Redacteur audio en games

Xbox Series S Review

Een goedkoop en aantrekkelijk alternatief

Meten is weten

Met minder compute-units op een kleinere die en vooral ook lagere kloksnelheden van de cpu en gpu zou het stroomverbruik van de Series S een stuk lager uit moeten vallen dan dat van de Series X. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn. Zelfs in het menu verbruikt de Series S met 42W minder dan de Series X, die op zijn beurt weer net iets zuiniger is dan de One X. Er zijn grotere onderlinge afwijkingen zichtbaar als we games opstarten. Dan zien we bij de Series X de grootste verschillen. Bij veel games die gemaakt zijn voor de One X heeft de nieuwe console het makkelijk, wat willen zeggen dat hij gemiddeld zo'n 128W verstookt. De One X heeft er beduidend meer moeite mee en haalt een gemiddelde van 165W. Interessanter is het piekverbruik. Dat hebben we gemeten aan de hand van Gears 5, momenteel de game waar de Xbox de meeste moeite mee heeft. De One X komt daarbij tot een piekverbruik van 180W, waar de Series X meer dan 200W verbruikt.

Vermogen Xbox Series S Xbox Series X Xbox One X
Menu 42W 50W 52W
Game (gemiddeld) 80W 128W 165W
Game (piek) 87W 207W 180W

Als we daar de Series S naast leggen, zien we heel andere cijfers. Hij verbruikt in de meeste games gemiddeld zo'n 80W, maar piekt niet hoger dan 87W. Met als kanttekening dat je Gears 5 dus op 1440p speelt en niet op 4k. Maar toch: met de Series S haal je een console in huis die een stuk zuiniger is dan de twee zwarte equivalenten van Microsoft. Dat is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. En om meteen ook maar de geluidsproductie erbij te pakken: de Series S is niet alleen zuiniger, hij is ook stil. De Series X is al behoorlijk stil, maar de Series S is het stilst van de drie. Vooral in rust, als het menu zichtbaar is, maakt de Series S nog net iets minder geluid dan de Series X. Uiteraard moet de Series S het stellen zonder blu-ray-speler, dus metingen voor het afspelen van video vanaf schijf ontbreken.

Geluid Xbox Series S Xbox Series X Xbox One X
Menu 21dB 24dB 27dB
Game 25dB 25dB 38dB
BD-drive 1080p-beeld nvt. 32dB 31dB
BD-drive 4k-beeld nvt. 40dB 36dB

We constateerden al eerder dat de Series X games beduidend sneller weet te laden dan de One X, dankzij de custom NVMe-PCIe 4.0-ssd die Microsoft heeft ingebouwd. Het is een van de grootste pluspunten van de nieuwe generatie consoles. De vraag is of de Series S daarin onderdoet voor zijn grote broer. Dat zou kunnen, vooral omdat bij de Series S de snelheid van het werkgeheugen beduidend lager ligt. Toch is het antwoord heel simpel: er is geen enkel verschil. Sterker, zo af en toe is de Series S zelfs iets sneller. Als we de metingen een aantal keer herhalen, zijn de laadtijden gemiddeld echter vrijwel gelijk. Hetzelfde geldt voor Quick Resume, de optie om twee of meer games in het geheugen van de console 'actief' te houden zodat je snel kunt wisselen. Ook daarbij presteren de Series X en S vrijwel gelijk. Je kunt gemiddeld na 8 tot 16 seconden verder in de andere game, en dat is een heel verschil met de Xbox One X waarbij je een game af moet sluiten en de volgende op moet starten, waarna je ook nog de benodigde savegame moet laden. Alleen dat laatste kan op de One X makkelijk een minuut of langer duren. Overigens heeft de nieuwe PlayStation 5 geen Quick Resume of vergelijkbare functie.

Laadtijden Xbox Series S Xbox Series X Xbox One X
Doom Eternal 8,0sec 6,5sec 20,4sec
Hitman 18,3sec 18,2sec 70,0sec
Rise of the Tomb Raider 16,0sec 18,2sec 79,0sec

Tot slot hebben we de warmte gemeten die de Series S produceert en hem afgezet tegen de One X en Series X. Dan blijkt dat de Series S aardig warm wordt. We hebben opnieuw Gears 5 erbij gepakt, de game waarbij de nieuwe consoles de meeste stroom verbruiken. Ondanks het vermogen dat de Series X daarbij verbruikt, meten we bij het nieuwe vlaggenschip niet meer dan 50 °C. Dat is anders bij de Series S, die de 60 °C makkelijk aantikt als je geruime tijd aan het gamen bent. Gelukkig is dat nog steeds minder dan de piek die we bij de Xbox One X hebben gemeten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True