Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Moeten uhd-blu-rays het op Xbox Series X zonder Dolby Vision stellen?

30-10-2020 • 16:39

53 Linkedin

Dolby Vision-implementatie op Xbox Series X en wat het betekent voor gebruikers

Het tellen van het aantal resterende nachtjes slapen is ongetwijfeld begonnen voor diegenen die een van de next-genconsoles van Microsoft of Sony hebben vooruitbesteld. Menigeen zal zich verheugen op de beloftes van hogere framerates, raytracing, beter geluid, snellere laadtijden, meer details en hogere resoluties.

Een deel van de groep die van plan is een Xbox Series X of S aan te sluiten op zijn televisie, zal wellicht ook geïnteresseerd zijn in de belofte dat Dolby Vision ondersteund zal gaan worden voor games. Voor de Netflix-app was deze hdr-standaard al beschikbaar, maar bij de uhd-blu-rayspeler van de One X en S is dit niet het geval. Nu er steeds meer uhd-blu-rayfilms met Dolby Vision naast HDR10 uitkomen en nu Dolby Vision prominent werd aangekondigd als feature van de Xbox Series X en S, rees bij menigeen de verwachting of de hoop dat Dolby Vision ook in combinatie met de 4k-schijfjes zou worden ondersteund. Het lijkt er echter op dat dat niet het geval is.

Daar zijn een aantal redenen voor aan te wijzen, waarbij de 'gespleten persoonlijkheid' van Dolby Vision waarschijnlijk een rol speelt. Hoe zit het met de twee afwijkende implementaties van deze hdr-standaard in de markt, hoe zit dat bij de Series X en S en wat betekent het voor gebruikers?

Xbox Series X

Dolby Vision op de next-genconsoles van Microsoft

In september kwamen Dolby Labs en en Microsoft naar buiten met het bericht dat de Xbox Series X en Series S de eerste en enige next-genconsoles zijn die Dolby Atmos en Dolby Vision ondersteunen. In een officiële aankondiging van de Series S-console liet Microsoft weten dat de Dolby Vision vanaf de release van de twee consoles beschikbaar is voor streaming-apps als Netflix en Disney+, maar dat de standaard pas in 2021 beschikbaar komt voor games. Hoe dat laatste er precies uit gaat zien, is nog onbekend. Zo is nog niet duidelijk welke games het zullen gaan ondersteunen. Vermoedelijk zal het gaan om slechts een handjevol games in 2021, mede omdat Dolby Vision in tegenstelling tot HDR10 geen kosteloze, open standaard is. Ook kunnen alleen gecertificeerde bedrijven de benodigde kleurcorrectie uitvoeren en wordt met HDR10 voor een groot deel hetzelfde effect bereikt.

Een vergelijking tussen de standard dynamic range- en de Dolby Vision-weergave, zoals Dolby Labs, het bedrijf achter de Dolby Vision-standaard het voorspiegelt.

Nu duidelijk is dat Dolby Vision op de twee nieuwe Xbox-consoles beschikbaar komt voor streaming-apps en games, blijft er nog een vraag openstaan: kan de Series X, als enige van de twee Xbox-consoles met een disklade, ook uhd-blu-rays met Dolby Vision afspelen?

Het afspelen an sich zal geen probleem zijn, omdat HDR10 ook altijd aanwezig is op de 4k-schijfjes met Dolby Vision. Maar of de laatstgenoemde standaard ook wordt ondersteund voor het afspelen, is de vraag. Het lijkt van niet, claimt John Linneman van Digital Foundry. Dit medium heeft al enige tijd toegang tot de Xbox Series X en Linneman zegt dat voor zover hij kan vaststellen er geen sprake is van Dolby Vision-playback bij uhd-blu-ray.

Dat hebben we op de redactievloer ook met een behoorlijke mate van zekerheid kunnen vaststellen, door het aansluiten van de Series X op een LG CX-oled-televisie en het gebruik van een testschijfje genaamd Spears & Munsil. In het menu is de melding te zien dat de speler of tv geen Dolby Vision ondersteunt. De CX ondersteunt Dolby Vision, dus het is duidelijk dat hierin het gebrek aan ondersteuning bij de speler ligt, dus bij de Series X.

Wellicht is dat mogelijk met een update van de Blu-ray-app die nodig is voor het afspelen van uhd-blu-rays op de console. Meer uhd-blu-rays hebben we nog niet kunnen testen, maar in ieder geval lijkt op basis van deze enkele disc de conclusie dat Dolby Vision bij de uhd-blu-rayspeler niet wordt ondersteund, gerechtvaardigd.

Het feit dat HDR10+ niet wordt ondersteund, komt omdat de CX-televisie dat niet ondersteunt. Nader uitsluitsel over HDR10+ kan pas gegeven worden na meer te testen.

Twee profielen van Dolby Vision

Waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen dat Dolby Vision ook bij de Series X niet ondersteund lijkt te gaan worden bij uhd-blu-rays, is omdat de hdr-standaard op dezelfde manier geïmplementeerd lijkt te zijn als bij de Xbox One. Deze console van de vorige generatie kreeg in 2018 Dolby Vision-ondersteuning voor de Netflix-app en dat leek ook te komen voor het afspelen van uhd-blu-rays, maar een Microsoft-woordvoerder liet al snel weten dat een eerdere bevestiging hiervan foutief was. Sindsdien is het stil geweest vanuit Microsoft ten aanzien van de ondersteuning van Dolby Vision in combinatie met uhd-blu-rays via de disklade. Deze ondersteuning is er tot op de dag van vandaag niet gekomen en voorlopig lijkt het erop dat dit niet anders zal zijn bij de Series X.

Dit kan te maken hebben met de specifieke implementatie van Dolby Vision op de Xbox One en de Series S/X. Het gaat om de zogeheten low-latency-variant van Dolby Vision, tegenover de reguliere standaardimplementatie. Bij de standaardimplementatie, die op verreweg de meeste televisies met Dolby Vision zit, doet de hardware van de televisie het meeste werk. De televisie kan zijn exacte capaciteiten zoals de piekhelderheid, het witpunt van het scherm en de kleurencoördinaten invoeren in de ingebouwde Dolby Vision-mapping engine, zodat aan de hand van alle relevante capaciteiten en paramaters de tonemapping voor de scène-voor-scène- of zelfs de frame-voor-frame-analyse kan worden uitgevoerd.

Hiermee bereikt de tv een zo accuraat mogelijke representatie van de Dolby Vision-kleurcorrectie van de content. Daarentegen doet bij de low-latency-variant van Dolby Vision vooral het bronapparaat het zware werk en wordt er al veel gedecodeerd voordat het signaal naar de televisie gaat. Wat er wel gebeurt, is dat de EDID-data van de televisie naar de bron wordt gestuurd, aan de hand waarvan de tonemapping plaatsvindt.

Betekenis van de low-latency-variant van Dolby Vision

Omdat dat laatste dus niet intern in de televisie gebeurt en deze data minder volledig is, is de weergave volgens bijvoorbeeld Vincent Teoh van HDTVTest ook minder accuraat. Ook op Reddit zijn er de nodige bevindingen van gebruikers te vinden die klagen over de Dolby Vision-ervaring op hun Sony-oled-televisies, die bijvoorbeeld fletser zou zijn dan bij de toepassing van de HDR10-standaard.

Ook wordt vaker genoemd dat er sprake is van posterisatie in de delen van het beeld die bijna zwart zijn, waarbij er tussen de verschillende donkere kleurtonen nogal harde, onnatuurlijke overgangen zichtbaar zijn. De reden dat er in dit verband vooral over Sony-tv's wordt geklaagd, is eenvoudig te verklaren: Sony is zo ongeveer de enige televisiefabrikant die zijn televisies tot op heden heeft uitgerust met de low-latency-variant. Daartoe werkte Dolby met Sony samen, om toch Dolby Vision op een aantal Sony-televisies uit 2017 te krijgen. Dit nieuwe Dolby Vision-profiel was destijds niet compatibel met nogal wat bronapparaten, zoals uhd-blu-rayspelers of de Apple TV 4K. Gaandeweg kregen dit soort apparaten updates zodat ze toch overweg konden met de Dolby Vision-implementatie op de Sony-tv's. Tv's van bijvoorbeeld LG, Philips en Panasonic gebruiken allemaal de reguliere, op de tv gebaseerde Dolby Vision-implementatie, maar deze tv's kunnen ook overweg met de low-latency-variant van bijvoorbeeld de Xbox-consoles.

Sony XH90

Het zou kunnen dat Sony gaandeweg afstapt van de low-latency-variant. Een recente firmware-update die 4k120 mogelijk maakt op Sony's XH90-televisie, blijkt volgens bevindingen van de Belgische techjournalist Eric Beeckmans nu de tv-gebaseerde variant van Dolby Vision te ondersteunen, terwijl dat eerder nog de low-latency-variant betrof. Wellicht hangt dat samen met het feit dat de XH90 de eerste Sony-tv is die de nieuwere MediaTek MT5895-soc heeft, zodat het zware werk ten aanzien van de berekeningen voor de Dolby Vision-weergave nu wel door de televisie gedaan kan worden.

Los van de nadelen van het door de bron afhandelen van Dolby Vision, kan het ook minder goed nieuws zijn voor bezitters van met name relatief wat oudere televisies met Dolby Vision. Al bij de officiële Microsoft-aankondiging van de komst van Dolby Vision naar de Xbox One S en X gaf het bedrijf aan dat gebruikers wel een televisie moeten hebben die 'de laatste versie van Dolby Vision ondersteunt'. Daarmee doelt Microsoft op de low-latency-variant.

Daarover gaf LG aan techjournalist John Archer aan dat zijn oled-tv's van 2016 niet overweg kunnen met de Dolby Vision van de Xbox One, ook al ondersteunen deze tv's van LG uit 2016 wel gewoon de standaard. LG gaf aan dat gebruikers met deze televisies voor de Dolby Vision-content op de Xbox One moeten terugvallen op HDR10. Televisies van LG met Dolby Vision uit 2017, 2018 en 2019 zouden wel compatibel zijn. Een simpele update voor deze oudere televisies, zoals vanaf 2017 gebeurde om Sony-televisies op het vlak van Dolby Vision toch overweg te laten kunnen met bijvoorbeeld uhd-blu-rayspelers, is waarschijnlijk geen optie geweest, omdat deze eerste Dolby Vision-televisies uit 2016 niet verder gaan dan 4k met 30fps als Dolby Vision wordt weergegeven. En dat wijkt af van de 4k60-output van de Xbox One, die volgens Rasmus Larsen van FlatpanelsHD niet in staat is deze framerate aan te passen.

De LG E6 uit 2016 zal niet overweg kunnen met de Dolby Vision-implementatie op de Xbox Series X en de Xbox One.

De keuze van Microsoft voor de low-latency-variant van Dolby Vision is goed te verklaren. Het zit eigenlijk al in de naam of aanduiding van dit profiel. Doordat het zware werk niet door de televisie gedaan hoeft te worden en de tonemapping al bij de bron is gedaan en het resultaat min of meer kant en klaar via de HDMI-kabel naar de televisie wordt gestuurd, kan het zonder grote vertragingen worden weergegeven. Als gebruik zou worden gemaakt van de variant van Dolby Vision op tv's, zou er spake kunenn zijn van meer latency. En dat is bij uitstek in games een probleem, helemaal bij snellere actiegames zoals shooters.

Hdr-verschillen bij de next-genconsoles

Sony heeft ten aanzien van zijn PlayStation 5 niets bekendgemaakt over Dolby Vision; waarschijnlijk zal deze console wat de standaarden van Dolby Labs betreft enkel Dolby Digital Plus en TrueHD ondersteunen voor de verschillende streaming-apps en Dolby Atmos via bitstream bij de versie met de uhd-blu-rayspeler. Dan hebben we het natuurlijk over het geluid. Op het vlak van hdr lijkt het erop dat de PS5 enkel HDR10 ondersteunt, wat het geval zal zijn voor streaming-apps, games en de uhd-blu-rayspeler. Dat laatste geldt ook voor de Xbox Series X, aangevuld met dus Dolby Vision voor in ieder geval streaming-apps en gaandeweg voor games.

PlayStation 5

Daar schijnt ook nog ondersteuning voor HDR10+ bij te komen. Althans, Chris Plante van Polygon schreef eerder dat een Microsoft-vertegenwoordiger heeft bevestigd dat de Series X ook deze hdr-standaard ondersteunt. Meer details zijn niet bekend. Vermoedelijk zal HDR10+ enkel beschikbaar zijn voor de Prime Video-app van Amazon.

HDR10+ is een standaard waar vooral Samsung zijn gewicht achter heeft gezet. Het bedrijf presenteert HDR10+ als een gratis alternatief voor Dolby Vision. Het zijn beide standaarden met als voornaamste verschil met HDR10 dat ze uitgaan van dynamische metadata in plaats van statische metadata. Bij een game of film met HDR10 wordt aan het begin extra data meegestuurd aan de hand waarvan een aantal eigenschappen wordt beschreven, zoals het maximale en het gemiddelde helderheidsniveau. Deze data is echter statisch; dezelfde instellingen worden gedurende de hele film of game gebruikt en er zijn geen tussentijdse aanpassingen per frame of per scène mogelijk. Dat laatste kan juist heel handig zijn, bijvoorbeeld als er afwisselend heel donkere of juist heel lichte scènes zijn.

De toegevoegde waarde van Dolby Vision

Nu klinkt het misschien alsof Dolby Vision veruit superieur is aan HDR10 en dat het gebrek van Dolby Vision bij de PS5 een serieus gemis is. Als je er op papier naar kijkt, is dat een conclusie die wellicht snel getrokken wordt. Waar HDR10 uitgaat van statische metadata, maximaal 4000cd/m² en maximaal 10bit-kleurdiepte, gaat Dolby Vision uit van dynamische metadata, maximaal 10.000 cd/m² en maximaal 12bit-kleurdiepte. Momenteel is er echter nog geen consumententelevisie met een 12bit-paneel en er zijn maar weinig televisies die een helderheid van meer dan 1000cd/m² bieden. Dat is alleen weggelegd voor een aantal high-end lcd-tv's; geen enkele oled-tv haalt dat.

Het verschil tussen dynamische en statische metadata kan een reëel voordeel zijn. Bij statische metadata kunnen er veel eerder scènes te donker of juist te licht zijn. Dolby Vision is vaak ook beter in staat om kleuren correcter weer te geven of beter tot zijn recht te laten komen. Dit soort voordelen zullen doorgaans echter alleen een verschil maken op high-end televisies die ook heel goed in staat zijn hdr weer te geven. Dan hebben we het over oled-tv's of dure lcd-tv's met full array local dimming, met de nodige individueel dimbare zones.

De meeste gebruikers zullen televisies hebben van mindere kwaliteit, die op papier weliswaar high dynamic range ondersteunen, maar eigenlijk niet goed zijn toegerust voor een goede weergave met een enorm contrast tussen licht en donkere delen. Het gaat dan om goedkopere lcd-tv's. Het feit dat dit geen ideale televisies voor hdr zijn, maakt dat het verschil tussen HDR10 en Dolby Vision in dit soort gevallen waarschijnlijk verwaarloosbaar zal zijn.

De twee linkerscreenshots zijn een voorbeeld van de oude situatie in Red Dead Redemption 2, waarbij in de heatmap met kleuren de helderheidsverschillen worden weergegeven. In de twee screenshots rechts is duidelijk te zien dat er een veel hogere piekhelderheid wordt gehaald en het contrast veel hoger is.

Zelfs bij een high-end televisie kan een goede HDR10-implementatie al wonderen doen, zoals games als Gears 5, Forza 4 Horizon en A Plague Tale: Innocence bewijzen. De HDR10-weergave in onder meer deze games is overtuigend, met lichtbronnen die op oled-tv's zo fel afsteken tegen de omgeving dat het bij vlagen bijna pijn doet aan de ogen. Dat doet vanzelf de vraag rijzen of een Dolby Vision-implementatie dat op een duidelijk zichtbare manier kan verbeteren.

Of Dolby Vision in de praktijk echt een verschil gaat maken in games, zal ook afhangen van hoeveel waarde gamemakers eraan zullen toekennen. Er zal Microsoft en vooral Dolby Labs veel aan gelegen zijn om Dolby Vision als groot pluspunt voor de Xbox Series X neer te zetten, waardoor Dolby Vision volgend jaar wellicht als eerste bij een of meer games uit de eigen Microsoft-studio's zal worden ondersteund.

Het kleurcorrectieproces zal bij deze eerste games dan ook ongetwijfeld met de nodige zorgvuldigheid worden gedaan, maar in het verleden hebben gameontwikkelaars hdr lang niet altijd even serieus genomen, met zelfs pseudo-hdr-implementaties, zoals aanvankelijk het geval was in Red Dead Redemption 2, die met recht als nep-hdr werden betiteld. Dat geeft te denken of er zonder financiële incentives echt brede interesse zal zijn om ook serieus werk te maken van Dolby Vision-ondersteuning in games, bovenop de brede ondersteuning van HDR10 in games.

Terugkijken: preview Xbox Series X

Reacties (53)

Wijzig sortering
Kan deze Dolby Vision niet gewoon ophouden met bestaan? Het lijkt wel 20 jaar terug te gaan in de tijd met dit werkt wel en dit werkt niet. Je moet deze tv hebben maar wel .... Etc.

De hardware kan het allemaal aan, dus laat het gewoon werken(al dan niet voor een kleine vergoeding).
Misschien heb ik er overheen gelezen... Maar is Microsoft ook gewoon om commentaar gevraagd? Ik ga er toch vanuit van wel en dat ze er wellicht niks over willen zeggen, maar dit artikel voelt zonder die informatie toch een beetje alsof het misschien wat te vroeg conclusies trekt.
Dit idee deel ik als ik de linkjes in de tekst volg. Allemaal in de trand van: "het ziet er naar uit" "misschien niet". Maar geen bevestigingen. Ook niet van MS zelf trouwens, alleen over gaming. Wat ook niet handig is.
Volgende artikel: Waarom de PS5 het zonder RDNA2 moet stellen?
Uuh de PS5 SoC is gewoon RDNA2. Hoeveel bevestiging moet je nog hebben deze dagen?

Begint een beetje vermoeiend te worden.
Volgens mij is het geen volledige RDNA2, maar ik weet niet wat de details zijn. Kan goed dat ze dingen eruit hebben gelaten die Sony op een andere manier heeft opgelost.
Joh dat is wat Cerny zelf zei tijdens “The Road to PS5”. Dus waarom men verontwaardigd doet snap ik niet helemaal.

Definieer “volledige RDNA2”? Base feature set voor desktop GPU, maar consoles SoC’s zijn custom, dus kunnen daar vanaf wijken. De reden dat Microsoft dichter bij een “off the shelf” gpu blijft is door gedeeltelijke DirectX met pc, zodat het ontwikkelen voor xbox en de pc versie gewoon gelijk gaat. Het was mooie Pr met hun tweet door te zeggen “we zijn de enige console die full RDNA2 is, echter het zegt verder niks. PS4/Pro waren ook custom Polaris/Vega SoC’s met eigen ontwikkelde features die we later pas in AMD kaarten terug zagen.
Volgens mij was dat precies zijn punt, dat dat een prematuur artikel zou zijn, net als dit daar de schijn van heeft.
Volgende artikel: Waarom de PS5 het zonder RDNA2 moet stellen?
Dan stel je toch echt iets heel anders, en eerder clickbait als dat bovenaan een artikel zou staan hier.
Merkwaardig inderdaad dat het voor de schijfjes niet wordt ondersteund, zo lijkt het. Maar ik denk dat het kijken vanaf een schijfje een krimpende markt is en blijft. Bovendien wordt de Netflix app wel in HDR ondersteund. Dat laatste vind ik belangrijker.
Het is alleen jammer dat Netflix het bij lange na niet haalt bij de kwaliteit die je op een ultra blu-ray schijfje wel hebt vanwege de hoge compressie.

Ben benieuwd of Microsoft hier meer duidelijkheid over kan geven in ieder geval.
De beeldkwaliteit heb ik eigenlijk niet zo'n problemen mee, maar realiseerde me laatst wel dat het geluid ook minder is. Voornamelijk dan dat het dynamisch bereik van het volume heel erg gecomprimeerd is. Viel me ontzettend op bij Seven omdat dat de eerste film was die mij in de bios echt overdonderde met het geluid, de pistool schoten hadden echt impact! Maar op Netflix zijn ze even hard als elk gesprek, alles is compleet genormaliseerd... heb mijn oude dvd nog eens opgegraven en vergeleken en daar zat duidelijk meer verschil in het volume (maar de resolutie was niet meer om aan te zien, ben te veel verwend om nog dvd kwaliteit te kunnen kijken).

Snap het wel, dan kunnen mensen het verstaan zonder in een actiescène weggeblazen te worden, maar wel nogal crap als je wel echt naar dat bios gevoel op zoek was.

Van de beeldkwaliteit kan ik me ook voorstellen dat het meespeelt dat ik geen hele goede tv heb (wel 65" maar geen oled). Wellicht als ik nog eens naar oled ga dat ik het daar ook meer in ga zien...
Ik moet eerlijk zeggen dat de 4K beeldkwaliteit van de meeste (recente) series en films op Netflix echt heel behoorlijk is. Bij zulke hoge compressie verwacht ik bijvoorbeeld colour banding maar dat is nauwelijks te zien.
Het geluid daarentegen is gewoon matig. Zo keek ik gisteren de film Safehouse en ik moest het volume echt enorm opschroeven. En zelfs dan leek het wel alsof alle geluiden in de film inclusief dialoog op gelijk volume waren.

On-topic: Ik word eigenlijk wel moe van al die standaarden, halfbakken ondersteuning, brakke HDMI chipsets en kabels. HDMI versies die door elkaar lopen en soms ook niet compleet zijn... TV's van 2000 euro en dure versterkers die dan weer overbodig worden...

Ik denk dat mijn huidige 4K setup de laatste investering is geweest voor mij. Je blijft zo achter de feiten aanlopen... En maar upgraden. Ik vind het het geld en de moeite zo langzamerhand niet meer waard.
Ik snap dit sentiment niet zo goed. Je koopt toch iets wat werkt voor jou op dat moment, en daar doe je het dan gewoon mee totdat het kapot gaat, of je eisen wel heel erg anders zijn geworden? Een TV is sowieso geen investering. Ik kijk nog steeds naar een elf jaar oude 1080p plasma, en dat ziet er eigenlijk nog steeds best prima uit. Uiteraard zie ik verschil als ik bij vrienden met een 4k OLED ben, maar ik ga nu niet halsoverkop een 4k TV halen, hoewel er binnen twee jaar wel vervangen gaat worden. Op dat moment is het ook handig als ik de receiver vervang. En dan hoop ik dat ik met die combinatie ook weer tien jaar doe.
Je upgrade toch ook niet je wasmachine als een fabrikant een evolutionaire verbetering doet? En koop je hierna geen TV meer als die kapot gaat of aan vervanging toe is?
Zelfde hier. Onze Sony is van 2008 en doet het nog prima. Versterker met 5.1 en een set JBL boxen, doet het allemaal nog prima. Planning is wel om binnenkort wat nieuws te kopen (de PS3 is toch wel aan vervanging toe), maar dat moet toch ook wel weer een jaar of 10 mee. Die zinloze consumptie en wegwerpcultuur voor electronica kan ik niet zo goed volgen.
Hier nog zo iemand. Mijn plasma tv is ook 10 jaar oud maar werkt nog goed, en ik vind de kleuren en helderheid super. Ik heb veel 4K films op schijf maar ik wacht toch nog even. Erg zonde om een goedwerkende tv weg te doen. Ik heb al een andere tv in de slaapkamer dus heb geen 3 tv’s nodig.
Ik denk dat die geluidscompressie enorm wisselt per serie. Ik keek laatst The Umbrella Academy, en het geluid wisselde tussen fluisterstil en (bijna letterlijk) oorverdovend.
Ik ondervind persoonlijk dat dit niet altijd het geval is. In het geval van the Punisher, is er een enorm groot verschil tussen conversaties en actie. Ik vind het zelfs enorm storend.

Een groot verschil is cool in de cinema, maar ik heb er een hekel aan in huis. Ik heb speakers die redelijk luid gaan, en ik kijk zonder ondertitels. Daarom moet ik het volume verhogen om de conversatie te volgen. En dan komt er een explosie en beginnen mijn muren te vibreren. Ik heb dunne muren, en wil mijn buren niet storen. Waardoor ik constant mijn volume zit aan te passen.
Ideaal zou zijn als je een audio kanaal zou kunnen kiezen afhankelijk van wat je wil...
Zelf heb ik overigens mijn center speaker wat harder gezet om spraak beter te verstaan zonder alle speakers harder te moeten zetten.
Sorry maar dolby vision ziet er echt toch een stuk beter uit in mijn ervaring! Dusja toch wel een gemis.
Sorry maar dolby vision ziet er echt toch een stuk beter uit in mijn ervaring! Dusja toch wel een gemis.
Ja hoop dat dat ook echt zo is, als ik een HDR (wat ongeveer het zelfde is als Dolby Vision) film kijk schakelt mij OLED TV (LG OLED55B9SLA) automatisch over op HDR mode, en als ik dan naar settings kijk in me TV past hij dit aan:

HDR Picture Mode, Game (User)
OLED Light: 100
Contrast: 100
Brightness: 47
Sharpness: 10
Color: 55
Tint: 0

En zonder een HDR film.

Picture Mode, Game (User)
OLED Light: 80
Contrast: 85
Brightness: 47
Sharpness: 10
Color: 55
Tint: 0

Waarschijnlijk verandert hij nog wat dingen, maar dit is wat ik gezien heb.
Ja maar die settings kan je dus gewoon aanpassen, en worden onthouden.
Ja maar die settings kan je dus gewoon aanpassen, en worden onthouden.
Precies, ik kan het zelf ook veranderen in me TV, en de zelfde settings maken net als hij (me TV) heeft in HDR mode, dus dan is mij vraag, is HDR mode wel iets, en niet precies het zelfde als ik het handmatig zou doen de zelfde settings?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 oktober 2020 23:48]

Op schijfjes ja. Maar mocht je een fanatiek UHD bluray koper zijn lijkt het mij dat je al een UHD bluray speler los hebt. En een TV die het ondersteund natuurlijk.
Maar het is toch een gemis als je je oude UHD bluray speler er bij moet blijven houden om er voor te zorgen dat je dolby vision kan blijven gebruiken. Zeker gezien ik zie dat je one het wel heeft.
De one heeft het ook niet. De One X heeft het voor Netflix en Disney+, de series X ook. Schijfjes beiden niet.
Aah dat was niet helemaal duidelijk
Niet als je een Sonos systeem hebt en blu-ray met DTS
Hoe wetenschappelijk gestoeld is die ervaring?
Evaringsgebaseerd. Leuk die wetenschap, maar hoe ervaar je het? Daarnaast zal het vast zo zijn dat dolby vision niet ten volle benut word. Maar blijkbaar genoeg, want het verschil is te zien.
Dit is flinke tegenvaller.. was van plan om series X te kopen als UHD blu-ray player maar als dit niet werkt heb ik niet zo veel interesse meer.
Je wou de Xbox Series X/S alleen kopen voor het afspelen van films?
Niet perse alleen, ook voor Flight Simulator en een paar games.
Tip: koop een UHD bluray speler.
Tip: wacht even tot Microsoft bevestigd dat de Series X wel of niet Dolby Vision gaat ondersteunen. Zou zuur zijn om nu een UHD blurayspeler te kopen om er over 10 dagen achter te komen dat het toch wel komt naar de Series X.

Het is nu alleen maar speculatie.
Dit is flinke tegenvaller.. was van plan om series X te kopen als UHD blu-ray player maar als dit niet werkt heb ik niet zo veel interesse meer.
Waarom? Het is niet heel erg relevant. UHD Blu-ray’s hebben ook HDR10 aan boord, en dat dekt de lading al. Een fors deel van de dolby vision features zijn niet eens mogelijk op de momenteel beschikbare schermen.
Ja maar ik heb een LG GX OLED en dan is dat toch jammer. Overigens is dit de enige blu-ray speler die realtime in staat is om DTS te converteren zodat ik nog 5.1 geluid uit Sonos systeem krijg.
Best Shocking dat zo'n apparaat nog steeds 25-30 euro aan stroom verbruikt, ongeveer 1.5-2x een zuinige koelkast.
Best Shocking dat zo'n apparaat nog steeds 25-30 euro aan stroom verbruikt, ongeveer 1.5-2x een zuinige koelkast.
Niet echt, een TV is een behoorlijk highend ding en zo’n scherm vreet energie. Een koelkast is een relatief simpel ding, die met enige mate van intelligentie koelvloeistof moet rondpompen. Met een TV heb je een pittig OS, diverse protocollen, transceivers en significante SoC, etc, etc.
Nou, ik had het meer over de xbox, dat ie in standby modus zoveel gebruikt is toch wel bijzonder, of niet? Een koelkast gebruik je 24/7/365. En een playstation een paar uur per week. die staat als het goed is vaker uit dan aan.
Xbox One X t.o.v. Xbox Series S/X heeft in de stand-by €30 meer stroomverbruik. Niet zo vreemd - nieuwe generatie voeding is efficiënter.
Persoonlijk zet ik zaken welke ik niet gebruik: uit.
Spijtig, ik was al lang van plan zo snel mogelijk een PS5 te halen zodat ik eindelijk Ultra-HD Blu-Rays af kon spelen op mijn LG Oled. Vanwege deze berichten en de chaotische pre-order voor nu maar een losse 4K Blu-ray speler gekocht.
Het is jammer dat physical media steeds minder blijft worden (ook in de winkels), terwijl het kwaliteit van streamen vaak tegenvalt.
gespeten persoonlijkheid ? moet dat niet gespleten zijn
Er zitten wel meer fouten in de tekst. Ook zijn sommige zinsconstructies heel 'apart'. Maakt het een moeilijk te lezen verhaal.
Echt jammer had gehoopt om hem te halen ook als 4K Blu-Ray speler voor DV content. Hopelijk komt er een update. :)

[Reactie gewijzigd door rmpi4live op 30 oktober 2020 17:45]

Nou ik ben een van die mensen die juist wacht op de PS5 of Series X om mijn UHD schijfjes op 4k te kijken.
Kan ook met een Xbox One X | S! :)

Niet met een PS4 overigens, en dat was ook nooit een probleem voor velen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True