Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Verge: Google werkt aan AR-bril die in 2024 moet uitkomen

Google is bezig met de bouw van een AR-headset. Dat schrijft The Verge die twee bronnen kon spreken. De headset staat intern bekend als Project Iris en zou beschikken over twee camera’s en een aangepaste Google-chip. Google hoopt om de bril in 2024 te kunnen uitbrengen.

De twee bronnen die journalisten van The Verge konden spreken wensen anoniem te blijven maar wisten te vertellen dat de AR-headset zich nog in een vroege ontwikkelingsfase bevindt. De headset zou naar verluidt over twee camera’s beschikken die, net als de meeste bestaande AR-headsets, beelden van de buitenwereld registreren en doorsturen naar een ingebouwd scherm.

De headset bevat volgens de bronnen een aangepaste Google-processor en zou draaien op Android, al is het niet duidelijk of het gaat over het ‘innovatieve’ AR-besturingssysteem waar Google sinds kort aan werkt en nieuwe medewerkers voor zoekt. De grafische elementen zouden dan weer op een ander apparaat dan de headset gerenderd worden om daarna doorgestuurd te worden naar de bril. The Verge oppert dat Google hiervoor zijn datacenters en de internetverbinding van de headset wil gebruiken.

Naar verluidt bevat het kernteam dat aan de AR-headset werkt ongeveer 300 werknemers, waaronder enkele leden van de Pixel-afdeling. Aan het hoofd van dat team staat volgens de bronnen Clay Bavor, de vice-president van Google Labs. Bavor stond eerder al aan het hoofd van Googles AR- en VR-afdeling en werkte volgens The Verge mee aan Daydream, een voormalig VR-platform, en Google Cardboard. Bavor leidde ook de ontwikkeling van Project Starline. Deze set-up voor videoverbindingen maakt aan de hand van meerdere camera’s een 3d-model van gebruikers waardoor het videobellen realistischer moet ogen. Volgens de bronnen hoopt Google om Project Starline, samen met de AR-headset in 2024, op de markt te brengen.

Naast Google zou ook Apple werken aan een AR-headset. Volgens Bloomberg stelde het bedrijf uit Cupertino de ontwikkeling hiervan echter uit vanwege problemen met de ontwikkeling.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Redacteur

20-01-2022 • 20:13

12 Linkedin

Reacties (12)

Wijzig sortering
Hand, pols, oren en dan ook maar op je neus. Het voelt een beetje aan als de laatste horde extern om communicatie middelen aan je lichaam te plakken, vóór het neural network de hele bups direct je brein induwt. Net zoals de Glass voelt het als overbodig en ronduit verwarrend en gevaarlijk om een apparaat allerlei pixels in je gezichtsveld te laten projecteren.
Puur voor navigatie zou het juist veiliger zijn, omdat je je blik niet van de weg af hoeft te halen. Dat is dan ook het enige wat veiliger en beter zou worden voor zover ik kan verzinnen.
-Op Facebook/ instagram (voor veel mensen (helaas) hun complete sociale leven), whatsappen, bellen.

- Tinder/ happen/ bumble, andere datingsapps, (direct met een overlay zien of mensen vrijgezel zijn.)

- Alle advertenties die nu worden geblocked door regelgeving omtrent anti-track praktijken. (Hoe kun je immers iets blokkeren dat je altijd bij je hebt?)

- Koopjes (direct goedkoopste aanbieder zien van een product) Amazon en dergelijke gaan hierdoor de 'gewone' verkoper uit de markt drukken

- Calorie/ fitness tracker (direct zien hoeveel calorieën je eet en verbrand)

- Gamen (pokemon Go+ anyone?)

- In huis klussen (Directe aanwijzingen hoe je een Ikea kastje in elkaar zet met hoeveel schroeven etc.)

- Kunst projecten (NFT's, kunstwerken etc.)

- Werken zonder computer scherm (Orders picken, mails versturen, etc.)

- Smart home (direct zien wat de temperatuur in een kamer is etc.)

Dit verzin ik nu in 1 minuut, bij google en de rest van de big tech bedrijven werken zo onderhand de meest slimme mensen van de wereld. Moet je nagaan wat zij kunnen verzinnen.


Dit gaat de wereld veranderen, en mensen gaan hier met open ogen (letterlijk en figuurlijk) intrappen, net zoals ze met andere 'gratis' diensten als gmail, google etc. doen ;(

[Reactie gewijzigd door Siebelouis op 21 januari 2022 05:30]

The Verge 2026: Google cancels AR glasses
Helaas is dat, met Google’s track-record, helemaal niet zo’n gekke gedachte. Als ze er niet meer advertenties door kunnen verkopen trekken ze de stekker er uit.
Inderdaad 1 van de redenen om voorzichtig te zijn met google producten.
ik weet nog dat ik jaren geleden met de mond los naar Hololens zat te kijken. Wat maakt die AR ontwikkeling zo complex?
Je zou denken alle variabelen. Het verschilt altijd per persoon waar die de bril opheeft. Je moet met zoveel factoren rekening houden, die weer per omgeving verschillen. Hierdoor kost het alleen aan rekenkracht veel energie.

Al zou je ook denken dat apps zoals tiktok/snapchat/instagram toch wel een beetje gebruik maken van machine-learning om ervoor te zorgen dat deze ervaring veel soepeler wordt.
* Formfactor: heel veel vrij complexe hardware in een wearable stoppen is niet simpel. Hololens is mooie techniek maar nog steeds een vrij forse bril die je niet zomaar een hele dag op zet.
* UX/IX: dit is een compleet nieuwe manier van denken. Vergelijkbaar van toen we van DOS naar Windows gingen, maar met letterlijk nog een extra dimensie erbij. Dat vereist het bouwen van een ecosysteem maar ook een markt die hier uberhaupt klaar voor is.
* Technologie: naast de formfactor moet er gewoon nog een hoop technologie ontwikkeld worden om zo'n wearable echt tot op het niveau te krijgen dat mensen hem ook echt willen gebruiken.

De software is op zich het punt niet denk ik. Unity en dat soort engines bestaan gewoon. AR op telefoons werkt ook. Dus software zal het grootste probleem niet zijn, hoewel je natuurlijk wel mensen moet gaan trainen om hier software voor te kunnen schrijven, maar dan zit je weer meer op het UX/UI punt.

Zeker voor Microsoft geldt hier gedeeltelijk dat ze hopelijk geleerd hebben uit het verleden. Microsoft heeft al wel vaker producten groots gelanceerd op een moment dat ofwel het product ofwel de markt daar niet klaar voor waren (Windows Phone, anyone?). Timing is alles. Dus naast bovenstaande dingen kan het ook nog wel eens best zo zijn dat men 'wacht' (in de tussentijd natuurlijk wel door ontwikkelt) totdat de tijd rijp is.
En we noemen 'm: De Google Glass.
Hoewel dit het dan misschien 'bevestigd' kun je er toch van uitgaan dat alle grote (tech)bedrijven op een manier nu bezig zijn met AR en/of VR. Als je die boot laat varen dan heb je als r&d je kop flink in het zand.
Toch fijn om te weten dat iets in 2024 gaat uitkomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True