Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Next-genversies van Fortnite krijgen geen hogere framerate

Fortnite heeft op de Xbox Series X en PlayStation 5 een framerate van maximaal 60fps, net als bij de huidige consoles. De next-genversies krijgen wel een visuele upgrade. Epic Games lijkt wel open te staan voor een optie voor hogere framerates in de toekomst.

Als de Xbox Series X en S en de PlayStation 5 beschikbaar zijn, is er ook een update voor Fortnite beschikbaar die verbeteringen doorvoert, schrijft Epic Games. De Xbox Series X-versie draait in 4k-resolutie met 60fps en krijgt verbeterde graphics en physics. De Series S moet het doen met 60fps in een 1080p-resolutie en 'de meeste van de grafische verbeteringen'.

Voor de PlayStation 5 gelden dezelfde verbeteringen als voor de Xbox Series X. Ook Sony's console draait de game in 4k met 60fps. Verder krijgt het spel ondersteuning voor de haptische feedback van de DualSense-controller.

De grafische verbeteringen bestaan uit 'een meer dynamische interactieve wereld met gras en bomen die reageren op explosies'. Verder belooft Epic Games een betere weergave van de simulatie van rook en vloeistof en nieuwe storm- en wolkeffecten.

Fortnite draait op de huidige consoles ook al met 60fps, al gebeurt dat op lagere resoluties. De Xbox One X doet dat met een dynamische resolutie die meestal rond 1440p schommelt en de PS4 Pro mikt op een resolutie van 1080p, ontdekte Digital Foundry toen de 60fps-patch voor Fortnite in 2018 verscheen.

Hoewel Epic Games grafische verbeteringen bij de next-genversie van Fortnite belooft, is het ontbreken van een hogere framerate opvallend. De game is grafisch relatief eenvoudig, wat het mogelijk zou moeten maken om op de nieuwe consoles een hoge framerate te halen. Ook is het een competitieve game, waarbij een hoge framerate wenselijk kan zijn voor gamers.

Mogelijk komt er in de toekomst wel een modus voor een hogere framerate. Epic Games zegt in de aankondiging ernaar uit te kijken om in de toekomst 'nieuwe manieren de ontdekken' om de potentie van beide consoles maximaal te benutten. Bij de pc-versie voegde Epic Games eerder dit jaar ondersteuning voor raytracing toe. Ook dat ontbreekt voorlopig bij de consoleversie, terwijl de next-genconsoles die techniek wel ondersteunen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-11-2020 • 17:36

82 Linkedin

Reacties (82)

Wijzig sortering
even los van het feit dat een console meer kan. Gros van de mensen heeft hem toch aan een TV hangen met een verversingssnelheid die niet boven de 50/60hz uit komt?
Je kunt beter vragen of het wenselijk in de vorm of je er rekening mee moet houden bij de match making. Wil je 120fps mixen met spelers die 60fps hebben op de console?
Uhmm.. ja? Aangezien het crossplatform is en op de pc mensen zelfs op 4k 144fps of hoger spelen?
Dat is wel wat anders, daar kiezen de mensen ervoor om "cross play" aan te zetten.

Wat Sunnie bedoelt is dat je dan dus niet meer kan kiezen. Je speelt namelijk tegen andere console gamers, maar wel op een hogere FPS.
Ja ok dan is het een keus inderdaad. Maar over het algemeen stellen de next gen consoles me teleur. Ik vind ze niet echt next gen..
+2Anoniem: 1463186
@hoenens2 november 2020 19:17
Consoles hebben nog nooit vanaf dag 1 al hun potentie gehad, en dat is ook best logisch.
Het voordeel van een console is (of was in ieder geval) dat er één hardware configuratie is, en dat ontwikkelaars daar puur op kunnen optimaliseren. Iedere druppel performance kan er uit worden gehaald, maar dat is niet iets wat vanaf dag 1 gebeurt. Trucjes, optimalisaties in de firmware etc. zijn allemaal nodig om een console te benutten.

De games die nu uitkomen voor de nieuwe consoles zien er hoogstwaarschijnlijk al een stuk beter uit, maar het is logisch dat games die er niet voor gemaakt zijn niet direct geoptimaliseerd zijn. De meeste games gaan gratis mee, dus er is voor ontwikkelaars vrijwel geen incentive om ze vol te optimaliseren, als ze maar draaien.
Ik verwacht dat, zoals bij iedere console launch in de geschiedenis, de games die echt gebruik maken van de nieuwe generatie hardware pas na een jaartje oid. komen. Tot die tijd is het beter, maar nog niet alles wat er in zit. En zo gaat dat door, bij de volgende console launch zal het exact hetzelfde zijn.
Ik vind dat reuze meevallen. Vergeleken met de oude consoles zijn ze echt reuzenstappen vooruit.

Alleen die nieuwe CPU is al een levensgroot verschil.
dat de consoles nu reuzen stappen lijken te maken is eigenlijk helemaal niet zo...

het verschil tussen psx en ps2 was enorm, het verschil tussen ps2 en ps3 ook, het verschil met ps3 en ps4 weer wat minder en nu het verschil met ps4 en ps5 weer wat minder.

maar we hebben, na een low end generatie consoles(jaguar/7950/ps4/xbone), weer eindelijk high een end generatie... :)

de sprongen zijn helaas niet meer zo groot tegenwoordig.

check voor de specs maar gewoon wiki of zo...de sprongen vooruit zijn nog nooit zo klein geweest...maar de hype nog nooit zo hoog

[Reactie gewijzigd door Quadrupeltje op 3 november 2020 02:39]

Maar alleen al het verschil tussen de jaguar en ryzen 2 cores is gigantisch. Dit is de reden waarom het deze generatie wel mogelijk is dat games op een veel hogere Framerate draaien.

Daar komt de veel en veel snellere opslag nog bij, de 10/ 12 tflops aan gpu power en ray tracing.

Deze stap is juist groter dan die tussen ps3 en ps4...
nee, dat is t zeker niet...

ps3 was maar liefst 37x zo snel als de ps2, die zelfs meer dan 60x sneller was als de ps1.

de ps4 was "maar" 8x sneller als de ps3, en nu is de ps5 "maar" 5x sneller als de ps4.

nogmaals...t lijkt alsof t een hele sprong is, maar het is de kleinste performance sprong in de historie van de playstation.

en nogmaals...check wiki.
Jij kijkt alleen naar de tflops. Maar tflops is maar een deel van de hele puzzel.

Daarnaast is een oude GCN tflop niet hetzelfde als een RDNA tflop. Daarom is die vergelijking ook zo slecht.
nee

een gcn flop is exact hetzelfde als een rdna2 flop. de ene kan er gewoon meer, vandaar het hogere flop getal.

een flop is een floating point berekening per seconde...zie t maar als km per uur...of je dat nou op de fiets of met een auto doet...de km/u is een vast gegeven, net als flop/s...en met een auto heb je een hoger getal.
Dat is niet kilometer per uur, je kan het beter vergelijken met PK. Een PK is een PK maar als je die PK's niet naar de achterwielen krijgt heb je er niks aan. Onder andere je versnellingsbak en je aandrijflijn moeten dat wel kunnen verstouwen, daarbij moet de ophanging ook dermate zijn dat je de PK's op de weg krijgt.

Dat was precies het probleem met de oude consoles. De xbox One X had 6tflops aan power, maar kon dat niet goed inzetten omdat de CPU, de memory bandwidth, de storage en het hele IO systeem van die console om te huilen waren.

https://www.google.com/am...p/news/what-are-teraflops

Hier leggen ze dus ook uit waarom teraflops niet het hele verhaal vertellen.
km/u was idd maar een voorbeeld om aan te geven dat het een vast punt is, maar je pk geeft t idd beter aan. dat tflops niet alles is, heb je zeker gelijk in.

het tflops getal geeft het maximaal haalbare berekeningen aan. en zoals je ook bij losse videokaarten ziet...zet er een snellere cpu onder, en je wint wat fps.

dat betekent niet dat de flops ooit meer dan dat kan worden, maar alleen dat je met een tragere cpu lang niet het aantal opgegeven flops haalt.

zelfs de beste cpu zal met gaming nooit het aantal flops maximaal kunnen halen omdat er constant moet worden gewacht op andere berekeningen.

het is dus de maximaal haalbare performance...
check voor de specs maar gewoon wiki of zo...de sprongen vooruit zijn nog nooit zo klein geweest...maar de hype nog nooit zo hoog
Volgens mij kijk jij alleen naar het aantal cores, maar de nieuwe processor is echt zoveel sneller als de oude dat de stap dit keer echt wel gigantisch is qua CPU kracht

Zelfde verhaal me GPU, de nieuwe architectuur is gewoon een stuk krachtiger als de oude

[Reactie gewijzigd door Sinester op 3 november 2020 10:23]

zeker niet. aantal cores en ghz is nooit te vergelijken met verschillende cpu/gpu architecturen.

performance word gemeten in het aantal floating point operaties per seconde...oftewel flops.

als je wiki zou hebben nagekeken zie je de ps2 met 6gigaflops, de ps3 met 230gigaflops, de ps4 met 1,8terraflops en de ps5 nu met bijna 10terraflops.

oftewel ps3 die 37x zo snel is als ps2, ps4 die 8x zo snel is als ps3 en ps5 die 5x zo snel is als ps4.
Dat komt omdat je ze nog niet persoonlijk ervaren hebt, ze zijn namelijk nog niet uit. En verder, zowat alles wat nu uitkomt op hardware gebied is zeer zeker "next gen" in vergelijking met de oude AMD Jaguar uit 2013 meuk die in de huidige consoles van MS en Sony zit.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 3 november 2020 12:32]

Maar over het algemeen stellen de next gen consoles me teleur. Ik vind ze niet echt next gen..
Om welke reden eigenlijk?

Kijkend naar de overstap op PS4 en Xbone, is de huidige een stuk meer exciting. Wat er nu al getoond wordt is op zn mist tof. Voor de categorie 'indrukwekkend' zal het nog 1/2 jaar wachten worden. Dat is bij elke console generatie shift. En ondanks dat veel Tweakers super skeptisch zijn over de nieuwe SSD setup, kan ik niet wachten om Demon's Souls aan te slingeren.

Ik hoop niet dat je opmerking gebaseerd is op dit nieuwsbericht, want Fortnite lijkt me een zeer slechte graadmeter om vast te stellen of de consoles wel echt next gen zijn.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 3 november 2020 14:04]

Mensen met die specs zijn minimaal. Het grootste deel, ook op de pc zit gewoon op 60hz en een videokaart die geen 4k trekt (en ook het scherm niet)

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 2 november 2020 19:30]

Eens, ik denk dat de meeste Fortnite spelers op de pc ook 60fps draaien op 1080p.
Hmm ik denk dat je je daar heel erg in vergist.
Nou hier de bron dan steam zelf
https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam
meerendeel zit op 1920x1080 met de meeste mensen nog steeds op een 1050/1060 geforce
Arme stakkers.. weten niet wat ze missen.
Bij 99,9% van de mensen zal het niets uitmaken of ze op 30fps of 120fps spelen
Damn. dat is alsof je zegt: het maakt niet uit of je nu op een pentium 1 speelt of een I9 10900K...
Ah, daar zitten ook twee oude laptops van mij die enkel wallpaper engine draaien. Leuk maar die steam survery zegt weinig.
Dat gebeurt nu ook al, als ik op mijn game PC speel (lees: 300-400fps) samen met een vriend die op PS4 speelt, dan kom ik ook gewoon met andere console spelers.
Ik dacht dat als je een console vriend in je party had hij bij pc/KB & M pool kwam. En eventueel mensen die er voor kozen.
Dit probleem krijgen we straks dus met Destiny, waar 25FPS 72FoV PS4 spelers gematcht gaan worden met 60FPS 90+ FoV PS5 spelers. Hopelijk heeft Bungie door dat dat absurd ongebalanceerd is en blokkeren ze cross-gen gameplay in PvP. Jammer als je een PS5 hebt want kleine matchmaking pool dan, maar je kan het spel niet voor het gros verstieren omdat een paar lui een dikke smak geld voor een nieuwe console neerleggen.
Hoe kom jij bij 25fps? Zowel Destiny als Destiny 2 draaien allebei op 30fps en 1080p op de PS4.
De FoV zal hoogstwaarschijnlijk indd rond de 70-ish zitten.
Omdat huidige consoles de 30FPS maar mondjesmaat halen
En wat is het probleem daarmee, 60hz tegen 120hz is nou niet echt bepaald iets waar iemand een voordeel van heeft in een game als Fortnite.
Maakt geen moer uit. Matchmaking gaat op skill.

Also: op iPad heb je ook 120hz en dan speel je tegen mensen op een mobieltje
Maakt enigszins voor een shooter minder uit, want je hebt minder input lag met meer frames per sec. Ik kon het zelf iig wel merken toen ik nog een 60 hz scherm had, maar wel op 200 fps ging gamen ipv 60
En die screen tearing die je dan hebt vind je niet vervelender dan je input lag? Als ik snel draai met die instellingen zorgt de screen tearing ervoor dat ik nog minder raak.

Als je 200 fps haalt op een 60 fps monitor kan je beter fast sync aanzetten. Die locked hem op een veelvoud van 60. Dus 120/240/480 etc. en gebruikt dan de laatste frame uit de buffer om weer te geven en jouw input te gebruiken. Dus voordeel van hoge fps maar geen screen tearing. Werkt alleen goed als je een veelvoud van 60 fps haalt 2 of 3x zoveel.

On topic: 2080 kaart (ongeveer gelijk aan de nieuwe consoles) draaien ook geen Fortnite op 4K ultra met een constante fps van 60. Dus hopen op 4K met 60 fps deze generatie is gewoon onrealistisch. Of je gaat niet vooruit in graphics en blijft op high spelen (ziet er hetzelfde uit) en kan het wel op 4K draaien.

Eerlijk is eerlijk, verschil tussen 4K en 1440p ga je gewoon niet zien vanaf 2-3 meter afstand. Maar iedereen wilt 4K want dat is de heilige graal.

Mark my words: ook deze generatie is het een kwestie van tijd en gaan developers gewoon upscalen om betere graphics te krijgen met ray tracing op 1440p want 4K met ray tracing en 60 FPS wordt hem gewoon NIET.
Ik heb zelf eigenlijk geen last van screen tearing, ik heb er genoegen mee genomen in ruil voor de fps. Je kunt niet alles hebben denk ik dan ;-)
Ja dus? Er is ook een deel wat wél een high refresh rate TV heeft. Het is ook een beetje het kip/ei verhaal.
Ik snap dit argument nooit zo goed.
Omdat een ontwikkelaar niet meer moeite wil doen voor een kleine doelgroep? Als het marktaandeel klein is (wat ik wel verwacht) dan is het nog niet nodig om de game future proof te maken. Vooral als een game, zoals Fortnite, continue geüpdate wordt, dan kan dit later nog gebeuren.
Tja, de 'belofte' van de PS5 en Xbox Series X is 4K @ 120 Hz.

Dus dan zou het mooi zijn bij een game als deze, welke niet echt de meest high-end graphics heeft, dat deze de 120Hz wel zou gaan halen.

Ook al heeft niet iedereen zo'n tv. Genoeg mensen die het ook wel hebben.
Precies.. dus wat is er next gen aan? Ik zie alleen maar oude games aangekondigd die 120 fps ondersteunen. En nieuwe games die op 30fps lopen? Wauw.. echt next gen dit xD
Er zijn een hoop games aangekondigd met geupgrade graphics, verder zijn er een hoop games van derde partijen die gewoon al jaren ingehaald zijn door midrange tot budget game pc's.

Ben zelf niet zo'n exclusive type, speel vooral thirdparty games, waaronder diverse battle royal titels met vrienden. Mogelijk dat ik daarom niet perse de nieuwst graphics hoef te zien.

Heb zelf de series x besteld, maar heb niet het idee dat iets heel erg vooruitstrevends in huis haal. Meer iets gemakkelijks zodat ik niets steeds gezinsleden hoef te helpen. Al wordt het ook tijd om de console uit 2013 te updaten ;).
Belofte? Het apparaat is ertoe in staat ja, maar er wordt nergens iets beloofd in mijn optiek. Vorige consoles waren ook 4k60 geschikt, maar ook daar was nooit de belofte dat dat in iedere game gehaald zou worden. Ligt nog altijd aan de keuze van developers. Ben blij dat ze die keuze ook hebben. Niet iedereen wil bij een casual game zo hoog mogelijke FPS.
Sommige competitive gamers zullen op een monitor willen spelen die (bijvoorbeeld) 144hz ondersteund. Dan zou 120hz van je console geen overbodige luxe zijn. De resolutie kan dan wel naar 1440/1080p, vind ik persoonlijk (Al zou een vol geoptimaliseerde Ps4/Xbox One X ook prima 4k120hz moeten trekken.
Misschien is er nog een optie voor opschalen? Nier native 4k. Of doen consoles daar niet aan(?)
Er zijn 2 lg oled tv’s die met 120fps overweg kunnen, dat is het.
Dat is dus niet waar.

Sowieso de B9, C9, E9, BX en CX
Daaronder nog de NANO86 en NAN90

Bij samsung kunnen alle QLEDs vanaf de Q70T het en ook Sony heeft een paar modellen.
Waar, maar 120 fps halen op een 60hz scherm heeft nog steeds voordelen in het gevoel. Alles is snappier en zeker bij shooters voel je het verschil.
Fortnite is natuurlijk ook niet het spel waarbij de doelgroep "ultimate" graphics willen. Als het soepel loopt en er goed uit ziet zijn het gros van de mensen wel tevreden. Dat de prioriteit dan ook niet ligt op hogere framerates lijkt me meer dan redelijk.

Nu hopen dat de upgrades in graphics niet er voor zorgen dat ze dingen introduceren die nadelig zijn voor next-gen spelers of juist voor de niet-next-gen spelers (zoals extra gras waar je achter kunt verstoppen, of juist dat gras semi-transparant wordt)
Hogere framerate is toch juist soepelere?
Maar ik vraag me sowieso af wat momenteel het marktaandeel is van 120Hz TV's.
Ja het is sowieso soepeler, maar ik betwijfel dat de meeste mensen problemen hebben met een framerate tussen de 30-60
Dit dus. Game developers hebben compleet lak aan variabele en hoge framerates. Dan game je maar op de pc zo redeneert men (terecht).

Zoveel opgeschoten tieners en twintigjarige wijsneuzen die op HDMI 2.1 lopen te hameren terwijl alleen dikke game pc's met recente dikke GPU's er wat mee kunnen.

Je gaat als game developers toch niet nog meer tijd en moeite stoppen in iets wat een handjevol klanten waardeert.
Kijk naar Cyberpunk 2077, nu weer uitstel, er zijn al zoveel versies. Zorg eerst maar dat die goed werken.
Hogere framerate is toch juist soepelere?
Maar ik vraag me sowieso af wat momenteel het marktaandeel is van 120Hz TV's.
Zal al aardig wat zijn, als ik avonds door de straten loop zie ik een hoop nieuwe grote schermen, en dat zijn hou maar allemaal 4k schermen, en ook grootse gros 100/120Hz.
Helaas allemaal zonder hdmi 2.1 dus compleet useless
Nee hoor mijn OLED TV geeft ook gewoon 100Hz en 120Hz met 4k, en dat met mijn GeForce GTX 1650, met deze kabel via DisplayPort 1.4.

Hier heb je de bewijs:

4k 100Hz HDR 10Bit
4k 120Hz HDR 10Bit
Mijn TV
En een ps5 en Xbox x gaat dat ook kunnen? Want jij bent erg niche met je pc aangesloten op je tv. Ik heb ook een Pc aangesloten op mijn tv dus ik zit in dezelfde niche markt.
Ja waarom niet waarom zou die dat niet kunnen?!

Natuurlijk kan een PS5 en Xbox Series X dat, en sorry een PC aangesloten aan een TV is absoluut geen niche markt, VEEL mensen hebben hebben het, ken er aardig wat die dat hebben.
Omdat jij veel mensen kent die het hebben betekend niet dat het een grote markt is. Ik ken helemaal niemand behalve ikzelf. En ik denk dat een hele grote basis van tieners echt niet van hun ouders een pc in de woonkamer hebben aangesloten. Daarnaast is de base die een 100hz of 120 hz tv hebben ook heel klein. Die tv’s zijn nog niet lang uit en mensen doen aardig lang met tv’s. Dus 60 hz is gewoon waar developers zich op richten.
Omdat jij veel mensen kent die het hebben betekend niet dat het een grote markt is. Ik ken helemaal niemand behalve ikzelf. En ik denk dat een hele grote basis van tieners echt niet van hun ouders een pc in de woonkamer hebben aangesloten. Daarnaast is de base die een 100hz of 120 hz tv hebben ook heel klein. Die tv’s zijn nog niet lang uit en mensen doen aardig lang met tv’s. Dus 60 hz is gewoon waar developers zich op richten.
Je vergeet een ding, veel mensen kopen een nieuwe lang voordat hun oude kapot gaat, en alle TV's van de laatste 3 jaar zijn 100Hz of 120Hz schermen, ook al hebben ze niet HDMI 2.1, hebben ze dat bijna, net niet 48 Gbps wat HDMI 2.1 is maar rond de 42 Gbps, maar dat is meer dan genoeg voor 4k 120Hz HDR 10bit, net als veel mensen niet wachten tot hun smartphone op is en pas een nieuwe kopen, kopen een hoop mensen een nieuwe tv voordat hun oude stuk is, en dan nog al de tieners die de laatste 3 jaar een nieuwe TV kopen, bijna niemand gaat voor een 1080P TV, de meeste kopen een 4K scherm die gewoon 100Hz of 120Hz aan kunnen op 42 Gbps.
Dat iets mogelijk is via lastige kabels (voor de massa) en aansluitingen betekend niet automatisch dat die base die het gebruikt hoog is. Pas als iets gemeen goed wordt. Dus als er gewoon via een HDMI kabel 120 hz gehaald kan worden zonder problemen (tv’s die het native moeten ondersteunen hebben nu ook nog de nodige bugs) dan pas zullen developers zich erop richten.

Jij bent gewoon een perfecte klant voor een pc waarmee je lekker kan tweaken. Het merendeel van de mensen zullen pas van 120 hz kunnen genieten als het net zo makkelijk is als een telefoon opladen. Pas tegen de tijd dat het merendeel van de userbase dat gebruikers gemak heeft vinden developers het interessant om naar te kijken.
Dat iets mogelijk is via lastige kabels (voor de massa) en aansluitingen betekend niet automatisch dat die base die het gebruikt hoog is. Pas als iets gemeen goed wordt. Dus als er gewoon via een HDMI kabel 120 hz gehaald kan worden zonder problemen (tv’s die het native moeten ondersteunen hebben nu ook nog de nodige bugs) dan pas zullen developers zich erop richten.

Jij bent gewoon een perfecte klant voor een pc waarmee je lekker kan tweaken. Het merendeel van de mensen zullen pas van 120 hz kunnen genieten als het net zo makkelijk is als een telefoon opladen. Pas tegen de tijd dat het merendeel van de userbase dat gebruikers gemak heeft vinden developers het interessant om naar te kijken.
Waar heb je het over met lastige kabels?!

Een PS5 en Xbox Series X sluit je gewoon aan via een HDMI kabel en meer niet, alle mensen die nu een GeForce RTX 3000 series grafische kaarten kopen of al hebben gebruiken gewoon alleen 1 HDMI kabel, zelfde binnenkort voor alle mensen die een Radeon RX 6000 series grafische kaarten kopen, alleen als je een grafische kaart heb zonder een HDMI 2.1 aansluiting gebruik je de DisplayPort 1.4 adapter kabel met een gewone HDMI kabel die ik gebruik, wat absoluut niet lastig is en net zo makkelijk aan te sluiten is als een standaard HDMI kabel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 november 2020 15:44]

Alles wat niet standaard is wordt als lastig ervaren. Voor jou en mij is het iets simpels om te begrijpen. Voor de normale consument is het weer een extra uitgave van 50 euro met een kabel die niet standaard naast die ps5 of Xbox ligt.

Ik heb zwaar het idee dat je vooral binnen je eigen wereldje en vriendengroep kijkt. De gemiddelde consument vind het al lastig om een telefoonoplader te kopen omdat ze niet weten welke aansluiting ze moeten hebben.
Alles wat niet standaard is wordt als lastig ervaren. Voor jou en mij is het iets simpels om te begrijpen. Voor de normale consument is het weer een extra uitgave van 50 euro met een kabel die niet standaard naast die ps5 of Xbox ligt.

Ik heb zwaar het idee dat je vooral binnen je eigen wereldje en vriendengroep kijkt. De gemiddelde consument vind het al lastig om een telefoonoplader te kopen omdat ze niet weten welke aansluiting ze moeten hebben.
Het is plug and play, en dan is het niet lastig, als je weet hoe je je resolutie moet aanpassen is het al helemaal geen probleem, maar dat hoefde bij mij geeneens, ging vanzelf.

Als een (zo als jij het noemt) normaal persoon niet zo iets makkelijks als een adapter kabel met een HDMI kabel in een computer/grafische kaart kan doen, moet hij/zij niet eens gaan beginnen aan een Computer of Console, aangezien het net zo makkelijk is als gewoon een HDMI kabel in een computer en of console doen, verloopkabel in je computer/grafische kaart en daar doe je een HDMI kabel in die je dan in een van de HDMI porten doe van je TV/Versterker, en klaar ben je, kan er niks aan doen dat een kabeltje (twee in een met wat ik gebruik) aansluiten al te moeilijk is.

Edit foutjes

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 november 2020 19:01]

Dan moet iemand dat wel eerst weten. Die info wordt niet gegeven door de verkoper en het staat nergens duidelijk. Je moet er al naar zoeken en of weten. Resultaat ervan is dat heel weinig mensen het hebben. En daardoor is het niet interessant voor een developer omdat de instal base niet breed is. Ik snap dat het allemaal heel makkelijk is, maar als Sony of MS zulke dingen niet meelevert zal er heel weinig gebruik van gemaakt worden.
Nu hopen dat de upgrades in graphics niet er voor zorgen dat ze dingen introduceren die nadelig zijn voor next-gen spelers of juist voor de niet-next-gen spelers (zoals extra gras waar je achter kunt verstoppen, of juist dat gras semi-transparant wordt)
alleen al met raytracing en zonder raytracing zal je bij spiegelende objecten de tegenstanders al zien aankomen terwijl ze jou niet zien.

voor een spel waar je duizenden, zoniet miljoenen mee kunt winnen is dat toch wel frapant. pc spelers zullen dan, met genoeg (hardware)geld altijd in t voordeel zijn.

had wel verwacht dat ze dat gat zouden dichten bij epic. alles beter als dat ze t nu doen met auto aim en no recoil voor consoles/controllers...
Volgens mij worden Hz en FPS hier gigantisch door elkaar gehaald. Het aantal Hz kan natuurlijk wel je frames beperken, maar beide zijn andere begrippen.

Hz: het aantal verversingen die je paneel kan maken.
FPS: het aantal beelden dat je hardware kan produceren.

Als het niet klopt dan verbeter mij, maar volgens mij kan 30 FPS op 100Hz paneel vloeiender ogen als 60 FPS op een standaard 50/60 Hz paneel. Sterker nog, de gemiddelde film is 24 “FPS”.
Als het niet klopt dan verbeter mij, maar volgens mij kan 30 FPS op 100Hz paneel vloeiender ogen als 60 FPS op een standaard 50/60 Hz paneel. Sterker nog, de gemiddelde film is 24 “FPS”.
Nah. Theoretisch zou je BFI kunnen doen op 60Hz maar dat is een enorm geflikker wat helemaal niet prettig is. 120Hz is het minimum daarvoor, zodat je onder de streep op 60Hz uit komt.
Men krijgt ray tracing ondersteuning, dynamische effecten en betere simulatie van rook en vloeistoffen. Wat denkt men dat de nieuwe consoles allemaal kunnen met oude tech? Ik bedoel de engine en de game is ontwikkeld voor een ouder platform.
Daarbij vindt ik het nogal kort door de bocht om van een gratis game te verwachten dat ontwikkelaars de hele game opnieuw opbouwen om zo wel meer grafisch pracht en meer fps te verwachten. Ook is de game beschikbaar op meerdere platformen waarbij ook cross play mogelijk is. Men kan dus niet zo maar even van alles en nog wat aanpassen voor de nieuwe consoles zonder dat dit consequenties heeft.

Ik moet toegeven dat ik het met bepaalde reacties eens moet zijn dat ik bij de komende nieuwe consoles nog niet de indruk heb dat men zo'n grote stap gaat maken. Maar men moet ook hun verstand gebruiken en snappen dat games tegenwoordig een veel langere ontwikkeltijd heeft dan jaren geleden. Games ontwikkelen duurt bijna net zo lang als het uitkomen van een nieuwe console, des al niet een nieuwe versie zoals de pro of X.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 2 november 2020 20:34]

Is dit zo vreemd dan? Een hogere framerate betekent in dit geval een verdubbeling van de framerate. Dat lijkt me nogal een grote sprong tussen twee generaties, zeker aangezien 4K in de huidige generatie nog steeds niet de standaard is. De komende generatie is de generatie waar 4K eindelijk moet doorbreken. Laat 120fps volgende generatie maar komen.
Je kan ook niet veel games verwachten op 4K resolutie met meer dan 60 fps op een GPU die qua rekenkracht vergelijkbaar is met een RTX 2070 Super of RTX 2080.. Er zullen er best een aantal komen die op 4K 120Hz draaien, maar veruit de meeste AAA games zullen gewoon voor maximaal 4K 60 fps gaan.. Wat infeite al een flinke verbetering is aangezien het op de PS4 nog meestal 30 fps was..
wie niet...

dat gaat nog wel even duren.

maar ben t helemaal eens met je dat de fps en resolutie hype/race de vooruitgang in realisme enorm in de weg zit.

met de hardware van nu word niet veel meer gedaan dan de spellen van 10jr geleden op hogere resolutie en meer fps te spelen, ipv de enorme kwaliteitsverbeteringen die we in de vorige generaties zagen...echt jammer. 4x snellere hardware levert tegenwoordig niet meer op dan 4k ipv 1080p of meer fps...en als die hype zo doorgaat spelen we over 100jr nog steeds dezelfde crap alleen dan op 64k resolutie met 1000fps...want dat is beter... 8)7

een 0,5 megapixel foto van iets in t echt, ziet er nog altijd tig keer beter uit dan een 8k/16k game-render. de resolutie is t probleem niet. de realistiche belichting, schaduw, reflectie en de kwaliteit van t 3d-model is wat iets realistisch laat ogen...en bij beweging de physx.

maar de pixel en fps race wint van realisme tegenwoordig. liever minecraft in 16k 240fps dan avatar in 1080p 30fps. en als dat blijkbaar door de meesten belangrijker word gevonden dan had ik liever gezien dat ze een optie voor beide hadden.

[Reactie gewijzigd door Quadrupeltje op 3 november 2020 03:42]

Grappig aangezien een telefoon zoals de oneplus zelfs ondersteuning heeft voor 90fps
Buiten dat de settings niet gelijk zijn aan elkaar: Draait fortnite ook daadwerkelijk op 60/90/120fps op telefoons?
Blijkbaar kan de OnePlus 8 dit, inderdaad. Maar de vergelijking van @Pukson is krom. De game loopt op lagere settings en kan daarom inderdaad een hogere framerate halen.
Maar de hardware van de PS5 kan deze hogere framerate (zeer waarschijnlijk) toch ook halen? In het artikel staat ook:
De game is grafisch relatief eenvoudig, wat het mogelijk zou moeten maken om op de nieuwe consoles een hoge framerate te halen.
Klopt, echter weten we de specifieke details niet en is
De Xbox Series X-versie draait in 4k-resolutie met 60fps en krijgt verbeterde graphics en physics.
redelijk vaag.

Wat die instellingen precies zijn weten we (nog) niet. Daarnaast moet je niet vergeten dat 4K een gigantische klap is qua performance. De gemiddelde gamer speelt op PC met een 1080p of 1440p resolutie, wat aanzienlijk minder zwaar is om te renderen dan native 4K en dan is het makkelijker om met veel hogere settings tóch een vloeiend lopende game te spelen.
Epic setting kunnen we nog lang op wachten op beide next gen. Jammer
Waar in het artikel precies staat dit? In het hele artikel wordt gesproken van betere graphics. Je kan vanzelfsprekend met de nieuwe consoles verwachten dat de graphics een aardige boost krijgen en dan is het spelen met nieuwe graphics op 4k (!) op 60FPS (!!) een hele welkome toevoeging voor de gemiddelde Fortnite enthousiasteling.
Voor zover wij nu weten bedoelen ze met deze verbetering in graphics wel het settingsniveau "epic".
Next gen.. alweer iets waar ik geen next gen bij zie.. oude games dir 120fps gaan hebben.. de echte next gen games die op 30fps gaan lopen.. wth?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True