechteroog wat wordt weergegeven op je tv, zodat anderen mee kunnen kijken) wanneer bijvoorbeeld de gebruiker naar links kijkt waarbij het duidelijk zichtbaar is dat het rechter deel van het scherm in een lagere resolutie wordt gerenderd.
Daar heb je gelijk in, maar de mensen die in de markt zijn voor een PSVR of high end PCVR bril zullen niet zo snel voor een Pico of Quest gaan. Dat is ook wel te zien aan het volume... als ik het even snel Google dan zie ik dat er meer Quests dan Xboxes worden verkocht. Ongekend.
M'n Pico 4 is een stuk goedkoper. Heeft een nog hogere resolutie. Is draadloos. Kan ik zowel standalone als met mijn pc gebruiken. Is een stuk lichter en fijner te dragen. En kan er alles op spelen en draaien.
Maar geen oled, hdr en eyetracking
Ow, je kan er alles op spelen en draaien ?
Hoe ervaar je Horizon Call of the Mountain en Gran Turismo 7 erop ? Want op m'n PSVR2 zijn deze echt super ...
Iedere headset heeft zijn eigen voor- en nadelen. De VR2 heeft ook eigenschappen waar de Pico 4 weer een voorbeeld aan kan nemen maar die noem je niet.

En je kan er "alles op spelen en draaien"? Dat klopt niet. GT7 en Horizon CotM zijn (vooralsnog) exclusief voor de VR2.
Als je de psvr2 gaat vergelijken met de series s/x in dezelfde periode, dan heeft de psvr2 meer verkocht. Dus zeker een prestatie wat ze hier neerzetten wat door vele als 'niche' product wordt weggezet.
Dat was de PS3 volgens mij. (En werd hoofdzakelijk veroorzaakt door die peperdure cell PowerPC CPU die er in zat).

VR blijft nog altijd een beetje een niche markt. Dus deze cijfers zijn niet slecht heb ik ‘t idee.
Ps3 was vooral duur vanwege de blu ray speler die erin zat niet de Cell. Een standalone blu ray speler was al 2x zo duur als een ps3 zelf.
De blu-ray spelers die ik had voor ik een PS3 kocht (toen was het ding al een paar jaar te koop) waren echt niet zo duur hoor.
Als de PS3 toen al een paar jaar te koop was, dan waren de bluray spelers tegen die tijd ookal een paar jaar te koop. Op het moment dat de PS3 op de markt kwam was het echt (ongeveer) de goedkoopste manier om een Bluray speler die op de TV kon in je huis te krijgen.
En Linux Servers :p had het Amerikaanse leger niet eens een rack vol met playstations gehangen voor computation work?
Als de PS3 toen al een paar jaar te koop was, dan waren de bluray spelers tegen die tijd ookal een paar jaar te koop. Op het moment dat de PS3 op de markt kwam was het echt (ongeveer) de goedkoopste manier om een Bluray speler die op de TV kon in je huis te krijgen.
Ik had blu-ray spelers voor ik de PS3 had. En die waren toen al niet zo duur als een PS3. Je had wel dure natuurlijk. Ik kreeg een keer een denon bluray speler kado toen ik een denon receiver kocht, en officieel was die 1000 euro waard. (Misschien bij introductie)
De introductie prijs van de PS2 was in Nederland fl. 1199,-. Het was, voor zover mij bekend, de eerste gangbare console die voor meer dan 1000 gulden over de toonbank ging.

De PS3 met kleinste HDD ging voor 499 euro over de toonbank, die met een iets grotere HDD voor 599 euro.

Zo beredenerend zijn de consoles vanaf de PS2 eigenlijk niet heel veel in prijs gestegen bij introductie. Maar accessoires, zoals deze PSVR2 of een Pro controller voor de PS5 (249 euro meen ik, dat is bijna de prijs van een Switch), zijn wel veel hoger geworden.
De introductie prijs van de PS2 was in Nederland fl. 1199,-. Het was, voor zover mij bekend, de eerste gangbare console die voor meer dan 1000 gulden over de toonbank ging.
Volgens mij zagen veel mensen het bij de introductie als de eerste gangbare DVD-speler die voor een redelijk bedrag over de toonbank ging. Dat je er spelletjes op kan spelen was een bonus. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:34]

Da's waar. Zelf zag ik voor de PS3 de Blu-ray speler als hoofdreden voor de aanschaf. Je had ongeveer voor dezelfde prijs een a-merk Blu-ray speler, alleen kon je er nog op gamen ook.
Maakte over het algemeen wel een stuk meer herrie ...
Ik game uitsluiten aan monitor dus naast PC’s de console daar. PS3
Als bluray speler had ik aparte PS3 was toen de beste prijs featureset bluray speler die ook kwa featureset door firmware update ook laatste bluray features bijhield.

Vele jaren later aparte BR player een Panasonic die kosten ook geen hol meer en vreten wat minder energie en zijn dan ook nog stil.
Als je inflatie correctie toepast was de ps3 een stuk goedkoper dan de ps2
Klopt. Hoewel inflatiecorrectie misschien niet de enige factor is. Volgens mij is ook het productieproces in de jaren geoptimaliseerd (er worden tegenwoordig veel meer consoles gemaakt en verkocht dan pakweg 30 jaar geleden in de tijd van de MegaDrive en SNES en dat over een kortere periode). Die grotere productiecapaciteit zal ook zijn invloed hebben gehad op de prijzen. Daarnaast is het algemeen bekend dat, op basis van de successen van de PS1 en PS2, de PS3 met een behoorlijk verlies werd verkocht in het begin per console, omdat Sony er vanuit ging dat ze op het gebied van verkochte games wel een klapper gingen maken, wat achteraf een correcte inschatting bleek te zijn. :)
Dat is nooit anders geweest met consoles die worden eigenlijk altijd met flink veel verlies verkocht, Nintendo spande de kroon vroeger, een spel op de snes koste soms 220 gulden
Volgens mij spande SNK de kroon. Ik was een gelukkige die een NeoGeo had via de toenmalige vriend van mijn zus. Ik heb in die jaren een spelletje bij kunnen kopen, eentje uit de King of Fighters-reeks, voor 529 gulden. Die spellen waren alleen dan wel echt van Arcade kwaliteit, maar eigenlijk was het zonde van het geld toen, niet iets voor een 12-jarige.
Belachelijk :)

Het duurste spel dat ik ooit zelf heb gekocht was Axis and Allies bordspel ergen in de jaren 90 betaalde iets van 120 gulden.

Ik speel het nog steeds af en toe...
Dat was ook zo bij de PS2. Die was 1049 gulden bij release (de Dreamcast was 499 gulden, meen ik). En geen goede of grote titels in de launch line-up, behalve Tekken Tag Tournament meen ik. Duurde meer dan een half jaar voordat de eerste echt grote titel uitkwam met Gran Turismo 3. Weet nog dat een medewerker van een lokale CD en games-zaak vertelde dat hij, toen GT3 uitkwam, de bedrijfsleider had overtuigd rolcontainers vol PS2's en GT3's in te kopen, omdat hij stellig geloofde dat iedereen er toen toch echt één zou willen. Maar hij zat toen maandenlang met een etalage vol GT3's en een magazijn vol PS2's.

[Reactie gewijzigd door VinoNL op 22 juli 2024 19:34]

Maar is 8% een doelstelling die ze kunnen vieren of is het een teleurstelling? Ik heb zelf het gevoel dat we op een wat dood punt zitten. Ik zou er graag vandaag nog één bestellen maar voor mij is nu alleen Gran Turismo interessant en dan is 600 euro wat veel. Er missen gewoon dikke AA-games. Maar die studio's gaan weer geen 100+ miljoen besteden aan games waar maar 1 miljoen devices voor zijn. En zolang die games er niet zijn, zullen er ook niet ineens miljoenen meer VR's verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 19:34]

Dat komt gewoon omdat vr een niche game markt is! Het is veel intenser dan gamen op de TV en daar heb ik al vaak genoeg geen zin/puf voor na lange dag werken, de kinderen op tijd in bed krijgen etc…
Ik heb PSVR gebruikt en ondanks dat ik het supervet vond was voor mij gewoon op de bank veel relaxter. Dus na een stuk of 5 games van enkele uren (langste en vetste was 10 uur ofzo), ding gewoon weer aan de kant gelegd. En dan heb ik nog redelijke VR benen, met het hoge percentage mensen dat al wagenziek wordt in de auto blijft er sowieso maar een kleinere markt over.
Mocht ik een VR hebben (en eigenlijk is de quest 2 daar ideaal voor) zou ik net eerder een rondje Beat Saber na kantoorwerk spelen dan een "denkspel".

Maar om voor één game een vr te kopen :)
Dat is precies wat ik bedoel, lekker even voor een uurtje. Maar als je een rpg gaat spelen van 60 uur of langer wordt het wel een uitdaging het einde te halen
Dat is in mijn leven zelfs zonder VR een opgave.
Spelen... week of twee wachten voor er weer tijd is: controls vergeten .. verhaal vergeten :)
Voor Sony is dit zeker geen teleurstelling. Wat ze bij de launch van PSVR 2 gezegd hebben is dat ze 5 miljoen PSVR1's verkocht hadden, en dat ze goede hoop hebben dat PSVR2 hetzelfde of meer gaat verkopen. Hiroki Totoki "we are very happy to launch VR2 on PS5. VR1, we sold 5 million units, and I think we have a good chance to exceed that amount with PlayStation VR2"

Dit sluit volledig aan bij eerdere uitingen van Sony in de zin van "We're in it for the long haul" (Jim Ryan, November 2017). VR voor Sony is een lange(re) termijn strategie.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 22 juli 2024 19:34]

Vraagje voor PS VR1 spelers van Beatsaber: kan je custom songs er op zetten? En zo ja is via een in-bril interface te doen (zoals bij de Quest 2) of is daar meer werk voor nodig?
Het is niet mogelijk om custom songs er op te zetten.
Ik heb hem zelf gekocht vorige week en ik vind het echt super cool.
Ik ben blij dat ze met deze kit die gimmick factor een beetje voorbij zijn, dit voelt echt wel als serieuze VR kit.

Het is een betrekkelijk dure kit, zeker aangezien het meer kost dan de console zelf, maar vergeleken met de concurrentie valt het ook wel weer mee.
Dit gaat vooral staan of vallen met content, aan de hardware ligt het i.t.t. die vorige VR bril van sony, mijns inziens gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 19:34]

Dat is het precies: het staat of valt met content. Wil de VR kit heel graag kopen, maar als iemand met bijna elke VR headset in het bezit merk ik dat ik nogal twijfel, puur omdat de content er nog niet is. Die Horizon game wil ik graag en RE4 Remake in VR lijkt me supertof, maar daarnaast zie ik nog geen reden dit in huis te halen ook omdat er al heel veel PCVR content voor me als VR speler beschikbaar is.

De cons still outweigh the (big) pros...
Als je al veel VR hebt, dan heeft het nog maar beperkte toegevoegde waarde. Veel van de games die uitkomen, komen van PCVR, of komen daar ook op uit. Relatief weinig exclusives nog. Maar hey, hij is pas 2 maanden uit! er komt sowieso nog meer, en dik kans dat diverse PSVR1 exclusives nog geport worden.

Je kan wachten, of nu kopen en alvast gaan genieten :-)
Ik zag hem van de week liggen bij de Media Markt, meen €650,00, weet ik alleen niet meer of er een game bij zat. Ik heb zelf de ruimte er niet voor, mijn game room is gewoon te klein, als ik zelf een VR zou pakken, dan zou ik een stand alone willen, dan kan ik hem namelijk bijvoorbeeld in een andere kamer gebruiken waar ik meer ruimte heb.
"Dat is volgens het bedrijf rond 8 procent meer dan het leverde van zijn PS VR zeven jaar geleden"
ter vergelijking, na 27 maanden waren er 5miljoen meer ps4's verkocht dan ps5's. https://twitter.com/VGCha...30968231945961475?lang=en.
We kunnen dus zeggen dat de nieuwe PS VR een veel groter succes is dan haar voorganger.
Nou.... groter. Ik zou het niet veel groter willen noemen. 8% is niet enorm. Maar, we mogen niet vergeten dat de PSVR2 off season (februari nota bene) geïntroduceerd is, terwijl de PSVR1 mooi op tijd voor het holiday season was (november)
Er zijn meer PS4's verkocht dan PS5's in dezelfde periode. Als de verkoop van de VR2 8% groter is dan de VR1 betekent dus dat procentueel meer console eigenaren van de PS5 VR2 hebben gekocht dan PS4 eigenaren die een VR1 bril hebben gekocht.
Ah, zo, ja daar heb je een punt
Ik gebruikte de PS-VR2 eerst wel regelmatig en ook anderen hebben er kort mee gespeeld omdat ze nieuwsgierig waren, geen van hen heeft er 1 gekocht. Ik heb naast de 'meegeleverde' en de beschikbare demo's alleen Pavlov gekocht maar het valt niet mee om daar populated servers te vinden. Verder is het spel wel goed hoor maar de rest van games die uit zijn gekomen heb ik of al gespeeld (Resident Evil) of ze trekken me niet aan. Afwachten is of er nog meer interessante titels gaan komen die ook echt de VR ervaring bieden die ik zoek. Het blijft eenvoudiger om gewoon de PS5 te booten en snel een potje CoD WZ2 te spelen..... Hoef ik mijn woonkamer niet te 'verbouwen'.

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 22 juli 2024 19:34]

Lijkt mij een heel net resultaat. Betere verkopen terwijl er veel minder PS5's zijn dan toen PS4's.

Als er veel grote nieuwe titels komen dan zie ik de PSVR2 wel een veel groter succes worden. Daar hangt het nu echt vanaf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.