Microsoft: exclusieve Dolby Vision en Atmos voor Xbox was foutje

Xbox Series X- en S-consoles krijgen toch niet twee jaar lang exclusief Dolby Atmos en Dolby Vision. Dat zegt Microsoft. Volgens het bedrijf stond dit per ongeluk fout in een blogpost op de Franstalige Xbox-site. De consoles krijgen wel Dolby Atmos en Vision, maar niet exclusief.

Microsoft zegt in een statement tegen The Verge-redacteur Tom Warren dat de blogpost, die inmiddels offline is gehaald, per abuis gepubliceerd was door een lokaal Xbox-team en dat daarin onnauwkeurige informatie stond over de exclusiviteit van Dolby Atmos en Dolby Vision op de Xbox Series X en S. Microsoft zegt dat er geen exclusiviteitsdeals zijn van de technologie op de consoles.

Wel is Microsoft partner van Dolby Atmos en Dolby Vision en hebben beide consoles ondersteuning voor deze standaarden. Twee dagen geleden was op de Franstalige Xbox-site te lezen dat Dolby Vision en Atmos twee jaar lang exclusief zouden zijn voor Xbox-consoles. Dolby Vision komt dit jaar naar de Xbox Series-consoles. Eigenaren van een Xbox Wireless Headset kunnen volgens Microsoft tot 30 september gratis een Dolby Atmos-licentie activeren.

Dolby Vision en Atmos op Xbox Series X en S

Door Stephan Vegelien

Redacteur

02-06-2021 • 10:33

91

Submitter: Verwijderd

Reacties (91)

Sorteer op:

Weergave:

Wel of geen exclusiviteit. Het is naar mijn mening niet waarschijnlijk dat Atmos naar Sony Playstation 5 komt, aangezien Sony zijn eigen ontwikkelde 3D audio promoot (Tempest 3D AudioTech).

Op dit moment is de 3D audio van Sony geconfigureerd voor headsets, maar in de toekomst misschien ook voor home cinema en bioscoop. Dan kan ook pas een goede vergelijking worden gemaakt.

Op dit moment schijnt de 3D audio van Sony op headsets niet onder te doen voor Dolby Atmos. Sommige beweren zelfs dat het een betere ervaring is.

Ik hoop dat ik dat zelf nog eens kan testen op een Xbox Series X (Dolby Atmos) en een PS5 (Tempest 3D AudioTech) met dezelfde game.
Op headsets is het vrij makkelijk te doen. Ook het Microsoft/Windows Sonic for headsets doet niet onder voor Tempest/Atmos in de meeste gevallen. Fanboys beweren wel vaker dat A of B een betere ervaring geeft. Meestal bij gebrek aan vergelijk of scheef vergelijk. Technisch zijn de verschillen erg klein en maakt de kwaliteit van je headset meer verschil dan je techniek voor object oriented audio. Wel is het zowel op de PS5 als op de Xbox heel leuk om met een goede headset te ervaren hoe object oriented audio werkt. Kan het iedereen aanraden.

Waar het probleem gaat ontstaan is bij versterkers/soundbars en andere Atmos/DTS:X configuraties. Veel 7.1 of meer setjes ondersteunen een Atmos formaat en dat heeft als voordeel dat je tegen de receiver en dus de speakers kunt zeggen waar bepaald geluid vandaan moet komen. Dus de receiver kan direct (hoogte)kanalen aansturen omdat die metadata meekomt met de Atmos stream. Als je een 9.1.6 setup hebt, kun je 'm volledig gebruiken.

Tempest is intern in de PS5, net als de Xbox gewoon object oriented audio en dat is goed. De informatie is er dus gewoon, maar de PS5 kan alleen PCM7.1 of 5.1 basis Dolby Digital/DTS uitsturen zonder hoogte en/of objectinformatie. Dat moet dus op één of andere manier binnen de huidige 7.1 of 5.1 kanalen verstopt worden en dat is simpelweg nooit zo goed te krijgen zonder metadata zoals via Atmos waarbij je die info aan je versterker/soundbar geeft.

Zit je te gamen met je headset up je knar is de oplossing van Sony gewoon goed. Wil je je surroundsetje gebruiken dan is de keuze van Sony een beetje lomp.
Windows Sonic doet niet onder voor Atmos?? Nou daar ben ik het absoluut niet mee eens. Windows Sonic vind ik echt niet aangenaam klinken over een koptelefoon. Atmos en DTS:X vind ik beide stukken fijner.
Vaak zijn headsets ook geoptimaliseerd voor het een bepaald signaal soort: dolby, dts, windows sonic, tempest.

[Reactie gewijzigd door stride82 op 2 augustus 2024 09:57]

Wat moet ik me bij zo'n optimalisatie voorstellen? Ik heb al veel headsets gehad en verkend maar ben zoiets nog niet tegengekomen. Headsets gebruik je meestal met een boel verschillende systemen, dus zo heel logisch lijkt het me ook niet.
Hier sluit ie me volledig bij aan, ik kan het geluid van de laatste 2 Call Of Duty games niet meer aanhoren via Windows Sonic.
Mijn vorige headset had zowel Dolby als DTS:X. Dolby had veel te veel bas, terwijl DTS wel mooi neutraal geluid opleverde. Het verschil was in ieder geval erg duidelijk.
Kan wel beamen dat Atmos meer bas aan de koptelefoon levert; maar voor muziek valt Atmos daardoor juist neutraler uit heb ik het idee (dichter bij de originele stereo of een downmix).
Voor headsets werkt een eigen standaard prima, dat is immers altijd effectief stereo output en de positie is aardig fixed. Voor TV/receivers/etc staat Sony nog voor een uitdaging, deze worden dan ook nog niet ondersteund door hun 3D audio tech, daarin hebben ze bij mijn inziens drie opties:

1) Standaardiseren en zorgen dat andere fabrikanten de spec gaan ondersteunen (tot op heden is hier nog geen sprake van).
2) De audio in een DTS:X of Dolby Atmos container plaatsen voordat het de console verlaat zodat andere apparatuur het snapt.
3) Volledige speaker configuratie en kalibratie op je PS5 en het als 5.1/7.1/7.1.2/etc versturen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 augustus 2024 09:57]

Het zal me niks verbazen wanneer dat dus een stille dood sterft. Uiteindelijk geldt dat geluid geluid is en trucage is makkelijker toe te passen in een gecontroleerde omgeving (headset) dan in een hoog complexe omgeving als een woonkamer (die allen verschillend zijn).

Met optie 1 loop je er tegenaan dat geen enkele versterker het ondersteund. Met optie 2 schieten ze zichzelf in de voet want dan moeten ze wellicht alsnog licenties af gaan dragen, wat ze niet wilden.

Optie 3 lijkt me behoorlijk duur te ontwikkelen, al zou het wel interessant zijn te zien of ze goede concurrentie voor Audyssey kunnen maken.
Het zal me niks verbazen wanneer dat dus een stille dood sterft. Uiteindelijk geldt dat geluid geluid is en trucage is makkelijker toe te passen in een gecontroleerde omgeving (headset) dan in een hoog complexe omgeving als een woonkamer (die allen verschillend zijn).
En dat is nu exact waar zoiets als Dolby Atmos voor bedoeld is. Een standaard die het aan de receiver overlaat om de calibratie te regelen zodat de console bouwer of de game maker zich daar geen zorgen over hoeft te maken, en die schaalt van headphones tot multi-speaker setups. Sony hoeft dit dus niet meer zelf uit te vinden, zo hoeven het alleen maar in te bouwen en de licentiekosten af te dragen (m.a.w. in de prijs van de console verwerken), maar dat vinden ze het blijkbaar niet waard...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 2 augustus 2024 09:57]

Sony heeft dit niet speciaal ontwikkeld voor de PS5. Sony is al veel langer bezig met 3D audio in andere takken waaronder film/muziek (kijk maar op de website van Sony zelf bv). Met Tempest hoeven ontwikkelaars juist geen rekening te houden met setups omdat het op iedere headset werkt en straks ook met surround systems. Tijdens de presentatie zeiden ze dat dit later komt (misschien horen we daar tijdens de E3 of eigen event meer over).
Met Tempest hoeven ontwikkelaars juist geen rekening te houden met setups omdat het op iedere headset werkt [...]
Elke '3D audio' oplossing voor headphones werkt in principe op elke headset, het is namelijk niks meer dan pre/post-processing van de audio om een ruimtelijk effect te simuleren dat vervolgens als doodnormaal stereo signaal naar de koptelefoon wordt gestuurd.
[..] en straks ook met surround systems.
Hoe wil Sony dat gaan doen dan? Er zijn geen receivers met een 'Tempest audio decoder' die Sony's proprietary metadata zou kunnen decoden, dus het enige wat ze kunnen doen is nog meer 'virtual surround' pre/post-processing toepassen op de standaard 5.1/7.1 stream voordat die naar de receiver gaat. Dat gaat natuurlijk op geen enkele manier een alternatief zijn voor Dolby Atmos uitvoer waarbij de audio en de ruimte-informatie losgekoppeld is en de receiver de decoding, calibratie en speaker/channel assignment doet.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 2 augustus 2024 09:57]

Precies hier dit waarschijnlijk nu ook via iedere headset werkt, en geen speciale "Atmos" headset nodig hebt, zal dit ook werken met iedere receiver. Dat was namelijk hun gedachtegang dat je er geen speciale apparatuur voor hoefde aan te schaffen.

Hoe het uitpakt, moeten we nog gaan zien, maar om het al meteen af te schrijven. We hebben het over Sony en niet 1 of ander noob in audio tech.
Voor Dolby Atmos heb je ook helemaal geen speciale koptelefoon nodig, als de decoder het Atmos signaal maar naar stereo kan decoderen. En die decoder kan gewoon software zijn... 8)7

Ik zeg ook helemaal niet dat Sony een audio noob is en dat hun technologie 'niks doet', ik zeg alleen maar dat alles wat ze nu hebben toegevoegd alleen maar software matige lapmiddeltjes zijn voor setups die het met alleen maar stereo speakers/headphones moeten doen. Hetzelfde effect hadden ze ook gewoon met Dolby Atmos ondersteuning kunnen bereiken, met softwarematige decoding voor headphone vritual surround (dat is precies wat 'Dolby Atmos for headphones' doet namelijk), en dan hadden ze alle voordelen voor mensen met geavanceerdere opstellingen er gratis bijgehad.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 2 augustus 2024 09:57]

Ik snap de drie opties die je voorstelt niet helemaal. Hoe zouden Optie 2 en 3 het probleem van verschillende standaarden oplossen? Daarbij, Optie 2 kan al op XSX en mensen met een 7.1.2 systeem hebben dit waarschijnlijk toch wel gekalibreerd (optie 3)?
Met optie 2 maken ze gebruik van de bestaande standaarden (DTS:X en Dolby Atmos) welke al ondersteund worden door bestaande apparatuur en industrie, waardoor je niet afhankelijk bent van adoptie van jouw eigen standaard. Dit is inderdaad wat Microsoft doet, inhaken op bestaande standaarden en je hebt gelijk profijt van een brede ondersteuning van diverse fabrikanten.

Optie 3 trekt de kalibratie naar de PS5 toe, dit is dan bovenop/dubbelop met de kalibratie die je voor je gewone set-up al doet. De PS5 wijst dan de spatial audio toe aan standaard kanalen maar heeft voor een correcte mapping wel informatie nodig waar welk kanaal staat, de receiver verwerkt het dan vervolgens als een gewone audio stream zonder spatial metadata.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 augustus 2024 09:57]

Thanks, ik snap nu beter wat je bedoelt!
Dolby Vision in games slaat werkelijk nergens meer op. In films is het al een dubieus gevalletje tegenover hdr10.
Het enige bestaansrecht van Dolby, is dat ze patenten/octrooi op een 'standaard' weten te verkrijgen en die nu al decennia lang uitbuiten.

DTS de voorkeur van nagenoeg elke liefhebber, is kapot 'geconcurreerd' door Dolby.
Waar Dolby enkel sporadische surround effecten door de speakers jaagt en voornamelijk vanaf het scherm (center) werkt, maakt DTS altijd gebruik van alle speakers tot bepaalde hoogte. Het bekende 'bioscoop geluid'. Dolby is saai.

Dolby vision bied hogere maximale waardes (die nooit gehaalt worden/willen) en daar is alles mee gezegd.
In vergelijkingen tussen hdr10, hdr10+ en dolby vision vanaf uhd bluray, is Dolby vaak donkerder (diepere kleuren), hdr10+ lichter (meer schaduwdetail) en zat reguliere hdr10 er tussen in. Dolby vraagt wss (eigen invulling) om het wat donkerder te mixen zodat de kleuren mooier overkomen en van het beeld springen.
Geef mij maar 'creators intent'.

Sowieso zijn er maar weinig films die het maximale uit 2000 of uitzonderlijk 4000 referentie nits halen. Dus ook al haalt je oled tv die maximale waarde bij lange na niet, het komt maar zelden voor dat je het ook merkt.
Dus die metadata waar enthousiast over wordt geschreven (dolby vision/hdr10+/hlg) voegt ook maar sporadisch iets toe, vaak korte momenten.

In videogames is er geen enkele behoefte aan metadata, aangezien elke frame al alle informatie bevat die je nodig hebt omdat het in 'realtime' gerendered wordt. Je stelt in het menu in wat je TV kan weergeven, en klaar. Nog grotere onzin dan bij films dus.

Het is een dingetje geworden om Dolby Vision of Atmos overal op te plakken, bedrijven betalen de licenties dus om hun producten aantrekkelijker te maken. Dat allemaal omdat het interessant klinkt, niet omdat het iets toevoegd.
Meta data niet belangrijk in games en bij films? De meta data zorgt juist voor de hele weergave van het kleurenspectrum, wat ook weer invloed op het contrast kan hebben. Je zit er volledig naast.
Jij doelt op tonemapping.
Je hebt er echt 0.0 verstand van hè.
Dynamische metadata zorgt voor tonemapping zodat de HDR waardes overeenkomen met de tv of monitor.

Je zit er zelf volledig naast.
Ik krijg uiteraard een -1 voor deze laatste opmerking. Zo gaat dat tegenwoordig, meten met twee maten.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 2 augustus 2024 09:57]

DTS inderdaad.. Ik mis dat echt!
Eens. Het valt me elke keer op hoeveel overtuigender het geluid en ook de surround klinkt bij een film met DTS-HD MA.
"Dolby vaak donkerder (diepere kleuren), hdr10+ lichter (meer schaduwdetail) en zat reguliere hdr10 er tussen in." denk dat dat heel persoonlijk is en afhangt van de apparatuur die gebruikt wordt.

Voor mij zien Dolby Vision films er altijd veel beter uit dan HDR10 films.
Zelfde TV, zelfde medium, zelfde ruimte, zelfde persoon (Vincent Teoh) van HDtvtest op youtube.
En nogmaals het is persoonlijk, de ene persoon vind een Sony camera beter en de ander persoon een Canon.
Iedereen ziet dingen anders en heeft andere voorkeuren.
Bij mij thuis ziet elke Dolby Vision film er beter uit dan een HDR10 film.
Ik had het niet over beter, een directe vergelijking liet zien dat het persoonlijke voorkeur is.
Mijn voorkeur gaat uit naar 'creator's intent'
Het stuk wat je citeert heeft helemaal niks met persoonlijke voorkeuren te maken. Gewoon iets wat objectief waar te nemen is. Dat jij Dolby Vision mooier vindt kan heel goed.
Wat ik wel voordelig vind aan Dolby Vision bij m'n LG oled is dat het de optie heeft om het beeld aan te passen aan de hand van de lichtsensor. In tegenstelling tot wat LG adverteert werkt dit alleen met Dolby Vision content. Ik vind dit een uitstekende oplossing voor het overdag kijken van HDR content. Als dit in games ook zou werken (geen idee of dit zou werken in een game mode i.v.m. latency) dan zou me dat wel ideaal lijken.
Wat je zegt over Dolby Vision vs. HDR10 kan ik absoluut niet rijmen met m'n eigen ervaring; tussen die twee zit echt een duidelijk verschil ten voordele van Dolby. Jammer inderdaad dat HDR10+ niet beter ondersteunt wordt, dat ben ik met je eens.

Ook jammer dat DTS niet breder ondersteund wordt. Heb geen surround opstelling maar de koptelefoonimplememtaties van beide merken verschilt behoorlijk; ze hebben allebei hun sterke momenten en daarom zou het mooi zijn als DTS meer ondersteuning zou krijgen.
Het verschil is kleiner op het moment als je veel DV, HDR10 content kijkt. Op een gegeven moment ga je nauwelijks het verschil zien. Waar ik wel degelijk hogere kwaliteit zie is bij AppleTV+ en vaak ook Disney+. Bij Netflix is het echt per film en Prime is merendeels HDR10 content.

Zodra ik weer SDR zie, zie ik wat ik mis maar eenmaal aan de 4K OLED dan ga je de verschillen minder zien per streamingdiensten bv.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 2 augustus 2024 09:57]

over DTS geluid gesproken, bij vaak dvd's van minimaal toch wel 10 jaar oud ondervinden mijn ouders en ik toch vaak dat DTS vaak ineens harder staat (lijkt) tijdens actie scenes en op het moment dat er een conversatie gedaan wordt zijn de stemmen vaak moeilijk te horen, dit is dan weer niet bij Dolby.

Waar ligt dit dan aan?
(uiteindelijk kiezen we toch vaker DTS ivm met stereo installatie en de 7 speakers die erop aangesloten zijn)
Waar dit aan ligt zou ik niet zo kunnen zeggen buiten dat dit door een regisseur zo is bedacht, wel kan ik je vertellen dat bijv. mijn Marantz SR6011 een optie heeft om dit meer gelijk te trekken.(zachte geluiden harder laten klinken / harde geluiden zachter)

NOTE: als je deze optie aanzet (licht eraan welk level) kan een crashend vliegtuig dus even hard klinken als een schreeuwend personage.
Was vroeger bij cassettedecks al zo: DNL was beter dan Dolby B en dbx was beter dan Dolby C.
Dolby is inderdaad een patent- en marketingmachine.
Wellicht heb je een punt over marketing aspect, kwa licenties enzo, maar je zegt zelf dat het al "sporadisch wat oplevert" dus is het toch beter om Dolby Vision te hebben dan HDR10.

Misschien heb ik bias vanwege OLED met Dolby Vision, maar denk toch echt verschil te merken tussen dat en HDR10. Ook als ik nu een film zou willen kijken dan doe ik dat gewoon het liefst in de beste kwaliteit, dus zoals je zelf ook al aangeeft zou dat dan Dolby Vision/HDR10+/HLG zijn. Zou mooi zijn als ik die optie ook zou hebben in games, dus ik juich dit alleen maar toe
Je post slaat echt nergens op sorry hoor. Ik krijg echt het gevoel van fanboyism als ik je post lees, ik ben gestopt bij waarom vision of HDR10 metadata niet belangrijk zou zijn bij games. Ga nog maar eens kijken wat de meta data doet. Dan kom je er hopelijk achter dat het nogsteeds iets toe kan voegen.
Ah ik ben erin getrapt, trololol, jammer.
Je kan beter geen betogen houden als je klaarblijkelijk geen verstand van de materie hebt.
Waarom je een +3 krijgt is me een raadsel. Zo'n beetje alles wat je schrijft is onzin.
Zou zeggen verdiep je eens in wat hdr echt is en hoe het werkt. Dan snap je ook wat het toe kan voegen.
Beter, games tot daar aan toe maar audio formaten zouden gewoon altijd en voor elk apparaat beschikbaar moeten zijn(in licentie door de fabrikant)
Sterker nog je mag bij Xbox paar euro licentie kosten aftikken voor Atmos. Geloof jaren geleden gedaan voor de Xbox One S, voor zover ik weet is die mee gegaan naar de XSX.

(wat op zich raar is, want zo denken patenten bedrijven zeker niet, op ieder nieuw verkochte telefoon, console zitten ook licenties voor bv. MP3, H.264, HEVC etc)
Dat klopt, maar alleen specifiek voor headsets (en dan headsets waar niet al voor die licentie betaald is). Dat is handig want daarmee kun je het gebruiken voor elke headset zonder dat je bij aanschaf al specifiek een atmos versie moet kopen.
Bij receivers is dat anders. Als je receiver het ondersteunt dan doet de Xbox dat ook zonder dat je een licentie moet kopen.
Ik heb volgens mij op Windows ook een licentie moeten kopen voor HEVC :?
Ja dat klopt. MPEG4 is (dacht ik) tegenwoordig "graties" op Windows.
Dit kan ook gratis want ik heb dit gratis geactiveerd op W10 via de Windows Store. Even googlen.
Of gewoon VLC pakken.
Dat is een software render, het ging volgens mij om het renderen van H265 op m'n videokaart.
Ik had het erover dat bij Windows Media Player je de HEVC licentie moet kopen om de videos af te spelen. VLC heeft dit niet.
Ik kwam erachter dat VR videos op een best kordaat pc'tje gewoon voor geen meter wilden spelen, na 99 cent (sjongejonge microsoft) speelde het als een trein. Ja die HEVC codec dus. 8core met 6800XT !
Daarom dat negeren en een andere player halen.
Dat is niet makkelijk in Vr, kan moeilijk naar winamp in steam. En ze gebruiken allemaal dezelfde system codecs wegens patenten.
Ah ook echt in VR de videos, ja daar heb ik geen ervaring mee.
Neppe VR videos heb ik niet 😜 maar de speler moet in vr zijn want je moet het zelf openen in vr.

[Reactie gewijzigd door JCD2020 op 2 augustus 2024 09:57]

Ik vond het al zo'n bizarre stunt. Alsof Dolby dat formaat niet naar iedereen wil pushen. Ik snapte de logica er niet achter.
Het was sowieso een raar verhaal want de enige concurrerende console die baat heeft bij Atmos en Vision formaten heeft al hard gekozen om er niets mee te doen voor spellen en streaming, de PS5 doet alleen Atmos bij bitstream vanaf blurays en gaat in geen geval Dolby Vision, HLG of HDR10+ doen in de komende paar jaar, ook niet voor blurays. Qua audio is dat omdat ze hun eigen gesloten alternatief pushen en omdat ze het zelf niet zien als media apparaat, gezien het gebrek aan Atmos voor Netflix en Prime. Dat was bij de PS4 Pro ookal zo overigens, die kon in tegenstelling tot de basisconsole van de concurrentie (One S) geen UHD bluray afspelen. Dus exclusief of niet, het deed er helemaal niet toe want Sony heeft allang aangegeven er geen interesse in te hebben.

Dat maakte het bericht van MS dus sowieso verwarrend en nutteloos.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 2 augustus 2024 09:57]

Ik denk wel dat Sony gaat bijdraaien. Dolby Vision/Atmos wordt tegenwoordig van alle kanten gepusht. Zit hier zelf al volledig uitgerust terwijl ik bij aankoop van de TV begin dit jaar er nog totaal geen idee van had dat ik Dolby Atmos op zoveel platformen ging voorgesteld krijgen. Nu zelfs ook al voor muziek.
Ik hoop het stiekem, maar het is Sony hè, die draaien niet zo snel bij. Dat deden ze qua media hiervoor ookal niet. Ze hebben ook veel geïnvesteerd in de marketing rondom Tempest en andere eigen api's bij hun console. Vooral ook omdat ze heel duidelijk willen doen alsof ze flink verschillen van de Xbox.

Samsung is ook nog bezig met HDR10+ bijvoorbeeld en doet ook geen Dolby Vision, Sony kan ook die kant op gaan met dynamische metadata. Tot dusver is HDR op de PS5 in ieder geval inferieur aan de Xbox, Dolby Vision is gewoonweg een forse upgrade van HDR10. HDR10+ had voor Sony een goede optie geweest om op HDR vlak ook modern te doen, maar dat doen ze ookal niet.
Die Tempest audio oplossing van Sony is uitsluitend gericht op gebruik met headphones, dus dat is totaal geen alternatief of concurrent voor volledige Dolby Atmos ondersteuning voor multi-speaker setups. Voor dat soort opstellingen zijn de audio prestaties van de PS5 identiek aan die van de PS4, en dat is gewoon zwaar teleurstellend.
Experience PS5’s Tempest 3D AudioTech with compatible headsets at launch, TV Virtual Surround Sound coming after launch.
https://blog.playstation....ound-coming-after-launch/
Ik neem aan dat je daarmee doelt op het feit dat ze dit later ook voor TV's willen uitbrengen? Dat wist ik inderdaad niet, maar virtual surround uit de ingebouwde stereo speakers van een TV lijkt me echt helemaal totaal kansloos. Die speakers zijn bijna altijd al belabberd, valt er amper een kamer mee te vullen zonder de TV zo hard te zetten dat het voor geen meter meer klinkt, en er is helemaal niks aan te calibreren. Echt een 100% gimmick dus dat ze dat 'later' ook voor TV audio willen gaan gebruiken
Dat is toch precies hetzelfde met "Atmos" headsets het geval. Ook gewoon virtueel in plaats van 12 speakers in elke koptelefoon. Tempest zal straks TV speakers maar ook surround sets ondersteunen, dus niet alleen via de TV.
Ja voor headphones is dat hetzelfde, maar het gaat er om dat het Dolby Atmos signaal zelf niet channel-based is, maar object-based en de decoder verantwoordelijk is om het naar een uitvoer signaal te mappen dat matched met de speaker config. Dat is waarom dezelfde Dolby Atmos bron zowel headphones, stereo speakers, soundbars, 5.1, 7.1, 7.2.4, en complete bioscoop opstellingen met 30+ speakers kan gebruiken.

Wat ik in mijn andere reactie ook al probeerde uit te leggen is dat Tempest audio nooit zo kan gaan werken en alle processing op de console blijft, waarna er alsnog een channel-based audio stream wordt uitgestuurd waar de receiver dus niks anders mee kan behalve direct naar de speakers sturen. Dus als ik height speakers heb, of speakers die via plafond reflectie werken, of een ruimte met vreemde acoustics waarvoor gecalibreerd moet worden, dan heb ik gewoon pech.
Wat dan ook zo bijzonder is, is dat de Sony TV's zelf allemaal wel met Dolby Vision komen, naast dat de audiosystemen van Sony ook veelal Atmos doen. Waarom die PS5 dan die kunstmatige beperkingen krijg snap ik niet helemaal. De hardware is er gewoon en de rest van Sony is wel met deze technieken bezig. Het zou een forse meerwaarde voor ze kunnen zijn.
Ze hebben ook veel geïnvesteerd in de marketing rondom Tempest
Nee joh. Sony pusht Tempest juist helemaal niet. De meeste mensen zullen helemaal niet weten wat het is. Tempest is ook helemaal niet de 'merknaam' die ze naar buiten brengen. Bij PS5 gaat het meer over 3D Audio, maar dat is helemaal geen Sony term. Wel 360 Reality Audio, maar dat wordt volgens mij niet zo in verband gebracht met de PS5 toch??

Anyway, ik zie liefst dat Sony gewoon alle opties opengooit hoor. Opties vind ik fijn. Ik weet niet of het altijd per definitie beter is. Uiteindelijk gaat het gewoon om hoe de game ervaring is. Het labeltje dat eraan hangt doet me niet zoveel. Daarom zou ik wel graag eens wat achter de schermen willen zien van audio designers. Hoe ze daadwerkelijk die 3D immersie tot realiteit brengen. Zonder al die labeltjes poespas. En dan zowel cross platform games, als Sony en Xbox exclusives. Nintendo verwacht ik helaas niet teveel van. Ook al zou een Metroid met revolutionair 3D geluid in...fkn...sane zijn.
Ik vond het al zo'n bizarre stunt. Alsof Dolby dat formaat niet naar iedereen wil pushen. Ik snapte de logica er niet achter.
De complotdenker in mij vraagt zich af of het opzet is. De hele Dolby stal heeft weer even extra aandacht gekregen, XBOX kan zeggen "kijk ons eens modern zijn" en de rest van de markt moet nu laten horen "wij doen ook Dolby hoor!". Zo wordt indirect toch wel het beeld neergezet dat die Dolby systemen heel belangrijk zijn en producten zonder niet zo goed zijn, want natuurlijk leuk is voor Dolby.

En alleen de Playstation, de grote concurrent van de XBox, mag niet meedoen. En alles wat Sony er over zou kunnen zeggen ("niet belangrijk" of "ons systeem is beter" of zo iets) zal door een hoop mensen als zwaktebod worden ervaren.

En, zoals wel vaker krijgen correcties, retracties en ontkenningen veel minder aandacht dan het oorspronkelijke nieuwsbericht. Bij een hoop mensen zal alleen iets blijven hangen van 'xbox = dolby = goed', zo werken onze hersenen helaas.
Ach in dit geval klopt de conclusie die blijft hangen (als die is zoals jij schetst) dus dan is er weinig kwaad geschied als het al opzet was in plaats van gewoon een fout van iemand.
Ik kan die logica ook niet volgen want het resultaat dat je met deze correctie krijgt is dat consumenten onterecht gaan denken dat PS5 dus ook snel Dolby Atmos krijgt. Wie op zoek is naar een console zal zeker beide berichten lezen en wie niet op zoek is naar een console zal zelfs het eerste bericht al vergeten zijn.
Dat is ook door mijn hoofd geschoten, ik vind het vrij frappant dat dergelijke informatie foutief in een artikel komt. Fouten wordn gemaakt natuurlijk, maar ik kan me geen reden bedenken hoe je de exclusiviteit van een technologie per ongeluk in een artikel krijgt.

Wat bedoel je overigens met:
En alleen de Playstation, de grote concurrent van de XBox, mag niet meedoen.
Voor zover ik weet heeft de Playstation geen ondersteuning voor al die moderne Dolby standaarden. Die kunnen dus geen persbericht de deur uit doen dat zij ook Dolby hebben en dus geweldig zijn ( ;) ) .
Zo doe je voorkomen alsof Sony het niet zou mogen ook al zouden ze dat willen.
En dat was dus misschien wel precies de bedoeling van dat onjuiste persbericht.
“Eigenaren van een Xbox Wireless Headset kunnen volgens Microsoft tot 30 september gratis een Dolby Atmos-licentie activeren.”

Vreemd, heb het gewoon moeten kopen. :/
Bij veel headsets worden Atmos licenties bijgeleverd, ik dacht ook tijdelijk bij de nieuwe Xbox Wireless Headset.
Als je de nieuwe xbox wireless headset hebt gekocht activeert hij automatisch de atmos licentie in de atmos app.
Shit, wist ik veel. Heb die atmos licentie gekocht paar dagen voor ontvangst. :'(
Exclusiviteit kán leuk (en logisch) zijn voor partijen als bijv. MS en Sony voor hun eigen platform een aantal eigen games ontwikkelen, als systemseller etc. Niets mis mee :)

Maar als er op dit soort 3rd party tech 'exclusiviteit' zou komen dan zou ik dat toch wel raar vinden, van welke kant dan ook..
Halo is de eerste game die gebruik maakt van Dolby Vision. Ben erg nieuwsgierig naar het effect. Bij films vind ik Dolby Vision een toegevoegde waarde en één van de mooiste formaten.
Oeps, foutje. Marketingstunt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.