Dolby Vision voor consoles komt twee jaar lang exclusief beschikbaar voor Xbox

De Xbox Series X- en S-consoles krijgen dit jaar nog ondersteuning voor de Dolby Vision-standaard voor games. Dat maakt Microsoft bekend op zijn website. Volgens Microsoft zijn Dolby Vision en Atmos voor games twee jaar lang exclusief voor Xbox-consoles.

Microsoft laat dit weten op zijn Franstalige Xbox-website. Zowel Dolby Vision als Dolby Atmos komen twee jaar lang exclusief beschikbaar voor het 'Xbox-ecosysteem', meldt het bedrijf. Dat komt door een samenwerking tussen Xbox en Dolby. "De Xbox Series X en S waren sinds hun release al compatibel met Dolby Atmos en Dolby Vision. Deze technologieën zullen in de loop van dit jaar op deze consoles verschijnen", schrijft Microsoft in de blogpost.

De aanstaande release van Dolby Atmos voor games op Xbox Series-consoles komt niet als een verrassing. Microsoft test al langer dergelijke ondersteuning. Op 14 mei zou het bedrijf begonnen zijn met het uitrollen van Dolby Vision naar leden van zijn Alpha Insiders-groep. Volgens eerdere berichten zou Dolby Vision werken met alle Xbox-games. Het gaat daarbij om games die al in HDR10 beschikbaar zijn, en sdr-games die via de Auto HDR-functie van de Xbox Series X alsnog van hdr worden voorzien. Ook de Apple TV- en Spotify Video Podcasts-apps voor de Xbox Series X en S hebben inmiddels ondersteuning voor de hdr-standaard.

Dolby publiceerde op zijn beurt eerder al een Dolby Gaming-website, waar nu concreet Dolby Vision- en Atmos-ondersteuning voor de Xbox Series-consoles worden genoemd. Andere consoles, zoals de PlayStation 5, worden gezien de exclusiviteitsperiode nog niet genoemd. Het is onbekend of Dolby Vision later beschikbaar komt voor PS5-consoles.

Verder meldt Microsoft dat ook Dolby Atmos dit jaar beschikbaar komt voor de Xbox Series-consoles. Ook deze audiotechnologie zou de komende twee jaar exclusief blijven voor het Xbox-ecosysteem. Eigenaren van een Xbox Wireless Headset kunnen volgens Microsoft tot 30 september gratis een Dolby Atmos-licentie activeren. Gebruikers kunnen dat doen door deze koptelefoon aan te sluiten op een Xbox-console of Windows 10-pc, en vervolgens de Dolby Access-app te installeren en openen. Na die proefperiode kunnen gebruikers een Atmos-licentie aanschaffen bij Dolby.

Update 2 juni: De Xbox-consoles krijgen geen exclusiviteit op Dolby Atmos en Vision. In een statement zegt Microsoft dat dit fout op de Franstalige Xbox-site stond. De pagina is inmiddels offline gehaald.

Dolby Vision en Atmos op Xbox Series X en S

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

31-05-2021 • 19:12

117

Reacties (117)

117
109
49
5
1
43
Wijzig sortering
Ik speel op de ps5 en een LG C1. Heb ik dan nooit dolby vision gehad? Dacht van wel haha
Wel voor films e.d. Voor games is er een aparte implementatie; zijn nog geen games uit die het ondersteunen.
Oke, thanks voor de uitleg!
Graag gedaan. De implementatie voor games is ook minder indrukwekkend dan voor films; verschil met (standaard) HDR10 zal vermoedelijk minder opvallend zijn dan bij films e.d.
Nu hopen dat de developers dit goed zullen implementeren. Heb thuis een Atmos systeem en de games tot nu toe klinken leuk, maar het kan beter.
Het probleem is dat Dolby Atmos vaak geïmplementeerd wordt als extensie over Dolby Digital Plus (E-AC3). Deze codec is van zichzelf lossy net als de gewone Dolby Digital. Het verschil tussen deze Atmos en Atmos als extensie op Dolby TrueHD (lossless) is dan ook gigantisch.
Heeft niks met de codec te maken; E-AC3 heeft genoeg bandbreedte voor transparantie. Het verschil in geluidskwaliteit ligt aan wát er gecodeerd wordt. [edit] en hoe het spatiële aspect gedecodeerd wordt.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 23 juli 2024 04:49]

Bedoel je hier echt bandbreedte? Neem aan dat het bij audio gewoon om bitrate gaat?
De bandbreedte van digitale audio meten we meestal in bitrate ja.
Zoals Tweaker7334 hieronder zegt. Bandbreedte is een algemenere term, maar idd minder vaak gebruikt voor audio. Beetje beroepsmisvorming aan mijn kant.
De oude Xbox One S doet Atmos gewoon over PCM, dus helemaal zonder compressie. Lijkt me gek dat de nieuwere Series X en S dat niet kunnen?
Na 2 jaar is het een paid subscription. Ik weet niet of dat wel is wat je wilt.
Je koopt eenmalig een licentie via de Dolby app op je Xbox
De licentie is alleen voor koptelefoons. Voor receivers heb je die niet nodig.
Die licentie voor headsets vond ik beter dan verwacht, veel beter geluid en hoorbaar waar geluidsbronnen zich exact in het spel bevinden.

De headset licentie is regelmatig in de aanbieding.

Edit: linkje verwijderd, had per ongeluk een voorbeeld genomen dat gebruik maakt van vpn.

[Reactie gewijzigd door 2green op 23 juli 2024 04:49]

Wel een kanttekening, 'koop het via een VPN in een land waar je niet woont' bestempelen als aanbieding vind ik wel heel vrijgevig met het woord aanbieding ;)
Waarschijnlijk bedoel je iets anders, want het linkje verwees naar een 'aanbieding' in het buitenland. Dus het woord aanbieding was niet vrijgevig.

Helaas had ik niet verder gelezen dan mijn neus lang is en totaal niet gezien dat deze laatste aanbieding alleen met vpn werkte. Heb het linkje daarom maar verwijderd. Bedankt voor het opmerken hiervan.
O nee, dan heb ik hetzelfde gedaan als jij:
Helaas had ik niet verder gelezen dan mijn neus lang is
Ik heb er doorheen gescand en het leek op gewoon naar een land connecten waar het standaard goedkoper is en het daar kopen, maar dan heb ik zelf ook gewoon niet goed gelezen :)
Gebeurt zelfs de beste ;)

Maar ondanks dat had je een goed punt trouwens. Was slordig van mij.
Word een duur zaakje als je account verbannen word omdat je de boel aan het oplichten bent.
Tot ze besluiten een nieuwe app of dienst uit te brengen die wel weer maandelijks geld kost. Het zal me niet verbazen.
Dat past helemaal niet bij hun business model. Lijkt mij ook niet mogelijk om te doen.

Ze willen geld verdienen aan verkoop van content in de vorm van losse aankopen of een abonnement zoals Gamepass.

Om consumenten aan te trekken moeten ze daarom een zo goed en goedkoop mogelijk platform aanbieden in de vorm van een xbox en game streaming.

Om de Xbox prijs zo laag mogelijk te houden, hebben ze licenties die voor de gemiddelde gamer minder spannend zijn niet meegeleverd. Deze kunnen we nu los aanschaffen middels een eenmalig bedrag. Hierop kunnen en willen ze later dan uiteraard niet terugkomen.
Dus jouw zorg is dat ze je dolby licentie gaan wegnemen en in de plaats een abonnement gaan eisen om dolby op je hoofdtelefoon te gebruiken?

Want los van het feit dat dit volgens mij gigantisch illegaal is lijkt me dat vooral een bijzonder efficiënte tactiek om iedereen op 1 dag naar de concurrentie (in dit geval THX) te drijven .
Liever dat developers voor een open standaard gaan die op elk platform ondersteund wordt :)
Is er al een open alternatief voor Dolby Atmos?
Want de werking van dat systeem vind ik wel gaaf, de maar zo'n gesloten codec-situatie is niet echt fijn en het worden er steeds meer.
Exclusiviteit op een audio "standaard". Moeite dit toe te juigen, maar goede toevoeging voor Xbox family consoles denk ik zo...
Het is gewoon een reactie op de concurrent:
Sony maakt voor de nieuwe PlayStation gebruik van Tempest 3D AudioTech, een hardware oplossing voor realistische geluidservaringen die speciaal voor de PS5 is ontworpen. Dit zorgt voor objectgebaseerde, driedimensionale geluidslandschappen, vergelijkbaar met Dolby Atmos of DTS:X.
Nee, Sony's Tempest is de concurrent van Microsofts Project Acoustics:
https://docs.microsoft.co...oustics/what-is-acoustics
Daarvoor gebruikt de Xbox Series X|S een dedicated audiochip, net als de PS5.
Je moet niet zo blind marketing van Sony overtypen.

Qua nuance;
  • Sony gebruikt een stukje AMD hardware om audio te processen om er objectgeoriënteerde audio uit te krijgpen en noemt dat Tempest.
  • Microsoft gebruikt grotendeels hetzelfde stukje AMD hardware als Sony om audio te processen en noemt dat audio raytracing/project acoustics.
Beide hebben op dat moment nog niets met Dolby Atmos te maken. Dat komt daarna pas. Microsoft kan het geluidssignaal naar buiten sturen, naar versterkers of soundbars, in Dolby Atmos formaat of zelfs als DTS:X. Sony moet het objectgeoriënteerde audio signaal in het standaard 5.1/7.1 signaal verpakken, dat kan PCM, basis Dolby Digital of basis DTS zijn.

Dit is ook de reden dat de Xbox object oriented audio kan doen met alle Atmos receivers in spellen en de PS5 eigenlijk alleen nog object oriented audio doet op een headset. Daar is dat makkelijker te faken. De tegenhanger daarvan is trouwens Microsoft sonic for headphones. Atmos for headphones kost geld.
Zo spannend is dit niet. Je kunt gewoon bluray afspelen op een PS5 met Dolby Atmos en ik kan mij niet voorstellen dat een ps5 geen DD+ stream met Atmos naar buiten kan sturen naar een versterker bij Netflix of Prime. Dat zou wel een heel grote misser zijn van ze, zo dom en klantonvriendelijk zijn ze niet lijkt mij.

Edit: blijkbaar kun je dus geen DD+ met Atmos via Netflix op de PS5 krijgen, belachelijk slecht. Dat maakt em een vrij waardeloos apparaat voor streaming media als je dat gebruikt.

Voor spellen stuurt een Xbox in Atmos formaat audio uit voor positioneel audio, deed MS al op de Xbox One X. De Series X doet dat ook. Dat maakt ze compatible met heel veel versterkers/soundbars/etc. en dat is heel prettig. Sony daarentegen koos ervoor om positional audio uit te sturen op een eigen manier, verstopt in het normale PCM signaal. Bespaart Sony aan licenties aan Dolby maar is ook fors beperkter. Idem voor HDR. Sony ziet het niet zitten om aan Dolby te betalen.

Dit staat los van Sony's Tempest en Microsoft met hun audio raytracing/Spatial Audio. Dat is ook weer grotendeels hetzelfde en gebeurt op de hardware vóór de audio verpakt wordt in een format om naar headsets/receivers/etc te sturen.

Ik denk ook dat dit vooral Dolby en Microsoft zijn die naar de huidige situatie hebben gekeken en er een marketingkans inzagen, die exclusiviteit is, verwacht ik, vooral omdat Sony zelf sowieso al niet wilde.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 juli 2024 04:49]

Ook niet gek als Sony zelf een bedrijf is dat o.a. ook bekend staat om grote audio formaten en ze mede heeft ontwikkeld. Ze hebben al jaren hun eigen 3D reality audio wat gewoon spacial audio is. De PS5 doet inderdaad Dolby Atmos met 4K blu Ray, terwijl ze daar niet mee adverteren. Er is ook een reden waarom Sony Interactive Entertainment in 2019 Wwise (AudioKinetic) heeft overgenomen.

Tempest is preices het "concurrent" voor Atmos en Sony maakt in bepaalde PS5 games al gebruik van raytraced audio. Al zie ik liever dat deze apparaten gewoon alle formaten ondersteunen dan dat we dit soort vage moneyhat krijgen op audio formaten en beeld technieken.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 04:49]

Maar voor spellen stuurt een Xbox in Atmos formaat audio uit voor positioneel audio, deed MS al op de Xbox One X.
Zo was Tomb Raider de eerste in Dolby Atmos
Nou, 4K bluray word ook niet ondersteund door de PS4 Pro. Mijn LG tv ondersteund geen DTS, ook niet als pass-through. Dit geld ook voor Samsung tv,s. Sony tv`s en hun 1080 versterker dan weer wel en ook Dolby-Atmos. PS5 dan weer niet voor Atmos blijkbaar.

Compleet zootje wat dat betreft in audio-land.
Je kan de ps4 of ps5 voor de audio output op Dolby zetten. Dan wordt alles on the fly (ook DTS) geconverteerd naar Dolby
Ik vind het toch wel het toejuigen waard. Persoonlijk doet het mij niet zoveel maar er is wel keuze, dat zie ik dan liever dan dat een fabrikant zegt "We ondersteunen het niet want anders moeten we een betaalde licentie nemen".
Exclusieve deals op geluid is wel erg triest hoor. Vind dit zeker niet toe te juichen. Al helemaal niet dat je dan later nog weer een licentie moet kopen.
Het hele idee van exclusiviteit is juist dat keuze of opties bij een deel van eindgebruikers weghaalt.....Een exclusiviteitsdeal heeft in principe helemaal niet als tegenhanger -> "we ondersteunen het niet". Want als een ander platform ervoor kiest om het in zn totaal niet te ondersteunen, dan is het dus ook geen 'timed' exclusiviteitsdeal.

In de ideale situatie biedt elk platform het gewoon al optie en betaalt voor de standaard. Als de platformhouder niet wil betalen, dan kan de optie nog zijn om de eindgebruiker zelf de licentie te laten kopen bij (in dit geval) Dolby. Zo kon ik bij Denon en Marantz ook de Auro 3D lincentie kopen.

Maar dat heeft echt niks met een tijdelijke exclusiviteitsdeal te maken. Dat is gewoon doodsimpel -> kijk, ons platform biedt op dit moment meer dan de ander.
Ondanks skepsis ben ik erg enthusiast over Atmos. Ik vind (persoonlijke mening!) dat op Windows en op de XSX audio erg aangenaam klinkt i.c.m. Atmos for Headphones; niet alleen Atmos audio maar ook 5.1 en 2.0 bronnen. Zelfs bij muziek vind ik het van toegevoegde waarde, m.n. elektronische muziek. Hiervoor moest ik absoluut niks hebben van 'virtuele surround' implementaties, dus ik was hier zelf ook verrast over.

Ik vind het vervelend dat het onduidelijk is wanneer je nou naar wat aan het luisteren bent in games. Als ik vooropgenomen audio afspeel en Atmos for Headphones aanzwengel, weet ik dat er m.b.v. een algoritme een virtueel surround effect wordt gemaakt of dat er (in het geval van een Atmos bron) een 'correcte' downmix wordt gedaan. Maar veel games gebruiken toch al eigen implementaties van object-gebaseerde audio; wordt dit dan eerst naar 5.1/2.0 gemixt, waarna Atmos for Headphones er een virtuele surround van maakt?
Atmos is niet echt nodig op de desktop, aangezien je Windows Sonic for Headphones hebt.
Windows Sonic ken ik, maar daar werd ik niet echt warm van. Ik vind Atmos persoonlijk echt veel beter klinken. Maargoed, over smaak valt niet te twisten natuurlijk! Heb DTS Headphone:X ook en dat klinkt ook weer heel anders; soms beter dan Atmos, vaak minder, maar alledrie klinken ze duidelijk anders imo.
True, Atmos klinkt echt veel beter dan sonic. M'n sennheiser klinkt echt magisch met die atmos app. De seconde dat het beschikbaar was uitgeprobeerd en gekocht. Was iets van 5 euro, je kan het op meerdere apparaten gebruiken.

Het komt kwa spatial sound in de buurt van mijn audifiel atmos set. Vooral echt verbaasd hoe goed geluid van boven komt. Dat kon ik voorheen alleen horen met mijn plafondspeakers.

Muziek klinkt zelfs ook echt veel zuiverder.
Weetniet wat jij hoort maar voor een headphone is totaal geen vergelijking met echte fysieke speakers. qua ervaring van dolby atmos.
Vandaar; "in de buurt".
De techniek is gewoon heel ver gekomen. Dat je testfilmpjes van atmos gewoon kunt checken en dat je wel zeker spatial sound kunt horen is indrukwekkend.

Mijn klipsh set heeft nog steeds een mooier, dieper hoe je het ook maar wilt noemen geluid. Dat is niet meer dan logisch maar dat komt dan ook met een flink prijsverschil. Het gaat om de ervaring van de locatie van het geluid, en daar is die atmos app heel goed in. Veel beter dan de sonic app naar mijn mening.

Er zijn genoeg mensen die zelf in een soundbar spatial sound kunnen horen, daar heb ik bijvoorbeeld nou echt geen goede ervaring mee. Sommige gebruiken aux verbinding met de telefoon en zweren dat ze geen verschil horen tussen dat en hoge bitrate via e-arc...

Ik heb genoeg mensen laten schrikken met de atmos app en een headset op hier thuis.
Zijn genoeg voorbeelden van online alsof er iemand opeens achter je staat en in je oor fluisterd. Dat kon ik normaal echt niet doen, alleen met mijn klipsch. Dat lukte mij vroeger ook niet met de Z-5500.

Ik zou zeggen probeer het uit, het is gratis om te proberen kon ik mij herinneren.
Ik heb het ook gecheckt hoor. hier dolby atmos speakers. 5.1.4 en de dolby app met voor headphone gekocht.. maar vind het niet zo heel bijzonder voor headphone. Vind eigenlijk de audio zonder beter klinken..
Je kan trouwens ook hesuvi hiervoor gebruiken. Om direct en snel te switchen.

Ik heb trouwens nu vooral ook over doorgaanse audio. Games, youtube etc. die demo's herinner ik me niet zo
Gebuik zelf Ultrasone signature DJ

[Reactie gewijzigd door Clifhearth op 23 juli 2024 04:49]

Ik ben totaal geen audiofiel, maar ik vind Windows Sonic toch echt wel afschuwelijk slecht klinken vergeleken met Atmos.
Ik ben niet zo geinteresseerd in 5.1 audio e.d., doe mij maar gewoon stereo (2.0 dus). Daar kan Dolby Atmos toch niets meer aan toevoegen?
Het mooie aan Atmos is het geluid vanaf boven. Dat lukt met 5.1 niet.
Niet dat het dusdanig veel gebruikt wordt, maar ik ken iemand met een pro Atmos set en ik heb daar een stukje film gezien met een leuke Atmos scene. "Jij" zit in een soort gevangenis onder de grond en iemand loopt boven je over een rooster, dat geluid effect vergeet je niet zomaar haha. De beleving mag er zeer zeker zijn! Maar ik vind de stap van 2.1 naar dolby surround al giga, Atmos doet er gewoon een leuke stap bovenop
Ha leuk, welke scene uit welke film is dat? Ben altijd op zoek naar Atmos testfilmpjes :)
Het ging mij juist om een opmerking m.b.t. 2.0 en Dolby Atmos. Daar kan ik me nl. weinig bij voorstellen, wat voegt dat toe t.o.v. gewoon stereo?

Verder heb ik met een druk gezinsleven en werk heel weinig tijd voor films met grote knallen en geluidseffecten, vandaar ook niet veel interesse in 5.1 en aanverwante artikelen ;-)
Wat je hier zegt was exact mijn mening voordat ik Atmos for Headphones uitprobeerde. Ik was echt een evangelische 2.0 adept en alle vormen van virtual surround klonken afschuwelijk. Atmos for Headphones heeft me echt verbaasd. Kan alleen maar aanraden het zelf eens te proberen; misschien vindt je het helemaal niks; kan natuurlijk ook. Nu werkt het niet voor alle soort audio even goed vind ik; vooral voor zwaardere rock/metal is het effect eerder negatief imo. Voor muziek doe ik in de player upmixen naar 5.1 en dan de Atmos Access app aan, maar werkt ook wel zonder eers upmixen geloof ik.

Native 5.1 en Atmos bronnen zoals films klinken ook erg goed, maar die kijk ik persoonlijk niet zo vaak.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 23 juli 2024 04:49]

Aha, dat dus. Ik ben in die zin 'oldskool' qua muziek. Een stereo mix is voor mij een stereo mix, aan het eind van de keten daaraan sleutelen met virtual surround e.d. hoeft van mij niet. In principe doe ik ook geen eq.
Zoals ik al zei: zo dacht ik er tot voor kort ook over. Laat je ook eens verrassen zou ik zeggen.
Hopelijk maken ze het dan ook eindelijk beschikbaar voor blu-ray's.
Dit is op de oude Xbox S al beschikbaar, Dolby Atmos soundtrack van je Bluray bitstreamen naar je receiver. Kan me niet voorstellen dat dit er niet standaard al op zit bij de nieuwe Series X?
Ik had het over Dolby Vision, had ik er even bij moeten zetten. Dat is op het moment alleen beschikbaar voor apps.
Maakt dit echt wat uit dat het enkel exclusief voor de xbox komt, want volgens mij heeft Sony ook bewust niet gekozen om te betalen voor dolby licenses en daarom zijn eigen 3d sound ontwikkeld?

Zou je tijdens gamen echt het verschil merken tussen dolby vision of hdr(10)? welke de ps5 wel ondersteund?
Het helpt wel als versterkers en TV’s je standaard ondersteunen.
Het verschil tussen DV (DolbyVision) en HDR10 met gaming zal uiterst minimaal zijn, omdat DV met name voor film weergave is ontwikkeld. Ik zelf kan met een blindtest geen verschil ontdekken met een Netflix film tussen DV en HDR10 (op een LG CX)
Echter is er nu ook HDR10+, welke net als HDR10 ook opensource is, en qua werking bijna identiek is aan DV, en mogelijk komt dit in de toekomst naar de PS5 (en hopelijk ook naar Xbox, want Samsung TV's ondersteunen geen DV), omdat het qua hardware verder daarmee compatible is (HDMI2.1).

[Reactie gewijzigd door Madshark op 23 juli 2024 04:49]

En ik zit met de lg cx die weer geen hdr10+ ondersteund 8)7
wel lekker met al die verschillende standaarden maar goed voor mij liever een ps5 dan xbox
Hdr10+ is een zamzung standaard toch? Weinig meerwaarde tov Dolby Vision
dat is inderdaad samsung en dat is juist mijn punt. ik heb een LG tv dus geen hdr10+, welke de ps5 wel ondersteund, en ik heb juist een tv die dolby vision ondersteund maar de ps5 niet :P
Ik wist niet eens dat mijn PS5 HDR10+ ondersteund (ik heb ook een LG Oled).

Edit: volgens de documentatie ondersteund de ps5 alleen normale HDR
Je hebt helemaal gelijk.. ik was ervan overtuigd dat hij wel hdr10+ ondersteund maar dit is dus niet het geval
Microsoft is goed bezig op de gaming-markt.
Ja exclusives zijn echt goed voor brede implementatie en algemene sales...

Exclusives doen niets dan de markt verzieken. dat zie je in gaming in streaming services en in andere producten.
Het verziekt voor sommigen alleen de markt als Xbox ermee komt. Als Playstation met exclusives komt, is het ineens allemaal weer prima. Final Fantasy is straks weer exclusive en geen haan die er naar kraait.
Verschil is dat Sony de games zelf maken met eigen onwikkelstudio's.
Microsoft koopt studio's op en weten het vaak dan alsnog te verpesten..
Er zijn anders genoeg titels die Sony niet zelf heeft ontwikkeld en toch exclusief verschijnen of lang tijdelijk exclusieve dingen doen. Fall Out Guys is de laatste game waarbij het gewoon raar is dat ie (voorlopig) niet op Xbox verschijnt, maar ook Deathloop, Ghostwire, Godfall en anderen zijn niet door ze zelf ontwikkeld.

Verder is er aardig wat opgekocht, maar ik weet niet wat je bedoelt met verpesten. Het is niet alsof Microsoft tegen elke dev en artiest zegt hoe ze hun werk moeten doen. Maar Sony heeft anders de laatste jaren ook genoeg studio's opgekocht. Het is alleen een stuk langzamer gegaan. Maar Naughty Dog in 2001, Guerilla Games in 2005, Media Molecule in 2010, Sucker Punch in 2011 en Insomniac in 2019 is ook daar genoeg geld van eigenaar gewisseld. En dan hebben ze ook nog bigbig en evolution studios overgenomen in 2007 en later in 2012 en 2016 gesloten.

De meeste aankopen van Microsoft zijn in 20118 en 2021 gedaan en ze hebben in 2018 en 2019 nog 2 grote studio's opgezet (The Initiative die werken aan Perfect Dark en World's Edge die werkt aan Age of Empires). Daarnaast deus Zenimax welke 8 studio's toevoegde vorig jaar (waarvan niet alles exclusive wordt). Verder in 2018: Compulsion games (We Happy Few), inXile Entertainment (van Wasteland), Ninja Theory (Enslaved en Hellblade), Obsidian (Outer Worlds), Playground Games (Forza Horizon), Undead Labs (State of Decay). In 2019 Double Fine (Psychonauts). De meeste zijn ook geen grote studio's en maken hoogstens AA games, maar natuurlijk zitten er wel een paar grote tussen. Ik zou alleen niet zeggen dat het nu veel verschil is met wat men heeft overgenomen. Bethesda was vooral geluk dat het bod werd geaccepteerd en de kans is groot dat Sony anders ook wel interesse had gehad.

Ding is nu vooral dat Sony en Microsoft zich qua aantal studio's niet meer echt ontlopen en dat geeft ongeveer dezelfde hoeveelheid exclusieve games. Dat zegt weinig over de kwaliteit of genres, maar we gaan zien hoeveel games uiteindelijk gelimiteerd worden uitgebracht.

Dat opkopen is dus niet van de laatste jaren, het is alleen opvallend dat MS de laatste 3 jaar even de portemonnee trok, maar Sony heeft dat dus al eerder gedaan.
Alle grote games komen van studio's die Sony gewoon heeft gekocht hoor...

Plus Sony begint nu pas aandacht te geven aan de PC als platform. Onder aan de streep is een Microsoft titel voor een veel grotere groep mensen te spelen dan een Playstation titel.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 04:49]

Square Enix is nu een ontwikkelstudio van Sony? Dat nieuwsbericht heb ik gemist.
Playstation exclusives zijn nog erger als xbox omdat xbox nu gelinked is aan de pc waar playstation echt een locked platform is.
Maar wat mij betreft houden ze allemaal op te bestaan in games muziek films series of wat dan ook.
Voor mij is dit toch net even anders, dit is een specifieke standaard die op dit moment dus door MS wordt gebruikt/ondersteund. Dit betekend op korte termijn dat je headsets krijgt (?) die dit ondersteunen, en dat je enkel hierbij baat hebt met je XBOX. Deze licentie kost geld dus je kunt wel verwachten dat deze headsets in zeer beperkte oplage gaan komen ondanks dat de xbox veel verkoopt. Als dit een breder gedragen standaard werd, xbox, playstation en wellicht op je PC, zou je veel sneller alle headsets hiermee zien.

Ik zie niet zo snel mensen specifiek kiezen voor een xbox want deze heeft Dolby Vision, maar ik zou me wel kunnen voorstellen wanneer ik een headset koop en die werkt hoe dan ook, dat ik juist voor een Dolby Vision zou kiezen want waarom niet. Ik denk dat hier dan ook enkel Dolby maar zelfs MS zich hier in de voet mee schieten aangezien nu veel gebruikers hier niet gebruik van zullen maken.
Dit werkt op elke headset
Dolby Vision in de headset? Ja vast wel aangezien Dolby Vision over je beeld gaat en niet het geluid haha.
True, ik denk dat hij atmos bedoelde
Dat is grappig, ik zie de xbox fans constant met het woord "anti-consumer" smijten terwijl ze elke aankoop van MS toejuichen erbij zeggen "it's just business".

Ow er kraaien wel hanen hoor, alleen laten zich die pas weer horen als er een frontpage bericht van Sony staat.

@computerjunky ???

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 04:49]

Voor de duidelijkheid: ik vind dit soort dingen ook niet tof. Zeker standaarden moeten niet exclusief zijn, maar wie de portemonnee trekt krijgt deze zaken. Maar het is wel opvallend dat met name als Xbox iets exclusief doet, dit negatief wordt ervaren in de meeste reacties terwijl dat als Playstation dat doet, het allemaal wel best is. Tuurlijk Playstation is de grootste in Nederland, maar als je tegen exclusives bent, werkt dat beide kanten op en het lijkt erop dat men hier alleen druk doet als ze iets niet krijgen.
Ok snake, maak je niet zo druk. Sony heeft het super duper exclusieve tempest engine.
Net zoals jij in ieder Xbox topic opduikt om aan PS5 promotie te doen bedoel je? Iets met pot en ketel enzo ;)
Was een plaagstootje Recon. Je houdt er over het algemeen een prima gebalanceerde mening op na. En laat je niet zo uit de tent lokken door fanboys, slecht voor je hart! :D
Ik begrijp het artikel niet helemaal. Dolby Atmos ondersteuning was er toch al lang? Zelfs al op de One (s) en One X.
Atmos voor films e.d. misschien; er zijn nog geen games uit die het ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 23 juli 2024 04:49]

Er zijn al diverse games die Dolby Atmos ondersteunen, dat deden de Xbox One console al met bijv. Final Fantasy XV, Forza Horizon, Tomb Raider, Assassin's Creed
Sorry, je hebt helemaal gelijk, ik was helemaal mis. Vreemd dat het nu dan exclusief voor MS wordt...
In feite veranderd er niks. Dolby Atmos en Dolby Vision hebben altijd enkel op Xbox consoles gewerkt. Nintendo heeft, nog geen, publieke interesse getoond en Sony heeft aangegeven dat ze niet willen betalen en liever hun eigen audio standaard ontwikkelen (die tot op heden door nog geen enkele receiver ondersteund wordt en momenteel beperkt is tot headsets).

*Enkel consoles uiteraard. Vision en Atmos blijven gewoon werken op PC, smartphones en andere apparaten die het al ondersteunen :)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 juli 2024 04:49]

Precies, ik heb net nog Gears of War 5 met Dolby Atmos gespeeld. Vandaar ook mijn vraag/opmerking. Het klinkt overigens echt geweldig! :)
Matketing technisch klinkt het leuk al denk ik dat de mensen die deze standaard gebruiken ver te zoeken is .

Niet aanvallend bedoeld maar weinig mensen hebben boxen aan het plafond.

Soundbars komen hier niet in de buurt van.

Een niche markt denk ik zo ..
Van wat ik heb gezien aan comparisons tot nu toe tussen HDR10 en DV games, is er nauwelijks verschil. Dan mag er in die 2 jaar wel aardig wat verbeteren willen mensen een verschil zien, anders was dit puur money hatten, vanwege de naam "Dolby".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.