Kuo: Apple kondigt headset voor VR en AR in januari 2023 aan

Apple presenteert zijn eerste VR-headset begin volgend jaar, claimt analist Ming-Chi Kuo. Het zou gaan om een bril met een prijskaartje van duizenden euro's, die voorzien is van veel camera's, zodat ook AR-weergave mogelijk is.

Vorig jaar verwachtte Kuo dat Apple de VR-bril dit jaar zou uitbrengen, maar bronnen van Bloomberg stelden begin dit jaar al dat de headset zou zijn uitgesteld, vanwege problemen met de ontwikkeling. Kuo stelt nu in een nieuw rapport dat Apple de bril in januari 2023 aankondigt. Dat is de meest precieze voorspelling tot nu toe. De analist staat bekend om zijn goede bronnen in de toeleveringsketen.

De headset van Apple zou bedoeld zijn voor AR-toepassingen en mixedrealityweergave, maar het is geen AR-bril met doorzichtige schermpjes. Het zou gaan om een VR-headset met een zeer hoge resolutie, met camera's aan de buitenkant die de omgeving vastleggen. Die wordt in de bril getoond en daar kan virtuele informatie aan toegevoegd worden. De bril zou met dit ontwerp ook als traditionele VR-headset gebruikt kunnen worden.

Volgens geruchten gaat het om een headset die zelfstandig werkt, met rekenkracht die vergelijkbaar is met Apples M1-soc. Begin dit jaar stelde Ross Young van analistenbureau DSCC dat de headset een amoledpaneel gebruikt met daarop twee micro-oledschermpjes. Apple zou daarmee foveated rendering kunnen toepassen, waarbij het oledscherm gebruikt wordt voor perifeer zicht met een relatief lage resolutie en de micro-oledschermpjes het gebied waar gebruikers op focussen zeer scherp weergeven.

Tekening van hoe de Apple-headset eruit kan komen te zien op basis van beschrijvingen van anonieme bronnen. Bron: The Information

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-06-2022 • 16:29

36 Linkedin

Reacties (36)

Wijzig sortering
Hoewel Ming-Chi Kuo het regelmatig bij het juiste eind had, heeft hij z'n voorspelling over de headset van Apple al een paar keer bij moeten stellen. Ik hoop dat dit nu wel standhoudt, want de XR markt is erg in beweging, waardoor het zomaar mogelijk is dat ze bij Apple nog even een half jaar extra doorontwikkelen voor ze met hun ontwerp naar buiten komen. Behalve wilde gokken is er nog vrij weinig over het ontwerp van Apple z'n XR headset bekend immers.
Maar als dat ding 'duizenden euros' gaat kosten, ga jij er een kopen dan? Ik zie eigenlijk niet hoe zelfs Apple er op zo'n prijspunt een succes van kan maken. Het klinkt meer als weer een bril voor ontwikkelaars, om mee te spelen tot er betaalbaardere opties te koop zijn en er werkelijk een beetje een installed base van betekenis zou kunnen ontstaan.
Ik zie voornamelijk problemen in verband met content. Het lijkt me sterk dat apple's xR-bril compatibel gaat zijn met derde partijen; de graphics zullen dus hoogstwaarschijnlijk verplicht op de metal API draaien (aangezien apple elke andere graphics API weigert te implementeren). Tot nu toe zijn er bijzonder weinig AAA games die native vlotjes draaien op Metal, en ik zie daar in de nabije toekomst weinig verandering in komen. Aangezien niemand zit te wachten op f2p games in VR met loot boxes, zal de doelgroep (zeker de prijs in acht genomen), voornamelijk developers en business omvatten.
Ik zie voornamelijk problemen in verband met content.
Apple zet heel sterk in op ARKit. Ik denk dat ze het met die content wel voor elkaar krijgen. Ik denk ook dat deze headset meer als general purpose device gezien zal worden bij Apple dan als gaming headset. De betekent dat er mogelijk API's komen die helemaal niets met Metal of OpenXR van doen hebben, maar gewoon puur ARKit (of een afgeleide) hoeven te implementeren.
Ik denk dat een apart ecosysteem voor Apple wel eens goed uit zou kunnen pakken. Zoals ik hierboven al zei word het op de PC fundamenteel fout gedaan (bankzit gebruik). Daar heeft Apple helemaal niks aan, door vanaf de grond af aan te beginnen en het goed te doen hebben ze juist meer onderscheidingsvermogen. Al de PC content zou ze alleen maar mee omlaag trekken.
Ondanks dat ik als Apple-liefhebber echt snak naar iets anders dan iPhones, Ipads en Macbooks elk jaar, jaar in jaar uit met vernieuwingen maar niks baanbrekends zou zelfs ik een prijskaartje dat beschreven staat als ' duizenden euro's ' niet kunnen rechtvaardigen. Apple's kennende gaat de AR gerust 4 tot 8k kosten.
Ik denk eerder dat dit een push is om software voor te ontwikkelen door developers, en tegelijk voor de zakelijk markt interessant zou kunnen worden.
Maar het kan ook zomaar de eerste AR PC/Mac worden. Je projecteert een scherm en een toetsenbord waar je wilt in een ruimte en je kan aan de slag.
Je kan hem overal meenemen , is compacter dan een laptop, etc.
Naast deze draagbare Mac en beeldscherm heb je daarnaast ook nog de beschikking over VR en AR voor andere toepassingen.

Ik wil 6 nieuwe producten aankondigen:
1. Een Mac
2. Een Ipad
3. Een koptelefoon
4. Een AR bril
5. Een VR bril
6. Een high end camera.

Zou dan een verwijzing zijn naar de teksten van SJ bij de aankondiging van de eerste iphone.
Het is Apple dus ik koop hem blind ongeacht de prijs. Desnoods sluit ik een PL af, ik gun het ze te hard.
Dit is sarcasme hoop ik?
Precies mijn idee. Rommel.
Apple kennende zullen ze ook met toepassingen/software komen voor hun eigen hardware en als ze daarmee tot de zakelijke markt weten door te dringen die niet zoveel om die prijs geeft maar meer interesse heeft in terugverdientijd dan zijn er zeer zeker goede kansen voor dit ding op de markt.
Daarnaast kan het al een soort dev kit worden van het andere product waar over gespeculeerd wordt: apple glasses . Dus een AR bril die gekoppeld moet worden aan een iphone, dat product is niet hetzelfde als deze ar/vr bril, maar meer praktisch//lightweight en voor consumenten.
Tja, wie dat weet mag het zeggen. De historie leert wel dat Apple voor een "high end voor de main stream" product gaat. High end kun je vinden (Valve, Varjo, Pimax). Voor de main stream kun je vinden (Quest, HTC). High end voor de main stream is nog een vrij beperkte markt. En daar heb ik een groot vraagteken hoe dat eruit zal zien. Meta heeft nu net een aantal prototypes getoond die een kijkje in zo'n toekomst geven, maar ik ben ook benieuwd naar Apple's antwoord daarop.

Ik ga die headset sowieso kopen, maar run dan ook zo'n ontwikkelaar waar jij het over hebt. ;) :P
Apple durft bijna 1000 euro voor een monitorvoet te vragen dus denk niet dat ze moeite hebben met een VR/AR set voor een stevige prijs.
Je onderschat wat bedrijven betalen voor zo'n degelijke VR/AR headset. De kosten van zo'n bril zijn vaak niets in verhouding met wat het opbrengt in productiviteit.
Ik gok dat ze niet nog zo'n fout maken als dat ze deden met de HomePod. Ik denk dat Apple zich wel realiseert dat ze dit iets goedkoper in de markt moeten zetten en het geld via services binnen gaan harken. Zo goedkoop als een Oculus gaat het niet worden maar toch.

Ik zie er vooralsnog niet hernut in er een te kopen.
De VR bril van Apple is bedoeld voor ontwikkelaars. Duizende euro’s vind ik normaal prijs voor zo een apparatuur.
Wat denk je dat je kwijt bent als je de software en hardware moet kopen voor muziek op te nemen ?
Ming-Chi Kuo Is als schieten met Hagel. Je raakt altijd wel iets.
Wat zit er eigenlijk nog meer in de VR pijplijn? Ik heb al tijden niets over de PSVR2 gehoord en de Valve en HTC headsets zijn te duur om echt populair te gaan worden.

Ik krijg een beetje het gevoel dat het het speelveld van Apple (waar mensen gewend zijn aan hoge prijzen) en Meta (die heftig subsidieerd) gaat worden.

Het is net als kernfusie, het blijft al decennia lang jaren in de toekomst te liggen
Ik heb al tijden niets over de PSVR2
Recent is er toch een heleboel rondom PSVR2 gepresenteerd door Sony? Zoals ook Horizon Call of the Mountain: https://www.youtube.com/watch?v=2lxPq8bZF-4
Die had ik gemist, maar bijvoorbeeld een release date is nog steeds niet bekend.

Daarnaast heb je voor de PSVR2 ook een PS5 nodig, en gezien er daar maar net 20 miljoen van verkocht zijn lijkte me dat een kleine markt vergeleken met hoeveel Facebook en Apple gebruikers er zijn. Ook voor de headsets die je op een PC aan moet sluiten zal de markt beperkt zijn als je er een pc van 1000 of 1500 euro voor nodig hebt.
Jij vindt een headset van HTC of Valve te duur en denkt dat die daarom niet goed verkopen, maar denkt dat een headset van Apple van meer dan 2000 euro (zelfs aannames van 3000+) dan wel goed verkopen? Think again.
En voor PCVR kom je er niet met een PC van 1000 euro, aps je mazzel hebt misschien 1 van 1500 maar dan zit je al wel aan de onderkant waarmee je de laatste headsets vloeiend kunt aansturen, en dan moet je wasrschijnlijk dus al lagere settings gebruiken.
Als Facebook HOE/DOE aan de gang krijgt als lens (misschien met RGB filters zodat het geen volume hologram nodig heeft?) dan gaat dat een gigantische sprong vooruit worden kwa grootte.

Het voornaamste waar VR vanaf moet is echter het bankzit model, het moet of standaard draadloos of met een draaiende koppeling geleverd worden en ze moeten gewoon Carmack herhalen. Swivel chair/stand or don't play. Dan kan VR vooruit, tot die tijd kan het alleen maar falen. Dat meer dan de eerste prototypes met een vaste draad zijn geleverd is een schande en ze hebben daarmee hun eigen markt om zeep geholpen, en ze gaan er maar mee door.

Die fout gaat Apple niet maken, zelfs als Facebook op optisch en render vlak superieur zou zijn, vrije beweging zonder kabel knopen uber alles.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 24 juni 2022 17:53]

De met grote afstand meest verkochte vr headset, de Quest 2, is toch ook draadloos? Kan ook prima draadloos met een pc verbinden. Dus ik zie je punt niet helemaal... Tenzij je bedoelt dat de rest van de markt ook eens mee moet doen en we ook iets anders dan meta (of bytedance) kunnen kiezen.
Oops, ik had Air Link helemaal gemist (gamen op de Qualcomm chipset rekende ik niet mee). Moet ik binnenkort misschien toch eens upgraden, even wachten tot al die miners echt gedumped worden.
En waarom gamen met de XR2 niet meerekenen? De games die gemaakt worden voor native Quest 2 zijn gewoon goes hoor.
Maar de meta quest en de eerdere oculus quest is toch ook al draadloos.
Duizenden euro's?! Wie gaat dat kopen dan? Wordt wel heel erg een niche product en Apple gaat er niet veel aan verdienen.

Dat zal geen massa-product worden, zoals de Oculus Quest 2.

[Reactie gewijzigd door Godson-2 op 24 juni 2022 20:41]

Eerste iPhone was ook aardig niche en aan de prijs (500 euro) vergeleken met mobieltjes in die tijd (100-300 euro ofzo?). Die werd ook niet zoveel verkocht.
Bedrijven
Ik zie bij ons vrij veel toepassingen waar
we testen met bijv de hololens.
Als we dat kunnen combineren met de kracht van de Apple processoren en software dan denk ik dat we wel overstappen (of beide gaan gebruiken)
Er zijn al afbeeldingen van de PSVR2 , alleen weten we nog niet wanneer hij uitkomt en hoeveel hij kost.
Het maakt niet uit dat dit 2 of 3 duizend gaat kosten een goed computerscherm ben je ook zo 2k aan kwijt. Als we maar eindelijk van die low res screen door pixel peeper brillen af zijn. Het word alleen jammer dat je dit waarschijnlijk weer niet met je pc kan gebruiken om een vr spel te doen zoals iRacing
Grappig genoeg ligt je focus wel net zo ver als bij veraf kijken.
Bij de huidige generate headset ligt de focus op een paar meter. Dus niet op oneindig ver weg, maar zeker ook niet "voor je snufferd".

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee