Google werkt aan besturingssysteem voor 'innovatief AR-apparaat'

Google werkt aan een besturingssysteem voor een 'innovatief' augmented-realityapparaat. Dat blijkt uit vacatures van de zoekgigant. Mark Lucovsky, die de afgelopen vier jaar bij Oculus werkte, is nu bij Google in dienst als projectleider van het AR-OS.

Op zijn LinkedIn-pagina schrijft Lucovsky dat hij bij Google in dienst is getreden om het team te leiden dat aan een besturingssysteem voor augmented reality werkt. De afgelopen vier jaar was hij bij Oculus in dienst als general manager operating systems.

Google heeft meerdere vacatures online staan om het team uit te breiden. In een daarvan staat dat kandidaten zullen werken aan een embedded, realtime platform, dat de basis zal vormen voor een volgende generatie AR-ervaringen. 'Je zal verantwoordelijk zijn voor de software voor een innovatief AR-apparaat', aldus de vacature.

Er zijn vacatures voor posities in de Verenigde Staten en in de Canadese plaats Waterloo. Laatstgenoemde is de plek waar het voormalige bedrijf North is gevestigd. Google nam die maker van de Focals-augmentedrealitybrillen vorig jaar over. Google zei toen al dat de werknemers hun standplaats zouden behouden.

Concrete details over komende augmented-realityapparaten van Google zijn er niet. Veel grote techfabrikanten werken aan AR-technologie. Naast Google zijn dat onder andere Meta, Apple, Microsoft, Magic Leap en Huawei.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-12-2021 • 13:39

13 Linkedin

Reacties (13)

Wijzig sortering
Het zal wel mijn gebrek aan verbeelding zijn, maar waarom heeft AR een ander OS nodig? Ik zie daar als cynische oude man weer zo'n "killed by google" momentje komen...
OS is tegenwoordig regelmatig synoniem voor de combinatie van een kernel, subsysteem en de user interface. AR vereist een heel andere UI aanpak dan touch of mouse-interfaces. Quest is daar een goed voorbeeld van. Elke paar versie verandert de UI weer, omdat ze duidelijk zelf nog zoekende zijn wat de juiste aanpak is. Quest en HoloLens zijn momenteel laser-pointer gedreven bijvoorbeeld (al dan niet met een controller of hand tracking), maar een AR device zou wellicht ook veel meer met hand tracking moeten doen.

Bovendien is Apple ook met een HMD bezig en die hebben vrijwel zeker diezelfde strategie. Ik denk dat Google nu voor de troepen uit wil om te voorkomen dat ze nu meemaken wat ze in 2007 met iPhoneOS mee moesten maken.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 14 december 2021 13:59]

Ah, op die manier... in mijn tijd was het eerder kernel en subsysteem. Dat er extra functies nodig zijn voor de UI geloof ik direct, maar het had wat mij betreft ook op Chrone o.i.d. kunnen draaien met een paar extensies.
Die prioriteiten binnen dit OS moeten ook anders zijn in de kernel en subsystemen. Zo zal randapparatuur (controllers, input apparatuur, bewegingssensoren) en camera's (realtime tracking) de hoogste prioriteit moeten krijgen. Je wil niet dat jouw AR 'wereld' scheef gaat lopen t.o.v. de echte wereld.

Dan val je namelijk om. Al een paar keer gehad in VR en dat is nogal onverwachts :+
De Quest draait eigenlijk op een gemodificeerde versie van Android, dus het maken van een volledig nieuw OS is niet per se nodig. Ik ben dus wel beniewd of Google voor een vergelijkbare aanpack gaat, of iets nieuws beslist te bouwen zonder Android.
Iets als realtime os is voor AR natuurlijk wel handig.

Maar de term OS is bijvoorbeeld voor verschillende Linux smaakjes ook gebruikelijk. Neem bijvoorbeeld iPadOS en ios. Zoveel verschilt dat niet van elkaar.

[Reactie gewijzigd door harrald op 14 december 2021 14:00]

als ze 't nu op basis van Fuchsia doen, krijgt dat project allicht ook eens wat meer tractie
Als je nu begint aan iets nieuws, dan ligt het voor de hand gelijk voor Fuchsia als basis te kiezen inderdaad. Uiteindelijk zal Fuchsia mijn inziens de basis OS van Google gaan worden, met verschillende versies voor verschillende use cases.
Fuchsia is stilletjes uitgerold over de Google home / nest hub devices.
Ik weet nog dat ik een keer de "Sword Art Online UI"-mod had voor Minecraft, die bracht een ander soort menu naar Minecraft. Zoiets zou ik best willen zien op een OS.

Overigens hoop ik dat een of andere Linux nerd met een kleine GitHub-repo ze voor is(Een displayserver zoals xorg of wayland zegmaar), dan zou ik misschien overwegen een AR-bril te kopen om de PC te besturen, haha.

Al ben ik er wel vrij zeker van dat als die ook maar een beetje te zwaar zijn het destructief kan werken op je nek ;p
Zover ik op de hoogte is er een wayland compositor genaamd Simula welke bedoeld is voor VR-brillen: https://github.com/SimulaVR/Simula. Nu zit er wel een bedrijfje achter, die als een draagbare VR-Linux computer lijkt te willen maken, maar heel veel verder heb ik me zelf er ook niet in verdiept.
'innovatief AR-apparaat'
Google Glass v82 dus.
Precies hetgeen wat ik ook als eerste dacht... ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee