Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox Series X-testgroep kan games spelen met Dolby Vision

Microsoft is begonnen met het testen van Dolby Vision-weergave bij games op de Xbox Series X-console. Het spelen van games met deze hdr-standaard is vooralsnog enkel mogelijk bij een kleine groep testers uit de Alpha Ring.

Onder meer de Duitse website Xbox Dynasty meldt op basis van ervaringen van gebruikers en eigen bevindingen dat Dolby Vision werkt tijdens het spelen van Sniper Elite 4, Marvel's Avengers, Borderlands 3 en Wreckfest. Op Twitter zegt een gebruiker dat het ook werkt bij Halo: The Master Chief Collection.

Meerdere gebruikers en ook hdr-expert Adam Fairclough melden dat Dolby Vision werkt bij alle games. Het gaat dan om games die al in HDR10 beschikbaar zijn, en sdr-games die via de Auto HDR-functie van de Xbox Series X alsnog van high dynamic range worden voorzien.

Het lijkt daarmee vooralsnog te gaan om een test waarbij Dolby Labs, het bedrijf achter de Dolby Vision-standaard, niet een of een paar specifieke games heeft voorzien van een Dolby Vision-implementatie. De huidige implementatie van de standaard lijkt tijdens de test door de console te worden toegepast.

Fairclough meldt dat de functie alleen beschikbaar is bij 60Hz en dat statische tonemapping wordt toegepast. In zijn ogen is er geen zichtbare vooruitgang ten opzichte van wat eerder al mogelijk was, waarmee hij aangeeft dat het tijdens deze test waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het reguliere HDR10.

Microsoft heeft bevestigd dat er momenteel een test gaande is, maar het is nog onduidelijk wanneer Dolby Vision beschikbaar komt voor een grotere groep gebruikers. Het was al bekend dat er dit jaar ondersteuning voor Dolby Vision zou komen.

Afbeelding van gebruiker OceanSunny, afkomstig van XboxDynasty.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-03-2021 • 09:09

189 Linkedin

Reacties (189)

Wijzig sortering
Doen ze goed. Ik hoop alleen dat dit soort features gratis blijven. Ik weet namelijk dat je 6 maanden gratis Dolby Atmos ondersteuning krijgt aanschaf van de nieuwe Microsoft Gaming Headset (top ding overigens). Ik snap niet waarom dat achter een betaalmuur moet... Vond ik ook niet 'des Microsofts anno 2021', want ze voegen veel features gratis toe aan Xbox. Zal waarschijnlijk aan Dolby liggen dan.
Dat is alleen voor hoofdtelefoons, de Xbox werkt verder prima met Atmos (zonder extra kosten) op een versterker met Atmos.

Ben op zich wel benieuwd naar de Vision implementatie, hopelijk snel beschikbaar voor "de rest" :)
In dat geval zittern de licentie kosten verwerkt in de AV receiver. Er wordt dus wel degelijk betaald maar op een andere plek. Aangezien iedere headset in principe met Atmos gebruikt kan worden met een software processor is het wel logisch dat je die aan moet schaffen.
Het is eenmalig een licentie kopen. Wat is het probleem? Groot deel van de Xbox gebruikers kan het niet eens gebruiken omdat hun TV het niet ondersteunt dus waarom moet iedereen dan licentiekosten betalen? Dit is de beste oplossing want het geeft jouw de keuze wat je wel of niet meerwaarde vind hebben.
En de licentie is overdraagbaar naar Windows 10. Dus je koopt hem 1 keer en je kan hem op 10? devices gebruiken, waarwonder de XBox.
Echter is Atmos van Dolby en niet van Microsoft en zullen licenties gewoon betaald moeten worden. Microsoft heeft ook hun eigen objective based audio met Sonic dat je ook kan gebruiken op je headset. Dat kost je niets. Wat ze ook hadden kunnen doen is Atmos gratis maken, maar elke headset €10,- duurder. Ik denk niet dat dat de voorkeur had gehad ;).
er zijn ook headsets te koop waar de licentie van atmos al bij zit en je dus via xbox gewoon kan gebruiken zonder te betalen.
Ja, daar zit het dus in de prijs inbegrepen. Dan had de PS5 €509 gekost bijvoorbeeld. Vanuit een marketing perspectief niet geweldig.
Ze maken toch al verlies op de console, nu is alles natuurlijk iets in de kostprijs.
Maar als ze serieus interesse hadden gehad dan hadden ze dit er wel in gekregen.

Vergeet niet dat Dolby er een aanzienlijk belang in heeft om de consoles aan zich te binden. Deze markt kan namelijk een bepalende factor spelen voor het winnende HDR format.
Zo ontkomt zelfs Samsung er niet meer aan om Dolby te ondersteunen omdat ze anders voor de gamers een minder interessante TV zullen hebben.

Hetzelfde geld voor Dolby Armos vs DTS:X (en andere 3D audio formats)

De PS3 is tenslotte ook de factor geweest die voor blu-ray zeer goed heeft uitgepakt.
Als ze verwachten weer 100 miljoen consoles te verkopen komt bij een tientje licentiekosten het neer op een miljard aan extra kosten. Dat is geen kattenpis.
Ik bedoel ook dat deze kosten geen €10 zullen zijn voor dit soort aantallen. Zeker als je daarmee je positie op de markt kan definiëren.
Dan is een generatie je verlies in inkomsten voor lief nemen slechts een dubbeltje op wat het je uiteindelijk op kan leveren.

Daarnaast zouden de alsnog extra inkomsten zien omdat meer tv’s het formaat zouden gaan ondersteunen bij zo’n stap.
Maar ook meer geluidsets, game makers die het willen toepassen etc...
Het levert dus wel degelijk extra licentiekosten op.
Of Sony had de 9 euro kunnen slikken.

Ik vind het een lastige keuze, doe je wat MS doet en je gebruikte breed geaccepteerde standaarden met mogelijk extra kosten, zoals Atmos en Dolby Vision. Of doe je wat Sony doet met geluid en maak je een eigen implementatie (tempest) die zeer beperkte ondersteuning geniet en maar in een beperkt aantal situaties werkt. Persoonlijk vind ik de keuze van MS zo gek nog niet. Veel praktischer en bruikbaarder voor veel meer mensen. Ondanks de eventuele extra kosten bij een headset zonder Atmos licentie. Nou werkt Atmos wel gewoon bij versterkers met Atmos licentie.
MS maakt hier geen keuze in maar doet beide. Ze bieden zowel de gratis eigen implementatie Sonic aan, én breed geaccepteerde standaarden met mogelijk extra kosten in de vorm van Atmos en DTS: X. Voor ieder wat wils
Of Sony had de 9 euro kunnen slikken.

Ik vind het een lastige keuze, doe je wat MS doet en je gebruikte breed geaccepteerde standaarden met mogelijk extra kosten, zoals Atmos en Dolby Vision. Of doe je wat Sony doet met geluid en maak je een eigen implementatie (tempest) die zeer beperkte ondersteuning geniet en maar in een beperkt aantal situaties werkt. Persoonlijk vind ik de keuze van MS zo gek nog niet. Veel praktischer en bruikbaarder voor veel meer mensen. Ondanks de eventuele extra kosten bij een headset zonder Atmos licentie. Nou werkt Atmos wel gewoon bij versterkers met Atmos licentie.
Hoe kan iets beperkt zijn, als het met iedere headset werkt zonder licentie kosten? Hoe kan je dus Atmos praktischer vinden voor de gemiddelde gebruiker, is natuurlijk de omgekeerde wereld? Wil je op dit moment surround sound met de PS5, dan mis je niks anders dan wat je al had. Tempest 3D audio komt dit jaar ook voor surround speakers.

Ik zeg niet dat Atmos slecht is, want het werkt goed met mijn headset op de PC, maar hoe jij het hier probeert goed te praten is meer om Tempest af te kraken, dan Atmos praktischer te noemen terwijl je daar wel dedicated hardware voor nodig hebt. Of heeft iedere Xbox gebruiker zogenaamd hele Atmos sets thuis???
Geen support bij receivers is één van de beperkingen van Tempest (idem voor Microsoft Sonic). Dat is al meermaals besproken hier.
Op dit moment, maar Tempest 3D audio support komt ook buiten headsets dit jaar. En los daarvan verlies je nog steeds niks als je gewoon de gebruikelijke support op games hebt zoals DTS 7.1 en Dolby Digital wat zowel elke game standaard support.
De overgrote meerderheid van de spellen op de Xbox, al sinds de One Atmos doet, ondersteunen al object based audio. Nu met Tempest doet de PS5 dat ook, een generatie later. Maar wel met een eigen implementatie die nog steeds PCM uitstuurt en geen metadata voor objects (zoals Atmos) meestuurt.

Het kan in theorie dat Sony en mogelijk anderen Tempest audiosets uit gaan brengen, maar dan krijgen we héél laat in de race een nieuw format dat naast de PS5 geen voordelen oplevert en waar je nieuwe hardware voor moet kopen. Niet zo handig hè. Dus, de Sony beperkingen.

Als Sony, zoals het er nu naar uitziet, Tempest gewoon gaat faken op speakers, dan heb je te maken met forse beperkingen die Atmos niet heeft.

Jammer verder dat er een paar figuren altijd onder een bericht dat over Microsoft gaat moet komen verdedigen hoe goed Sony wel niet is. Moet dat nou echt?
Zie ik het nou verkeerd? Volgens mij heb je dus voor geen van de standaarden andere hardware nodig, als je tenminste headsets gebruikt. Niet voor Tempest, en ook niet voor Sonic, Atmos en DTS: X. Alle vier werken ze met elke stereo headset. Tempest en Sonic zijn de gratis standaarden uit de eigen keuken, en MS biedt gebruikers hiernaast de kans om Atmos en DTS:X af te nemen
De lijst op de PC is klein, want de meesten hebben er niets aan.

De lijst op de Xbox is aanwezig, want Atmos werkt al sinds de Xbox One. Sowieso grote namen zoals Cyberpunk en Dirt 5 doen Atmos. Hier is een klein lijstje, waarvan de eerste titels uit 2017 kwamen. Maar hier staan er ook een paar. Sinds de nieuwe consoles (PS5 en Xbox Series X) een stuk snellere hardware hebben gekregen voor het verwerken van audio is de kwaliteit bij de nieuwe consoles wel beduidend beter. Ze kunnen meer objects traceren en Microsoft en Sony doen beide ook deels reflecties van audio met die hardware. Sony noemt dat Tempest, Microsoft noemt het spatial audio en ze hebben het zelfs 'audio raytracing' genoemd. Al klinkt dat spannender dan het in de praktijk is.

Natuurlijk is Atmos op de Xbox ook met Netflix/Amazon Prime te gebruiken.

Waar veel verwarring vandaan komt is dat veel mensen Atmos als één ding zien, net als Tempest, maar dat is het niet. De audiorendering op de audio chip in de consoles gebeurt sowieso en is daar object based in de meeste gevallen, daar is het geluid nog niet echt 'atmos', daarin zijn de PS5 en Xbox series X praktisch identiek. Die objects worden vertaald bij MS naar objects binnen het Atmos of DTS:X formaat voor de output naar een headset/speakers, zodat Atmos/DTS:X receivers dat kunnen vertalen naar geluid uit een specifieke (set) speakers, met dus ook hoogtekanalen. Sony verpakt dat rendered geluid in een standaard PCM stereo of 5.1 of 7.1 stream en kan niet direct hoogtekanalen aanspreken. Heb je dus een Atmos set/soundbar, dan worden bij Sony nooit direct de speakers aangestuurd die geluid van boven laten komen. Bij de Xbox wel en zo heb je bij Sony's aanpak een achterstand. Dat je met goede spatial audio trucs natuurlijk wel een beperkte illusie kan produceren dat geluid ook echt van boven komt, klopt. Maar dat valt in directe vergelijking met een echte Atmos setup finaal door de mand.
Bedrijven kunnen nooit kosten slikken, hooguit elders terugverdienen.
Sony gooit niet eens een fatsoenlijke processor voor het OS in hun tv’s van €1.500 en meer.... Die schijnen ook maar €15 te kosten,
Wat ook gedaan kan worden is dat duidelijk zou worden waar Atmos voor staat en dat het gegarandeerd voor iets staat.
In mijn beleving is Dolby Atmos positiegebaseerd geluid, waarbij je naast het horizontale vlak ook geluid boven je kan hebben. Nou zijn er telefoons die ook compatibel zijn met Dolby Atmos. En nou kun je uiteraard wel je telefoon boven je houden om het geluid van boven te ervaren, maar dat is niet wat ik in gedachte had. Dat is ook het nadeel van speakers die het geluid via het plafond reflecteren: ja, dat is in principe Atmos, maar uit ervaringen blijkt dat dedicated hoogtespeakers een betere ervaring bieden.

Dat ervaar ik ook met Dolby Vision: de standaard biedt de meeste potentie, maar het predict Dolby Vision zegt weinig tot niks over in hoeverre het in een product geïmplementeerd is. Wat ook deels bevestigd wordt in het artikel:
Fairclough meldt dat de functie alleen beschikbaar is bij 60Hz en dat statische tonemapping wordt toegepast. In zijn ogen is er geen zichtbare vooruitgang ten opzichte van wat eerder al mogelijk was, waarmee hij aangeeft dat het tijdens deze test waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het reguliere HDR10.
Om een goed voorbeeld te geven: in de Dolby Vision specificatie zou opgenomen materiaal tot 10.000 nits lichtsterkte gerealiseerd kunnen worden. Maar dan ben je afhankelijk van wat de opnameapparatuur kan, en de weergaveapparatuur.
Een beetje als dat je een carrosserie van een auto specificeert op 320 km/uur, terwijl er een 1.6 benzinemotor in zit met 180pk, waar de topsnelheid niet boven de 220 km/uur komt. Maar ja, de carrosserie kan het. Niet dat je er iets aan hebt.

Dit zie je ook met HDMI2.1 en het 40GBit debacle. Op zich hebben ze het daar netjes geïmplementeerd: het paneel behoeft niet beter dan 40GBit, dus behoeft het niet meer dan 40GBit. Maar dat is niet wat je als consument verwacht.

Leuk, al die standaarden (evenals USB en snelheden), maar het zegt eigenlijk niks over de daadwerkelijke kwaliteit en dat is eigenlijk wat je wil (naast dat apparatuur via die standaard kan samenwerken).
Dus het enige wat HDMI, Dolby Atmos, Dolby Vision, USB en wat nog meer mij zegt, is: het werkt samen. Niet meer, niet minder. Dat is kort door de bocht en dekt de lading niet, maar leidt in ieder geval niet tot teleurstellingen.
Op W10 moet je ook betalen voor Atmos via koptelefoon. Atmos via speakers was gratis, of dat nog zo is weet ik niet. Op Xbox iig nog wel.
Licenties, de xbox moet de atmos berekening doen en dat kost geld.
Dat in tegenstelling tot een versterker, daarvoor is het gratis, maar daar zit het licentie al berekend in de prijs van de versterker.

Wat dat betreft doet MS het dan weer netjes. Je hoeft niet te betalen voor atmos/dts:x op het moment dat je het niet gebruikt.
Omdat de licentie structuur daarvoor bij Dolby ligt. Normaal betaal je daar voor bij aanschaf van een product, maar in het geval van headsets zit het in de software omdat alles daar gebeurt, je kunt in principe elke headset gebruiken voor Atmos. Geld ook voor de DTS variant overigens.

Als je een versterker of soundbar koopt zit alle decoding daar in en betaal je dus bij aanschaf voor de licentie. Zelfde geld voor dolby vision, je TV verwerkt het signaal en daar heb je betaalt voor een licentie.
Vond ik ook jammer, maar heb toch de Atmos Headphone licentie gekocht, en dat was absoluut de moeite waard imo. Ik heb geen home-cinema set en heb altijd een sterke voorkeur voor stereo gehad, maar Atmos Headphones klinkt echt verdomd goed, zèlfs muziek (stereo!) klinkt beter met Atmos. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik kan het aanraden. Je kan dezelfde licentie ook gebruiken in Windows.
Dolby Atmos is regelmatig in de aanbieding op Xbox / PC voor 3 euro. Misschien een tip als je deze nog niet hebt:

Momenteel voor 3,10 euro in de aanbieding.. Licentie blijft altijd geldig, ook op nieuwe apparaten.

Oftopic: Vond het altijd onzin, totdat ik het verschil hoorde bij een maat. Hoorde ineens exact waar iedereen rond liep op mijn headset van 4 tientjes (HyperX Cloud II). Dus 360 graden zonder eerst mijn avatar te moeten draaien om te vinden waar het geluid het hardste klinkt en ook gelijk hoe ver iets van mij af zat. Vind het verschil bizar groot.

[Reactie gewijzigd door 2green op 22 maart 2021 10:40]

Hoe bevalt die headset trouwens..?? Ik baal er beetje van dat ik em niet gepre-ordered had.
Had een simpele headset aangeschaft...geen zin in extreme bedragen voor een headset maar deze vond ik qua prijs nog wel aantrekkelijk.
Goede en functionele headset. Kleine quality of life features die je niet nodig hebt maar leuk zijn, zoals je Xbox aan kunnen zetten door je headset aan te zetten. Enige nadeel vind ik dat er geen 3,5mm jack op zit. Ik denk niet dat je voor dat bedrag een betere kunt vinden.
Wat een interessante concurrent kan zijn is de Microsoft Surface Headphones Gen 1, die hun je her en der voor 125-130 euro oppikken. Die hebben wél 3,5mm ondersteuning en zijn breder inzetbaar.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 23 maart 2021 09:29]

Hmm dank je wel.
Ben niet echt een headset specialist maarheb nu een simpel Blaupunkt ding van 20 euro en dacht als deze kwalitatief beter is voor dat bedrag....why not. Vond hem er ook zeer slick uitzien alleen vraag ik mij het nut van een 3.5mm op zoiets af...🤔🤔
Als batterij van je headset leeg is, dan kun je over op de 3,5mm jack :).

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 23 maart 2021 15:16]

Daar waar Sony de plank flink mis slaat doet Microsoft dit een stuk beter. Geen Dolby Vision en ook geen Dolby Atmos voor PS5. Lijkt me een groot gemis.
Sony heeft 3d audio wat hetzelfde is als dolby Atmos. Dit werkt nu gratis voor headsets (waarbij je bij de xbox moet betalen voor een licentie voor de headset). Later komt dit ook naar de ps5.
Nee, dat is niet hetzelfde.
Atmos is een formaat waarbij 3d objecten in de ruimte geprojecteerd worden door processing op de AV receiver.
Op een headset zal de technologie van Sony goed werken maar zonder lokale AVR processing zal de techniek nooit op dezelfde manier gebruik kunnen maken van een Atmos setup met hoogte speakers etc.
Ik heb btw zelf een PS5 en een Atmos setup en ik vind het echt jammer dat Sony hier niet mee samen werkt. Ik geloof best dat het een geweldige ervaring is met een headset maar ik game liever niet met een headset op.
Als PS5 bezitter kijk ik regelmatig toch met een scheef gezicht naar de coole features op de Xbox zoals autoHDR en FPS boost.
Gelukkig heb ik ook een dikke game PC en AutoHDR is daar ook beschikbaar sinds een paar dagen en aangezien er geen Xbox exclusives die niet op de PC uit komen mis ik het hebben van een Xbox dus niet.
Ik hoop echt dat Sony de druk gaat voelen en zulke features ook gaat aanbieden.

[Reactie gewijzigd door rajackar op 22 maart 2021 14:27]

Niet helemaal waar. Bij de xbox krijg je gratis 3D audio in de vorm van windows sonic. Werkt uitstekend. Is zelf de basis voor andere 3D audio codecs. DTS X en ATMOS werken met die metadata. Heb zelf de ps5 en series x als ook een rtx3080 PC. JA heb geluk weet ik. ;). Ik kan echter zeggen dat de 3D audio beter is op de Microsoft systemen. Tempest is mooi voor de gemiddelde gebruiker maar voor mij een vervelend iets. Ik heb een high end DAC en high end koptelefoon. HDV820 met een HD800s. Die kan ik dus niet gebruiken met de ps5. ( ondersteund alleen wireless of aangesloten op de controller met een ingebouwde DAC van 1 euro) Met de series X en PC wel. Overigens thuis een 7.4.1 ATMOS , AURO3d en DTS X setup. Kan ik dus niet native gebruiken met de PS5. Wel met de PC en xbox. Dus ja PS5 audio is leuk voor de meeste (al vind ik windows sonic zeker niet onder doen nog). Voor de high end gebruiker is het een dikke middelvinger naar je peperdure installaties. Als we het dan over dolby vision hebben is het dus het zelfde. Kan wel op de PC en xbox maar niet op de PC. Heb het getest als beta tester en vind het een mooie ontwikkeling. Zo gebruik ik mijn tv (OLED65CX) ook maximaal. Jammer dat 120hz nog niet ondersteund wordt in dolby vision (ook niet op de PC) maar het zijn opties die niet aangeboden worden op de PS5...nogmaals ben blij met mijn PS5 maar baal wel van hun onvriendelijk beleid zoals high end audio video en ook backward compatibility. ( mijn zoontje kan zijn PS4 pro niet heen en weer gebruiken met de ps5 want de save games gaan maar 1 weg)
Nee het is niet zoals atmos. Atmos is een breed ondersteunde standaard voor audio. De oplossing van Sony is dit niet.
Voor de oplossing van Sony heb je geen speciale apparatuur nodig en werkt met alle bestaande headsets en versterkers. Dus eigenlijk is die techniek van Sony nog veel breder ondersteund omdat je geen speciale apparatuur hoeft aan te schaffen. De techniek zit namelijk in de ps5.
Dat klopt, maar is hetzelfde bij de concurrent. De xbox kan je alleen meer finetunen naar je eigen smaak door te kunnen kiezen tussen gratis Sonic, of betaald Atmos of DTS: X. En alledrie kan je goed equalizen naar je eigen voorkeur. Op mijn ps5 kan ik alleen heel onduidelijk en beperkt een 3 of 4 presets kiezen waarin ik een beekje hoor stromen.
Tja. Als je de marketing onzin wilt geloven is dat zo.
Maar surround geluid uit een stereo setup is rommel. Het blijft gewoon een stereo of 5.1 signaal waardoor je hoogte speakers niet aangestuurd worden. Sony's implementatie werkt met geen enkele echte 3d audio setup. Die doen alleen pseudo 3d.
Het is geen marketing onzin, de techniek die straks uitkomt voor versterkers werkt exact hetzelfde als Dolby Atmos. Wat Sony nu heeft voor headsets is exact hetzelfde hoe Dolby Atmos dit ook doet met een stereo headset. Daar zit geen verschil in.
Het is voor headsets leuk maar voor versterkers totale onzin. Omdat de PS5 geen object processing kan doen voor de ruimte en setup die je aan de versterker hebt hangen.
En versterkers kunnen geen objectlocatie data ontvangen van de PS5 en dus nooit zo precies geluiden in de kamer projecteren als met Atmos. Het is een bizarre keuze dat Sony heeft besloten dit niet de doen.
Zelfs Mark Cerny gaf in de presentatie duidelijk aan dat het perfect werkt met headsets en dat er ooit wel eens iets voor home theater gebruikers zou komen maar dat ze nog geen idee hadden hoe dat zou gaan werken. Dat wekt niet bepaald vertrouwen. Dus zit je als PS5 gamer vast aan standaard surround sound en kun je dus geen gebruik maken van een een dikke Atmos installatie met hoogte speakers etc.
En ja, ik heb een PS5 en ben geen xbox fanboy of zo.
Ja maar Atmos op een stereo headset is geen atmos in mijn ogen. Dat is net mijn punt.
Sonys techniek werkt helemaal niet hetzelfde. Sony heeft geen support voor bestaande 3d audio setups. Heb je hoogte speakers dan doen die straks niets. Waarom? Omdat er geen ingebouwde support is voor Sony zijn audio formaat.
Mochten er in de toekomst receivers/processors komen met Tempest audio support dan is het anders. Maar dat zie ik niet gebeuren.
Geloof maar niet dat je atmos geluid krijgt uit een stel stereo speakers of je tv speakers.

Edit. Dolby zijn oplossing voor stereo headsets is natuurlijk ook marketing gelul. Net als je telefoons hebt met atmos support. Als je gelooft dat een mobieltje atmos kn spelen dan ben je precies de persoon waar de marketing afdeling op mikt.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 22 maart 2021 10:10]

Bijna alle headsets die Atmos ondersteunen zijn dus fake? Mijn Astro A50 gen4 heeft ook Atmos support en ik heb een licentie op de pc en het klinkt erg goed. In dit geval is de nieuwe xbox headset ook gewoon een stereo headset, maar support ook Atmos, dus zeg je eigenlijk dat deze ook niet echt is?

Jij snapt het achterliggende gedachte niet van Tempest audio. Je bent niet gebonden aan een chip oid, dat is wat Sony duidelijk heeft uitgelegd. Goede headset op de PS5 en een 3D audio test doen, geeft al een groot verschil op bepaalde vlakken met Atmos. Het klinkt net iets meer ruimtelijker dan Atmos naar mijn idee.

Overigens heeft de PS5 Atmos support voor UHD Blu Ray films.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 maart 2021 10:28]

Elke stereo koptelefoon heeft ATMOS of dts x support kerel....🙄. Dat is nou juist de bedoeling om stereo binaural te maken. Is een techniek die al heel lang bestaat bij opnames nu met dts en ATMOS en tempest kunnen ze een 7.1 stream naar binaural stereo sampelen. Is zeker geen marketing truc echter is het nooit zo goed als binaural opname. Wat jij ook vergeet is dat tempest audio juist de gebruiker enorm beperkt. Het is er mooi maar ik wil opties. Tempest werkt alleen op een aangesloten koptelefoon op de controller. De controller heeft een bout DAC van 1 euro. Of je moet wireless gebruiken en dat is nu ook niet om naar huis te schrijven. Ik wil mijn high end DAC en koptelefoon kunnen gebruiken zoals dat op mijn pc en series x wel kan maar niet op mijn ps5). Ook voor mijn 7.4.1 setup wil ik ATMOS true HD of DTS X kunnen gebruiken. Niet een standaard die sony door mijn strot drukt die nooit hoogte kanalen zou kunnen aansturen omdat dat nu eenmaal in een ATMOS AURO3d of DTSX package moet zitten. Tempest package bestaat niet. Het is een PCM stereo stream of die moment en zal nooit een 7.1 met hoogte package naar een reiger kunnen sturen. Echt bizar hoeveel mensen reageren maar eigen geen enkel idee hebben hoe het precies zit. Maar dingen beweren waar ze graag in geloven. Oh ja. Dolby vision support laten we daar mar over zwijgen. Mensen die zeggen dat het geen toegevoegde waarde heeft hebben gewoon geen high end OLED tv met Dolby vision. Je kan ook geen Ferarri beoordelen op alleen plaatjes. Zo werkt dat ook met hoogte kanalen, binaural upmix en HDR standaarden

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 maart 2021 12:53]

Niet zo uit de hoogte doen....kerel :/ . Tempest is helemaal geen beperking natuurlijk als iedere idioot het kan gebruiken natuurlijk met een headset, zowel wireless of aangesloten op de controller. Kijk jij UHD films op de PS5, dan heb je gewoon alle support qua sound incl Atmos.
Headphone audio is the current gold standard for 3D Audio on PS5, as Mark Cerny mentioned in his “Road to PS5” talk in March. We’re also in the process of working on virtual surround sound through speakers that are built into TVs. Although TV speaker virtual surround sound won’t be available on launch day for PS5, it’s still a feature we are extremely excited about, and our engineers are hard at work on bringing it to PS5 in the future.
Games hebben ook niet standaard Atmos support namelijk, en dat verschilt ook nog eens per game. Ik heb hier zelf een LG CX staan, dus je hoeft mij niks te vertellen over Dolby Vision oid. Het is echter bizar en grappig te gelijk, dat men meteen "DV is een gemis als je het niet hebt" noemen, terwijl het gewoon een betere versie is dan HDR10, maar in velen gevallen voor de gemiddelde gebruiker geen verschil zal maken. Wat ik ook al eerder zei, het is niet SDR vs HDR waar we over praten namelijk. We hebben gezien bij de FPS boost op de XSX dat hier ook nadelen aan zitten. Bepaalde games moeten daardoor ineens in 1080p draaien namelijk. Dus blijkbaar heeft elk voordeel in dit geval ook een best grote nadeel. Hoe DV zich gaat gedragen bij games en input lag is ook nog maar de vraag natuurlijk.

Ik zie zelf pas een toegevoegde waarde als games ook bij de ontwikkeling al met DV in gedachte zijn ontwikkeld.
gemiddelde gebruiker geen verschil zal maken.
Dit is een beetje een dooddoener. De gemiddelde gebruiker zal bijvoorbeeld ook geen tot amper verschil merken tussen DTS:X/Dolby Atmos/WindowsSonic/PS Tempest en toch wordt daar onder dit artikel flink over gediscussieerd :)
Ik zie zelf pas een toegevoegde waarde als games ook bij de ontwikkeling al met DV in gedachte zijn ontwikkeld.
Dat is natuurlijk een klassiek "kip/ei" geval ;)

Maar inderdaad DV ansich zegt niet zoveel, het staat en valt met de implementatie.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 maart 2021 13:20]

Daarom kan je ook niet zeggen dat DV definitief al een gemis is namelijk. Zoals ik ook al eerder aanhaalde zijn er genoeg DV series/films die helemaal niet mooi zijn, en HDR10 films/series die er een stuk beter van het scherm afspatten.

Dan kan je hier ook concluderen dat sommige zich ook erg blindstaren op wat Dolby uitspookt.
Deels mee eens. DV heeft wel de potentie om beter beeld te tonen dan HDR10. Er zullen altijd slechte implementaties zijn maar dat vind *ik* geen reden om een hele techniek af te schieten.

Sommige staren zich inderdaad blind op een labeltje net zo goed als dat sommige het gebrek van ondersteuning voor een labeltje goed praten. De ondersteuning voor DV lijkt er nu te komen, wat opzichzelf wel een pluspunt is (imo), het is nu aan MS en ontwikkelaars om aan te tonen dat het labeltje ook meerwaarde biedt.
Het probleem is hier dat zonder dat iemand het heeft ook maar echt heeft getest, roept "dit is al een gemis op de PS5". Dat kan je niet echt stellen sinds de PS5 een HDR capable console is en DV support makkelijk kan krijgen. Dan moet je nog beginnen beide implementaties vergelijken en zover zijn we nog niet namelijk. Dolby Vision is naar mijn idee alleen op Disney+ en AppleTV+ mooi en daar komt het echt goed tot zijn recht. Op Netflix hangt dit echt af per film maar komt ook voor een groot deel door de bitrate van Netflix.

Het was enigszins een "gemis" als 1 console alleen SDR eruit kon poepen en de ander wel HDR support had. Dat is hier niet het geval dus een gemis is nogal overdreven. Daarbij moeten heel veel mensen Atmos, HDR, Dolby Vision missen met TV's die dit allemaal niet ondersteunen, net als 120fps support. Mensen met een oude 4K tv of 1080p tv missen dit allemaal natuurlijk.
Ik doe zeker niet uit de hoogte. Wat jij zegt is voor jou zo. Prima. Maar ga dan niet zeggen dat het voor een ieder zo is. Ik vind dat tempest een mega beperkende factor heeft ja. Ik wil mijn high end apparatuur gebruiken en niet een dac in een controller bv

Prachtig overigens dat je Cerny citeert. Is natuurlijk een heel betrouwbare bron. En zeker niet partijdig als Sony man. Zal wat zijn haha. Wij van wc eend adviseren wc eend zal ik maar zeggen.

Ook hier een OLED65CX en als jij durft te beweren dat dolby vision niet een toegevoegde waarde is denk ik dat je een opticien moet bellen 😉😂 of je houdt je gewoon vast aan je idee en wil t niet toegeven. Denk het laatste. Zonder gekheid. Ik ben heel blij met mijn ps5. Ook met mijn pc rtx3080 en ook met mijn series x. Ben een gelukkige dat ik van mijn Hobby meer dan mijn hobby kon maken. Echter is de ps5 beperkter. Feit. Zij bepalen wat jij moet gebruiken en goed moet vinden terwijl ik dat zelf wil bepalen door opties. Opties zoals dolby vision atmos dtsx etc. Ja we weten allemaal dat de uhd op de ps5 atmos en dtsx ondersteunt. Mooi maar daar gaat het nu niet over. Atmos dtsx en dolby vision voor games en streaming hebben we het hier over.

Ook haal je FPS boost aan. Prachtig. Keuzes!! Grappig dat je er een negatieve draai aan kan geven. Ik kan nu tenminste kiezen. Het wordt er nooit minder van.
Zoals je zegt voor de meeste mensen is ps5 prima met tempest en enkel hdr10. Maar er zijn heel veel mensen die dat niet vinden. En die schuif je nu allemaal in een hokje. Dat is mijn punt

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 maart 2021 20:40]

Het is een PCM stereo stream of die moment en zal nooit een 7.1 met hoogte package naar een reiger kunnen sturen. Echt bizar hoeveel mensen reageren maar eigen geen enkel idee hebben hoe het precies zit.
Lees het nog eens na zou ik zeggen: via LPCM 7.1 kun je prima hoogte informatie meegeven door Auro3D vectoren/matrices in het signaal te verwerken.
Goed lezen wat ik zeg 😉 lpcm kan zeker met hoogte maar niet via tempest

Mijn zin kan idd anders opgevat worden lees ik nu. Sorry. Wat ik bedoel is dat hoogte toegevoegd kan worden met oa auro3d dtsx of atmos. Maar niet met een door Sony bedacht alternatief. Dan moeten ze of toch die codecs gaan ondersteunen of alle receivers moeten met Sony mee gaan en tempest kunnen decoden. Wat. Het gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 maart 2021 20:26]

De PS5 support gewoon alle Dolby formaten net zoals de PS4(Pro) voor films en games (dus ook Atmos en DTS:X), alleen geen Atmos voor games.
De PS5 doet alleen bitstream audio uitsturen voor Blu-Ray films (dus DTS:X of Dolby Atmos). Voor Netflix is Atmos ook niet beschikbaar naar mijn ervaring en voor spellen is het Tempest of niets. Dolby Vision kun je helemaal overal vergeten.
DV kan je op alles nog vergeten en support moet er komen van de developer. Het is naar mijn mening geen gemis als je al HDR10 hebt voor games. Het is geen SDR vs HDR waar we hier over praten.

Tempest is op dit moment alleen voor headsets en komt op een ander moment voor surround sets. Daar naast zijn deze Dolby standaarden natuurlijk allemaal leuk, maar gebruikers van bv een Samsung TV vallen compleet buiten de boot wat betreft Dolby Vision. Games zullen wat dat betreft dus altijd gewoon HDR10+ hebben en DV support blijft een vraag. Ik verwacht pas volledige DV games over 1 a 2 jaar, en wat mij betreft mag Sony het ook supporten voor games tegen die tijd.
Ik krijg het idee dat jij niet weet wat het verschil is tussen HDR10 en Dolby Vision? Dat verschil is namelijk heel groot en eigenlijk bijna net zo groot als SDR vs. HDR bij een goede implementatie.

Tempest voor surround sets is een leuk trucje, maar het is ook erg nep. Bij Atmos weet je versterker waar geluid van een object vandaan komt. Bij Tempest nooit, want je versterker snapt dat signaal niet. Dus de PS5 doet dat regelen voor het bij de versterker komt. Aangezien de PS5 niets meer uitstuurt dan (hopelijk) PCM7.1, kom je nooit aan het aansturen van je hoogtekanalen. Hoe hard Sony ook roept over tempest.

Tenzij je versterker tempest audio kan verwerken, maar dat zit er zeker (nog) niet aan te komen. DTS:X en Atmos kennen hardware support van versterkers. Tempest is tot dusver een soort Atmos Lite in het meest gunstige geval.

Dat Samsung ervoor kiest om DV niet te doen is hun eigen fout. Koop je geen Samsung TV hè. Zo'n beetje alle andere merken doen nu wel DV en ook alle grote streaming services sturen DV uit.

Sony doet overigens ook geen HDR10+, alleen HDR10. HDR10+ komt dichter bij DV, maarja, dat heb je dus ook niet.

Ik vind Sony een vies spelletje spelen met Tempest (en de rest van de PS5). Ze gooien zoveel marketingonzin naar buiten en leggen zaken zo scheef uit dat ze fans zoals jij en vele anderen de gekste onrealistische ideeën aanpraten en de meest onmogelijke verwachtingen weten te wekken. Ik vind dat niet zo leuk van Sony.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 maart 2021 11:17]

Jij bent echt een kei in alles goed praten wat Microsoft doet en alles wat Sony doet is slecht. Het verschil tussen HDR10 en Dolby vision is niet zo groot als tussen SDR en HDR. Als je het aan de meeste gebruikers zal vragen of ze verschil zien zal 9 op de 10 nee antwoorden. Het verschil zit hem in de details, die je waarschijnlijk niet eens ziet als je het niet naast elkaar zet.

Precies zoals whathifi zegt:

https://www.whathifi.com/...dolby-vision-which-better

We still feel it’s a little early to draw absolute conclusions (a sample size of two movies isn’t nearly big enough), but what is clear now (and certainly wasn’t before) is when it’s implemented correctly, Dolby Vision can produce marked improvements on an already-impressive HDR10 presentation

Het zit hem in de details, waar waarschijnlijk 99% van de mensen het niet eens ziet/merkt.

Tempest audio is niet nep, het is een bewezen techniek. Het is ook niet dat Tempest audio een nieuwe techniek is. Dit wordt al jaren gebruikt, alleen Sony heeft hier nu een aparte chip voor waardoor de CPU 0% gebruikt om dit te verwerken. Als je de techniek toepast naast Atmos zullen weinig mensen echt het verschil merken. De visie van Sony is dat je bij Dolby Atmos de apparatuur nodig hebt (Maar een heel kleine gedeelte van de gebruikers heeft een dedicated Atmos set thuis staan met de juiste setup), maar dat je bij Tempest gebruik kan maken van bestaande standaard apparatuur. Dat is geen vies spelletje, maar dat is een andere visie dan Microsoft heeft.

Daarnaast elke keer maar aangeven dat het marketing is, dat is gewoon niet zo. Het is niet dat Tempest volledig verzonnen is. Het is een 3d audio techniek wat gewoon in de ps5 zit. Dat jij het er niet mee eens bent dat is prima. Dan koop je geen ps5.
Ik vind HDR en DV echt een enorm verschil, mits goed uitgewerkt. HDR biedt hetzelfde kleurenpalet gedurende de lengte van de hele film/ de game, en DV past dit per frame aan. Het verschil vind ik persoonlijk echt zo groot als SDR->HDR. Nogmaals, mits goed geïmplementeerd, en dat is nog maar de vraag of dit gaat gebeuren omdat het eerste spel met DV-implementatie nog uit moet komen
Jij vind dat, alleen kan 99% van de mensen dit zien? Hoogstwaarschijnlijk niet. Veel mensen zien niet eens het verschil tussen 4K en 1080P. Mensen zeggen dat ze het verschil zien, alleen als je ze direct vraagt als ze iets zien of het 4k of 1080P is kunnen ze dit niet beantwoorden. Zelfde geldt voor Dolby Vision. Het is beperkt zichtbaar, omdat het om details gaat. Het is alleen mogelijk om het verschil te zien als je het naast elkaar ziet.
Als je 1080P op een OLED van 55/65 inch afspeelt zie je dat wel hoor. Dan zet je wat je dan ook aan het kijken bent direct op pauze en ga je al je aansluitingen controleren. We zijn tegenwoordig zo verwend. Het is alleen zo dat er met upscalen door de consoles zoveel goedgemaakt wordt. Zo goed dat ik liever meer pracht en praal heb dan aantal pixels, checkerboarding op de ps4 werkte dan ook fantastisch.
En goed geïmplementeerde Dolby Vision... Als je die demo-filmpjes ziet is dat toch voor iedereen zichtbaar als gigantisch verschil met HDR. Zoals @Recon24 al zegt zie je het misschien niet heel goed bij Netflix, maar op Disney+ en AppleTV is het al een stuk beter. Het valt maar te bezien of het in games goed geïmplementeerd gaat worden, maar áls dat zo is dan komt het ook echt wel snel op de PS5 en willen we allemaal nooit meer terug naar HDR, net zoals we nu niet meer terug willen naar SDR
Als je een beetje een tv hebt dan upscaled je tv 1080P ook naar 4K. Als ik 1080P op mijn 4K tv (FALD) afspeel dan zal niet veel mensen het verschil zien tussen native 4K en 1080P.

Dat is het hele ding ook tegenwoordig, tv's, consoles etc kunnen allemaal upscalen waardoor het verschil minimaal wordt. Ook HDR toevoegen aan SDR kunnen veel tv's al heel erg goed. Hierdoor zul je steeds minder het verschil zien tussen DV, HDR10, 1080P en 4K.
Eens dus wat betreft het upscalen.. Maar let’s agree to disagree wat betreft het verschil tussen HDR en DV. Ik zie een immens verschil, en iedereen die ik sinds mijn overstap naar DV OLED in 2017 een demo laat zien ziet dat, maar jij dus niet

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 maart 2021 15:05]

Deels heeft met implementatie te maken, maar ook met content. Grote verschillen tussen DV en HDR 10 is o.a. 10 bit vs 12 bit en 1.000 nits vs 10.000 nits. Volgens mij zijn er weinig 12 bit schermen op de markt, daarnaast zijn de meeste goede HDR schermen tot maximaal 1200/1400 nits wat nu op de markt te krijgen is. Dus ik vraag mij af of je sowieso nu het verschil gaat zien. Dan hebben we nog het verschil tussen statische en dynamische data wat het verschil maakt en hier zit het hem vooral in de details. Als ik een film op zet met hdr 10 en daarna dezelfde film met DV zie ik nagenoeg geen verschil. Ik ben vooral benieuwd welke content gebruik je dan?
Poeh, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd (het is immers na 4 jaar zo normaal geworden), maar ik denk dat jij en Recon24 een goed punt maken. Maar laat ik een wedervraag stellen: waarom ervaar je het als iets negatiefs als een bedrijf, ongeacht welk bedrijf, met een ontwikkeling komt? Mocht het nadelig zijn, dan vink je simpelweg DV uit. Het zijn allemaal slechts keuzes, waar je niet verplicht wordt gebruik van te maken.
Imo begint het steeds meer te lijken alsof PS de Apple-kant opgaat waar alles voorgekauwd wordt en Xbox de Android-kant waar je alles kan tweaken naar je eigen voorkeuren. Nou ben ik persoonlijk meer een Apple fan hoor, maar op gamegebied ben ik neutraal. Ik heb zowel de PS5 als de XSX en ik juich elke ontwikkeling van beide kampen toe

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 maart 2021 16:16]

Waar zeg ik dat het negatief is dat Microsoft hier mee komt? Hier zei iemand dat het verschil tussen DV en HDR10 een wereld van verschil is. Daar had ik en volgens mij ook Recon24 op gereageerd dat dit volgens mij niet zo is. Heeft er niks mee te maken of ik het negatief vind dat Microsoft hier mee komt, alleen dat de verwachtingen hierom wel wat getemperd mogen worden. Hier op tweakers wordt vooral Microsoft op handen en voeten gedragen en iedereen is direct negatief over Sony. Ik heb zelf ook de PS5 en de series X dus kan goed de verschillen zien tussen de twee consoles. Allebei hebben ze voordelen en nadelen. Maar volgens veel tweakers hier is Sony evil en is alles alleen maar marketing. Dat vind ik altijd zo frappant.
Oh grappig, ik zie dat totaal andersom juist haha. MS kan hier nooit wat goed doen en PS nooit wat fout. Op Tweakers misschien net wat meer in evenwicht dan elders
Komt ook vooral omdat er een paar mensen zijn die altijd op mijn berichten reageren die pro Microsoft zijn. Dus dan valt het wellicht wat meer op. Soms wordt dat wel een beetje irritant, als ik iets pro Sony zeg dan krijg ik heel snel al een bericht eroverheen van bepaalde personen waarom Microsoft dat veel beter doet.
Ah ja, snap ik, is ook irritant
Alleen is het zo dat die mooie demo filmpjes van Dolby Vision of HDR het uiterste laten zien, maar in veel films je die kwaliteit totaal niet terug ziet. Zowel de demo filmpjes van Dolby Vision als HDR10 verschillen nauwelijks van elkaar namelijk.
Daar heb je zeker een punt. Dolby Vision films vind ik altijd wel wat extra's hebben omdat ze bij elk frame de juiste kleuren pakken. Maar je hebt helemaal gelijk en het is de vraag of het een succes gaat worden. Ik ben in ieder geval wel enthousiast met een ontwikkeling als deze, potentieel mooi voor ons gamers
Tempest bewezen? Zoiets bestaat al heel wat jaartjes, dus dat het concept werkt klopt. Dat gaat ook op voor de beperkingen. Tempest gebruik gewoon dezelfde chip als die Microsoft in de Xbox gebruikt. Dat is ookal niets nieuws. Ook bij MS kost audio geen CPU. Ook niet op de PS4/Xbox One. Tempest audio is niet nep, tempest audio is beperkt, en de uitwerking is overdreven door Sony. Sony doet oude wijn in nieuwe zakken verkopen met Tempest, maar jij zit te diep in de Sonymarketing om dat te zien. Ook de Xbox heeft dezelfde audiohardware aan boord, want dat is gewoon onderdeel van de AMD hardware, wat niets meer is dan een upgrade van de hardware in de PS4/Xbox One serie.

Je blijft maar dingen verzinnen die simpelweg niet kloppen en de meest wilde verhalen en hardware verzinnen bij de PS5. En iedere keer bij een weerwoord ben je er als de kippen bij om te klagen op het forum. Heel schattig hoor.
Ik krijg het idee dat jij niet weet wat het verschil is tussen HDR10 en Dolby Vision? Dat verschil is namelijk heel groot en eigenlijk bijna net zo groot als SDR vs. HDR bij een goede implementatie
Ik weet het verschil heel goed, echter overdrijf jij hierin namelijk. Er zijn bv op Prime genoeg films die HDR10 ondersteunen dit goed geïmplementeerd hebben, waarbij ik ook DV films/series zie die helemaal niet echt beter zijn dan HDR10. Het ligt compleet aan de implementatie van de creater.
Tempest voor surround sets is een leuk trucje, maar het is ook erg nep. Bij Atmos weet je versterker waar geluid van een object vandaan komt. Bij Tempest nooit, want je versterker snapt dat signaal niet. Dus de PS5 doet dat regelen voor het bij de versterker komt. Aangezien de PS5 niets meer uitstuurt dan (hopelijk) PCM7.1, kom je nooit aan het aansturen van je hoogtekanalen. Hoe hard Sony ook roept over tempest.
Zullen we eerst wachten tot dit is geïmplementeerd voordat we "bold statements" gaan maken over iets waarvan je de implementatie niet weet?
Dat Samsung ervoor kiest om DV niet te doen is hun eigen fout. Koop je geen Samsung TV hè. Zo'n beetje alle andere merken doen nu wel DV en ook alle grote streaming services sturen DV uit.
En dan toch kom je hier bij het probleem Dolby (licentiekosten). En blijkbaar zijn er heel veel mensen (en valt me altijd op dat vooral de leek ze echt kopen) die een Samsung 4K tv kopen en denken dat ze helemaal klaar zijn voor de toekomst. Maar laten we eerlijk wezen, voor deze mensen is HDR10 of Dolby Vision ook helemaal niet belangrijk.
Ik vind Sony een vies spelletje spelen met Tempest (en de rest van de PS5). Ze gooien zoveel marketingonzin naar buiten en leggen zaken zo scheef uit dat ze fans zoals jij en vele anderen de gekste onrealistische ideeën aanpraten en de meest onmogelijke verwachtingen weten te wekken. Ik vind dat niet zo leuk van Sony.
Wat probeer je me aan te praten? Klinkt eerder dat jij dan iets heel anders had verwacht sinds jij je er druk om maakt? Het marketing plaatje schoot bij jou binnen en niet bij mij. Dus wil je voortaan geen woorden in mijn mond leggen of "gedachtes"? Als jij het niet kan uitstaan prima, maar projecteer dat niet op mij....

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 maart 2021 11:24]

Tempest voor surround sets is een leuk trucje, maar het is ook erg nep. Bij Atmos weet je versterker waar geluid van een object vandaan komt. Bij Tempest nooit, want je versterker snapt dat signaal niet. Dus de PS5 doet dat regelen voor het bij de versterker komt. Aangezien de PS5 niets meer uitstuurt dan (hopelijk) PCM7.1, kom je nooit aan het aansturen van je hoogtekanalen. Hoe hard Sony ook roept over tempest.
Sony voegt al Auro3D vectors toe aan PCM7.1, maar adverteert daar niet mee omwille van licentie-redenen. Je krijgt prima hoogte kanalen als je versterker Auro3D kan decoderen.
Is Auro3d support niet nog erg zeldzaam? En voor zover ik weet is die output er niet bij spellen, maar is dat alleen bij blurays omdat de PS5 net als de Xbox en andere apparaten gewoon de pcm stream van de blu-ray doorgeven.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 maart 2021 19:38]

Bij PCM7.1 met Auro3D vectors in het signalen, activeren je hoogtekanalen prima. Atmos is niet het enige formaat dat hoogte-informatie heeft.
je moet bij xbox helemal niet betalen voor een licentie bij de headset, Microsoft geeft je de keuze, een concept dat veel sony fans onbekend is lijkt me.

De headset van Microsoft ondersteund 3 standaarden waarvan enkel het dus optionele dolby atmos een betalende variant is.
Een licentie die dus ook niet door Microsoft wordt aangerekend maar een eenmalige fee ( van 10 of 15€ dacht ik ) is aangerekend door Dolby zelf en daarna universeel lifetime bruikbaar is over alle aparaten heen.

keuze = niet negatief !
De PS5 kan voor 4K UHD films prima Atmos afspelen het zit alleen niet in games.
Ja zoals ik al zei een groot gemis. Ik kan me niet voorstellen waarom Sony met zijn eigen 3d audio formaat aankomt met 0.0 ondersteuning behalve van hun eigen headset en een paar van hun tv's.
Die headset is niets anders dan een stereo-headset; de geluidsprocessor zit op de console zelf. Iedere stereohoofdtelefoon kan gebruik maken van de 3D Tempest audio chip.

https://www.pushsquare.co...to-enable-3d-audio-on-ps5
As long as they're outputting stereo sound, then you'll be enjoying 3D audio. Sony has released a headset designed to enhance the 3D audio experience — this is called the Pulse 3D Wireless Headset — but you'll still get the same experience if you use a bog-standard pair of 3.5mm earbuds. This is because the processing is done by the Tempest Engine included inside console, and not your headset.
Omdat ze geen licentie kosten willen betalen.
Dat denk ik niet. Ik denk dat ze een ecosysteem van Sony apparaten willen opzetten.
Zo'n nieuw audio systeem ontwerpen kost ook een hoop geld. Plus je verliest klanten door het niet te doen.
Ik denk dat Sony er voor wilt zorgen dat de gebruikers geen extra kosten hoeven te betalen. Bij xbox moet je namelijk een licentie betalen voor je atmos headset.
fout
dit is geen atmos headset maar een headset met 3 standaarden, waaronder atmos.

Windows Sonic for Headphones
Dolby Atmos for Headphones
DTS Headphone:X

de tempest tegenhanger van Microsoft is Sonic en is evengoed vrij te gebruiken
Dolby is een extra optie en is ook de enige betalende variant.
Liever dat dan geen support. Eigenlijk een prima oplossing. Degenen die geen atmos setup hebben betalen niets extra's en mensen met een atmos setup zullen het niet erg vinden een tientje extra te betalen voor ondersteuning. Dat is mijn gok in ieder geval.
Voor Atmos moet je ook de hardware hebben om het te ondersteunen, en niet iedere gamer heeft een headset met Atmos support of nog beter, een hele surround set met Atmos support. Dat heb je met Tempest allemaal niet nodig. Ik wil niet zeggen dat Atmos slecht is of dat Tempest beter is, maar het feit dat men moet betalen voor een licentie (laten we een leek erbij pakken), is al belachelijk natuurlijk.

Dan heeft Sony dat beter gedaan door iedereen die ervaring te kunnen bieden. Dit houdt Sony ook niet tegen om Atmos voor games als nog toe te voegen in de toekomst.
Volgens mij haal je Atmos voor headsets en Atmos voor een volledig 7.1 systeem door elkaar. De verwarring zit hem misschien in dat je maar 1 licentie nodig hebt voor alles. Maar Atmos voor headsets werkt net als Tempest op elke stereo headset, zoals ook de gratis Sonic en DTS Headphone: X werken op elke stereo headset
Die licentie is alleen nodig als je een headset koopt die zonder eigen Atmos licentie komt. Wil je dat allemaal niet? Dan gebruik je toch Sonic van Microsoft? Dat is de Tempest variant van MS.

Heb je al een TV of versterker met Atmos support dan heb je heel die licentie niet nodig.
Het kan beide natuurlijk.
Bij Sony heb je voor je headset dus 3d audio wat hetzelfde werkt als atmos voor je headset. Waar je niet voor hoeft te betalen.
De marketing afdelingen van de bedrijven zijn blij met mensen zoals jij 😊
Microsoft heeft Sonic Audio. Ook gratis.
Nouja, je móét niet betalen bij Xbox, ze bieden alleen de mogelijkheid om van Atmos gebruik te maken. Maar hun eigen gratis Sonic systeem werkt net zo goed als die van de PS5
Ze hadden het ook zoals Microsoft kunnen doen, daar betaal je extra voor Atmos als je dat wil. Maar de support is er. Verder heeft Microsoft ook een nieuw audio systeem ontworpen. Sonic is ook object based zoals Atmos en werkt met de Microsoft headsets. Atmos is gewoon wat extra's dat ze aanbieden. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de licentie structuur in elkaar steekt, of Microsoft ook nog wat extra's per console moet betalen terwijl de eindgebruiker ook nog eens Dolby moet betalen.
Je hoeft alleen maar bij te betalen voor Dolby Atmos op je headset, niet voor naar je versterker.
Ah ok, nice. Ik wist niet hoe het zat met de versterker. Maar Sony had het ook zo kunnen doen dat je voor je versterker ook gewoon extra betaald. Misschien marketing technisch niet geweldig, maar beter dan geen optie aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 22 maart 2021 09:48]

Ja, ook wat vreemd dat Sony zich lijkt te concentreren op gamers met headset, terwijl er genoeg mensen zijn met een degelijke versterker + speakers om écht te kunnen genieten van goed geluid (zuiverheid, plaatsing, helderheid etc.). Op dat vlak timmert Microsoft harder aan de weg. Dat geldt dus ook voor Dolby Vision, wat zelfs in apps als Netflix/Prime niet op de PS5 mogelijk is.
Ik vind het helemaal niet gek dat de focus meer op headset is bij launch. Heeft duidelijk te maken met multiplayer games die je niet wilt spelen over je speakers als je ook nog eens voice gebruikt. Op de PC is de focus ook headsets en geen surround sets tegenwoordig. Vroeger kocht je nog weleens een dikke Logitech 5.1 setje voor bij je pc, maar dat is tegenwoordig een goede headset geworden.

Men koopt voor thuis tegenwoordig een soundbar hun hele huis vol te stampen met speakers. Zelf heb ik 7.1 in huis, en maar ook ik zit te denken om misschien in ons volgend huis anders te gaan doen. Plaatsing en immersion is met een headset voor veel gamers wel meer aanwezig dan een complete surround set. Het kost ook aardig wat in vergelijking met een headset waar 3D audio gewoon beter tot zijn recht komt.

De gamer van nu is een headset gebruiker en minder een compleet surround installatie.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 maart 2021 12:27]

Ik vind het helemaal niet gek dat de focus meer op headset is bij launch. Heeft duidelijk te maken met multiplayer games die je niet wilt spelen over je speakers als je ook nog eens voice gebruikt. Op de PC is de focus ook headsets en geen surround sets tegenwoordig. Vroeger kocht je nog weleens een dikke Logitech 5.1 setje voor bij je pc, maar dat is tegenwoordig een goede headset geworden.

Men koopt voor thuis tegenwoordig een soundbar hun hele huis vol te stampen met speakers. Zelf heb ik 7.1 in huis, en maar ook ik zit te denken om misschien in ons volgend huis anders te gaan doen. Plaatsing en immersion is met een headset voor veel gamers wel meer aanwezig dan een complete surround set. Het kost ook aardig wat in vergelijking met een headset waar 3D audio gewoon beter tot zijn recht komt.

De gamer van nu is een headset gebruiker en minder een compleet surround installatie.
Ik moet helemaal niks hebben van een headset, vind het vreselijk zo een ding constant op je hoofd op je oren, heb een dure 5.1 speaker set gekocht de Edifier S760D, en ik geniet iedere keer als ik een spel speel, of YouTube kijk of ga maar zo door, op LAN-party's waar ik vroeger veel naar toe ging vond ik het ook vreselijk, constant een headset op je hoofd.
De licentie wordt wel betaald maar zit in de prijs van de versterker verwerkt omdat daar de processing van de audio gebeurt.
Dolby Labs krijgt dus evenveel betaald.
Volgens mij werkt 3D audio op elke stereo headset die je aansluit op de PS5. Verder snap ik uiteraard ook niet dat ze niet gewoon Atmos (en Vision) gebruiken
Alleen als ze van BluRay afkomen, als ze van streaming services afkomen dan werkt Atmos ook niet.
In mijn ogen slaat de PS5 op alles wat een OS feature is de plank volledig mis.

Geen fatsoenlijke migratie tussen PS4 en PS5 versies van spellen, geen autoHDR, FPS boost, quick resume etc.

Microsoft komt maandelijks met nieuwe features die ook echt nuttig zijn en Sony heeft nog niet eens basale PS4 features over gezet laat staan dat de M.2 slot het doet. Met als kers op de taart dat hij zeer waarschijnlijk veel luidruchtiger word als je hem gaat gebruiken.

Ik was echt enthousiast over de PS5 en wat Sony liet zien in de eerste demo van de nieuwe UI, maar achteraf voelt het erg leeg en mis ik gewoon van alles. En dan zie je dat de Xbox alleen maar betere features krijgt...
Maar dat was bij de PS4 toch ookal zo? Microsoft had een visie/idee van een console die een home entertainmenthub moest worden met de nodige extraatjes. Sony wilde gewoon spelletjes draaien. Microsoft kreeg bij de release van de Xbox One door hun belabberde marketing daar omheen een heleboel gezeur over zich heen, maar nu dat een beetje vorm heeft gekregen, zijn de voordelen van de Microsoft aanpak wel heel duidelijk en valt het op dat Sony weinig tot geen aandacht (meer) voor hun software heeft.

Het was al belachelijk dat een Sony (samen met Philips de ontwikkelaars van blu-ray) op de PS4 Pro geen UHD blu-ray af wilde spelen, maar beperkt was tot 1080p. Terwijl de hardware er toch echt wel was. Maargoed de PS4 pro deed Netflix ook niet goed in HDR, dat was op de console altijd HDR, ook bij SDR en dat gaf soms heel nare effecten. Terwijl de Xbox One (X en gewone) het originele HDR signaal doorgaf en anders gewoon SDR was. Idem voor Youtube en Amazon Video/Prime deed ook alleen 4K HDR op de Xbox en 1080p SDR op de PS4 Pro.

Uiteindelijk bleek het probleem bij Sony te komen omdat ze verouderde blu-ray spelers (eigenlijk de chips op de spelers) gebruikte in de PS4 Pro, die niet met de UHD schijfjes om konden gaan, mogelijk een bezuiniging. Maar de PS4 speelde ook geen normale muziek CD's, vreemd, want normale CD's konden wel.

Sony heeft sinds de PS3 een hele serie rare designkeuzes, veelal in software, gemaakt. Ook weer bij de PS5. Tempest vind ik daar één van. 1440p support is ook zoiets, ontbreken van Dolby Vision, HDR10+ en gemakkelijke configuratie voor Atmos of DTS:X is ook zo'n rare, je moet wel weer weten dat je moet zoeken in de configuratie van de blu-ray app op de PS5 om bitstream audio uit te sturen. Voor Netflix e.a. kun je Atmos/etc. helemaal vergeten. Dat beperkt het apparaat toch weer bijzonder voor verschillend gebruik. Waar je een Xbox Series S/X gewoon als mediacenter in kunt zetten, is de PS5 toch een heel slechte kandidaat. Zeker als je wat betere audiohardware hebt staan of je een geavanceerd HDR format wilt zien.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 maart 2021 11:18]

Ik ben het er niet mee eens dat Sony rare designkeuzes heeft gemaakt. Dat ze anders zijn dan die van Microsoft daar kunnen wij het over eens zijn. Sony heeft tijdens de ps3 tijd gekozen om bluray in te bouwen, net zoals ze de keuze hebben gemaakt om dvd in de ps2 te zetten. De reden hiervoor was dat films op schijfjes nog steeds booming was en dat dit een logische keuze was om deze in te bouwen. Microsoft heeft de keuze gemaakt om nog steeds dvd in te bouwen in de xbox 360 en later een hd-dvd uitbreiding uit te brengen.

Met de ps4 heeft Sony de keuze gemaakt om geen 4k bluray speler in te bouwen. Toen was films kopen op schijfjes ook al een aflopende zaak. Dus niet een hele vreemde keuze om dit niet te ondersteunen. Voor games was er verder ook geen toegevoegde waarde om een 4k speler in te bouwen. Daarnaast zal het flink in de productiekosten schelen destijds om wel of niet een 4k player in te bouwen.

Sony heeft altijd aangegeven met de ps4 dat ze een console hebben gemaakt om te gamen en niet om films te kijken. Om nu dan te roepen dat de ps4 niet goed om gaat met hdr etc. tja Sony heeft ook nooit aangegeven dat je de console moet gebruiken voor films kijken. De optie is er, maar het is geen prioriteit. Daarnaast vraag ik mij af of je een console moet gebruiken voor streaming met het hoge verbruik. Meeste tv's hebben een netflix app ingebouwd dus dat is de betere optie.

Het ontbreken van Dolby Atmos is een keuze. Sony heeft aangegeven dat er maar weinig mensen zijn die een Atmos setup hebben. Met de tempest audio engine kan straks iedereen gebruik maken van 3d audio zonder daar daadwerkelijk de apparatuur voor te hebben. Het is een designkeuze. Dat iedereen daar boos over is op tweakers, dat is maar een heel klein deel van de doelgroep.

Net zoals dolby vision, of het een gemis is geen idee. Het verschil tussen HDR10 en DV is niet zo groot. En al helemaal niet op de tv's die 99% van de gebruikers heeft. Daar kan je überhaupt HDR10 niet eens goed weergegeven omdat de tv veel te weinig nits heeft. Dus of mensen het echt uitmaakt, waarschijnlijk niet.
Met de ps4 heeft Sony de keuze gemaakt om geen 4k bluray speler in te bouwen. Toen was films kopen op schijfjes ook al een aflopende zaak. Dus niet een hele vreemde keuze om dit niet te ondersteunen. Voor games was er verder ook geen toegevoegde waarde om een 4k speler in te bouwen. Daarnaast zal het flink in de productiekosten schelen destijds om wel of niet een 4k player in te bouwen.
Om 'm in de PS5 gewoon weer terug te laten komen? Toch geen goede beslissing geweest dus. En nee. Productiekosten scheelde het niet. De hardware was er namelijk wel, hij was alleen niet beschikbaar.

Verder leest je verhaal als één grote smoes om de keuzes van Sony op basis van je eigen gevoel goed te praten. Atmos is groot genoeg als standaard om relevant te zijn.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 maart 2021 13:22]

Ten eerste was de 4k bluray techniek er nog niet toen de ps4 op de markt kwam. De eerste films waren pas in 2016 op de markt gekomen. Dus de enige ps4 waar die in kon komen is de ps4 pro. Toen heeft Sony de overweging gemaakt en besloten om geen 4k bluray speler toe te voegen. Voor games was het geen toegevoegde waarde en om het alleen voor de films toe te voegen zullen de kosten het niet op wegen ten op zichten van de baten.

Hoezo zou het geen productiekosten schelen? In 2016 toen de ps4 pro uitgebracht werd was de 4k bluray speler net nieuw en zal waarschijnlijk nog hoge kosten met zich mee brengen. 4 jaar later zijn die kosten een stuk lager zoals bij elk product wat goedkoper wordt naar mate er meer van geproduceerd worden. De keuze om het op te nemen in de ps5 is daarom makkelijker om te maken.

Dat je zegt dat mijn reactie een grote smoes is om de keuzes van Sony goed te praten slaat natuurlijk nergens op. Jij blijft Microsoft met alles verdedigen en Microsoft kan nooit wat verkeerd doen. Dan is het natuurlijk vreemd om tegen iemand anders te zeggen dat alles maar een smoes is omdat het in het voordeel van Sony zal zijn...
Omdat de PS4 Pro gewoon dezelfde bluray speler bevat, alleen softwarematig was er geen ondersteuning voor UHD. De Xbox one S kon namelijk wel gewoon met een UHD speler komen. Een goedkopere console die rond dezelfde tijd als de PS4 Pro uitkwam die het wel kon en jij denkt dat het een budgetkwestie was, terwijl de hardware gewoon in de PS4 Pro zat?

Interessant hoe je die conclusies zo trekt. Het klinkt voor mij nog steeds als smoes.
Alleen softwarematig geen ondersteuning? Ook hardwarematig niet, er zat geen 4k bluray speler in de ps4 pro. Dit is geen software dingetje, een normale bluray speler kan geen 4k bluray lezen. Ik weet niet waar je dit precies vandaan haalt?
Dat artikel zit vol met aannames, zoals deze:

Perhaps their supplier had a stock of old drives or chips and was willing to sell them cheaper, and Sony took it as a cost saving. It wouldn’t be technically cheaper, but commercially still effectively cheaper.

Dit kan nooit een reden geweest zijn. Sony wist van te voren nog niet hoeveel ps4 pro's ze gingen verkopen/produceren. Dus als die chips na 2 jaar op waren dan is het hele voordeel van het goedkoper inkopen weg. Want dat zou betekenen dat ze op zoek moeten naar de oude chips als die voorraad op zou zijn.

Daarnaast het hele artikel is op basis van aannames en is zeer suggestief. Dit is gewoon iemand die aan het filosoferen is over de reden waarom Sony deze keuze heeft gemaakt. Er staat in het hele artikel geen enkel hard feit. Dus dat jij dit nu als volledige waarheid aanneemt moet je zelf weten, maar het is nou niet echt een goed referentiekader.
Ik vraag me af of je een XSX of PS5 wel als mediacenter wil gebruiken. Die apparaten gebruiken behoorlijk wat stroom, ook bij het afspelen van media. Bitstream heeft geen meerwaarde ten opzichte van lineaire PCM. De kwaliteit is hetzelfde en zou geen argument moeten zijn. Overigens helemaal met je eens dat hetgeen de Xboxen doen je wel mag verwachten van een console anno 2020. Als Sony de Playstation echt als game apparaat in wil zetten, hadden ze ook alle media apps achterwege moeten laten (zou ik prima vinden). Doe dan alles of niets, het is nu allemaal wel wat half.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 22 maart 2021 12:01]

Geen fatsoenlijke migratie tussen PS4 en PS5 versies van spellen
Hoe zie je dit precies? Ik heb mijn PS4 gemakkelijk kunnen overzetten naar PS5 en al mijn saves kunnen behouden. Niet alleen dat, maar ook veel (toegegeven, niet alle) PS4 games draaien veel beter, waar ik steady 60FPS in 4K haal bij God of War bijvoorbeeld.
Bij Xbox werkt de Xbox One versie zichzelf automatisch bij naar de Xbox Series versie zodra die beschikbaar is. Een spel voor de nieuwe generatie is gewoon een patch op datzelfde spel voor de huidige generatie. Dat is bij de PlayStation 5 niet het geval en je moet als gebruiker actief zelf de PS5 versie installeren als je de PS4 erop hebt staan en beide versies van hetzelfde spel worden gezien als een afzonderlijk spel. Als resultaat krijg je bijvoorbeeld de absurde migratieprocessen die je bij Spider-Man en Avengers te zien krijgt waarbij je in de PS4 versie eerst moet exporteren naar de PS5 versie, terwijl je 2 verschillende versies van hetzelfde spel nodig hebt.

Voor Xbox is het gewoon een automatische update en gaan, save data en all.
Bij Xbox hoef je dit helemaal niet zelf te doen, als je saves in de cloud staan, dan werken ze op je Xbox One, Xbox Series X, Xbox Series S. Bij games die je al op je next-gen console geinstalleerd hebt, merk je in principe niet eens dat er een update geweest is. Je Xbox trekt de patch binnen en de volgende keer je het spel start, staat alles klaar om te spelen.

Voor een eenmalige migratie van een paar games is de oplossing van Sony goed genoeg, maar als je meerdere consoles hebt (oude en nieuwe generatie bijvoorbeeld) die je nog steeds gebruikt, dan kun je gewoon zonder iets te moeten doen op elke console verder spelen bij Xbox. Bij Sony is de eenmalige migratie van PS4 naar PS5 (in het meest optimale scenario) relatief gemakkelijk uit te voeren, maar als je dan later verder wilt spelen op je PS4 in een andere kamer, dan ben je je progress van je PS5 sessies weer kwijt.

In de minder optimale scenario's, waar je de game bijvoorbeeld niet meer op je PS4 geinstalleerd hebt, kan zo'n eenmalige migratie wel eens een half uur tot een uur duren. (Installeren van game, updaten via store, save data uploaden).

En dan nog zijn er aan de oplossing enkele scenario's te vinden waar de oplossing van Sony gewoon niet werkt als je bijvoorbeeld je oude PS4 al verkocht hebt. Wanneer je bijvoorbeeld een game op disk verkocht hebt of een PS5 zonder disklezer gekocht hebt.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd een PlayStation fanboy geweest ben, maar halverwege de vorige generatie ben ik toch overgestapt naar alle cross-platform games te kopen voor Xbox en dit doe ik voor de nieuwere generatie nog steeds.

Edit: ik begrijp dat mijn situatie redelijk niche is, waar ik verschillende generaties consoles in verschillende kamers heb. Voor mij zou een vergelijkbaar systeem voor PS een grote meerwaarde zijn, maar zelfs de grootste Sony fanboys die schreeuwen dat Smart Delivery zinloos is, zouden een (kleine) meerwaarde hebben met een vergelijkbaar systeem.

[Reactie gewijzigd door somfortiwan op 22 maart 2021 12:12]

Zelfs je Xbox360 savegames worden gewoon meegenomen. Waar Sony de PS3 store dichtgooit binnenkort kun je meer dan 550 xbox 360 games gewoon op de Xbox Series X zelfs spelen
Als Sony fan ben ik het hier wel mee eens eigenlijk. Ik heb niet het idee dat er wat noemenswaardigs is veranderd sinds november (waar blijft vrr) en de UI vind ik over het algemeen prima, maar op plekken (gamebase, trophies) echt een drama.
Dit is het resultaat van Sony's aanpak van het OS tegenover Microsoft.

Ik heb een hele hoop PlayStation fans zien lachen omdat de Xbox Series S/X hetzelfde OS gebruiken als de Xbox One omdat dat "geen echte generatie is" en Sony "gelooft in generaties". Maar dan krijg je dit...

Microsoft had een perfect werkend OS en heeft dat gewoon opnieuw gebruikt met als resultaat dat niet alleen lanceerde de Series S/X met een OS dat alle functionaliteit van de voorganger al had, maar ook dat Microsoft zich kan consentreren op het bouwen van nieuwe functionaliteit voor zowel de vorige generatie als de Series.

Sony heeft het wiel andermaal opnieuw willen uitvinden en dat geeft hun misschien het voordeel van vanaf de grond af aan opnieuw te kunnen beginnen, maar ook het nadeel van... vanaf de grond af aan opnieuw te moeten beginnen: catch-up spelen met zichzelf en de concurrent en niet in staat zijn om meerdere systemen te ondersteunen.
Groot gemis...waarom dan... "In zijn ogen is er geen zichtbare vooruitgang ten opzichte van wat eerder al mogelijk was, waarmee hij aangeeft dat het tijdens deze test waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het reguliere HDR10."
Even lezen: tijdens deze test geen toegevoegde waarde heeft. Dat zegt nog niks over de toegevoegde waarde na deze test en bij de definitieve implementatie.
zegt dus ook nog niets over het grote gemis wat er dan zou zijn.....kun je ook lezen
Omdat Dolby Vision betere resultaten kan bieden. Dus als je een Dolby Vision TV hebt en een spel dat het ook daadwerkelijk geïmplementeerd heeft, dan heb je nog beter beeld dan met HDR10+. Echter is er nu nog geen implementatie in een spel voor, dus op dit moment zie je nog geen voordeel.
Precies. Zodra de tests klaar zijn en het degelijk geïmplementeerd is dan is het een gemis als je het niet hebt.
Dat lijkt me nogal overdreven nietwaar? We weten nog helemaal niet of dit nog meer input lag gaat veroorzaken namelijk. De gemiddelde gebruiker ziet het verschil echt niet tussen DV en HDR10 films.

We praten hier niet over een console zonder HDR vs met HDR. Je mist het nu ook niet, dus een "groot" gemis kan het niet zijn.

Het was iets anders als 1 console helamaal geen HDR support had en de ander wel. Dan kan je misschien praten over een "groot gemis".

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 maart 2021 11:01]

Wie zegt dat er daadwerkelijk een implementatie komt die echt dynamische metadata meestuurt ? Het zou me niets verbazen als dit alleen maar is zodat op je TV het 'Dolby Vision' logootje oplicht en niets meer. Net zoals dat het 'Dolby Atmos' overal op geplakt wordt waar het totaal geen toegevoegde waarde heeft (2.1 soundbars e.d.)
Daarom zeg ik ook:
Dat zegt nog niks over de toegevoegde waarde na deze test en bij de definitieve implementatie.
Er zijn toch ook tv sets die wel dolby vision ondersteunen maar geen HDR10. Steeds minder volgens mij, maar in de eerste lichtingen zeker wel. Die mensen krijgen nu ook HDR ondersteuning. Dus het is zeker beter als meerdere standaarden worden ondersteund.

Ben wel heel benieuwd of de VRR dan blijft werken, op mijn TV's krijg ik geen VRR actief zonder dolby vision ondersteuning kwijt te raken.
Nee die zijn er niet. Alle hdr tv's doen HDR10. HLG/DV/HDR10+ zijn toevoegingen op de standaard.
DV is geen toevoeging op de HDR10 standaard.
HDR10 is een andere standaard dan DV. HDR10+ is wel een toevoeging op de HDR standaard.
HLG is een afgeleide van HDR10 (gebruikt een kleiner spectrum).

Dat TV's en HDR10 en DV doen is meer omdat HDR10 een gratis licentie heeft. Daarnaast geldt dat als je TV aan DV standaard voldoet, hij automatisch aan de mindere requirements van HDR10 voldoet. Dus is het voor TV leveranciers handig om die gelijk maar mee te geven (ook omdat de meeste content nu op HDR10 uit komt).
HDR10 is de basis. Daar bovenop kunnen andere hdr formaten aan toegevoegd worden. Net als uhd bluray die hebben allemaal HDR10 maar niet perse de andere formaten. Alle hdr weergevers hebben HDR10 maar niet perse de andere hdr formaten.
HLG is voor tv broadcast. Door de BBC ontwikkeld. Backwards compatible met SDR weergevers. Flink verschil met HDR10.
Ik zou je nog eens gaan inlezen.
HDR10 is niet de basis van DV, dat is echt iets totaal anders.
Alleen HDR10+ heeft als basis HDR10.

De specs van DV liggen hoger dan HDR10, daarnaast is HDR10 gratis. Dat is de enige reden waarom je HDR10 overal tegen komt. Zie ook https://www.displayninja.com/hdr10-vs-dolby-vision/

HLG is een eigen standaard met mindere specs dan HDR10 en daardoor ook compatible met HDR10 en DV.
Ik weet dat het geen uitbreiding is van HDR10 maar wel een toevoeging in de zin dat HDR10 als "basis" word gebruikt op alle hdr weergevers en bronnen. Dat is wat ik bedoel.

Edit. Los van dynamisch vs statisch is er niet zo'n verschil tussen HDR10 en DV. Allebei rec2020 en st2084.

Dolby Vision word ook als enhancement layer aan HDR10 toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 22 maart 2021 12:06]

HDR10 is niet de basis, er is namelijk geen basis voor HDR. HDR10 is ontwikkeld met het idee dat het een "gratis" standaard moet zijn. Net zoals HDR10+ (zelfde al dolby vision). Dolby vision is een techniek van Dolby. Dat HDR10 op vrijwel elke tv zit komt omdat het dus een gratis standaard is. Voor Dolby vision zal er door de fabrikant een licentie betaald worden.
Er is geen basis? Rec2020, st2084?
REC2020 zegt iets over hoeveel kleuren er gebruikt worden. Jij geeft aan dat HDR10 de basis is, dat is gewoon niet correct.
"At the moment the version of HDR that is primarily being used by manufacturers and studios is HDR10, a generic open-source format. It is the mandatory version of HDR, and is used as a base layer for both 4K Blu-ray and streaming."

Zo is er nog meer te vinden. Ook in de daadwerkelijke specificatie maar die mag ik niet delen.
Jullie hebben het over twee verschillende dingen. De minimum ondersteunde versie om over een HDR filmpje/blu-ray/whatever te spreken is HDR10, maar HDR10 is technisch gezien niet de basis voor Dolby Vision.

Dus de basis als in minimum ondersteunde vereiste versie om van HDR te spreken is HDR10, dan kan als toevoeging op een BluRay er Dolby Vision toegevoegd worden bijvoorbeeld. Maar als we het over de techniek hebben, dus hoe HDR formaten werken, dan is DV niet gebaseerd op HDR10. Het is niet zo dat technisch DV gewoon HDR10 net een extra laagje is, dat is HDR10+ eigenlijk meer.
Dolby Vision word als enhancement layer toegevoegd aan HDR10.

Beide formaten zijn onder andere gebaseerd op de PQ beschreven in ST.2084.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 22 maart 2021 12:08]

Zeker groot gemis , maar dolby moet wel even de lag gaan regelen met dolby atmos op xbox want ik heb het nu uitgezet. Kan het wel gebruiken als xbox op soundbar rechtstreeks aansluit maar dan kan ik weer niet 120 fps gamen.
Dus dolby atmos doet het wel als je rechtstreeks op de soundbar aansluit? Hoe is dat dan Microsoft zijn probleem op de xbox? Dat klinkt meer als een probleem van je tv die het niet kan doorsturen aan je soundbar?
Nee want het is zowat bij elk merk van welke tv dan ook ga maar eens kijken op forums, en heb zelf de lg CX en het probleem is al jaren sinds atmos op xbox one kwam dus als probleem bij lg lag hadden ze dat met software update kunnen oplossen of hardware.
De fout ligt dus of bij microsoft of de dolby app en is alleen met gamen met films via bluray's of apps heb je er geen last van.

[Reactie gewijzigd door gerrit-jan83 op 22 maart 2021 10:18]

Ik heb het probleem totaal niet bij mijn reciever en jij niet bij je soundbar. Dus dan is het een probleem van Microsoft? Dat is wel kort door de bocht.
Overigens heb ik het probleem ook niet als ik de versterker uitschakel en volledige passthrough heb naar de TV.

Heb je het probleem dat er een lag optreedt met het geluid uit je speakers van de TV of uit je soundbar als je xbox op de tv is aangesloten? Want in dat laatste geval kan het echt een probleem van TV naar Soundbar doorlus zijn.
En waarom je het dan niet hebt bij films? Dat zou ook kunnen komen omdat je TV dan niet in game modus staat en het beeld al een 'hogere lag' heeft en daardoor synchroon gaat lopen.
Het zal allemaal kunnen maar ik zeg niet perse dat probleem bij de xbox ligt het kan ook de atmos app zijn op de xbox, ik zeg dit omdat meerdere mensen dit probleem hebben met verschillende merken van tv en audio set ups.
Zie iemand hier beneden met misschien een oplossing.
Heb zelf de lg cx met lg sj9 en durf niet een nieuwe soundbar te kopen omdat ik niet zeker weet of het probleem dan wel oplost.
Dat kan zijn, maar er zijn al jaren problemen met ARC tussen TV's en receiver en dat komt echt niet alleen bij Microsoft vandaan. Die kan daar ook weinig aan doen.
Het zou kunnen misschien een soundbar met earc dat dat het probleem oplost misschien.
Lag is er alleen als je geen earc gebruikt maar arc. Er vind dan namelijk een downsampling plaats. Zelf heb ik dat opgelost met een shARC van thenaudio. Die pakt je earc signaal en stuurt het naar je versterker als video input. Op die manier hoef je geen nieuwe versterker aan te schaffen als je geen EARC hebt op je versterker maar wel ATMOS DTSX etc. (Zelf een marantz sr7010)

[Reactie gewijzigd door LockeNL op 22 maart 2021 10:29]

Bedankt voor de tip ook nog wel een prijzig iets om alleen atmos te kunnen gamen op de xbox.
Er is wel degelijk lag met eARC.
Ik heb zelf een LG 65CX en een Denon X2700, beiden ondersteunen eARC.
Zodra mijn Xbox Series X op Dolby Atmos staat en rechtstreeks op de tv zit heb ik via eARC naar mijn Denon een merkbare vertraging van audio.
Als ik mijn Series X via mijn receiver aansluit is er geen vertraging, het probleem dat dan speeld is geen 120Hz vanwege de HDMI board bug van alle HDMI 2.1 receivers...
Hopelijk komt daar snel een board replacement voor...
In zijn ogen is er geen zichtbare vooruitgang ten opzichte van wat eerder al mogelijk was, waarmee hij aangeeft dat het tijdens deze test waarschijnlijk geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het reguliere HDR10
Dit zou er ook mee te maken kunnen hebben waarom Sony het niet implementeert?

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 22 maart 2021 11:19]

Ja maar dat is van wat ik begrijp omdat de console nu de toepassing doet in plaats van de spellen zelf. Soort van HDR10 naar Dolby Vision conversie gok ik. Dat zou verklaren waarom er geen verschil te zien is.
Er is geen zichtbare vooruitgang omdat dit een techdemo of test is om te laten zien dat Dolby Vision als format uitgestuurd kan worden. Niet dat het visueel helpt bij spellen/content dat er niet voor gemaakt is.

In de praktijk met échte DV content is het verschil met HDR10 erg groot, dit laat alleen zien dat het technisch mogelijk is. Waarom Sony het niet implementeert? Die gaan deze generatie niet met standaarden mee. Een keuze van Sony die lastig uit te leggen is. Zo hebben ze ook Tempest, terwijl DTS:X en Atmos al bestaat, een format waarin ze hun object georiënteerde audio ook uit hadden kunnen sturen.
Daar waar Sony de plank flink mis slaat doet Microsoft dit een stuk beter. Geen Dolby Vision en ook geen Dolby Atmos voor PS5. Lijkt me een groot gemis.
Een vraagje, waren de spellen zo slecht dan voordat er Dolby Vision en Dolby Atmos was voor spellen, ik denk dat de meeste mensen geen verschil zien, ja als je twee tv naast elkaar zet (wat niemand doet), zelfde met HDR, HDR is leuk maar zie je echt wel een grote verschil tussen de HDR versie en niet HDR versie als je een blinde test doe?
Nee spellen waren niet slecht voor Dolby Atmos en Vision. Maar het verbeterd de ervaring wel. Het is gewoon technologische vooruitgang. Anders hadden we kunnen stoppen met de introductie van pong.

Ja je ziet grote verschillen. Natuurlijk is het verschil tussen SDR en HDR groter dan het verschil tussen HDR10 en Dolby Vision. Maar een zichtbaar verschil is er wel. Dat dat ontbreekt op een apparaat van die prijs vind ik dan een gemis.
Ik weet het niet zeker meer, het enigste wat ik zie veranderen op me OLED TV als ik HDR content afspeel is dat hij gewoon de setting verandert in me TV, en moet eerlijk wezen, ik zie meer zonder dan met HDR, met HDR content is alles veel donker dan zonder, en ja de stettings staan zo als aangeraden woord, heb ik vele uren onderzoek naar gedaan.

Ik heb echt twijfels of mensen echt wel het verschil zien, want zou me niks verbazen dat met blinde test de meeste het niet zien.
Als jij geen verschil ziet tussen SDR en HDR heb je absoluut de tv niet goed staan. Of een tv die een zeer lage helderheid heeft.

Dat het donkerder lijkt kan kloppen want dat is vaak ook zo. Tenzij je SDR afstelt op de referentie van 100 nits.

[Reactie gewijzigd door Sjaak2k op 22 maart 2021 15:57]

Verschil tussen HDR en niet-HDR zie je wel degelijk. Daarbij wen je zo snel aan HDR dat niet-HDR direct 'flets' oogt. Terwijl dat natuurlijk vaak prima beeld is.
Maar hoewel ik geen twijfel heb dat Dolby Vision beter is dan HDR10, vraag ik me af of dit verschil er veel toe doet in games. Ik heb jaren en jaren op 30fps gespeeld, en opeens is sinds kort alles wat geen 60fps draait minderwaardig. Beetje dezelfde discussie vind ik, zonder winnaar.
Ok, zal dan wel, voor mij maakt het niet genoeg verschil.
Dolby Vision test videos... alsof je uit het raam kijkt. Zo mooi.
Dolby Vision films... mwa. Vergeleken met de test videos niets bijzonders.

Ben benieuwd wat het resultaat is in de games.
Er zijn zat films waar Dolby Vision er toch echt veel beter uit ziet dan de HDR10 standaard. Maar het helpt als je tv zijn Dolby Vision stand gekalibreerd is. Dan kan de tv de exacte helderheid en max kleurbereik doorgeven aan de console/speler die de tonemapping erop aanpast.
Ow maar ik vergelijk ook niet met HDR10. Ik vergelijk de Dolby Vision demo videos, en die zijn echt veel beter dan de hollywood films in Dolby Vision.
Ja allicht 😅 Daar is wel moeite in gestoken. Niet alle Hollywood studios steken evenveel aandacht in de mastering van HDR titels.
klopt mad max fury road is er 1 van atmos en vision zo mooi.
Eens. Netflix heeft veel series in Dolby Vision en dat ziet er meestal echt stukken beter uit dan HDR10.
Alleen is de bitrate van Netflix ontzettend laag vergeleken met andere streaming diensten dat DV vaak niet tot zijn recht komt. Naar mijn mening is dat wel het geval bij Disney+ en AppleTV+.
Interessante ontwikkelingen. Ik hoop dat het wel optioneel blijft, volgens mij is dat ook het geval want ik meen dat je DV (nu) op systeem niveau kan inschakelen of uitschakelen.

Die geforceerde DV bij videocontent op Netflix is echt een bron van ergernis.
Als ik dit zo lees word de nieuwe Xbox Series X straks mijn main systeem voor het eerst de Xbox, voorheen altijd Nintendo en bij PS3 en PS4 was het de Playstation.
Xbox heeft het momentum zo te zien en doet er veel aan om dat vast te houden. Nu al lange tijd aanhoudend en snel opvolgend positieve berichten uit kamp Groen met als enige onderbreking de prijsverhoging van Gold die een dag later al weer werd teruggedraaid.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 22 maart 2021 11:24]

Ook een tweet van Adam:

"I suppose one of the more noticeable things that Dolby vision could bring to Xbox , is more seamless switching between HDR and SDR content. A little like the PS5, except without the degradation on quality to SDR stuff"
Moet ik dit zien als een tegenhanger van HGIG? Dus de software controle geven over de HDR implementatie, ipv de televisie?
HGIG schakelt simpelweg de tonemapping van de tv uit.
Dolby Vision is een ander soort van HDR implementatie. Nu is het wel zo dat de xbox player led DV doet waar inderdaad de console de DV processing doet. Wat weer niet zo goed is als het laten doen door de tv. Maarja ik denk dat we blij mogen zijn dat er support is.
Simpelweg tonemapping uitschakelen is één onderdeel, maar als een game HGIG compliant is dan stuurt de software instructies mee naar de tv hoe de HDR weergegeven moet worden, in plaats van dat de tv dit zelf bepaalt. Heb begrepen dat je hierdoor een consistentere ervaring krijgt tussen alle tv-merken en uitvoeringen, omdat elke tv het anders interpreteert. Kortom: een developer kan de weergave bepalen en hoeft het niet aan de interpretatie van de tv over te laten.

Dit kun je checken met bijvoorbeeld Demon's Souls op de PS5 die HGIG compliant is. Hier zie je duidelijk verschil tussen Dynamic Tonemapping uit en HGIG aan. Als je een game speelt die niet HGIG compliant is dan zie je inderdaad geen verschil tussen Dynamic Tonemapping uit en HGIG aan.

Mijn vermoeden is dat dit ook zo is met Dolby Vision en dat alleen games die het ondersteunen er écht profijt van hebben.

[Reactie gewijzigd door yinx84 op 22 maart 2021 10:30]

Ja dat zeg ik. De tonemapping op de tv word uitgeschakeld.
Dus als ik het goed begrijp is er een test gaande, maar leidt dit (nog) niet tot een ander beeld?
Ik vind persoonlijk Dolby Vision vrij storend op mijn oled tv. Als het donker is, zie je het niet en als het licht is word je verblind.
Het is wel aan te raden om DV goed te finetunen op je tv. Ik gebruik zelf deze voor webOS. En deze voor via de Series X
Hmm, interessant. Ik zal er eens naar kijken. Hoewel het redelijke standaardwaarden lijken te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True