Bloomberg: Apple werkt aan iPad-achtige smartdisplay voor smarthomebediening

Apple werkt mogelijk aan een nieuwe reeks smarthomeproducten naast de op woensdag aangekondigde HomePod-speaker. Dat meldt Apple-insider en Bloomberg-journalist Mark Gurman. Het bedrijf zou onder meer een iPad-achtig slim scherm introduceren.

Volgens bronnen van Gurman is het slimme scherm van Apple 'in wezen een low-end iPad'. De display zou vooral gebruikt worden om smarthomeapparatuur als slimme thermostaten en verlichting te bedienen. Het scherm moet daarnaast ondersteuning bieden voor relatief simpele taken als videoweergave en FaceTime. Het product kan in huis bevestigd worden met magneten, bijvoorbeeld aan een muur. Op termijn zou het bedrijf ook overwegen grotere smarthomeschermen te maken, hoewel Gurman geen concrete formaten noemt. Wanneer het scherm moet uitkomen, is nog niet bekend.

Apple zou verder werken aan een refresh van de Apple TV, die in de eerste helft van 2024 moet uitkomen. De nieuwe variant zou een snellere soc krijgen, maar nog geen 8k-weergave ondersteunen. Apple bracht eerder dit jaar al een nieuwe Apple TV 4K uit die goedkoper was dan zijn voorganger en geleverd werd met minimaal 64GB opslag. Die huidige Apple TV 4K beschikt over een A15 Bionic-soc, die onder meer wordt gebruikt in de iPhone 13-serie, iPhone 14- en iPhone 14 Plus-telefoons, en de iPad mini.

Daarnaast heeft Apples project voor een slimme HomePod-speaker met geïntegreerde Apple TV-mediaspeler volgens Gurman vertraging opgelopen, hoewel het bedrijf er nog steeds aan werkt. Het apparaat stond aanvankelijk op de planning voor dit jaar, maar zou nu op zijn vroegst in 2024 verschijnen. Bloomberg schreef in 2021 voor het eerst over de mogelijke komst daarvan.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-01-2023 • 10:59

100 Linkedin

Reacties (100)

100
98
22
0
0
67
Wijzig sortering
Het product kan in huis bevestigd worden met magneten, bijvoorbeeld aan een muur.
Is de doelgroep mensen die in een zeecontainer wonen?
Misschien een hub dat verwijderd kan worden uit zijn houder, vergelijkbaar met die afstandsbediening van Philips.

https://cdn.aws.toolstati...s/141020-UK/800/41811.jpg
Dit, de Nest Hub 10 inch, maar die je mee kan pakken zodat het ook gewoon een tablet is zou erg leuk zijn!
Een betere vergelijking is hoe Google's aangekondigde Pixel tablet gaat werken: https://store.google.com/...rticles/new-pixel-tablet/
De enige praktische plek die ik kan bedenken is een Amerikaans huishouden waarbij de koelkast een losstaande unit is. Ik moest lachen om jouw comment :+
Magsafe. Een tablet dat draadloos geladen wordt maar ook vastgehouden door de magneten in de lader. De lader zelf kan gewoon vastgeschroefd, genageld worden. Overigens is het ook mogelijk om neodymium magneten te kopen en netjes weg te werken in de muur of meubilair.
Nee, een backplate die je op de muur zet en de unit zelf kan je loshalen voor gebruik elders in huis. Als je bijvoorbeeld in de zomer buiten gaat zitten en de boel wil kunnen bedienen.

Op dezelfde manier heb ik hier "lichtschakelaars" hangen.
Mijn keukenmessen hangen ook aan de muur en ik woon niet in een zeecontainer.

Wat ik me afvraag is hoe magneten die hiervoor sterk genoeg zijn geen schade/storing aan de electronica veroorzaken. Voor mijn telefoon en tablet gebruik ik klitteband (wel opletten dat je de 'zachte' kant op je device plakt en de kant met de haakjes aan de muur/rand van je monitor/dashboard)
Dat gaat prima. Ik heb een Samsung-tablet aan de muur bevestigd met een magnetische wall mount van Xvida. Ik merk er in het gebruik geen invloed van.
Wat ik me afvraag is hoe magneten die hiervoor sterk genoeg zijn geen schade/storing aan de electronica veroorzaken.
Wat denk jij dat een magneet met een apparaat doet?

edit: ohja dit is niet Reddit :+

[Reactie gewijzigd door Patriot op 19 januari 2023 13:35]

Magneten en electronica gaan toch niet samen? Zeker als ze zo sterk moeten zijn dat ze een tablet van een paar honderd gram moeten kunnen dragen?
Magneten en electronica gaan toch niet samen?
In brede zin is dat niet zo. Een apparaat dat iets doet met magnetisme zoals bijv. een harde schijf of (kleine) speaker zal er wel problemen mee hebben, maar een moderne smartphone heeft op een kompas na normaliter weinig in zich wat überhaupt iets met magnetisme doet. Die is totaal niet onder de indruk van een doorsnee magneet.

Denk ook aan die draadloze MagSafe-laders van Apple, hun hele selling point is dat ze magneten gebruiken om het apparaat goed op de lader te krijgen :+
Ik geloof dat ik hier niet aan het goede adres zit voor m'n vragen gezien de reacties. Electronica en magnetisme hebben wel degelijk met elkaar te maken, het zijn twee kanten van dezelfde munt. Het heet niet voor niets "elektromagnetisme" en het 'electromagnetisch spectrum'?

Een kompas is natuurlijk superzwak, en kun je een ipad van een halve kilo optillen aan zo'n magsafe stekkertje? Dat is gemaakt om de draad op z'n plek te houden, niet om iets mee op te tillen dus dat zou nogal een overkill zijn lijkt me.
Er zijn in ieder geval auto-houders met (MagSafe)magneten die telefoons op hun plek houden. Een iPad is wel iets zwaarder, maar lijkt me niet onmogelijk.
Ik geloof dat ik hier niet aan het goede adres zit voor m'n vragen gezien de reacties. Electronica en magnetisme hebben wel degelijk met elkaar te maken, het zijn twee kanten van dezelfde munt. Het heet niet voor niets "elektromagnetisme" en het 'electromagnetisch spectrum'?
Een "gewone" magneet heeft in feite niets met elektromagnetisme te maken, zo'n magneet produceert een magnetisch veld maar geen elektrisch veld. Een elektromagneet is wel wat anders, daar zal je eerder problemen mee ervaren maar ook dan heeft het niet echt te maken met het simpelweg bestaan van het magnetisch veld an sich maar meer de wijze waarop deze wordt geproduceerd.

Gewoon het bestaan van een magnetisch veld in de buurt van een modern apparaat gaat buiten het kompas en evt de speaker gewoon niet eens een verstorende werking hebben laat staan schade berokkenen. Het allerergste wat er kan gebeuren met zelfs relatief zeer krachtige (en die zijn ruim sterk genoeg om een tablet aan op te hangen) magneten die voor consumenten redelijkerwijs beschikbaar zijn is dat je nog even moeite hebt om je kompas goed te kalibreren omdat bepaalde onderdelen van je telefoon die daar vatbaar voor zijn tijdelijk (en zeer zwak) gemagnetiseerd raken.
Een kompas is natuurlijk superzwak,
Dus? Als er íets gevoelig is voor een magnetisch veld in de buurt is het dit component. Het feit dat het sterkst door magnetische velden beïnvloedde element hooguit tijdelijk zal worden verstoord door aanwezigheid van een magnetisch veld zegt eigenlijk genoeg.
en kun je een ipad van een halve kilo optillen aan zo'n magsafe stekkertje? Dat is gemaakt om de draad op z'n plek te houden, niet om iets mee op te tillen dus dat zou nogal een overkill zijn lijkt me.
Dat is iets anders dan waar ik het over had ;) De nieuwe draadloze MagSafe laders (die benoemde ik specifiek) hebben magneten in de telefoon en in de lader die ervoor zorgen dat deze goed op elkaar komen en blijven voor optimaal laden.
Zelfs hardeschijven is niet zo'n probleem. Alleen met zeer sterke electro magneet kan er schade ontstaan.
Dat valt wel mee. Elke iPad, iPhone en Apple Watch heeft al magneten ingebouwd voor allerhande toepassingen, en Qi2 krijgt standaard ook magneten die sterk genoeg zijn om een smartphone te bevestigen.

Een heel sterke magneet is niet noodzakelijk nodig, een aantal kleine magneten kan ook een oplossing zijn.
'allerhande toepassingen', zoals een kompas en speakers neem ik aan dat je bedoelt, maar daar til je je iphone of ipad niet mee op.

Die magneten in de oplader zijn toch alleen om te zorgen dat je telefoon in de juiste positie ligt, dat lijkt me ook van een andere orde.

Anyway, ik houd magneten bij m'n electronica uit de buurt, baadt het niet dan schaadt het niet en klitteband werkt voor mij goed genoeg. (tegen de tijd dat een andere fabrikant met zoiets komt ga ik me er wel in verdiepen, zolang het Apple is is het een ver van m'n bed show, dat spul komt mijn huis toch nooit in ;) )
In een iPad:

Pencil op de juiste plek houden, case aan de iPad bevestigd houden, wake/sleep.

Op een iPhone: Magsafe- daar kan je echt wel gewoon je telefoon mee bevestigen in een houder in de wagen. Meer dan sterk genoeg om je telefoon op zijn plek te houden.
Ja als je dit met een Walkman met cassette's doet , of analoge crt tv's dan ja ,maargoed we leven in 2023 en magnetische opslag is er niet ech meer in consumenten elektronica ... tenzij je een harde schijf hebt
Mogelijk. Die zijn er meer dan je denkt.

Zeker van die amerikaanse hippe containerwoningen. Alles is daarin digitaal aangestuurd.


Verder zou ik dit zelf echt ideaal vinden. Ben al een tijdje naar zoiets opzoek. Samsung heeft een hub gelanceerd voor smartthings en tijd geleden maar dat ding is nergens verkrijgbaar.

Als Apple zo’n ding maakt voor HomeKit en het een beetje leuk prijst is dat wat mij betreft een enorme win voor domotica.

Als ze €150 oid gaan worden voor iets van een 8” ding dan hang ik er direct drie aan de muur.
Ik gebruik zelf een oude Microsoft Surface aan de muur en de HomeAssistant interface om het huis te bedienen. Ideaal en niet afhankelijk van Homekit of Google Home.
Als ze €150 oid gaan worden voor iets van een 8” ding dan hang ik er direct drie aan de muur.
Daar ga je nat! :) Het is natuurlijk wel Apple, dus het zal wel iets als 399,- worden.

Hoe dan ook ben ik benieuwd, want Apple kan als geen ander dit soort zaken goed implementeren / de juiste insteek vinden.

En misschien is dit wel de springplank naar veel meer domotica van Apple. Ik zou zo’n scherm graag als intercom willen gebruiken als iemand aanbelt (en meteen camera view), waarbij je de deur / poort / oprit kunt openen, muziek bedienen, thermostaat, Apple tv’s, HomePods, lichten, en een algemene status van je huis (temperatuur binnen/buiten, verbruik, status van je Security systeem, rookmelders, etc…)
Daar ga je nat! :) Het is natuurlijk wel Apple, dus het zal wel iets als 399,- worden.
Dat zou heel raar zijn. Je kunt nu een 9th gen iPad kopen voor €439. Waarom zouden ze dan een dommere, kleinere variant verkopen voor “hetzelfde” bedrag?

Nee ik denk dat dit apparaat veel meer tailored is voor home automation en eigenlijk alleen homekit draait en een select aantal apps voor bijvoorbeeld muziek (airplay), video en fotolijstje, en vooral Homekit. Meer in de prijsrange van de homepod mini.
Ik zou zo’n scherm graag als intercom willen gebruiken als iemand aanbelt (en meteen camera view)
Ja precies dat. Gewoon via de huidige AppleTV implementatie. Homekit video erbij en gas.
Apple is vooruitstrevend en ziet iets aankomen :+ .

Iedereen is enthousiast over tiny house, hier heb je de toekomst. Kippen hebben straks meer leefruimte dan de gemiddelde Nederlander.
Zolang je maar een stukje vrije uitloop houdt, anders ben je veroordeeld een ‘scharrel Nederlander’ te zijn. :+
Ik vermoed dat gewoon gebruikt word gemaakt van een MagSafe aansluiting net als op de recente iPhones.
Apple anticipeert waarschijnlijk op een verdere stijging van huizenprijzen en hypotheekrente :+
Maak je geen zorgen! Ze brengen wel accessoire uit twv 200 euro alleen om ergens op te hangen!
Dat! En ze vinden een mogelijkheid om 99,- te vragen voor een upgrade die eigenlijk een no-brainer is t.o.v. de basisconfiguratie.
Ja die en Space Shuttles.
Het ziet er misschien leuk uit zo'n display aan je muur, maar vind het zelf toch veel praktischer om alles wat smarthome gerelateerd is te besturen via automatisering, stembediening, fysieke schakelaars of via mobiel en pc.
Mijn ega denkt daar anders over. Ze vindt dat hele smart-gedoe gedoe. Zolang het automatisch op het juiste moment aan of uit gaat, is het prima. Maar ze weigert haar telefoon te gebruiken. Overal losse knoppen voor ophangen maakt wat mij betreft een smarthome weer dom. Dus zo'n display spreekt me wel aan. Een plek waar je alles kunt regelen: verlichting, thermostaat, gordijnen, camera's/deurbel, etc.
Maar eerst maar eens zorgen dat alles via Matter werkt.
maar dan moet je dus naar dat display lopen terwijl je ook gewoon je telefoon uit je zak kunt trekken?
bij mijn rom gebaseerd op android 13 pixel os zit er zelfs een knop voor smart home op 't lock screen.
We hebben beiden een A52s met Android 13, en zover ik weet ondersteunt die dat niet. Dus nu is de handeling:
1. Telefoon pakken
2. Unlocken
3. App starten
4. Apparaat kiezen
5. Handeling uitvoeren

Bij een display aan de muur (afhankelijk van waar je je in huis bevindt, maar laten we uitgaan van een display centraal in de woonkamer en dat je iets wil doen met verlichting of gordijnen in de woonkamer)
1. Naar display lopen
2. Apparaat kiezen
3. Handeling uitvoeren

Nogmaals: het is vooral mijn wederhelft die geen fan is van smarthome. Ze vindt het omslachtig met haar telefoon. Ikzelf heb daar minder moeite mee. (En in de praktijk heb je het zelden nodig mits je automation goed is ingeregeld).
maar je kan toch ook gewoon voice controls gebruiken via google assistant? of support 't dat niet?
Jawel, maar noem ons ouderwets. Ik heb 't een tijdje geprobeerd, praten tegen m'n apparaten. Ik kan er niet aan wennen. Mijn ega begint er niet eens aan. Dus in de praktijk gebruiken we het niet.
Je vind je zelf ouderwets, en kan niet wennen aan Smarthome, maar je gebruikt wel afkorting zoals ega :P moest echt even opzoeken wat je daar nou mee bedoelde

Over praten tegen je smart home, ja dit duurt echt wel een paar weken of maanden voor je daar echt aan gewend bent, maar eenmaal gewent wil je niet echt anders meer... dit is in iedergeval mijn mening
Het is overigens eega 😂
Ik moest mezelf ook flink achter de oren krabben voordat ik het wist.
Ja, eega inderdaad. Bestaat al sinds de middeleeuwen (nee, zo oud ben ik nou ook weer niet.. 40+ om precies te zijn)

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 19 januari 2023 18:03]

Dit vind ik ook hoor.
En ik heb m'n telefoon wel vaak, maar niet altijd in de zak zitten.
En een display waar de info van bijvoorbeeld m'n P1 van de stroommeter als grafiekje af te lezen is, kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zie ik wel zitten.

Ik zat een beetje met bevestiging en stroomvoorziening. Maar als het met magneten te bevestigen is, is opladen ook makkelijk zat. Kom maar door :)
En een display waar de info van bijvoorbeeld m'n P1 van de stroommeter als grafiekje af te lezen is, kamertemperatuur en ingestelde temperatuur zie ik wel zitten.

Ik zat een beetje met bevestiging en stroomvoorziening. Maar als het met magneten te bevestigen is, is opladen ook makkelijk zat. Kom maar door :)
Daarvoor heb je geen uitgebreide tablet nodig, maar kun je af met een ESP32 in combinatie met een E-ink scherm :) Bijvoorbeeld de LilyGo T5 van €40

Voorbeeldje van hoe dat eruit kan zien.

Ik heb er zelf ook twee, met informatie over temperatuur en CO2 in verschillende kamers, vochtigheid van de potgrond van planten etc.

Ding is super zuinig, op een 18650 batterij gaan ze weken tot maanden mee (heb die van mij net twee weken dus kan mijn persoonlijke ervaring nog niet delen). De T5 is ook nog uit te rusten met een touchscreen.
He wat leuk, dat ziet er goed uit. Dat vind ik ook wel leuk.
Dit is HA denk ik? Ik ben aan het oriënteren op Homey. Zou het daarmee werken?
Telefoon uit je zak trekken...

Oh ja, zoals bij die geweldige Hue app:
-Telefoon uit je zak trekken
-Unlocken
-Hue app vinden en starten
-Wachten op die ridicule initialisatietijd
-Navigeren naar ruimte/scene/lamp
-De handeling verrichten. (lamp aan/uit/dim/whatever)

In die tijd ben ik al drie keer naar mijn fysieke Hue schakelaar gelopen. Bovendien, als ik een bepaalde ruimte betreed kom ik langs die schadelaar en hoeft ik niet weer eerst mijn smartphone 'te trekken' en bovenstaande procedure te doorlopen.

'Hey Siri...' werkt overigens ook. (gekoppeld aan Apple Woning app, verzorgd door homekit op een van de Apple-TV's)

Sure, widgets kunnen ook, been there, done that.

Toch voelt niks fijner dan gewoon op een fysieke knop te 'petsen'.
Precies.

En dan heb je logees, en die kunnen dan het licht niet bedienen omdat ze de app niet hebben, en de voice commandos niet weten.

Siri + Hue werkt trouwens niet voor 3rd party (non-Hue) lampen/schakelaars.
Jep, dat vind ik ook.

Maar ik vind het ook fijn dat ik 's ochtends beneden kom, dat er dan al een paar (schemer)lampen branden. en de verwarming aan is (maar op zaterdag pas later).

Dus ik heb m'n "grote" lampen allemaal normaal achter knoppen, en sfeerverlichting geautomatiseerd.
Oh ja, zoals bij die geweldige Hue app:
-Telefoon uit je zak trekken
-Unlocken
-Hue app vinden en starten
-Wachten op die ridicule initialisatietijd
-Navigeren naar ruimte/scene/lamp
-De handeling verrichten. (lamp aan/uit/dim/whatever)
Dat kun je tot twee kliks reduceren (met nauwelijks wachttijd) als je een widget op je lockscreen zet. Valt echt wel mee.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 januari 2023 15:16]

Jammer dat ze het smart home display uit de aan/uit knop interface hebben gehaald. Dat was echt ideaal.

Aan/uit knop inedrukt houden en je krijgt je bankpas/creditcard, en smart home controls in beeld om lampen of andere apparaten snel aan/uit te doen.

Nu moet je extra handeling doen om het te bedienen. Klinkt niet veel, maar eerst was het makkelijker, nu moet je toch even snel die Home knop zoeken voordat je door kan klikken.
matter, dat gedoe dat vervolgens net zo compatible is als USB zeker...

bekijk voor de grap eens die Tweakers.net review over die nieuwe usb4 schijven, die feitelijk helemaal geen usb4 zijn, maar een combinatie van een losse usb3.2 chip en een andere thunderbolt chip simpelweg omdat het anders gewoon niet kan of werkt of omdat niemand goede controller chips heeft ontwikkeld.

ik heb hier een google nest mini het ding ziet er uit als een digitaal fotolijstje van een inc of 6 a 7. en dat is eigenlijk precies wat je nodig hebt, het enige wat ik eraan mis is een stukje software dat het verschil berijpt tussen de output van google-asistant en de output van bijvoorbeeld spotify. want een google asistent zou moeten begrijpen dat er verschil zit tussen, hey google hoe laat is het en hey google speel de het nieuwste album van .... waarbij je van die laatste natuurlijk wilt dat die wordt afgespeeld op je souldbar, een draadloos speakersysteem of een andere hifi oplossing terwijl die eerste vraag op het ingebouwde speakertje kan liefst nog terwijl de muziek gewoon door blijft spelen op de andere output.

dergelijke zaken verwacht ik ook (of eigenlijk nog veel meer) van een bedrijf als apple die overduidelijk premium features en prijzen pretendeert .
Matter is nog lang niet breed uitgerold, maar je hebt er nu al een mening over? Knap.
Ik zoek inderdaad ook zoiets als een display waar alles op samen komt.
Nu met mijn Homey is heel veel geautomatiseerd, maar simpel verlichting aan/uit met knopjes is een gedoe en werkt ook niet altijd vlekkeloos. Mijn ega wil zeker niet iets met een telefoon doen en ikzelf vind het ook maar onhandig.
1 of meerdere displays in huis zou best handig zijn.
Ik heb daarom slimme dimmers gekocht. Zijn gewoon knoppen waar de oude domme ook zaten, zien er ook hetzelfde uit, die oma ook snapt en dus hoge waf. Blijven even slim en geen losse knoppen.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 19 januari 2023 12:43]

Ja, dat is een optie. Maar dan moet je nog steeds een rondje lopen om alle lampen aan of uit te zetten, en je kunt je andere slimme apparaten er niet mee bedienen. Waarmee je slimme huis wat mij betreft gewoon weer dom gemaakt wordt.
Nee hoor, ik heb dubbele knoppen gemaakt met Fibaro Dimmer 2's. De tweede knop kan je dan programmeren zoals je wilt (als je bv zoiets als Homey hebt), dus in de keuken kan ik ook -mbv de tweede knop en een juiste programmering- alle lampen in de woonkamer uit en aanzetten.
Idem hier. We hebben centraal in huis zo’n Hue ‘tap’ hangen waarmee je alles aan of uit kunt zetten en een tweetal andere scènes. En verder hangen er door het huis heen de nodige dimmers voor specifieke ruimtes en/of locaties.

Die Hue Tap is die eerste uit 2005 die zijn eigen energie opwekt. Hangt er al 7 jaar en doet het nog steeds. Ik geloof dat ze er nu een vervanger voor hebben met batterij. Hoef je niet zo’n diepe click meer te maken hahaha…
Ik kan gewoon zeggen tegen Google dat de lampen in de woonkamer uit moeten. En oma gebruikt gewoon de knoppen. En als we op vakantie zijn verzint Google een schema.

Een bridge heb je sowieso ergens nodig
Fysieke schakelaars vind ik altijd nog nodig. Zeker omdat mensen die over de vloer komen ook zelfstandig het licht in het toilet moeten kunnen overrulen als ze dat willen of als er iets faalt. Die ga ik geen toegang geven tot mijn smarthome server.
Een display kan handig zijn om in één overzicht te zien wat de status is van alles, iets waar stembediening of automatisering niet helemaal aan kan voldoen naar mijn mening.
ik gebruik overal de lichtschakelaars nog omdat A: ze er nu eenmaal zitten, en B: omdat het in sommige gevallen handig is om het licht uit te zetten ook als je smarthome ze aan zet (al was het maar om een bol te vervangen). maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik (als ik nu een huis zou laten bouwen ik die lichtknop net zo goed naast de lamp aan het plafond zou hangen, en die buizen door de muur dus niet meer nodig waren, al komen we dan wel direct bij het volgende punt,

die schakelaars op batterijen zoals van Philips hue zijn eigenlijk best irritant, gaan naar mijn gevoel ook best snel stuk (vergeleken met een lichtknop), je zou dan spul van bijvoorbeeld fibaro - of je kunt mogelijk iets zoeken met een klein schermpje voor meerdere functies zoals temperatuur - lichtsterkte en andere IOT maar dan vraag ik me af of de traditionele plaats van een lichtknop wel de juist plek is om zoiets op te hangen.
Ik heb al 7 jaar mijn hele huis van Hue voorzien, en overal Hue dimmers en centraal een Hue Tap, maar tot nu toe geen eentje defect gegaan. Inmiddels wel veel batterijen vervangen, dat wel.
Een smart home display zoek ik nog wel voor aan de muur. Een grotere en wat kleinere (zoals Sonoff). Maar graag of color e-ink of oled always-on.

Als dit ding van Apple een always-on display heeft, dan vind ik ‘m leuk!
Klopt. Amazon, Google en Meta hebben het al geprobeerd, maar dit wordt ook een flop.

Als je al een scherm in bv. je keuken hebt hangen is dat om TV te kijken, niet om je lampen aan/uit te zetten of te Facetimen.

Volgens mij heeft alleen de M2 support voor 8K60p / 4K120p video en HDMI 2.1. M2 verwacht ik ook in de AR bril (ws in een soort uitstlping aan de achterkant van je hoofd, zoals Meta). Het is overkill om dit ook in een AppleTV te stoppen vooral omdat 8K beetje dood is ivm EU regels en gebrek aan content.
Hier ook een oude iPad-Mini aan de muur voor Homekit. Maar in de praktijk gebruiken we inderdaad alleen de hardwareknoppen die ik links en rechts heb gemaakt :)
Het lijkt erop dat Apple zich richt op het creëren van een all-in-one-oplossing voor het automatiseren en bedienen van een slim huis, in plaats van alleen afhankelijk te zijn van stembediening via de HomePod.
Ik denk het slim is om niet je smarthome afhankelijk te maken van stembediening. Dit gekeken vanuit zowel de ogen als een gebruiker als de verkoper/ontwikkelaar.

Stel je hebt een kleine afwijking in je spraak, kan je het licht niet aan of uit zetten als je pech hebt. Of een dialect hebt die niet goed opgepakt word.
Dan hebben wij het nog niet over de tig talen in de wereld die niet of nauwelijks ondersteund worden door Apple (maar ook niet door Google of Alexa).

Ik zou mij heel stom voelen als ik voor een lamp aanzetten een commando moet geven in een taal wat niet mijn moedertaal is. Dan zal ik het al sowieso niet meer gebruiken, want andere zouden het ook moeten kunnen gebruiken. Zeker als men dan niet een taal spreekt die de assistent naar keuze ondersteund. Dan is een volledige afhankelijkheid van stem gewoon niet handig.
Stembediening is leuk, maar je kunt maar beter zorgen dat er ook een fysiek knopje is om het licht te kunnen schakelen. En dan zo geconfigureerd dat het ook zonder internetverbinding werkt.
Eigenlijk zoals Ikea dat doet. Je kan die Tradfri lampen gewoon gebruiken met een draadloos knopje maar je kan ze optioneel koppelen aan een hub. Mooi systeem
Alleen doet ikea het heel slecht. Bereik van die dingen is prut en kwaliteit van de hardware ook. Heb hier twee fyrtur gordijnen die nu met geen mogelijkheid meer werken en ook niet meer handmatig te bedienen zijn.

Het bereik van de 1-op-1 knop-apparaat is heel erg slecht helaas. Zelfs in dezelfde ruimte moet je nog met een zigbee repeater werken.
Ik zou mij heel stom voelen als ik voor een lamp aanzetten een commando moet geven in een taal wat niet mijn moedertaal is.
Jawel joh, maar dan moet het wel in het Klingon zijn. Dan leer je nog eens wat:

vatlh DIS poH vIghro''a' !!
Wat ik in het Apple-ecosysteem echt leuk zou vinden is een soort van 'family hub' display met shared kalender, to do's, etc... Als daar dan ook de main controls op staan, de nodige sensoren bevat (temp/air quality/...) en het kan fungeren als smart home hub - met een Apple-sausje kan dat IMO wel aanslaan in de domotica-wereld die nu nog heel rommelig is.

Gecombineerd met de geruchten dat Apple een jaar geleden met e-ink displays bezig was...
Dit is écht precies waar ik naar opzoek ben. Een mooi scherm voor op de muur in de gang met daarop de gedeelde iCloud agenda's, controls voor lichten, en even snel buienradar spieken voor je de deur uit gaat. Online op onderzoek uitgegaan en het beste wat ik kan vinden is een do-it-yourself oplossing, bedraad, met raspberry pi, en weinig keuze van schermen op de markt.

Mocht iemand een beter alternatief hebben stuur dan vooral een berichtje.. of ik blijf wachten en hoop dat deze geruchten kloppen :)
Als ze hier daadwerkelijk mee komen, wat ik betwijfel, dan geven ze eigenlijk toe dat Siri onvoldoende werkt/potentie heeft.
Om te laten zien wie er voor de deur staat is nog altijd een display nodig.
Wellicht kan een slimme gezichts/kledingdetectie - “DHL staat voor de deur”- , dit op termijn waarmaken.
Klopt, Siri is ver onder de maat ... En dat is al een tijdje zo.
Gebruik je siri wel? Want daar kan ik me echt helemaal niet in vinden.
Ja soms wel. Met mijn airpods Pro heb ik geen andere keuze.
Vind het echt achter blijven bij Google. En ook die is zeker niet perfect.

Wat me ook opvalt is dat Siri vaker ongewenst geactiveerd wordt.
Vergeleken met Google Assistant is Siri een kwijlende debiel :+
Ik vind de google assistent dan weer on-echt overkomen. Een robot stem.
Een smarthome display voor domme smarthomebediening. Naar een scherm toelopen en daar bijvoorbeeld lichten aan/uit doen of de temperatuur aanpassen is niet smart.. dat is exact hetzelfde als opstaan, naar je klokthermostaat toelopen en er een slinger aangeven. Het enige verschil is dan een centrale display voor alles. Ik zou voor 90% automatiseren en de andere 10% je telefoon en bijv. fysieke Hue dimmers gebruiken, dat is naar mijn mening slimmer :)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 19 januari 2023 11:24]

Eens. Ik heb dit in het verleden ook al eens geprobeerd met een Android tablet icm Google Home. Mijn realiteit is, als ik op de bank zit, dat ik een hue afstandsbediening of een telefoon pak als er iets moet gebeuren. De tablet heb ik snel weer van de muur gehaald. Opstaan verslaat het hele idee van smarthome.

Komt nog bij dat Apple beroerd is in het aansturen van Smart Homes met uiteenlopende hardware, Google ondersteunt een veel bredere range aan hardware.
Met een Starling hub kun je je Nest spullen prima in je Apple ecosysteem toevoegen.
Leuk dat je een paar nest producten voor 99 dollar kan bedienen maar andere fabrikanten vallen buiten de boot. Dit is geen oplossing, Apple moet zijn zaken voor elkaar hebben.
Het kan best handig zijn, dichtbij je ingang wat grafiekjes over je gas en stroom verbruik en een knopje om de lichten en radio aan te zetten als je net thuis komt. Camera beeld erop voor als je gaat vertrekken of iemand voor de deur staat. Maar het is de combinatie van je stem, app en zo’n bedieningspaneel dat het geheel nuttig maakt.
Google gaat binnenkort ook zoiets uitbrengen toch? Een tablet om je smarthome mee te bedienen bedoel ik. Pixel X?
De toegevoegde waarde voor mij voor een scherm is dat ik snel kan zien wie er voor de deur staat (vind ik op een telefoon altijd gedoe) en tijdens het koken en het gebruiken van meerdere timers. Dat is ook de reden dat ik een Nest Hub heb in combinatie net nest speakers en sonos speakers. Maar als Apple met een "betaalbaar" alternatief zou komen dan zou ik omschakelen.

Zou ook liefst de Apple speaker gebruiken voor stemcommando's, jammer dat sonos geen siri ondersteund. (of apple het niet toelaat).

[Reactie gewijzigd door ruud82 op 19 januari 2023 11:52]

Microsoft moet nu toch maar eens meer gaan innoveren op deze consumenten gebieden willen ze relevant blijven met hun besturingssysteem. De mobiele markt hebben ze al verloren wat misschien wel de grootste markt gaat worden als dat het niet al is. Op het gebied van car entertainment zie / hoor ik ook al niks gebeuren maar wat qua software ook steeds een grotere rol gaat spelen. Ze hebben geen TV besturingssysteem. En straks is home domotica ook niet meer weg te denken uit elk huis.
Waarom zou Microsoft dat moeten als ze al zeer dominant zijn op de zakelijke markt?
Compleet met je eens, Microsoft kan zich inderdaad beter focussen op de gebieden waar ze goed in zijn.
niet alleen de zakelijke diensten, maar ook gewoon apps die op de Apple platformen draaien.
De apps die draaien met de Microsoft365 diensten draaien tenslotte zeer goed op Apple apparatuur en daar verdienen ze goed aan.
Toch wel handig als je een display in huis hebt die alles combineert en bedient en dan liefst onafhankelijk opererend van het internet (voor zover dat tegenwoordig nog mogelijk wordt gemaakt) en zonder poespas.
Nu heb je nog vaak een aparte HMI voor de thermostaat, beveiligssysteem, camerasysteem, deur, verlichting, rolluiken enzovoort)
Uiteraard kan je alles met stem en mobiel doen. Maar je zal maar verkouden zijn of even iets verkeerds roepen en je zogenaamde smart systeem doet van alles wat je niet wil. Je mobiel is gestolen, leeg of ergens laten liggen. De specifieke app werkt even niet etc. En zonder internet is dat ook allemaal beperkt tegenwoordig. Sta je daar. Een simpele display en interface in de ruimte waar je meestal bent om lokaal snel actie te ondernemen is dan toch handig. Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen die toevallig je huis bewonen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee